مذاکرات وین - نمایه

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک می‌نویسد تفاوت تیم مذاکره‌کننده جدید ایران با تیم هسته‌ای دولت روحانی در این است که اعضای تیم جدید در غرب تحصیل نکرده‌اند و ظاهراً از حمله نظامی آمریکا نمی‌ترسند.

سرویس جهان مشرق - آمریکا و طرف‌های اروپایی برجام به‌وضوح متوجه شده‌اند که تیم مذاکره‌کننده‌ی جدید ایران در دولت رئیسی، با تیم قبلی در دولت روحانی، تفاوت‌های چشم‌گیری دارد. اگرچه توافق کامل میان طرف‌های برجام برای احیای این توافق در دولت روحانی نیز حاصل نشد، اما آمریکایی‌ها به عنوان اصلی‌ترین بازیگرانی که رضایشان باید برای احیای نهایی توافق هسته‌ای جلب شود، اکنون خود را در موقعیتی بعیدتر برای بازگرداندن ایران به تعهدات هسته‌ایش می‌بینند. اگرچه بخش زیادی از فضاسازی رسانه‌ای اخیر درباره‌ی مواضع سخت‌گیرانه‌ی تیم هسته‌ای جدید ایران، صرفاً پروپاگانداست و عدم پیشرفت در مذاکرات کنونی نتیجه‌ی ناتوانی آمریکایی‌ها از اعطای تضمین‌های منطقی درباره‌ی ماندن در توافق و لغو قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌هاست، اما شکی نیست که فضای مذاکرات نیز با توجه به تغییر در تیم هسته‌ای ایران دچار تحول شده است. اکنون سؤال این‌جاست که چه تغییراتی در مواضع ایران ایجاد شده که طرف‌های غربی را تا این اندازه برآشفته است.

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«علی باقری کنی» مذاکره‌کننده‌ی ارشد جدید ایران پیش از نشست با اعضای باقی‌مانده‌ی برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای؛ تیم هسته‌ای جدید ایران از جنبه‌های زیادی با تیم دوران روحانی تفاوت دارد (+)

اندیشکده‌ی آمریکایی شورای آتلانتیک، که یکی از شناخته‌شده‌ترین اندیشکده‌های آمریکاست، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «درخواست بیش‌تر در ازای کم‌ترِ ایران؛ و معطلی مذاکرات وین[۱]» به قلم «باربارا اسلاوین» مدیر برنامه‌ی «آینده‌ی ایران» در این اندیشکده، بخشی از این تغییرات و حواشی دور جدید مذاکرات برای احیای برجام را مرور کرده است. اسلاوین که یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان آمریکایی در امور ایران محسوب می‌شود، تا حد زیادی روایت آمریکایی درباره‌ی مذاکرات را (اصلاً به نقل از یک مقام آمریکایی) دنبال می‌کند و از جمله، ایران را به زیاده‌خواهی در مذاکرات متهم می‌نماید، اما در عین حال به نکات جالبی نیز اشاره دارد که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست؛ از این‌که «با توجه به خروج راحت ترامپ از برجام، ایرانی‌ها حق دارند نسبت به بازگشت به این توافق مردد باشند» گرفته تا این‌که مشکل تیم مذاکره‌کننده‌ی جدید ایران این است که بر خلاف تیم هسته‌ای دولت روحانی «در غرب تحصیل نکرده‌اند.» آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش شورای آتلانتیک است.

گزارش چند روز قبل «صدای آمریکا» و مصاحبه با «باربارا اسلاوین»  درباره‌ی مذاکرات وین برای احیای برجام [دانلود]


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


بیش از پنج ماه پس از توقف مذاکرات چندجانبه‌ی هسته‌ای با ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه ژوئن، تیم مذاکره‌کننده‌ی جدیدی در اواخر نوامبر با امتیازخواهی بیش‌تر و امتیازدهی کم‌تر نسبت به تیم قبلی وارد وین شد. خوش‌بینانه‌ترین برداشت، این است که این موضع سخت‌گیرانه‌ی جدید (ارائه‌ی امتیازات کم‌تر[۲] در قالب تعهدات هسته‌ای و در عین حال درخواست کاهش تحریم‌ها در سطحی فراتر از وعده‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵)، صرفاً یک موضع اولیه‌ی چانه‌زنی [و به معنای گرفتنِ دستِ بالا] از سوی دولت پرزیدنت ابراهیم رئیسی است. با این وجود، اگر این موضع و به موازات آن گسترش پرشتاب برنامه‌ی هسته‌ای ایران (که طبق آخرین ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامل اقدامِ بسیار تحریک‌آمیز ایران به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد[۳] در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو می‌شود) همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است آغازِ پایانِ برنامه‌ی جامع اقدام مشترک را رقم بزند.

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن خارج از کنترل بایدن و به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

ایران یک سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در ماه می ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریم‌های اقتصادی، فرآیند تخطی از محدودیت‌های برجام، هم درباره‌ی ذخیره اورانیوم غنی‌شده و هم درباره‌ی سطح غنی‌سازی‌اش را آغاز کرد. با این حال، [با روی کار آمدن بایدن] امیدهایی به وجود آمده بود مبنی بر این‌که اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش تحت برجام بازگردد، ممکن است دولت جو بایدن نیز بتواند به این توافق تاریخی در زمینه‌ی منع اشاعه برگردد.

بخشی از مواضع جو بایدن،  نامزد وقت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا،  درباره‌ی ایران؛ آیا آن‌چه تا کنون از دولت بایدن دیده‌ایم، تناسبی با دیپلماسی دارد؟  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی

›› مجله آمریکایی: بایدن باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود

ناخشنودی از این‌که این امیدها [بعد از گذشت حدود یک سال از آغازبه‌کار دولت بایدن] به تحقق نزدیک‌تر نشده‌اند، در صدای یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه‌ی آمریکا آشکار بود. این مقام آمریکایی، ۴ دسامبر [۱۳ آذر ۱۴۰۰]، در جلسه‌ی توجیهی‌ای که با نویسنده‌ی این گزارش [باربارا اسلاوین] و تحلیگران دیگر درباره‌ی مذاکرات وین داشت، گفت ایران پس از پنج ماه وقفه «با عقب‌گرد نسبت به امتیازاتی که [تیم مذاکره‌کننده‌ی قبلی این کشور] در طول شش دور مذاکرات مطرح کرده بود، دَشتِ همه‌ی امتیازاتی که طرف‌های مقابل (به‌ویژه آمریکا) داده بودند، و درخواستِ دریافت امتیازهای بیش‌تر به مذاکرات بازگشت. به عبارت دیگر، با پیشنهاد جدی‌ای درباره‌ی این‌که چگونه می‌توانیم پایبندی متقابل به برجام را از سر بگیریم، برنگشته بودند، بلکه مسائلی را مطرح کردند که فراتر از برجام است.»

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

نمایی از هتل «پله کوبورگ» در وین، محل برگزاری دور اخیر مذاکرات درباره‌ی احیای برجام؛ آمریکایی‌ها در حالی ایران را به زیاده‌خواهی متهم می‌کند که توپ در زمین دولت بایدن است که باید بتواند تضمین دهد کشورش به شکلی قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌ها را بر خواهد داشت و بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد (+)

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

فقط هم آمریکا نیست که از دست ایران خسته شده. اتحادیه‌ی اروپا (که مذاکرات را برگزار کرد) و انگلیس، فرانسه و آلمان (که همچنان عضو برجام هستند) نیز از موضع ایران ناراضی هستند[۴]. از آن‌جایی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا تا حد زیادی ته کشیده، فشار بر اروپایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های رسمی خودشان علیه ایران در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات و تداوم پیشروی برنامه‌ی هسته‌ای تهران، افزایش خواهد یافت. مقام ارشد مذکور آمریکایی می‌گوید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که شاهد کاهش همکاری‌های ایران طی ماه‌های اخیر بوده، ممکن است پیش از پایان سال جاری [میلادی] یک جلسه‌ی اضطراری تشکیل دهد تا درباره صدور قطعنامه‌ای در محکومیت ایران بحث و تبادل‌نظر کند؛ اقدامی که شورای حکام به‌رغم تسریع پیشرفت برنامه‌ی هسته‌ای ایران، همزمان با برگزاری مذاکرات، از انجام آن خودداری کرده است. افراطی‌ترین اقدامِ ممکن، استفاده‌ی یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (غیر از آمریکا) از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل است که عملاً توافق هسته‌ای را فسخ می‌کند.

آیا بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای کار ساده‌ایست؟  [دانلود]

با توجه به این‌که دولت ترامپ (در حالی که ایران به طور کامل به برجام پایبند بود) به‌راحتی از توافق هسته‌ای خارج شد و این‌که هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند اقدامات دولت بعد از خودش را تضمین کند، برخی در ایران درباره‌ی احیای این توافق تردید دارند؛ که قابل‌درک هم هست. با این حال، حتی کاهش کوتاه‌مدت تحریم‌های آمریکا در زمانی که بایدن بر سر کار است هم به ایران امکان می‌دهد تا به میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی مسدودشده‌اش در حساب‌های خارجی دسترسی پیدا کند و نفت بسیار بیش‌تری را از یک میلیون بشکه صادرات کنونی‌اش[۵] بفروشد؛ صادراتی که نیمی از آن سهم چین است. این اتفاق احتمالاً به افزایش ارزش پول ایران کمک می‌کند و تورم کوبنده‌ای را کاهش می‌دهد که میلیون‌ها ایرانی را از طبقه‌ی متوسط ‌بیرون می‌آورد و به فقر می‌کشد. به گفته‌ی مقام مذکور آمریکایی، «هر روزی که می‌گذرد، ایران مردم خود را از مزایای رفع تحریم‌ها محروم می‌کند.»

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا،  و اعلام خروج یک‌جانبه‌ی واشینگتن از برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اعتراف پایگاه آمریکایی: چرا بایدن نمی‌تواند روابط با تهران را اصلاح کند

›› اذعان مقامات سابق کاخ سفید به اعتیاد ۴۰ ساله واشینگتن به دشمنی با ایران

مقامات دولت رئیسی تلاش کرده‌اند آمریکا را متقاعد کنند تا با صدور مجوز آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده‌ی ایران، تحریم‌ها را پیش از بازگشت تهران به تعهداتش کاهش دهد[۶]، اما به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌های برنامه‌ی هسته‌ای ایران، چنین خواسته‌ای به عنوان گام اول برای آمریکا قابل‌قبول نخواهد بود. در عوض، واشینگتن به دنبال راهی برای کاهش گام‌به‌گام تحریم‌ها متناسب با اقدامات ایران در زمینه‌ی کاهش ذخایر اورانیوم و خاموش کردن سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش است. ایران در گذشته با تکیه بر تولید داخلی، تجارت با همسایگان نزدیکش و فروش نفت به چین از تحریم‌ها جان سالم به در برده است. کلید بقای برجام نیز ممکن است تمایل مستقل چین برای اعمال فشار از جانب خودش باشد. این در حالی است که فعلاً به نظر نمی‌آید پکن با توجه به مخالفت شدیدش با جنگ اقتصادی آمریکا و اختلافات بی‌شمار دیگرش با واشینگتن حاضر به انجام چنین کاری باشد.

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

یک نفتکش چینی در بندر «چینگدائو» در استان «شاندونگ» در چین؛ طبق گزارش‌های موجود، حدود نیمی از صادرات نفت ایران به مقصد چین انجام می‌شود و با توجه به تنش‌ها میان پکن و واشینگتن، مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه می‌تواند از اهرم تحریم صادرات نفت ایران استفاده کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده آمریکایی: چین بهتر از آمریکا زبان ایران را می‌فهمد

اگر برجام از بین برود، مهر تأیید دیگری بر تاریخچه‌ی چهل‌ساله‌ی تلخی‌ها و تنش‌ها میان آمریکا و ایران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ خواهد بود. توافق هسته‌ای موردی استثنائی بود که، اکنون که برمی‌گردیم و به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در نتیجه‌ی شرایطی منحصربه‌فرد به وجود آمد: اتحاد جامعه‌ی بین‌المللی پشت یک استراتژیِ «هم تعامل، هم تحریم»، و حضور مذاکره‌کنندگان بااستعداد در هر دو طرف که روابط قابل‌توجهی با یک‌دیگر برقرار کردند. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان جدید ایرانی، در غرب تحصیل نکرده‌اند، بلکه بیش‌تر به مدل‌های استبدادی حکومت‌داری گرایش دارند. دموکراسی‌های غربی را تهدیدی برای نظام سیاسی دین‌سالار ایران می‌دانند و به نظر می‌رسد ترسی از حمله‌ی آمریکا ندارند؛ آمریکایی که در حال کاهش حضور نظامی‌اش در خاورمیانه است و علاقه‌ای به «جنگ‌های دائمی» جدید ندارد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

گفت‌وگوی دوجانبه‌ی «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی سابق ایران و «جان کری» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا در حاشیه‌ی مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای؛ به اعتقاد نویسنده‌ی گزارش، روابطی که میان تیم مذاکره‌کننده‌ی سابق ایران با تیم هسته‌ای آمریکا برقرار شد، از جنس دیگری بوده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ظریف در جمع غربی‌ها خوش‌تر بود تا در میان انقلابی‌ها

›› ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ چرا سیاست خارجی روحانی شکست خورد؟

نکته این‌جاست که مقامات دولت بایدن هم ایران را تهدید به اقدام نظامی در صورت تداوم پیشرفت‌های هسته‌ایش نکرده‌اند. در عوض، مانند همان مقام مذکور، بر «گزینه‌های دیپلماتیک دیگر» ی تأکید کرده‌اند که آمریکا و شرکای منطقه‌ایش آماده‌اند پیگیری کنند. به عنوان نمونه، این مقام آمریکایی گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که ایران برجام را از بین برده، تحریم‌های دیگری فراتر از تحریم‌های آمریکا اعمال خواهد شد.» وی همچنین تأکید کرد که ایران بدون لغو تحریم‌های آمریکا، که توانایی این کشور برای مشارکت در نظام مالی بین‌المللی را به‌شدت مختل می‌کنند، نمی‌تواند از روابط اقتصادی با سایر کشورها، از جمله همسایگانش در سراسر خلیج فارس، به‌طور کامل بهره‌مند شود.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاست «فشار حداکثری» ای که نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

اگر برجام از بین برود، نشان‌دهنده‌ی هم سلطه‌ی واشینگتن بر نظام مالی و هم دشواری پیگیری یک سیاست خارجی پایدار در آمریکا خواهد بود. چنان‌که «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا، خاطرنشان می‌کند، حتی اگر توافق هسته‌ای پابرجا بماند هم با توجه به عدم اطمینان از ماندن آمریکا در توافق در صورت پیروزی یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، بعید است شرکت‌های چندملیتی غربی به ایران بازگردند[۷]. همچنین این شرکت‌ها به دلیل فساد و عدم شفافیت در اقتصاد و نظام قضایی ایران نیز برای ورود به این کشور مردد خواهند بود.

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«حتی اگر برجام احیا هم بشود، با توجه به تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۵ [در صورت روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه] هیچ کمپانی غربی‌ای جرأت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند و هیچ بانک غربی‌ای اقدام به تأمین مالی هیچ معامله‌ای در ایران نمی‌کند. یک بار [خوردن فریبِ وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها] کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.» توئیت «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا (+)

علاوه بر این احتمالاً یک نقص ذاتی هم اصالتاً در دیپلماسیِ منتهی به برجام وجود داشته است. همان‌طور که «روزلین کارول» دانشجوی امسالم در دانشگاه جورج واشینگتن، به‌درستی یادآوری می‌کند: چه‌بسا عدم توازن قدرت میان آمریکا و ایران از همان ابتدا برجام را محکوم به شکست کرده باشد. واقعیت این است که آمریکا و ایران (بر خلاف آمریکا و شوروی سابق) رقبای همتا نیستند؛ بنابراین واشینگتن توانست بدون آن‌که مجازات شود، تعهداتش در قبال ایران را نقض کند. تهران نیز به نوبه‌ی خود از این‌که توسط یک ابرقدرت در یک گوشه‌گیر افتاده، ناراحت است و چه‌بسا ترجیح دهد به جای پیشرفت، «مقاومت» کند.

ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟ +فیلم

«نخیر. جو بایدن مطلقاً هیچ اختیاری به موجب قانون اساسی ندارد که چنین تعهدی بدهد. تا وقتی توافق با ایران توسط مجلس سنا به عنوان یک معاهده تصویب نشود (که بایدن می‌داند نخواهد شد) صددرصد قطعی است که هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده، آن را پاره خواهد کرد. دوباره [مانند ترامپ].»؛ توئیت «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در واکنش به گزارشی درباره‌ی تعهد بایدن به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

›› چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟

 


[۱] Iran offers less for more as Vienna talks stall Link

[۲] Iran walks back prior nuclear concessions -U.S. official Link

[۳] Iran steps up uranium enrichment capacity despite talks to salvage nuclear deal Link

[۴] Europeans see 'problem' if Iran is not serious in nuclear talks this week Link

[۵] China's Iran oil purchases rebound on lower prices, fresh quotas Link

[۶] Are vaccines and Afghanistan routes back to US-Iran engagement? Link

[۷] Even if the JCPOA was restored, no Western company would dare invest a cent in Iran... Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    74 18
    سلام تفاوت تیم دولت روحانی و تیم دولت ریسی و امتیازات تیم دولت ریسی1-پیرو خط ولایت فقیه 2-دارای پشتیبانی بسیج بیست میلیونی3- خاک دیده عرصه های دفاع مقدس4-غرق در شناخت مظلومیت فلسطین 5- آموخته درس در کلاس مکتب حاج قاسم سلیمانی6-اعتقاد به حقانیت شهادت در راه اصول انقلاب اسلامی7-نگاه به پیشرفت فقط با تاکید به درون کشور و بعد بیرون کشور8-اعتقاد به آزاد سازی قدس9-معتقد به مقاومت جهانی با تاکید از پشتیبانی از مقاومت جهانی10- و در آخر ایمان به تکیه گاه بزرگ الله اکبر و دعا و عنایت امام مهدی فرمانده مقاومت و عدالت جهانی امام زنده امام مهدی عج الله الفرجه که از آغاز انقلاب اسلامی پشتیبان و حامی انقلاب اسلامی بوده اند و خواهند بود انشالله و توکل الله.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      37 3
      ترسوها رفتن و ایران دیگه بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
    • میهمان IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      3 14
      اشکال "مهاتیر محمد" هم که مالزی رو ساخت این بود که در سنگاپور که از لحاظ ساختاری جزو غرب است تحصیل کرده بود!
    • سوسان IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      11 3
      جهان امروز جهان مذاکره نیست جهان زوره بیست سی تا سرباز آمریکائی رو گروگان بگیرید و تو خلیج فارس یکم آتیش روشن کنید تا روز قیامت حساب کار دستشون میاد اینجوری میشه کل امتیاز گرفت از جمله محموله های دزدیده شده رو برگردوند یاعلی یک یا حسین دیگر
    • محمود IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      سلام سوسان یعنی چه؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    53 6
    وقتی که دانستن زبان انگلیسی مجوز ورود به تیم مذاکره کننده میشود و مزیت محسوب گردد نتیجه کار همان خسارت برجام میشود.هوش و سوادو تقوا و جسارت و تدبیر و بصیرت و عقل یک فرد با دانستن زبان انگلیسی سنجیده نمیشود و گر نه یه دختر بچه که کلاس زبان هم رفته از همه بلبل زبانتر انگلیسی صحبت میکند.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      37 2
      اگر سواد انگلیسی داشتن دلمون نمی سوخت ظریف حتی فرق بین کلمه SUSPEND(تعلیق) با کلمه TERMINATE(لغو) را نمیدانست و اینگونه خسارت محض به کشور تحمیل شد.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    20 62
    غرب و شرق نداره اینا کلا تحصیل نکردن
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      23 5
      ههههه. چون خودت بیسوادی و نتونستی دانشگاه بری عقده ای شدی و خیال می کنی همه مثل خودتن.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      13 2
      آهان طرف مقابل که زیاده خواه است می شود دکی جون؟!!!
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      25 2
      تحصیل کردن یعنی بدست آوردن چیزی. بله تیم مذاکره کننده ی انقلابی تحصیل بی حیایی و بی شرفی و نوکری غرب و شرق نکرده. بلکه اتکا به خداوند متعال و ائمه ی اطهار دارد.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      11 2
      تو هم کلا تعطیلی
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      12 2
      تحصیل از نظر این اوباش می شن مثل ظریف که برای غرب پارص می کرد و همتی که اقتصاد رو ویران کرد
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    12 53
    الان چه فایده ای داره مذاکره وقتی مشخصه طرفهای غربی شرایط شما را نمیپذیرن
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      18 2
      خواسته‌های بحق ايران نپذیرند ايران هم غنای اورانیوم غنی‌سازی اش بالا می برد وتا بالای ۹۰درصد می رساند آمريکا وغرب راهی جز قبول رفح تحریم وراستی آزمایی ايران ندارنند
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      19 1
      من که از خدا میخوام برجام و برجامی دقن بشه و آبروی رفته و عزت خدشه دار شده مردم ایران بازسازی بشه. ملت ایران در طول تاریخ طعم جنگ و سختی و نخوری و قناعت را بارها چشیده ولی هیچوقت همچون دوران سلطان کلید ذلت درعین داشتن ملت غیور و جوانان سلحشور زانو نزده بود و تحقیر نشده بود خدا را شکر که بزودی جشن عزت و سربلندی ایران را شاهد خواهیم بود
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      5 1
      فایده اش وقت تلف کنی ، نصف مزاکرات دنیا همین بوده است ، برای وقت تلف کردن و خرید زمان .
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    12 26
    کلا بی سوادن (:
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      5 2
      اگر این اسلاوین که از سرشناس‌ترین کارنشناسان آمریکایی است را بی سواد و نادان میخواندی میشد گفت که قدرت تجزیه و تحلیل و تشخیص مسائل سیاسی را داری
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    24 6
    خخخخخخخخخخخخخخخ حمله نظامی آمریکا - یک مشت مجانین شرور که تجسم شرارت آنها صد دام بود که به درک واصل شد - گردانندگان قمار باز و حرام لقمه یانکی ها باید از غرب آسیا بروند منطقه روی آرامش ببیند.
  • آبودانی DE ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    9 2
    والا ما توی جنگ از کشورمون دفاع کردیم با افتخار و بدون منت مجروح هم شدیم ولی توی غرب هم تحصیل کردیم و اگر خدایی نکرده جنگی بشه بازهم از کشورمون و خاکمون دفاع میکنیم. پس همه مثل هم نیستند.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      11 2
      دمت گرم، من هم مثل خودتم، درسم تموم شد برگشتم ایران رفتم سربازی، زخمی هم شدم البته نه در حدی که برم دنبال جانبازی و غیره، الانم 60 سالمه اگه لازم بشه دوباره آماده هستم، دو روز دنیا ارزش خفت و خواری و تعظیم در برابر دشمنان رو نداره!!
  • تک سوار DE ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    8 2
    اینها هم وارد دوران روحانی شدن و فانتزی فکر می کنند. اروپا الانشم بدون اعلان رسمی داره از تحریم های آمریکا تبعیت می کنه. اساسا برای همینه که از برجام خارج نمی شن چون اگه بشن همون اتفاق ترامپ برای اروپا هم میوفته. ترجیح می دن حداقل مکانیزم ماشه رو دراختیار داشته باشن تا دنبال سراب تحریم های بیشتر باشن. چین و آمریکا هم وارد تقابل جدی تری شدن و چین به منبع انرژی مطمئن بیشتر از قبل نیازدارد. روسیه هم دنبال ماجراجویی در غرب هست و ترجیح می ده در شرق مشکلی نداشته باشه. دست آمریکا و اروپا عملا خالیه
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 15
    این خواسته های که شما دارید در اختیار رییس جمهور آمریکا نیست و از اختیارات کنگره است . سنگ سنگین نشانه نزدن است . بایدن چه تضمینی می تواند بدهد .همین حالا جمهوری خواهان مخالف برجام هستند.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    4 1
    با سلام « نه در غرب تحصیل کرده اند و نه از جنگ می ترسند ». در این گزاره مکاتب فکری در واقع مقصود نویسنده و یا گوینده است. شاگردان مکتب وحی و تربیت شدگان آن روح و جان خود را با توحید تربیت می کنند و بر اساس توحید خود را آماده ایفای یک نقش عالم گیر و جهانی کرده اند و بر اساس این ایده شوق وصال به معبود و محبوب دارند و به ازای نفی هر قدرت هیولا منشی پاداش برین را انتظار می کشند. این شروع تازه ای است که تربیت شدگان اسلام و ولایت و مکتب سلیمانی با خروش تازه ای پا در معرکه گذاشته اند تا این بار متفاوت از مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ و مذاکرات قبلی پاریس تا وین ، تجربه ای متفاوت را بازیابی نمایند. از دید موحدان باطل سزاوار نگون بختی و زوال است و بقول سید مقاومت سید حسن نصرالله این قدرت ها از تاروپود عنکبوت هم سست تراند. « کلمه الله هی العلیا ».
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 5
    بله چون ایران یک کشور اتمی است در صورتی که دست از پا خطا کنند از هرکشوری که باشد به دریایی از اورانیوم تبدیل میشود و این نه بخاطر دیپلماتها است بخاطر قدرت اتمی است
  • NL ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    10 5
    افتخار نداره مسئولین سیاسی کشور ایران زبان انگلیسی رو بلد باشند! آیا مسئولین سیاسی غربی زبان پارسی رو بلدند؟! اون ظریف رو دیدیم چطور برجام رو بهش دیکته کردند و سر ایران کلاه گذاشتند.
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 3
      اگه اینطوری هست که منم کوردم تا کوردی یاد نگیری نباید حوابت رو بدم. انگلیسی زبان رسمی بین المللی هست ندانستنش برای یک مثلا دیپلمات با این همه سفر خارجی یک ضعف بزرگ و به زیان منافع کشور هست.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 4
    اقای باید خودتان این گند را زدید خودتان هم درستش کنید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 2
    مذاكرات اين فشار وحشتناك رو از گرده ملت ايران كم كنه ... باور كنيد مهم نيست كجا درس خوانده باشند.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      3 3
      برجام نشان داد که مذاکره باعث تحریم و فشار بیشتر و تورم بیشتر میشه.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    5 10
    آقای باقری در تیم آقای جلیلی یکی از عوامل موثر در ایجاد تحریم های شدید در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد می باشد. ایشان ابتدا باید پاسخگوی تحریم ایجاد شده باشد ، مذاکره جدید باشدطلب آقای باقری جالبه دوستان مشرقی که طرفدار فیلم دورغ گاندو بودند و دیگران را متهم به خیانت میکردند . امروز طرفدار برجام شده اند و سنایور می نویسند
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      4 2
      قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای نفتی و بانکی شد نتیجه فتنه و آشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
  • سید IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 1
    سلام این را بدانبم که طبق پیش گویی ها الان که جمهوری اسلامی ایران نیاز داشته و خود پیگیر است اما کشورهای غربی هیج توافقی نخواهد کرد /اما به امید خدا شرایط مملکت در اینده بهتر شده و در اینده این کشورهای غربی هستند که برای توافق به ایران التمس خواعند کرد و آن زمان ایران پیشرفت کرده (ثریا) و در جواب انها آن خیانتهایی که با تحریم به ملت ایران کرده اند گوشزد می کند
  • رامین IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 3
    ی کلاهی سر این تیم مذاکره بره بعد چند سال مشخص می شه غربیا زرنگ هستن
  • حسین IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 2
    سلام این مهم است خروجی این مذاکره از گرانی های دلار سکه طلا مسکن خودرو الی مرغ و گوشت جلوگیری نماید ثبات برای بازار و فعالان و امنیت برای کشور و آرامش برای مردم خروجی اش باشد . مهم این است جناب نویسنده . خروجی منجر به رفاه مردم و جامعه مهم است ولاغیر .
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    معاهده هم طراز !!,؟؟؟ ریگان و گورباچف . کدامش از سوی آمریکا عملی شد و بر ضدش عمل نکرد . از جمله موضوع داغ امروز بین شان . اکراین .. قرار بود آمریکا و ناتو وارد محدوده شوروی سابق نشوند . اما انگار روسیه الان محاصره شده ... بعد ایران بخوبی شناخت داره و درک میکنه که این خصیصه و خصلت آمریکا اگر بخواهد مقابل ایران شکسته شود . باخته ... منتظر نمیمانیم و تا بشود از راه گفتکو و تعاملات ادامه میدهیم . و گر نه برای حفاضت و صیانت از منافع خودمان . راه خود را با قدرت پیش میبریم . و با تمام توان دفاع میکنیم . جواب زور زور است . چاره ای نمیماند
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 2
    کوتاه نیایید لغو تمام تحریمها و دادن خسارت این چند سال غربی ها ترسو هستن شک نکنید
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 4
    ایا در خط ولایت بودن برابر با منافق بودن است شما ها هشت سال شعار دادین برجام بد برجام بد بعد یک منافق در محلس در برابر تلوزیون برجام را اتیش زد حالا شما ها چرا می خواهید چیزی را که اتیش زدین را به همان صورت اولش بر گردانید مگر شما نرفته اید ککه امریکا تحریم را بر داره و شما هم بر گردیم به اول برجام که ظریف به نتیجه رسانده بود و ترامپ بی شرف از ان خارج شده بود ایا ان زمان اگر همراه دولت می شدید و دنیا را تحت فشار قرار می دادین این همه زمان از دست می رفت نه والله پس منافقید ستمگرید به ملت با شرف ایران خدا مرگ تان دهد منافع جناح را بر منافع ملت تر جیح دادین مرگ بر امریکا وای بر منافق جماعت
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 0
      خخخخخخخخخخخخخ خوتی حسن؟ به زودی دادگاهت برگزار میشه زیاد زور نزن مرگ بر خودت خر خودتی بیشرف
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 1
    مذاکرات رو ادامه بدهند اما باید با سرعت هرچه تمامتر به نقطه ای برسیم در داخل که به قول خودشون همپای اونها باشیم. والا سد سال هم مذاکره کنیم نتیجه ای جز این نیست. قوی شدن قوی شدن قوی شدن. فقط همین.
  • سوسان IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    بیست سی تا سرباز آمریکائی رو گروگان بگیرید با محموله های دزدیده شده عوض کنید حساب کار تا روز قیامت دستشون میاد
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    4 1
    ۱-ترسو بودن و شجاع بودن ربطی به تحصیل کردن در غرب نداره / شهید چمران در امریکا تحصیل کرده و بود اما فرمانده ای شجاع و در قدرت علمی و نبوغ زبانزد بود و اینطور که شنیدیم فرماندهی جنگ های نامنظم و چریکی در لبنان و... رو برعهدی داشت و در جنگ تحمیلی و مبارزه با ضد انقلاب در کردستان شجاعتش رو نشون داده /۲- شهید سردار سلیمانی در غرب تحصیل نکرده بود اما این امریکایی ها بودند که ازش میترسیدند و جرأت رویارویی مستقیم با او رو نداشتند و در یک حرکت بزدلانه دست به ترورش زدند و الان هم از شهید سلیمانی بیشتر از زمان حیاتش میترسند / ترسو بودن رو در لحن لرزان و لکنت سخنگوی سابق پنتاگون موقع نام بردن از حاج قاسم سلیمانی رو به چشم دیدیم و بگوش شنیدیم /۳- شجاعت ارتباط مستقیم و قوی با میزان قدرت ایمان شخص دارد و هیچ ربطی به میزان و‌محل تحصیل افراد ندارد / اونیکه از خدا بترسه از ابر قدرتهای ظاهری نمیترسه /۴- مثل امریکا ابر قدرت باشند و نیروی نظامی شون نزدیک جزیره فارسی از ترس نیروهای سپاه ایران خودشون رو خیس کنن ؛)) / مثل انگلیس ابر قدرت باشی و سفیرت تو ایران ۲ بار خودش رو از ترس خیس کنه / ابر قدرت باشند و مثل اسرائیل (رژیم غاصب صهیونیستی) از کلام سید حسن نصرالله مثل سگ بترسند و برن تو پناهگاه و از ترس هدف قرار گرفتن بجای سرباز ،ادمک و عروسک لب مرز بگمارند ؛)) وحریف شجاعت فلسطینی های در باریکه کوچک غزه نشوند ؛)) / ابر قدرت و ثروتمند باشند و مثل عربستان سعودی کودک کشی کنند و به اون افتخار کنند و از ترس رویارویی با پابرهنه گان شجاع یمنی ، سرباز از کشورهای دیگر اجیر کنند برای جنگ با یمن ؛)) / ۵-پس سلاح پیشرفته و ثروت داشتن شجاعت نمیاره ایمان است که جرأت زدن عین الاسد و پهباد پیشرفته و گران امریکا رو به ارتش و سپاه داده و میده / همون ایمانی که سالهاست دشمنان با تهاجم فرهنگی سعی کردند از جوانان ایرانی بگیرند و خوشبختانه و خدا رو شکر موفقیت چندانی نداشتند /۶- مثل ی ظریف اینقدر شجاع نباشی که اشتباه خودت در مذاکره و اعتماد به وعده غرب رو نتونی برعهده بگیری و در مورد هدف و راه حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادتش متوسل به دروغگویی بشوی این نتیجه ضعف ایمان است هم نتیجه ترس و بزدل بودن است / ادم ترسو متوسل به دروغ و‌کذب میشود
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 2
    کاری با برجام ندارم و موافقش نیستم اما این عبارت که از حمله آمریکا نمی‌ترسند خب داداش منم بودم نمیترسیدم برا اینا اتفاقی نمی افته که همشون بچه هاشون تو آمریکا و کانادا من و بچه های من باید پر پر بشیم.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 1
      آخه کدام جنگ !؟وقتی جنگها تبدیل شده به(جنکهای نیابتی،میکروب وویروسی،اطلاعاتی،امنیتی وترور،نمایش بالستیک وکلاهک اتمی وهواپیما وضد هوایی،پهپاد وربات....)غیر ممکنه جنگی مستقیم نظامی وفراگیری رخ بده
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 1
    روحانی وظریف نادان اینقدر میگیفتند ازجنگ جلوگیری کردیم که همه راترسوندند
  • ناظمی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 1
    تمام کشورهای متعهد در برجام باید برای عدم اجرای تعهدات پیش بینی شده پاسخگو باشند.
  • DE ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 1
    وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن احتمالاً مجبور می شود برای پایان دادن به اختلافات با ایران در مسئله هسته‌ای به چین و روسیه متوسل شود / مقام‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند که پکن و مسکو مخالفتی با افزایش فشارها بر ایران ندارند
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    4 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • نام آشنا IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    منظور رئیس دولت تدبیرو امید از "بلد بودن زبان دنیا" این نبود که حتما یکنفر باید باشد که مثل " بلبل " انگلیسی حرف بزند. منظور ایشان این بود که ما میدانیم که غربی ها از ما چه میخواهند و فقط ما میتوانیم خواسته های انها ولو نامشروع را برآورده سازیم. در ضمن این جناب ظریف 40 سال در آمریکا زندگی کرده بایستی زبان انگلیسی را مثل بلبل حرف بزند ولی ایشان در عوض زبان فارسی را درست بلد نبود و برای همین هم تمام توئیت هایش به زبان انگلیسی بود. انهم به دلیل اینکه چون میدانست مطالب مهم را اگر بخواهد به فارسی برای دوستان غربی اش بفرستد امکان اشتباه و بدفهمی طرف غربی ممکن است کار دستش بدهد لذا روزه شک دار نمیگرفت و به انگلیسی توئیت مینوشت.
  • مسعود IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    پس نتیجه میگیرم باید قدرت اقتصادی کشور و نفوذ اقتصادی و سیاسی رو به حدی بالا ببریم که نوعی موازنه قدرت با آمریکا برسیم در غیر این صورت هر توافقی با آمریکا محکوم به شکسته
  • اعظم IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    مرگ برامریکا حقا که نمیشه به ااین روباه صفتها اعتماد کرد خودشون از برجام خارج شدن حالا هم طلبکارن چه بر رو
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    حتی اگر معاملات،مبادلات بازار وتجارت خارجی رامثل قرنهای قبل ازاستفاده از(ضرب سکه،سفته،چک،برات،پول...)براساس پایاپای یا حتی ارزدیجیتال درنظر بگیریم،افزایش ارزش دلار وکاهش ارزش تومان(بعلت تله برجام،دشمنیها،اشغالها،تحریمها،تحمیل ها،غارتها،زورگوئیها،جلوگیری ازانواع پیشرفتها...)را میتوان به فرصت تبدیل کرد تا دشمنان وخائنین داخلی وخارجی نتوانند سواستفاده کنند وایران را دردام برجام وضعیف کردن بیاندازند ومیتوان با یک فرمول طلایی مشکل را حل کرد،مثلا(وقتی۱کیلو زعفران یا۱۰۰کیلوپسته یا۱۵بشکه نفت یا۱۵تن سیمان ویا۱پهپاد نظامی....ایرانی معادل یک گوشی آیفن یا یک سیپیو هست)بعداز افزایش ارزش دلار وکاهش ارزش تومان،بازهم(۱کیلوزعفران یا۱۰۰کیلوپسته یا۱۵بشکه نفت یا۱۵تن سیمان ویا۱پهپاد نظامی...ایرانی معادل یک گوشی اپل هست بلکه بیشتر)ولی باید چندتا کارومدیریت دقیق؛سریع وتابلوی تغییرات لحظه ای وبه روزانجام دادتا تحریمها به ایران ضربه نزند-۱-به لحاظ کمی وکیفی ایران باید تولیداتش را بیشتر کند-۲-ارزش پول وپس اندازهای خرد،درآمد وحقوق مردم را بهمان نسبت وفرمول افزایش داد-۳-به نسبت لازم ازاقشار(بی پول،بی درآمد،بی حقوق،بی بیمه،بیکار...)حمایت شود-۴-هرنیم سال یا سال ویا...صفرهای اضافی تومان را طبق (فرمول طلایی واون نسبت بدست آمده)در تومان جدید،کاهش دادبا افزایش وحفظ ارزش تومان قبلی-۵-بقیه چیزها هم مثل(مالیات،عوارض، دارائیها وسهام مختلف مردم)خودبخود افزایش پیدا میکند که اقشار مختلف علی الخصوص اقشار ضعیفتر با حمایت بیشتر برخوردار میشوند-۶-مایحتاج مردم که درداخل تولید میشودو ازیارانه،آب و...مملکت به سختی تولید میشودنباید صادر وقاچاق شود-واردات مایحتاج مردم نیز پایاپای یا.... انجام وراحت شود،روشهای(اقتصادانتظاری،هیجانی، انقباضی،انبساطی،رکودتورمی وغیر تورمی،دستوری،عدم شفافیت وجلوگیری ازفضاهای مجازی...)حذف وبه(محاسبات دقیق قیمتی،کنترلی،فرصت،سرعت ورشداقتصادی....)تبدیل شود
  • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    اگر بیشتر روی شرط غرامت تاکید کنند بهتر از اصرار بر تضمینه چون آمریکاییها باید بفهمن که خروج از توافق براشون هزینه داره.
  • دادا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    اصلا تفاوت ندارند ایناهم حکومت داری میکنند انقدر مذاکره را کش خواهند داد تا حکومتشان تمام بشود تا انموقع اینا به چپاولگری خودشان ادامه میدن و ملت ایران هم روز به روز بدبختر رئیسی و روحانی تفاوتی ندارند هم عقیده و هم لباس هستند پس تفاوتی نیست برجام کشدار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس