ویژه ها

آیا پیاده روی ظریف و کری و گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما و گفت و گوهای عراقچی و وندی شرمن و...به معنای مذاکرات مستقیم و بدون واسطه نبود!؟ نتیجه چه شد!؟ تحریم ها به تاریخ پیوست!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مذاکره مستقیم با آمریکا درباره موشک های ایرانی!

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت روحانی در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اشتباه دو طرف ایرانی و آمریکایی این است که با پرهیز از مذاکره مستقیم، زمام این بخش از دیپلماسی را به دست کشورهای واسط قرار داده‌اند که این کشورهای واسط هر کدام موضوع برجام را از زاویه منافع، دغدغه‌ها و سیاست‌های خودشان می‌بینند...تنها راهی که اگر ایران و آمریکا بخواهند به سمت توافق حرکت کنند این است که باید موضوع برجام را به بخشی از سیاست تنش‌زدایی بین دو کشور تبدیل کنند».

این نماینده سابق در ادامه نوشت: «کسانی که از تنش صحبت می‌کنند افراد بی‌دردی در کشور هستند ولی کسانی که دنبال تنش‌زدایی هستند، درد جامعه را فهمیده‌اند و واقعا به این نتیجه رسیده‌اند که تنش‌زدایی است که منافع ملی را تامین می‌کند و نه افزایش تنش‌ها».

مذاکره مستقیم با آمریکا درباره موشک‌های ایرانی! /مرعشی: دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشت: «روی آوردن دولت سیزدهم به مذاکره برای احیاء برجام و رفع تحریم‌ها، به معنای کشیدن خط بطلان بر تمام ژست‌های ضدمذاکره در دوران قبل از انتخابات ۱۴۰۰ است. کسانی که از خنثی کردن تحریم‌ها و بودجه‌ریزی بدون رفع تحریم‌ها حرف می‌زنند خودشان هم می‌دانند که سفره مردم را با این شعارها نمی‌توان رونق داد».

در ادامه این مطلب آمده است: «رجزخوانی‌های مربوط به بی‌اثر بودن تحریم‌ها و اظهار بی‌نیازی به احیاء برجام و بی‌اعتنائی به FATF نیز در شرایط کنونی مستمع و مخاطبی ندارد. این قبیل نطق‌های شعاری برای دوران تبلیغات انتخاباتی قابل ارائه بودند و در میدان عمل، تاریخ مصرف گذشته محسوب می‌شوند. اکنون دولت باید با جدیت درصدد حل مشکلات سفره مردم باشد و دیگر نمی‌تواند از این مشکلات با فرافکنی و به گردن دیگران انداختن عبور نماید».

مذاکره مستقیم با آمریکا درباره موشک‌های ایرانی! /مرعشی: دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است

«فیاض زاهد» فعال اصلاح طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «مقامات ایران در مذاکرات نباید به این چوب آن‌قدر فشار بیاورند که بشکند...باید امیدوار باشیم ضمن اینکه ایران از برگ‌های خودش به خوبی استفاده کند، هدفش رسیدن به توافق مطلوب باشد. در این توافق مطلوب تمام منازعات و مشکلات ما با امریکا حل نخواهد شد».

مذاکره مستقیم با آمریکا درباره موشک‌های ایرانی! /مرعشی: دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است

فلاحت پیشه در یادداشت مذکور مدعی شده است که «باید توافق هسته ای را به بخشی از سیاست تنش‌زدایی بین دو ایران و آمریکا تبدیل کرد». این اظهارنظر کاملا با منافع ملی و استقلال کشور و عزت مردم ایران مغایر است.

اظهارنظر این نماینده سابق دقیقا تکرار اظهارات مقامات آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی است. اینکه برجام ناقص است و باید «بزرگتر و طولانی تر» شود. طرف غربی به صراحت اعلام کرده که باید مسئله توان موشکی و قدرت دفاعی ایران و همچنین توان و قدرت منطقه ای ایران نیز به برجام ضمیمه شده و محدودیت های برجامی ایران نیز دائمی شود.

به نظر شما، چوب حراج زدن به قدرت دفاعی کشور و بتن ریزی در موشک های ایرانی به معنای «تنش زدایی» است!؟ جریان اصلاح طلب مدعی است که ایران باید با رویکرد تنش زدایی، بهانه های آمریکا را بی اثر کند.

این ادعا در حالی است که اتفاقا بهانه های آمریکا، دقیقا مولفه های قدرت کشورمان است. یک سوال دیگر؛ آیا با بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و از کار انداختن سانتریفیوژها و خارج کردن ذخایر ارزشمند اورانیوم غنی شده از کشور در دولت روحانی، بهانه آمریکا در موضوع هسته ای پایان یافت!؟

ادعای دیگر جریان اصلاح طلب این است که ایران باید مستقیم با آمریکا مذاکره کند تا مشکل رفع شود. این طیف تعمدا تجربه عبرت آموز دولت روحانی در مذاکره با آمریکا را سانسور می کند. آیا پیاده روی ظریف و کری و گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما و گفت و گوهای عراقچی و وندی شرمن و...به معنای مذاکرات مستقیم و بدون واسطه نبود!؟ نتیجه چه شد!؟ تحریم ها به تاریخ پیوست!؟ آنچنان رونقی ایجاد شد که نگو و نپرس!؟

آیا به واسطه مذاکره مستقیم با آمریکا در دولت روحانی، هم چرخ سانتریفیوژها چرخید و هم چرخ کارخانه ها!؟ واقعیت این است که جریان اصلاح طلب به عنوان بانی اصلی خسارت محض برجام، در پی آن است تا این خسارت را مجددا تکرار کرده و حتی آن را تعمیم و گسترش دهد.

در حال حاضر رسانه های غربی صراحتا اذعان کرده اند که تیم مذاکراه کننده ایرانی با دست پُر به وین آمده و ابتکار عمل را به دست گرفته و طرف غربی را در موضع انفعال قرار داده است.

با اینحال اصلاح طلبان مدعی هستند که «مقامات ایران در مذاکرات نباید به این چوب آن‌قدر فشار بیاورند که بشکند»؛ گویا پافشاری ایران برای لغو تحریم ها و بهره مندی از صنعت هسته ای، این جماعت را ناراحت و دلخور کرده است.  

رسانه های اصلاح طلب مدعی هستند که «روی آوردن دولت سیزدهم به مذاکره برای احیاء برجام و رفع تحریم‌ها، به معنای کشیدن خط بطلان بر تمام ژست‌های ضدمذاکره در دوران قبل از انتخابات ۱۴۰۰ است». این ادعای مضحک در حالی است که منتقدان سیاست خارجی در دولت روحانی، هیچگاه مخالف مذاکره نبوده اند، بلکه حرف اصلی این بود که مذاکره باید از موضع قدرت و اقتدار باشد و نه موضع ضعف و انفعال.  

ادعاهای جریان اصلاح طلب درباره FATF روز به روز بیشتر رنگ می بازد. شتاب روزافزون واکسیناسیون و کاهش چشم گیر آمار فوتی ها و مبتلایان به کرونا علیرغم نپیوستن به FATF در دولت رئیسی، تنها یک نمونه از بی اعتبار بودن ادعاهای اصلاح طلبان درباره FATF هست.

لازم به ذکر است که آقای رئیسی در روزهای گذشته در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به مسئله تحریم گفته بود: «خنثی سازی تحریم‌ها را با تشکیل قرارگاهی در دولت دنبال کردیم و مسئله رفع تحریم را از ابتدا دولت در دستور داشتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند ایران در مذاکرات شرکت نمی‌کند و ابتکار عمل ندارد اما به جهان ثابت شد که ایران در مذاکرات شرکت میکند و دو سند هم ارایه کرد. خنثی سازی تحریم ها و رفع تحریم ها با قوت در دولت دنبال می‌شود».

** مرعشی: دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است

«حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «آقای روحانی در دور اولش کار مهمی انجام داد؛ انعقاد برجامی که همین انقلابی‌ها آرزوی احیای آن را دارند و برخلاف تمام شعارهایشان در سال‌های اخیر اگر بتوانند در پی مذاکرات آن را احیا کنند، کلی مفتخر هم خواهند شد...اگر قرار است وضعیت کلی کشور بهتر شود باید متخصصان را به کار گرفت نه کسانی که فقط یک کاریکاتور از انقلابی‌های واقعی انقلاب اسلامی هستند».

مرعشی در ادامه گفت: «در سال ۹۸ با خودزنی و بی‌اهمیت جلوه‌دادن انتخابات کار را به جایی رساندیم که مجلس را دودستی واگذار کردیم... متأسفانه با شیوه‌ای که برخی دوستان اصلاح‌طلب‌مان در پیش گرفتند، اکنون می‌بینیم دولت و مجلسی شکل گرفته که عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است...واقعیت این است که ما باید با آقای روحانی با صراحت بیشتری حرف می‌زدیم و اجازه نمی‌دادیم در مسیری حرکت کند که همه سرمایه اجتماعی خودش و ما را بسوزاند...آقای روحانی در دور دومش آن‌طور که انتظار می‌رفت ارتباطش با حامیانش را حفظ نکرد و به تعبیری دیگر اصلا رابطه‌اش با بدنه حامی‌اش قطع شد و ما هم که حامی‌اش بودیم در مواجهه با اشتباهات دولت با تسامح برخورد کردیم».

این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: «نظارت استصوابی شورای نگهبان امر حادثی نیست که ما ناگهان با آن مواجه شده باشیم...با وجود همین شورای نگهبان...آقای خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ تأییدصلاحیت شد... و در مجلس ششم نیز...مجلسی کاملا اصلاح‌طلب تشکیل شد. اینکه در مجموع چه اتفاقاتی رخ داد و چه اشتباهاتی کردیم که از آن فضا به شرایطی رسیده‌ایم که در مجلس یازدهم حتی یک فراکسیون پنج‌نفره هم نداریم، جای تأمل است و نیاز به آسیب‌شناسی دارد. نمی‌شود به‌راحتی چشم بر همه واقعیت‌ها ببندیم و اشتباه‌های جناح خود را نادیده بگیرم و بگویم علت صرفا نظارت استصوابی شورای نگهبان بوده است».

مذاکره مستقیم با آمریکا درباره موشک‌های ایرانی! /مرعشی: دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است

مرعشی در مصاحبه مذکور با نگرشی آلوده به سلایق قبیله ای و حزبی و با طعنه به دولت و نیروهای انقلابی مدعی شده است که «باید متخصصان را به کار گرفت». کارنامه دولت روحانی بهترین پاسخ به این ادعا است. دوستان آقای مرعشی و همفکران وی به مدت ۸ سال در مناصب ارشد در دولت روحانی حضور داشتند.

اتفاقا این افراد کسانی هستند که از ابتدای پیروزی انقلاب حداقل ۳۴ سال در مناصب ارشد حضور داشته اند. و اما حضور این افراد در دوره ۸ ساله دولت روحانی نه تنها به بهبود اوضاع و گشایش اقتصادی و ارتقای جایگاه بین المللی ایران منجر نشد، بلکه خسارت های بزرگی به کشور تحمیل کرد.

این چه متخصصانی هستند که دلار را حدود ۳ هزارتومان تحویل می گیرند و حدود ۲۵ هزارتومان تحویل می دهند!؟ این چه مدیرانی هستند که مسکن را متری حدود ۳ میلیون تومان تحویل می گیرند و متری حدود ۳۰ میلیون تومان تحویل می دهند. این چه متخصصانی هستند که مرغ را حدود ۴۵۰۰ تومان تحویل می گیرند و تا ۴۰ هزارتومان نیز افزایش می دهند!

این چه متخصصانی هستند که علیرغم امضای برجام، هم در قلب راکتور هسته ای بتن می ریزند و هم تحریم ها را ۲ برابر می کنند. این چه متخصصانی هستند که دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای را فشل کرده و همه امور کشور و از جمله آب خوردن مردم را به زلف برجام گره می زنند! متخصصان مدنظر آقای مرعشی، خسارت محض برجام، قرارداد خسارت بار کرسنت، قرارداد زیان بار توتال، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، خصوصی سازی مسئله دار شرکت هفت تپه، حقوق های نجومی و...را در کارنامه خود دارند.  

مرعشی در بخشی از این یادداشت مدعی شده است که دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است. در دولت روحانی، اسحاق جهانگیری به عنوان نفر دوم دولت منتسب به حزب کارگزاران بود. گویا آقای مرعشی به این دلیل که افرادی همچون جهانگیری و حسین فریدون و آخوندی و نعمت زاده و ابتکار و ربیعی و عیسی کلانتری و...در دولت نیستند، این دولت را عاری از تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی می داند.

و اما اعتراف این فعال اصلاح طلب درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان، قابل تأمل است. در روزهای گذشته «محمد عطریانفر» در اظهارنظری مشابه گفته بود «در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حتی اگر همه نامزدهای اصلاح طلبان تایید می شدند، رأی نمی آوردند». 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • DE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    24 2
    دولت رئیسی عاری از تجربه ۴۰ ساله حزب جمهوری اسلامی است. نه رانتی نه بخور بخوری نه رفیق بازی نه سینه خیز جلو آمریکا نه غارت بیت المالی نه تقسیم معادن و زمین ها بین خودشون....نه رودربایستی با دشمن نه به رسمیت شناختن حق ارباب و وظیفه رعیتی...نه ادعای به پایان رسیدن دوره موش...بابا این چه وضعیه هیچی تو این ۴۰ ساله یاد نگرفتند. عه حداقل یه التماسی به امریکا بکنید که بگیم بالاخره از ما یه چیزی یاد گرفتند.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      3 0
      سلام - - مرد يا زن بودن، يا از فلان قبيله وقوم بودن، ملاك افتخار نيست كه اينها كار خداوند است. «خلقنا، جعلنا» - تفاوت هايى كه در شكل و قيافه و نژاد انسان ها ديده مى شود، حكيمانه و براى شناسائى يكديگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا» - كرامت در نزد مردم زودگذر است، كسب كرامت در نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللّه» - قرآن، تمام تبعيض هاى نژادى، حزبى، قومى، قبيله اى، اقليمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى شمارد و ملاك فضيلت را تقوا مى داند. «ان اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - برترى جويى، در فطرت انسان است و اسلام مسير اين خواسته ى فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نكنيم كه خدا همه را خوب مى شناسد. «عليم خبير»
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      11 1
      احمدی نژاد دلاور جلوی رانت و بخور بخور دار و دسته هاشمی را گرفته بود فتنه 88 کودتای باند قدرت و ثروت بود زیرا از سال 84 دست شون از بیت المال کوتاه شده بود.
  • سید IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    16 1
    اقای مرعشی از اسب خودبزرگ بینی فرود ای که دیگر چولانگاه شما نیست لطقا مهر سکوت زدن بر دهان را پیشه فرمائید که حنایتان براتستی بی رنگ ولعاب است
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 1
    مرع ش ی بهتره بری به درک.
    • تک سوار DE ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 2
      پس هشت سال احمدی نژاد چی!!! الان مهرابیان و ... لابد وزیر جمهوری اسلامی نبودن چون تو تیم شما نیستن :)) خداییش الان میفهمم که عاقلتون مرحوم هاشمی بود. برادرم یکم فکر کن بعد حرف بزن.
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 0
      مرع شی و دوستانش 40 ساله مشغول پر کردن کیسه چاه ویل گونه خود هستند و مردم را فقیر و فقیرتر کرده اند ایشان نگران کوتاه شدن دستشان از غارت و چپاول منابع کشور در غالب رانت و خاصه خوری و ارز و طلاخواری و شخصی سازی اموال ملی هستند نه نگران مردم و کشور
  • آنتی کد خدا FR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    16 1
    کناب مرعشی ، من با شما موافقم که رئیسی تجربه ۴۰ ساله دزدی و تبه کاری اکثر دوستان حضرت عالی را ندارد ! من الله توفیق
  • سید IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 2
    فلاحت پیشه همان کسی است که در بحبوحه همکاری ایران و روسیه علیه داعش در سوریه به نوعی با جنجال راه انداختن به پشتیبانی از داعش درآمد!
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      9 0
      شرم بر کسانی که دنبال بتن ریزی دانش هسته ای و هم نابود کردن توان نظامی ما هستند
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 0
      ملت ایران راضی به مذاکره در باره دم موشهای فاضلابهای شهرهای ایران با دشمنان هم نیست چه رسد به مذاکره در مورد موشکهای آماده برای کوبیدن بر فرق دشمنان متعدی و متجاوز است. آخه ملت ایران خیانت پیشه نیستند
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      آفرین. خیلی نکته مهمی بود
  • سامان IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 1
    مرعشی خود بهتر میداند که عمده مشکلات کشور نتیجه سوء مدیریت لیبرال های غربگدا در 43 سال گذشته است.
  • دانیال IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    16 1
    مدیران دست پرورده هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند مرعشی بهتر است سکوت کند.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      2 0
      اکبر رفسنجانی اشرافی گری و رانت را ترویج داد .
  • خسارت محض IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 1
    برجام یک جنازه متعفن است خود روحانی باید آنرا دفن می کرد.
  • سعید IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 3
    رئیسی انقلابی و مردمی است و همانند هاشمی و روحانی و خاتمی تافته جدا بافته نیست.
  • مسعود IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    9 2
    افساد طلبان آرزوی مذاکره در مورد مسائل موشکی و پهپادی و منطقه ای را باید به گور ببرند.
  • حمید IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 1
    بحث موشکی بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    9 1
    هرچه به زمان لغو و خنثی سازی تحریم ها نزدیک تر می شویم هذیان گویی های افسادطلبان هم که بقایشان در بودن تحریم ها بر علیه مردم و کشور است بیشتر و بلندتر خواهد شد
  • علـی IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    15 1
    من موندم! نمیدونم شما چرا اینقدر اصرار به انتشار اراجیف نفرات هاشمیزم و غربگــداها دارید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 1
    سخنان فلاحت پیشه همان حرف های بنت وبایدن ودیگر دشمنان ایران است
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 1
    مذاکرات موشکی یک خیانت است ایران بدون داشتن اورانیوم 90 درصد نمی تواند آمریکا را مهار و انها را به پای میز مذاکره بیاورد
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    12 1
    کسانی که قلب اراک را بتون ریزی کردند ضدانقلاب بودند
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      11 0
      ضد ایران و ضد ایرانی و خائن به این ملت و این سرزمین بودن ..!
  • ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 1
    مدیر مسئول جمهوری اسلامی رو چه ارگانی انتخاب میکنه؟چرا از دید آمریکاییها مطلب مینویسند؟وزارت خارجه تکذیب میکنه توافق روی پیشنویس مذاکرات قبلی رو جمهوری اسلامی همون رو خبر میکنه!
  • آنتی وطن فروش IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 1
    میخوان مذاکرات با 4+1 رو مذاکره با آمریکا جابزنند! ما همیشه با اینها مذاکره میکردیم.آمریکا در برجام وجود نداره و با قاتل شهید سلیمانی هم مذاکره ای نداریم.وطن فروشان از این میسوزند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    7 1
    اف بر فلاحت پیشه.
  • سوخته IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 1
    مرعشی لطفا دهانت را گل بگیر برای اینکه تجربه اش از شما خائنین بیشتر است مخصوصا در زمینه خیانتهای شماها
  • FR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 1
    یکی قرص های مرعشی رو بده بندازه!
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 1
    بنظرم لازمه در باره برد موشکها مذاکره کنیم، چون الان برد ۲۵۰۰ کیلومتری رو نیاز نداریم، قدیمی شده، باید ۵۰۰۰ کیلومتری رو شروع کنیم، نمیشه در یک سطح فنآوری متوقف بود.
  • شهاب سنگ IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    من ی سوال دارم از اصلاح طلبان اگه کسی اصلاح طلب دم دستش داره یا ب کاخ هاشون دسترسی داره این سوال بپرسه (ایا شما ب خداوند یگانه و قران و رسول خدا و قیامت روز حساب کتاب و... اعتقاد دارید؟) اختلاس میکنید تهمت میزنید خیانت میکنید دروغ میگوئیدو کافر کودک کش شما رو پیاده نظام خودش میدونه وترک فعل میکنید و باعث و بانی ریختن خون جوانان هستین و بعد از میر حسین واکبر و ممد وعالیجناب حسن ک کل ثروت و قدرت دست شما بوده نتیجه شده طلاق تن فروشی اعتیاد دزدی خودکشی و این اوضاع رو برای مملکت ب ارمغان اوردید و حق الناس ب گردن دارید و و و ... در ضمن اینم بهشون بگید( بابا شما عجب رویی دارید)
  • امید IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    جوابتون و دوستان دادند من چی بگم...والا دست شماهابود....تومملکت قول میدم وضع درست میشه آقای مرعشی جبهه اپوزوسیون هم حرفهای شمارو تایید نمیکنه و اونهام دارن به سمت مامیان متاسفم برای شما
  • حسن IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 0
    آقای مرعشی نگفتند که خودشان و کارگزارانی ها که تجربه 40 ساله داشتند چکارکردند. آیا غیر ازافزایش سرمایه خود و افزایش تورم و بیکاری و رانت و ده ها مشکل دیگر ارمغان دیگری برای ملت ایران آورده اید
  • محمدایوب IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 0
    آقای فلاحت پیشه درد جامعه را اصلاح طلبان درک کردند مانند برادر رییس جمهور دولتی که حامی او بودید برادر معاون اولش جهانگیری. رییس بانک مرکزیش معاون ارزی بانک مرکزی رییس خصوصی سازی رییس هلال احمرش. دختر وداماد وعروس وزرایش. پسر آخوندی وبه یغما بردن 18میلیارد ذخیره ارزی 80تن طلا ذخیره. واگذاری تولید کل سیمان به 15,نفر وواگذاری 3200معدن به افراد قبیله اصلاح طلبان وووو
  • محمدایوب IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 0
    آقای مرعشی دولت رییسی تجربه دزدی‌های اصلاح طلبان چون مانند مهدی هاشمی هاشمی رفسنجانی زندگی درکاخ سعدآباد شنا در استخر فرح اسکی در سد لتیان روز تاسوعای حسینی. جت اسکی سواری در جزیره کیش ساحل مرجان کاخ شاه آوردن برادر زن دادن رانت وبچه ها در تمام کارها وساختن حزب کارگزاران وتحویل اقتصاد به آنها کرباسچی حسین فریدون مهدی جهانگیری سیف عراقچی رییس خصوصی سازی رییس هلال احمر عروس ودختر وداماد وزرا دزد پسرش تا هنگام مرگ مسئول دفترش وپسرش دزد لازم بگم
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 0
    اگر این نادان فقط سکوت پیشه کردی ازجمله نادانان محسوب نگشتی
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 0
    بزرگان ایران پدران ما ایرانیان فرمودند : آزموده را آزمودن خطاست ! و بزرگان دین فرمودند : یک مسلمان نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود ! همین پاسخ برای اصلاح طلبان بی خرد و ایرانستیز کفایت می‌کند ..
  • مقدس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    اين جماعت پياده نظام دشمن سالها تلاش كردند از طريق رانت خوارى و چپاولگرى و بريز و بپاش چه در داخل و چه در خارج ، عموم مردم را از نظام دور كنند و شكاف اجتماعى و فرهنگى و معيشتى ايجاد نمايند همسو با اين توطئه شروع به ضربه زدن و متلاشى كردن اقتصاد كشور توسط دولتهاى هاشمى و خاتمى و روحانى نمودند تا بلكه موجب سقوط نظام گردند كه به حمدلله موفق نشدند ،
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 1
    بعنوان یک ایرانی که چند دوره نا دانسته و از روی نادانی به اصلاح طلبان رای دادم و امروز نادم و پشیمان هستم از یکایک هم میهنان گرامی طلب عف و بخشش دارم ، اصلاح طلبان ستون پنجم و پیاده نظام دشمنان خارجی میهن در داخل کشور هستند هوشیار باشیم هم میهنان گرامی ، پاینده ایران جانم فدای ایران
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    1_مذاکره با خواهش و التماس فرق می‌کند و ایکاش فقط از روی ضعف شخصیتی بود ولی اصلاح طلبان با هماهنگی با برنامه های دشمن کشور را به این وضعیت انداختند.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    آقای فلاحت پیشه لطفاً شما تحلیل نفرمایید تا تیم مذاکره کننده هسته‌ای بهتر از شما بلد هستن
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    سلام - - مرد يا زن بودن، يا از فلان قبيله وقوم بودن، ملاك افتخار نيست كه اينها كار خداوند است. «خلقنا، جعلنا» - تفاوت هايى كه در شكل و قيافه و نژاد انسان ها ديده مى شود، حكيمانه و براى شناسائى يكديگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا» - كرامت در نزد مردم زودگذر است، كسب كرامت در نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللّه» - قرآن، تمام تبعيض هاى نژادى، حزبى، قومى، قبيله اى، اقليمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى شمارد و ملاك فضيلت را تقوا مى داند. «ان اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - برترى جويى، در فطرت انسان است و اسلام مسير اين خواسته ى فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نكنيم كه خدا همه را خوب مى شناسد. «عليم خبير»
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 1
    تازه مرعشی دیپلم هم ندارد. دیگه دکتراشون چی هستن. ژنرال هاشون که دیگه نگو.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    میخوای دیده بشی خلاف چهت همه شنا کن.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    این آدمها چرا ادامه نمیدن و نمیگن که در مذاکرات بر سر ابزارهای دشمن چه به آمریکایی بگیم و انتظار دارن آمریکایی چه به ایران بگن و ایران چه پاسخی باید بده.... اینطوری وضعیت ایتا روشن میشه و میتونیم روش برخورد با اینا رو تععیین کنیم.
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 0
    ملت ایران راضی به مذاکره در باره دم موشهای فاضلابهای شهرهای ایران با دشمنان هم نیست چه رسد به مذاکره در مورد موشکهای آماده برای کوبیدن بر فرق دشمنان متعدی و متجاوز است. آخه ملت ایران خیانت پیشه نیستند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 0
    اگه قراره پای موشک هامون به مذاکرات باز بشه،پس گور بابای مذاکرات
  • امیر IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 0
    این ملت از شر رفس.... نجات یافته اما شر تیر و طایفه او مثل مرعشی هنوز مانده خدایا دزدان بیت المال وطن فروشان و نجومی بگیر ان و خائنین به اسلام و ایران را محو و نابود بفرما .
  • حمید IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    این جماعت اونقدر ...و فراموشکارند که یادشون رفته آمار حملات موشکی صدام به مناطق مسکونی ایران قبل و بعد از توانمندی ایران در ساخت موشک (البته به کمک سوریه و حافظ اسد! چقدر بود و چقدر شد؟؟ الان هم همینه اگر نبود توان موشکی تا حالا صدباره مورد هجوم آمریکا و اذنابش قرار گرفته بودیم. خیلی چهارپا تشریف دارند!!
  • طوبی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    خداوکیلی این حجم از پررویی رو من یکی تو عمرم ندیدم
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    اکبررفسنجانی مرد و تمام شد ولی برادر زنش(مرعشی) .... ول کن مردم نیست .
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    باز این پیدایش شد .
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 0
      .....
  • Arya IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    رییسی نشون داده مثل اینادله دزدنیست،بخاطراینه که دارند موش میدونند،نفرین مردم مظلوم ایران یقه شونومیگیره،انشالله.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    این خاندان اکبر رفسنجانی از جون مردم چی می خواهند .
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      اکبر رفسنجانی
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      1 0
      اف بر رفسنجانی
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    کی پیش مرعشی پروفسوره ؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      ...
  • کاخ IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    ع : اگر حرفهای داداش حسین مرا را تایید نکردند ملت باید بریزند توی خیابونها .
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    یعنی یکنفر پیدا نمی شود که یک ملاقه : توی حلق مرعشی بریزه تا دیگه نتونه حرافی بکند !!!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      فقط یک ملاقه برایش کافیه .
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    باز این حرف زد؟
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      حرف نزد . اشتباه زیادی کرد .
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    مرعشی از ...بدتره
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    رفسنجانی و برادر زنش مرعشی
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      رفسنجانی و برادر زنش
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    باز این مرعشی...
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    باز این مرعشی ...
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      1 0
      از مرعشی بد تر توی عالم وجود ندارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس