نشست وین

«واشنگتن در برابر گزینه‌های سختی قرار دارد؛ کرنش در برابر ایران یا پذیرفتن شکست سخت دیپلماسی».

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

روزنامه سعودی الریاض در تحلیلی با همین مضمون نوشت: با وجود اینکه آمریکا به ایران هشدار داده مبنی بر اینکه زمان در برابر آن برای بازگشت به توافق پایان می‌یابد و در صورت شکست مذاکرات، فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه تهران تشدید خواهد شد، اما واقعیت این است که تهران همچنان بازی خود را می‌کند و اعتنایی به خط و نشان‌ها و ضرب‌الاجل‌های آمریکا ندارد. به ویژه که اطمینان یافته هیچ گزینه نظامی علیه آن وجود ندارد، در حالی که گزینه نظامی تنها راه برای توقف مسابقه ایران به سمت تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید:

جلب رضایت تل آویو یا تصمیم نهایی؛ گزاره های پیش روی اروپا در مذاکرات

تهران اولویت‌هایی برای خود دارد، اینکه اولا، دولت بایدن وادار به لغو تحریم‌ها شود، در حالی که واشنگتن بر وادار کردن تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم تمرکز دارد، هر یک از آنها می‌خواهد که ابتدا طرف دیگر اقدام کند، اما تهران زمان زیادی در اختیار دارد، و طی تنها چند ماه قادر خواهد بود تا خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کند که این مسئله تا حد زیادی گزینه‌های واشنگتن را محدود می‌کند و قدرت تهران برای چانه‌زنی در مذاکرات را افزایش خواهد داد.

به علت اینکه واشنگتن گزینه‌های واقعی برای ملزم کردن تهران در اختیار ندارد، در صورت شکست مذاکرات ممکن است ایالات متحده به طور مستقیم با ایران تماس برقرار نکند، ایرانی که شیوه سرسختانه‌تری در پیش می‌گیرد که سبب طولانی شدن مذاکرات وین می‌شود، علاوه‌بر آنکه این کشور با هرگونه مذاکرات درباره برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای خود و در راس آن حمایت از گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه مخالف است.

شکی نیست که دولت بایدن وارد بازی جدیدی که خوب بلد نیست، شده است. آمریکا وارد بازی ایران شده، در حالی که ابتکار عملی ندارد و چیزی را بیان می‌کند که عملا نقیضش را انجام داده است. در حالی که نظام ایران به خوبی در این نوع سیاست‌ها تبحر دارد، سیاستی که آن را در جایگاه مناسب یک حریف سرسخت و قدرتمند در سطح بین‌المللی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بن‌بستی در مذاکرات وین نیست/ همین فردا هم می‌توانیم توافق را اعلام کنیم

بنابراین، در صورتی که دولت رئیس‌جمهور بایدن با این سیاست‌هایی که نمی‌شناسد و به آن عادت نکرده، تعامل کند و در دادن ضمانت‌های امنیتی به هم‌پیمانان در خاورمیانه سهل‌انگاری کند، در این صورت، اعتبارش همچنین در اقیانوس آرام متزلزل می‌شود. تنها راه در برابر دولت بایدن این است که جرات کند و به صراحت از گزینه‌های واقعی از جمله اقدام نظامی سخن بگوید و در عین حال امنیت هم‌پیمانان و منافع آنها را نیز در نظر بگیرد. به ویژه آمریکا مجبور نیست در برابر نظام ایران کرنش کند و اگر چنین کاری انجام دهد، در آن صورت ممکن است زمان عذرخواهی از هم‌پیمانان را از دست بدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    12 5
    حکومت عربستان می گوید: من آنم که رستم بوَد پهلوان !!!!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 1
    «تنها راه در برابر دولت بایدن این است که جرات کند و به صراحت از گزینه‌های واقعی از جمله اقدام نظامی سخن بگوید و در عین حال امنیت هم‌پیمانان و منافع آنها را نیز در نظر بگیرد.» سنگ بیانداز مواظب سر ما هم باش! اون مزش چشیده تو هم می دونی ولی مثل این که بدنت می خاره
  • SE ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    7 0
    عربستان هوس با خاک یکسان شدن کرده
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 0
    هر چقدر از اوکراین محافظت کرد از شما گاوهای شیرده نژاد اسراییلی هم حمایت میکنه ، اون بدبخت خودش به زور از باتلاق افغانستان کشید بیرون حالا بیاد به خاطر گاو شیرده خودش با ایران درگیر کنه
  • DE ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 1
    شماها هیچکدام قدرت واقعی امریکا را نمیدانید برای همین رجز میخوانید . امریکا فقط و فقط با یک موشک میتواند ارتشهای کل خاورمیانه را نابود کند و آنها را از بین ببرد . حساب کنید امریکا یک موشک ششلیک کند ارتشهای خاورمیانه از خنده روده بُر شده و همه غش کرده روی زمین می افتند. امریکا نخواست با افغانها در بیافتد وگرنه یک بچه موشک هم به افغانستان میزد...خخخخ تاریخ یادش نمیرود که امریکا مادر تمام بمب های دنیا را که چندین تن بود در افغانستان منفجر کرد فقط صدای تالاپش کلی از صدای خود انفجارش بلند تر بود..خخخ بیچاره غرب گداها چی فک میکردند چی شد.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    6 0
    آن زمانی که اخم کدخدا باعث زیر و رو شدن کشور عزیزمان میشد تمام شد رفت. هنوز فکر میکنند دوران هشت سال گذشته است!
  • کارمند ساده IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 1
    کسانی که ایدئولوژیشان وهابیت و ادامه ی خوارج هستند و همچینین به نقل از تاریخ موثق از نسل یهودیان بنی قریضه و الف بای سیاست را همینقدر می دانند که با پترو دلار و دلار بر سر کار و پادشاهی بمانند ؛ چه می فهمند که ایران دارد چه کار می کند ایران و جمهور ملت ایران که مهد یک از بزرگترین تمدن های بشری ( دستاوردهای مادی )بوده و هم اکنون مهد بزرگترین فرهنگ سازان ( دستاوردهای معنوی )جهان و دنیا است .... و تو خود بخوان حدیث مفصل از ....
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر میگفتی اعتبارش در اقیانوس اطلس متزلزل می‌شود باز یه چیزی. اقیانوس آرام که انور دنیاست. بعد هم مگر هند و پاکستان قدرت هسته نیستند که اتفاقا در دوران ریاست جمهور های قبلی آمریکا اتفاق افتاد. اگر قدرت نظامی جواب میداد البته بدون خسارت ب آمریکا مطمن باشید خیلی وقت پیش این کار رو می‌کرد. همانطوریکه در مورد عراق، افغانستان و لیبی انجام داد.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
  • نیما از شیراز IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق تو رو خدا نشر کن . میخوام به مردم بگم که فقط از سایت های اصولگرا استفاده کنن . من در واکنش به یک خبر که در سایت .... گذاشته شده بود مبنی بر آزادی کروبی و موسوی ،نوشتم که خائن اند ولی اونها کنتشر نکردند . ننگ بر سایت افساد طلب ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس