بوریس جانسون، امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و جو بایدن - نمایه

«هوان کول» استاد تاریخ دانشگاه میشیگان معتقد است بایدن برای احیای برجام باید سه کار انجام دهد: پذیرش این واقعیت که رویه‌ی کنونی‌اش اشتباه است؛ لغو تحریم‌ها علیه ایران؛ و کنار گذاشتن مسائل غیرهسته‌ای.

سرویس جهان مشرق - طی هفته‌های اخیر احتمال ازسرگیری مذاکرات میان ایران، اعضای باقی‌مانده‌ی برجام و، به شکل غیرمستقیم، دولت بایدن برای احیای برجام، جدی‌تر شده و طرف‌های مذاکره پیام‌های مثبتی در این‌باره مخابره می‌کنند. این در حالی است که جو بایدن که یکی از شعارهای تبلیغاتی‌اش احیای توافق هسته‌ای با ایران بود، هنوز نه‌تنها به این وعده‌ی خود عمل نکرده، بلکه حتی گامی هم در این مسیر برنداشته است. به نظر می‌آید بزرگ‌ترین اشتباه دولت بایدن، تداوم سیاست بی‌نتیجه‌ی «فشار حداکثری» دولت ترامپ با حفظ تحریم‌هایی است که دولت سابق آمریکا پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، علیه تهران وضع کرد.

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

سیاست اشتباه دولت بایدن در قبال برجام داخل آمریکا نیز مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گرفته است. یکی از این افراد، «هوان کول» نویسنده‌ی آمریکایی و استاد تاریخ دانشگاه میشیگان است که اخیراً در گزارشی تحت عنوان «سه راه اصلی بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ایران، اگر واقعاً می‌خواهد این کار را بکند[۱]» به بخشی از اشتباهات دولت بایدن پرداخته است که مانع از احیای برجام شده‌اند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن این گزارش است.

سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی: پذیرش اشتباه، لغو تحریم‌ها و رها کردن مسائل غیرهسته‌ای

ظاهراً بایدن در موضوع برجام کشورش را به جای آن‌که بدهکار بداند، طلبکار فرض کرده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بایدن دروغ می‌گوید که خواستار احیای برجام است


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


دیپلماسی هنر «ممکن» هاست و دولت بایدن تا کنون در مورد ایران و احیای «برنامه‌ی جامع مشترک اقدام» (برجام) یا همان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تسلطی بر این هنر از خود نشان نداده است. پرزیدنت جو بایدن به‌رغم صدور بیانیه‌ی مشترک با مقامات اروپایی در نشست گروه ۲۰ در رُم، درباره‌ی نیاز به احیای توافق هسته‌ای[۲]، این کار را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار نداده است. «کریس مگریان» [خبرنگار حوزه‌ی دولت آمریکا] طی گزارشی در [روزنامه‌ی] لس‌آنجلس‌تایمز، در این رابطه، می‌نویسد بایدن [در چارچوب همین بیانیه] به ایران پیشنهاد معافیت از تحریم‌های آمریکا را داده، مشروط به این‌که تهران به انجام تعهدات خود طبق مفاد توافق اولیه بازگردد[۳]. روسیه و چین در این [مذاکرات و] بیانیه‌ی مشترک شرکت داده نشدند.  در ادامه، به مشکلات موجود در این‌باره و راه‌حل آن‌ها پرداخته شده است.

سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی: پذیرش اشتباه، لغو تحریم‌ها و رها کردن مسائل غیرهسته‌ای

(از چپ) بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حاشیه‌ی نشست گروه ۲۰ در شهر رُم، پایتخت ایتالیا، درباره‌ی توافق هسته‌ای ایران با یک‌دیگر صحبت و بیانیه‌ای مشترک صادر کردند (+)

۱- آمریکا باید بفهمد در اشتباه است

اگرچه بعید است این اتفاق بیفتد، اما واشینگتن باید متوجه شود که در اشتباه است. توافق اولیه‌ی هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ هم به ایران وعده داده بود که در صورت پایبندی به مفاد برجام، مشمول کاهش تحریم‌ها شود. ایران به مفاد این معاهده پایبند بود، اما در عوض، آمریکا نه‌تنها هرگز تحریم‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش نداد، بلکه به دخالت در کار سایر کشورها و شرکت‌های آن‌ها که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند، ادامه داد و آن‌ها را تهدید به تحریم کرد. با این حال، ایران صادقانه مفاد برجام را رعایت کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی تهران به این توافق را تأیید نمود. ایران این کار را طی سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ انجام داد. ایران پای این توافق را به این خاطر امضا نکرد که عاشق چشم و ابروی کسی بود، بلکه این کار را برای رفع تحریم‌ها انجام داد؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد، چون حزب جمهوری‌خواه در کنگره جلویش را گرفت.

تبلیغات آمریکایی‌ها علیه مذاکرات احیای برجام [دانلود]

و بالأخره، ماه می سال ۲۰۱۸، ترامپ یک‌باره آمریکا را از برجام خارج کرد؛ یک مجموعه‌ی کامل تحریم‌های مالی و تجاری علیه ایران وضع کرد؛ تجارت عادی این کشور با کشورهای ثالثی مانند کره‌ی جنوبی و ژاپن را متوقف کرد؛ و صادرات نفت این کشور را نابود کرد. این در حالی بود که ایران به مفاد معاهده عمل می‌کرد و این کار را تا پایان سال ۲۰۱۸ هم ادامه داد؛ حتی بعد از آن‌که آمریکا از پشت به این کشور خنجر زد. کاری که ترامپ از طریق بانک‌ها و تهدیدهای وزارت خزانه‌داری انجام داد، اگر با استفاده از نیروی دریایی برای جلوگیری از صادرات نفت ایران همراه می‌شد [کاری که دولت بایدن دارد می‌کند] عملاً یک اقدام جنگی محسوب می‌شد.

بایدن می‌گوید اگر ابتدا ایران به تعهداتش بازگردد، سپس آمریکا تحریم‌های ترامپ را لغو خواهد کرد. این در حالی است که ایران در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در مسیر عمل به تعهداتش گام برداشت، اما تحریم‌ها هرگز برداشته نشد. چه دلیلی دارد تهران صداقت بایدن را باور کند؟ آیا رئیس‌جمهور آمریکا که حتی نمی‌تواند دستورکار خودش را در کنگره تصویب کند، می‌تواند امیدوار باشد لغو تحریم‌ها را از طریق کنگره عملی کند؟ اگر بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ شکست بخورد چه می‌شود؟ آیا، حتی اگر ایران به تعهداتش عمل کرده باشد، باز هم محاصره‌ی دوران ترامپ دوباره برقرار خواهد شد؟  لازم به یادآوری است که به گزارش گروه رصد بی‌بی‌سی، روزنامه‌ی کیهان، نزدیک به [آیت‌الله] خامنه‌ای، اصلاح‌طلبان ایران را به خاطر اصرار بر دادن امتیازهای یک‌طرفه به آمریکا محکوم کرده است.

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن خارج از کنترل بایدن و به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مجله آمریکایی: بایدن باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود

 

۲- آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند

مشخص نیست آیا منظور بایدن از بیانیه‌ی اخیرش [در حاشیه‌ی نشست گروه ۲۰] این است که آمریکا برای نشان دادن حسن نیت، ابتدا تحریم‌ها را لغو می‌کند یا نه. اگر این‌طور باشد، کار درستی است، چون پیشرفت [در احیای برجام] مستلزم آن است که بایدن فوراً تحریم‌های دوران ترامپ را لغو کند. از همان ابتدا هم هیچ دلیلی برای اِعمال این تحریم‌ها وجود نداشت، چون «زمانی وضع شدند که ایران به برجام پایبند بود.» برخی از این تحریم‌ها جنایت جنگی هستند، چون مانع از دریافت دارو و کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان می‌شوند.

آیا بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای کار ساده‌ایست؟ [دانلود]

تیم بایدن، تجسمِ «بلاب[۴]» [شخصیتی شرور با هیکل غول‌پیکر در برخی داستان‌های تخیلی] است و ظاهراً محاصره‌ی ترامپ علیه ایران را دوست دارد؛ و مثل ترامپ تصور می‌کند این محاصره، ایران را در موضوع هسته‌ای و همچنین در موارد دیگری که آمریکا سیاست‌های تهران را نمی‌پسندد، به زانو در خواهد آورد. هم ترامپ اشتباه کرد و هم بلاب دارد اشتباه می‌کند؛ اگر بایدن دنبال پیشرفت [در موضوع برجام] است، باید به هر دویشان بگوید یک‌جا بنشینند و دهانشان را ببندند. آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای به سادگی برنامه‌ی غنی‌سازی هسته‌ای غیرنظامی ایران را محدود نمی‌کند؛ مگر این‌که نشانه‌ای عملی از جدیت بایدن ببیند؛ که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

در همین‌باره بخوانید:

›› نقشه آمریکا و اعضای اروپایی برجام برای توافق هسته‌ای چیست؟

 

۳- آمریکا باید مسائل غیرهسته‌ای را کنار بگذارد

دولت اوباما تصمیم درستی گرفت که به‌استثنای برنامه‌ی غنی‌سازی هسته‌ای غیرنظامی ایران، همه‌ی مسائل دیگر را از مذاکرات خود با تهران کنار گذاشت. ایران از دیدگاه آمریکا بازیگر بدی در خاورمیانه است: دولتی را در سوریه را سرِ پا نگه داشت که واشینگتن ترجیح می‌داد سقوط کند؛ اقدام به ساخت پهپاد و موشک‌های بالستیک می‌کند؛ حمایتش از انصارالله در یمن از نظر عربستان، به عنوان متحد آمریکا، تهدیدآمیز تلقی می‌شود؛ و درباره‌ی اسرائیل با زبان تند صحبت می‌کند. (این در حالی است که به نظر نمی‌رسد در عمل، اقدام چشم‌گیری پشت این ادبیات تند انجام داده باشد؛ جز حمایت از شبه‌نظامیان سازمان حزب‌الله در لبنان که لبنانی‌ها آن را سپر دفاعی مقابل تجاوز و اشغالگری اسرائیل می‌دانند، اما آمریکا آن را یک سازمان تروریستی معرفی می‌کند.)

تهدیدهای بایدن علیه ایران به جای تلاش برای احیای برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟

اگر قرار است برجام دوباره احیا شود، همه‌ی این مسائل باید کنار گذاشته شوند. این‌ها می‌توانند موضوعات مهمی باشند (اگرچه درباره‌ی برخی از آن‌ها، مانند فعالیت‌های ادعایی ایران در یمن، به‌شدت بزرگ‌نمایی شده است)، اما باید در ادامه‌ی راه و با ابزارهای دیگری [غیر از برجام] با آن‌ها برخورد کرد. اگر برنامه‌ی غنی‌سازی هسته‌ای غیرنظامی ایران مهم‌ترین موضوع است، باید مانند «مهم‌ترین موضوع» با آن رفتار کرد. دولت بایدن طوری رفتار می‌کند که انگار موضوع ایران در اولویت پایینی قرار دارد. به نظر می‌رسد دیدگاه واشینگتن این است که «اگر ایران می‌خواهد به تعهداتش بازگردد، ما هم خواهیم دید که چه کاری می‌توانیم با آن‌ها بکنیم. چه‌بسا... اصلاً چه‌بسا دوباره هم آن‌ها را دور بزنیم.»

سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی: پذیرش اشتباه، لغو تحریم‌ها و رها کردن مسائل غیرهسته‌ای

برنامه‌ی موشکی ایران یکی از موضوعاتی است که آمریکایی‌ها و طرف‌های اروپایی برجام به دنبال اضافه کردن آن به دستورکار برجام و احیای توافق هسته‌ای با تهران هستند (+)

واقعیت این است که آمریکا در آستانه‌ی جنگ با ایران است و بدون ذره‌ای توجیه از منظر حقوق بین‌الملل، دارد اقتصاد این کشور را خفه می‌کند. گیر انداختن دشمن در یک گوشه به این شکل، خطرناک است؛ جنگ‌هایی به بهانه‌های کوچک‌تر از این به راه افتاده‌اند. بایدن دارد خطر آتش‌سوزی‌ای در خاورمیانه را به جان می‌خرد که ممکن است در یک چشم به هم زدن از کنترل خارج شود.

در همین‌باره بخوانید:

›› اذعان روزنامه کنگره آمریکا: بایدن نمی‌تواند برجام را احیا کند

 


[۱] Top ۳ Ways Biden can restore Iran Nuclear Deal if he Really Wants To Link

[۲] معمای برجام؛ رایزنی آمریکا با متحدان اروپایی برای رویارویی با ایران در حاشیه نشست گروه ۲۰ لینک

[۳] Biden offers to lift sanctions if Iran ‘changes course’ Link

[۴] بلاب (کمیک) لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 1
    بایدن فرانسه خودمون را باید برای ترامپ آماده کنیم
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      مثل چین و کره جنوبی که تحریم بودن خوشدون ساختن بشیم بهتره ما سختی بکشیم ولی بچه هامون اسایش داشته باشن خیلی بهتره مردم باید بخوان نه رییسی و امریکا
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد.
    • RO ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 1
      *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد. *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد. *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد. *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهی
  • رضا IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 0
    عجب انسان هاى با شرفى در امريكا پيدا ميشن ، درست بر خلاف دولتمردان امريكا ، يك از يك عوضى تر و بى شرف تر !
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 0
    آمريکا یابه‌ تحريم معتاد شدند وعادت خودراکنار نمی‌گذارند تيم مزاکره کننده ایران برای جلوگيري ملتهب شدن جو جامعه‌ بايد مزاکره کند اما مزاکره آبرومندانه که عزت ایران حفظ شود
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 0
    بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است؟؟!! آقا منطق رو ببین، بعد میرن خر از قبرس وارد میکنن!!! خخخخخخ
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 5
    حمل دلار توسط ورزشکاران به لبنان حقیقت داره ؟
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      9 1
      از تکرار بی فکر اراجیف سعودی عنترنشنال و بی بی سی خسته نشدید؟؟؟؟
    • DE ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      حمل دلار توسط ورزشکاران به لبنان حقیقت داره ؟ عجب احمقی هستی این دیگه چه سئوالیه میپرسی خب معلومه ورزشکار شدند که چی پس میخواستی دلارها را با ۴ تا آدم لاغر مردنی حمل کنند تا زیر بار از بین برن .ولی کیف میده بار تو ... کنند و ... حمل کنی چون بیشتر از این شعور نداری.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 1
    این ابتدای ماجرا جنایات امریکا است. امریکا اول باید از سرخ پوستان بومی امریکا عذر خواهی کند و غرامت دهد. بعد از مردم زاپن و بعد از همه دنیا بابت جنایات خود باید عذر خواهی نماید از ویتنام تا شیلی و از عراق تا افغانستان و از ایران تا عربستان و حتی بابت جاسوسی و بر اندازی درروپا و000000000.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 0
    پیشرفت [در احیای برجام] مستلزم آن است که بایدن فوراً تحریم‌های دوران ترامپ را لغو کند. از همان ابتدا هم هیچ دلیلی برای اِعمال این تحریم‌ها وجود نداشت، چون «زمانی وضع شدند که ایران به برجام پایبند بود.» برخی از این تحریم‌ها جنایت جنگی هستند، چون مانع از دریافت دارو و کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان می‌شوند.// شعور این آمریکایی از خیلی از الاغ های پای ماهواره که چرندیات الاغ تر از خودشان را باور میکنن(مثل نوری زاده مزدور) بیشتره.[ الان یکی از اون الاغای پای ماهواره که بهش برخورده میاد یه جفتکی میندازه!]
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 0
    مستکبران جهان نگارش جدیدی را از استثمار و استعمار خود تحت عنوان تحریم را در غالب برجام با کمک مستکبران داخلی به ملت مقاوم تحمیل کرده اند.
  • محمد جوادي IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 0
    این که ترامپ از برجام خارج شد و اگر دولت دموکرات ها بود برجام به خوبی و خوشی اجرا می شد سرابی بیش نیست. اصولا امریکایی ها مذاکره را برای مذاکره بیشتر تا به زانو در آمدن طرف مقابل ادامه می دهند. و چون خود را قدرت برتر می دانند و حرف اول و آخرشان اول امریکا هست از لحاظ اخلاقی هم بابت هیچ نقض تعهدی احساس شرم نمی کنند. پس همین هست که هست و برای شان دوست و دشمن معنی ندارد. همین چندی پیش قرارداد استرالیا با فرانسه در مورد زیر دریایی ها را به هم زدند و عذر خواهی هم نکردند فقط آن هم به خاطر فرانسه گفتند عجولانه تصمیم گرفته اند و لاغیر
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 0
    اگر ب ایران تضمین نمیدهد چطور تضمین می خواهد. غنی سازی ۳درصدی بازرسی از اماکن هسته ای و غیره. نوبت خودشون که میرسه تا سوراخ گوش رو هم میخواهند بازرسی کن، در همه جا جاسوس قرار دهند و شنود داشته باشند. نیروی نظامی ایران کارش و انجام داده حالا نوبت سیاسیون هست.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    8آذر وارد برجام میشیم و اینقدر به سر میگردنمون تا دیگه هم نتونیم خارج بشیم در آخر چیزی گیرمان نمیاد مگر همین قسمتی از پولهای بلوکه خودمان ای کاش همه در دست هم میدادیم به مهر برای سربلندی ایران واز داخل کار را شروع میکردیم اولش هم برخورد با فاسدان اقتصادی و بعد دلالان تولید ....یک چیز دیگه بایدن هم رفتی هست چه تضمینی می خواهد بدهد نفر بعد شاید باز ترامپ خواهد شد........مرگ بر امریکا ی نامرد
  • وطنم IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    بایدن خجالت نمیکشه بعد از اون فشاری که بهش اومد در انظار عمومی سخنرانی میکنه؟
  • محسن ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    همین شخص امریکایی که گفته هایش مورد توجه مشرق و کامنت نویسانش قرار گرفته، خیلی رندانه حرفهایش را زده است. یعنی به ظاهر حق را به ایران می دهد اما در حقیقت همان خواسته های امریکا را تکرار می کند. ایشان با تکرار و تأکید می گوید که « تحریمهای دوران ترامپ باید برداشته شود »، در حالی که ایران خواستار لغو تمامی تحریمها با هر برچسب و به هر بهانه ای است. ایشان می گوید برای احیای برجام باید مسائل غیر هسته ای کنار گذاشته شود، اما بلافاصله می افزاید که « باید در ادامه‌ی راه و با ابزارهای دیگری [غیر از برجام] با آن‌ها برخورد کرد ». معلوم نیست کاربران محترمِ مشرق چه حرفی به نفع ایران در این گفته ها دیده اند که از آن استقبال کرده اند !
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    میدونه که اگر تحریمها را بردارد هیچ توفیقی برای مردم ایران نمیکند و اتش در خاور میانه بیشتر میشود میدونید که لازم به توضیح نیست
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 2
    آمریکا با ملت ایران مشکلی ندارد
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      شما آکبندترین مخ رو تو دنیا داری چون دیدی که ناو وینسنس آمریکا 300 زن و بچه ایرانی رو تو هواپیمارو تکه تکه کرد و لابد شنیدی که سال 1332 در ایران کودتا کرد و شاه فراری رو به سلطنت برگرداند و ساواک رو برای شکنجه مخالفان شاه و آمریکا درست کرد و هزار رذالت دیگه ولی بازم این حرف عجیب رو میزنی.گمونم حتی نتونستی سوم راهنمایی رو تموم کنی با این هوشی که داری. امثال شما نابغه هارو مزدورای درجه 3 ماهواره رو انگشت می چرخونن و هرچی رو بخوان تو حلقتون می چپونن. بسکی باهوشین.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد.
  • RO ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 1
    *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد. *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد. *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهید حسین پژمان ای ملت دلاور و مسلمان بدانید تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان گذارد، اطاعت مطلق ما از ولایت فقیه است. *** شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد. *** شهید نصرالله پازوكی اگر ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم دست ضد مذهبی ها و مذهبی های منحرف و دشمنان ولایت فقیه كوتاه شده و به مملكت آسیبی نخواهد رسید. *** شهی
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      کاش همه پشت هم بودیم نه ما فقط پشتیبان یک نفر
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام دشمن اصلی ایران فرانسه و روسیه هست که باید هوامونو به این دو کشور باشد مگر در جنگ با عراق همین دو کشور نبودن که انواع کمک‌ها را به صدام میکردن نگویی آن شوروی بود بلکه پوتین از آنها هم بدتر است مگر فرانسه حامی اصلی منافقین نبود ونیست حواس مسئولان ما باید جمع باشه تا نفوذهای این دو کشور که به نوعی منافق هستند را از میان خودشان تسویه کنند
  • mojtaba SE ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    خواسته ایران و روسیه و چین از امریکا و "اروپا"برداشتن تحریمها است..امریکا و اروپا نه میخوان و نه میتونن(یعنی هرگز)با ایران معامله کنند که دلار هاشون دست ایران بیفته و ایران با دلارها به آنها فشار بیاره..پول یعنی نماینده داشتن تمام اجناس....پس امریکا هرگز معامله نمیکنه و قدرت بازدارندگی و مهار ایران رو هم نداره.اما همچنان 25 میلیون بشکه از منطقه ما میبره,و جاش گرم است..ایران باید بمب های حرارتی تولید کنه(یعنی بمبهای که از فلز اورانیوم تولید میشن و تا شعاع یک کیلومتر حرارت 500 درجه تولید میکنند ,قانونی هست تولیدشان و معروف به بمب اتمی کوچک هستند البته ما ایرانیها میتونیم اسمش رو بزاریم بمب جهنم ) و خلیج فارس رو نظامی کنه به بهانه تهدید امریکا در مرزهاش...هم امریکا مرده است و هم برجام..برید بمب جهنم تولید کنید و بزارید سر تمام موشکها و بشید کشور ابر قدرت آتشفشان ایران .به اعضای برجام که بمب اتم دارندبگید بازی تمام شد.نخود نخود هر که رود خانه خود..پاینده ابرقدرت ایران پاینده رهبر عزیزم کوروش زمانه .ممنون مشرق از زحمات شما
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    برخلاف زیبا کلام و اسقاطیون ادم منصف هم‌پیدا شد
  • CA ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    گو... بایدن ، قاتل مائو شی، جوزف پوتین استالین چه شود احیای ننگ جام!
  • US ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    کارشناس آمریکایی: خواسته‌های ایران را هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند برآورده کند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    هر(مذاکره،تله برجام،توافق،بتن کردن،پلمپ،تعلیق،گام به گام وقرارداد...)با استکبار شرق وغرب،وابستگانشان،اشعالگران،غارتگران،ظالمان،گاوهای شیرده تروریستشان)خیانت هست،مگر(تمام تحریمها برداشته بشه وراست ازمایی لازم طی چندسال صورت گیرد وبجز بازدید اژانس از پیشرفتها ورسیدن به بالستیک وکلاهک هسته ای باشد-جیزی بجز بازدبد فعالیتهای هسته ای آژانس نباشد ومسائل دیگر هم مطرح نشود)
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    هر(مذاکره،تله برجام،توافق،بتن کردن،پلمپ،تعلیق،گام به گام وقرارداد...)با استکبار شرق وغرب،وابستگانشان،اشعالگران،غارتگران،ظالمان،گاوهای شیرده تروریستشان)خیانت هست،مگر(تمام تحریمها برداشته بشه وراست ازمایی لازم طی چندسال صورت گیرد وبجز بازدید اژانس از پیشرفتها ورسیدن به بالستیک وکلاهک هسته ای باشد-جیزی بجز بازدبد فعالیتهای هسته ای آژانس نباشد ومسائل دیگر هم مطرح نشود)
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    هر(مذاکره،تله برجام،توافق،بتن کردن،پلمپ،تعلیق،گام به گام وقرارداد...)با استکبار شرق وغرب،وابستگانشان،اشعالگران،غارتگران،ظالمان،گاوهای شیرده تروریستشان)خیانت هست،مگر(تمام تحریمها برداشته بشه وراست ازمایی لازم طی چندسال صورت گیرد وبجز بازدید اژانس از پیشرفتها ورسیدن به بالستیک وکلاهک هسته ای باشد-جیزی بجز بازدبد فعالیتهای هسته ای آژانس نباشد ومسائل دیگر هم مطرح نشود)
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    امریکابااین نیت باایران مذاکره میکنه که چندامتیازجدیدازایران بگیره ونه تحریمی رالغو کنه ،امریکا فقط زبان زوررا میفهمه وما باید به توسعه کمی وکیفی غنی سازی وگسترش سایتها وبرد موشکها وبهپادها به شدت ادامه ووارد مداکره با این گرگها وروباههای پیرنشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس