13990507000911_Test_PhotoN.jpg

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور در ۲۰سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد دلار در افغانستان خرج کرده است.

سرویس جهان مشرق- کم‌تر از یک هفته پس از نمایش تبلیغاتی آمریکایی‌ها در افغانستان، بایدن اعلام کرد که کابل باید به‌تنهایی با طالبان بجنگد. این اتفاق در حالی روی‌داده است که پنتاگون اعلام کرده بود که با بمب‌افکن‌های B-۵۲ مواضع طالبان را هدف قرار خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرده است که از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است اواخر این ماه به پایان برسد پشیمان نیست و از افغان‌ها خواست عزم جنگ کنند. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من از تصمیمم پشیمان نیستم.

آخرین نیروهای آمریکایی قرار است ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند و به جنگ ۲۰ ساله‌ای که ایالات‌متحده درگیرش بود پایان دهند. بایدن در این گفتگو با تکرار استدلال ترامپ مدعی شده است که آمریکا در ۲۰ سال اخیر بیش از هزار میلیارد دلار در افغانستان خرج کرده است.

این سخنان بایدن نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها دیگر کشش پرداخت هزینه در منطقه را ندارند؛ واقعیت آن است که اقتصاد و جامعه آمریکا شرایط بسیار بغرنجی را سپری می‌کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان اخیراً هشدار داده است که: زیرساخت‌های آمریکا باید بهتر باشند. بااین‌حال، جاده‌ها، پل‌ها و شبکه آب ما روبه‌زوال است. شبکه برق ما در برابر قطعی‌ها، آسیب‌پذیر است. دسترسی به اینترنت پرسرعت و قابل‌استفاده برای بسیاری وجود ندارد!

افغان‌ها به تنهایی بجنگند!/ تروریست‌های سنتکام از افغانستان به کدام کشور منتقل می‌شوند؟
پایگاه آمریکایی‌ها در بگرام افغانستان پس از فرار شبانه

مشابه همین دست سخنان را بایدن ضمن سخنرانی در ویسکانسین به زبان آورده و گفت: من تمام تلاش خود را برای متحد کردن آمریکا انجام دادم. برخی از دوستانم می‌گویند این غیرممکن است. ما در رابطه با موضوعات زیادی دچار شکاف هستیم. رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به خرابی وسیع زیرساخت‌های این کشور گفته بود: از هر ۵ مایل بزرگراه و جاده در آمریکا، یک مایل آن در وضع بد قرار دارد. البته وضع برخی از ایالت‌ها به‌مراتب از این هم بدتر است. از ساخت حدود ۵۰ درصد از پل‌های ما بیش از ۵۰ سال گذشته است. ازنظر مهندسان بیش از هزار پل در ویسکانسین دچار مشکلات ساختاری هستند. تنها هزار پل در ویسکانسین این وضع رادارند!

سخنان بایدن و سایر مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که میان آمریکای بزک‌کرده در فیلم‌های هالیوودی و آمریکای واقعی فاصله بسیار زیادی وجود دارد. البته فرورفتن آمریکایی‌ها در باتلاق افغانستان و صرف هزینه‌های نجومی به معنای آن نیست که این دولت از شرارت‌های خود دست برداشته و منطقه را به‌سادگی ترک می‌کند.

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق به معنای پایان دست‌اندازی‌های متجاوزین در منطقه ما نیست:

۱- آمریکایی به‌منظور کنترل آسیای مرکزی و غربی (فضای اوراسیا و خاورمیانه) نیاز به حفظ اقدامات بی‌ثبات کننده دارد؛ انجام چنین دستورالعملی همچنان به استقرار و حفظ پایگاه‌های نظامی در این منطقه وابسته است. راهکار آمریکایی‌ها برای کنترل این فضا به‌طور مستقیم، با کمک پایگاه‌های نظامی مستقر در این منطقه (تروریست‌های سنتکام) یا به‌طور غیرمستقیم و با کمک متحدان نظامی دولت‌های محلی، تأمین سلاح و غیره امکان‌پذیر است. ازاین‌رو ادعای خروج آمریکا از افغانستان به معنای چابک کردن نیروها و کم کردن از بار هزینه‌ها است. استراتژی بلندمدت واشنگتن راهبری منطقه به‌جای رهبری آن است.

۲- در ماه‌های اخیر؛ مذاکرات فشرده‌ای میان مقامات آمریکایی و مقامات دو کشور تاجیکستان و ازبکستان در آمریکا صورت گرفته است؛ در حاشیه یکی از همین دست دیدارها لویدآستین وزیر دفاع آمریکا با عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان بر سر همکاری‌های امنیتی و نظامی بحث و تبادل‌نظر داشته‌اند. اگرچه قانون اساسی ازبکستان اجازه استقرار پایگاه نظامی را به هیچ کشور خارجی نمی‌دهد؛ اما واشنگتن با دادن چند مشوق سیاسی و اقتصادی نیم‌نگاهی برای تغییر در قوانین و انتقال نیروها از افغانستان به ازبکستان را بررسی کرده است. (نکته مهم آن است که ازبکستان عضو پیمان امنیت جمعی روسیه نیست). پیش‌ازاین آمریکا با ساخت راه‌آهن قزاقستان، ازبکستان و افغانستان در امتداد سواحل شرقی خزر به‌تدریج وارد آسیای میانه شده است.

افغان‌ها به تنهایی بجنگند!/ تروریست‌های سنتکام از افغانستان به کدام کشور منتقل می‌شوند؟

۳-انتقال ارتش آمریکا از افغانستان به آسیای میانه، آن‌ها را در هم‌مرزی با روسیه و چین قرار داده و کشورهای اوراسیا فرصت انتخاب ایدئولوژیک پیدا خواهند کرد. چنین تغییراتی باعث رویکردهای چندجانبه گرایانه به‌جای نگاه تک ساحتی می‌گردد.

خروج متجاوزین از افغانستان علاوه بر کاهش بار هزینه‌های مالی و تلفات برای واشنگتن؛ آمریکایی‌ها را از بن‌بست مقابله با طالبان در کوهستان به سطح باز و فراخ‌تر در فلات آسیای میانه می‌کشاند. آمدن به این صحنه برای دشمن مزیت استراتژیک در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود؛ اما در بلندمدت چطور؟ در اساس اسناد استراتژیک آمریکایی‌ها آمده است که ایران، چین و روسیه دشمن محسوب می‌شوند؛ آمدن تروریست های سنتکام به آسیای میانه احتمال طراحی یک نقشه برای افزایش سطح ضربه زدن به این سه کشور را بالا می‌برد؛ اما کارشناسان معتقدند، گرازهای وحشی را باید در زمین بزرگ شکار کرد؛ آمدن به این زمین فراخ برای واشنگتن گران تمام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    28 27
    واقعا فکر کردین ارتش آمریکا جلوی چهارتا موتورسوار طالب شکست خورده? خیلی ساده هستین خیلیییی منتظر باشین و بازی جدید آمریکا رو تماشا کنین که اینبار خودتونم جزیی از سناریو هستین
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      21 8
      بدبخته منافق چی میگی واسه خودت . طالبان از همین روزها کابل رو تصرف میکنه و کار تمومه
    • امیرو IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      22 8
      آقا جان بیدار شو لطفاً. دوران قلدری آمریکا به پایان رسیده. الان فقط و فقط چین و ایران و روسیه برای آمریکا مهم است. این سه کشور آمریکارو از ابر قدرتی انداختند و حالا از این به بعد موجودیت آمریکا هم به خطر افتاده.
    • ناشناس IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      15 6
      این پیروزی ظاهری طالبان یک فتنه آمریکایی است . طالبان سه سال است دارند راجع به همه جزییات با آمریکاییها مذاکره میکنند . ابله کسانی هستند که این چیزها را نمیفهمند . طالبان که مهره سازمان اطلاعات پاکستان هستند و با پول وهابیون آل سعود و سیاست آمریکا به ظاهر پیروز شده اند . اصلی ترین خطر برای جمهوری اسلامی شیعه ایران هستند .
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      7 7
      این البانی نشین حرومزاده 12:25 نمیدونه ما به خودش و اربابان غربیش اوردنگی میزنیم
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      2 0
      به شخصه باهات موافقم ولی بگو اصلا ما کی جزئی از سناریو های آمریکا نبودیم؟؟! همیشه بودیم و همیشه هم به در بسته خوردند
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      1 0
      بله پس از 20 سال جنگ که هدف آن از بین بردن طالبان بود شکست خورد و فرار کرد
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 1
      خطاب به ۱۵:۱۷ بدون مدرک به کسی تهمت نزنید. می دانید که این کار چه قدر گناه دارد؟ مگر هر کسی که مخالف ما است را باید منافق بدانیم؟! مطمئنا سیره معصومین علیهم‌السلام اینگونه نبوده.
  • mojtaba SE ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    19 1
    امریکا با سالی 6 میلیارد دلار کل افغانستان رو میچرخوند. و دهها برابر از کشت خشخاش سود میبرد چه جهت داروسازی و چه تولید مواد مخدر که عملا قیمت طلا داره..الکی دروغها و جنایتهای امریکا رو با این ارقام پروپگاندوی پوشش ندید احمقها..آسیبهای امریکا به خراسان ایران تحت نام افغانستان جبران ناپذیر است و حتی اگر امروز این بخش به ایران متصل بشه و بگیم جنگی هم نباشه بالغ بر 1000 میلیارد دلار ما باید هزینه کنیم و چند نسل فرهنگ سازی کنیم تا این خراسان بتونه نرمال زندگی روزمره رو ادامه بده شاید 30 تا 40 ...پاینده ابر قدرت ایران
    • امیرو IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      2 2
      چی میگی؟ چرا در باره خراسان شفاف حرف نمی زنی؟
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      1 0
      ‏"پنتاگون 88 میلیارد دلارفقط برای آموزش ارتش افغانستان به مدت 20 سال هزینه کرد. "این ارتش در یک ماه سقوط کرد"
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 12
    وقتی مسئولین ایرانی در سالیان اخیر از تربیون های مختلف موضع گیری و اعلام میکنند که مشکل افغانستان با خروج نیروهای آمریکا و نظامیان دیگر کشورها حل میشه نتیجه اش پیشروی طالبانی های ترمز بریده و تصرف شهرها و جنگ با نیروهای دولتی است. تازه این وسط هم طالبانی ها خانه به خانه می روند و دختران ۱۲ تا ۴۵ ساله را به اجبار به عقد خود در آورده یا مجبور به بردگی جنسی می کنند. تا روزی که کدخدا توی افغانستان بود طالبانی ها جرئت نمی کردند غلط زیادی بکنن الان هم که دیگه آمریکایی ها حضور ندارن بایدن دستور داده با بمب افکن ها همه روزه طالبانی ها را شخم بزنن.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      13 3
      ۲۰ سال پیش طالب هد دیپلمات هایمان را شهید کردند و امروز اژآمدن طالب ها بدمان نمی آید
  • GB ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 1
    می‌روند در اردن مستقر می‌شوند که مامن مصونی برای انهاست
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    8 3
    بایدن کار زیرکانه ای کرد. افغانستان را با مشکلات بزرگ و منافع اندکش به رقبا واگذار کرد.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 5
    آقا این بایدن داره دروغ میگه، فامیل ما (!) تو ویسکانسین زندگی میکنه میگه آسفالت که نگو، نوی نو مثل مخمل میمونه میخواست بگه چاله چوله، از بس سی چهل ساله از این لغت استفاده نکرده بود یادش رفته بود چی میگن بهش، نه که چاله چوله اصلا ندارن!! پل هم که میگه سه تا سه تا پل نو موازی کشیدن که یکیشو ماشین و موتور میره، یکیش مال دوچرخه سوارها هست یکیشم بچه ها روش اسکیت و اسکیت بورد اینا بازی میکنن!!! باور نمیکنی؟ به مرگ مصی وز وز قسم اگه دروغ بگم!!!!
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    7 10
    قابل توجه خرانی که شعار نه غزه نه لبنان سر می دادند که ببینند دشمن ما از سیزده هزار کیلومتر آنطرف تر به منطقه آمده و پولش را در کنار گوش ما. خرج می کند.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    7 1
    آقای اشرف غنی نتیجه ی اعتماد به آمریکا همین است.ای کاش می گذاشتی عبدالله عبدالله رئیس جمهور بشه تا وضعیت این گونه نشه.ای کاش اشرف غنی یه کم شعور و بصیرت داشت.البته این مردک تا چند روزه دیگه از افغانستان فرار می کنه.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 6
    فاعتبروا یا اولی الالباب.عاقبت تکیه بر استکبار همینه.دولتمردانی که از مردم خود غافل شدند
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      1 1
      ببخشید اولی الابصار منظورم بود
  • GB ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 3
    اره دیگه هر چی اروانیوم بود غارت کردن
  • پیرمرد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 1
    بیچاره مردم مظلوم افغانستان سالهاست روی آرامش به خود ندیدن.هرجا حضور استکبار یا عواملش باشه وضعش همینه.فرقی هم نمیکنه استکبار شرقی باشه یا غربی
  • امیرو IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    11 0
    یار غار اشرف غنی قلابی ار آب در آمد! اشرف غنی احمق خیلی دل به تروریستهای آمریکایی بسته بود که حتی برای ایران هم قلدری میکرد. اشرف خان حالا برو به درک. البته دلمان برای مردم بیگناه افغانستان میسوزد.
  • حامد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    11 1
    یک بی سوادی سال 95 می گفت: ایران هم نیروی نظامی رو تعطیل کنه و بریم زیر چتر حمایتی آمریکا تا اینجوری شاید پیشرفت کنیم. حالا از اون دنیا حال و روز افغانستان رو ببین نتیجه اعتماد به بیگانه چیست؟
  • بهزاد IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    اشرف غنی موقعی قبرخودش کند که نفت ایران را برابر با اب افغانستان دانست مردک ابله
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    اشرف غنی رو زنده میخام!!!
  • عدالت IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 0
    افغان ها میخواستن تهاتر آب با نفت کنن پس کجا هستن اونایی که انگلیس و امریکا درس خوندن و برای همسایه های افغانستان شاخ و شونه میکشیدن؟
  • اهبرخان IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 4
    طالبان با اینکه حکومت بدی است ولی باز بهتر از بی حکومتی هست.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 0
    آمریکا و غنی تاکید بر نیروی سیصد و پنجاه هزار نفری افغانان . تاکید و نظر داشتند . در حالیکه طالبان همزمان با مذاکرات و ترک نظامیان ناتو . اقدام بتصرف روستاها و شهرهای کوچک کردند . از هر سو طلب کمک و اعزام نیرو بود . صحبت از نبود امکانات و باعث محاصره شدن و تسلیم . کم کم از دیگر ولسوالی ها همچنان بهمین شکل پیش میرفت . و دولت با بهانه های خود طفره میرفت . تا واضح شد . بدلایل مختلف که ازز سوی برخی عنوان شد . کار بدینجا رسیده که حتی افرادی که سالها برای ناتو و بخصوص آمریکا کار کردند و در خبرها آمد که ویزا میگیرند و به آمریکا و اروپا خواهند رفت . غیر از دویست . سیصد نفری . بقیه را بجا گذاشته و آنان در کنار نمایندگان و الان دولتمردان در باره نامردی آمریکا سخن میرانند و آنکشور را خائن بمردم میدانند .. یکی میگه دروغ بود سیصد و پنجاه هزار نیرو . چطور نزدیک به صد نیرو بکمک هرات فقط رفتند و کمتر استانی حتی همین تعداد نیرو برای کمک بخود ندیده . خیلی ها . بخاطر بیکاری و معاش جذب نیرو شده بودند . که اکنون فرار بر قرار ترجیح دادند و عده ای معتقدند فساد باعث . تعداد زیاد گفتن . و آمار دروغ . بخاطر کسب پول بابت ارتش خیالی . این اعداد را میگفتند . و بسیاری با امکانات همراه با والی و دیگر مسئولان دولتی شهر و روستا . خود را تسلیم کردند . و باز غنی از طرح شش ماهه و خرد کردن زانوی طالب و پریروز در تماس با یک والی خبر و نوید پیروزی را میداد . در حالیکه پنج استان را همان روز از دست داده بود ..بیشتر از دو ماه قبل صحبت از خیزش مردمی برای کمک به ارتش بمیان آمد . که با اتهام زدن های این و آنسو مانع شدند و آن عده ای که در شمال و شمال شرق و هرات . شکل گرفت مانند اسماعیل خان که دیروز تسلیم شده . دائم داد از نرسیدن. امکانات و مهمات . شکایت داشتند . احمدی مشاور رئیس جمهور میگفت . اگر داشتیم نمیدادیم . پس مشکل داریم . اینجا کارخانه سلاح و مهمات سازی نداریم که بتوانیم جوابگوی همه باشیم . در حالیکه یک دولتی سخن از پنج سال مداومت مقاومت هم که باشد . مهمات داریم . از همه چیز . .. اینجا یک چیز را نشان میده . یکی مثل طالبان خبر از همه استعدادهای افغانستان داشته . و دولتی که با سندسازی ها و فساد . خلاف واقع را بمردم میگفته و خود شاید بیخبر ِ و اکنون مطلع . متوجه شده اند . که آمریکا . چگونه عمل کرده .
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 11
    برای ما ارزش افغانستان هزار برابر آسیای میانه است انشاله با تسلط طالبان بر تمام خاک افغانستان و اتمام جنگ و اخراج آمریکا می شود ریل و آزادراه هرات مزارشریف کاشغر چین را پیگیری کرد تا مستقیما به شبکه ریلی چین متصل شویم از آنطرف کارخانه ها و تولیدی های ما یک بازار بزرگ و تشنه را کنارشان خواهند داشت فقط حساب کنید افغانستان به چه میزان سیمان و سایر مصالح ساختمانی نیاز دارد امنیت مرزها بهتر خواهد شد و می شود درباره جایگزین کردن کشت خشخاش رایزنی کرد که باحضور آمریکایی ها کشت خشخاش بیشتر شد و هزار نفع دیگر اما ما با آسیای میانه انقدرها کار و منفعت نداریم فعلا آمریکا آنجا بماند تا با فشار اقتصادی بعدی از آسیای میانه هم گورش را گم کند .
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 1
    ایران چنانچه لازم بداند . برای آرامش مردم . که نمونه هاش در جمع آوارگان و مجموعه مردم در کابل . با دعوت از سران دو سمت درگیر در افغانستان . برای طرح صلحی که قبلا طالبان بر آن رضایت داشتند . یعنی تشکیل حکومت موقت . بدون حضور دولت و شخص غنی .. نشستی داشته باشند . تا حداقل امور طبیعی و زندگی مردم . و برگشت آوارگان و امورات اقتصادی . بحالت و روال سابق و عادی برگردد . تا مردم بی پناه کمتر آسیب ببینند . ایران بلحاظ قرابت فرهنگی . زبانی و تمدنی که مردم دو کشور بدان عقیده و اذعان دارند و حتی دیروز بحثی در تلویزیونی راجع به اینکه مردم و جوانان خود را خراسانی و آریانائی میدانند .. میتواند نقشی در این اوضاعی که مردم افغان امروزه خود را بی پناه میدانند و از هر سو و در رسانه صحبت از جنایت و خیانت آمریکا بحث میشود و غیره . برای آرامش مردم ایفا کند .. این قدرت را ایران دارد و باید از آن استفاده کند .. و میشه گفت انتظار مردم افغان از ایران بیشتر از سایر کشورها هست
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    آمریکا حسابش با خودش. کاش ایران موضعش مشخص بود. آمریکا عراق را هم بیست و بلکه سی سال اشغال کرد . همین کارها که در افغانستان کرد در عراق کرد. آخر هم گذاشت رفت. اما حتی وقتی بودن ایران بیکار ننشست. رفت و با تکفیریها داعش و اقاعده نه فقط در عراق بلکه در سوریه که حتی مرز مشترک نداریم جنگید مشاوره داد. شهید داد و هنوز هم شهید میده اونجا داعش و القاعده و تکفیری اینجا طالب. حالا چون بیست سال گذشته نسل جدیدشون اومده لفظ قلم صحبت می کنن. ÷شت میز میشینن در دوحه. شهربازی میرن و رگ خواب ما روبلدن، خوبن؟ مردم افغان اینها رو نمیخوان و در بیست سال گذشته طالبان نیومدن حزب سیاسی بشن بدون خونریزی کشور و دولت رو بگیرن. حالا چی اونها رو توجیه می کنه؟ دولت و جمهوری اسلامی هم قبول ندارن امارت اسلامی میخوان. این که داعش نسخه 2021 شد آمریکا بخاطر منافع مادی و زیرزمینی عراق آمد اونجا رو اشغال کرد ایران که برای این نرفت کمک مردم عراق. اگه ایران که مدام به تبعیض قوم و نژاد آمریکا و غرب ایراد می گیره ذره ای، به دلیلی مشابه به افغانستان کمک نمی کنه خیلی ناراحت کننده است
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    برخی در افغانستان معتقدند . مشکل افغانستان امروز نیست . بلکه فردا هست که آمریکا برای آن نقشه کشیده ... و آن حضور کنونی بسیاری تروریست های بین المللی که در کوه های صفحات شمال بسر میبرند و در آینده . مشکل برای افغانستان و حتی طالبان . و حتی جذب نیروهای آنان و سایر همسایگان افغانستان که جمع کشورهای رقیب آمریکا را شامل میشوند . خلق کنند هست . آن مصیبت اصلی هست که باید انتظار داشت ..
  • FR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    يك فتواي بين المللي براي به هلاكت رساندن تروريستهاي امريكايي صادر شود اماده اين اماده
  • مسلم IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 0
    میخوام بدونم آمریکا اینهمه به افغانستان کمک کرد و آموزش داد حالا خودشون نمیتونن بجنگن حساب اینه که مردم افغانستان از طالبان بدشون نمیاد
  • بفرما IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    بابا آمریکا دیگه چجوری بگه قابل اعتماد نیست، این دفعه اول هم نیست در ویتنام جنوبی سابق هم همین کار رو کردن.
  • بایدن IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    کل قضایای افغانستان یک نقش برنامه ریزی شده است ولی اهدافش چیه الله اعلم! ملت برادر ایران مواظب باشین این بایدن خیلی فریبکار و دغل باز و بی شرم است،
  • ناشناس IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    بایدن بیشرف خائن روزی سر کشور خودت هم این بلا خواهد اومد ایرلندی نابکار
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 0
    آمریکا در طول بیست سال در افغانستان نتونست یه نیروی نظامی به درد بخور درست کنه اونوقت ادعای ابرقدرت داره نشون میده که این غول بی خاصیت چقدر ناکارآمدی هست بنازم سپاه رو که در چند ماه حشدالشعبی قدرتمند را سروسامان داد.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    اشرف غنی نادان
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    دقیقه نود ؟آمریکا وارد میشه همان کاری که بیست سال پیش کرد یک بار طالبان 95درصد افغانستان را تسخیر کردن فقط یک استان مانده بود دقیقا دارداون اتفاق دوباره تکرار میشه 11سپتامبر و ورود ناتو وآمریکا به معرکه جنگ و ورود تروریستهای داعش وکشتار وسیع ونا امن کردن منطقه ..یک ما بعد همه چیز مشخصه
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    امروزجای حاج قاسم سردار دلها در افغانستان مانند عراق چند روزه ان عراق را نجات داد بخوبی احساس میشود....بجای ان از روی ناتوانی مسولین ما شدند همراه طالبان
  • US ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    بایدن یکی از خراب ترین و بدجنس ترین روسای جمهور امریکاست امیدوارم یک روز طالبان یا مشابه آن به آمریکایی ها حمله کند و زنان و دخترانشان را به بردگی جنسی ببرد و پسرانشان را سر ببرد تا طعم حمایت از افراط گرایی را دقیقا مثل افغان ها بچشند و بفهمند یه من ماست چقدر کره دارد.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    خطاب به ۱۷:۲۵: هیچ می دانی حرفی را که زده اید اگر بدون سند و مدرک باشد مرتکب چه گناه بزرگی شده ای!!! این چه رسم ابلهانه ای است که هر کسی که مخالف ما باشد را با بدترین صفت ها خطاب می کنیم. مسلماً سیره معصومین علیهم‌السلام اینگونه نبوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس