کد خبر 1243371
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
ادامه تصرف نقاط مرزی از سوی طالبان/ کابل دست به دامن چین و روسیه

ادامه تصرف گذرگاه های مرزی از سوی طالبان، حضور اشرف غنی در پایگاه بگرام، درخواست کمک کابل از روسیه و چین و صحبت های اردوغان درباره فرودگاه کابل از مهمترین تحولات جدید افغانستان هستند.

به گزارش مشرق، تحولات امنیتی افغانستان با سرعت زیادی در جریان است به طوری که در هر ساعت خبرهای متعددی درباره تسلط طالبان بر مناطق مختلف و یا بازپس گیری این مناطق از سوی نیروهای دولتی این کشور منتشر می شود.

تصرف گذرگاه های مرزی

مهمترین تحول امنیتی در افغانستان شاید تصرف گذرگاه های مرزی این کشور با ایران از سوی طالبان باشد. در همین رابطه طی چند ساعت گذشته اعلام شده که دو نقطه مرزی بین ایران و افغانستان از سوی طالبان تصرف شده است.

بر اساس این گزارش، عصر روز گذشته دو گذرگاه و گمرک مرزی افغانستان با ایران یعنی «اسلام قلعه» و «ابونصر فراهی» بعد از درگیری مسلحانه با نیروهای دولت افغانستان، به کنترل نیروهای طالبان درآمد.

یک مقام دولتی در هرات به آسوشیتدپرس گفت که گذرگاه اسلام قلعه سقوط کرده و دو مقام ارشد امنیتی به رویترز گفتند که با سقوط این گذرگاه، نیروهای امنیتی و گمرکی افغان به آن سوی مرز پناه برده اند. نام هیچیک از این مقام ها فاش نشد.

بعد از گرفتن گذرگاه هایی در مرز تاجیکستان و ازبکستان، اسلام قلعه سومین گذرگاه مرزی افغانستان است که طالبان در یک هفته اخیر تصرف می کند.

از چند روز پیش گزارش‌هایی مبنی بر حمله طالبان به بازار قدوس آباد در اسلام قلعه، مرز این کشور با ایران منتشر شده بود.

کنترل فرودگاه کابل

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت واشنگتن و آنکارا در مورد «ابعاد» و نحوه حفاظت از فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده‌اند.

دولت ترکیه مسئولیت حفاظت از این فرودگاه پس از خروج نیروهای آمریکایی در پایان ماه اوت را پذیرفته است و این نشانه‌ای از بهبود مناسبات بین واشنگتن و آنکارا است.

اردوغان گفت این موضوع روز پنجشنبه بین وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع ترکیه مورد بحث قرار گرفته و افزود: «در جریان گفتگو با آمریکا و ناتو ابعاد این ماموریت بررسی و آنچه که ما می‌پذیریم و نمی‌پذیریم مشخص شد».

تسلط طالبان بر دو سوم مرز افغانستان و تاجیکستان

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده طالبان حدود دو سوم مرز افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل خود دارد و از همه طرف‌ها در افغانستان خواست خویشتن‌داری کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما متوجه افزایش شدید تنش در مرزهای افغانستان و تاجیکستان هستیم. گروه طالبان به سرعت بخش بزرگی از مناطق مرزی را اشغال کرده و در حال حاضر حدود دو سوم مرز را کنترل می‌کند. مسکو آماده است اقدامات اضافی برای جلوگیری از حمله به متحد خود تاجیکستان انجام دهد.

زاخارووا در ادامه گفت: روسیه از همه طرف‌ها می خواهد از گسترش تنش در خارج از افغانستان جلوگیری کنند.

درخواست کمک

با افزایش تحرکات طالبان، دولت افغانستان خواستار دریافت کمک از کشورهای روسیه، چین و هند شده است.

در همین رابطه «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان در اظهاراتی اعلام کرد: افغانستان از هرگونه پشتیبانی فنی و ضد تروریستی از طرف شرکای خارجی از جمله نظامیان روسیه، چین و هند استقبال می کند.

محب در ادامه گفت: با این حال، هرگونه کمک خارجی نباید در امور داخلی دولت افغانستان تداخل ایجاد کند.

اشرف غنی در بگرام

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز جمعه از پایگاه بگرام بازدید کرد.

در این بازدید حمدالله محب مشاور امنیت ملی و امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی را همراهی کردند.

نیروهای نظامی آمریکا پایگاه هوایی بگرام را که بزرگترین پایگاه هوایی افغانستان محسوب می‌شود در تاریخ ۲ ژوئیه ترک کردند.

این پایگاه در شمال کابل قرار دارد، پس از تهاجم سال ۲۰۰۱ آمریکا به افغانستان، به پایگاه اصلی نیروهای نظامی آمریکا در این کشور تبدیل شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    28 12
    روسیه و چین ایران از طالبان حمایت می کنند از این کشورها کمک خواستن حماقت است
    • حسین IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      12 10
      باز تو شکر خوردی....
    • CA ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      14 4
      آمریکا که دو دهه تو افغانستان بود چرا یه دفعه فلنگ و بست در رفت؟! چون نزدیک بود خودش هم به فنا بره البته حسابش رو تو عراق و سوریه خواهند رسید. زیاد هم زرت و پرت کنه حتی خود آمریکا رو میزنند!
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      12 7
      امریکا روسیه چین اسراییل فرانسه انگلیس ارمنستان هند دشمن اسلام هستند هیچ فرقی باهم ندارند
    • US ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      7 1
      طالبان گفته با آمریکا روابط بر قرار میکنیم
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      4 3
      حمایت ایران از طالبان؟
    • DE ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      3 3
      امریکا روسیه چین اسراییل فرانسه انگلیس ارمنستان هند دشمن اسلام هستند هیچ فرقی باهم ندارند. طالبان و داعش رو یاد رفت بنویسی یا عمدا ننوشتی؟
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      5 5
      سعدالله زارعی دروغ می گوید. طالبان نشان داد صداقت دارد و چه در 20 سال قبل و چه الان که طایفه گرا نیست و اگر شما شیعیان افغانستان را علیه آنها نشورانید آنها هم کاری به کار شیعیان نذارند.. مردم افغانستان هم اگر قصد مقاومت علیه طالبان داشتند طالبان به این راحتی بیشتر جمعیت و خاک افغانستان را با حداقل جنگ و خونریزی تصرف نمی کرد. متاسفانه هنوز دلداده گروه فاسد اتحاد شمال و باند احمد شاه مسعود هستید که فاجعه کشتار محله شیعه نشین افشار کابل را خلق کرد. اگر دلتان برای شیعه سوخته بود دست از این دوستی ها خاله خرسه بر می داشتید.
    • GB ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 0
      نه یادم رفت و نه عمدی تو کار بود من در مورد دولت ها حرف زدم نه شبه نظامیان و تروریست ها
    • ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      5 2
      امریکا روسیه چین اسراییل فرانسه انگلیس ارمنستان هند دشمن اسلام هستند هیچ فرقی باهم ندارند. « ترکیه و آذربایجان که نوچه های اسراییل هستند رو فراموش کردید!»
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      2 0
      من ایران رو فراموش کردم
  • . IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    29 1
    اشرف غنی چنان برای ایران کلاس گذاشته بود انگار ما در کشورشون آواره شدیم، مدام از عربستان و امارات صحبت میکرد چرا الان حواسش به اونا نیست ، یه آب هیرمند دستشون هست ببینید چه بلایی سر سیستان آوردن آنوقت تا مشکلی پیش میاد یا رو سر ما یا پاکستان آوار میشن،
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      7 15
      افغانستان فکر میکنه با بستن هیرمند میتونه از ایران باج بگیره ، ایران هم فکر میکنه با غنی کردن اورانیوم میتونه از اروپا و آمریکا باج بگیره کلن سران کشورهای اسلامی کم شعورن . فقط گروگان گیری بلدن
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      14 5
      ایران هیچ وقت فکر نمیکنه با غنی کردن اورانیوم از چند کافر و ملحد باج بگیره این ذهن حقیر تو هست که این گونه فکر می‌کند.
    • امید IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      9 2
      چقدر استدلال مسخره ای............... افغانستان رو داری با ایران مقایسه میکنی؟ شیوه حکوت داری و جایگاه دو کشور با هم غیر قابل مقایسه است ثانیا ما با غنی سازی اورانیوم میخوایم کشورمون پیشرفته و برقمون رو تا چندین سال تضمین کنیم چیزی که خیلی کشور های دیگه مثل اورپا و آمریکا در حال انجام دادنش هستن
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    17 2
    ارتش ترکیه بود برا امنیت مرز نشین ها ۳۰ کیلومتر میرفت توو خاک افغانستان
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    12 6
    وسط جنگ درگیری و سقوط شهرها توسط طالبان و اینکه خود امریکایی شبونه در رفتن اونقت ترکیه حفظ امنیت فرودگاه کابل که هر ان ممکنه سقوط کنه را توسط امریکایی ها به اونها رو یه سیگنال مثبت برای خودش میدونه !!! اونم جایی که مسئولیتش با خود امریکای پدرسوخته بوده ترکیه فکر کرده توی هر سوراخی میتونه انگشت کنه
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      8 9
      تو مواظب خودت باش ترکیه سروقتت نیاد.
    • مقدس IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      8 9
      اردوغان تکفیری دزد راهزن پر رو شده انشاءالله به امید خدا چنان سیلی محکمی در افغانستان خواهد خورد که اتاتورک در قبر بلرزد .
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      8 3
      بدون اغراق امنیت ترکیه وابسته به اراده ایرانه وخودشون خوب میدونن گرگهای اروپایی و امریکایی چه دندونی براشون تیز کردن همونطور که موقع کوتاه ایران به دادشون رسید اردوغان باید پاشو انداره گلیمش دراز کنه درگیر کردن ترکیه در سوریه عراق لیبی قطر و اخیرا در قالب ناتو در افغانستان !! اش داره زیادی شور میشه
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    19 0
    سیاست سکوت همسایگان وقدرتهای منطقه نشان از یک توافق میده
  • DE ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    6 0
    حق ابه هیرمند به ایران باید برای همیشه قانونی و تثبیت و بی چون و چرا اجرایی بشه. اگر راست میگن برادریشون رو ثابت کنن. این گوی و این میدان! یادشون نره زمان نه چندان دور افغانستان یکی از استانهای ایران بودو ایران دراین 42 سال به افغانستان با اینهمه مشکلات کمک های عظیمی کرده، حق نان و نمک رو زیرپانذارن!
    • CA ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      1 0
      تنها راه کنترل حق آب از هیرمند کنترل توسط نیروهای نظامی و امنیتی ایران از بدو سرچشمه تا انتهای رودخانه هست. از یک کشور خیالی متشکل از چهار تا شهر ها و روستاهای خودمون که در عمل دولت و نیرو نداره هم میخوریم. اگه ترکیه بود به همون بهانه حق آبه هیرمند هزار مرتبه تا الان این کار رو کرده بود و تا عمق 200 کیلومتری داخل اففانستان منطقه حایل تشکیل داده بود. تحریم هم که هستیم نمیدونم از چی میترسیم.
  • سهند IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    4 1
    از کی تا حالا شرکای خارجی افغانستان چین و روسیه و........ شدند!!! طالبان عرضه داشته باشه درس خوبی به اردوغان میده
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 0
    هجوم زن و بچه های افقان به مرز ایران از دست میلیشیای طالبان و وضع اسفناک انها باید کمک درسال بشود
  • IN ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    نه ایران نه چین و نه روسیه از یک دولت دست نشانده امریکایی هرگز حمایت نخواهند کرد که هیچ منتظر سقوطشم هستن از اون گذشته اینکه ایران بر ضد طالبان اقدامی انجام نمیده و یا از دولت کابل که هیچ درخواست کمکی هم از ایران نکرده کمک نمیکنه معناش این نمیشه که از طالبان حمایت کنه
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      وقتی داعش به ۴۰ کیلومتری مرز ما رسید بمباران شد اما طالبان تا خود مرز آمد و اقدامی نشد. حمایت دقیقا چطوری است؟
  • US ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 1
    به زودی تفکر اسلامی و انقلابی بر افغانستان حاکم میشه و دنیا خواهد دید که تفکر انقلابی بهتر اداره میکنه یه کشور رو یا تفکر منحوس و ویرانگر غربی. افغانستان تا چند سال آینده مثل ایران یک کشور توسعه یافته و قدرتمند خواهد شد و موشک های بومی و انرژی هسته ای تولید خواهد کرد. درحالیکه تو این چند دهه رو به زوال رفته بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس