نگرانی صهیونیست‌ها از تکرار تجربه آمریکا در افغانستان/ واشنگتن هم‌پیمانان خود را رها می‌کند؟

کارشناسان و افسران صهیونیست پس از تسلط طالبان بر افغانستان و سقوط دولت این کشور درباره تکرار مشابه این اتفاق برای سایر هم‌پیمانان آمریکا از جمله اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، «یوسی کوبرفاسر» افسر ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط دولت این کشور اعلام کرد که فروپاشی سریع دولت افغانستان شاهد دیگری بر مشکلاتی است که غرب و به ویژه اطلاعات آمریکا در جهان اسلام با آن روبرو است.

بیشتر بخوانید:

بایدن هشدارها درباره افغانستان نادیده گرفت

این افسر ذخیره صهیونیست که از پژوهشگران مرکز روابط عمومی و بین المللی قدس شغالی به شمار می‌رود افزود، سقوط سریع دولت افغانستان و ارتش آن که توسط آمریکایی‌ها تشکیل شده بود و ۳۰۰ هزار سرباز با تجهیزات پیشرفته داشت و تسلیم شدن آن در برابر عناصر طالبان از چند جهت موجب نگرانی است.

وی افزود، این موضوع نشان می‌دهد که تجربه‌های آمریکا تا چه حد در نظریه لیبرال بین افغان‌ها شکست خورده و از ریشه‌های فرهنگی و سیاسی افغانستان دور و این روش از ابتدا تا چه اندازه اشتباه بوده است. همچنین این امر نشان می‌دهد که غرب به شکل کلی و اطلاعات آمریکا به شکل ویژه در جهان اسلام تا چه اندازه با مشکل روبرو هستند.

این کارشناس صهیونیست اقدامات آمریکا در صحنه بین‌المللی را به عنوان نشانه‌ای از ضعف آن به شمار آورده و گفت، خروج و عقب نشینی دلیل دیگری بر ضعف آمریکا است که ناشی از عدم تمایل آن به پرداخت بهای بیشتر در مبارزه با گروه‌های اسلامی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان شرط گذاشت

وی در پایان تصریح کرد که ممکن است این نقطه ضعف آمریکا موجب تحریک گروه‌های افراطی و چالش آفرینی آنها برای آمریکا و هم پیمانانش از جمله اسرائیل شود.

«نیر دووری» کارشناس امور نظامی در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به سیطره طالبان بر افغانستان اظهار داشت، اگر به دقت به این رویداد نگاه کنیم و همه خاورمیانه آنچه را که در افغانستان رخ می‌دهد بررسی کنند ممکن است این اتفاق ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

تنها کشوری که با طالبان توافق نامه داره کیه؟

وی افزود در وهله اول همه متحدان آمریکا به این مسئله نگاه می‌کنند و می‌گویند آمریکایی‌ها چه زمانی ما را رها خواهند کرد.

این کارشناس صهیونیست ادامه داد، آمریکایی‌ها در حال عقب نشینی از خاورمیانه هستند و این یک استراتژی روشن است که از مدتی قبل آغاز شده و اکنون به اوج خود رسیده و ممکن است این امر بر عراق و نیز آمریکایی‌های حاضر در سوریه تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد که این اقدامات آمریکا موجب بی‌ثباتی شده و طبیعتاً بر اسرائیل نیز تاثیر خواهد گذاشت.

«عاموس گلعاد» کارشناس و مدیرکل سابق بخش سیاسی- امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور اعلام کرد، در این شرایط لازم است تا روابط خود را با رژیم‌های عربی تقویت کنیم.

وی افزود، ما در این وضعیت به روابط با مصر، اردن ، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیاز داریم و این حداقل در سطح روابط امنیتی دستاورد بزرگی است. ما باید حتی در صورت انتقادات به تقویت این روابط ادامه دهیم زیرا جایگزینی برای آن نداریم.

بیشتر بخوانید:

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد+ عکس و فیلم

وی ادامه داد، یک شکست وحشتناک در سرویس اطلاعاتی آمریکا در همه مراحل تصمیم گیری آن وجود دارد. هر کارشناس مبتدی می‌تواند ارزیابی کند که افغانستان به دست طالبان سقوط خواهد کرد اما به نظر می‌رسد که دولت آمریکا این را درک نکرده است.

این پژوهشگر صهیونیست تاکید کرد، ما باید بسیار هوشیار باشیم تا این اتفاق در منطقه ما نیفتد.

یک ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده در اواخر ماه ژوئن تاکید داشت که دولت افغانستان ممکن است ظرف ۶ ماه پس از خروج نظامیان آمریکایی زیر نظر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از زمان دولت ترامپ آغاز شده بود، سقوط کند و همچنین هفته گذشته رسانه‌های خبری گزارش ارزیابی اطلاعاتی آمریکا را اعلام کردند که طالبان می‌تواند کابل را در ۳۰ روز محاصره کرده و به طور بالقوه آن را در ۹۰ روز به کنترل خود درآورد.

در همین راستا اخیرا تسلط سریع طالبان بر افغانستان بحثی را درباره اینکه آیا ناکامی اطلاعاتی آمریکا مقصر آن است، به جریان انداخته است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    اسرائیل مولود نامشروع است و به همین صورت ساقط خواهد شد -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس