مصطفی درایتی

"مصطفی درایتی" از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی از این گفته است علیرغم شکست برجام اما "امکان مذاکره ما با ترامپ" هم وجود داشت که البته تصمیم این کار با دولت نبود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 پاسخ همزمان دو آیت‌الله به مدعیان فساد سیستمی

پاسخ همزمان آملی لاریجانی و رئیسی به مدعیان فساد سیستمی/ می‌خواستیم با ترامپ هم مذاکره کنیم!

آیت ا... آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان اخیراً طی سخنانی در جلسه مجمع با تبریک سالروز ولادت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) و همچنین گرامیداشت دهه مبارکه فجر، به مسائل روز کشور اشاره کرد و با بیان اینکه مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) وجود داشته است، اظهار کرد: در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: کدام انقلاب را در جهان سراغ دارید که بعد از چهار دهه انواع هجمه ها، تحریم ها و تهدیدها اینگونه سرزنده باشد؟ البته منکر ایرادات و کاستی ها هم نیستیم و همه باید با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنیم.[1]

همزمان با این سخنان، خبرگزاری صداوسیما نیز گزارش داد که حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در یکی از سخنرانی‌های خود در سفر استانی به گیلان پیرامون بحث فساد گفته است:

"بله! یک مسئولی در جایی فساد می‌کند، یک مدیر ممکن است در جایی پایش بلنگد. اما هاضمه جمهوری اسلامی ضد فساد است. دلیلش همین است که عده‌ای می‌گویند چرا فساد است. اگر فساد سیستمی بود که اینطور نبود. بله. ممکن است در یک گوشه‌ای و به هر دلیلی انسان به خاطر هواهای نفسانی دچار لغزش بشود. ما بنای برخورد داریم. ما فساد را در هیچ کجا تحمل نخواهیم کرد. خسته هم نمی‌شویم.[2]

*این سخنان حکمی و فلسفی؛ پاسخ اصولی به کسانی است که از وقوع برخی مفاسد به شدت ناراحت هستند و معتقدند که این مفاسد توانسته به کارنامه افتخارآمیز نظام اسلامی خدشه وارد کند.

و پاسخ به کاسبان فساد و کسانی که با مدعای عدالت یا ایده‌آل‌گرایی، تهمت بزرگ "فساد سیستمی" را به نظام اسلامی زدند و موجب انکسار ذهنی برخی دوستداران نظام شدند.

فساد حتی در حکومت امام معصوم نیز وجود دارد و هیچ حکومتی در جهان را نمی‌توان یافت که بدون فساد باشد. زیرا فساد یک امر نفسانی است و مثل دروغ یا نگاه بد؛ نه قابل جلوگیری کامل از سوی حکومت است و نه قابل شمارش!

بحث رتبه‌بندی فساد نیز همانطور که بارها در وبلاگ مشرق مورد اشاره قرار گرفت؛ یک ادراک ذهنی است نه یک واقعیت قابل شمارش.

کما اینکه در بیوگرافی سازمان شفافیت بین‌الملل که اقدام به رتبه‌بندی کشورها از نظر فساد می‌کند نیز آمده است که این رتبه‌بندی بر اساس "ادراک فساد" است. مقوله‌ای که از مصاحبه با کسانی از مردم و بر اساس اخبار روز بدست می‌آید.

حقایق پیش‌گفته نه تنها در بحث چرایی بروز برخی مفاسد صدق می‌کند بلکه در بحث علت وقوع فساد در نزد برخی کارگزاران بلندپایه حکومتی نیز بسط معنی دارد.

چه اینکه پیروی از نفسانیت به رتبه و مقام اجتماعی نیست و هر کسی در هر لحظه‌ای می‌تواند مرتکب فساد شود.

از همین روست که می‌بینیم امیر لشکر سپاه امام مجتبی(ع) با اینکه در تخصصی‌ترین فرایندهای نظارتی از سوی امام انتخاب شد (اشاره به دشمنی خونی عبیدا... بن عباس و معاویه که به قتل فرزندان عبید از سوی معاویه انجامید) اما با این‌حال همین فرد نیز فریب درهم و دینار معاویه را خورد و امام معصوم را تنها گذاشت.

و از همین رو بود که در بحث پرونده "فساد طبری" و یا "فساد شریفی" که هر دو هم‌اکنون در زندان هستند؛ مظلمه بزرگی بر گردن کسانی قرار گرفت که انگشت اتهام را به سمت آیت‌ا... لاریجانی و یا شهردار وقت تهران دراز کردند و مدعی شدند این فساد حاصل ضعف مدیریت و یا فساد سیستمی بوده است!

دقت شود که پرچمدار حقایق فلسفی پیش‌گفته در بحث فساد و عقلانیت حکومتی؛ شخص مقام معظم رهبری هستند که از سال‌ها قبل در کنار تأکید مؤکد بر برخورد با فساد اما علیه "مفسدنمایان" و "مدعیان فساد ساختاری و سیستمی" هم بپا خاستند تأکید کردند که کارنامه نظام مایه مباهات است.

معظم‌له 19 سال قبل و در بحث حکمت اشاره شده پیرامون فساد و امکان بروز آن فرمودند:

"به مسؤولان نظام حُسن ظن داشته باشید.  ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا!  فساد همه جا را نگرفته است.

باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟  فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما -حکومت- وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند. "[3]

ایشان 2 سال قبل نیز علیه مدعیان فساد ساختاری و سیستمی هم فرمودند:

"بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگاه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟

بله! در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد؛ خب اینها خیلی تفاوت دارد؛ این را توجّه داشته باشید. بعضی‌ها در حرف زدن، در نوشتن؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، راحت برمیدارند اینجا و آنجا مینویسند «آقا همه را فساد گرفته»؛ نه آقا! این‌جوری نیست. بله! فساد هست، در دستگاه‌های مختلف هم هست. من دیدم مثلاً در فرض کنید مجلس یا جای دیگر بعضی‌ها را متّهم میکنند؛ درست که دقّت میکنید، می‌بینید آنهایی که مورد اتّهام قرار گرفته‌اند یک چند نفر آدمند؛ این چند نفر را نمیشود تعمیم داد. تازه اگر راست باشد؛ ممکن است همین هم که متّهم میکنند دروغ باشد، خلاف واقع باشد، از روی ندانستن و بی‌اطّلاعی باشد؛ امّا اگر هم راست باشد، تازه میشود چند نفر در مقابل یک عدّه‌ِی کثیر. توجّه داشته باشید که افراط و تفریط در همه‌ی چیزها غلط است. "[4]

دفاع رهبر معظم انقلاب از آیت‌ا... آملی‌لاریجانی پس از هجمه بلاوجه به ایشان بواسطه پرونده طبری نیز یکی از برگ‌های خواندنی کتاب بصیرت و عقلانیت در تاریخ جمهوری اسلامی است.

درباره این موضوع البته خوانش گزارش چند ماه قبل مشرق که با تیتر "نظر رهبری درباره فساد طبری‌ها در حکومت اسلامی چیست؟" منتشر شد نیز توصیه می‌شود.[5]

***

می‌خواستیم با ترامپ هم مذاکره کنیم!

پاسخ همزمان آملی لاریجانی و رئیسی به مدعیان فساد سیستمی/ می‌خواستیم با ترامپ هم مذاکره کنیم!

مصطفی درایتی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این سؤال که "در 4 سال گذشته تحریم‌های گذشته بازگشت و 700 تحریم جدید نیز وضع شد. با این وجود می‌توانیم دیپلماسی دولت دوازدهم را موفق بدانیم، در حالی که فشارهای اقتصادی بیش از همه به کشور وارد شده است؟" اظهار کرد:

"نگاهی که در زمان تحقق برجام و پس از آن پیش آمد، دو نگاه متفاوت بود. لذا آنچه با برجام انجام شد یک مسأله و آنچه پس از روی کار آمدن ترامپ انجام گرفت، مسأله‌ای دیگر است. ترامپ می‌گفت با برجام مخالف هستم و فشار حداکثری را برای پای میز مذاکره نشاندن ایران، در دستور کار قرار خواهم داد. زمانی که مذاکرات برجام شروع شد، شرایط متفاوت بود. پس از روی کار آمدن ترامپ هم امکان انجام کارها وجود داشت اما تصمیم آن با دولت نبود!"[6]

*منظور درایتی که مدعی شده در دوران ترامپ هم امکان مذاکره بود اما تصمیمش با دولت نبود! اینست که ستاد مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان برای کرنش بیشتر، امتیازات بیشتر و عبور از خطوط قرمز نظام در برجام‌های 2 و 3 هم مشکلی نداشتند اما کسانی یا کسی در بالاتر از دولت اجازه این کار را ندادند!

جالب است که این پروژه "مقصر تراشی" از سال 92 و حتی قبل از توافق موقت ژنو هم توسط برخی محافل تحلیلی مورد اشاره قرار گرفت و آنها گفته بودند که تیم مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به دنبال یک توافق نهایی هستند. اما این توافق شکست می‌خورد و عوامل پروژه بلافاصله مسئولیت را متوجه شخص دیگری می‌کنند.

تفکر امثال درایتی و دوستان او اینست که مردم ایران خالی از غیرت و شرف و تاریخ و دین و تمدن هستند و صرفا بواسطه بروز چند مشکل و یا گرانی که دوستان همین آقای درایتی بوجود آورده‌اند؛ هر کرنش و تسلیمی را پذیرا می‌شوند.

این در حالی است که ایران و ایرانی هرگز در طول تاریخش چنین نبوده و هویت ارزش‌مدار خود را با هیچ چیزی سودا نکرده است.

جالب آنکه در طول 42 سال گذشته؛ نگاه شبان رمگی اصلاح‌طلبان به مردم، حکومت و جامعه که مصداق آن در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) و با عبارت "همّها علفُها" آمده است هرگز اثبات نشد و مردم ایران نشان دادند که با این نوع نگاه برگرفته از انگاره‌های شیطانی و لیبرالی هیچ سنخیتی ندارند.

ادعای درایتی درباره امکان مذاکره با ترامپ در حالی است که آقایان ابتدا بایستی توضیح بدهند مذاکرات آنها با اوبامای مؤدب چه دستاوردی برای مردم داشت و آیا جز تحریم از فردای امضای برجام و "تقریبا هیچ" چیز دیگری هم ثبت شده است یا خیر؟!

ذکر این نکته ضروریست که البته نظام اسلامی هم برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و... کارنامه پر افتخاری دارد و اجازه نداده است که ایران اسلامی با یا بدون برجام، دچار بحران شود.

مشکلاتی که طی 7 سال گذشته از سوی دولت آقای روحانی در بحث اقتصاد بروز کرده است نیز یک راه حل مشخص دارد و آن رأی خوب مردم به کاندیدایی با همت جهادی در انتخابات 1400 است.

***

1_ mshrgh.ir/1176977

2_ https://www.iribnews.ir/00Ccnk

3_ mshrgh.ir/1089398

4_ mshrgh.ir/1089398

5_ mshrgh.ir/1089398

6_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/307644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 134
  • سید IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    57 49
    اصلاح طلبان تهوع آور/ کدخدا باور!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      17 5
      جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
  • مهرناز IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    40 7
    ممصطفی درایتی " فعال اصلاح طلب " بی تفکری هم حدی دارد " مذاکره با ترامپ " باکسی که ژنرال کشور ودانشمند کشور را ترور کرد ؟ سردمداران امریکا ترامپ را بخاطر حمایت از حمله کنندگان به کنگره " در حال محاکمه کردن هستند چرا؟ حرمت کشورتان را ارزان می فروشید " خودتان را از غرق شدن در تفکرات مسموم نجات بدهید.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      12 6
      پس اصلاح طلب ها که اینقدر به دولت احمدی نژاد ایراد گرفتید ،بدانید که احمدی نژاد با این همه تحریم یکباره( به قول خودتان که در این دولت را توجیه می کنید.) وتجربه اول خوب دولت داری کرد. وشما به اون گیردادید. حالا که دولت دوازدهم همه راههای دور زدن تحریم را با مذاکره به طرفهای غربی نشان دادیدبه به و چه جه می کنید وفشارش را مردم تحمل می کنند...
    • مهرداد کریمیان IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 8
      احتمالا منظور ایشون از مذاکره با ترامپ، مربوط به قبل از خروج آمریکا از برجام و ترور سردار بوده است
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    62 9
    الان در اکثر ادارات به منابع قدرت مالی یا سیاسی وصل نباشی نمی توانی رشد کنی آیا این خودش نشانه فساد سیستمی نیست?
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      14 2
      حتما هست
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      درودبرتو
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      حتما هست
  • علیرضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    33 11
    یک مردی چون شهیدسلیمانی درعرصه جهاد نظامی نیازاست که درعرصه جهاداقتصادی رئیس جمهورشود
    • US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      16 32
      نظامی چطور میتونه کشور اداره کنه ؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      15 6
      نظامی همانطور که در عرصه های مختلف تولید بنزین و ورود در عرصه های کلان تولیداتی و ... توانست موفق بشود در مابقی هم ... ورود در عرصه نظامی مانعیت از موفقیت در دیگر عرصه ها می آورد ؟! نظامی مسلمان را با هیولاهای متجاوز و سفاک توی ذهنت مقایسه کردی ؟!
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      13 0
      فکر نمیکنم منظور ایشون نظامی بودن رییس جمهور باشه. سردار نفر اول جهادنظامی بود، یکی رو لازم داریم که نفر اول جهاد اقتصادی باشه. شمام دنبال بهونه نباش سریع از تو حرفا حرف دربیاری. بعدم اگه همچین فردی هم پیداشد که بتونه مارو ازین هچلی که یه عده توش انداختن دربیاره، حالا نظامی هم باشه، چه ایرادی داره مثلا؟! بعضیا سریع میپرن آب رو گل آلود کنن ماهی مورد نظرشون رو بگیرن....
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      4 1
      غنی سازی اورانیومه مگه ..! داداش نخبگی خاصی این سمت نیاز نداره، لطفاً فریبکار نباشید.
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 4
      سردار سعید محمد
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    44 3
    سلام آقا این چه حرفیه وقتی معاون بانک دزد باشه پدر رییس بانک ودرمیارین حالا معاون شهردار یامعاون قضا دزده ربطی به رییس نداره این چه حرفیه حدااقلش اینه که رییس سهل انگاری کرده وچشم پوشی کرده و انتخاب خوبی نداشته بهرحال باید بیاد توضیح بده نه اینکه مبرا بشه مگه امام علی مالک اشتر وبراچی فرستاد مصر مگه نامه حضرت علی به مالک نخوندین
  • محمدایوب IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    20 41
    تمامی دزدی‌ها ورانتها زیر سر افساد طلبان است که انشاالله بت شکن زمان یکی یکی آنها را گرفته ومردم متوجه خواهند شد که چه کسانی دزدند وفریاد ای دزد سرمیدهند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    10 8
    این درایتی چیکاره هست که این کدها رو میده؟
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    24 16
    غلط کردید که میخواستیدباترامپ مذاکره کنید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    59 4
    وقتی زن برای برداشتن روسریش 24سال زندان بریده میشودولی برای برادر جهانگیری غارتگرارزهای بیت المال که ملتی را نابود فقیر وبی حجاب ...کرده 2سال بریده میشود-این یعنی فسادسیستماتیک-دیگه چرا دنبال شاخ ودمش میگردید
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      18 0
      حداقل مجازات قاچاق حرفه ای ارز و تحصیل مال نامشروع اعدام باید باشد.
    • ناشناس FR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 0
      آیا درسته که به اون خبرنگاری که فساد برادر جهانگیری رو افشا کرده ۳سال حبس دادن چون برادر جهانگیری شکایت کرده به جرم تشویش اذهان عمومی و خود جهانگیری رو ۲سال حبس دادند جریان چیه؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    26 9
    خود گویی و خود خندی عجب مرد هنر مندی
  • مهراد IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    36 9
    ما ایرانیان لازم نمی بینیم ک با رییس جمهور تروریست مذاکره کنیم ترامپ خوک صفت را پرو کردید حالا نوبت بایدن لعنتی هست اینقدر پرو نکنید تروریست ها را
  • یک ایرانی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    28 1
    چراازاول انقلاب تابحال هرچه میگوینددرفلان اداره ویافلانی فاسداست، مثلا رشوه میگیرد!دارداختلاس میکند؛انکارمیکردند؟؟حالاکه گندش درآمدمتولیان آن دستگاه رامبری ازاشتباه وپاک تلقی میکنند؟؟پس این درس بدنیست که حداقل شک کنیم درعملکردکسی که مردم میگویندچنین وچنان!تانباشدچیزگی مردم نگویندچیزها!@!.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    18 22
    اگر مردم به نطام وفادار ماندن دلیلش اینه که معتقدن اسلام نداد در ذات خود عیبی مردم از مسولین ناراضی هستن اولا اطرافیان مسولین در حال فسادن دوما چرا نظارت نمیشه و سوما چرا قانون برای ضعفا اجرا میشه نه اغنیا جنابان فاصله مردم با مسولین زیاد شده نه با نظام اعتماد به مسولین صفر شده نه به نطام
  • داود IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    23 5
    اگه با مذاکره کردن ، در داخل کشور چند نفر جوان ازدواج و یا سرو سامان میگیره، یا جلوی طلاق و از هم پاشیدن خانواده و دوری از فساد و فقر و فحشا می باشد، و اسلام در داخل از دید مردم زیبا و حق الناس و عدالت به سبب نداری از بین میرود، مذاکره کردن عین ثواب است، بعضی ها روی ثروت لم داده و خبر ندارند که ایران تنها تهران نیست، بلکه بلوچستان و لرستان و کردستان و خوزستان و آذربایجان و تاکستان و جای جایی ایران، حق استفاده از بیت المال به قسمت مساوی دارند، چرا بنزین در ۹۷ و بورس در ۹۸ کمر ملت را خم کرد و نای ایستادن بر روی پاها مقدور نمی باشد، خداوند نفرموده مذاکره نکنید،ولی وقتی بخاطر فقر ،فحشا بوجود میاید و خانواده ها از هم می پاشد،عرش الهی به لرزه میاید، و آنوقت خبری از الطاف الهی و برکت وجود نداشته و بر عکس بلا و گرفتاری گربیان کشور و حاکمان ناآگاه و روی آرامش را نخواهند دید.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      8 6
      مذاکره = تحریم بیشتر = تورم بیشتر
    • داریوش IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      9 1
      مذاکره ای که بر سر امنیت باشد حرام است! تاریخ دارد تکرار می شود.به لیبی گفتند اول خودکفایی ات را بردار تجهیزات صنعتی ات را بده بعد گفتن هسته ای ات را بده بعد گفتن موشک هایت را بده! آخر سر هم به آن حمله کردند! ایران باید به سمت خودکفایی برود تا درد خود برطرف کند. همین مناطقی که گفتید می دانید با ساخت یک کارخانه در آنجا چند نفر شاغل می شوند؟حتی اگر مذاکره کنیم و کل تحریم ها بروند تا مردم کار نداشته باشند که نان نمی توانند بخرند! باید اشتغال ایجاد کنیم و ایران را صنعتی کنیم.مذاکره بی مذاکره همان برجامی که قبلا بوده بدون کم و کاست باید اجرا شود نه بندی اضافه نه بندی حذف نه فردی اضافه نه فردی حذف
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 1
      اینایی که گفتی فقر و فساد وفحشا ربطی به آمریکا و مذاکره نداره بیخود آسمون ریسمون نباف اینا ماحصل مدیریت لیبرالها و اصلاحات بر مملکته که تخم مرغ و مرغ و خیارم نمیتونن مدیریت کنن
    • ناشناس FR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 0
      درود به شرفت که حق گفتی .رهبری هم فرمودند باید سریع تحریم‌ها برداشته شود ...
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    33 6
    خدا را شکر که فساد اندک است و مردم با نشاط
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      روزتون به مدافعاتون بچه های مملکتون رسیده بی عرضه ها؟؟؟؟؟
  • عباس IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    27 2
    باید انوشیروان عادل را الگوی برای عدالت و مبارزه با فساد نمایند افرادی که در سمت های مدیریتی نظام بودند و بی‌توجه به فساد اطرافیان خود و در مواردی با آنها مشارکت داشتند از دید ملت پنهان نخواهند بود
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      6 1
      قحطی عادله که باید استخونهای انوشیروانی رو در بیاری ؟ اون هم کسی که روایت های مختلف و متضاد تاریخی ازش ...
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      4 1
      تا وفتی ندای عدالت انسانی امیرالمومنین علی (ع) هست ، انوشیروان که اول ظالم بود و بعد که پشیمان شد و دست از ظلم کشید و دادگر لقب گرفت باید شاگردی امام علی (ع) را بکیند .
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 23
    باید ببینیم دلیل این فساد ها چیست اول عدم ایمان که علت بعید است و علت های دیگر ان تجمل گرایی و اشرافیگری برخی مسوولینی است که خود را کاره ای در انقلاب میدانستند و مردند که به مردم هم سرایت کرد
    • ناشناس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 6
      تو زیادی می فهمی مواظب خودت باش یه وقت ترور نشی
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 0
    آمریکا از برجام خارج شد، برای برگشتنش دولت می خواست روی چه چیزی مذاکره کند؟ مذاکره دلیلی نداشت، آمریکا خارج شده اگر می خواست مجدداً برمی گشت. مذاکره لازم ندارد. چه خوب شد که تصمیم آن با دولت نبود چون دولت آماده بود همه چیز را بدهد.
  • DE ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 0
    "مصطفی درایتی" از فعالان اصلاح‌طلب : علیرغم شکست برجام اما "امکان مذاکره ما با ترامپ" هم وجود داشت که البته تصمیم این کار با دولت نبود! / مثلا شما مذاکره بلد هستید؟؟ اگر بلد بودید که کلا برجام هم در تئوری هم در عمل فاجعه تاریخی نمیشد. یک بچه هم میتواند با رییس جمهور کشوری مصاحبه کند ولی نتیجه از قبل مشخص است. بعد میخواندیم جان کری نماینده لشکر یانکی ها موفق شد ابوموسی اشعری را بفریبد و بر خلاف قراری که در خفا با او داشت، ترامپ را صاحب حق معرفی کند. ماجرای برجامیت ! بی‌نتیجه ماند و تنها نتیجه برجام , رهایی تحریمها از شکست قریب‌الوقوع تحریمها بود.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 0
    درایتی ها زبان گویای خیانت پنهان هستند . موفق شده و نشده
  • پارسا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 1
    تعریف سرزنده بودن جیه؟
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      4 2
      اینکه الان تو سواحل بندرعباس جای سوزن انداختن نیست!
  • حسين DE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    14 0
    ابعاد مفاسدى كه طبرى مرتكب شده بر همگان روشن است،پرسش ساده اين است كه قاضى القضات سابق چگونه از اين همه فساد توسط وى هيچگونه اطلاعى نداشته؟
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 1
    اب را عده هی گلالود میکنند تا راحت ماهی بگیرند
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 0
    چرا آقایان فکر میکنند کشور دچار آسیب نشد و مشکل نداشتیم چون از مشکلات مردم یا بی خبرند یا خودشون را به بیخبری میرنندالهی خیر نبینند که برای راحتی واسابش مردم غیر اینکه تلاش نمیکنند سنگ اندازی هم میکنن
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      4 4
      کسی نگفته مشکل نداریم. آقایان میگویند باید نگاه منطقی به مشکلات داشت.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 3
    شما که از حال و روز ما خبر نداری فرزندانمان بیکار گرانی بیداد می کند توانایی خرید مواد غذایی را نداریم شما در فکر ما هستید تحریم زا بردارید ما کازی به ترامپ و غیره نداریم مگر چند سال دیگه زنده هستیم و تا کی باید زجر بکشیم
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      5 6
      تو آلبانی معلم فارسی بهتر پیدا نمیشه آیا؟!
  • فیروز IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 2
    مشکل،مشکل که نداریم
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    11 1
    وقتی هر روز خبر از دستگیری یک یا چند اختلاسگر در فلان سازمان، وزارت خانه، ارگان دولتی یا غیر دولتی، شهرداری ها، شوراهای شهر و غیره میاد و همین خبر 20:30 خودتون این خبرها رو منعکس میکنه و تعدادش هم زیاده، دیگه چه فرقی میکنه که اسم این مفسده ها رو بزاریم موردی یا سیستمی؟؟؟؟؟ این رو بدونید اگر انقلاب ایران در برخورد با فسادها و فاسدان، رانت ها و رانتخواران، دزدی ها و دزدان در این 40 سال موفق بود، دادگاه های ما نباید پر از اینجور افراد میبودند. نباید "ب ز" ها، خاوری ها، مظلومین ها، طبری ها و غیره در این کشور وجود میداشتند، البته اسامی بالا قطعا اندکی از کسانیست که در رسانه ها مطرح شده اند و فسادهای گنده ی دیگری هم وجود داشته اند که رسانه ای نشده.
  • مهدی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    7 1
    بی زحمت پولهای مردم رو که با دعوت به بورس کشیدید و قتل عام کردید بهشون برگدونید دریاد مردم این فریبتان خواهد ماند
  • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 6
    عزیزم برداشتن روسری که فقط برداشتن روسری نیست،از بعد اجتماعی خیلی گناه بزرگیه،این که خودت علیه قوانین اسلامی طغیان کنی و بغیه رو هم تشویق کنی که علیه قوانین خدا طغیان کنم که خیلی هم گناه بزرگیه،اگه از این لحاظ حساب کنی جرم بسیار سنگینیه واکه من بودم بدتر از اینا رو به سرش میاوردم.بجا برداشتن روسری که امنیت خودمون رو زیاد می‌کنه باید سعی کنیم تو جامعه کار مفید انجام بدیم و سعی کنیم زندگیمون رو از یه حالت پوچ و بی فایده دربیاوریم.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      9 0
      موضع اینست که مسبب(بی حجابی،بی بندوباری،فساد،غارت،فقر،فلاکت،سواستفاده دشمنان،خیانت،جنایت...)امثال (مسیولین،برادران،آقازاده ها،امتیازیها،بی لیاقتها،خودیها واکثرامنیتیها،قضات، وبرادران قاچاقچی ...)هست
  • علی رضا-قم IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    7 1
    وقتی کارمند کار روزنانه اش انجام نمیده، وقتش تلف میکنه وکسی هم نیست، بازخواستش کنه، و سر هر ماه هم حقوقش را می گیره، این یعنی سیستم برای این مفسده راه حلی نداره، و فساد سیستمی شده، با گرفتن چند نفر مشکلی حل نمیشه، دستتون درد نکنه، ولی وقتی سیستم بهره وری کمی داره، فاسد هست، چه قبول کنید چه نه کنید
  • علی رضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 0
    چند ماه به مسئولین حقوق ندید، مشکلات مردم را درک می کنند و آن ها را حل میکنند، راه دیگه ای نیست، حالا بیاید به من بگید ضد انقلاب و ضد ایران و غیره... ولی این بهترین راه حل هستش
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    14 1
    فساد سیستمی یعنی یکی دزدی می کند . یکی پوشش خبری می دهد ، یکی رسیدگی نمی کند . حالا از اینها کم هستش ؟ دهها مورد انجام گرفته - در حال انجام و انجام خواهد شد
  • مهدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 1
    فساد شاید به قول نویسنده مطلب قابل شمارش و یا جلوگیری نباشه اما قابل برخورد درست و منطقی و به موقع که میتونه باشه .و اگر برخورد شدید و سریع صورت بگیره خودش باعث جلوگیری از وقوع جرم و فساد میشه .وقتی ملاحظات رو کنار بگذاریم و حافظ واقعی منافع مردم باشیم و حفظ نظام رو ،همسان و در کنار حفظ منافع و رفاه مردم بدونیم مشخصا عدالت بهتری در مملکت جاری و برقرار میشه . در حوزه قضایی با شرایط حال مملکت حتما باید به صورت انقلابی و برق آسا عمل کرد و با شفافیت کامل و ارائه گزارشهای مستمر ،اعتماد از دست رفته به این قوه خیلی مهم رو همراه با امید به مردم برگردوند .
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 2
      مشکل شما اینه که اعدام منصور آریا و زندانی شدن طبری توسط نظام رو نمی بینین و همه چی دنبال چیزی میگردین که واقعی نیست.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    11 0
    مردم پاسخ نمیخواهند فقط حذف این فسادها چه سیستماتیک چه انفرادی وگروهی ومافیای وفراگیر را میخواهند-ضمنا باید همزمان باای به بندوبگیرهای صوری هتل زندان مرحصی دایمی-باید قوانین امتیازی انحصاری وگروهی حذف گردد
  • مرتضی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 1
    آقای درایتی هرکسی بجای شما اصلاح‌طلبان بود از خجالت نمیتوانستدسرش ا بلند کند تا چه رسد به اظهارنظر ،آنهم در موضوع مهمی مثل برجام که روی ترگمنچای‌را‌سفید‌رده. شما اصلاح طلبان امروز تکرارتاریخدخوارج نهروان در زمان امیرالمومنین هستید ازنظر بصیرت ،واین با انتخاب دولت تدبیر و امید وعوام فریبی در انتخابات ۹۶به هرکسی که ذره ای مغز در کله اش باشد ثابت شده است پسلطف کنید و با اظهار نظرتان بیشتر از این خودتان را خجل نکرده وملت را گرفتارتر نکنید
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    وای وای
  • شهروند IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    ولی اگر یک سوزن‌بانی در دوره احمدی نژاد کم کاری کرده بود مقصرش از دید مشرق نیوز ، قطعا شخص احمدی‌نژاد بود
  • ایرانی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    کدخدا باور ها که بجای خود .اما فسا خوب شما جایتان گرم امکاناتتان مهیا با تلفن کارتان انجام وجیبتان پر پول .کجا درد مردم رادرک میکنید کمی گم نام زندگی کنید وسوری ادارات سربزنیدتا معنی سرکاری قانونها فسا زا بودن را ببینید
  • پارسا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    ازهرچه بگذریم حرف حق تلخ تر است.ااگر دیانت وسیاست باهم یکیست وای به حال ما
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    اقای رییسی حالا که کارتون را خوب انجام میدین برای تکمیل مبارزه با فساد. اونهایی که ارتباط بیست وچند ساله با طیری داشتند سوال کنید... ملت بیداره.....
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 0
    برجام مثل آفتاب تابان مشخص بود که خسارت محض است.
  • DE ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 2
    درود بر آیت الله رئیسی
    • جعفر IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 1
      چرا همیشه خود را با حضرت علی مقایسه می کنید .کارگزاران حضرت علی همین عراقی ها بودند . چرا خود را با سوئد ودانمارک و ... مقایسه نمی کنید .....
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      دورود بخودت جناب
  • رئوف IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    فساد بازرتر از بورس هم مگه داریم که متاسفانه قزیب به 50 میلیون نفر را ناامید و ناراضی کرده است که فقط اقدام عاجل را میطلبد
  • GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    چه تئوری پردازیها و سفسطه بافیها برای جاانداختن و عادی سازی فساد و اختلاس و ناکارآمدی
  • ایرانی IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    آقای درایتی... خب طبیعیه که اجازه کارهای حساس دردست دولت نبایدباشه!
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 1
    جناب مشرق عزیز، من نظام را دوست دارم و از شما نیز انتظار بیشتری دارم. ملت از فساد به ستوح اومدن، تازه با تلاش های شبانه روزی آیت الله رییسی بنظرم تا حالا ۴۰ درصد اعتماد از دست رفته بازیابی شده، حالا داری از کی و کی دفاع میکنی؟ چرا انقدر در مورد عدالت مغلطه میکنی؟ بله ما تا عدالت علوی و امام زمانی فاصله داریم قبول. اما خواسته کم ملت قبل از عدالت اجرای قانون هست، ما قانون خیلی مترقی ای داریم، ...
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    جمع کنید چرت وپرتها وسفسته هاتونو.حناهای بیرنگ
  • مهدی IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    واقعا جای تاسف داره که اولا زمان الان با ۱۴۰۰ سال پیش مقایسه میشه و میگن در زمان پیامبر هم کم و کاستی بوده ولی نمیگن که که اونزمان تو عربستان آب برای خورون هم پیدا نمیشده اصلن ادتباطش چیه؟؟دوم اینکه این همه دزدی و فساد و هست تازه میگن ممکنه در گوشه و کناری فساد باشه!!! واقعا چطوری روشون میشه حرف بزنن
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 1
    ما رییس جمهور جهادی میخواهیم که با اقای رییسی با فساد مبارزه کند
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    سلام خدمت عزیزان من یک شهروند هستم با ۴۳ سال سن .وابسته به گروه و جناح و دسته ای نیستم .هر کس میگه فساد سیستمی نداریم یک روز وقت بزار با من بیاد بهش ثابت کنم داریم فقط اگه کسی امد ریش و محاسن نداشته باشه که راحت ببینه .ممنون
  • بنده ی خدا IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    به نام خدا سلام فساد سیستمی نیست! پس چیست؟! تمام اقتصاد کشور اعم از واردات، صادرات وتوزیع ملزومات مردم، دولت و... در حیطه ی قدرت و اراده ی چند ده نفر است که هرکدوم ازاین ها زیرشاخه هایی دارند وآن زیر شاخه ها زیرشاخه های دیگرو...وفقط همین ها هستند که نیازهای مردم را آن طور که دلشان بخواهد با زدوبند ومنافع رانتی به نفع خودشان کم، زیاد، آشکار، پنهان و یا احتکار می کنند تا بتوانند این ملزومات مورد نیاز مردم را با بالاترین قیمت وسودهای نجومی به جیب های خالی مردم تحمیل کنند و جیب های سیری ناپذیر خودشان را همیشه لبریز نگه دارندحتی اگر تحریم ها را هم یکی از عوامل اصلی تورم سرسام آور بدانیم که می دانیم 10 برابربیشتر از آن را باید به حساب همین افراد فوق الذکر منافع طلب، زدوبند باز، حیله گر، فرصت طلب،بی عاطفه، ظالم و... گذاشت! با سپاس
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    چیزی که ما احساس می کنیم اینه که فساد از حالت سیستماتیک خارج شده و اتوماتیک شده. البته شاید اگر شفافیت باشد گستردگی کمتری وجود داشته باشد. و توقع اینه که برای کسانی که در شرایط جنگی بر علیه ملت و دولت اسلامی و به نفع دشمن دست به دزدی از بیت و المال می زنند بازپس گیری اصل و سود کسب شده از این افراد و سپس اشد مجازات به جرم خیانت در نظر گرفته شود تا کسی جرات دزدی را نداشته باشد.
  • رفیعی سلیمانی IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    مذاکره یعنی خودکشی ::مذاکره یعنی بدبختی یعنی دوباره فساد :عقب ماندگی:آخر مذاکره با چه کسی با قاتل سلیمانی و سلیمانی ها؟؟ چرا بعضی‌ها نمیخام بفهمن
  • علی NL ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام ، مقاله بسیار کوبنده ای بود در مبارزه با دشمنان فساد.احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس