آمریکا: روسیه به نیروهای خود در مرز اوکراین افزوده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تحولات ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته اعلام کرد که روسیه "نیروهای پیشرو" را به سربازان خود در مرز اوکراین اضافه کرده است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ ادعا کرد هرچه می بینیم، بخشی از یک سناریو برای ایجاد اقدامات تحریک‌آمیز دروغین و سپس پاسخ به این تحریکات و در نهایت تهاجم به اوکراین است.

بلینکن گفت: آنچه روسیه در روزهای اخیر انجام داده، باعث هوشیاری آمریکا شده است.

 وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: واقعیت این است که علیرغم اظهارات روزهای اخیر روسیه در مورد عقب نشینی نیروها از مرز، این اتفاق رخ نداده است. برعکس، ما شاهد ارسال نیروهای اضافی به مرز هستیم از جمله نیروهای پیشرو که بخشی از هر گونه تهاجمی خواهند بود.  بنابراین ما باید آگاه باشیم. ما باید بسیار هوشیار باشیم.

بلینکن در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد آمریکا هر اقدامی برای  مشخص کردن  یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو انجام می دهد، اما عمیقا نگران است که روسیه آن مسیر را دنبال نمی کند.

 وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اگرچه ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا یک مسیر دیپلماتیک  را مشخص کنیم و اینکه اختلافات باید از طریق گفت‌وگو و  دیپلماسی حل شوند اما از این امر عمیقا نگرانیم که این مسیری نیست که روسیه در پیش گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین به رغم پایان ضرب الاجل‌های ساختگی قبلی کشورش همچنان ادعا دارد بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است.

وی مدعی شد روسیه قصد دارد برای حمله خود بهانه تراشی کند. این بهانه  می تواند یک بمب گذاری ساختگی به اصطلاح تروریستی در داخل روسیه باشد یا کشف گور دسته جمعی ساختگی، حمله پهپادی علیه غیرنظامیان یا یک حمله جعلی و حتی واقعی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی باشد.

بلینکن ادعا کرد روسیه ممکن است این رویداد را به عنوان پاکسازی قومی یا نسل کشی توصیف کند. در چند روز گذشته، رسانه‌های روسیه شروع به انتشار برخی از این هشدارها و ادعاهای دروغین کرده‌اند که خشم عمومی را به حداکثر ‌برسانند تا زمینه را برای توجیه جنگ فراهم کنند. امروز، این تبلیغات در رسانه های تحت کنترل دولت روسیه تشدید شد. ما امروز این ادعاها را از سخنرانان مورد حمایت روسیه شنیدیم.

وی ادعا کرد بالاترین سطوح دولت روسیه ممکن است به صورت نمایشی بحران ایجاد کنند و اینکه روسیه باید برای دفاع از شهروندان یا اقوام روس  در اوکراین واکنش نشان دهد.  ممکن است حملات متعارفی رخ دهد، یا می تواند به شکل حملات سایبری باشد و گروه های خاصی از اوکراینی ها را هدف قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت که من امروز برای شروع جنگ اینجا نیستم بلکه برای جلوگیری از آن در شورای امنیت حاضر شده ام. اطلاعاتی که من در اینجا ارائه کردم چندین ماه است در معرض دید ما قرار دارد.

بلینکن افزود در حالی که روسیه بارها هشدارهای ما را رد کرده است، آنها به طور پیوسته بیش از ۱۵۰ هزار سرباز در مرزهای اوکراین مستقر و همچنین توانایی لازم برای انجام یک حمله نظامی گسترده را ایجاد کرده اند. متحدان و شرکای ما نیز این اطلاعات را می بینند.

وزیر خارجه آمریکا که ضرب الاجل های قبلی کشورش درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین درست از آب در نیامده است، گفت اگر روسیه به اوکراین حمله نکند، ما از اینکه روسیه مسیر خود را تغییر داده و پیش‌بینی‌های ما اشتباه بوده است، آسوده خاطر می شویم.

وی ادامه داد این نتیجه بسیار بهتر از مسیری است که هم اکنون در آن قرار داریم و ما با کمال میل هرگونه انتقادی از خود را خواهیم پذیرفت.

بلینکن گفت که نامه ای به سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ارسال کرده و پیشنهاد کرده است هفته آینده در اروپا با یکدیگر دیدار کنند. او همچنین برگزاری جلسات شورای ناتو-روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا را پیشنهاد داده است.

آمریکا و هم پیمانانش در اروپا و ناتو در هفته های اخیر موج عظیمی از شایعات و ادعاهای بی اساس را مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد روز ۱۵ یا ۱۶ فوریه(امروز) به اوکراین حمله کند، به راه انداخته بودند؛ موضوعی که اتفاق نیفتاد.

روسیه  اعلام کرد که شماری از نیروهایش را همزمان با پایان یافتن رزمایش مد نظرش از مرز با اوکراین به پایگاه‌های خودشان باز می‌گرداند. این موضوع از سوی برخی کشورهای مورد استقبال قرار گرفته اما واشنگتن همچنان اعتقاد دارد که احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین‌های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    دلقک صیهونیست خیال می کند که با این ادا و اطوارها چیزی عوض می شود. فقط هرچه بیشتر عشوه خرکی بریزد دنیا را بیشتر از خود و آن دلقک های اروپایی منزجر می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس