کد خبر 1342898
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
بورل: در مذاکرات وین توافق در دسترس است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اعزام نیروهای روسی به دونتسک و لوهانسک، تجاوز آشکار به اوکراین و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت آن است، خواستار نشست فوری شورای امنیت شد.

به گزارش مشرق، تصمیم روسیه برای اعزام نیروهای حافظ صلح به مناطق خودمختار شرق اوکراین، با واکنش تند اتحادیه اروپا همراه شد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه گفت: «اعزام نیروهای حافظ صلح پوتین به دونتسک و لوهانسک تجاوز آشکار به اوکراین و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت آن است».

ببینید:

فیلم/ اهتزاز پرچم روسیه در شرق اوکراین

بورل طی بیانیه‌ای خواستار برگزاری فوری جلسه شورای امنیت نیز شد: «شورای امنیت سازمان ملل باید در اسرع وقت برای مقابله با پیامدهای آخرین تحولات در اوکراین تشکیل جلسه دهد».

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در اوکراین نقض آشکار قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی اوکراین و توافقنامه مینسک است. اتحادیه اروپا و متحدانش به تصمیمات پوتین به صورت متحد و محکم پاسخ خواهند داد». 

این مقام اروپایی همچنین از تماس تلفنی خود با «دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین خبر داده و گفت: «در مورد مراحل بعدی پس از تصمیم کرملین در   به رسمیت شناختن مناطق تحت کنترل غیردولتی استان‌های دونتسک و لوهانسک به عنوان نهادهای مستقل بحث کردیم. حمایت و تعهد اروپابه استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، تزلزل ناپذیر است».

شامگاه دوشنبه بود که پوتین طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و گفت: «منطقه دنباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

پوتین همچنین بامداد سه‌شنبه به ارتش روسیه دستور داد برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود. 

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسين DE ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 0
    اروپا اقدام روسيه را تجاوز به اوگراين خواند ولى بيش از هفت ساله در قبال تجاوز آشكار و وحشيانه و جنايتكارانه سعوديها و كشتار و قتل عام هزاران زن و كودك يمنى سكوت كرده و خفه گرفته ،"تئوريسينها" و منورالفكرهاى اصلاح طلبان و ليبرالها لطفاً اظهار نظر كنند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    پررویی تا چه حد دوجمهوری روستبار اکراین دریک همه پرسی رای به استقلال این دوایالت دادن مگر حالا روسیه بنشیند نظاره گر نسل کشی مردم اینمناطق توسط اکراین وغربی ها باشد ((گذشته ازین چرا همین عربی مجوز حمله به یمن به عربستان دادن وفرمان حمله از واشنگتن داده شد آیا یمن حاکمیت نداشت وفقط اکراین حاکمیت دارد
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      مناطقی که آزاد شدن قبلا هم مال روسیه بود و بعد از چند سال به قول مولانا هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش انشالله در آینده مناطق جدا شده از ایران هم به دامان وطن اصلی یعنی ایران برگردند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    فعلا اتحاديه اروپا جاى دندانهاى شكسته شده خودرا را مى تواند ايمپلنت كند به بفكر بقيه دندانهاىباش كه صدمه نبينند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس