روحانی و ظریف - نمایه

وزیر خارجه معتقد است دیپلماسی باید اولویت بالاتری از میدان داشته باشد، در حالی که تجربه نشان می‌دهد دیپلماسی بدون میدان ممکن نیست و دشمنان قسم‌خورده کشور ذره‌ای اصالت برای دیپلماسی قائل نیستند.

سرویس جهان مشرق - افشای محتوای گفت‌وگوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی کشورمان، اخیراً جنجال زیادی به پا کرده و تیتر اول بسیاری از رسانه‌های داخلی و حتی خارجی را به خود اختصاص داده است. با این حال، نکته‌ی عجیب این‌جاست که طرفداران وزیر خارجه (و در معنای گسترده‌تر، حامیان دولت) به جای محتوای این مصاحبه یا مواضع آقای ظریف، تمرکز خود را به این موضوع معطوف کرده‌اند که چرا این مصاحبه‌ی محرمانه افشا شد. به عبارت دیگر، از دید این افراد، جز مصاحبه‌کنندگان و مصاحبه‌شوندگان، هیچ فرد دیگری (چه مردم، چه صاحب‌نظران، چه سیاستمداران دیگر) آن‌قدر محرم نیستند که بدانند وزیر خارجه کشورشان واقعاً چه اعتقاداتی دارد، بلکه باید در ظاهر یک حرف را زد و در پشت پرده برای تحقق اهداف دیگری تلاش کرد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

چرا آقای ظریف باید در یک مصاحبه‌ی محرمانه حرفی بزند که بعد از افشای آن نیاز به توجیه و دفاع باشد؟؛ اتفاقاً حرفی که وزیر خارجه در خفا می‌زند، بهتر نشان‌دهنده‌ی عقاید واقعی اوست (+)

چند روز بیش‌تر طول نکشید تا شخص وزیر خارجه از اظهاراتش در این مصاحبه‌ی جنجالی، دفاع و اثبات کند واقعاً به حرف‌هایی که در این گفت‌وگو زده است، اعتقاد راسخ دارد[۱]. بنابراین لازم است اشتباه بودن این نظریه‌ها صراحتاً یادآوری شود تا (مهم‌تر از نشان دادن واقعیت به وزیر خارجه‌ای که روزهای آخر دوره‌اش را می‌گذراند) مشخص شود دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی طی هشت سال گذشته کسی جز شخص وزیر خارجه نبوده است. در ادامه‌ی گزارش حاضر، ابتدا بزرگ‌ترین اشتباه وزیر خارجه، یعنی «توهم اصالت دیپلماسی»، مختصراً تشریح می‌شود و سپس بدون در نظر گرفتن محتوای افشاشده از مصاحبه‌ی آقای ظریف، صرفاً برخی از بندهای دفاعیه‌ای که وی صبح روز چهارشنبه (۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

تصور این‌که بتوان حقی را که آمریکا از ایران گرفته با دیپلماسی از خود این کشور یا کشورهای اروپایی پس گرفت، توهمی بیش نیست (+)

وزیر خارجه و توهم اصالت دیپلماسی

مهم‌ترین نکته‌ای که در صحبت‌های محرمانه‌ی آقای ظریف برجسته می‌شود، دوگانه‌ی «میدان در مقابل دیپلماسی» است. این‌گونه که به نظر می‌آید، وزیر خارجه‌ی کشور (که در دفاعیه‌اش خودش را «دانشجوی روابط بین‌الملل» معرفی می‌کند) اعتقاد دارد دیپلماسی باید در اولویت بالاتری از میدان قرار بگیرد؛ و به عبارت دیگر، دیپلماسی باید هدف نهایی باشد و میدان باید ابزار رسیدن به دیپلماسی شود. این عقیده شاید در نگاه اول منطقی به نظر بیاید، اما اندکی تعمق در موضوع اصالت دیپلماسی نشان می‌دهد که این حرف چیزی بیش از یک شعار زیبا و نتیجه‌ی شعارزدگی رمانتیک نیست.

بخشی از مواضع جو بایدن، نامزد وقت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، درباره‌ی ایران؛ آیا آن‌چه تا کنون از دولت بایدن دیده‌ایم، تناسبی با دیپلماسی دارد؟ [دانلود]

اصالت قائل شدن برای دیپلماسی خودبه‌خود دچار تناقض است. مذاکرات و توافق هسته‌ای که اصلی‌ترین دستاورد دولت روحانی و دوران وزارت خارجه آقای ظریف تلقی می‌شود، صرفاً از طریق دیپلماسی حاصل‌شدنی نبود. بدون پیشرفت در میدان هسته‌ای و میدان نظامی-منطقه‌ای، آمریکایی‌ها هرگز تن به مذاکره برای متوقف کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نمی‌دادند. حال آن‌که سؤال مهم در این‌جا این است که پس از ابزار قرار گرفتن میدان و اصالت‌بخشی به دیپلماسی، سرنوشت توافق هسته‌ای چه شد؟ آیا دیپلماسی در دوره‌ی ریاست‌جمهوری ترامپ شانس موفقیت داشت یا صرفاً منجر به اعطای امتیازات بیش‌تر به آمریکایی‌ها می‌شد؟ آیا دیپلماسی در دوره‌ی بایدن جواب می‌دهد و می‌تواند دولت جدید آمریکا را به رها کردن سیاست‌های ترامپ متقاعد کند، یا باز هم ایران است که باید اول امتیاز بدهد و به تعهدات خود برگردد؟

 

شروط دوازده‌گانه‌ی مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، برای ادامه‌ی برجام؛ از تعلیق برنامه‌ی هسته‌ای تا رها کردن برنامه‌ی موشکی [دانلود]

 

سؤال دیگری که باید پاسخ داده شود این است که آیا آمریکایی‌هایی که وزیر خارجه‌ی ما تصور می‌کند با دیپلماسی می‌توان آن‌ها را از خرِ دشمنی با ایران پیاده کرد، خودشان قائل به اولویت یا اصالت دیپلماسی هستند؟ اگر مبنای پاسخ دادن به این سؤال، اظهارات و بیانیه‌های دولت‌های مختلف آمریکا باشد، شاید صرف‌نظر از تهدید «همه‌ی گزینه‌های روی میز» (چه در دولت اوبامای دیپلمات، چه در دولت ترامپ جنگ‌طلب) بتوان به این سؤال پاسخ مثبت داد، اما در صورت بررسی واقعیت‌های میدانی چه‌طور؟ آیا اگر آمریکایی‌ها برای دیپلماسی اصالت قائل بودند، ده‌ها هزار نیروی نظامی در خاورمیانه (عملاً به طور دائم) مستقر می‌کردند؟ آیا دولت‌های آمریکا، یکی پس از دیگری، با سرعت و شدتی جنون‌آمیز اقدام به تحریم‌پراکنی علیه کشورهای مختلف می‌کردند؟ و واضح‌تر از همه، آیا اگر آمریکایی‌ها قائل به اصالت دیپلماسی بودند، به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان می‌دادند تا همزمان با مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، اقدام به ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در تأسیسات اتمی ایران کند؟ یا اصلاً اگر دولت بایدن (که امید می‌رفت منطقی عمل کند و به برجام برگردد) به اصالت دیپلماسی اعتقاد داشت، آیا حاضر نمی‌شد، بر اساس عقل سلیم، اول تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را بردارد و سپس از تهران بخواهد به تعهدات خود برگردد؟

بخشی از مصاحبه‌ی بایدن با شبکه سی‌بی‌اس درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خرابکاری در نطنز و حضور اسرائیل در مذاکرات وین/ موضع بایدن درباره‌ برجام را نتانیاهو تعیین می‌کند

›› سیاست‌های بایدن درباره‌ی ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟

›› مجله‌ی آمریکایی: بایدن باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود

›› علت اعتیاد ۴۰ ساله واشینگتن به دشمنی با ایران چیست؟

 

دفاعیه یا عذر بدتر از گناه؟

وزیر خارجه کشورمان در صفحه‌ی اینستاگرام خود مطلبی را در دفاع از مصاحبه‌ی خود منتشر کرده است که بیش‌تر به عذر بدتر از گناه شباهت دارد تا دفاعیه. آقای ظریف قبل از هر چیز اظهار تأسف می‌کند که

چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان (به منظور استفاده‌ی دولت‌مردان بعدی از تجربیات گران‌بهای ۸ سال گذشته) به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه‌ی انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

تجربه‌ی دولت روحانی قطعاً برای دولت‌های بعدی الگو خواهد شد؛ اما نه الگویی برای دنبال کردن، بلکه الگویی برای تکرار نکردن به هر قیمتی (+)

اولاً باید پرسید چگونه آقای ظریف محتوای افشاشده‌ی مصاحبه را صرفاً «بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان» می‌داند، در حالی که وی تا همین لحظه متصدی سمت وزارت خارجه در کشور است. به عبارت دیگر، آیا عملکرد وزیر خارجه طی هشت سال گذشته بر مبنایی غیر از عقاید نظری و اصولی خود او بوده است یا نه؟ البته وی در ادامه‌ی مطلب اینستاگرامی‌اش میان «تحلیل و اجرا» تمایز قائل شده است، اما آن‌چه مسلم است این‌که امضای برجام نتیجه‌ی تفکراتی مشابه با نظریه‌های آقای ظریف در اصالت و اولویت دیپلماسی بود و اجرای این توافق مطلقاً منطبق بر سیاست‌های جمهوری اسلامی نبوده است. به عبارت دیگر، آن‌چه که وزیر خارجه «بحث نظری» توصیف می‌کند، نتایجی کاملاً عملی در سیاست خارجی کشور داشته و مستقیماً در وضعیت امروز کشور نقش ایفا کرده است.

لازم به یادآوری است که مذاکرات هسته‌ای به‌رغم هشدارهای مکرر رهبر انقلاب مستقیماً با آمریکایی‌ها انجام شد و سپس توافق هسته‌ای بر خلاف تأکیدات رهبر ایران با متنی پر از نقص نوشته شد و با وجود اصرارهای رهبری بدون اخذ تضمین‌های لازم و رعایت شروط اعلام‌شده اجرایی شد؛ و امروز داریم میوه‌ی رویکردهای وزارت خارجه را برداشت می‌کنیم. بنابراین مجدداً تأکید می‌شود که اگرچه آقای ظریف اظهارات خود در مصاحبه‌ی اخیر را «بحث نظری» می‌پندارد، اما واقعیت این است که نظریه‌های وزیر خارجه طی سال‌های گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای کشور به دنبال داشته است که از «پذیرش امضای کِری به عنوان تضمین» شروع شد و امروز منجر به «تحمل تحریم‌ها در عین محدودیت برنامه‌ی هسته‌ای» شده است.

پیش‌بینی اندیشکده آمریکایی از نتیجه انتخابات ایران/ ایرانی‌ها دیگر دنبال توافق با غرب نیستند +عکس و فیلم

دولت بایدن در برخورد با ایران چه تفاوتی با دولت ترامپ داشته است تا کسی امید داشته باشد دیپلماسی در دولت جدید آمریکا گرهی از کار کشور باز کند؟ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تبدیل برجام به بازی باخت-باخت خودتحریمی/ چرا روابط با ایران برای دنیا مهم است؟

نکته‌ی دیگر، تأکید بر محرمانه باقی ماندن مصاحبه‌ی اخیر است. دلیل تلاش برای محرمانه ماندن این مصاحبه چیست؟ اگر آقای ظریف می‌خواسته اختلاف‌نظر میان وزارت خارجه دولت روحانی با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی افشا نشود، احتمالاً ایشان محتوای رسانه‌های بین‌المللی را مطالعه نکرده‌اند، چراکه روزی نمی‌گذرد مگر این‌که این تفاوت در این رسانه‌ها برجسته‌سازی شود. اما اگر تلاش برای محرمانه ماندن این مصاحبه، تلاش برای مخفی‌کاری است، چرا باید وزیر خارجه به جای ابراز صریح عقاید خود و قرار دادن آن‌ها در معرض نقد و بررسی، نظریاتش را در یک مصاحبه‌ی محرمانه برای عده‌ای خاص بیان کند؟

آقای ظریف هدف از ضبط مصاحبه را انتقال تجربیات هشت سال گذشته به دولت‌های بعدی می‌داند، اما باید پرسید منظور وزیر خارجه کدام تجربیات است؟ اگر این تجربیات از نوع مثبت و کارگشا هستند چرا باید آن‌ها را محرمانه نگه داشت؟ و اگر تجربیات تلخی هستند، چرا نباید به آن‌ها اذعان و به خاطر آن‌ها عذرخواهی کرد؟ مهم‌تر این‌که بخشی از تجربیاتی که آقای ظریف به دنبال انتقال آن‌هاست، ظاهراً برای خود وزیر خارجه هم هنوز تجربه نشده‌اند. ایشان در مصاحبه‌ی خود بارها به تعاملات و مکالمات خود با جان کری، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، اشاره می‌کند، به طوری که گویی نه‌تنها امضا، بلکه حتی «حرف کری سند است.» بنابراین شاید اگر آقای ظریف صلاح دولت‌های بعدی را می‌خواهد، بهتر باشد به هر قیمتی اجازه‌ی انتقال تجربیات این دولت به آن‌ها را ندهد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

گفت‌وگوی دوجانبه‌ی ظریف و کری؛ وزیر خارجه‌ی ایران ظاهراً اعتقاد دارد نه‌تنها امضای کری، بلکه حرف وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا هم تضمین است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› برجام وزیر خارجه را بالا برد و زمین زد/ ظریف در جمع غربی‌ها خوش‌تر بود تا در میان انقلابی‌ها

و نهایتاً آقای ظریف معتقد است با ضبط این مصاحبه در جهت «آسیب‌شناسی صادقانه و مشقفانه» تلاش کرده است. این در حالی است که چنان‌که توضیح داده شد، ظاهراً وزیر خارجه از تشخیص آسیب‌ها و شناسایی دلایل شکست سیاست خارجی دولت در دو دوره‌ی گذشته نیز عاجز است، چه برسد به این‌که بخواهد آن‌ها را به دیگران بشناساند.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از پست اینستاگرامی‌اش اذعان می‌کند:

اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هر چیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است.

این برداشت از واقعیت‌های میدانی کاملاً صحیح است، اما ناگزیر نظریه‌ی اولویت و اصالت دیپلماسی را زیر سؤال می‌برد. در سطحی بالاتر از موضوع دوجانبه‌ی هسته‌ای، تلاش برای حل‌وفصل دیپلماتیک بحران‌هایی که دولت آمریکا با حمله به عراق و افغانستان و تحریک شورش در سوریه به صورت میدانی به وجود آورده، مطلقاً محکوم به شکست است؛ دقیقاً همان‌گونه که تلاش برای استفاده از دیپلماسی مقابل دولتی که، حتی در دوره‌ی مواجهه‌ی دنیا با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های چندین نسل گذشته، حاضر به کنار گذاشتن تحریم‌های ضدبشری علیه ایران نیست، راه به جایی نخواهد برد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

کشوری که غائله‌ی داعش را به راه انداخته تا خاورمیانه را به آتش بکشد، ذره‌ای اصالت برای دیپلماسی قائل نیست؛ و هر کس بخواهد با این کشور برخورد دیپلماتیک کند، محکوم به شکست است (+)

آقای ظریف در ادامه‌ی دفاعیه‌ی خود می‌نویسد:

در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل، مجتهد و در اجرا، مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آن‌ها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه‌السلام آموخته‌ام «إنَّ أعظَمَ الخِیانَةِ خِیانَةُ الاُمَّةِ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّةِ؛ همانا بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به امّت است و زشت‌ترین دغل‌کاری، دغل‌کاری نسبت به پیشوایان است.»

پاسخ به این بخش از دفاعیه‌ی آقای ظریف به‌تنهایی نیازمند گزارشی مجزاست، اما در این‌جا صرفاً اشاره می‌شود که این عبارت‌ها را نمی‌توان به صورت کامل منطبق بر واقعیت دانست. حافظه‌ی مردم به‌وضوح ثبت کرده است که وزارت خارجه چگونه از عمل به نه‌تنها هشدارهای متعدد و شفاهی رهبری، بلکه الزامات مکتوب و علنی ایشان در مذاکره، امضا و اجرای برجام ناکام ماند و منجر به فراهم شدن امکان فروپاشی توافق هسته‌ای با تصمیم یک‌جانبه‌ی آمریکا شد. به علاوه، در توضیح «خیانت» بیان همین نکته کافی است که اگر آقای ظریف نگران خیانت به مردم و کشور است، باید نقطه‌ی شروع را سال‌ها قبل از مصاحبه‌ی اخیر قرار بدهد.

«بنده از روز اول بارها و بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا با آمریکا مذاکره کردیم و چرا دیگر نمی‌کنیم؟

›› آیا اروپایی‌ها روی دیوار ایران یادگاری می‌نویسند؟

و بالأخره، اواخر دفاعیه‌ی اینستاگرامی وزیر خارجه می‌خوانیم:

تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه‌تنها کوته‌اندیشانه، بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته‌ی اصلی عرایضش (در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آب‌ها سردرآورده) ضرورت تنظیم هوشمندانه‌ی رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است.

در این‌جا هم، در تأیید این بخش از دفاعیه‌ی آقای ظریف، اما برای جلوگیری از فرافکنی، یادآوری این نکته لازم است که هیچ‌کس نباید میان دیپلماسی و میدان دوگانه‌تراشی کند، اما طبق برداشت متفق‌القول صاحب‌نظران از مصاحبه‌ی افشاشده، خود وزیر خارجه در صحبت‌هایش به این دوگانه‌سازی دامن زده است. تنظیم هوشمندانه‌ی رابطه‌ی میدان و دیپلماسی نیز قطعاً لازم و درست است، اما آن‌چه که درست نیست، اولویت قائل شدن برای دیپلماسی در مقابل کشوری مانند آمریکاست که از جنگ‌افروزی و کودتا گرفته تا ترور و خرابکاری، نشان داده است اندکی اصالت برای دیپلماسی قائل نیست.

در همین‌باره بخوانید:

›› عملیات ترور شخصیتی حاج قاسم/ آیا همکاری اصلاح‌طلبان با رژیم صهیونیستی عمدی است؟

 


[۱] به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم... لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    64 23
    اقای ظریف انشاله بزودی محاکمه خواعید شد هشت سال در دیپلماسی اپن بدون ذره ای دلسوز ملت باشی ماموریت برای در قالب دیپلماسی شماسواد دیپلماسی را ندارید ذلیلانه تابع ارباب بودن برد برد است نه برای ملت برای کدخدا لژ ینر های ذلیل فرانسه .
    • ساسان IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      24 2
      با فایل صوتی مثلا محرمانه میخوان رو انتخابات تاثیر بذارن ، با مذاکره و برجام و فلان همینطور ، جو بایدن هم میخاد با یه امتیاز صوری تاثیر بذاره رو نتیجه انتخابات ، همه شو میشه هضم کرد اما اینکه سلمان هم میخاد با اظهارت جدیدش تاثیر بذاره دیگه باید احساس .... کنیم ینی این سلمان هم حرفش تاثیرگذاره رو افکار مردم ما ؟! ینی همچین مردمی هستیم ؟
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      7 8
      حرف های ظریف چیز جدیدی نبود و مردم هم می دونن این چیزها رو . این تسویه حساب سیاسی با ظریف هست و خالی کردن رقبا برای یک کاندید خاص و بت سازی از اون هست شاید فراتر از ریاست جمهوری. حذف احمدی نژاد و سردار محمد هم در همین راستا هست. برگشت به برجام و دیدار با عربستان و سیا هم فراهم کردن شرایط (آرام کردن خارجی ها و حذف داخلی ها) برای دوره بعد هست شاید دوران گذار. ولی امیدوارم مردم نقشه هاتون رو خراب کنند. و نسل های ما و بعد تباه نشوند. مشرق تحلیل کردم لطفا منتشر کن
    • فرید IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      8 3
      با این درجه از بلاهت و متوهم بودن ظریف باید به بیمارستان روانی جهت بستری و مداوا هدایت میشد نه به صندلی وزیر خارجه، و الله العظم بزرگترین سرمایه شیطان روی زمین بلاهت و نادانی و لجاجت بر نادانی بعضی از اولاد آدم است.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      8 1
      قبل از شنیدن این صوت ُفکر میکردم فقط مفتون کدخدا بودن ُعلت این همه ذلت در برجام وتوافق سعد آباد است.ولی بعداز شنیدن آن ُبی سوادی و کوته فکری ایشان هم ُآشکار شد.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      9 0
      ظریف مثل اون ادمی میمونه که با پول بقیه میره حاتم خرجی و در نهایت طلبکاره. در مذاکرات بر سر چه چیزی بحث میشه؟ بر سر گذاره های قدرتی که همین مردان میدان ایجاد کردند. انرژی هسته ای حضور منطقه ای و قدرت موشکی. وگرنه آقای دیپلمات تو برا مذاکره ته حیبت یه پاپاسی هم نداری
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      7 0
      چرا تعجب میکنید؟ این شیوه ی همیشگی چپ ها هست. وقتی تز و نظرشون جواب نده و خراب کاری میکنن میگن " نزاشتن"
    • 110 DE ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 5
      سلام به نظرم ما یه مشکل در ساختار داریم که اول مقامات که سر کار می آید پسر پیغمبر و امام هستند ولی پایان کار یه جاسوس واجنبی پرست خود فروخته و مملکت را به اجنبی تقدیم می کنه ؟<؟<؟!!!!مشکل کجاست ما انتخاب درست انجام نمی دهیم یا شورای نگهبان و غیره از ظریف دیپلمات تر کسی رو داریم نکند جلیلی و متکی و ولایتی دیپلمات هستند !!!!؟؟؟؟
    • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      8 0
      فراموشی ممنوع! ظریف توییت عاشقانه به حاج قاسم زد! روحانی از حرفهای ظریف برائت جست! آشنا هم از مرکزاستراتژیک عزل شد! تا بقول روحانی دیگر رسانه ها و صداسیما و قضاییه و مردم ادامه ندهند و موضوع را فراموش کنند! نخیر! باید همیشه به این رسوایی بزرگ پرداخت تا این ننگ بر پیشانی جریان بی عرضه و رانتسار تزویر تا ابد بماند و جسارت به مکتب حاج قاسم دیگر تکرارنشود. #ظریف_گیت #محاکمه_عاملان
    • NL ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      23 0
      گاندو داشت وارد لانه جاسوسی(وزارت امور خارجه) میشد که جلویش گرفته شد.
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      1 0
      میدانی به پیروزی رسیدیم دیپلماسی هنوز روی زانو کار می کنه.
  • هموطن IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    41 15
    ظریف یک لوس ...بچه ننه است ...جنعش کنید این سیرابی رو ...
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      38 12
      کاشکی اندازه سیرابی خاصیت داشت
  • DE ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    38 16
    با یک وزیری که دلش با غرب هست، بی خود نبود برجام به نتیجه نرسید. این‌ها سربازان آمریکا در مراکز تصمیم گیری ما هستند.. در عجبم از وزیری که مخالف آرمان‌های انقلاب است و به وزارت رسیده است و تعجب بیشترم از آن هست که این بابا رو هنوز هم که هنوزه اخراج و محاکمه نکرده اند
    • US ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      7 27
      موضوع انشاء : میدان مهم تر است یا دیپلماسی؟ ۱. ترامپ: ایران هیچ جنگی را نبرده اما هیچ مذاکره ای را هم نباخته. ۲.اگر زور ایران در میدان میرسید، باید حریف امضاهای ترامپ می شد. ۳.ژنرالهای مغرور ژاپنی با تصور غلط از میدان، شکست و تحقیر امپراتور خود را را ببار آوردند. ۴. در ترکمنچای نه میدان را داشتیم نه دیپلماسی را ۵.یادمان باشد زمانیکه میدان نداشتیم، امثال فروغی ، قوام و مصدق مملکت را نجات دادند. ۶.در هریک برتری واقعی(نه خیالی) باشد، باید روی آن بیشتر مانور کرد. ۷.برخی میگویند؛ دانشمندان عمله نظامیان، نظامیان عمله سیاسیون و سیاسیون عمله گردانندگان معیشت جامعه(سرمایه داران و...) هستند. حال شرایط را بسنجید و بگویید، میدان مهمتر است یا دیپلماسی؟
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      18 5
      ایران کدوم مذاکره رو برده که برجام دومیش باشه خیلی جالبه که نقل قول از ترامپ دروغگو میکنی
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      17 4
      دیپلماسی بدون قدرت بازدارندگی اون هم در مقابل گرگ یعنی کشک، اینقدر آسمون ریسمون نباف عزیز آمریکایی
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 0
      زیر پرچم امریکا ُبایدم برای استحمار افکار، ُ ببافی!اگر اربابت امریکا ،پنج پایگاه نظامی در همه دریاها واقیانوسهای دنیا نداشت ودرهمـــــــــــــــــه کشورهای اروپا یی وهمه کشورهای منطقه غرب اسیا پایگاه نظامی نداشت،میتوانست هژمون دلارش ونیز سیاستهایش را به دنیا تحمیل کند؟! از دوردر کشور خودش واق واق میکرد وهیچکس برایش تره هم خورد نمیکرد!
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 0
      آقای انشا نویس! میخوای فقط برای چند لحظه فقط چند لحظه همین مردان میدان بی خیال دفاع از این اب و خاک بشن و گذاره های قدرتشون رو کنار بزارن تا ببینیم شما دیپلمات ها میتونید جلوی حمله وحوشی مثل بن سلمان و داعش و آمریکا رو با توهمات دیپلماتیکتون بگیرید؟ سادگی شماها احمقانه هست! فکر میکنی آمریکا عاشق چشم آبروی ظریف هست یا از خودکار پرت کردنش میترسه؟؟ برو ببین توی مذاکرات سر چه چیزی بحث میشه سر گزاره های قدرت مردان میدان نه لبخند ژکوند دیپلمات ها.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 0
      ایران هیچ مذاکره ایی رو نباخته عجب، برجام ترکمنچای و......باختیم بدم باختیم، کی داعش رو از منطقه بیرون کرد میدان مبارزه دفاع سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی
    • سعید IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 0
      از قدرت دیپلماسی و نجات بخشی مصدق همان بس که دولت بدون میدانش در کمتر از دو سال توسط کودتای امریکایی نابود شد و دوباره دیکتاتوری در ایران برقرار شد . گرچه خیلی ها دوست دارند مصدق را قدیسه و بزرگ جلوه دهند ولی همین یک واقعیت برای اثبات اینکه مصدق حتی دیپلمات خوبی هم نبود کافیست؛ که برای حفظ دولتش دست به دامان همانی شد که در حال چیدن برنامه کودتا برای براندازی دولت مصدق بود . مصدق در همین حد هم نتوانسته بود دوست و دشمن را تشخیص دهد .
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    23 7
    آقای ظریف توهم تخصص در دیپلماسی را دارد و برای دیپلماسی اصالت خاصی قائل است بارها گفته شده ظریف از دیپلماسی جز ژست و پز ظاهری و نوشته ها ی غربی چیزی نمیداند دیپلماسی مستقل از سایر ارکان حکومت و ابزار ارتباط می داند اگر دیپلماسی پشتوانه قدرت میدان نداشته باشد کدام جایگاه برایش قابل تصور است خیلی ساده لوحانه است که ظریف فکر کند امریکا حاضر است با ایران مذاکره کند به خاطر شخصیت دیپلماتیک ظریف اگر قدرت میدانی ایران و نفوذ و پشتیبانی مردمی نبود امریکایی ها ظریف را نگاه هم نمی کردند با همین توهم و تصور دولت روحانی خود را با امریکا موجه نمود و برند دیپلماسی ظریف را برای خود کافی دید پشت پا به واقعیت ها زد و با بی بصیرتی خود را گرفتار مکاران کرد و برجام را نوشت آری نوشت بدست نیاورد و وقتی همه اعتبار خود را از دست رفته دید باز هم چشم به دست غرب و امریکا دوخت و سرآخر به جنگ با اعتبار میدانی درآمد توطئه ثبت و پخش مطالبی که از بیاناتش کینه و حسادت می بارد آری بیانات ظریف و کینه توزی مصاحبه کننده ثابت می کند که با این گفتگو می خواهند باتمام قوا دیپلماسی در جنگ با میدان وارد کنند دوگانه سازی که باز هم فتنه ای جدید ساخته تا در غبار ایجاد شده خود را آزاد نمایند غافل از اینکه دیوار های دژ فرضی آن ها از تا عنکبوت هم سست تر است و ان شاالله خدا مکر مکاران را نابود ساخته و به خوشان باز می گرداند
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 11
      مردم ایران آقای ظریف را دوست دارند و با اینگونه جوسازی ها تخریب نمیشود صحبت هایش بسیار منطقی است مخالفان ظریف کسانی هستند که منافعشان را در خطر می بینند سردار شهید سلیمانی اگر زنده مسلما از آقای ظریف حمایت می‌کرد.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      6 1
      خودشیفتگی دلیل اصلی آن است !
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 2
      هیچ کدوم از سخنان امثال ایشون هیچ گونه منطقی نداره، چه برسه به سندیت، مگر سردار، برجامِ خسارت محض رو امضا کرده بود، مگر سردار گفته بود امضای کری تضمینه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    10 40
    دلیل شکست دولت روحانی وجود و دخالتهای دولت پنهانست . افتاد؟؟؟؟؟
    • RO ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      6 0
      برو فعلا توصف مرغ
    • SE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      6 0
      علتش تمرکز بر رفع تحریم بروش التماسی و وراجی و واگذاری حقوق ملت ایران و کلید هسته ای به دشمن ؛ همچنین باندبازی و تجمع رانتخواران شیادن و نفوذی ها در لایه های نزدیک به دولت پیر و فرتوت و تنبل و ناکارامد با سیاستهای غلط اقتصادی است
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      5 1
      چرا به حقوق نجومی خودشون ورانت داداشیها وفرزندان ودامادها ودختران مظلومشون میرسه ،دولت پنهان هیــــــــــــــــــــــــچ اثر روشنی نداره !ولی به مردم که میرسه ،دولت پنهان میاد وسط؟! خدا در ثواب!!!!!!!!! همه این دولت شریکت کنه .
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      5 0
      امضای کری تضمینه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      0 0
      این هم توهمی بیش نیست...باهمین توهمات باختین
  • ایرانی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    11 3
    اینکه شخصی در مقام بالایی همچون وزیر خارجه اطلاعی از روند شکل گیری نظام جهانی که بطور کلی از اواسط قرن 19 میلادی با پیمان همکاری بین دولت بریتانیا و متفکرین و بانکدارهای یهودی برای تسلط بر دنیا با محوریت (بخصوص) تحت فشار و خلاء نگه داشتن جغرافیایی ایران در مرکزیت این استراتژی و متعاقبا تاسیس رژیم صهیونیستی در منطقه - ندارند و پشت سر هم صحبت از همکاری و تعامل با همان نیروی خارجی میدهند نمیتواند تصادفی باشد. با دیدگاه های ساده و رویایی نمیتوان اوضاع امور خارجی کشور راهبردی مانند ایران را اداره کرد. با مذاکره و لبخند زدن های پیاپی نمبتوان کدخدای سرمایه داری را مجاب کرد که عوض گاوهای شیرده همیشه آماده ای که در نواحی جنوبی خلیج فارس صف کشیده اند به سمت ایران بیاید و اینجا سرمایه گذاری کند در حالی که بخش بزرگی از نیروها در ایران زیر بار این نوع پروژه های استعماری و انحصارطلبانه غربی نمیروند.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    26 6
    ظریف نون و نمک آمریکا رو خورده
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 26
      دشمنان داخلی و دشمنان دانای خارجی بسیج شده اند.تا امیرکبیر سه دهه دیپلماسی خارجی کشور را ترور شخصیتی کنند.چرا!!؟؟ به چه هدف !!؟؟ در آینده نزدیک اهداف دشمنان دد منش مشخص خواهد شد.انشاء ا...
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      16 2
      آیا امیرکبیر در مقابل اجنبی مقاومت می کرد یا مذاکره؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    28 5
    آقای ظریف 40 سال است که به عنوان دیپلمات پشت میز نشین هستی و لباسهای مارک دار می پوشی و در سفرها از هواپیمای اختصاصی استفاده می کنی و همیشه خانواده ات و محافظ ها در کنارت بوده اند و ... و بطور کلی آب در دلت تکان نخورده است. حالا خدا را خوش می آید خودت را با سردار سلیمانی که 40 سال در خط مقدم نبرد بوده و محل کارش سنگر و تخت خوابش زمین و بالشت زیر سرش دستهایش بوده مقایسه کنی؟!
    • سید IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 0
      احسنت مجاهدان با راحت طلبان قابل مقایسه نیستند
  • US ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 3
    همیشه پیروی از عقل بر فریب و احساس و تقلید ارجحیت داره کنار گذاشتن عقلانیت در سیاست و بی اعتمادی!
  • CA ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    7 32
    دلیل اصلی شکست برجام همانطور که دکتر ظریف فرمودند تقدم گرفتن همیشگی میدان بر دیپلماسی بوده است. باید اجازه داد دیپلماسی کارش را بکند و میدان در کنترل آن باشد
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 1
      دوست عزیز ،دیپلماسی که خواهان انفعال و به قول شما تحت کنترل در آوردن میدان هست نتیجه اش یه چیزی میشه مثل قرار داد ترکمنچای
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 0
      آخه نیست دیپلماسی گلی به سر مردم زد !وبا برجام ،دلار سه هزارتومانی اول دولت روحانی را ،به سی هزارتومان هم رساند وسکه یک میلیونی روتا 15 میلیون رساند !.......میدان رو هم تعطیل کنیم تا داعش بیاد توی اتاق خوابهامون ! شرم هم چیز خوبیه.
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 0
      با حرف که نمیشه چیزی رو ثابت کرد، منطق و مستندات نشون میده که عامل هر اتفاقی چه چیزی ست، اسناد نشون میده ما توی برجام پذیرفتیمه که تحریمها تعلیق بشه، امتیازهای فروانی دادیمه درقبال هیچ، حتی فرق endو liftهم مذاکره کنندگان بلد نبودن،و..... خیلی چیزهایی که بارها گفته شده، وقتی اینگونه خسارت بار توافق شده، هیچ ربطی به میدان نداره، برعکسه دیپلماسی فشل و بازنده، میدان در سوریه و عراق، داعش رو شکست داد و امنیت به مردم و سرزمینمون داد و پیروز میدان بود و بال قدرتی به تیم دیپلماسی داد که آنها با بی تدبیری به هیچ هم اقتصاد و معیشت وهم صنعت هسته ایی رو فروختند
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      5 0
      اینکه تعلیق الکی را لغو بالمره معنا کنی و منافع ملتی را به باد دهی چه ربطی به میدان دارد ؟ آقایان به دیپلماسی التماسی خود باخته اند نه به میدان خودی ها .
    • حامد IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 0
      چه تحفه ای هست انگار! قراردادهای غربی با خودشون هم برای استعماره، با ما که معلومه. اگر مردان میدان، برجام رو نافرجام کردن، بنده شخصا ازشون سپاسگزاری می کنم.
  • م.ر IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    11 1
    اشخاصی مثل ظریف و روحانی همین قدر که در حد حرف زدن اروپایی ها بگن حق با ایران بود براشون کافیه و اصلا کاری به سرانجام واقعی کار ندارند مثل قضیه برجام شاید در ظاهر تعدادی از کشور ها اعتراف کردند که حق ایران ضایع شده ولی در عمل پشتیبان و همراه مقامات ایالات متحده بودند و مصداق این ضرب المثل قرار گرفتیم که *به عمل کار برآید به سخندانی نیست * و این وسط سرمایه کشور و مردمی که 8 سال از عمرشون به پای این توهم آقایان تلف شد و چه سالهایی گذشت و جوانی خیلی ها طی شد به امید گشایشی در کار و زندگی
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 18
    سلام در فایل پخش شده از صحبت های آقای ظریف هیچ نشانی از بی احترامی به سردار سلیمانی نبود جز چند بار ابراز علاقه ی آقای ظریف به ایشان و یک بحث کاملا تخصصی به نظرم باید مراقب باشیم دست آویز سیاسیون ... نشویم همه چیز از باز نشر مطالب با غرض برخی تفکرات سیاسی که آن هم البته منافع شخصی در آن نهفته است آغاز می شود به جای انتشار تنفر در جامعه یا تلاش کنیم به جای ظریف باشیم یا کوشش کنیم تقوی و شهامت شهید سلیمانی را داشته باشیم
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 0
      از خدا میخواهم عین موقعیت رو در زندگیت برات ایجاد کنه ! ببینیم از شدت احترامی که بهت گذاشتن ،منفجر میشی یانه !
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      5 0
      ظریف به دروغ شکست در دیپلماسی رو به گردن سردار سلیمانی انداخت، و میخواست ایشون رو ترور شخصیتی بکنه، اما همه از متن خسارت بار برجام و تعهداتی که پذیرفتیم خبردارند که باعث صدمه جبران ناپذیری به معیشت مردم شد، و هیچ وقت نمیتونن این ننگ نامه ترکمنجام رو به گردن سردار سلیمانی عزیز بندازن
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      0 1
      شما کل فایل ۳ ساعته رو گوش کردی یا تقطیع شده اش رو !؟ اگه کل فایل رو گوش میکردی الان اینطوری حرف نمیزدین
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    11 1
    اصالت دیپلماسی یعنی این که با مذاکره و حرف زدن می توان از دشمن تقاضا کرد که با ایران دشمنی نکند! کسی که به اصالت دیپلماسی اعتقاد داشته باشد مغز تهی دارد و وضعیت کنونی کشور ما به خاطر همین تهی مغزهاست که 8 سال است کشور را بازیچه ی این تفکر مضحک خود قرار داده اند. راه شکست دادن دشمن حرف زدن نیست. راه شکست دشمن قدرت اقتصادی و نظامی و مردان میدان هستند. اگر دشمن ببیند منافعش در خطر است دست از دشمنی اش بر می دارد نه این که ببینید امثال ظریف با لبخند با پای میز های مذاکره آنها می روند. بدون سردار سلیمانی رفتن به پای میز مذاکره یعنی رفتن برای تسلیم شدن و عقب نشینی و خیانت. کسانی که ادعا کردند برجام در تاریخ بی سابقه است و فتح الفتوح است و همه تحریم ها برداشته می شود وضعیت امروز را چگونه توجیه می کنند؟
  • م IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    11 0
    همچنین میگویند دیپلماسی و امیر کبیر ادم اخ در میاره دیپلماسی که خودرو 20 م شده 200 تومن روغن و مرغ و گوشت کلا نایاب شده خانه و زمین 5 برار گرون شده !!! این دیگه چ دیپلماسیه !! اگر با کل دنیا قطع رابطه داشتیم چی میشد
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      0 1
      حجم کل در آمد صادراتی ایران به خارج کشور درسال 2020 چند میلیارد ذلار بود ؟ حدود 250 میلیاردلار !! حجم در آمد کشور ترکیه در سال 2020 چند ملیارد دلار بوده ؟ حدود 30 میلیارد دلار برای 80 میلیون نفر.شعار را کنار بگذارید.به واقعیت های میدانی اقتصاد کشور اندکی فکر کنید.بهد میخواهید قیمت اجناس کاهش پیداکند.چرخ اقتصاد شکوفا شود ؟ سطل آشغالگردی کم و بیکاری ریشه کن شود و...!!؟؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 0
    توجه نکردن ب عملیات طرف مقابل تبعاتی درپی دارد. بعد از امضای برجام اگر اشتباه نکنم ۴۱ نفر از سناتورهای امریکایی در نامه ای ب مجلس شورای اسلامی هشدار دادند که برجام نامه را رییس جمهور بعدی میتواند کلم یکم کند.هیچ بررسی و بحث جانداری در این موضوع نشد و ب این اکتفا شد " می خواهند جلوی دستاورد ها را بگیرند." چرا دولت ایران بجای ترس از عنوان این اسیب از وقوع ان جلوگیری نکرد. حداقل نماینده جمهوری خواهان را دعوت ب رد وبدل اطلاعات برای بررسی میکرد. گول خوردن تا این حد مضحک است.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 0
    دیپلماسی دولت واعتماد بیجا به آمریکا وامضا کردن تعهد نامه که از پیش تهیه شده بوده باعث شکست برجام شده است امضای کری تضمین است سخنان ظریف درباره میدان ودیپلماسی از روی ساده نگری نیست بلکه مقرضانه است
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    1 1
    سلام چرا حرف های خوب ظریف را کسی نمی شنود آنجا که در آخر جلسه به روحانی توصیه میکند: از برج عاج پایین بیاید بیشتر گوش کند (کمتر حرف بزند) و...
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 0
    در باره دستاوردهای مشعشع ظریف و اصلاح طلبان از دیپلماسی مطلب مهم و جالبی یادم افتاد چند سال پیش مقام معظم رهبری در چند زمینه تاکید کردند که باید ایران قدرت اول منطقه شود . ابتدا روحانی گفت بجای اینکه قدرت اول منطقه باشیم باید سعی کنیم منطقه قدرتمندی داشته باشیم ! که چند روز بعد عین این جمله را ظریف هم تکرار کرد ! حالا شما منطق و استدلال را ببینید پس با این حساب باید گفت بجای اینکه قدرت اول فوتبال آسیا باشیم باید سعی کنیم قاره قدرتمندی در فوتبال داشته باشیم ! یا بجای اینکه بگوییم باید قدرت اول اقتصادی منطقه غرب آسیا باشیم بگوییم باید سعی کنیم کشورهای خاورمیانه را قدرتمند کنیم ! باید به اینگونه تفکرات سیاسی و مثلا دیپلماسی اصلاح طلبان جایزه نوبل سیاسی داد !
  • mojtaba SE ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    1 1
    این فایل پایان جریان سیاسی (غربزدگی)و اخلاقی(خیانت) جناح و قوم "اصلاح طلب"شد..و البته دست "اصولگرا ها" را هم بست ,و این جناح و قوم هم بی هدف شد ودیگه نمیدونه برای کی باید جاده صاف کن باشه و ادای افراطی گری رو بازی کنه و با تظاهر به دکماتیسم ,مردم رو تحویل لیبرالهای وابسته و خائن بده..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم فقط سعید محمد قابل اعتماد است
  • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 3
    من متوجه شدم آقای ظریف از دیپلماسی واقعی هیچ نمی داند ، اگر اندکی به رفتار دشمنان می اندیشید شاید متوجه میشد که یک دیپلمات واقعی وطن پرست در صحنه سیاست از همه ابزارها خصوصا میدانی(توانایی نظامی)باید حداکثر بهره را برای تمکین دشمن از خواسته های بحق ملت استفاده کند،وقتی در مذاکره از دیپلمات میدانی استفاده نشود،میشود ماجرایی جنگ صفین که گروهی خسته ، دیپلمات مرعوب و رفاه طلب ابوموسی اشعری را به امام خود جهت مذاکره تحمیل میکنن در حالیکه صحنه مذاکره باعمروعاص و معاویه آدمی مثل مالک را که مرد میدان وسیاست بود می طلبید،ظریف همه ای عمر خود را در آمریکا با لباس شیک اطو کشیده سپری کرده ،چه میداند یک شب خوابیدن در سنگر های شلمچه ،فاو،کردستان تا عراق ،سوریه،لبنان ،افغانستان و... چه معنایی دارد،این دیپلماتها باید خاک پوتین های حاج قاسم سلیمانی و یارانش را سرمه چشم خود کنن چون اگر امروز این دیپلمات های بزرگ شده ای آمریکا و لندن و... در برابر قدرت های بزرگ حرف برای گفتن دارن باید بدانن حاصل خونهای پاک به زمین ریخته شده فرزندان مظلوم ولایت مدارملت ایران است
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    تصور کنید ظریف کاندیدا بشه و رد صلاحیت هم در کار نباشه و رای بیاره!!!!! ...اون موقع به این ملت چه باید گفت ؟!!!
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      0 0
      ملت هوشمند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    من نمی دونم چرا حواس ها از اصل به فرع رفته !!! برادر / خواهر گرامی افکار و آرا دولت و اصلاحات و در اینجا شخص آقای ظریف تفاوت ماهوی با اصل و موجودیت نظام داشته و داره ..گوش شنوا و تعلق خاطری در عمل به این نظام نداشته و ندارند...سالهاست که بدنبال استحاله و خنثی کردن ماهیت نظام هستند و در این سالها با تضعیف بنیه مالی مردم از هر زمانی امیدوار تر و زمینه را فراهم تر می بینند و نظام را هم مجبور به مدارا کرده اند ...چرا ی دلیلش به خاطر ضعف رسانه ای و فراری دادن عمدی مخاطب ؛بخش قابل توجهی از مردم و قشر خاکستری رویگردان از صداوسیما هستند.... این ریل و مسیر باید عوض بشه ...باید ی بازنگری اساسی در سیاست ها و ساختارها بشود ....!! بنابراین باید دوگانگی از سیاست و مواضع سیستم جمهوری اسلامی زدوده بشود !! چون اگر کاری نشه ، اونها دایما آدرس غلط می دهند و نوک حمله به سمت جایگاه والای ولایت فقیه هست ...!! که این روزا دوباره دارن به این مسأله می پردازند ...یعنی یک کودتای خزنده و نرم
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 0
    در خسارات برجام همه مقصر هستند. مخصوصا مجلسی که در این هشت سال دوبار رأی اعتماد به او داد و هنوز که هنوز است با این همه خسارت اراده ای برای کمترین عکس العمل که همان استیضاح هست، انجام ندادند.... با حرف و فحش هیچ اتفاقی نمی افته.... و از همه بدتر منتظر بودن تا این دو ماه تموم بشه ، دلیل پر روئی و جسارت ظریف و بقیه همفکرانش هست....
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 0
    دیپلماسی از نظر کدخدامنشان یعنی چوب حراج زدن منافع و آینده ی ملت ...و همزمان ژست مردمی گرفتن ... اما در امورات شخصیه و امور داخلی ملت ، شیره ی وجود ملت را به روش های مختلف می مکند!! و چه بد نفاق و دیکتاتوری هست ..این دموکراسی عوامانه و مهندسی افکار شده !!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    خطاب به آقای ظریف از طرف عموم مردم ایران این زخم خورده را به ترحم نیاز نیست خیر شما رسیده به ما مرحمت زیاد
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 0
      اشتباه منفی دادم
  • احمد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    5 1
    ما اهل میدانیم نه شیطان
  • مهرناز IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    7 0
    ظریف " بخشی از دولت روحانی است " چرا؟ هنوز از روحانی حمایت می کنید " روحانی منشا تفکر اهمیت دیپلماسی بالاتر از عملیات میدانی " ظریف را بااین تفکر در کنار خود همراه کرد " بیشتر خطاهای ظریف از جانب روحانی هدایت شده است.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    اقای ظریف شما مثل تاجر ورشکسته ای هستید که تمام اموال خانواده خود رو پای قمار سیاست باخته و حالا در هوس قمار دیگر قصد فروش خانه را دارد! ولی خیالتان را راحت کنیم خانه ی پدری فروشی نیست و امنیت این خانه پای آزمون و خطاها و هوس های سیاسی شما ذبح نخواهد شد.
  • صابر IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 0
    ظریف و دولت روحانی در نقش یک فروشنده به هر قیمت و ناچار از فروش ، خسارت محض را به مملکت تحمیل کردن و نه تنها تحریمها بالمره لغو نشدند بلکه از همان اول ودر زمان اوباما تحریمها بیشتر شد اروپا و امریکا به تعهدات خودعمل نکردند و ترامپ از اینکه چرا از تیم ناتوان ومنفعل ایرانی امتیازات بیشتری گرفته نشده به امید گرفتن امتیازات بیشتر از برجام خارج شد وظریف بارها سالوسانه سعی در تحقق اهداف دشمن داشت.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 0
    آقای ظریف اگر طبق ادعای شما اختیاراتتان اندک هست (که اینطور هم نیست!) ما از این بابت خداراشکر میکنیم. اگر اختیار تام داشتید با ساده لوحی آزار دهنده ای که از شما سراغ داریم الان نه ایرانی بود و نه امنیتی و نه معیشتی
  • کارشناس IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    1 3
    ملت ایران لایق زندگی بهتر از این نیستند
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    5 1
    این آقا اگر میخواهد دیپلماسی یاد بگیرد سالها باید پای کلاس و مکتب حاج قاسم بنشیند. البته بعد از آب کشیدن دهانش
  • محتشم IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    از اول هم با حرکات کلیشه ای که ایشان انجام می داد سیاست خارجی را در حد تئاتر تقلیل داده بود اصولا حتی روزنامه خوان های حرفه ای نیز اگر به جای ایشان بودند در دیپلماسی بهتر از او عمل می کردند او حتی نمداند که پشتوانه این که اجاره حرف زدن در جهان دارد سربازان قهرمان جانبازی هستند که خود را فدای کشور کرده اند
  • میرک IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    10 0
    شمارابخداهرکسی رو باامیرکبیرمقایسه کردن ظلمی نیست که درحق امیرکبیرروامیداریم؟
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    5 0
    امریکا برای پیشبرد دیپلماسی اش 150هزار نیرو و صدها هواپیما ، ناو وجنگ افزار در میدان رزم (خلیج فارس) مستقر میکند ، اگر دیپلماسی به تنهایی کارگر بود چرا امریکا میدان را مال خود میکند ، این یعنی دیپلماسی بدون اقتدار میدانی ، فقط به وزوز خرمگس شبیه است ، خیانت دیپلماسی ظریف در خدمت امریکا و سعی دربی اعتبار کردن اقتدار میدانی حاج قاسم ، یعنی وزیر نفوذی غرب تاریخ مصرفش تمام شده و اخرین شلیک خود را برای غرب انجام داد
  • هشدار IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 1
    به هر حال منافع کلان عده زیادی در شکست مذاکرات و حفظ وضع موجود در کشور است ظریف باید مواظب باشد
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    گفتار ظریف ضعیف بی ظرفیت نشان‌دهنده نقاق و ضعف و نقص وی در درک مفاهیم درست مسائل سیاسی است تا جاییکه عدم اطلاع وی از حضور بشار اسد در ایران بدلیل حساسیت بالای مسائل امنیتی عکس العمل بچهگانه و قهر و استعفاء و حاشیه ها و سوژه سازی‌های تبلیغاتی دشمنان تا مدتها چه جوی را علیه منافع ملی کشور که ایجاد نکرد. برای همین از ادامه نفهمی های وی و دار و دسته اش بعد از دوره وزارت باید بخدا پناه برد و چاره ای برای آن اندیشید.
  • علی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 1
    #مردمیدان برایمان عزت و امنیت اورد..شمانامردان دیپلماسی دراین 8سال چی کردین؟جز تحقیرو تورم و گرانی و..
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 0
    آقای ظریف اون موقع که شما در سواحل آمریکا حموم آفتاب می گرفتی سلیمانی جونشو کف دستش گرفته بود که یه وجب از این خاک به دست کدخدای حرام اده نرسه.. جالب این ظریف ضر زده اونایی کاه فایلو پخش کردن میگیرن..
  • GB ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 2
    فکر کنم این جیغ ها بیشتر از فاش شدن است تا عقلانیت
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      0 0
      کاش دست داعش افتاده بودی
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 1
    ظریف متواری شده؟
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 1
    همیشه متوهم دیگران هستند.
  • احسان معتمدی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    سمت و سوی جهان بسوی حکومت اسلام می رود و دنیا پرستان احمق چه در داخل و چه آمریکا و انگلیس و اسراییل با آنها همکاری میکنند تا کشورمان را در حد امکان نابود کنند و جالب این است آنها پست و مقام میگیرند و بعد وقتی استعفا یا برکنار می شوند شعری از حافظ میگذارند اشعار حافظ برای انسانهایی است که از هوای نفس رهیده و به خدا ملحق شده اند نه شماها
  • علی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 1
    دیپلماسی شما این بود هرچی تو کشور نقطه ضعف بود میگفتین آمریکا اونا بیشتر فشار می اومدن ازاون نقاط
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 2
    ظریف اگر فکر درستی داشت از ایده شهید سلیمانی استفاده میکرد الان مملکت این همه گرفتاری نداشت
  • جابر IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 0
    آقای اشنا بز قربانی شد. منتها چرا کسی از دکتر ظریف نمیخواد استعفا بده؟ آقای دکتر ظریف من از شما سه سوال دارم: ۱. آیا هرگز شنیده اید که خود آمریکایی ها می گویند Be powerful to have peace! ترجمه: برو قدرتمند شو اگه صلح می خوای. 2. آیا تا به حال تئوری اصلی غربی ها در روابط خارجی که از فلسفه یونان باستان نشات گرفته به شرح زیر چیزی شنیده اید: Homo homini lupus est, meaning "A man is a wolf to another man," or more tersely "Man is wolf to man." ترجمه ان می شود انسان گرگ انسان است. به عبارتی بدین معناست که برای اینکه دریده نشوی اول تو بدر. یک اسرائیلی اخیرا کتابی در مورد جنگ پنهان ایران و اسرائیل نوشته و حرف اصلی او این است که اول تو شلیک کن! ۳. جناب ظریف به جز زندگی در آمریکا و شرایط فانتزی سازمان ملل آید هرگز کتاب های آقای رابرت گرین در مورد قوانین قدرت و جنگ و اغوا و فطرت انسان را خوانده اید؟ به واقع اینکه شما و جناب دکتر روحانی بعد از این همه خیانت غربی ها و خروج از برجامی که کاملا یک طرفه منعقد شده بود (برجام اولین سند بین المللی یک طرفه است بدین شرح که طرفین تعهدات مشابهی ندارند ایران باید عملیات هسته ای خود را محدود کند و طرف های دیگر تحریم ها را! حال انکه منطقا باید تعهد متقابل محدودیت عملیات هسته ای آنها بود نه رفع تحریم ها که اصولا نباید از اول هم وجود می داشتند!) انرا به ترامپ ربط می دهند حاکی از یا ساده لوحی و کم سوادی آنهاست یا خیانت پیشگی.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    5 2
    حتی به فرض درست بودن اظهارات ظریف باز هم این سوال مهم و اساسی پیش می آید که مگر قرار نبوده ظریف وتیم مذاکره کننده طبق سیاست کلی و فرمان رهبری فقط وفقط درباره مسائل هسته ای مذاکره کنند؟چه اتفاقی در مذاکرات افتاده که مسائل و فعالیت های منطقه ای ایران در روند مذاکراتی که فقط قرا بوده درباره مسائل هسته ای باشد تاثیر گذاشته ؟آیا زیاده خواهی طرف آمریکایی بوده یا تاسف بارتر پیش کشیدن این مسائل از طرف تیم مذاکره کننده ایرانی؟!!
  • سید روح اله IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 1
    در شاهنامه میخوانیم که پهلوان ایران زمین رستم که تمامی دشمنان از شنیدن نامش همچون بید بر خود میلرزیدند توسط برادر ناتنی خودش به نام شغاد با خدعه و نیرنگ کشته شد. باورم نمیشد تا داستان ظریف و شهید سلیمانی را شنیدم. خودتان سرانجام شغاد نابرادر را در شاهنامه بخوانید
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 0
    دیپلماسی التماسی که این همه منت گذاشتن سر ملت ندارد... آقای استاد دیپلماسی هپروتی
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 1
    ای که با دوستان،زمختی و با دشمنان،ظریف! بندها را به آب داده ای و می طلبی حریف؟! #دیپلماسی التماسی #خنجر از پشت نارفیق #ماستمالیزاسیون ظریف
  • SG ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    ظریف گیت ساخته شد تا مذاکرات وین به حاشیه برود . گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست ...
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    ظریف درست میگه
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    ظریف تو با این اظهارات نسنجیده ات داغ مردم ما را تازه کردی....ماله کشی روحانی هم داغ ما را بیشتر میکنه.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    وزارت اطلاعات داشت چیکار میکرد
  • محمد ابراهیم عصمتی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    آقای ظریف اگر ذره ای علم سیاست بلد بود در دنیایی که حاکمیت از آن زرو زور وتزویر است وقانون جنگل برآن حاکم است وخون آشامانی چون آمریکا در آن جولان میدهند .در یک نمایشنامه شوم بنام برجام ،فاکتور های قدرت ملت ایران واز جمله دانش و تکنولوزی هسته ای را دو دستی تقدیم آمریکا هانمی کرد. وملت ایران را در مقابل این جنایتکاران خونریزخلع سلاح نمی نمود . ظریف پاسدار و حافظ منافع آمریکا بوده ونه ملت ایران . اوضاع غم انگیز اقتصادی ملت ایران بزرکترین دلیل این ادعاست .
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    در بی تدبیری ظریف همین بس که خیلی ناشیانه قربانی اهداف مرموز باند قدرت وثروت شد!!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    ظریف خود زنی نیابتی کرد!!!!!وی برای همیشه از مناصب حاکمیتی نظام خود را اخراج کرد!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    لطف خداوند همیشه با انقلاب وخون مطهر شهداست،فتنه ای دیگر خاموش شد.ظریف به نیابت از جریان غربگرا این جریان خطرناک را رسوا کرد .خدا را هزاران بار شکر وسپاس
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    نهایت نامردی است که موقع تحویل حساب توپ را در میدان دیگران بخصوص ابرمرد جهان اسلام سپهبد سلیمانی انداخت.با دست خالی رفتن بهتر از رسوا رفتن است!!
  • رضایی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    جناب ظریف مردم را خیلی ساده لوح تصور کردند هر انسان عاقل می داند هر کشوری بدون اقتدار محکوم بفناست بماند که تخریب الگوی اقتدار نهایت جنایت است
  • یاس US ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    8 سال مملکت رو کشوندین برای مذاکره///اخرشم بدبختی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس