طالبان

یک مقام دفاعی آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور به خبرگزاری رویترز گفت گروه طالبان می‌توانند پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره و احتمالاً در ۹۰ روز تصرف کنند.

به گزارش مشرق، در حالی که گروه طالبان امروز (چهارشنبه) هشتمین مرکز ولایت در افغانستان را تحت کنترل خود درآوردند، یک مقام دفاعی آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور به خبرگزاری رویترز گفت که طالبان می‌توانند پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره کرده و احتمالاً در ۹۰ روز تصرف کنند.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، افزود ارزیابی جدید درباره مدت زمان ایستادگی کابل نتیجه دستاوردها و پیشروی‌های سریع طالبان در سراسر افغانستان است.

پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

طبق این گزارش، برخی از مقامات آمریکایی گفتند وضعیت را در افغانستان وخیم‌تر از ماه ژوئن می‌دانند، زمانی که مقامات اطلاعاتی ارزیابی کردند که سقوط ممکن است در شش ماه پس از خروج ارتش ایالات متحده رخ دهد.

با این حال، جو بایدن روز سه‌شنبه گفت که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و افزود به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد.

در میانه پیشروی‌های طالبان، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم امروز اعلام کرد شبه‌نظامیان طالبان کنترل مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان را در دست گرفته‌اند.

 به گزارش رویترز، سقوط «فیض‌آباد» مرکز ولایت «بدخشان» در شمال شرق افغانستان، جدیدترین پیشروی طالبان است. بدخشان با تاجیکستان، پاکستان و چین مرز مشترک دارد.

در روزهای اخیر پیشروی طالبان در افغانستان شدت یافته و بر اساس گفته‌های نهادهای امنیتی این کشور، اکنون در ۲۵ ولایت جنگ جریان دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیمل IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    طالبان فاتح افغانستان است و سر اشرف غنی را می برد
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    7 0
    نوشتید 8 مرکز استان تصرف شده است .نام که نبردید؟ کاش یه نقشه میگذاشتید
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    استراتژی باز کردن فضای جنگ در سطح افغانستان عامل پراکنده شدن نیروهای طالبان در افغانستان منجر به اضمحلال آنها خواهد شد طالبان در سطح وسیع نمی تواند پشتیبانی و تدارک جنگ کند- طالبان در سطخ وسیع توان جنگ نخواهد داشت - دقیقا دارند بسوی اضمحلال کامل می روند - راه نجات طالبان ترک جنگ داخلی و مشارکت در حکومت و ایجاد وحدت ملی افغانستان است و بس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس