کد خبر 1343100
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
تحریم‌های جدید علیه روسیه در دستورکار اروپا

مقام‌های غربی از آماده شدن اروپا برای اعمال سریع تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه با صدور احکامی با به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخوانده و مردمی دونتسک و لوهانسک موافقت کرد. امضای این احکام نتیجه نشست فوق العاده شورای امنیت روسیه بود که طی آن اعضای این شورا به اتفاق آراء از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده در جنوب شرق اوکراین حمایت کردند.

ولادیمیر پوتین همپنین دستور داد تا نیروهای مسلح روسیه خود را برای فعالیت‌های حفاظت از صلح در منطقه دونباس اوکراین آماده کنند.

مقامات اروپایی در واکنش های جداگانه ای به این اقدام روسیه واکنش نشان داده و خواستار موضع منسجم قاطع در برابر مسکو شدند.

اتحادیه اروپا احتمالا امروز درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه تصمیم می‌گیرد

جدیدترین تحولات پیرامون اوکراین و مناقشات بر سر این منطقه حاکی از آن است که به نوشته رسانه های اروپایی اتحادیه اروپا در اسرع وقت و احتمالا همین امروز درباره اولین تحریم ها علیه روسیه تصمیم گیری می کند.

اسپانیا در این راستا اعلام کرد که اتحادیه اروپا و ناتو نمی توانند اجازه نقض تمامیت ارضی اوکراین را بدهند. "مارگاریتا روبلز"، وزیر دفاع اسپانیا در این باره گفت: روسیه باید بداند که قدرت اتحادیه اروپا و ناتو مطلق و کامل است. ما نمی توانیم اجازه نقض قوانین بین المللی یا حمله به تمامیت ارضی اوکراین را بدهیم که بدون شک اتفاق افتاده است. وی در عین حال گفت: اما اسپانیا و شرکای آن هنوز به دیپلماسی فرصت می دهند.

یونان هم روسیه را به نقض قوانین بین المللی با به رسمیت شناختن این دو منطقه جدایی طلب متهم می کند. وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد: به رسمیت شناختن استقلال آنها همچنین نقض توافقنامه صلح مینسک و نقض تمامیت ارضی اوکراین است. یونان واکنش خود را با شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو هماهنگ خواهد کرد.

"ادگارس رینکوویچ"، وزیر امور خارجه لتونی هم بر اهمیت طولانی مدت تحریم ها علیه روسیه تاکید کرده است. وی به بی‌بی‌سی گفت: «البته، در کوتاه‌مدت، تحریم‌ها نمی‌تواند مانع از حمله روسیه به اوکراین شود.» با این حال، در درازمدت، تحریم‌هایی که بر انتقال فناوری یا بخش مالی تأثیر می‌گذارد، روند توسعه روسیه را کند می‌کند.

وزیر خارجه لتونی از بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواست تا تحریم هایی را علیه الیگارشی ها و رابطان اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعمال کنند، حضور ناتو در شرق اروپا را افزایش دهند، از جامعه مدنی روسیه حمایت کنند و به اوکراین کمک مالی و نظامی ارائه دهند.

درخواست وزیر کشاورزی آلمان برای توقف پروژه نورد استریم ۲

"سم ازمیر"، وزیر کشاورزی جمهوری فدرال آلمان هم تاکید کرد که شرکای اروپایی و فراآتلانتیک باید اکنون به ولادیمیر پوتین بفهمانند که از یک مرز عبور کرده است. وی گفت: پس از کریمه، حالا روسیه تلاش می کند شرق اوکراین را ضمیمه کند که این برخلاف قوانین بین المللی است . وی همچنین خواستار توقف توسعه خط لوله نورد استریم ۲ دریای بالتیک شد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که این اتحادیه امروز درباره اولین تحریم ها علیه روسیه تصمیم گیری خواهد کرد. وی در سخنانی در پاریس گفت: « مسلما پاسخ ما در قالب تحریم خواهد بود. وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره وسعت تحریم ها تصمیم گیری خواهند کرد.. بورل گفت: «مطمئنم تصمیمی متفق القول اتخاذ خواهد شد."

کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا هم به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراینی دونتسک و لوهانسک را یک "اقدام جنگی" توصیف کرد. وی به شبکه تلویزیونی RTBF بلژیک گفت که برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه به اتفاق آرا نیاز است. وی افزود: ابتدا محدودیت‌های مسافرتی برای افراد خاص و تحریم‌ها برای نهادهای تجاری از طریق مصادره دارایی‌ها در اروپا و جاهای دیگر وجود خواهد داشت.

ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز بر اتحاد اروپایی ها در قبال روسیه و اهمیت جبهه متحد تاکید کرد. وی گفت: به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب از سوی ولادیمیر پوتین نقض قوانین بین‌المللی و تمامیت اوکراین و همچنین لغو تعهدات بین‌المللی و توافق‌نامه‌های مینسک است. لودریان همبستگی کشورش با اوکراین را اعلام کرد.

دولت انگلیس هم تحریم هایی را علیه روسیه اعلام کرد. "ساجد جاوید"، وزیر بهداشت این کشور، با اشاره به گزارش‌هایی درباره تانک‌های روسی در دونتسک به اسکای نیوز گفت: «از این‌جا می‌توان نتیجه گرفت که تهاجم به اوکراین آغاز شده است». بنابراین، لندن درباره تحریم ها تصمیم خواهد گرفت. دولت لندن پیش از این اعلام کرده بود که در جلسه صبح زود کابینه امنیتی درباره بسته جامع تحریم ها تصمیم گیری می شود که باید سریعاً معرفی شود. جاوید گفت: «ما از آغاز این بحران کاملاً این مسئله را روشن کردیم که درباره در پیش گرفتن این اقدامات تردیدی نداریم.

تاثیر تشدید مناقشات بر سر اوکراین بر بورس روسیه و اروپا

بورس روسیه در آغاز معاملات بامداد امروز به آخرین تحولات سیاسی با کاهش شدید قیمتی واکنش نشان داد. شاخص در بورس اوراق بهادار مسکو تقریباً ده درصد از دست داد. هم زمان ارزش روبل روسیه به پایین ترین سطح خود در بیش از ۱۵ ماه گذشته رسید، در حالی که دلار آمریکا تا ۸۰.۵۸ روبل افزایش یافت.

تشدید درگیری روسیه و اوکراین باعث سقوط شدید بورس های اروپا هم شده است. شاخص کل داکس در بورس فرانکفورت در آغاز معاملات صبح سه شنبه ۲.۱۳ درصد کاهش یافت، بورس پاریس در آغاز صبح ۱.۶۱ درصد، در لندن منفی ۱.۲ درصد و بورس میلان ۲.۲۵ درصد کاهش یافت.

افزایش قیمت نفت تحت تاثیر تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین

درگیری اوکراین همچنین قیمت نفت را روز سه شنبه افزایش داد. در صبح امروز، هر بشکه نفت (۱۵۹ لیتر) برنت دریای شمال ۹۷.۶۳ دلار آمریکا قیمت داشت. این مبلغ ۲.۲۴ دلار بیشتر از روز قبل بود. در این بین قیمت این رقم به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. قیمت هر بشکه نوع آمریکایی WTI با ۳.۶۰ دلار افزایش به ۹۴.۶۷ دلار رسید.

رسانه های محلی همچنان از کشته و زخمی در دو جبهه در جریان درگیری ها در شرق اوکراین خبر می دهند.

روسیه هزاران پناهنده از مناطق جدایی طلب را می‌پذیرد

روسیه هم خبر داد که این کشور هزاران پناهنده دیگر از "جمهوری های خلق" جدایی طلب در شرق اوکراین که اکنون توسط مسکو به رسمیت شناخته شده اند را پذیرفته است. به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، سرویس اطلاعات داخلی FSB در منطقه روستوف روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۲۰ هزار شهروند تخلیه شده از قلمرو جمهوری های دونباس از طریق پست های بازرسی از مرز عبور کرده اند.

بر اساس اطلاعات این سرویس مخفی روسیه که مسئولیت حفاظت از مرزها را نیز بر عهده دارد، بیش از ۱۱۰۰۰ پناهجو به مناطق دیگر روسیه منتقل شده اند. بر اساس اطلاعات روسیه، بیش از ۹۰ هزار نفر در روز سه شنبه جمهوری های خودخوانده خلق دونتسک و لوهانسک را ترک کرده اند.

به گفته یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا، وزرای خارجه این اتحادیه پس از نشست بعد از ظهر خود در پاریس می توانند درباره اقدامات تنبیهی علیه روسیه تصمیم بگیرند. صبح امروز، سفرای اتحادیه اروپا درباره بسته تحریمی گسترده تر از آنچه روز دوشنبه در نظر گرفته شده بود، گفتگو کردند.

وزارت خارجه روسیه از سایر کشورها نیز می خواهد که دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسند.

کرواسی و اسلوونی هم به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده خلق دونتسک و لوهانسک توسط روسیه را محکوم کردند. آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی در توییتر خود نوشت که این اقدام "نقض قوانین بین المللی و تمامیت ارضی اوکراین است."

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    خخخخ.....تحریم های جدید علیه روسیه در دستور کار غربیها !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس