ماراتن مذاکرات وین و آزمون سخت سنجش اراده غرب

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نشستی درباره «نقشه ب» در صورت شکست مذاکرات در وین برگزار کرده و در آن از کارشناسان پرسیده اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران نتیجه‌بخش نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد.

سرویس جهان مشرق - در حالی که خبرهای بعضاً ضدونقیض درباره‌ی پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام منتشر می‌شود، یکی از سؤالات مهمی که باید پاسخ آن مشخص شود این است که اگر به هر دلیلی مذاکرات نهایتاً به نتیجه‌ی مدنظر منتهی نشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. اخیراً برنامه‌ی «آینده‌ی ایران» در اندیشکده‌ی آمریکایی «شورای آتلانتیک» یک نشست مجازی برگزار کرد که موضوع آن این بود: آیا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای یک «نقشه‌ی ب» وجود دارد یا نه[۱]؟

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟

تصویری از نشست مجازی اندیشکده‌ی آمریکایی «شورای آتلانتیک» با موضوع توافق هسته‌ای ایران با حضور (ساعت‌گرد از بالا سمت چپ) «مهسا روحی»، «باربارا اسلاوین»، «سینا عضدی»، «کلسی داونپورت» و «سیما شاین» [می‌توانید ویدیوی کامل این نشست را به زبان انگلیسی از این‌جا تماشا کنید.] (+)

مدیر این نشست «باربارا اسلاوین[۲]» مدیر برنامه‌ی آینده‌ی ایران بود و سخنرانان نشست عبارت بودند از «کلسی داونپورت[۳]» مدیر سیاست منع اشاعه‌ی هسته‌ای در «انجمن کنترل تسلیحاتی»، «مهسا روحی[۴]» عضو محقق «مرکز تحقیقات استراتژیک» در «مؤسسه‌ی مطالعات امنیت ملی» وابسته به دانشگاه دفاع ملی آمریکا، «سیما شاین[۵]» مدیر برنامه‌ی ایران در اندیشکده‌ی اسرائیلی «مؤسسه‌ی مطالعات امنیت ملی»، و «سینا عضدی[۶]» عضو غیرمستقر اندیشکده‌ی شورای آتلانتیک. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، گزارش خلاصه‌شده‌ای از مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در این نشست است.

گزارش «صدای آمریکا» و مصاحبه با «باربارا اسلاوین» درباره‌ی مذاکرات وین برای احیای برجام [دانلود]

دولت جو بایدن ماه ژانویه[ی سال قبل] وقتی روی کار آمد، خوش‌بین بود که بتواند «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) را (که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ماه می سال ۲۰۱۸، به‌رغم آن‌که ایرانی‌ها آن را نقض نکرده بودند، از آن خارج شد) احیا کند، و حتی به نسخه‌ای «بلندمدت‌تر و قدرتمندتر» از آن دست یابد. با این حال، اکنون این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چون دو طرف از اتفاق‌نظر فاصله‌ی زیادی دارند[۷]. از وقتی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محافظه‌کار ایران، سوگند یاد کرد، این کشور به‌سرعت غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح نزدیک به درصدِ مورد نیاز برای ساخت بمب رسانده و همزمان دسترسی بازرسان بین‌المللی به برخی از تأسیسات خود را نیز محدود کرده است[۸]. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً گزارش داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را در یک سایت زیرزمینی (سایت غنی‌سازی سوخت فردو[۹]) آغاز کرده است که طبق مفاد قرارداد سال ۲۰۱۵، تنها باید برای تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟

برخی رسانه‌های آمریکایی با انتشار این تصویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای فوردو در ایران مدعی شده‌اند که تهران در حال توسعه‌ی بخش شمال غربی این تأسیسات است (+)

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟

تصویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای فوردو که گفته می‌شود ایران پس از خروج آمریکا از برجام در حال توسعه‌ی آن است (+)

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟
سیما شاین

اسرائیل پس از تشکیل کابینه‌ی جدیدش به نخست‌وزیری نفتالی بنت، دست به یک کارزار دیپلماتیک برای متوقف کردن مذاکرات زده[۱۰] و همزمان علناً درباره‌ی استفاده از گزینه‌ی نظامی[۱۱] برای جلوگیری از دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت می‌کند. با این حال، در نشست شورای آتلانتیک، سیما شاین تأکید کرد که ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی بسیار ارجح هستند و گفت مواضع سخت مقامات اسرائیلی بیش‌تر به سیاست داخلی خودشان مربوط می‌شود تا منع اشاعه‌ی هسته‌ای. شاین می‌گوید: «به نظر من همه از چند سال سکون و آرام شدن اوضاع در خاورمیانه سود خواهند برد.»

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

نفتالی بنت (راست)، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کند جلوی تلاش‌های جو بایدن (چپ)، رئیس‌جمهور آمریکا، برای احیای احتمالی توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ژنرال اسرائیلی: نمی‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کنیم

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

اسرائیل طی چندین سال گذشته در تلاش برای کند کردن برنامه‌ی هسته‌ای ایران سیاست حمله‌ی سایبری، ترور هدفمند و خرابکاری را دنبال کرده است. تهران نیز با حمله‌ی سایبری به اسرائیل، حمله‌ی فیزیکی به نفتکش‌ها در خلیج فارس، و تسریع فعالیت‌های هسته‌ایش واکنش نشان داده است. با این حال، در صورتی که مذاکرات برجام شکست بخورد و ایران مصمم به دستیابی به سلاح هسته‌ای شود، شرایط ممکن است به یک جنگ همه‌جانبه تغییر کند یا دست‌کم شاهد درگیری‌های بیش‌تری در لبنان، سوریه و عراق باشیم.

مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم +فیلم

شماری از نیروهای حزب‌الله زیر بنری با تصویر سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب لبنانی و نوشته‌ای که می‌گوید: «اگر می‌دانستید [ظرفیت نظامی امروز ما چیست]... جنگ تموز [که در عرض ۳۳ روز در آن شکست خوردید] به نظرتان پیک‌نیک می‌آمد»؛ برخی ناظران اسرائیلی معتقدند موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله ممکن است تهدید بزرگ‌تری از برنامه‌ی هسته‌ای ایران برای اسرائیل باشند (+)

شاین تصریح می‌کند: «به اعتقاد من (گزینه‌ی نظامی) صرفاً آخرین راه‌حل است؛ نه راه‌حلی برای فردا یا سه ماه آینده.» وی اقداماتی مانند محکوم کردن ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعمال تحریم‌های بیش‌تر را از جمله اقدامات محتمل‌تر برمی‌شمارد و می‌افزاید: «[در عین حال] اگر گزارش‌های اطلاعاتی نشان بدهند که ایران به سمت ساخت کلاهک‌های هسته‌ای رفته، بعید می‌دانم کسی در واشینگتن یا تل‌آویو بتواند آن‌ها را نادیده بگیرد.»

سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی: پذیرش اشتباه، لغو تحریم‌ها و رها کردن مسائل غیرهسته‌ای

برنامه‌ی موشکی ایران یکی از موضوعاتی است که آمریکایی‌ها و طرف‌های اروپایی برجام به دنبال اضافه کردن آن به دستورکار برجام و احیای توافق هسته‌ای با تهران هستند؛ اگرچه نگرانی از موشک‌های ایران در حال حاضر صرفاً در حد یک «ادعا»ست، اما اگر مذاکرات به شکست بینجامد و هرگونه درگیری‌ای رخ دهد، اتفاقاً موشک‌های ایرانی می‌تواند موجبات نگرانی جدی و واقعی برخی از طرف‌ها را فراهم کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟

ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند کلیدی هسته‌ای ایران، در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ توسط اسرائیل، باعث شد مجلس ایران قانونی را تصویب کند که دولت این کشور را ملزم به غنی‌سازی تا سطوح بالاتر و محدود کردن دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ایش می‌کند[۱۲]. ایران از آن زمان تا کنون سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای در تأسیساتش نصب کرده، ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را افزایش داده، و دانش هسته‌ای برگشت‌ناپذیری به دست آورده است.

تغییر در تیم مذاکره‌کننده‌ی آمریکا و خروج «ریچارد نفیو» مشهور به معمار تحریم‌های ایران در دولت اوباما [دانلود]

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟
کلسی داونپورت

کلسی داونپورت در نشست شورای آتلانتیک خاطرنشان کرد: «زمان گریز ایران [حداقل زمانی که تهران برای ساخت یک سلاح اتمی نیاز دارد] به سرعت در حال کاهش است. ترکیبِ افزایش غنی‌سازی تا ۲۰ و سپس ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۰ و روشن کردن ماشین‌های [سانتریفیوژهای] پیشرفته، عاملی است که به‌شدت به کاهش این زمان گریز کمک کرده است.» داونپورت زمان مورد نیاز ایران برای دستیابی به میزان کافی مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک سلاح اتمی را در اواسط ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ یک ماه ارزیابی کرد و گفت این مدت تا پایان سال ۲۰۲۱ به تنها چند هفته کاهش یافته است. وی البته خاطرنشان می‌کند که اگر ایران تصمیم بگیرد واقعاً به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای برود، به یک یا دو سال دیگر نیاز دارد تا بتواند یک سلاح قابل‌استفاده بسازد.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

میز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا پیش از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵؛ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از سال‌ها قبل تا کنون بارها ادعا کرده‌اند که «زمان گریز» ایران به اندازه‌ی خطرناکی کوتاه شده است (+)

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟
مهسا روحی

مهسا روحی نیز در این نشست گفت ضرورت دارد که جهان با راه‌حل‌های «خلاقانه» ایران را متقاعد کند که بازگشت به برجام برایش سود مادی خواهد برد، حتی اگر دولت بایدن نتواند تضمین کند که لغو تحریم‌ها در دولت بعدی آمریکا نیز ادامه خواهد داشت. روحی توضیح می‌دهد: «ایرانی‌ها می‌دانند که دولت [بایدن] نمی‌تواند درباره‌ی دولت بعدی تضمین بدهد، بنابراین آن‌چه دارند به آن فکر می‌کنند این است که در یک دوره‌ی سه‌ساله چه منافع ملموسی می‌توانند به دست بیاورند.»

ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟ +فیلم

«نخیر. جو بایدن مطلقاً هیچ اختیاری به موجب قانون اساسی ندارد که چنین تعهدی بدهد. تا وقتی توافق با ایران توسط مجلس سنا به عنوان یک معاهده تصویب نشود (که بایدن می‌داند نخواهد شد) صددرصد قطعی است که هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده، آن را پاره خواهد کرد. دوباره [مانند ترامپ].»؛ توئیت «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در واکنش به گزارشی درباره‌ی تعهد بایدن به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (+)

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«حتی اگر برجام احیا هم بشود، با توجه به تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۵ [در صورت روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه] هیچ کمپانی غربی‌ای جرأت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند و هیچ بانک غربی‌ای اقدام به تأمین مالی هیچ معامله‌ای در ایران نمی‌کند. یک بار [خوردن فریبِ وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها] کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.» توئیت «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا (+)

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن خارج از کنترل بایدن و به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

پاسخ کارشناسان آمریکایی-اسرائیلی به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، چه می‌شود؟
سینا عضدی

از آن‌جایی که واشینگتن به دنبال تداوم فرآیند کاهش نیروهای نظامی‌اش در خاورمیانه و تمرکز بر چین است، بازگشت به برجام برای ثبات منطقه حیاتی است. سینا عضدی در نشست شورای آتلانتیک در همین‌باره خاطرنشان کرد: «توافق میان ایران و آمریکا به این معنی است که شما چشم‌انداز روشن‌تری برای ثبات در خاورمیانه متصور هستید، که موجب می‌شود آمریکا منابع بیش‌تری برای چرخش تمرکزش به سوی آسیا [و چین] در اختیار داشته باشد.» بن‌بست یا فروپاشی مطلق اقدامات دیپلماتیک می‌تواند آمریکا را به سمت یک «مسیر برخورد» با ایران بکشاند و کل منطقه را درگیر کند. همین مسئله ممکن است توضیح نشان که چرا کشورهایی مانند امارات که قبلاً نسبت به برجام بی‌علاقه بودند و حتی خروج آمریکا از آن را جشن گرفتند، اکنون به دنبال بهبود روابط با تهران هستند[۱۳].

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

 


[۱] Is there a ‘Plan B’ for Iran? Link

[۲] Barbara Slavin Link

[۳] Kelsey Davenport, Director for Nonproliferation Policy Link

[۴] Rouhi, Mahsa Link

[۵] Sima Shine Link

[۶] Sina Azodi Link

[۷] Iranian Nuclear Talks Stumble Link

[۸] Iran’s Failure to Cooperate with the IAEA is Raising Tensions Link

[۹] Images show fresh construction work at Iran's Fordo nuclear site Link

[۱۰] Prime Minister Naftali Bennett Speaks with US Secretary of State Antony Blinken Link

[۱۱] Gantz: There may come a time when we will have no choice but to act on Iran Link

[۱۲] Iran's parliament passes bill threatening to boost uranium enrichment and suspend inspectors Link

[۱۳] Top UAE adviser makes rare trip to Iran amid nuclear talks Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    31 4
    جهان احتیاج به ظهور منجی اخرالزمانی دارد
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      13 3
      خیالت تخت برجام رخ نخاهد داد مثل روز روشنه مگر ایران به سمت غنی سازی 90 درصدی کامل بره اون وقت این ها مجبور میشن امتیاز بدن
    • محمد IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      دوست عزیز اگرغنی سازی۹۰درصد راه گشا بود کره شمالی که چندین بمب اتمی داره این وضعش نبود
  • DE ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    12 0
    «حتی اگر برجام احیا هم بشود، با توجه به تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۵ [در صورت روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه] هیچ کمپانی غربی‌ای جرأت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند و هیچ بانک غربی‌ای اقدام به تأمین مالی هیچ معامله‌ای در ایران نمی‌کند. یک بار [خوردن فریبِ وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها] کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.» توئیت «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا (+)
  • ایران iran IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    14 1
    چرا آمریکا و کشورهای غربی ، اروپا و حتی رژیم صهیونیستی اسرائیل که خود سالهاست به انواع تسلیحات اتمی تجهیز هستند نگران دستیابی ما ایرانیان به تسلیحات اتمی هستند؟ ؟؟؟ هر نوع تسلیحاتی که دشمنان ایران به آن تجهیز هستند و دارند ، ما ایرانیان نیز باید بهترینش رو داشته باشیم قانون جنگل در جهان حکمفرماست به حکم قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است ، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است .. پاینده ایران .
  • خلیج پارس iran IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    11 1
    سخن امانوئل مکرون فرانسه : استقلال فرانسه رو مدیون صنعت هسته ای فرانسه هستیم !!! البته که فرانسه یک کشور مستقلی نیست مستعمره آمریکاییهاست و تحت کنترل یهود بین المللی است ، ولی همین سخن مکرون نشان این دارد که صنعت هسته ای تا این حد مهم و حیاتی است ..! پس چرا ما ایرانیان نداشته باشیم ؟ آنهم کشوری مهم همچون ایران بزرگ در منطقه هم و پر توطئه غرب ٱسیا ؟ قوی شو وطنم که شیاطین جهان افکار و رویاهای پلیدی در سر دارند قوی شو وطنم ..!
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    8 0
    سفیر سابق فرانسه در آمریکا حرف درست و کامل رو زد: حتی اگر برجام احیا هم بشود، با توجه به تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۵ [در صورت روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه] هیچ کمپانی غربی‌ای جرأت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند و هیچ بانک غربی‌ای اقدام به تأمین مالی هیچ معامله‌ای در ایران نمی‌کند. یک بار [خوردن فریبِ وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها] کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.
  • محتشم IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    10 2
    خباثت امریکا و اسراییل وحمایت اروپاییان دوران زندگی ما ایرانیان را با تشییع شهدایمان ودل خونمان توامان ساخته است . ما ایرانیان بد جوری دنبال شهادتیم .واقعا. وقت آن است که تیر آتشینی به جان آنها باشیم .احمقها مای از جان سیر شده را از شهادت می ترسانند.هیهات مناالضله
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      2 1
      از هیهات من الذله نوشتنت معلوم است که از کدام سوراخ سرت را در آوردی. بدان که ما ایرانی ها از جانمان سیر نشده ایم هیج اسرائیل را از جانش سیر کرده ایم تا جایی که خودش غزل خداحافظی را خیلی زودتر از تاریخی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند می خواند. جان آمریکا هم به لبش رسیده و به زودی از همان جاییش که باید در می رود. البته در همان آمریکا که گند جانش دنیا را آلوده نکند.
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      هیهات منا الذله
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    15 2
    بهترین کار قطع دایمی این مذاکرات است. شما خیال کرده اید آمریکا احیانا می ترسد ایران صنعت هسته ای و بمب اتمی داشته باشد؟ آن هم وقتی خودش بزرگترین زرادخانه های اتمی را دارد؟ اساسا وجود بمب اتم، سلاح کشتار جمعی، حقوق بشر، دموکراسی و... صرفا بهانه ای است که با تحریم کشورهایی که حاضر به پذیرش خاکمیت جهانی صهیون نمی شوند، آن حکومتها را سرنگون کرد. هر بهانه ای را هم رفع کنید بهانه دیگری می تراشند. اوگاندا تحریم شد و کمکهای جهانی به آن قطع شد فقط به خاطر آنکه قانون علیه همجنسبازی را تصویب و اجرا کرد. ونزوئلا تحریم شد چون نفتش را ملی کرد و دموکراسی هم بهانه ای بیش نیست. اتفاقا هر قدر این مذاکرات بیشتر فرسایشی شود ، طرف غربی مطلقا ضرر نمی کند چون با اینکار روز یه روز شرطی سازی اقتصادی در کشورهای هدف بیشتر و بیشتر می شود و این امیدوارسازی و ناامید سازی هی پی در پی سبب انفعال محض ملتها و تسلیم آنها شده ویا به تغییر حکومت منجر می شود. آمریکا با همین روش ابتدا سرخپوستان را در مذاکرات بی پایان از پای درآورد و سپس همین برنامه را برای کشورهای متعدد اجرا کرد. باید مذاکرات به طور کلی قطع شود و به مردم اعلام شود اساسا مسائل داخلی ایران نظیر داشتن یا نداشتن صنعت هسته ای هیچ ربطی به خارجی ها ندارد و آنها مطلقا حقی برای دخالت در امور داخلی ایران ندارند. با اینکار دیگر اقتصاد ایران از شرطی بودن خارج می شود. البته یک دوره تنش کوتاه رخ می دهد که باید باید با قاطعیت و سرکوب طی شود اما بعد از آن هم تحریمها لغو خواهد شد و هم بحث هسته ای تمام می شود. دقیقا شبیه تکرار تجربه چین در تیان آن من. غربگرا اگر بمیرد امید آمریکا ناامید و تحریم لغو می شود.
    • خلیج پارس iran IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      6 1
      درود بر شما هم میهن آگاه و هوشیارم ، به نکات خوبی اشاره فرمودید و اطلاعات مفید و ارزشمندی رو ارائه کردید به دوستان و هم میهنان گرامی توصیه میکنم با دقت این اظهار نظر رو مطالعه بفرمایند سپاسگزارم پاینده باد ایران مقتدر و بزرگ
  • MD ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 0
    سه ساله دیگه انتخابات امریکاست و بعیده بایدن رای بیاره
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 1
    کساني که امريکا هستند و همه غربگراها امريکا را يک غول ترسناک مي بينند که همه از او مي ترستند در حاليکه او يک ببر کاغذي است و براي ايرانيها هدفي براي تلافي ظلم هاي آنها به ايران است همانطور که رهبر انقلاب فرمودند اگر ما ميخواستيم بمب اتمي بسازيم مي ساختيم امريکا هم هيچ غلطي نميتوانست بکند
  • بصیرت IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    متاسفانه برخی افراد دارند در مورد موضوعی صحبت می کنند که حداکثر فشار اون 5 تا 10 درصد از کل مشکلات داخلی می تونه باشه و یا شاید هم کمتر در پایین به برخی از موضوعات اشاره می کنم. 1- عدم باور پایبندی و خودکفایی در سطح جامعه بخصوص در بخش عامه مردم و جامعه 2- بی ارزش پنداشتن پول ملی و عدم توجه به ارزش گذاری آن و مقایسه پایه مالی خود با دیگر کشورها 3- عدم توجه به نیروهای جوان و عدم تولید فکر در بخش های مختلف اعم از اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و ...... با توجه به اینکه درون گرایی می تواند باعث رشد علم در تمامی ابعاد و بومی سازی آن می تواند بیمه کننده تولیدات درونی باشد. 4- عدم جلوگیری و تقابل شدید با افراد و متخلفینی که باعث بی ثباتی جامعه در بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... شده است. 5- شناسایی گلوگاه های فساد و مبارزه جدی و میدانی و جهادی در تمامی بخش ها بدون هیچگونه ملاحظه و تبعیض قائل شدن به طوری که مردم آن را مشاهد و لمش نمایند. 6- ایجاد بستر سالم سازی در بخش های مختلف و اطمینان خاطر دادن از عدم به خطر افتادن سرمایه های سرمایه گذارن در کشور 7- فرهنگ سازی مستمر و متعدد در بخش های مختلف و استفاده از متخصصین متعهد و پایبند به اصول اخلاقی و دینی 8- و ................. در رابطه با آمریکا ، اسرائیلی و کشورهای اروپایی بر اساس سابقه تاریخی و شرایط کنونی تنها بقای خود را بازی دادن دیگر کشورها برای دریافت منافع خود می دانند چرا که بقای خود را در 3 عامل میبینند. 1- نشان دادن هیمنه پوشالی خود به عنوان یک کشور توانمند و تراز اول 2- چپاول ملت ها به واسطه ایجاد وابستگی به خود 3- عدم تمرکز دولت ها به درون خود و ایجاد هرج و مرج و حاشیه سازی برای ملت ها (بخصوص در بین مقامات و سیاسیون آنها) تا نتوانند روی پای خود بایستند. 4- ترویج فساد و فحشا در بخش های مختلف برای براندازی کشورهای مخالف خود 5- ایجاد جنگ و خونریزی در بین کشورها برای فروش تسلیحات خود و یا دریافت مزایای بسیار از طریق همکاری در جنگ با کشورهای متحد خود.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 6
      تا این حد احساساتی وسطحی نگری!!! نوبر والا
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    10 0
    کارشناسان خارجی و داخلی خوب بدانند اگر امریکا توان استفاده از گزینه نظامی را در برابر ایران داشت لحظه ای تعلل نمی کرد و تا به امروز پناه به سیاست کثیف تحریم نمی آورد. تکمیلا ، امریکا خوب میداند ایران قصد ساخت بمب اتم را ندارد و بهانه ای میخواهد تا جلوی پیشرفت ایران را در همه زمینه گرفته باشد و اما حرف آخر امریکا هرگز توافق نخواهد کرد.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 1
    تله برجام ومذاکرات شکست بخوره-بلوک شرف وغرب جدا میشه-عربستان واسرائیل واوکراین و....باید یادقید غرب راربزنند با براشون قیدشو میزنیم
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 2
      خودت فهمیدی چی گفتی ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 2
    یکی از جذابیتهای این گزارش اینست که اگر آمریکا بخواهد تحریمها را لغو کند،ایرانیهای حرومزاده وطن فروش مقیم آمریکا و اروپا که به اندازه ارزش پهن حیوانات سواد سیاسی و حتی اجتماعی ندارن از آمریکا و اروپا می خواهند که به هیچ وجه تحریمها لغو نشود و واقعاً خاک بر سر VOA & IR Intl که از یه مشت بیسواد احمق بعنوان کارشناس استفاده می کنند. تحریمها از طرف آمریکا لغو نخواهد شد بلکه تحریمها و اسرائیل همزمان از طرف ایران بطور کامل منهدم و نابود خواهد شد ان شاءالله
  • محتشم IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 1
    آنها (کشورهای توسعه یافته ) نه بخاطر دین ماو نه بخاطر اسراییل (کفتار صفت )با ما در جنگ هستند بلکه از توسعه ما می ترسند و می ترسند که علوم ما کار بردی شود . با سید علی ما دشمن نیستند با علم و معلم ما دشمنند چون بازار انها را رقیب می شویم.تحریم ما به خاطر آن است که پول دست باسواد ما نباشد تا علم را کار بردی کند.
  • محتشم IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    زیر ساخت های ما در مغز ماست هر چه بر طبل جنگ و ترساندن به افتند ما باسوادیم تکنولوژی را مثل دانشگاه نظامیشان در عراق و سوریه به دست ما گذاشتند و عقب افتادگی200سالگی ماراجبران کر دند بدجوری ساده اند . بالاخره داعش هم مسلح شده مثل صدام دشمن آنها می شود . آنها اگر عاقل بودند پول دزدی از ما درسالهای بیسوادی ما را در منطقه هدر نمی دادند . آنها خود زنی می کنند.7 تریلیون خاک بر سر احمق شون
  • محتشم IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    اگر عاقل بودند با منطقه که باسواد شدند محترمانه وبا نفوذ رفتار می کردند .آنها شرور هستند و مثل لات ها رفتار می کنند . سواد و تولید به ضرر کسی نیست .صداقت بهترین سیاست است ورقابت سالم برای همه شکوفایی می آورد
  • محتشم IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    آنها هیچ غلطی نمی توانند بکنند فقط نقطه ضعف ما دست کم گرفتن و غافل شدن از بچه های با سوادمان است. آنها حواس ما را از سوادمان پرت میکنند اولویت ما را از علوم منحرف می کنند . جبهه هارا هم علم ما اداره کرد وحالا هم با تمام توان هستیم . مواظب سید علی مان هم هستیم ،خیلی خاطر خواه خودش وجد باقر العلومیش هستیم.رهبر لایق ما.
  • محتشم IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    ما مسلمانیم و کینه نداریم اما دشمنی آنها رامای همه با سواد( بالای لیسانس )فراموش نخواهیم کرد. باید کابویهای لات بدانند که با ایران بی سواد قدیم طرف نیستند.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    یک جمله است آمریکا باید اعتماد سازی کند
  • دلنگران IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    بحث سر اینه که اونا میگن ما اصلا و ابدا (برداشتن تحریم ها -آزادسای ارز های بلوکه شده - و آزادی تجارت و سرمایه گذاری خارجی ها در ایران ) که جزو تعهداتشون تو برجام بوده رو انجام نمیدید ولی شما باید ّ(باید) سلاح سازی رو کم کنید موشک های با برد بالای 150 کیلیومتر رو نابود کنید . بیاییم کارخانه تولید سلاح های شماررو نابود کنیم به یمن کمک نکنید تا سعودی ها اونجا رو اشغال و نابود کنن لبنان حزب الله جمع آوری بشه تا اسراییل اونجارو اشغال و به اسراییل ضمیمه بشه اسراییلی ها بیان تو کردستان عراق . پایگاه سازی کنن و از عراق جدابشه و هروقت خواستن به ایران حمله و نابود کنن سپاه جمع آوری بشه مثل لیبی یا سودان کشور چند تیکه بشه و ایران هم مارو به عنوان ارباب و سرور خودتون مثل زمون طاغوت بپذیرید
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 4
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • DE ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 0
    من اگر جای غنی سازها بودم از 1000 کیلو 60% غنی شده , دوتا 500 کیلوش را با هم مخلوط میکردم بعد 500 کیلو غنی شده 120% داشتم . خوب دوتا 500 کیلو که میشه 1000 کیلو؟ اون 500 کیلوش کجارفت؟ و این 120% از کجا اومد؟ نمیدونم کلا من حساب کتاب بلد نیستم توو اینجور محاسبات باید بریم سراغ داداچ حسین فریدون یا داچ همتی اونها آمارش رو درمیان. چون هر وقت آمار میدادند نتیجه اش میشد حداقل 175 درصد یا 300 درصد همش به نفع داش فری!
  • حسن حسینی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    برجام رو امضا کردیم اما امریکا راحت زد زیرش قرارداد ضامن اجرای قوی میخواد که تو سیستم قانون جنگل امریکایی ها راه به جایی نمی بره اما برجام یک برگ برنده برای ایران داشت و اون این که امریکا با دست خودش ابروی خودش رو برد و کم کم دنیا داره از امریکا رو بر میگردونه !!! درست مثل تاجری که تو بازار با اعتبارش کار میکنه نه با پولش و وقتی اعتبارش رو از دست بده افول میکنه و ورشکست میشه امریکا امروز حکم همون تاجر ورشکسته رو داره !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس