مذاکره

بیان و شیوه گفتگو با آمریکا از سوی مقامات وزارت خارجه باید با دقت نظر و حفظ ابتکار عمل باشد. در هر مرحله از گفتگو با طرف غربی آن‌ها باید بدانند که منطق ما آن است که مذاکره می‌کنیم؛ اما تسلیم نمی‌شویم!

سرویس سیاست مشرق- مذاکره برای لغو تحریم‌ها میان ایران و ۱+۴ (روسیه، چین، انگلیس و آلمان) به‌صورت بی‌وقفه در جریان است. سالن مذاکرات هتل کوبورگ شاهد رفت‌وآمد دیپلمات‌ها در دو کارگروه مجزا از یکدیگر است. کارگروه تحریم‌ها باهدف لغو همه تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا علیه مردم ایران و نیز کارگروه ترتیبات (تعهدات هسته‌ای) به‌صورت منظم جلسات خود را برگزار می‌کنند. در وین علاوه بر برگزاری مذاکرات در سطح کارشناسی؛ جلساتی در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها در فرمت‌های مختلف نیز برگزارشده که هدف آن جلسات «تضمین» به‌منظور رسیدن به توافق است.

برخی از منابع مطلع خبر داده‌اند که مذاکرات در سطح کارشناسی تقریباً به نتیجه نهایی رسیده و حالا زمان انتخاب برای آمریکایی‌هاست. آن‌ها باید به تهران اطمینان بدهند که توافق بار دیگر تحت تأثیر تحولات سیاسی در واشنگتن قرار نمی‌گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در شرح این وضعیت از اصطلاح «خیلی دور و خیلی نزدیک» استفاده کرده است. تفسیر روان از سخنان خطیب زاده نشانه‌ای بر وضعیت موجود در وین است. در پایتخت اتریش در یک‌سو ایران منتظر لغو تحریم‌ها و ترتیبات آن است و در آن‌سو آمریکایی‌ها هنوز ضمانت‌نامه‌های برجامی را امضا نکرده‌اند.

 شرط‌های اصلی ایران برای گفتگو با آمریکا چیست؟

شرط ایران برای گفتگو با آمریکا

از مدتی پیش واشنگتن برای رسیدن به مرحله لغو تحریم‌ها و نهایی شدن توافق پیشنهاد «گفتگوی مستقیم» با ایران را مطرح کرده است. آن‌ها از چند کانال مختلف به وزارت خارجه پیشنهاد این دیدار را داده‌اند. حسین امیر عبداللهیان در حاشیه یک جلسه در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به درخواست آمریکایی‌ها پاسخ داده و می‌گوید: «طرف آمریکایی به‌صورت NonPaper پیشنهادها خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه داده است. ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه‌گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها موردتوجه قرار بدهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق خواهد افتاد. طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱‌+‌۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با امریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.»

وزیر امور خارجه در ادامه با تکذیب گفتگو با آمریکا در روزهای گذشته گفت: «گفت‌وگوهایی که بعضاً در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به‌هیچ‌وجه صحت ندارد، ولی درعین‌حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با امریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.»

اشاره وزیر امور خارجه به‌احتمال گفتگوی مستقیم با آمریکا با دو شرط «رسیدن به توافق خوب» و «تضمین توافق» به آن معناست که تهران کارت مذاکره را به‌سادگی تقدیم واشنگتن نمی‌کند و آمریکایی‌ها برای بازگشت به میز برجام باید هزینه آن را پرداخت کنند. پیش‌ازاین آمریکایی‌ها در میانه مذاکرات وین در دور پنجم خواهان مذاکره مستقیم با ایران بودند، این پیشنهاد در آن زمان با موافقت دولت وقت روبرو شد؛ اما به دلیل آنکه خروجی آن مذاکرات «توافق نامطلوب» و «امتیازات فرابرجامی» بود، آن پیشنهاد رد شد.

 شرط‌های اصلی ایران برای گفتگو با آمریکا چیست؟

شرط‌های توافق خوب

توافق خوب از نگاه وزارت خارجه به معنای آن است که ایران بتواند از برجام انتفاع ببرد. تهران برای رسیدن به توافق خوب با غرب ۴ شرط منطقی، اساسی و غیرقابل تغییر دارد:

۱-تمام تحریم‌هایی که از سوی اوباما؛ ترامپ و بایدن در هر قالبی علیه ایران وضع‌شده، باید برداشته شوند و انتفاع اقتصادی ایران تضمین شود.

۲- با توجه به اینکه زمزمه‌هایی در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام در دولت بعدی وجود دارد، نسبت به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای تضمین معتبر داده شود.

۳- ایران ابتدا در بازه زمانی مشخص رفتار و عملکرد آمریکا در خصوص بازگشت به برجام را راستی آزمایی کرده و سپس اقدامات محدودکننده خود را انجام می‌دهد. در موضوع غربی‌ها می‌گویند به دلیل اختلاف‌زمانی ایران و آمریکا، می‌توانیم ۴۸ ساعت را به‌عنوان یک روز طولانی (long day) قرار دهیم. یک کشتی بارگیری نفت کند و یک تراکنش بانکی انجام شود تا بگوییم راستی آزمایی انجام شد. همچنین کشورهای غربی آزاد شدن برخی منابع ایران به سود سازمان ملل را به‌عنوان هدیه ویژه برای ایران قلمداد کرده‌اند! در واقعیت طرف غربی نمی‌تواند تحریم‌هایی را رفع کند؛ که اکنون بی‌اثر هستند. جدا کردن راستی آزمایی از تضمین و تبدیل راستی آزمایی به یک دور فروش نقدی نفت، اشتباهی است که در دور ششم از مذاکرات تیم دیپلماتیک دولت روحانی انجام داده و حالا آن را اصلاح‌کرده‌ایم. به‌راحتی می‌توان مدلی از راستی آزمایی را پیشنهاد کرد که به‌مراتب بیش از این مدل به نفع ما است.

۴- رفتار آمریکا تغییر کرده و اثرات آن قابل‌ لمس باشد. اگر رفتار واشنگتن تغییر نکند؛ خطاهای بیشتری انجام خواهد داد. تبدیل رفع تحریم‌ها به واژه‌های حقوقی بی‌اثر چون lift، suspend یا terminate اشتباهی مهلک است، ما از طرف غربی مطالباتی عینی و ملموس داریم، آمریکایی با هر ادبیاتی که می‌خواهند می‌توانند مذاکرات را پیش ببرند؛ در ایران رفع تحریم تنها یک معنا دارد. تهران از رفع تحریم و تضمین آن فقط انتفاع می‌خواهد و بس!

 آمریکایی‌ها چه در مذاکرات غیرمستقیم (وین) و چه در مذاکره مستقیم (در هر نقطه مکانی و زمانی) برای بازگشت به برجام ناچارند شروط ایران را بپذیرند. متیو بان، استاد دانشگاه هاروارد و مشاور هسته‌ای دولت اوباما دراین‌باره به فارن افرز می‌گوید: «آمریکا هیچ گزینه ایده آلی برای ایران ندارد، بازگشت به برجام تنها گزینه روی میز است. خرابکاری می‌تواند باعث عقب راندن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود اما این وضعیتی موقتی خواهد بود، زیرا هیچ‌یک از این گزینه‌ها تاکنون نتوانسته ایران را از پیشرفت چشمگیر بازدارند. آمریکا حداقل باید به‌اندازه سال ۲۰۱۵ به عقب بازگردد.»

 در حال حاضر «راهبری گفتگوها» در دست تهران است، در وین دیپلمات‌های ایرانی به دنبال ایجاد یک «زیرساخت دائم» دربار ارتباط با غرب نیستند؛ مذاکرات وین تنها «یک مرحله» از آغاز پیشرفت‌های ایران در آینده است. مهم‌تر از توافق با غرب برای جمهوری اسلامی ایران، فردای پس از امضای آن است؛ نوع مواجهه ما با طرف غربی، رقبا و کشورهای همکار (انتفاع ایران از توافق) مهم‌تر از خود آن است. تجربه توافق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که هیچ توافقی به‌صورت خودکار کار نمی‌کند!

 شرط‌های اصلی ایران برای گفتگو با آمریکا چیست؟

بالا گرفتن اختلافات در واشنگتن

 آمریکا به دلیل نداشتن ابتکار عمل در وین دچار اختلافات شدید شده است. سطح اختلافات درونی به حدی است که رابرت مالی مسئول گروه آمریکا در وین؛ سه عضو گروه دیپلماتیک ازجمله ریچارد نفیو همکار قدیمی‌اش(معمار تحریم‌ها در دوران اوباما) را اخراج کرده است. پیش‌ازاین خبر رسیده است که برخی از اعضای تروئیکای اروپایی نیز با یکدیگر دچار اختلاف عمیق شده‌اند.

البته خروج نفیو؛ دیپلمات سرسخت و تحریم خواه از تیم مذاکره آمریکا، خبر تازه‌ای نبوده و به روایت وال‌استریت ژورنال او از دو ماه قبل کناره‌گیری کرده است، اما هم‌زمانی انتشار این خبر و احتمال گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا در کنار هم قابل تفسیر است! به نظر می‌رسد که بخشی محافظه‌کار کنگره آمریکا و حتی برخی سناتورهای دموکرات مانند باب منندز در حال افزایش فشار به بایدن برای پایان دادن به مذاکرات وین هستند. در آن‌سو کاخ سفید اعتقاد دارد که در برابر ایران هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد. این سطح از اختلافات داخلی در آمریکا باعث شده است که آن‌ها دچار سرگیجه سیاسی شدید شوند.

 شرط‌های اصلی ایران برای گفتگو با آمریکا چیست؟

 شرط‌های اصلی ایران برای گفتگو با آمریکا چیست؟

جو سیرینسیونه تحلیل‌گر ارشد آمریکایی در پایگاه ریسپانسیبل استیت کرفت نوشته است: بایدن به دنبال خروج از افغانستان و عراق و کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه است. عدم توافق دیپلماتیک با ایران می‌تواند این روند را پیچیده‌تر و تصور عقب‌نشینی ایالات‌متحده را دچار سردرگمی کند.

 در ادامه این تحلیل بسیار مهم آمده است:

برخی در آمریکا گمان می‌کنند که حفظ تحریم‌های اعمال‌شده توسط دونالد ترامپ علیه ایران و به تأخیر انداختن مذاکرات جدید به آن‌ها «اهرم فشار» می‌دهد و می‌تواند به امتیاز گیری از ایران کمک کند. آن‌ها همچنین فکر می‌کنند زمان با آن‌هاست و این‌طور استدلال می‌کنند که ایران ضعیف شده و چاره‌ای جز بازگشت به توافق ندارد. اما در واقعیت، اتفاقی دیگر در حال وقوع است. ایران منتظر آمریکایی‌ها نشده و شمارش معکوس برای پیشرفت‌های بیشتر در تهران آغازشده است؛ اگر واشنگتن امروز با ایران کنار نیاید؛ فردا ممکن است دیر شده باشد. در آن صورت بایدن دیگر نمی‌تواند نقش هری ترومن را برای آمریکایی‌ها بازی کند، او فردی سرشکسته چون لیندون جانسون خواهد بود!

 شرط‌های اصلی ایران برای گفتگو با آمریکا چیست؟

در دوره جانسون آمریکا از درون و بیرون ضربات مهلکی خورد. آن‌ها از یک‌سو در باتلاق ویتنام گیر افتاده و در سوی دیگر شهرهای آمریکا با شورش‌های شهری روبرو گردید. به اعتقاد بسیاری آمریکایی‌ها به دلیل مشکلات داخلی ازجمله کسری اعتبار و بیماری کرونا و نیز فشارهای بیرونی ازجمله مسئله روسیه در اوکراین و رقابت با چین اگر با ایران در غرب آسیا به توافق نرسد، به‌صورت هم‌زمان با یک جنگ خارجی و شورش‌های داخلی مواجه خواهد شد که سرانجام آن سقوط بایدن است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید؛ ۱۳ ژانویه و دریکی از آخرین اظهارات خود می‌گوید: «چیزی که می‌خواهیم به عموم مردم یادآوری کنیم، این است که چرا الآن در این موقعیت قرارگرفته‌ایم. مهم‌تر از همه این‌که اگر رئیس‌جمهور قبلی با بی ملاحظه‌گی و بدون فکر کردن به عواقب آن، از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شد، هیچ‌یک از چیزهایی که الآن شاهدش هستیم، یعنی توانمندی و ظرفیت افزایش‌یافته ایران و اقدامات خصومت‌آمیزی که از طریق جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان انجام داده‌اند، اتفاق نمی‌افتاد. اگر به این اقدام و تأثیر آن نگاه کنید، می‌بینید پاره کردن توافق هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور قبلی به معنای این بود که برنامه هسته‌ای ایران دیگر داخل جعبه نبود، دیگر مشمول سخت‌ترین مقررات بازرسی که تابه‌حال مورد مذاکره قرارگرفته، نمی‌شد و دیگر مشمول محدودیت‌های سخت اعمال‌شده بر فعالیت‌های هسته‌ای، نبود.»

پیش از جن ساکی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در گفتگو با رویترز از همین دست جملات استفاده کرده تا نشان دهد که آمریکایی‌ها دچار ناامیدی مطلق در مواجه با جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. تفسیری ساده از سخنان مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد که آن‌ها برخلاف ایران دچار «تضاد گفتمانی» شده‌اند. درحالی‌که پایه‌های استراتژیک و راهبردی ایران تغییر نکرده، در آمریکا استمرار دیپلماتیک از بین رفته است. این وضعیت آمریکا را دچار سردرگمی و ناامیدی شدید کرده است. طرف غربی گمان می‌کرد با حفظ فشار به تهران می‌تواند شرایط را به‌سوی «موقعیت اضطراری» پیش برده و امتیاز بگیرد. اما بازی آن‌طور که آمریکا انتظار داشت پیش نرفته است. واشنگتن گمان می‌داند که در صورت شکست دیپلماتیک در وین، تا آخرین سرباز را باید از منطقه خارج کرده و فرصتی برای بازیابی نخواهد داشت.

در شرایطی که آمریکایی‌ها با فشار شدید و اختلافات عمیق روبرو شده‌اند، باید در استفاده از «کارت مذاکره مستقیم با آمریکا» هوشمندانه و با ظرافت عمل کنیم. پیش از آنکه ما به واشنگتن نیاز داشته باشیم؛ آن‌ها به قدرت فرا منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد موازنه نیاز دارند. ازاین‌رو بیان و شیوه گفتگو با آمریکا از سوی مقامات وزارت خارجه باید با دقت نظر و حفظ ابتکار عمل باشد. در هر مرحله از گفتگو با طرف غربی آن‌ها باید بدانند که منطق ما آن است که مذاکره می‌کنیم؛ اما تسلیم نمی‌شویم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • SE ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    15 4
    عجب!!!!
    • K IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 3
      بجای مذاکره با نوکران آمریکا باید با خود آمریکا مذاکره کرد مشکل اصلی ما آمریکا هست هر کشور دیگه ای بجز آمریکا ایران رو تحریم کنه مشکلی بوجود نمیاد
    • DE ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 3
      اینکه شد همون حرف شیخ حسن در مورد کدخدا
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      اساسا حرف از مذاکره زدن آن هم در شرایط فعلی یعنی باری کردن در زمین آمریکا و کاملا اشتباه و خطرناک است
    • رامین IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      پس انتقام سخت چی میشه؟
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      مناخیم یا همون رامین، تاریخ که برای انتقام سخت ندادن که، به نتانیابو و اراذل بگو مواظب باشن!!!
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    19 3
    شرط های ایران؟!
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      11 7
      بله ، تا چشم غربگداها و برانداز ها دربیاد!!
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 0
      شکی نیست مذاکره ایران امروز برای فروش نفت است
    • سیاوش IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 0
      یکیو به ده راه نمی دن سراغ خونه کدخدا رو میگیره
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    38 4
    مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی ?
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 1
      هنوز نه!
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      2 6
      چه اشکالی داره
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 1
      امریکا قدیس میشود
  • عباد AE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    42 9
    مذاکره با امریکا برای دولت روحانی بد بود ولی برای شما که بد نیست هیچ کس اعتراض نخواهد کرد
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      6 1
      مذاکره زیر فشار تهدید و تحریم در هیچ دولتی مورد پذیرش نیست
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 13
      دولت روحانی دنبال مذاکره با آمريکا با هدف مستعمره کردن ایران برای آمریکا بود دولت رئيسی دنبال مذاکره محدود با هدف احقاق حقوق ملت است نه بیشتر
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      3 1
      از کل این گزارش فقط همین سه کامنت بالا دستگیرت شد نوشتی؟؟!
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 9
      مذاکره ناقص روحانی و اون برجام بی در پیکر مارو به این روز انداخت اینقدر شعور داشتن سخته که بفهمی باید توافقی حاصل بشه که تضمین شده باشه فردا دوباره یکی نیاد بزنه زیر میز
    • مهدی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 11
      داداش برای دولت روحانی بد بود چون دولت روحانی و شخص رییس جمهورش نشان دادند که بیشتر که به فکر منافع ملی و ایستادگی بر اصول باشند در فکر لبخد و باج دادن به غربی ها هستند. لذا بحث مذاکره ( که البته در سطوحی هم صورت گرفت ) باعث دل نگرانی می شد که نکند باز اینها با توجه به سوابقشان باج بدهند و در داخل صرفا زست بگیرند بدون هیچ دستاوردی . در دولت فعلی ایمان کامل وجود دارد که اگر مذاکره ایی صورت گیرد صرفا دنبال منافع ملت است و حاضر نیست اصول را زیر پا بگذارد . لذا ترسی از مذاکره وجود ندارد .
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      ببین اگر بندم ندادید رفت بعد درسته روحانی بیچاره اسمش بد درفته بود خخخ زمان روحانی ما غرب گدا ها به شما روس و چین گدا ها شرف داشتیم چقدر بدبخت باشه آدم به یه مشت مار و ملخ خور بی دین و کمونیست اعتقاد داشته باشه خخخ
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    25 6
    و اما مسأله‌ی ساده‌لوحی و مذاکره. مذاکره، یعنی چه؟ صرف این‌که شما بروید با امریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل می‌شود؟ این‌طوری که نیست. مذاکره در عرف سیاسی، یعنی معامله. مذاکره با امریکا، یعنی معامله با امریکا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده. تو از انقلاب اسلامی، به امریکا چه می‌خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی که شما می‌خواهید به امریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می‌توانیم به امریکا بدهیم؟ او از ما چه می‌خواهد؟ آیا می‌دانید که او چه می‌خواهد؟ «و ما نقموا منهم الّا ان یؤمنوا باللَّه العزیز الحمید». واللَّه که امریکا از هیچ‌چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پایبند بودن به اسلام ناب محمّدی، ناراحت نیست. او می‌خواهد شما از این پایبندیتان دست بردارید. او می‌خواهد شما این گردنِ برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      4 2
      بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در بیانات در دیدار معلمان و کارگران تاریخ-۱۲ /اردیبهشت/ ۱۳۶۹ را بخوانید.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      4 6
      فقط تحریم بانکی و نفتی را بردارند که در تجارت با دیگر کشور ها مشکل نباشد آنهم واقعی و حداقل طولانی مدت کم کم ده سال و تجارت با غرب باج دهی از سمت ایران نباشد
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    29 6
    به همان دامی نیفتید که قبل از شما 400 قبیله سرخپوست و امثال صدام و قذافی افتادند. مذاکره یعنی دو طرف بر سر موضوع یا شیء ثالثی با هم گفتگو کنند. اما گفتگو بر سر مسائل داخلی خودمان نظیر داشتن یا نداشتن هسته ای و موشک و یا مذاکره ای که از قبل آمریکا نتیجه اش را اعلام کرده است و مذاکره ای که زیر چماق تهدید و تحریم انجام می شود و... فقط یک معنا دارد: تسلیم.
  • DE ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 1
    «در واقعیت طرف غربی نمی‌تواند تحریم‌هایی را رفع کند؛ که اکنون بی‌اثر هستند.» آیا کلید اخرج آمریکا از جنوب غرب آسیا ، در وین است؟
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 6
    تنها شرط ایران برای مذاکره: تحویل آمران و مجریان ترور شهید سردار سلیمانی و یارانش، خروج جانوران اسرائیلی از فلسطین و انتقال آن‌ها به چراگاه‌ها و مراتع سرسبز استرالیا یا کانادا یا ایالات متحده
  • سید فروزان CH ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 2
    جای آقای عراقچی در میز مذاکرات خالی ....
  • ماحسون IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 2
    مشرق جان انتفاع یعنی چی خواهش میکنم از کلمات سخت کمتر استفاده کنید
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 0
    آمریکا هرچی توافق وامضا کنه-تا ایران،امثال ایران و کشورهای تحریم شده-اون چیزی که میخداهد نشوند ونتواند غارت واعمال نفوذرویشان داشته باشه...اون مذاکره توافق وامضا حتی با ضمانت سازمان ملل وتمام کشورها-ارزش براشون نداره-(فقط نابودی استکبار با نوکرها اشغالگران نوچه ها وگاوهای شیرده شون حلال مشکلات هست
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 1
    اگر تضمین نمیده اشکال نداره فقط شما نذارید اورانیوم خارج کنند همین جا نگه دارید اگر امریکا خارج شد بتونیم اسفتاده کنیم از تضمین پوشالی اینا خیلی بهتر
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 2
    آقای ریسی‌قبلادبا امریکایی‌ها صحبت کرده؟ کجا؟؟ با روحانی جهانگیری و بقیه نفوذی های امریکا
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 1
    آقای ریسی‌قبلا با امریکایی‌ها صحبت کرده؟ کجا؟؟ با روحانی جهانگیری و بقیه نفوذی های امریکا
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 4
    من جای آمریکا بودم یک سال هم تحریمها را ادامه میدادم میدیدید ایران مثل چی به دست و پا میافتاد
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      الحق مردم طی این ۴۰سال خوب،جنگ، مقاومت وجهاد کردند
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      حالا تا یکسال دیگه
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      منافق اصلا خود ایران این قرارداد رو رها میکنه
  • میلاد IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    12 2
    پس کی بود میگفت مذاکره با امریکا سم هست؟!!
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 0
    همه راه ها فقط به خدا ختم می شود
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    12 1
    کجا رفت پس ممنوعیت مذاکره شما هم خطوط قرمز براتون اهمیت نداره؟
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 0
    این مذاکرات چه خاصیت و منفعتی برای ملت ایران دارد؟ مسئولین مملکت بارها و بارها خودشان از طرف ملت ایران صحبت میکنن و مثلا توی تربیون میگن پایان تحریم های ظالمانه ملت ایران!!! مردم هم دیگه بی خیال توافق شده اند و دستاورد این توافق هر چه باشداز نظر اقتصادی و معیشتی عایدی هم برای مردم ایران ندارد
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    7 5
    ایران بدبخت تر از این حرفها است که بخواهد شرط بگذارد
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      بدبخت دولت قبل و خودت هستی منافق
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 2
    با ندانم کاری دولت های قبلی و عدم تجربه در مقابل غرب فریبکار تحریم‌های سخت و نفس گیر بر علیه ملت مظلوم ایران اجرا شد .امیدوارم در این دولت وبا کمک همه بتونیم از این مرحله عبور کنیم و مشکل مملکت مون حل بشه .با عزت و اقتدار آن شا الله .
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    12 3
    تا دیروز میگفتید که برجام را آتش بزنید الان حامی مذاکره با کدخدا شدید
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    6 1
    فرمایش رهبری فقط. زمانی میتونیم مذاکره درست و بجا و قابل قبولی داشته باشیم که با طرف دیگه همسنگ باشیم.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 5
    شما که نظر ما اصلاح طلبها را منعکس نمی کنید . از نظر بنده حتی در میدان جنگ هم می شود مذاکره کرد.باید حتی شماره آزاد باشد تا قوانین جنگ رعایت شود . مگر اینکه انسان به خودش اعتماد نداشته باشد یا منظورنهانی داشته باشد.
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 1
      نظر شما هیچ ارزشی ندارد. حتی برای خودتان. چون خوب می دانید که مذاکره ای که از قبل نتیجه را آمریکا تعیین کرده است معنایش تسلیم است. تازه آنهم مذاکره بر سر یک مساله کاملا داخلی.
    • US ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      0 0
      مذاکره خوبه ولی به شرطی که مذاکره کننده با غرب و آمریکا، ذوب در غرب نشده باشه. دوره غرب در حال تموم شدنه اما متاسفانه اصلاح طلب ها این موضوع رو قبول ندارن و در مواجه با غرب از موضع برابر مذاکره نمی کنند سخنان آقای سفیر اسبق ایران در سازمان ملل بعد از آمدن بایدن رو بخونید واقعا چندش آوره!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 2
    از نظر بنده که اصلاح طلب هستم.داریم در حق رییسی ظلم می کنیم .مرد به این مومنی و صادقی و درست کاری را باید دوست داشته باشیم. جالبه تلویزیون وقت کافی نمی دهد کامل صحبت کند.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 4
    افراد انقلابی از خودشان نظر ندارند و فقط نظر رسمی کشور را تبلیغ می کنند.ا
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    1 0
    شکی نیست که اگر یک دولت جمهوری خواه سر کار بیاید از برجام خارج می شود.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    6 1
    مذاکره با آمریکا؟!!! دیگه حق ندارید خودتون و دولت انقلابی بنامید!!! انتقام سخت سردار دلها هم شاید وقتی دیگر!!! چقدرررر رهبری تنهاست!!!!!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    8 2
    این چه مدل تیتر زدنه؟! ماله‌کش شدی مشرق!
  • DE ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    " ... و ایران نیز بعد از رفع [با راست آزمایی] تحریم ها درباره گفتگوی مستقیم صحبت خواهد کرد."
  • کامی DE ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    کار رو باید داد به کاردان .اگر میخواهید به نتیجه برسید و مذاکرات به ثمر برسه دکتر زیباکلام رو بفرستید وین تا کار رو یکسره کنه .
    • DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      خخخ کاملا درسته . اتفاقا در خودرو هم همنطوره موتور کار خودش را میکنه ولی برای اتنقال نیرو کار را داه اند به میل کاردان که ارتباط گیریبکس با دیفرانسیل است ولی زیبا کلام به جای گریبکس گیجی بکس داره. رفت در جلسه مذاکرات کل ایران را با یه گرین کارت عوض میکنه .اخلاق شاهانه داره . اگر آن کارت گرینش به دست آرم همین فردا - بتن ریزم در ایران من همین الان چرا فردا.
  • نیرنگ IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 0
    تا چند وقت پیش که هر کس دم از مذاکره میزد باید میرفت استخر فرح. حالا مذاکره کننده ها میرند بهشت.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    اینقدر سخت و فنی نوشتین ما یک کلمه هم نفهمیدیم برای مردم عادی این همه اصطلاح لاتین و کلمات حقوقی قابل درک نیست.
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    ادم کامنت هارو میخونه واقعا نا امید میشه، چتونه دوستان؟ با خودی ها هم دعوا دارین؟
  • ملت امام حسینیم IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    با قاتل سردار دلها مذاکره ای که حاصلش تسلیم و خفت باشد نمیکنیم.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 1
    نه جنگ می کنیم نه مذاکره
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    خب مثل اینکه اون نه سفت وسخت رئیسی زیادم سفت وسخت نبود
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 4
    آمریکا حداکثر تا پایان دوران بایدن،فروپاشیده میشود،چرا باید کشورهای خاورمیانه وشرقی،تنفس مصنوعی بهش بدهند تا نجات پیدا کنه!؟
  • US ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    همانطوریکه فعالیت هسته ای ما توسط آژانس به صورت دایمی در حال تست و آزمایش است . رفع تحریم ها هم باید به صورت دایمی توسط کارگروهی که مورد نظر ایران است باید به صورت دایمی تست و بررسی شود
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    در زمان روحانی مذاکره با عربستان بعنوان قاتلان کودکان یمنی خیلی خیلی بد بود اما الان......
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    چرا ماباوجود اینهمه ثروت باید در(دام تله برجام،بتن کردن،بیافتیم
  • GB ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    شرط شماره ۲ به هیچ عنوان قابل وصول نیست.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    خداروشکر رییسی رای اورد و کشور یک دست شد تا مانع تراشی های الکیاز بین بره.
  • حاجی اذری IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    تیم ایرانی بایدبداندکه درخواست مذاکره مستقیم ازسوی آمریکا یعنی گرفتن زمان ونیز لغوهمه موفقیت‌های ایران دراین۱۸روزوترمیم اختلافات داخلی آمریکا وتنفس جدیدوبردن بازی به نقطه شروع........
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    ما در طول زمان بعد از انقلاب اسلامی در چند مرحله با امریکا وغرب مذاکره کردیم ودرتمام انها بازنده بودیم !! ازادی جاسوسان سفارت امریکا !!! ازادی ی گروگانهای غربی دربیروت!! برجام !! حمله غرب به افغانستان !!!!!و...اگر بدون مذاکره این کار ها انجام میشد خسارت کمتری داشت باز دارداشتباه. تکرار میشود
  • حاجی اذری IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 1
    آقاجان کی گفته مذاکره فی نفسه بده؟مذاکره تحقیرآمیز بده مذاکره زیرسلطه بده مذاکره ارباب ورعیتی بده مذاکره نفوذیهایده مذاکره برای مستعمره شدن بده مذاکره برای فقط امتیازدادن بده.مذاکره برای احقاق حقوق برای‌ اثبات حقانیت برای بازکردن طنابی که جاسوسان به‌پای ملت ایران بستندومذاکره برای معیشت عزتمندانه ملت که بدنیست.حالا طرف مذاکره هرکی میخوادباشد.آری مذاکره درشرایطی بد ودرشرایطی بداست چنانکه آب درشرایطی برای مریض بد ودرشرایطی خوبست.
    • سیاوش IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      خخخخ تو هم خوبی گلابی
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    عقل سليم حكم ميكند كه اين اتفاق افتادنى نيست وما همچنان درانتظار همسر زنده بيوه باقى خواهيم ماند حالا چرا اين بديهيات دوست نداريم باور كنيم به عشق يك طرفه ما مربوط ميشود اگردختر شاه زن ما بشه چى ميشه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    گفتگو با آمریکا؟ نرمش ذلیلانه است
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    آقا از آمریکا آبی گرم نمیشه. بسه دیگه همش مذاکره! بکشین بیرون از این قراداد ننگین مسخره کردین
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    مذاکره برای تنش زدایی لازم است ما به غرب التماس نمی کنیم مهترین هدف این است که مساله را ایرانی امریکایی کنیم و از حالت بین المللی خارج کنیم آمریکایی ها استاد لابی کردن جهانی و بعد فریب هستند این سیاست انها است نباید به آنها اجازه لابی گری داد در ضمن ما باید بفهمیم حرف حسابشان چیست این لازم است. در طول مذاکره اهرم های فشار را بر روی امریکا حفظ کنید و از مواضع خود کوتاه نیایید و تا حد امکان وضعیت را کش دهید تا دیگر جذابیتی برای رسانه ها نباشد انوقت میشود توافق کرد
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 1
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    قرار بود با شیطان بزرگ مذاکره نکنید چی شد؟؟؟
  • DE ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    مت داس»، مشاور «برنی سندرز»، سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه با «نیوریپابلیک» می‌گوید: «اگر از منظر ایرانی‌ها به قضیه نگاه کنیم، آنها ممکن است به این جمع‌بندی برسند که «آمریکایی‌ها طی چند سال گذشته ما را به دردسر انداخته‌اند. حالا رئیس‌جمهور جدیدی سر کار آمده است. آیا می‌توانیم به او اعتماد کنیم؟ آیا او کنترلی روی سیاست‌های داخلی خودش دارد؟» پاسخ این پرسش‌ها منفی است. مت‌داس می‌گوید حتی اگر همین الان تحریم‌ها رفع شوند «آیا شرکت‌ها واقعاً تمایلی برای بازگشت به ایران خواهند داشت؟ آیا بانک‌ها [به طرف‌های ایرانی] وام خواهند داد؟ با وجود تهدید بازاعمال تحریم‌ها از سوی یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۵ مشخص نیست چرا ایران باید بخواهد وارد چنین مسیری شود
  • Useless IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 1
    آمریکا قابل اعتماد نیست، تامام!
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    چرا باید اینترنت که اول ماهواره بود. وبعد اینترنت فکر مردم الوده کنه و جواب کار بی عقل نده تنها راه این دولت ها اگاه بیان یک صدی درست کنند که این امکان بده که چیزهای باعقل خوب بده اینترنت باعث میشه افراد حیوان بشون و موجوداتی ایجا بشه عجیب .......
  • علی میرزاپور IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    خیلی بد هستید که میخواین تابوی مذاکره با قاتلان حاج قاسم رو بشکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس