مکرون

در گفتگوی میان امانوئل مکرون با سید ابراهیم رئیسی، طرف فرانسوی از آب گل‌آلود شده ماهی گرفته و خواستار آزادی چند جاسوس اروپایی در ایران شده است!

سرویس سیاست مشرق- پس از برگزاری دو نشست فشرده میان علی باقری رئیس هیئت نمایندگی ایران و انریکه مورا معاون سیاست خارجی اروپا، طرف‌های شرکت کننده، وین را به مقصد مونیخ ترک کردند. البته این وضعیت به معنای پایان گفتگوها نبوده و در روزهای غیبت مذاکره‌کنندگان ارشد، نشست‌های تخصصی در سطح کارشناسی ادامه خواهد یافت. در یک ماه گذشته دو بسته پیشنهادی از جانب کشورهای غربی روی میز مذاکرات در هتل کوبورگ قرارگرفته است. پاسخ تیم ایرانی به پیشنهاد آمریکایی(با بسته‌بندی اروپایی) در هر دو بار منفی بوده است.

واکنش صریح و بدون تعارف هیئت نمایندگی ایران به طرف غربی آن‌چنان اروپایی‌ها را دچار شوک کرده که هر بار پس از پایان قرار دیدار، با بیانیه نویسی، تعیین ضرب الاجل مصنوعی و نیز عملیات روانی به‌گونه‌ای صحنه‌سازی کرده‌اند که گویی مذاکرات در نقطه پایانی قرار داشته و این تهران است که با وسواس بیش‌ازحد و بهانه‌گیری مانع از امضای توافق می‌شود. دریکی از این جلسات و پس از پیشکش شدن بسته اروپایی به نماینده ایران، علی باقری گفته است که پاسخ ایران به چنین پیشنهادی از حالا مشخص بوده و تهران زیر بار متنی فراتر از برجام نخواهد رفت.

در وین مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال توافقی هستند که در آن علاوه بر لغو تحریم‌ها، انتفاع ایران از برجام نیز لحاظ شده و طرف غربی برای این موضوع تضمین بدهد. از سوی دیگر این تضمین باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که به‌محض بدعهدی آمریکایی‌ها کلیه فعالیت‌های علمی کشورمان دوباره به نقطه پیش از توافق بازگردد.

دست رد تهران به سینه پاریس/ راه حل «توافق وین» در پاریس است نه مونیخ!

اجلاس پاریس مهم‌تر است یا تماس با تهران؟

پس از پافشاری صریح دیپلمات‌های ایرانی به خواسته‌های برحق تهران و رد دو بسته غیرمنطقی غربی‌ها، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان خواهان تعدیل خواسته‌های منطقی دولت ایران در مذاکرات وین شده است. وب‌سایت وزارت امور خارجه فرانسه در شرح این گفتگوی تلفنی نوشته است که مکرون از رئیسی خواستار تسریع در مذاکرات وین شده است.

پاسخ رئیس‌جمهور ایران به خواسته عجیب پلیس بد مذاکرات منفی بوده و رئیسی دست رد به سینه مکرون زده است! در این گفتگوی طولانی سید ابراهیم رئیسی با قاطعیت نسبت به زیاده‌خواهی غرب و رویکردهای سیاسی آن‌ها در بیست سال گذشته تذکر و نسبت به فتنه‌گری‌های رژیم صهیونیستی و تبعیت از آن‌ها در فرایند مذاکرات به وی هشدار می‌دهد. پاسخ رئیسی چنین به مذاق مکرون بد آمده است که رادیو فرانسه در شرح آن نوشته است که وزارت خارجه فرانسه حاضر به دادن بیانیه و توضیح بیشتر درباره جزییات گفتگوی مکرون با رئیسی نشده است!

دست رد تهران به سینه پاریس/ راه حل «توافق وین» در پاریس است نه مونیخ!

پاسخ منفی رئیسی به مکرون نشانه‌ای بر آن است که  آمریکایی‌ها برای بازگشت به میز برجام باید راه طولانی‌تری را طی کنند. درحالی‌که طرف غربی سعی دارد با مطرح کردن مسائلی چون تبادل زندانیان و نیز مسائل منطقه‌ای شکل مذاکرات را تعیین کرده و از آن نتیجه‌گیری کند؛ در ایران تنها چیزی که برای ما اهمیت ندارد فرمت (شکل) گفتگو است.

درحالی‌که بایدن برای کارنامه سیاست خارجه خود به خروجی مذاکرات و تصویری واضح از شکل آن نیز دارد؛ راهبرد ایران از ماراتن وین تنها به هدف آن معطوف است. هرقدر که شکل مذاکرات برای طرف غربی اهمیت دارد، هدف مذاکرات برای طرف ایران بااهمیت است. مکرون در گفتگو با رئیسی به‌خوبی با نقطه نظرات ایران از گفتگوها آشنا شده است. در هرلحظه از گفتگوها اگر به این نتیجه برسیم که گفتگوهای وین با اهداف تعریف‌شده تعارض دارد. پایان مذاکره را بدون تعارف دیپلماتیک به حریف اعلام خواهیم کرد!

 در گفتگوی میان امانوئل مکرون با سید ابراهیم رئیسی، طرف فرانسوی از آب گل‌آلود شده ماهی گرفته و خواستار آزادی چند جاسوس اروپایی در ایران شده است، در حال حاضر پاریس در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد برای یک سند بدون چشم‌انداز تعیین شرط کند! به همان میزان که حل‌وفصل برخی مسائل سیاسی آژانس برای غرب در وین اهمیت دارد،   حل برخی گره‌ها در مسائل سیاسی FATF نیز برای ایران بسیار بااهمیت است. در اجلاس پیش روی مجمع عمومی این سازمان در پاریس باید ضمانت خروج ایران از بیانیه تضمین قطعی شود، در غیر این صورت هر نوع توافقی در آینده انتفاع ایران از بند ۲۹ برجام را تضمین نخواهد کرد.  

دست رد تهران به سینه پاریس/ راه حل «توافق وین» در پاریس است نه مونیخ!

دست رد تهران به سینه پاریس/ راه حل «توافق وین» در پاریس است نه مونیخ!

بنجامین بریر جاسوس فرانسوی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان مشهد است

برجام بدون انتفاع برای ایران جز کاغذی بی‌ارزش مفهوم دیگری ندارد و مکرون برای نشان دادن حسن نیت اروپایی‌ها به‌جای گرفتن وقت رئیس‌جمهور ایران باید به دنبال راه‌حل‌های بهتر برود. هم‌زمان با سفر حسین امیر عبداللهیان به آلمان جهت شرکت در اجلاس مونیخ برخی رسانه‌ها و برخی دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی گمان می‌کردند که کلید توافق در وین در شهر مونیخ بوده و می‌توان با برگزاری چند نشست با وزیر امور خارجه ایران راه گفتگوها در هتل کوبورگ را تسهیل کرد.

پاسخ منفی وزیر خارجه کشورمان به التماس‌های غربی‌ها برای برگزاری یک جلسه نیم‌ساعته با آن‌ها نشان داد که  راه رسیدن به توافق در وین درشهر پاریس است و نه در مونیخ! تعلیق کانترمژر (مقدمه خروج از بیانیه FATF)، عادی‌سازی پرونده ایران در سند بازنگری ICRG (جبران پالس‌های دولت روحانی در پذیرش یک‌طرفه برجام بانکی) در اجلاس فوریه می‌تواند چراغ سبز غربی‌ها برای امیدواری به آینده مذاکرات باشد.

چشم‌انداز گفتگوها در وین

خروجی هشت دور گفتگوها در وین نشان می‌دهد که طرف آمریکایی‌ها توافقی با سه ویژگی خاص می‌خواهد. واشنگتن به دنبال توافقی است که در آن سازمان تحریم‌ها را حفظ‌ شده، ضریب اجماع بین‌المللی علیه ایران را بالا ببرد و درنهایت آنکه مکانیسم ماشه (snapback) را همواره علیه ایران به‌صورت مسلح نگاه دارد. در برابر چنین طرحی لازم است که محتوای توافق در آینده سازمان و ساختار هسته‌ای کشور را حفظ کند.

واقعیت آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است که خاصیت تحریمی غرب (کاتسا، پاتریوت) را بر هم بزند. درصورتی‌که آمریکایی‌ها حاضر نشوند بخش دوم تحریم‌ها در چرخه دلاری (U-Turn) و انتفاع ایران را تضمین کنند؛ راه‌حل‌های دیگری روی میز قرار می‌گیرد. سفر رئیسی به دوحه و گشایش کریدور جدید تجاری از شمال (روسیه) به جنوب (قطر) و پیوست کردن آن به راه استراتژیک یک جاده، یک کمربند هر چه غربی‌ها در وین رشته کرده‌اند را پنبه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محسن IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    58 10
    سلام و خداقوت بر رئیسی
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      26 16
      اگر ایران چند تا بمب هسته ای و ئیدروژنی مشتی بسازد و در همین فاصله بترکاند. مثل موش ذلیل ، تسلیم خواهندشد !!!
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      9 9
      جدا به شما عقل بده
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      11 4
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      10 6
      ایران بدون سلاح های مورد نظر شما . قوی هست و اقتدار دارد و بقیه از توانائی های نیروهای مسلح کشور مطلع هستند ،و به چشم دیده و برخی مزه را چشیده اند ،و هر کجا لازم بداند از مناقع کشور حفاظت کند ، وارد میشود .
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      2 4
      نمره اخر می دهند....
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      4 3
      اگر بحث اشتغالزایی است پس اجازه دهید بخش خصوصی که متقاضی احداث دهها کارخانه خودروسازی با صدها هزار اشتغالرایی است وارد میدان انقلابی مبارزه با مافیای خودرو شود قطعا قیمت پایین می‌آید و کیفیت بالا می‌رود راه حل اصلی همین است همراه با اجازه کنترل شده واردات. منتظریم یاعلی مدد
  • فراجناحی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    32 9
    چرا ایران خواستار آزادی دیپلمات زندانی بدون هیچ قید و شرطی نمی شود؟
  • DE ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    8 2
    با عرض تشکر، لطفا در یک گزارش مستند و با ماخذ و منابع روشن، ارتباط برجام با «اف ـ ای ـ تی ـ اف» و سایر تعدای مانند این را توضیح دهید.
  • طوبی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    22 11
    این زیاده خواهی غربیها نتیجه وادادگی دولت قبلیه
  • فرزاد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    7 12
    ممنون مشرق
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    16 14
    تا بمب اتم نداتشه باشیم، پاریس از ایران حرف‌شنوی ندارد.
  • DE ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    13 12
    این مکرون کثیف ترین موجوداست .دیپلماسی ایران باامریکامستقیمامذاکره کندبهتراست البته مذاکره ای که نتیجه بخش باشدنه دوریکم ودورچهارم و....نهایتابی نتیجه..البته بهترین گزینه شلیک 1000موشک به اسراییل واستکباراست
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    7 7
    دستاورد توافقات چی هست؟ تحریم بیشتر
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    15 4
    مریم رجوی وسایر تروریست‌های گروهک نفاق در پاریس پذیرایی میشوند،آنهارا به ایران تحویل دهند، بعدا ادعاکنند
  • محسن IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    12 7
    دولت رییسی اگه هیچ کاری هم نکرده باشه همین که امار مرگ ومیر و کرونا از ۸۰۰ نفر دولت روحانی به حدود ۳۰ نفر رساند قابل تقدیر. اگه هنوز دوبت دوحانی بود حدود ۲۰۰ هزار از هموطنان مرده بودند، به بهانه تحریم واکسن وارد نمیکردند پس چرا دولت رییسی تونست واکسن وارد کند مطالبه مردم محاکمه روحانی
    • من IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      3 2
      خخخخخ خیلی با حالی فکرشو بکن همین ادم با این نظر سخیف در باره مسایل دیگه هم نظر می ده
    • اردلان IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      3 2
      الحق که کذابین و دروغگو بیشترین آمار در دوره روحانی 800 بوده ؟ الان 30 نفره ؟ ای کذاب بترس از خدا ای بی سواد علمت را بروز کن
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    8 7
    ما رای دادیم تا دولت ضد برجام بیاد
    • ترابیان IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      4 1
      برجام کذایی تمام بندهای آن به ضرر ایران است مخصوصا مکانیسم ماشه
  • برات IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 4
    وقتی ماازدولت همایت کنیم امریکا فرانسه اینقدرپرروی نمی کنند
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      3 1
      همایت چی صیغه ایه؟ نوع جدید حمابته؟
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 2
    شرکتهای پژو و رنو قبل از تحریم بزرگترین بازار خاورمیانه را درایران داشتند و مکرون هم می خواهد تحریم ها رفع شود و شرکتهای فرانسوی دو باره به بازار ایران برگردند کاش آنقدر که مکرون به فکر منافع ملی فرانسه است دولتمردان ما هم به فکر منافع ملی ایران باشند.
  • علی خوش روان FR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    7 5
    درود بر قاطعیت مسئولان ایرانی
  • SE ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    8 1
    لعنت بر برجام
  • محمدایوب IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    5 4
    هروقت این اصلاح طلبان سرکار بودند جز اعصاب خرد کنی وفریاد وجیغ بنفش چیزی نداشتند
    • محمد IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      3 2
      هر چيه بهتر از شما اصولگرها هستن جيغ شما سياه و تاريكه و اعصاب و روان مردم خرد كه هيچي بطور كامل ويران كردين
  • DE ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    12 4
    قیافه این جاسوسه از.... کم نداره. فعلا فعلا ها اب خنک میل کن تا بدونی جاسوسی اونم تو خاک این چه مزه ای داره.
  • علی علیمحمدی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 0
    تایید برجام شکست بزرگی برای ایران است ویک طرح استعماری است
  • من IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 1
    دست درکاسه مفت خوران عجب عقده ای وجنگ طلبند
  • US ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 3
    اروپا بلوف اخر رو میزند و نزدیک کیش و مات هست. با قطع گاز روسیه، اروپا برای سوخت ب مشکل خواهد خورد
  • مامور IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 1
    برجام برای مردم به طور کلی مهم نیست.اصلن،،اصلن،،،،مثل سال ۹۲ نیست
  • محمدجواد IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 1
    مکرون زیاده خواهی کرده
  • NL ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 2
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 1
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 1
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس