طالبان

طالبان اعلام کرده که شیعیان هرات می‌توانند مراسم محرم و دیگر فعالیت‌های مذهبی خود را دنبال کنند.

به گزارش مشرق به نقل از اطلاعات روز، گروه طالبان در پیامی خطاب به شیعیان هرات اعلام کرده که آن‌ها به مانند گذشته می‌توانند مراسم محرم و دیگر فعالیت‌های مذهبی خود را دنبال کنند.

در پیام طالبان به شیعیان هرات همچنین آمده است که اگر امنیت تان تأمین نشد، زنگ بزنید، چون ما آماده تأمین امنیت شما هستیم.

طالبان پیش از این نیز اعلام کرده بود که کاری به شیعیان افغانستان نخواهد داشت و آن‌ها می‌توانند مراسم و برنامه‌های خود را برگزار کنند.

گروه طالبان در عین حال در پیام خود از مردم هرات خواسته است تا از نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی تحت رهبری اسماعیل خان حمایت نکنند و هشدار داده اگر مردم به نیروهای امنیتی کمک نکنند، به آن‌ها کاری نخواهد داشت.

همزمان با خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان و وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی، منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا در برآوردی جدید مدعی احتمال سقوط کابل، ظرف حداکثر ۹۰ روز شدند.

منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا می‌گویند که دولت واشنگتن بسیار زودتر از آنچه که چند هفته پیش بیم آن می‌رفت؛ خود را آماده سقوط «کابل» پایتخت افغانستان کرده است چرا که وخامت اوضاع امنیتی موجب تجدید نظر در ارزیابی اطلاعاتی قبلی شده است.

طبق آنچه پیشتر پیش بینی می‌شد؛ انتظار می‌رفت کابل ظرف مدت ۶ الی ۱۲ ماه سقوط کند حال آنکه در ارزیابی جدید؛ ادعا می‌شود که سقوط کابل ممکن است ظرف ۹۰ روز اتفاق بیفتد. حتی ادعا می‌شود که این مسئله ممکن است ظرف ۳۰ روز هم رخ دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    43 25
    طالبان حتی در خود قندهار هم عزاداری عاشورا را برقرار و امنیت آن را تامین کرد.
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      11 9
      این دیگه آخره مصیبت حساب میشه که ظالم بالای سرت باشه و دمار از روزگارت در بیاره و صدات در نیاد بعد عزاداری کنی برای حسینی که ۱۵۰۰ سال پیش تو عراق علیه ظالم قیام کرده و کشته شده.
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      10 3
      سلام 08:25 یعنی الان امریکا بالا سرشون؟! ظالم نیست؟! یعنی نمیدونی سر منشاء کل فساد زمین خود امریکا و غربه؟! یعنی امریکایی که کشورشون رو تصرف کردن،و تبدیل به استان خودش کرده! و تفکرات شرک گونه و کفر امیز خودش رو منتشر میکنه! هیچ مشکلی نداره؟! یعنی متوجه نشدید! مدتی که امریکا و غرب در افغانستان بودن،چه بلاهای وحشتناکی سر مردم ایران نیااوردن؟! از کشت مواد مخدر،تا سدهای که مانع ورود اب شد؟! تا ترویج فساد و فحشاء در بین افغانستانی ها؟! تا اواره کردنشون؟! فکر میکنی چه کسی باعث اوارگی مردم افغانستان شده؟! بمب افکن چرا مردم رو بمباران میکن تا مردم از کشورشون فرار کن و افغانستان هیچ وقت امن نباشه؟! بازم هست! اگر خواستی بگو،تا یک لیست کاملش رو بدم!
    • ج IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      8 4
      اینم آخر مصیبته که هرچی هست به حسین و یاران حسین گیربدی. این مذموم هست که زیر بار ستمگر باشی. فاجعه کربلا هم یکی از ریشه های همین جنایات هست.
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    29 11
    من کار ندارم. یه تصمیم درست بگیرین و کشور داغنتون رو بسازین. به خدا بسته اینقدر هزار پارگی. بسته ایقدر پایگاه انگلیس و داعش صهیونی و آمریکا تو کشور افغانستان باشه. راستی این آمریکا که برخی سینه چاکش هستن تو افغانستان پایگاه داشت چرا شهرسازی نکرد؟؟؟ چرا یه جاده درست نکرد؟؟؟؟ مگه بعضیها نمیگن آمریکا دوای درد بی درمونه،خب بگین چرا اینهمه سال اصلا نخواست و نپسندید که آبادانی برقرار باشه؟؟؟؟ چرا دواعش رو حکایت کرد؟
    • قریشی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 10
      حرفت قبول ولی ای که الان گفتی یعنی چه؟!!!
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      4 5
      برادر من کسی نمیگه آمریکا یا هر کشور دیگه ای خوبه .تو این دنیا هر کشوری دنبال منافع خودشه . ما هم باید به فکر منافع خودمون باشیم . نه اینکه به خاطر دشمنی بایه کشور همه منافع و منابعمون رو از دست بدیم . الان هم می بینید دیگه همه کشورهایی که فکر میکردیم دوستمون هستند در مواقع حساس تنها مون گذاشتند . یکم بی طرف و بی تعصب فکر کنید .
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      3 1
      دلیل داره،کشورهای توسعه یافته که نوکر امریکا هستن! در خدمت امریکا هستن و ارتششون باید در خدمت امریکا باشه! (مثل ترکیه!) کشورهای که تصرف شدن(یا نیم تصرف شده) که هیچ ندارن! باید محل بحران و جنگ و خونریزی بشون! مثل عراق،سوریه،افغانستان! اینطوری کشورهای مسلمان همگی به جون هم می افتن و کشته کشتار راه می افته،منابع اشون رو به اتمام میره! امریکا و غربی ها روز به روز ثروتمندتر میشن! کازینو و خانه فحشاء و فیلم ها مستهجن! و برنامه ها ضدیت با خدا و نابودی دین روی زمین رو با ثروتی که از منطقه غارت کردن! و انرژی زیادی که دارن! توسعه میدن! . بعدش هم دانشمندان رذلشون! که خیلی هاشون با سرمایه داره کثیف وصل هستن!(با پول و پارتی انها) رشد میکن! و ثروتمند میشون! کتاب ها پرت پلا از موفقیت زندگشون مینوسن! تا میلیون ها انسانی که مستضعف فکری هستن! یا غربگرا هستن! بخون،بگن ما هم میخوایم مثل اون بشیم! ولی هرگز نمیشن! چون اصلا مسیرشون اینطوری نبود! کلی رذلات و کارهای کثیف کردن،تا به اینجا رسیدن!. عاقل میدونه،امریکا از افغانستان بره! درست مثل اینکه، 10 درصد زمین یک هویی پر از جنگل شده باشه! و ادم بتونن یک نفس راحتر بکشن!
    • به ۰۹:۰۵ SE ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 0
      تعریف منافع چیست؟ آنچه آمریکا منافع خود می داند سلطه بر تمام دنیا است و اینکه تو نوکرش باشی. حالا تو هم شاید مفعت خود را در همین گاو شیرده بودن برای آمریکا بدانی.
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 3
    دوای درد افغانستان در گرو یک سیاست مشترک جدی بین ایران و پاکستانه .
  • جاویدایران NL ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 4
    هرطور که صلاح هست ایران باید اونطور رفتارکنه ما که نمیدونیم، مقامات اصلی ایران بهتر این جیزارو میدونن، اما این همیشه برام سوال بوده که نکنه طالبان درآینده برامون دردسر بشه!؟
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      6 2
      فعلا دولت اشرف غنی یک دردسر بزرگ برای ایران است.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      5 1
      سلام.دشمن اصلی ما در حال حاضر امریکا و غربه! شما کجا شنیدید! گروهک تروریسیتی دور اطراف ! به ما حمله کنند! که امریکا و غرب حامیشون نباشه؟! ..خود خود امریکا و غرب! پشت اکثر ظلم ها به مردم ایران و مسلمانان جهانه!
  • GR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 2
    درود بر شرف و غیرت و جوانمردی برادران افغان از این جنگ مذهبی برادرکشی فقط استعمار روس انگلیس آمریکا. کفار سود میبرند
  • US ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 1
    طالبان فقط بخاطر بمبارانهای هوایی آمریکا و ناتو مجبور به ترک کابل شد و حالا اگر خیالش از بابت بمبارانهای هوایی راحت بشود بار دیگر به کابل بر می گردد. دولت افغانستان یک دولت مصنوعی کاملا دست نشانده و وابسته به غرب است که از خودش هیچ قدرتی ندارد.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    3 0
    وقتی آمریکابه سرعت افغانستان راترک میکنه یعنی می دانسته دردرون افغانستان چگونه می تواندباایجادجنگ وناامنی وشرارت درافغانستان کمک کرده تا بتواندخطراتی رامتوجه همسایگان افغانستان کند.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 0
    یادم به مصاحبه ی آقای محمدحسین جعفریان رایزن سابق فرهنگی ایران در افغانستان با احمد شاه مسعود میفته. در آن مصاحبه احمدشاه مسعود می گوید که جنگ ما جنگ فرهنگ هست. جنگ زبان هست. این جنگ ها در هر کشوری راه افتاد دیگر تمامی ندارد مگر اینکه آن کشور چند پاره بشود.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 0
      روحش شاد احمدشاه مسعود ، از زمان تجزیه این خطه از ایران بزرگ و مثلا" تشکیل کشور افغانستان مردم افغان هرگز یک ملت واحد و یک کشور واقعی نشدن و هرگز هم نخواهند شد دیر یا زود افغانستان مجددا" به کشورهای کوچکتر تجزیه خواهد شد .. مولین ما باید خیلی پیش تر از این ها فکری به حال مرزهای شرقی ما با افغانستان می‌بودند الان ترکیه داره مرزها و دیوار کشی می‌کند، نمیدونم شاید دیوار کشی امکانش نباشد ولی باید مرزهای شرقی ایران به شدت محافظت و مراقبت بشود
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    همزمان با خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان و وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی، منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا در برآوردی جدید مدعی احتمال سقوط کابل، ظرف حداکثر ۹۰ روز شدند. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا الان میگفتین بره حالا شد غیر مسولانه ؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 0
    مثل آدم بشینید یک کشور یکپارچه بسازید، گناه مردم بدبخت افغانستان چیه! جگرشان پاره پاره شد ...! خاک بر سر هر ایدئولوژی که بخواد با برتری طلبی تمامیت خواهی کنه و جان و مال و ناموس مردم رو متلاشی کنه. هرچی میخواد باشه، شیعه، سنی، هزاره پشتو چمیدونم، هرچیزی مسبب تحمیل درد و رنج بیشتر به این مردم مظلوم بشه. بسه دیگه.
  • شهاب IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    "خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان" ؟!؟!؟!؟!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    من دیگه حرفی ندارم
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    3 2
    تبلیغات حکومت کابل و آمریکا و غرب علیه طالبان بسیار است تا طالبان را گروهی سلفی تکفیری نشان دهد در حالیکه طالبان هیچوقت نه به شیعیان حمله کرده نه به عمد دسته مردم را زده مثل انفجارها در بازارها و همین انفجار جلوی مدرسه دخترانه و نه هیچوقت به منافع سایر کشورها از جمله ایران حمله کرده شما نگاه کنید ببینید امامزاده های شیعه در همه این سال ها دایر بوده حتی از طالبان می رن و متوسل می شن و داعش با وجود تمامی زوری که می زند در نهایت در افغانستان به جایی نرسیده اگر طالبان تفکر سلفی تکفیری داشت اصلا شک نکنید گروه گروه از طالبان برای عضویت در داعش گسیل می شدن طالبان فقط رادیکال است که قطعا اسلام رادیکال بهتر از فرهنگ کثیف غربه و این به خودشان مربوط است مردم افغانستان هم در درجه اول صلح و سازندگی می خوان و خسته شدن حتی فرضا مثلا طالبان مجبور کند ریش بلند بگذارید باز این چیزها خیلی مهم نیست مهم برای ملت افغانستان آبادانی و اتمام جنگ است اینکه راه و ریل و بیمارستان ها و مدارس ساخته بشن برای ما هم بهتر است که حکومتی ضدغرب در افغانستان تشکیل بشه و نه حکومتی که از غرب نیرو می گیرد و پای غرب را به منطقه باز می کند .
  • هادي IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    مشكوك ميزنن
  • غنی خائن IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 0
    مگه میشه مقاومت کرد وقتی خود دولت مرکزی داره همه چی را تسلیم میکند، الان هم سعی میکنه با تحریک شیعیان پلان آخرش یعنی جنگ مذهبی را شروع کند.
  • پرهام IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    خطاب به اون دکتر عزیز سدهای افغانستان در دهه پنجاه میلادی توسط امریکایی ساخته شده بعد از جنگ جهانی دوم افغانستان از همون موقع برا امریکا مهم بود
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    بهتره ما در ایران به فکر رفع مشکل مردم باشیم و با طالبان صلح کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس