حمیدرضا جلایی‌پور

باید به این سؤال پاسخ داد که افرادی از مردم ایران ناراضی‌اند یا دچار پروژه ناراضی‌سازی‌اند!؟ چون تفاوت این دو با یکدیگر از زمین تا آسمان است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نظام نمی‌خواهد معضل طلاق حل شود!

نظام نمی‌خواهد معضل طلاق حل شود! / تحلیل‌هایی برای به آتش کشیدن امنیت مردم

تقی آزادارمکی، از جامعه شناسان اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون آسیب‌های اجتماعی و مقولاتی مثل فقر، مواد مخدر، خودکشی و... گفته است:

"نظام سیاسی اراده‌ای برای حل این مسائل ندارد. به خاطر اینکه نظام سیاسی، جامعه را به رسمیت نمی شناسد. "

او می‌افزاید: جامعه مجموعه ای از خوبی ها و بدی ها است. جامعه که همیشه مطیع نیست، یک جایی جامعه مشکل دارد و معترض هم هست. وقتی خداوند تبارک و تعالی بنده را خلق کرد به او اعتراض کردند که می دانی این چه پدیده ای است؟ گفت اشرف مخلوقات را خلق کرده ام ولی آن را هم می دانم، به همین دلیل برای او پیامبر و دستورالعمل می‌آورم. یعنی نظام سیاسی باید خوب و بد و تنوع مردم را بپذیرد؛ نمی توان فقط خوب ها را جدا و بقیه را رها کرد. اراده نظام سیاسی در نادیده گرفتن بخش اعظم جامعه است که آنها هم مشکل دارند. چون این نگاه وجود دارد، این مشکلات ماندگار و درونی شده و بخش خوب را هم خراب می کند. کما اینکه در طول ۵۰، ۶۰ سال اخیر می بینیم آنچه آن درصد کم انجام می دادند بقیه را هم گرفت و مدام جامعه دچار تحول شد.

آزادارمکی همچنین تصریح می‌کند: حکومت و نظام سیاسی اگر می خواهد کاری بکند باید نگاهش به مردم باشد. نمایندگی مردم را داشته باشد و فقط نمایندگی گروه خاص را نداشته باشد. اگر بخواهد نمایندگی مردم را داشته باشد باید بدی ها و زشتی های آنها را هم بپذیرد. یعنی مدیران کشور باید برای گرفتاری های مردم بیشتر از خوبی های آنها دلسوزی کنند. ما هر روز از خوبان تجلیل می کنیم؛ چرا به بدان توجه نمی کنیم؟ چرا آنها را تنبیه می کنیم؟ چرا آنها را معالجه نمی کنیم؟ پزشک با بیماران کار دارد و با آدم های سالم کار ندارد. موضوع نظام سیاسی باید آدم های مسأله دار باشد. ولی متأسفانه نظام سیاسی ما از این مسأله دور شده است. [۱]

*ای کاش که این مباحث مطروحه منطقی بود و ردی از عقلانیت در آن یافت می‌شد تا مردم بهتر متوجه سره از ناسره می‌شدند و دلسوزان واقعی خود را بازمی‌شناختند.

از مهجوریت منطق در این اظهارات همین بس که آقایان بلافاصله در اشاره به مشکلی به نام "آسیب‌های اجتماعی" که ده‌ها و صدها مؤلفه تأثیرگذار در آن وجود دارد و حکومت نیز هرگز سهمی بیشتر از دیگران در آن ندارد، نظام سیاسی را مخاطب قرار می‌دهند و از این می‌گویند که: " نظام سیاسی اراده ای برای حل این مسائل ندارد"!

و حیا می‌کنند از بیان این حقیقت که هیچ حکومتی در این حد از بی‌مبالاتی نبوده است که اجازه دهد یک آسیب خانمان‌سوز به راحتی در سطح جامعه جولان دهد.  

در اینجا همچنین این سؤال نیز مطرح می‌شود که اگر حکومت نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس است پس چرا همچنان شاهد آسیب‌ها هستیم و امثال آزادارمکی با کدامین مبنا چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند!؟

پاسخ این است که اگرچه مشکلاتی داریم اما اولا بسیاری از مشکلات اشاره شده زیر ذره‌بین قرار گرفته و بزرگنمایی شده‌اند.

به این معنی که اگر کسی در جریان دستور کار ستاد اصلاحات مبنی بر ایجاد فتنه اقتصادی در کشور باشد و ایضا بداند که هیزم این فتنه دامنگیر "ناراضی‌سازی عمومی" است، آنگاه بهتر پی خواهد برد که چرا شخصی تحت عنوان جامعه‌شناس به صحنه می‌آید و عجیب‌ترین گزاره‌ها (بی‌مبالاتی حکومت نسبت به آسیب‌های اجتماعی) را مطرح می‌کند.

ثانیا بایستی متوجه انکارها بود... مثل شاخص جهانی امید به زندگی که در ایران و در ابتدای انقلاب حدود ۵۵ سال بوده اما هم‌اکنون به بیش از ۷۴ سال رسیده است. [۲]

البته ما با آسیب‌های اجتماعی مختلفی مواجهیم. اما وضع ایران اسلامی بدتر از سایر جوامع نیست. ضمن اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی بایستی این نظریه را پذیرفت که نقش مردم و مراجع اجتماعی هرگز کمتر از حکومت نیست.

به این معنی که اگر حکومت وظیفه دارد گرمخانه برای بی‌خانمان‌ها ایجاد کند، به آسیب‌دیدگان اجتماعی پناه دهد، غذا را ارزان‌سازی کند و مروّج آموزش‌های لازم پیش از ازدواج در جامعه باشد؛ البته مردم و مراجع اجتماعی نیز در مقولاتی مثل صله ارحام، انفاق، احسان، پناه دادن و... مسئولیت‌هایی دارند.

مسئولیت‌هایی که یک حکومت در بهترین حالت نیز قادر به انجام آنها نیست. زیرا انجام این مسئولیت‌ها صرفا از طریق مردم و مراجع اجتماعی و شبکه مویرگی امکانات و ارتباطات آنها میسّر است.

با توضیح اشاره شده بایستی ضمن تأمل بیشتر در گزاره غیر منطقی " نظام سیاسی اراده ای برای حل این مسائل ندارد"! به نقش و سهم ۳ گروه مردم، مراجع اجتماعی و حکومت در بحث آسیب‌های اجتماعی نگاه مدقانه‌تری داشت و آنگاه به قضاوت منطقی‌تری رسید.

بدیهیست که قضاوت منطقی در این راستا نه‌تنها موجب کساد شدن بازار اظهارات بی‌مبنا و دون منطق می‌شود بلکه راه‌های رفع آسیب‌های اجتماعی را بصورت واضح‌تری در اختیار دلسوزان اجتماع می‌گذارد.

***

تحلیل‌هایی برای به آتش کشیدن امنیت مردم

نظام نمی‌خواهد معضل طلاق حل شود! / تحلیل‌هایی برای به آتش کشیدن امنیت مردم

حمیدرضا جلایی‌پور از فعالان جریان چپ اخیراً در یادداشتی که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد با بیان اینکه مرحوم بازرگان از نظم قانونی و نه استبدادی حمایت می‌کرد و الگو و پیشکسوت حرکت اصلاحی، قانونی و تدریجی در برابر حرکت‌های رادیکال بنام انواع انقلابی‌گری بود، مدعی شد که ایران امروز نیز گرفتار «استبداد استصوابی» است!

او سپس می‌نویسد:

"چرا امروز آسیب‌شناسی و درمان‌شناسی بازرگان برای فلاح و نجات ایران راهگشا است؟ زیرا ایران امروز در وضعیت بغرنجی قرار دارد. به چهار ویژگی این وضعیت بغرنج اشاره می‌کنم. بخاطر سیاست‌های غلط داخلی و خارجی حاکمیت و علل دیگر، امروز کثیری از مردم ایران (حدود هشتاد در صد) افق روشنی را برای آینده خود در نظر ندارند. این شرایط ناامیدی مهمترین خصیصه وضعیت بغرنج ایران است زیرا هر جامعه‌ای مهمترین سرمایه‌اش مردم آن جامعه هستند.

خصیصه دوم اینکه حاکمیت در ایران بعنوان مهمترین نهاد که ثروت و منابع ایران را در اختیار دارد، برای مواجه با جامعه بی‌افق ایران راه خطایی را دنبال می‌کند. این حاکمیت در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ با مکانیزم «استبداد استصوابی» از بالا ارکان حاکمیت را بدون کسب رضایت اکثریت مردم «یک‌دست» ساخت. و اینک ۹ ماه است که ایرانیان شاهد این حکومت «یکدست» هستند. حکومتی که حتی قادر نیست «مسائل مهم کشور» را با کلام «بیان» کند و چگونه می‌تواند این مسائل را در برابر یک جامعه ناراضی حل کند! -با این وضع افق روشن نیست.

خصیصه سوم اینکه راه اصلاح‌ امور در چشم مردم تیره و تار هست و کثیری از اقشار متوسط جامعه (که اداره جامعه بر دوش آن‌ها است) در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکردند. و با حذف کامل اصلاح‌طلبان از حکومت، حاکمیت ایران خود را در یک جامعه ناراضی بی سپر و بی‌دفاع کرد. خصیصه چهارمی که حکایت از وضعیت بغرنج ایران می‌کند این است که نامیدان از اصلاح‌ وضع موجود به وقوع «ابرشورش» و «انقلاب آرام» در جامعه ناراضی ایران امید بسته‌اند-حداقل بیست‌درصد شهروندان عاصی و بی‌قرار. غافل از اینکه نه رژیم ایران «پوشالی» است و نه شرایط ایران «انقلابی» است (البته نشانه‌های فرسایش ظرفیت بوروکراتیک حکومت از طریق دوری از شایسته‌گزینی به چشم می‌خورد. با روی‌کارآمدن دولت رئیسی فرآیند «نوچه‌گزینی» بجای شایسته‌گزینی این فرایند را تشدید کرده است) "[۳]

*پیرامون اظهارات جلایی‌پور گفتنی‌هایی وجود دارد:

یکم_ ادعای ناامیدی و بی‌افقی کثیری از مردم صرفا یک ادعاست که در حالت خوشبینانه از سر بی‌اطلاعی و در حالت بدبینانه به دلیل تقلا برای عصبانی کردن مردم اظهار می‌شود.

در یک جامعه ناامید و بی‌افق هرگز شاخص امید به زندگی افزایش نمی‌یابد. [۴]

در این جامعه فرضی مردم بلافاصله مایملک نقدی خود را از بانک‌ها و صندوق‌های مالی بیرون می‌کشند! رخدادی که در ایران شاهد آن نیستیم.

در جامعه ناامید هرگز خبرهایی مثل افزایش میزان کمک مردم به نهادهای خیریه حکومتی را نمی‌شنویم. [۵]

و مجمل اینکه در جامعه ناامید و بی‌افق، هرگز شاهد خلق صحنه‌هایی مثل حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر یک فرمانده نظامی نیستیم...

دوم_ کنایه‌زدن به حاکمیت درباره انتخابات ۱۴۰۰ بدون اشاره به طرح اصلاح‌طلبان برای "تحریم انتخابات ۱۴۰۰" یک ناجوانمردی و رذالت سیاسی است.

چه اینکه همه می‌دانیم وقتی یک طیف سیاسی عمده در کشوری از بام تا شام به گوش مردم بخواند که نباید در انتخابات شرکت کنند و ما هم نامزدی در انتخابات نداریم، بدیهیست که تعدادی از مردم فریب این جریان را می‌خورند و در انتخاباتی که غایت دموکراسی در هر کشوری است، شرکت نمی‌کنند!

آیا اکنون باید نظام سیاسی که انتخابات ۱۴۰۰ را نیز به سیاق همه انتخابات‌های گذشته دوران انقلاب اسلامی برگزار کرد، پاسخگوی استبداد باشد!؟

سوم_ اشاره جلایی‌پور به گزاره ذهنی ابرشورش و انقلاب اگرچه با هشدار او مبنی بر ناممکن بودن چنین حرکت شومی همراه است اما مع‌الوصف بایستی بیان کرد که این اشاره همان اشاره کلی است به مفهومی تحت عنوان "فتنه اقتصادی"!

در این باب لازم به اشاره است که ستاد اصلاحات، پیش‌لرزه فتنه اقتصادی یعنی "آبان ۹۸" را با ده‌ها کشته زمانی رقم زد که هنوز انتخابات ۱۴۰۰ در کار نبود! این گزاره نشان می‌دهد که اظهارات جلایی‌پور یک مقدمه نگفته هم دارد که لزوما ربط و ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.

و چهارم: بایستی به بحث نشست که افرادی از مردم ایران ناراضی‌اند یا دچار پروژه ناراضی‌سازی‌اند!؟ چون تفاوت این دو با یکدیگر از زمین تا آسمان است.

ناراضی بودن بنا به تعریفی یعنی شورش اکثریت.

آیا اکنون ایران دچار این بلیّه است!؟ هرگز اینگونه نیست و امروز نیز همه می‌دانیم قضایایی مثل اغتشاشات ۸۸ و آبان ۹۸ جملگی فتنه‌هایی بودند طراحی شده که علمگردانان آنها نیز مشتی معارض نظام بودند که بر شانه یک اقلیت فریب خورده سوار شدند.

معارضانی که فی‌المثل پس از فتنه ۸۸ صراحتا اعتراف کردند که اساسا در انتخابات سال ۸۸ تقلبی در کنار نبود.

پس منطقا ایران اسلامی با ناراضی بودن اکثریت مردمش مواجه نیست. اگرچه مثل تمام جوامع دیگر دنیا با مشکلاتی روزمره و حتی در بسیاری موارد کمتر از سایر کشورها مواجه است.

اکنون سؤال اینجاست چرا کسانی بدون هیچ سند یا استدلال منطقی به عرصه آمده‌اند و از گزاره ابرشورش و ناراضی بودن اکثریت مردم می‌گویند!؟

و آیا ادعای بدون سند به معنای طرح پشت پرده برای القاگری نیست!؟ القاگری برای چه و کدامین هدف!؟

اینها سؤالاتی است که همه باید به آن بیاندیشیم و پاسخ‌های معقول آنها را بیابیم...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1538937

2_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/02/03/1995327

3_ http://sobhema.news/?p=20048

4_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/02/03/1995327

5_ mshrgh.ir/1003020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • NL ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    34 33
    آیا خدا در جواب فرشتگان گفت که من آدم ها ها به حال خود می گذارم و می گویم هر کاری بکنید اخراج و عذاب و بلایی در کار نیست؟ و یا اگر دلتان نخواست حرف پیغمبران را گوش نکنید؟ خیر. حرف آرامکی کذب محض است. خدا انبیا را فرستاد که حکم دهند و حکومت کنند. ولو مردم نپسندند. وأنزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس. سوره بقره آیه 213. قرار نیست به دلخواه مردم حکم خدا عوض شود. آن هم وقت وقتی بدانیم شیطان ها از فضای مجازی و ماهواره دلخواه ها را بر مردم تحمیل کرده اند.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      40 12
      خدا در قرآن فرمود ""لا اکره فی الدین"" چطور پس حکومت پیامبران و حکومت اسلامی باید اکراه و اجبار داشته باشه و نظر مردمی و دموکراسی بی معنی باشد؟!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      36 7
      چرا نسبت دروغ به خدا می دهید و می گویید ""ولو مردم نپسندند"" آیا اگر مردم زمان حضرت محمد(ص) از روی اشتیاق با او بیعت کردند و دین او و خدای او را قبول کردند آیا اجبار بود و حکومت اجباری بر مردم بود و دین اجباری بود و خاک بر سر شما که دین خدا و راه پیامبران خدا را تحریف می کنید و نام خود را مسلمان می گذارید؟!!!!
    • به 12.30 IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      10 7
      این عین آیه قرآن است که ولو مردم و کافران نپسندند خدا دینش را غالب می کند.
    • مذمت دموکراسی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 24
      اونی که نسبت دروغ میده تویی: دسته ای از آیات قرآن اكثريت را در همه جا مذمت كرده است. 1-در 38 مورد تعبير دارد كه: «أكثرهم لا يعقلون» ، «أكثرهم لا يومنون» ، «أكثرهم لا يعلمون» و ... 2- در 6 مورد مي‌گويد: «أكثرهم الفاسقون» ، «أكثرهم الكافرون» ، «أكثرهم كاذبون» و ... 3- در 6 مورد مي‌گويد: «كثير منهم فاسقون» و ... 4- أكثرهم للحق كارهون (سوره مومنون/آيه70) اكثر مردم، حق را دوست ندارند. 5- يا اينكه: لقد حق القول على أكثرهم فهم لا يؤمنون (سوره يس/آيه7) حق براي اكثر آنها آشكار شد، ولي زير بار نمي روند. 6- يا اينكه: أكثرهم لا يعلمون الحق فهم معرضون (سوره انبياء/آيه24) ب- دسته ديگري از آيات، نسبت به اقوام تمام انبياء است که اکثریت را مذمت کرده است: خداوند نسبت به اهل كتاب در سوره آل عمران، آيه 110 مي‌گويد: و اكثرهم الفاسقون اكثريت اهل كتاب كه ايمان به رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) نمي آورند، فاسق هستند. درباره قوم حضرت موسي (عليه السلام) مي‌گويد: و ما كان أكثرهم مؤمنين اكثريت آنها ايمان نياورند. حتي كساني هم كه ايمان آورده بودند به حضرت موسي (عليه السلام): فإذا جاءتهم الحسنة قالوا لنا هذه و إن تصبهم سيئة يطيروا بموسى و من معه ألا إنما طائرهم عند الله و لكن أكثرهم لا يعلمون. (سوره اعراف/آيه131) وقتي كارهاي خوب پيش مي آمد، خوشحال بودند و اگر اتفاق بدي پيش مي آمد، به فال بد مي گرفتند و مي گفتند كه اين از شومي حضرت موسي (عليه السلام) است و اكثر اينها نمي دانند و نمي فهمند. يعني اكثريت قوم حضرت موسي (عليه السلام) كه به او ايمان آورده بودند. درباره قوم حضرت ابراهيم (عليه السلام): و ما كان أكثرهم مؤمنين (سوره شعراء/آيه 103) درباره قوم حضرت نوح (عليه السلام): و ما كان أكثرهم مؤمنين (سوره شعراء/آيه 121) و ما آمن معه إلا قليل (سوره هود/ آيه40) جز تعداد اندكي، به حضرت نوح (عليه السلام) ايمان نياوردند. درباره قوم حضرت هود (عليه السلام): و ما كان أكثرهم مؤمنين (سوره شعراء/آيه 139) درباره قوم حضرت صالح (عليه السلام): و ما كان أكثرهم مؤمنين (سوره شعراء/آيه 158) درباره قوم حضرت لوط (عليه السلام): و ما كان أكثرهم مؤمنين (سوره شعراء/آيه 174) درباره قوم حضرت شعيب (عليه السلام): و ما كان أكثرهم مؤمنين (سوره شعراء/آيه 190)
    • مذمت دموکراسی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      2 4
      قوم لوط هم اکثرشان یا قریب به همه شان می گفتند کنار گذاشتن گناه را نمی خواهیم حال سوال این است که عاقبت آن قوم با آن جمعیت چه شد ؟ و عاقبت حضرت لوط و دو تا دخترش (علیهم السلام ) چه شد؟ خداوند بر اکثریت اجبار عذاب کرد دین خدا را تحریف نکن.
    • حقجو IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      2 2
      لا اکراه فی الدین بلکه به تحقیق راه رشد از گمراهی و سیه روزی و گرایش به آن تبیین و روشن گردیده است و در پذیرش دین هیچ اکراهی نیست و تنها انسان های لجوج و مسموم الذهن و بیمار دل هستند که از پذیرش دین اکراه دارند و شانه خالی می کنند. مثل اینکه در پسندیدن کباب بختیاری شاندیز، هیچ اکراهی نیست مگر اینکه آدم مریض باشه و مزاجش بهم خورده باشه و طعم دهانش مسموم شده باشه که از این طعام لذیذ اکراه داشته باشه. البته در این صورت هم به زور به آدم مریض این خوراک را می خورانند زیرا که قوام حیاتش به تناول این لقمه است.
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      اسلام آمد تا برای انسانها کار انجام دهد، کار هدایت را
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      آری اسلام برای هدایت آمد جناب ولی اکثریت ایمان نیاوردند اکثرهم لایومنون
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    33 8
    باینکه ازذلتطلبان متنفرم اماحرفای این درمورد اینکه کشور نمیخواهدمشکل طلاق حل شود کاملا واقعی ودرست است
    • NL ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      3 4
      طلاق نشانه توسعه یافتگی و آگاهی زنان به حقوقشان است! باورت نمی شود؟ به آمار طلاق جوامع به اصطلاح پیشرفته نگاه کن!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      5 13
      چراچرندمیگی؟موضوع طلاق چه ربطی داره به دولت؟؟؟اینجاقانون(همه بدتوخوب باش )حاکمه...بدشم مگه دولت دستوردادزوجهابه هم خیانت کنین ویاتنوع طلب باشیدیازیاده خواه؟
    • سید فروزان CH ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      3 5
      عزیز این مرد چرت و‌پرت میکوید ،او طویله شناس هم نیست چه رسد به جامعه ، در جامعه اروپایی مورد تقدس این طیف از هر سه ازدواج دوتای ان به طلاق تمام میشود ، مواد مخدر هم بعد از اسلحه بزرگ‌ترین تجارت در دنیا است ، اینها چه ربطی به نظام دارد ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب توسط همین طیف منجر به بوجود آمدن معضلات اجتماعی شده وکرنه طلاق در گذشته و در فرهنگ ایرانی بسیار زشت بود،مواد مخدر را هم در دهه اول انقلاب به حداقل رسانده بودیم ،این طیف غربکدایان مثل این مرد بیسواد باعث ترویج شدند بنام آزادی و دمکراسی و چرت و پرتهای دیگر ،
  • سید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    21 50
    یکی از اصلی ترین علل ناسازگاری همسران در ادامه زندگی که نهایتاً به طلاق منجر می شود وجود همین جامعه شناسان و روان شناسان غربگرا که آرمان شان جوامع پوچ و ولنگار اروپا و آمریکا است مانند تقی آزاد ارمکی به عنوان استاد در دانشگاه های کشور که کارشان شست و شوی مغز جوانان ما است !!!
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      5 3
      احسنت، دقيقأ همینطوره!!
    • ali IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      7 25
      یعنی اگر مثلا من و همسرم جونمون را فدای هم می کنیم اما نظام نمی خواهد ما با هم باشیم .ما هم می گیم چشم فردا طلاق می گیریم؟.درسته خیلیها کارشون به طلاق می افته میگن دلیلش مثلا بیکاری بوده مثلا شوهرش بیکاره.اما خیلیها هم هستند که شوهرشون درامد میلیاردی داره و باز طلاق امده تو زندگیشون.خیلیها هم هستند هشتشون گرو نوهشونه با هم زندگی می کنند حتی بعضی وقتها در زندگی به قله موفقیت میرسند و میگن من بیکار شدم زندگیمون داشت به تباهی میرفت اما با امید به خدا باز بلند شدیم و شروع کردیم و خدا راشکر الان اینجاییم.اینها که الان زبان باز کردند و همه چی را گردن نظام می اندازند انسانهایی هستند چنان ضربه ای به ملت ایران زدند بی همتا و هیچ ارزشی برای توان ایرانی جماعت نداشتند و می گفتند حتی وضع اب و محیط زیست را هم باید از بیرون بیایند و درست کنند و نمی دیدند همون بیرون چقدر مشکل اب و محیط زیست دارند.فقط و فقط مرغ همسایه را می دیدند غاز هم می دیدند.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 15
    آزادارمکی همچنین تصریح می‌کند: «حکومت و نظام سیاسی اگر می خواهد کاری بکند باید نگاهش به مردم باشد. نمایندگی مردم را داشته باشد» مگر دلسوزان جامعه غیر ازین انجام دادند که با تساهل و تسامح گوساله سامری و مازوخیسم سیاسی فرهنگی حسن فریدون مواجه شدند!!! در ایام قبل از انتخابات مگر همین جهود مسلکها نبودند که میگفتند مردم را به زور به بهشت نبرید!!! حسن فریدون با تحریف قرآن هم به خدا و هم به پیامبر اسلام(ص) دروغ بست که خدا فرموده پیامبر تو وکیل مردم نیستی! درصورتیکه منظور قرآن اینست که پیامبر ! بعد از اینکه همه وظایفت را انجام دادی برای کفر بعضی از رجاله ها افسوس نخور و دلتنگ نباش! و در ادامه به ملکوت و حقیقت ماجرای خلقت انسان میپردازد.
  • FR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 25
    مشرق جان : مراقب کلاس و ابروی خودت باش … اخه یک نگاه به عکس این اقایون بندازیم ! ای خدا چشمهام داره میسوزه از بس که نفاق و جهالت از ریخت اینها میریزه ! حالا چرت و پرتهایی که تلفظ میکنن به کنار
  • FR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 32
    شورش نود و هشت قبل از انتخابات مجلس هم بود ... علاوه بر آن این یکدست بودن مجلس و دولت مگر اشکالی دارد ؟ بیست و چهار ساعته مقامات باید با طعنه و نیش و کنایه منافع ملی را به خطر بیندازند ؟
  • مرتضی علیدوست IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 0
    در موضوع طلاق شواهدی از خطای ادراکی وجود دارد: افراد شکست های خود را معلول عوامل بیرونی می دانند و موفقیت های خود را به عوامل درونی مستند می کنند. این آقای به اصطلاح جامعه شناس هم شکست بخشی از افراد در زندگی مشترک را به عامل بیرونی حکومت ربط بیربطی می دهد. وقتی افراد از فطرت خود دور شده و بر اساس معیارهای بیگانه غربی ازدواج می کنند، نتیجه ای جز نتایج فرهنگ غربی برداشت نمی کنند. حالا این جامعه شناس قلابی آمده و تنها یک عامل حکومت را نشانه گرفته است. چه بسا همین سبک تفکر دنبال مقصر بیرونی گشتن، باعث طلاق های بسیاری در جامعه است؛ جایی که زوجین در بهبوهه اختلافات بدنبال مقصر شناختن دیگری و رفع اتهام از خود هستند. وانگهی باید آمار طلاق از سال 1392 تا 1400 جهت تنویر افکار عمومی منتشر شود. باز هم ببینیم آیا حاکمیت مقصر بوده است؟ نسبت طلاق به ازدواج طی دولت بی تدبیر و ناامید، دوبرابر شده است.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    12 6
    عامل اصلی طلاق همین انقلابیون هستند .اومدن دین را ناقص اجرا کردن .اولا اجازه نمی دهند زنهای خوب به عنوان الگوی صحیح مطرح شوند
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 15
      درست می گویی دین را ناقص اجرا کردند وگرنه باید کار در منزل را به زنان سپردند وبیرون را به مردان
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      عامل اصلی شمازن هاهستید که کار را از مردان گرفتید وشاغل شدید ومردان را خانه دار کردید
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      2 9
      مردی که به این بهانه بشینه خانه و دنبال کار نره،مرد نیست! مرد اگه بخواد کار کنه کار هست،بهانه الکی نیار، نشین خونه برو برای کار تلاش کن،حق گرفتنیه.
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      ببین خانوم .... من شاغلم ووضعم خوبه الحمدالله وکارگران زیادی هم دارم وهمیشه از مردان استفاده کردم فهمیدی مردی نیستم بشینم خونه بچه تو حالا بزرگ نشدی شبه فمن
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    33 3
    ریشه 90درصد مشکلات اجتماعی از جمله طلاق مشکلات اقتصادی کشور وگرانی افسار گسیخته وبی ارزش شدن پول ملی ناشی از نارکارآمدی سیاستهاست اگر این حل شود طلاق هم حل میشود
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 94
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • DE ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    17 50
    نظام نمی‌خواهد معضل طلاق حل شود! / لابد وقتی مردم و نظام ‌غربگدایان و اشرافیون و اصلاح تبه کارانی که خود را اصلاحگر جازده اند را سه طلاقه کردند وهیچ بازگشتی برایشان نیست ٬ منتظرند بقیه بیت المال را بعنوان مهریه و ارث باباشون طلب کنند.بخاطر همین نظام حاضر نیست قانون طلاق را از قوانین شرعی به قوانین غربی مورد دلخواه غربگدایان تغییر دهد و ازدواجهای کاخ سفیدی را هم به رسمیت بشناسد./
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      4 0
      مهریه صد سکه یعنی ظلم
    • DE ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      7 0
      شرایط ازدواج و جشن عروسی و انتظارات و مخارج عروسی های ایران که خیلی ها فکر میکنند ملکه ثریا هستند و میخوان با چه کسی ازدواج کنند ...را به هر پدرِ خانواده ای تحمیل کنند بیچاره دزد و رانتخوار میشه.آخه از کجا باید این پولها را بیاره . خارج اکثرا این خبرها نیست . جوانها با هیچ شروع میکنند تا یه روز حقوقشون کفایت کنه وسایل منزل را کم کم بخرند. در فلان سالن در فلان آرایشگاه در فلان جا با گروه نوازنده و خواننده ....هزارتا مخلفات .از همون اول میرن زیر بار قرض بعد طلاق و طلاقکشی
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 4
    زن طلاق بگیره از نظر وضع زندگی دچار خطر زیادی نمیشه، شغل و کار برای زنان بیشتره، مهریه هم میگیرند،__
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    23 0
    مدیران ما احساس تعلق و‌ مالکیت به کشورشون ندارند‌ ایرانی کری رو نابود کردین، طرف فقط میخواد پول خودش رو سامان بده بعد بره خارج
  • سید فروزان CH ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 19
    جامعه شناس ؟؟؟؟؟ غربگدایان بیسواد ، همین مانده بود که طلاق را هم به کردن نظام بیندازند یعنی در کشوری مثل فرانسه که از هر سه زوج ،دو تای به طلاق تمام میشود ،هم مقصر جمهوری اسلامی است جامعه نشناس بیسواد ، طلاق ،مواد مخدر و دیگر معضلات اجتماعی نتیجه کار دولت‌های غربگدا در مملکت بوده ،
    • DE ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • شاهکار IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    32 1
    قطعا،،درهر شرایطی،وظیفه قشر ،فرهنگی و دانشگا هی،تحقیق پژوهش،و پیدا کردن راهکارهای برای حل معضلات اجتماعی وجوانلن است،،بدون گرایش به ایده وگروه خاص،،،راهکار،،نجلت جوانان از طلاق اعتیاد وبیکاری را بیان و هدایت نمایند، تاریخ ناظر وشاهده ماست،،......خیر خواه باشیم،عیب جویی بد است راه نشان دهیم
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 0
    وقتی دولت جلوی این شرکت ها را نمیگیره که قرارداد استخدام شده دو ماهه اصلا نمیدونی دو ماه دیگه سرکاری یا نه چه جور ما ازدواج کنیم حالا طلاق پیشکش
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 65
    منظورش از "بخش اعظم جامعه" یک مشت اصلاحاتیه که توهم خود بخش اعظم جامعه هستند
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 43
    اینا دیگه زدن به خرمن حرف بافی چه حیرانی شدن بعد از انتخابات در گردنه حیران گیر کردند
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 1
    پدر و مادر تمام پلیدی های امروز جامعه دو پدیده هستند : "سربازی و کنکور" دو بال مشکلات فرهنگی اجتماعی اقتصادی جامعه که نتیجه ش رو در سیاست هم میتونیم ببینیم - در جفتش هم نابرابری و تبعیض وجود داره و مافیا
  • حمیدی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 33
    تا جایی که ما دیدیم دولت روحانی با خراب کردن اوضاع اقتصاد موجب افزایش طلاق شد.
  • FR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 26
    یک نگاهی به تفکرتون بندازید ، عامل طلاق را پیدا کنید ،اگر به تفکرتون یعنی غرب ونسخه هابی که برای آنها پیچیده شد توسط لیبرالیسم نگاهی بیندازید ،وخروجی نسخه را ببینید عامل طلاق مشخص میشود ،... ،،.. نبود خانواده ،،،،،نبود امنیت در خانواده ،،،،همه خروجی آن نسخه های غلط است و طلاق فساد ... در ایران ترکش‌های همان نسخه است که شماها با بودجه این مردم مروج ان هستید با پشتیبانی و بمباران رسانه ای غرب
  • FR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    نفوذ در مشرق ،،
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      نفوذ درمشرق زیاد شده
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    49 0
    زن من بدون دلیل زندگی مشترک و سه فرزند معصوم را رها کرد و رفت هم مهریه گرفت هم نفقه پنج سال طول کشید .در طول زندگی خیلی مرا رنج داد ولی من از کودکی با خودم عهد کردم جواب بدی ها را با خوبی بدهم .حرفش این بود تو خوبی و من بد من نمی خواهم خانه بیایم.یه بار گفت می خواهم همه چیزت را ازت بگیرم .به دادگاه گفت من اختلال روانی دارم هر دوی ما را فرستادند آزمایشگاه و کمیسیون .تمام کمیسیون به اتفاق به او گفتند تو بیماری حاد روانی داری .اما بیمار نبود از بس دروغ به هم بافت آنها فکر کردند بیمار است. ده سال است رفته بدون اینکه احوال بچه هایش را بپرسد و من بهترین زن دنیا نصیبم شد .یک خانم بسیار تحصیل کرده و مهربان .امشب بچه هام برایش کادو روز مادر آوردند . یادتون باشد خدا همیشه یاور است .
  • عبدالله IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 34
    إلَهي لا تَجْعَلْ لِلشَّیطانِ عَلـى عقلـي سبیلاً . خدایا برای شیطان راهی بر عقل من قرار نده. ولا لِلْباطِلِ عَلـی عَملـي دَلیلاً . و برای باطل راهنمایی بر کار من قرار نده.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      تابلوه یک نفر فیک تند تند داره منفی میزنه همه رو
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ_____ ای مولای ما و سرور ما و مادر ما تورا به مهدی ات قسم‌میدهیم به ما نگاهی بیانداز بیمارانمان را شفا بده جوانانمان را دریاب
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    دولت باید فراگیر بوده و همه اقشار جامعه را زیر پوشش خود قرار دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس