محمود میرلوحی

یک عضو شورای شهر تهران به تازگی و در بحث مدیریت پسماند، پیشنهادی آلمانی را مطرح کرد که طبق آن قرار است برخی اقلام مایحتاج مردم برای مدیریت پسماند گران شود!

سرویس جامعه مشرق _ مجید فراهانی، فعال چپ و از اعضای شورای شهر تهران، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه همشهری (ارگان شهرداری تهران) که پیرامون بحث مدیریت پسماند در تهران نگاشته شد؛ اظهارات عجیبی را پیرامون ضرورت گران کردن برخی اقلام مایحتاج مردم مطرح کرده است!

او در بخشی از یادداشت مذکور می‌نویسد: اگر نگاهی به کشورهای صنعتی دنیا ازجمله آلمان بیندازیم، خواهیم دید بیش از یک دهه است که تبدیل زباله‌های بدون‌استفاده به سوخت، در این کشور با اقبال مواجه شده است. فقط در شهر ماگدبورگ، روزانه با سوزاندن زباله، برق بیش از ۵۳ هزار واحد مسکونی را نیروگاه این شهر تامین می‌کند. آمارهای داخلی اما نشان از فاصله زیاد ایران با سایر کشورهای پیشرفته چه در بحث تولید زباله و چه در بحث بازیافت پسماند دارد. این در حالی است که در کشور ما با گذشت بیش از یک ‌دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود ۶۳ سال از تأسیس نخستین کارخانه بازیافت کشور، شهرها هنوز به یک راه‌حل بومی و عملی در زمینه مدیریت صحیح پسماند نرسیده‌اند.

فراهانی می‌افزاید: بر این اساس، به شهرداری تهران توصیه می‌شود که با استفاده از تجربه کشورهای پیشرفته، به‌دنبال مدیریت پسماندی متصل به شبکه هوشمند شهری باشد تا بتواند  علاوه بر دفع اقتصادی زباله‌ها، سلامت شهروندان تهرانی را نیز درنظر گیرد.

این عضو ارشد حزب ندای ایرانیان اما در اصلی‌ترین بخش این یادداشت تصریح می‌کند:

"یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها در زمینه مدیریت پسماند، در کشور آلمان رقم خورده که از سال ۱۹۹۰ تاکنون، با ابداع سیستم تفکیک کامل زباله در محل تولید، استفاده مالی از پسماندها را آغاز کرده‌اند. این کشور با پخش کیسه زباله‌های زرد رنگ میان تمامی منازل، کارخانه‌ها و... نخستین گام را برای تفکیک زباله‌های با ارزش برداشت و با چاپ برچسب سبزرنگی روی اجناس و بسته‌بندی‌های قابل استفاده، از مردم خواست تمام بسته‌بندی‌هایی که این آرم را دارند، پس از مصرف در این کیسه زباله‌ها بریزند. از سوی دیگر، شهرداری‌ها نیز قرارداد بستند که بعد از جمع‌آوری، در ازای قیمت ناچیزی، کیسه‌ها را در اختیار آنها بگذارند. شهرداری‌ها که برای جمع‌آوری جداگانه، متقبل مخارج بیشتری می‌شدند، با تولیدکنندگان اصلی اجناس، دست به یکی کردند و بسیار نامحسوس، قیمت تمامی اجناسی را که با آرم سبز مشخص می‌شدند  مقداری بالا بردند. از این لحظه، زباله هر روز با ارزش‌تر شد و مشکلات مصرف‌کننده را نیز هر سال چند برابر کرد. هم‌اکنون در آلمان، هر واحد مسکونی، احتیاج به فضای جداگانه برای قرار دادن حداقل ۵ سطل بزرگ آشغال دارد. شیشه‌ها در سطل‌های سفید، مواد پلاستیکی و به‌طور عمومی مواد بسته بندی در سطل‌ها یا کیسه‌های زرد، روزنامه و کاغذهای باطله در سطل‌های معمولاً سبز، مواد معدنی مانند پوست میوه و گل و در سطل‌های قهوه‌ای و باقی زباله‌ها در سطل‌های سیاه قرار می‌گیرند. اغراق نیست اگر ادعا شود که در هر آپارتمان حداقل ۴ مترمربع به محل جمع‌آوری پسماند اختصاص دارد و از لحاظ تئوری و قانونی، همه آلمانی‌ها ملزم به رساندن زباله‌های خاص، مانند باتری و مواد شیمیایی، به مراکز بازیافت هستند. اگر کسی این کار را نکند نیز مرتکب جرمی اداری شده که می‌تواند برای فرد حتی پیگرد قانونی و جرایم نقدی سنگین به همراه داشته باشد. "[۱]

پیشنهاد مدیریت پسماند با گرانی بیشتر! / علاقه ناتمام شورای شهر تهران به سرکیسه شدن مردم

همانطور که آشکار است، فراهانی در حال صحبت از یک مدل آلمانی مدیریت پسماند است که طبق آن قرار است برخی اقلام مایحتاج مردم گران شود!

آنهم با زد و بند شهرداری و برخی تولیدکنندگان...

دقت شود که این حرف عضو شورای شهری است که مقاماتش اصرار دارند بلیط مترو هم باید گران شود. [۲]

همان شورایی که عضو دیگر آن یعنی مرتضی الویری در ابتدای حضور در شورای شهر بر طرح عجیبی به نام "اخذ مالیات محلی از مردم" تأکید کرد!

الویری گفته بود: "شهرداری‌ها جزء حکومت‌های محلی محسوب می‌شوند و این حکومت‌ها، مالیات محلی کسب می‌کنند...حکومت‌های محلی فعالیت‌هایی را برای زیست و زندگی مردم انجام می‌دهند. این فعالیتها علی‌القاعده باید در پارلمان محلی تصویب شود که همان شورای شهر است. هزینه این زندگی روزمره را هم مردم باید خود پرداخت کنند و این هزینه‌ها همان مالیات محلی است. ما در کشورمان از یک طرف دسترسی شهرداری‌ها به بودجه دولتی را قطع کردیم. از آنطرف، مردم را ملزم به پرداخت واقعی هزینه‌های روزمره شهری نمی‌کنیم. "[۳]

قصه علاقه شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران به سرکیسه کردن مردم البته پرده‌های غم‌انگیز دیگری هم دارد!

از تأکید ۲ سال قبل الویری بر دریافت کمیسیون شهرداری از میادین میره و تره‌بار [۴] و محکوم شدن ۲۶ میلیارد تومانی شهرداری تهران توسط سازمان تعزیرات به جرم گرانفروشی در استفاده مردم از امکان ورزشی [۵] تا تأکید شهردار اصلاح‌طلب تهران پس از آبان ۹۸ بر به رسمیت شناختن اعتراض خیابانی! [۶]

پیشنهاد مدیریت پسماند با گرانی بیشتر! / علاقه ناتمام شورای شهر تهران به سرکیسه شدن مردم

این اصرارها بر دست کردن در جیب مردم و گران‌سازی تهران، یا از روی سهو و نداشتن استعداد مدیریتی است و یا از روی عمد و برای عصبانی کردن مردم!

گزاره‌هایی که البته برخی با توجه به آنچه که در بالا از اظهارات حناچی اشاره شد؛ دومی را محتمل‌تر می‌دانند...

تحلیلی که می‌گوید این اقدامات و اظهارات عجیب شورای شهر تهران می‌رود تا با تکمیل پازل روانی گرانی‌ها و سوء مدیریت دولت بر هیمه فتنه اقتصادی جرقه بیافکند.

مسئله دیگری هم در این میان البته وجود دارد و آن تجربه ۱۲ سال مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران است که مردم تجربه آنرا به خوبی به یاد دارند.

تجربه‌ای که بر اساس آن تهران بزرگ در حد پایتخت‌های پیشرفته اروپایی ساخته شد، خدمات شهری ارزان شد و ارزان ماند، سرانه فضای سبز افزایش یافت و مردم نیز هرگز از شورای شهر و شهرداریِ وقت نمی‌دیدند یا نمی‌شنیدند که آنها به دنبال گران‌سازی چیزی باشند و یا دائما به دنبال اخذ کمیسیون از فرایندهای شهری باشند.

تحرکات شورای شهر دوره پنجم و علاقه آن به دست کردن در جیب مردم و گرانفروشی البته باید مد نظر دو قشر باشد!

اول مردم که از این تجربه درست بگیرند و دوم چشمان بصیر و نهادهای ناظر جامعه که اجازه ندهند روند رو به پیشرفت کشور توسط یک گفتمان بی‌مبنا و ناکارآمد اینچنین مورد تاخت و تاز روانی و تهدید قرار گیرد.

ورود شهرداری تهران به عرصه گران کردن اقلام و مایحتاج مردم به هر بهانه‌ای، هرگز پذیرفته نیست...

***

۱_http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/۱۲۴۰۷۱

۲_https://ana.press/i/۳۴۸۷۷۵

۳_mshrgh.ir/۹۱۰۱۳۵

۴_mshrgh.ir/۹۳۴۵۲۷

۵_https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۹/۰۲/۱۵/۲۲۵۶۶۸۳

۶_mshrgh.ir/۱۰۱۳۸۱۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    14 8
    کانکس ها زباله های بازیافتی را میگیرند ،هفته ها و ماه ها میگذرد ولی پول پرداخت نمیشود ! پیمانکار همه را نقد از شهرداری میگیرد میگذارد بانک سود روزشمار میگیرد ولی به مردم نسیه و وعده تحویل میدهد. به شهرداری مراجعه میکنیم میگویند میخواستید بدهید وانت بار های دوره گرد . آنها قیمت بیشتری میدهند ! لوازمی که قبلا میدادند اجناس به درد نخور مثل شامپو فرش ، شیشه شور بود. معدودی پودر رختشویی و مایع ظرفشویی را پنهان کرده برای دوستانشان میدادند. سود اضافه پیمانکار از طریق خرید به قیمت عمده و فروش به قیمت خرده فروشی بود. برخی کانکس ها مبلغ را در دفتر مینوشتند و قبض نمیدادند. بعد کرونا و بسته شدن کانکس ها همه دفترها غیب شد و میلیاردها تومان طلب مردم را بالا کشیدند. الان هم منتظرند مجددا دولت کانکس ها را ببندد تا باز هم طلب مردم را ندهند. به جای این کارها که باعث افزایش نارضایتی مردم میشود مبلغ را با کارتخوان در جا به حساب آورنده بازیافت بریزند. به دلیل سود کلان بازیافت و درگیر بودن همه روزه مردم بهتر است ساماندهی به این چپاول علنی شهرداری و پیمانکاران به عهده وزارت اطلاعات گذاشته شود. معمولا پیمانکاری که برنده مناقصه میشود در پشت صحنه چند درصد سود کلان خود را به همان عوامل شهرداری میدهد. به همین دلیل شهرداری مایل نیست برخورد جدی با پیمانکار متخلف کند.
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      5 0
      چقدرهم پادو ونیروداره شهرداران اصلاح طلب بی دین ورانت باز یلحظه نگاهی به منفی زدنهابکنید.. پس کاملامشخص شدهروقت تواین سایت اسم فاسدیارانت خوارامدچه کسانی به طرفداری ازشون مثبت ومنفی میزنن.. جالبه..پس نیروداره اصلاح طلبان.. اخه کدوم ادم عادی ازمدیرشهرداری طرفداری میکنه؟فکر میکردیم کمپ البانیه حالامتوجه شدیم باندفتنه گراصلاحاتیه..
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 5
    هر سال به بهانه عید و زیبا سازی طرح های مخرب در محل های نامناسب روی دیوار و درخت از کیسه مردم هزینه میشود. یکی از منابع درآمد شهرداری قبوض عوارض نوسازی و پسماند است.
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      4 0
      عوارض نوسازی و پسماند را هر سال 50 درصد افزایش می دهند و بدنبال سرکیسه کردن مردم هستن.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    8 5
    وقتی برادر مقام ارشد فرقه رجوی بشود شهردار !!!!!!!!!!!!!!! .................
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 8
    در آستانه انتخابات و کسب نظر اقشار آسیب پذیر بلیط مترو را پس از دریافت کارت ملی ، شناسنامه، گواهی ازدواج ، گواهی اشتغال ، برگه مفاصا حساب دارایی ، برگه حصر وراثت ، گواهی فوت و توزین مسافر بر اساس جنسیت به دلار بگیرید !
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    8 3
    سازمان فرهنگی و زیباسازی شهرداری یکی از مراکز عمده چپاول مردم.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 6
    وقتی پولهای تلنبار شده بی حساب در اختیار شهرداران باشد نتیجه اش اهدا آپارتمانهای لوکس و لاکچری به سلبریتی هایی میشود که توانسته اند بیشتر از رقبایشان دلبری کنند ! فساد گسترده بازیگران و شهرداران اظهر و من الشمس است.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    7 1
    متاسفانه ما در بازیافت پسماند بسیار ضعیف هستیم. و فرهنگ بازیافت بین مردم خوب جا نیافتاده. روزانه هزاران تن پسماند با ارزش رو با زباله تر دور میریزیم که در کارخانه های بازیافت هم به خوبی قابل بازیافت نیست، حتی زباله گردها ارزش این مواد رو بهتر از ما میدونن. امیدوارم یه طرح خوب بدون سیاسی کاری برای این معضل ارائه بشه.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    10 0
    ما پسمان را ارزانمیفروشیم ولی گرا نمبخریم
  • آنتی اصلاح طلب IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 4
    جماعت خائن اصلاح طلب قبلا گفته بودن به قدرت برسن هزینه های زندگی شهری رو خیلی بالامیبرن تاهرکسی توتهرون نمونه!ولی علاوه براین استراتژی خیانت بار درتهران متاسفانه بیش از7سال است که باهمین استراتژی درکل کشور جولان میدن ومتاسفانه......!!!!
  • !! IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 0
    جیب بر ها ؛ گویا اینبار به بهشت رفته اند !!
  • مرصاد IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 0
    به ذهنمان هم خطور نمی کرد که ؛ به لطف تکرار اصلاح طلبان و لیست امید ، این اتفاق افتاد ! افرادی بر سر کار آمدند که فقط بدنبال منافع خود هستند !!
  • مرصاد IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 0
    در این اوضاع کرونایی ؛ که نظافت دقیق تر و بیشتر سطح معابر را می طلبد ، شهرداری اصلاح طلب تهران ، با زد و بند با پیمانکاران مسئله دار ، تعداد پاکبانان را تعدیل کرده و معابر را به امان خدا رها کرده است ، اگر در موردی تماسی و اعتراضی بشود ، برای آن مامور نظافت می فرستند وگرنه ، فقط به تخلیه صندوق های زباله بسنده کرده اند !!
  • مهدی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    هرروز روز پدر نیست..یک روزهم روز مادر میشود؟؟؟؟؟؟
  • M IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    باید کیفر بشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس