خروج آمریکا از برجام - نمایه

نشریه نشنال اینترست بزرگ‌ترین اشکال برجام را عدم توازن در بازدارندگی متقابل ایران و آمریکا در خصوص نقض توافق یا خروج از آن می‌داند و راه‌هایی را برای برطرف کردن این نقطه‌ضعف پیشنهاد می‌کند.

سرویس جهان مشرق - تجربه‌ی تلخ اجرای برجام از زمان امضا تا زمان خروج آمریکا، نواقص بنیادین این توافق را افشا کرد و متأسفانه ایران بیش‌ترین آسیب را از این نقاط ضعف متحمل شد. در عین حال، این آمریکایی‌ها بودند که به‌رغم سنگینی کفه‌ی ترازوی منافع توافق به سمت‌شان باز هم به شکل یک‌جانبه از آن خارج شدند. اکنون که مذاکرات میان ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای احیای احتمالی این توافق هسته‌ای در جریان است، برخی از مهم‌ترین سؤالاتی که باید پاسخ داده شوند از این قرارند: آیا باید برجام را به همان شکل اولیه احیا کرد یا باید دست به تقویت آن زد؟ اگر برجام برای بقا نیاز به اصلاح دارد، مهم‌ترین نقاط ضعفی که باید آن‌ها را برطرف کرد، چیستند؟ و مهم‌تر از همه، راه‌حل برطرف کردن این نقاط ضعف چیست؟

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت این کشور [دانلود]

مجله‌ی روابط خارجی آمریکایی «نشنال‌اینترست» طی گزارشی تحت عنوان «نجات توافق هسته‌ای ایران مستلزم متوازن‌سازی آن است[۱]» یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف توافق سال ۲۰۱۵ را عدم تعبیه‌ی سازوکارهای متوازن و کافی برای جلوگیری از خروج اعضای توافق از آن برشمرده و راه برطرف کردن این نقص را ایجاد موانع حقوقی و سیاسی بر سر راه خروج اعضای برجام از آن، تعبیه‌ی یک سازوکار بین‌المللی پرداخت غرامت به اعضای متضرر از نقض توافق، و تقویت اهرم بازدارنده‌ی ایران مقابل خروج طرف‌های مقابل از برجام دانسته و راه‌کارهای دیگری را نیز برای کمک به احیا و تقویت برجام با هدف بقای آن پیشنهاد کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش نشنال‌اینترست است.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

میز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا پیش از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵؛ تجربه‌ی ناموفق اجرای برجام اثبات کرد این توافق نقاط ضعف بنیادینی دارد؛ اکنون که اعضای باقی‌مانده‌ی برجام به دنبال احیای آن هستند باید دید آیا این توافق با همان نقاط ضعف قبلی باید احیا شود یا نیاز به تقویت و رفع ایراد دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


روزبه‌روز بیش‌تر آشکار می‌شود که احیای «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام)، یا همان توافق هسته‌ای ایران، بدون تضمین دوام آن بی‌اندازه دشوار خواهد بود. چندین سال از خروج دونالد ترامپ از برجام می‌گذرد. دولت آمریکا در این مدت، کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران را دنبال کرده و تهران نیز با تسریع و توسعه‌ی برنامه‌ی هسته‌ایش، واکنش نشان داده است. آن‌چه سیاست‌گذاران در واشینگتن و تهران اکنون باید از آن مطمئن شوند، این است که توافق هسته‌ای، پس از احیا، در تمام طول دوره‌اش از جانب همه‌ی طرف‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. اگرچه برخی سیاستمداران خواستار تشدید فشار اقتصادی و تهدیدات نظامی علیه ایران با هدف وادار کردن این کشور به تطبیق خود با اهداف آمریکا هستند، اما ثابت شده که این ابزارها نتیجه‌ی معکوس دارند و تنش‌ها را به طرز خطرناکی تشدید می‌کنند. در عوض، بهترین راه‌حل، تقویت برجام به گونه‌ای است که امکان خروج اعضا از آن به حداقل برسد.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ دولت بایدن همچنان اصرار دارد سیاست «فشار حداکثری» دولت سابق آمریکا را ادامه دهد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سازوکارهای اجرایی و معادلات کلی هزینه-فایده‌ی برجام ایراد دارند. با این حال، آن‌چه کم‌تر مورد توجه قرار گرفته این است که عدم توازن درونی برجام دارد به منافع آمریکا و اهداف منع اشاعه‌ی هسته‌ای آسیب می‌زند. مشخص‌ترین نمودِ این عدم توازن، برقرار نشدن بازدارندگی حقوقی و سیاسی متقابل میان ایران و آمریکا در خصوص نقض توافق یا خروج کامل از آن توسط یکی از این دو کشور است. برجام به جای برقراری بازدارندگی متقابل، با تهدید به بازگشت تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه ایران و ارجاع خودکار پرونده‌ی هسته‌ایش به شورای امنیت سازمان ملل در صورت اقدام این کشور به نقض توافق یا خروج از آن، یک بازدارندگی یک‌طرفه را علیه ایران ایجاد کرد. آمریکا و سایر اعضای برجام، بر خلاف ایران، با هیچ مانع حقوقی یا سیاسی‌ای برای نقض این توافق یا خروج از آن مواجه نبودند. این یعنی تنها اهرم بازدارندگی ایران مقابل خروج آمریکا و اعضای دیگر برجام، اقدامات هسته‌ای یک‌جانبه خارج از چارچوب توافق با هدف افزایش هزینه‌های تخطی برای طرف‌های دیگر بود.

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برجام چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟ +فیلم

یک خودروی امنیتی از مقابل تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران عبور می‌کند؛ یکی از نقاط ضعف برجام این است که در آن «مکانیسم ماشه» به عنوان یک اهرم بازدارنده مقابل خروج ایران از توافق در نظر گرفته شده، اما اهرم مشابهی برای جلوگیری از خروج اعضای دیگر از توافق در آن تعبیه نشده است و تهران برای انتقام‌جویی از نقض توافق توسط طرف‌های مقابل صرفاً می‌تواند به توسعه‌ی برنامه‌ی هسته‌ایش در خارج از چارچوب برجام متوسل شود (+)

با این حال، اختلاف فاحش در قدرت ایران و آمریکا، و تردیدها درباره‌ی ظرفیت سیاسی و فنی تهران برای توسل به اهرم بازدارنده‌اش، زمینه را برای اشتباه محاسباتی فراهم کرد و بازدارندگی یک‌جانبه‌ی ایران را تضعیف نمود. آن‌چه این وضعیت را پیچیده‌تر کرد، واقعیتی است که من [نویسنده‌ی گزارش] قبلاً آن را این‌گونه توصیف کرده‌ام: «عدم تقارن در برگشت‌پذیری تعهدات[۲]»؛ یا به عبارت دیگر، عدم توازن میان سهولت و کوتاهی مسیر واشینگتن برای بازگرداندن تحریم‌هایش علیه تهران، در مقایسه با فرآیند بسیار دشوارتر و طولانی‌تری که ایران برای بازسازی تأسیسات برچیده‌شده‌ی هسته‌ایش باید طی می‌کرد.

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

یکی از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را بررسی می‌کند؛ نکته‌ای که متأسفانه تیم سابق مذاکره‌کننده‌ی ایران در برجام به آن توجهی نکرد، این است که دولت آمریکا می‌توانست با یک امضا از برجام خارج شود (و شد) و مجدداً تحریم‌ها علیه کشورمان را اعمال کند (و کرد)، در حالی که اقدامات تلافی‌جویانه‌ی هسته‌ای ایران مستلزم تکمیل فرآیندهایی پیچیده و صرف زمانی طولانی بود (+)

چنان‌که تحولات چند سال گذشته نیز اثبات کردند، این شرایط به‌وضوح در درازمدت به نفع هیچ‌کدام از اعضای برجام نیست. مقامات دولت بایدن بارها خروج دولت ترامپ از این توافق را به عنوان یک اشتباه راهبردی[۳] و یکی از بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی واشینگتن طی یک دهه‌ی گذشته محکوم کرده‌اند[۴]. اعضای جامعه‌ی بین‌الملل نیز، که زمانی عمدتاً نسبت به برجام بی‌تفاوت بودند، اکنون اکثراً پذیرفته‌اند که احیای این توافق و بازگشت به پایبندی همه‌ی طرف‌ها به آن، به نفع صلح و امنیت منطقه است. امروز، اگرچه اعضای سابق و کنونی دولت اسرائیل همچنان برجام را به عنوان توافقی خطرناک (که مسیر ایران را به سمت بمب هسته‌ای هموار می‌کند) رد می‌کنند، اما بسیاری از مقامات سابق و شماری از مقامات ارشد امنیتی فعلی[۵] اسرائیل اذعان دارند[۶] که خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بزرگ بوده که امنیت اسرائیل را تضعیف کرده، و به همین دلیل از تلاش‌های دولت بایدن برای پیوستن مجدد به این توافق حمایت می‌کنند[۷].

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا، اعتراف می‌کند که فروپاشی برجام تقصیر دولت آمریکا بوده، اما می‌گوید احیای توافق به عهده‌ی ایران است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› حمایت ۳۰۰ مقام ارشد امنیتی سابق اسرائیل از برجام

›› پاسخ کارشناسان: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟

›› ژنرال اسرائیلی: اسرائیل نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کند

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

خروج از مخمصه‌ی کنونی و به حداقل رساندن احتمال فروپاشی دوباره‌ی برجام مستلزم برقراری بازدارندگی حقوقی و سیاسی متقابل میان اعضای آن است. هر سازوکار حقوقی و سیاسی‌ای که نقض این توافق و خروج از آن را پرهزینه و دشوار کند، می‌تواند به تحقق این هدف کمک نماید. افزایش تعداد بازیگران داخلی و بین‌المللی‌ای که حق دارند تصمیم هر یک از طرف‌ها مبنی بر خروج از این توافق را وتو کنند، یکی از این سازوکارهاست. به عنوان نمونه، می‌توان خروج کامل هر یک از اعضا از توافق را منوط به تکمیل یک فرآیند طولانی و موشکافانه‌ی بررسی داخلی در چارچوب برجام و مشروط به مجوز شورای امنیت سازمان ملل و/یا پارلمان ملی آن عضو کرد.

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن خارج از کنترل بایدن و به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

ناگفته نماند که اگرچه این سازوکارها می‌توانند با ایجاد موانع حقوقی و سیاسی، به جلوگیری از خروج طرف‌ها از برجام کمک کنند، اما ابداع طرحی بین‌المللی برای پرداخت غرامت مالی به طرف‌هایی که در نتیجه‌ی خروج یک عضو از توافق متحمل ضرر اقتصادی می‌شوند، می‌تواند هزینه‌های خروج از توافق هسته‌ای را برای عضو مربوطه افزایش و منافع این کار را برای آن عضو کاهش دهد. البته شکی نیست که هیچ‌کدام از این سازوکارها بازدارندگی تضمینی مقابل خروج آمریکا از برجام در آینده به دست نمی‌دهد، اما ترکیبی از موانع حقوقی و سیاسی، یک طرح غرامت مالی، و تهدید باورپذیر ایران مبنی بر توسعه‌ی بیش‌تر برنامه‌ی هسته‌ایش، احتمال عملی شدن سناریوی خروج دوباره‌ی آمریکا از برجام را به حداقل می‌رساند.

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

اگرچه نبودِ بازدارندگی حقوقی و سیاسی متقابل، بزرگ‌ترین تهدید علیه احیا و دوام برجام است، اما هر عامل دیگری هم که منافع اقتصادی واقعی این توافق را برای اعضا کاهش دهد، موجب تضعیف حمایت مردم و نخبگان از آن می‌شود و توافق را با چالشی مشابه مواجه می‌کند. تجربه‌ی اجرای برجام از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۸ نشان داد به دلیل تداوم تحریم‌های آمریکا علیه معاملات دلاری ایران و خطرات عبور از «میدان مین حقوقی» تحریم‌های باقی‌مانده‌ی واشینگتن [در حوزه‌های غیرهسته‌ای] برای بانک‌ها و شرکت‌های خارجی، تهران هنوز هم قادر به دسترسی کامل به نظام مالی بین‌المللی نیست. اِعمال این تحریم‌ها اگرچه مغایر با متن صریح برجام نبود، اما با روح این توافق که قرار بود به ایران اجازه دهد تا در ازای ارائه‌ی تضمین‌های عینی درباره‌ی منحرف نشدن برنامه‌ی هسته‌ایش به سوی اهداف نظامی، آزادانه اقدام به تجارت بین‌المللی کند، مغایر بود.

بی‌میلی شرکت‌های چندملیتی به ورود به ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اِعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی [دانلود]

به همین ترتیب، برجام اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای (مشروط به این‌که تأثیرات لغو تحریم‌های هسته‌ای را خنثی نکنند) را صراحتاً ممنوع نکرده است. و از آن‌جایی که تهران و واشینگتن در زمینه‌های غیرهسته‌ای هم اختلاف‌نظر دارند، قابل‌درک است که دولت آمریکا با توجه به ارزش «سلاح تحریم» به عنوان یک اهرم فشار و کاربرد سیاسی آن برای جلب رضایت گروه‌های ذی‌نفع داخلی و تأمین اهداف نمادین و معنادار واشینگتن، نخواهد دست از استفاده از آن علیه ایران بکشد. با این حال، این الزامات را باید مقابل هدف بسیار مهم‌ترِ منع اشاعه‌ی هسته‌ای در قبال ایران متوازن‌سازی نمود. هرگونه تحریم جدیدی که منافع اقتصادی برجام برای ایران را از میان ببرد، خطر تضعیف حمایت از برجام در داخل این کشور را به همراه دارد و در نتیجه به اهداف گسترده‌تر منع اشاعه‌ی هسته‌ای آسیب می‌رساند.

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برجام چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟ +فیلم

صفحه‌ی اول برخی از روزنامه‌های ایران روزِ پس از خروج آمریکا از برجام؛ دولت آمریکا تصور می‌کند تحریمِ ایران، تهران را وادار به امتیازدهی بیش‌تر و بازگشت سریع‌تر به توافق هسته‌ای خواهد کرد، در حالی که تحریم صرفاً حمایت مردم و نخبگان ایران از برجام را بیش‌ازپیش تضعیف خواهد کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده آمریکایی: مردم ایران دیگر دنبال توافق با غرب نیستند

روی هم رفته، اعضای برجام به جای اصرار بر احیای آن در قالب اولیه و اجرای آن بر اساس متن صریح توافق، باید به دنبال اصلاح عدم توازن داخلی آن در حوزه‌ی سازوکارهای اجرایی و تضمین منافع اقتصادی آن [برای ایران] باشند[۸]. عدم رسیدگی به این نقاط ضعف مهم می‌تواند راه را برای دستیابی ایران به ظرفیت‌های بسیار پیشرفته‌تر و نامحدود هسته‌ای و بهره‌مندی این کشور از قرار گرفتن در «آستانه‌ی هسته‌ای» [یعنی برخورداری از اهرم فشار به موجب توقف در آستانه‌ی ساخت سلاح هسته‌ای]، یا بروز یک درگیری نظامی فاجعه‌بار با احتمال شعله‌ور کردن تمام خاورمیانه و فراتر از آن، هموار کند. 

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟

›› خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود


[۱] Saving the Iran Nuclear Deal Requires Balancing it Link

[۲] How to Make the Iranian Nuclear Deal Durable Link

[۳] Senior State Department Official On the JCPOA Talks in Vienna Link

[۴] Secretary Antony J. Blinken at a Press Availability Link

[۵] Scoop: Israel's military intel chief says Iran deal better than no deal Link

[۶] Gantz says Israel could accept new Iran nuclear deal Link

[۷] Former defense officials back US return to Iran deal, urge new long-term pact Link

[۸] A Withdrawal ‘Grace Period’ Can Revive the Iran Nuclear Deal Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    11 9
    فقط جمله "مخلص!؟ عباس و مجید" در تیم زبان بلد دنیا
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      8 2
      بزرگترین نقطه ضعف برجام مکانیسم ماشه است امریکا قصد دارد در صورت بازگشت به برجام مکانیسم ماشه را فعال کند و از این طریق به ایران فشار وارد کند.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      3 0
      ای جانم تیم جدید مذاکره، امشب خیلی شادیم، ازاین خبر
    • am IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      2 0
      کار به درست یا نادرست بودن برجام ندارم. اما این جمله یادگاری است. منطق را فدای هرچیزی نکنیم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 8
    مخلص عباس آقا و مجید آقا...
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    10 2
    غربگراهای اصلاحطلب کم عرضه و زبان دراز ، حرف دلواپس ها رو به مسخره گرفتن و با بدبینی و تهمت بهشون نگاه کردن، اما از آنطرف خوشبین به دشمنان کشور بودن و امضاء کردن! تاسف از سرکار بودن این گروه غربگرا که دشمنی کردن با هموطنشون و دوستی کردن با دشمن ایران.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      3 0
      دشمن بودند با دلواپسا و بی اعتمادبودند به هموطن دلسوز ، ولی اعتماد داشتند به دشمن ایران و دوست با و خندان با او!
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    4 2
    با سلام مقاله فوق حاوی چند نکته مهم و قابل توجه است‌. اولا برجام را از منظر حقوقی بررسی می کند. نگاه حقوقی قاعدتاً براساس اصول برابری و عادلانه است. دوما برجام را از منظر کلی تری و در سطح جهانی بررسی می کند و در این بین آمریکا یک بازیگر و عضوی از مفاهیم مورد علاقه جامعه بشری نظیر صلح و امنیت است. سوما مقاله ج اا و اقتدار این کشور را ضمنا به رسمیت شناخته و براین اساس مفهوم بازدارندگی متقابل را ارزیابی می کند. این مقاله و نظیر آن نشان می دهد که تغییر دولت و به تبع آن راهبردها و سیاست های داخلی و خارجی چگونه در مذاکرات دور جدید وین اثرگذار بوده و جهان را با پیشنهادات معقول ج اا همنوا کرده است. این مقطع جدیدی از تجربه ج اا است که بایستی هوشمندانه و بصورت راهبردی از آن صیانت کرده و در سطح جهانی با اقتدار تکوین یافته صلح و امنیت جهانی را رقم بزنیم. از وین می توان از بروز بهار عربی و ظهور داعش و فاشیست های آمریکایی و فرانسوی و فرماسونرهای انگلیسی و خلیجی های عبری جلوگیری کرد.
  • Mjp. Shiraz IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    4 2
    این گزارش تمام خیانت بانداصلاحات میرسونه جوری تسلیم اراده غرب شده بودن ک همچیزیطرفه حاتم بخشی کردن رفته ازمکانسیم ماشه یطرفه بنفع غرب اماایران چه مکانیسمی داره؟؟ واینکه ایران خارجشه خودبخودتمام تحریمهای سازمان ملل هم برمیگرده البته دیگه تحریمی نمونده چون امریکای وحشی زحمت سازمان ملل هم کم کرده.. کاملایقراردادیطرفه فقط بخاطرموندن درقدرت ازطرف دارودسته ی اصلاحات ذلت پذیر. یقینایقرارداد داده بودن خودامریکاییهابرامون نوشته بودن یکم نفعی هم برامون مینوشتن تااینی ک ظریف نوشته. مشخص شدچراروسها ناراحت شدن ازظریف چون چوب حراج زده بودبه قدرت ایران ک روسهانمیخاستن کشوردوست اینجوری تحقیربشه جلوجهان
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    5 2
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    2 3
    هزار تا هم از برجام ها بسازید مگه مشکلات حل میشه میگم همه210مشکل دارند اما رابطه با اینا به چه دردی میخوره الان هند-پاکستان-بنگلادش-اسپانیا رابطه دارن مشکلات ندارن
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 3
    حکایت برجام حکایت جنگ هست. در قدرت تمام نشد تا در ضعف قطع نامه پذیرفته شد. در شرایطی که شهرهایی در دست صدام بود (مهران قصرشیرین و ...)
  • SE ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    6 2
    بهترین تضمین برای اجبار غرب وحشی به تعهداتش وجود 10 تن اورانیوم غنی شده 90 درصدی آماده برای ساخت بمب و صدها موشک قاره پیما است
  • رضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 2
    بزرگ ترین نقص اینه که توافق فقط در فرم انگلیسی تدوین شده... باید فارسی ، روسی، چینی هم باشد و همه شان حکم واحد داشته باشد. البته چون ذینفع ما هستیم می توانند پنج کشور دیگر در زبان خود وحدت داشته باشند... ولی طرف دیگر باید زبان نوشتاری اش منظور و محفوظ باشد
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    5 2
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    6 3
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      2 0
      فرموده ایشان بعنوان فرمول و قالب جلوی چشم هر کدام از تیم مذاکره کننده وحود داشته باشه ، و بر این اساس تمام موقعیات های پیش آمده را بسنجند . غربی ها نشان دادند قصد دارند در لایه ها و روش های رنگارنگ مختلف کلام و خواسته اصلی خود را تحمیل کنند .
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    4 2
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    4 2
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی‌مدت قرار گیرد و تا زمانی که راستی‌آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته شود و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن، توسعه یابد. در شرایطی که طرف‌های برجامی طی شش سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده‌اند، دلیلی برای حفظ پیوسته‌ی تصاویر تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد. ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین‌ها باید جمع‌آوری شوند و اجازه‌ی حضور به این جاسوسان در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین‌ها فرستنده گیرنده‌هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کدشده‌ای را دریافت ننموده‌اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه‌ی دیگری را انجام دهند. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته‌ی تصاویر، که یک عقب نشینی در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین‌های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    5 2
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.
  • آجورلو IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 2
    فقط قراردادی میان ارباب و نوکر بسته می‌شود، نتیجه‌اش می‌شود.
  • FR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    5 2
    این درگیری نظامی ش دیگه خالی بندی ست امریکا اگر میتوانست با ایران وارد درگیری نظامی شود تا این زمان صبر نمیکرد که رسوایی خروج از افغانستان دیگر حیثیتی برایش باقی نگذاشته ... امریکا فعلا مشغول تبلیغات بازی جنگ با روسیه ست که در واقع دنباله سریال قدرت نمایی امریکایی ست
  • نام آشنا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 1
    مخلص و کوچیک جان کری هستیم که امضاش واسه عباس آقا و آقا جواد تضمین بود!
  • جواد IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 0
    ببینیدایهاالناس این برجاااام چی چی بوده باورکن قراردادترکمنچای به گرداینم نمیرسیده..هیچ ضمانتی برای کارشکنی طرف غربی نگرفتن اخه ارباب بوده دیگه ظریف ک جرات شرط گذاری نداشته خخخ اماازانطرف تادلتون بخوادازایران انواع واقسام تضمین گرفتن ک نتونه کاری کنه ایران.خداراشکرکه این دولت نقطه ضعفای برجام راهمش لیست کرده وداره غرب را مجبور میکنه یجورسربسربشه معامله برد. برد!! این برجام زمین تا اسمان فرق داره تابرجام روحانی.. اگه این دولت همون برجام روحانی رامیخاست ک همون اول غرب تاییدمیکرد. دلیل طول کشیدن مذاکرات پوشش نقطه ضعفهاازسمت ایرانه ک به نقاط مثبت تبدیلش کردن وغرب رااچمزکرده
  • دادا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    بزرگترین نقطه ضعف برجام بی عرضه بودن مقامات امریکا است انها بفکر اوضاع برجام هستند ما داریم فعالیت خودمان را بسرعت انجام میدهیم حالا امریکائی ها در کشمکش سیاسی خودشان ادامه بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس