ابراهیم رئیسی

رئیس قوه قضائیه اخیراً طی سخنانی به یک شبهه بزرگ سیاسی پاسخ داد و گفت: قبل از نگرانی برای مشارکت -انتخاباتی- مردم، باید نگران کارآمدی نظام اداری در کشور بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"از خیابان تا انفجار"

نگاه خاص حجاریان به انتخاباتی که رئیس‌جمهورش شهید شد!

نامه بانیان آبان ۹۸ برای عبور از "عذرخواهی"/ نگاه خاص حجاریان به انتخاباتی که رئیس‌جمهورش شهید شد!

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های هسته سخت اصلاحات اخیراً در بخشی از یک یادداشت که در وبسایت مشق نو منتشر شد با اشاره به اینکه به زعم او نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ قابل پیش‌بینی است؛ نوشت:

"اکنون جامعه ایران در نقطه اوج سوژه‌گی قرار دارد؛ گاه میل به مشارکت می‌کند، گاه تحریم و گاه خیابان. از طرفی، حاکمیت نیز به انتخابات غیررقابتی و خودمانی میل می‌کند همچون انتخابات مجلس یازدهم. بنابراین می‌خواهم نتیجه بگیرم انتخابات سال ۱۴۰۰ صحنه کشاکش حامیان انتخابات غیر رقابتی و جامعه توده‌ای از یک‌سو و شهروندان مستقل و دارای عاملیت از سوی دیگر است. و از آنجا که پروژه‌ شیبانی‌سازی و پرورش‌سازی همچنان کارآمد به‌نظر می‌رسد، انتخاباتی غیر رقابتی و پیش‌بینی‌پذیر را شاهد خواهیم بود. "[۱]

*از "راهکار خیابان"! که بگذریم؛ اشاره حجاریان به چیزی که او "پروژه شیبانی‌سازی و پرورش‌سازی" نامیده؛ کنایه به کاندیداتوری آقای شیبانی و مرحوم پرورش در دومین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است که برخی معتقدند با توجه به نظر مردم از قبل مشخص بود که "شهید رجایی" پیروز آن خواهد بود.

در واقع حجاریان در حال القای این مقوله به ذهن افکار عمومی است که یک اتاق فکر قصد دارد "نمایش رقابت" را در انتخابات ۱۴۰۰ برپا کند و در حالی که میلش به یک کاندیدای خاص است اما کسانی که رأی چندانی را ندارند نیز بعنوان نامزد انتخابات معرفی کند!

این در حالی است که اولا "اتاق فکر" مورد نظر حجاریان اساساً وجود خارجی ندارد و صرفا بخشی از داستان‌پردازی حجاریان است. زیرا یک نگاه ساده به این حقیقت که قدرت اجرایی کشور در بیش از ۳۰ سال از ۴۲ سال عمر پر شکوه انقلاب اسلامی در اختیار چپ‌ها بوده؛ مبیّن همین تحلیل است که اساساً پای هیچ اتاق فکری در میان نیست.

ثانیا و فرض بر تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان باید دانست که نظام سیاسی در ایران یک نظام حزبی نیست که دو نفر از یک حزب وارد رقابت شوند و دیدگاه‌های یکسانی در سیاست و اجرائیات و اقتصاد و غیره داشته باشند! یعنی حتما شاهد رقابت انتخاباتی در اوج خواهیم بود ولو اینکه اصلاح‌طلبان به خواست خود در انتخابات نباشند.

ثالثا مخاطبان محترم باید بدانند که حجاریان و دوستان او از آنجا که بیش از هرکسی به "افتضاح کارنامه دولت اعتدال" و نظر مردم در این باره آگاه‌اند و از آنرو که فضای کشور را مستعد اجرای نقشه شوم خود مبنی بر ایجاد "فتنه اقتصادی" می‌دانند [۲] به این تحلیل رسیده‌اند که نامزدی با "همت جهادی" می‌تواند تمام نقشه‌های آنها را پنبه کند.

یعنی با توجه به کارنامه جهادی‌اش هم احتمال پیروزی آنها در صورت حضور در انتخابات را به شدت کاهش می‌دهد و هم با کارآمدی ناب و اثبات شده‌ای که دارد رشته‌های آنها برای ایجاد فتنه اقتصادی را پنبه می‌کند.

تحلیل این افراد که به نتیجه دوگانه فوق‌الذکر منتج شده است البته یک راهکار دوگانه هم دارد که بایستی اذعان کنیم تیم حجاریان با هوشمندی به آن دست یافته‌اند!

مشاهده می‌شود که آنها از یکسو در حال القای مهندسی شدن انتخابات [۳]، بحث "تحریم خاموش"[۴] و تخریب و ترور نامزدهای کارآمد با کلیدواژه "کاندیدای نظامی"! هستند و از سوی دیگر هم همانطور که مشاهده می‌شود (اشاره به راهکار خیابان) بر باقی بودن حکایت آبان ۹۸ و به خیابان کشاندن مردم در سال ۱۴۰۰ اصرار دارند. [۵]

در کنایه به یادداشت حجاریان و حرف‌های او درباره پروژه شیبانی‌سازی انتخابات نیز بیان این نکته ضروریست که ولو با فرض چنین احتمالی هم به نظر می‌رسد "ترور رجایی" در دستور کار "منافقین انقلاب" قرار دارد و آنها نه به رقابت انتخاباتی که به نتیجه انتخابات می‌اندیشند...

***

کارآمدی نظام بر مشارکت انتخاباتی تقدم دارد

پاسخ رئیسی به یک شبهه بزرگ سیاسی

نامه بانیان آبان ۹۸ برای عبور از "عذرخواهی"/ نگاه خاص حجاریان به انتخاباتی که رئیس‌جمهورش شهید شد!

حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه روز سه‌شنبه گذشته در مراسم تجدید میثاق مسئولان قضایی با آرمان‌های امام راحل (ره)، ضمن تجلیل از امام خمینی (ره) به مسائل روز کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه قبل از نگرانی برای مشارکت مردم، باید نگران کارآمدی نظام اداری در کشور بود، گفت: اگر نظام اداری کارآمدی خود را نشان دهد؛ امید، نشاط و مشارکت را در بین مردم تضمین کرده است.

به گزارش مشرق، او تصریح می‌کند:‌ مشارکت مردم و افزایش سرمایه اجتماعی در مردم کاری است که امام انجام دادند و هنر امام، حفظ کردن مردم در صحنه بود و در همه امور نه به صورت تشریفاتی بلکه به صورت واقعی، مردم را حساب کردند. [۶]

*تأکید حجت‌الاسلام رئیسی بر "تقدم کارآمدی بر مشارکت" یک اصل بایسته در سیاست‌ورزی عقلانی است که خوب است مد نظر تمام خواص و مردم عزیز باشد.

در نظامات سیاسی پیشرفته و عقلانی مثل نظام جمهوری اسلامی؛ مشارکت مردم در انتخابات یک امتیاز بزرگ است. اما مقدم بر آن رعایت قانون و البته کارآمدی نظام است.

یعنی نظام حکومتی کشور با هر میزان مشارکت انتخاباتی کم یا زیادی حتما یک نظام مشروع و بایسته است به شرط اینکه اولا مُرّ قانون را در همه ابعاد از جمله انتخابات رعایت کند و ثانیا به سمت کارآمدی و در مسیر پیشرفت قرار داشته باشد.

این شرط مشروعیت و استقرار عقلانی هر نظام سیاسی است که به فضل الهی درباره نظام جمهوری اسلامی ایران کاملا صادق است و قضاوت‌های عقلانی و کارنامه نظام در ابعاد اقتصادی، معیشتی، رعایت قانون، مبارزه با فساد و... نشان می‌دهد که نظام در این زمینه موفق بوده و مشکلات موجود نیز به شرط "رأی خوب" مردم به کارنامه جهادی و کارآمد در انتخابات قابل رفع هستند.

جالب است که دانشمندان علوم سیاسی درباره دموکراسی‌های پیشرفته این تصریح را دارند که حتی کاهش مشارکت در انتخابات نیز نوعی مشارکت در نظام سیاسی است نه یک رفتار عداوت‌آمیز چون قصد دارد یک پیام سیاسی بدهد و سبب درس و عبرت‌هایی برای حاکمیت یا مردم خواهد بود.

ضمن اینکه تعیّن مشارکت فقط در انتخابات نیست و مثلا مادام که مردم مالیات می‌پردازند و یا قوانین موضوعه حکومتی و عرف جامعه را رعایت می‌کنند؛ تمامی این امور تفسیر مشارکتی در امورات مهمه کشور دارد و نشان می‌دهد که نظام سیاسی توانسته است مردمسالاری را منقّح کند.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان در پی تحریم خاموش انتخابات مجلس یازدهم موفق به کاهش دادن مشارکت بخشی از مردم در انتخابات شدند. آنها این رفتار مغایر با اصول عقلانی و دموکراسی را اما پیامی به نظام می‌خوانند که نباید در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار شود.

چپ‌ها معتقدند اگر نظام کاندیداهای بدسابقه آنها را تأیید صلاحیت کند آنگاه شاهد کاهش مشارکت نخواهد بود. آنها اما نمی‌گویند که مقدم بر مشارکت گزینه‌های زیادی وجود دارد که بایستی عملی شود.

***

چرا مجمع روحانیون مبارز "سیاهی مطلق" را ترویج می‌کند؟

نامه بانیان آبان ۹۸ برای عبور از "عذرخواهی"

نامه بانیان آبان ۹۸ برای عبور از "عذرخواهی"/ نگاه خاص حجاریان به انتخاباتی که رئیس‌جمهورش شهید شد!

تشکل اصلاح‌طلب موسوم به مجمع روحانیون مبارز، از تشکل‌های حامی رئیس‌جمهور روحانی که چهره محوری آن یعنی موسوی‌خوئینی‌ها چندی قبل در یک نامه سرگشاده، تلویحا خواستار "تحریم خاموش انتخابات" شد [۷] به تازگی و به مناسبت دهه فجر بیانیه‌ای عجیب را منتشر کرد.

در ادامه بخش‌هایی از این بیانیه که حتی یک کلمه "امید" و امیدواری هم در آن دیده نمی‌شود را به روایت سایت جماران می‌خوانیم:

_ ما در ایامی به استقبال سالگرد پیروزی انقلاب می رویم و این برگ زرّین تاریخ کشورمان را ورق می زنیم که با کمال تأسّف ملت ایران در سطوح مختلف، با دشواری ها و رنج های بسیار روزگار می گذرانند، بخش عظیمی از خانوادها در تنگنای جانکاه معیشتی گرفتار هستند، بیکاری روز افزون بستری برای افزایش مفاسد و بزهکاری های نوظهور فراهم آورده است، مفاسد اقتصادی و سوء استفاده ازبیت المالِ ملت، چنان رائج و دامن گستر شده است که گویا فساد در تاروپود تمام دستگاه های حکومت و در همه جا لانه کرده است.

_ امروز نیز جز با به صحنه آمدن همه اندیشه ورزان با همه گرایش های سیاسی و فرهنگی و از همه اقوام و مذاهب کشور و استفاده از همه نیروهای دلسوز، رهائی از بحران اقتصادی موجود و نجات از حصر اقتصادی و کاهش تنش با کشورهای دور و نزدیک امکان پذیر نیست.

_ امروز نمیتوان از فشار سختی که به معیشت مردم و به خصوص زندگی بخشهای محرومتر وارد آمده است سخن نگفت و نیز از اینکه اخلاق و عقاید مردم بخصوص جوانان در معرض آسیب های جدی قرار گرفته است بی تفاوت بود و اینکه ایجاب میکند که نحوه حکمرانی و بخصوص تبلیغ عقلایی از دین بصورتی دیگر باشد.

_ باگذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب که باید به اوج بلوغ حکمرانی در عرصه های  سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قانونمداری و... رسیده باشیم گروهی ناشیانه و تقلیدوار گفتار وکرداری از خود نشان می دهند که هیچگونه تأثیری در بهبود و اصلاح امور ملک و ملت ندارد و نام آن را انقلابی گری می گذارند که عاقلان در آن بگونه ای دیگر نگاه می کنند.

_ باید فضای گفتگو و اظهار نظر و بیان دیدگاه ها ایجاد شود و هر فرد یا جناح وهرحزبی با آزادی کامل بتواند نظرخود را برای برون رفت کشور از "مشکلات بحران آفرین" کنونی بیان کند. [۸]

*البته بهتر بود که مجمع روحانیون بیانیه خود را با موضوع پاسخگویی به مردم از بابت وضع موجود و مشکلاتی که گزینه انتخاباتی آقایانِ مجمع در دامن مردم گذاشت منتشر می‌کرد.

زیرا مردم منتظر پاسخگویی هستند نه سیاه‌نمایی!

موسوی خوئینی‌ها پیش از این و در تابستان امسال در قالب یک نامه سرگشاده خطاب به ساحت رهبر معظم انقلاب، تقلا کرده بود تا مسئولیت مشکلاتی که خود و دوستانش مسبب‌الاسباب آن هستند را متوجه رهبری نظام کند. [۹]

بیانیه آقایان که اهمّ آن در بالا مورد اشاره قرار گرفت نیز در حالی است که ماهیگیری از آب گل‌آلود مشکلات مردم که همین آقایان موجب آن هستند یک کار مذموم و ناجوانمردانه است.

بله! مشکلاتی مثل گرانی‌های دستکند اصلاح‌طلبان در جامعه امروز ایرانی هست ولی پیشرفت‌های نظام و امیدواری برای سرعت بیشتر در مسیر بهروزی هم کم نیست.

کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز تصریح دارند که نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته مایه مباهات باشد.

علت علاقه آقایان مجمع به این سیاهی و ناامیدی را البته باید در پروژه "فتنه اقتصادی" جست.

مقوله‌ای که سال‌هاست بعنوان اصلی‌ترین راهبرد هسته سخت اصلاحات مد نظر است و تاکنون به موفقیت‌هایی مثل حوادث دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ نیز منتج شده! هیزم اصلی و سوخت این فتنه نیز قرار است معجونی از عملکرد یک دولت ناکارآمد در کنار سیاه‌نمایی و ناامیدسازی باشد.

رفتار شریرانه‌ای که حتی می‌تواند ساکنان بهشت را نیز به تصور "زیست جهنمی" بکشد.

بیان معقول و مستند مثبتات نظام اسلامی، رسوا کردن سیاه‌نمایان، بیان کارنامه درخشان انقلاب اسلامی در عرصه مبارزه با فساد و اشاره به راه‌حل‌های رفع مشکلات مثل "صندوق رأی" از مهمترین راهبردهای مقابله با فتنه اقتصادی هستند.

***

1_ entekhab.ir/002Vz0

2_ mshrgh.ir/1175651

3_ mshrgh.ir/1175651

4_ mshrgh.ir/1121882

5_ mshrgh.ir/1119442

6_ mshrgh.ir/1175935

7_ mshrgh.ir/1121882

8_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1494964

9_ mshrgh.ir/1088498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    13 5
    ۳۰ سال از این ۴۰ سال اصلاح طلبا روی کار بودن. این وضع نتیجه کارنامه ی ایناست. ازوکیل و وزیر و فرزندش و برادر و غیره پای همشون تو فساد گیره، اما زبونشون درازه و از وجود فساد گله هم می کنن!! با یقین بدونید اگه مدارا با این جریان خبیث تموم نشه ایران رو مثل زمان شاه نوکر امریکا و اسراییل می کنن.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      6 1
      سرطان اصلاحات؟
  • حجت IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    9 5
    دقت نظر اقای رئیسی بر اینکه قبل از مشارکت مردم در انتخابات باید به کارامدی دولتی که اقتصاد و معیشت مردم دست اوست توجه کرد و بصرف مشارکت حداکثری نباید زندگی مردم مختل شود
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      0 1
      دقت نظر ایشان باید به دولت پنهان و ششلول بندها باشد
  • حجت IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    17 7
    دقت نظر اقای رئیسی بر اینکه قبل از مشارکت مردم باید بفکر کارمدی دولت بود ستودنی است
  • امیررضا IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    12 3
    موسوی خوئینی ها باید نامه سراسر عذرخواهی می نوشت چرا که علیرغم اینکه بیش از 32 سال از انقلاب دست افراد جناح خودش بوده وضع مملکت این شده، چقدر بی مسئولیت و پررو تشریف دارند.
  • حجت IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    24 10
    نتیجه بی بصیرتی مردم در سال 96 این بدبختی و ناامیدی مردم است
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    15 6
    قصه روحانیون مبارز قصه آن کسی است که بعد از کار خودش، قاطی مردم شده بود و فریاد آی دزد آی دزد می زد واقعا خیلی بی چشم و رو هستند
  • سید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    17 5
    سایه چهل سال جهل و خیانت و خباثت اصلاح طلبان تهوع آور بر سر راه پیشرفت ایران در زمینه عدالت اجتماعی و اقتصادی سنگینی می کند!!!
  • داریوش IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    24 7
    درود بر سردار محمد،انشاءالله در قامت ریاست ایشان را ببینیم! دوستان اگر هنوز در انتخاب خود شک دارید یه تحقیق درباره ایشان بکنید به خدا با آن چیزی که مصلحت طلب ها بگوید فرقش زمین تا آسمان است
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      5 14
      شما راحت باش
  • جمشید IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    18 6
    اصلاح طلبها دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    21 4
    واقعا به چه زبانی بگوییم که از دست این افسادطلبان به ستوه آمده ایم...چند جوان دیگر ما باید برای قدرت طلبی و وطن فروشی این جماعت شهوتران و پول پرست، خونشان برزمین جاری شود ...تا کی باید شاهد همنوایی این فرقه ضاله با دشمنان سرزمینمان باشیم..تا کی باید دروغ پراکنی ها و تهمت زدنهای وقیحانه این خیانت کاران را بشنویم و دم نزنیم..
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    19 3
    اینها از همین حالا از آمدن رقیب هراسان شده اند و اتاق فکرشان برنامه جوسازی و هراس از رقیب را در دل مردم افکندن را برنامه کارشان کرده اند .
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    3 11
    هرکسی میخواد باشه.فقط مشکلات اقتصادی و معیشتی که برای مردم به ارمغان آوردند.حل کنند.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    17 3
    روحانیون مبارز بر روی اره نشسته اند و برای خود نه راه پیش و نه راه پس گذاشته اند! این جماعت با این تفکر و رویکرد در مسیری تقابلی با نظام قرار دارند که در انتها فقط به تشنج و درگیری می رسد. به همین علت هم هست که غیر از سیاه نمایی و تهییج برای اغتشاش هیچ از آنان نمی بینیم اگر چه معیشتشان با همین اوصاف هم به راه است.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      21 0
      دوست عزیز!آفرین! تشبیه جالبی بود اما یادآور نشدید چه عاملی آنها را روی اره نگه داشته که جو بایدن و صهیونها هم نتوانست آنها را از صعوبت اره نجات دهد. بعلت عرضه نداشتن در حل مشکلات،چالش اره هم بکمک حسن آقا میری و تتلو راه میافته.
  • FR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    18 1
    اصلا تا چشم حجاریان کور شود والبته آرزوی به خیابان کشیدن مردم را به گور ببرد مگر برای له کردن و نابودی اصلاح طلبان دشمنان مردم و ایران انقلابی
  • محمد غلامی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    9 2
    دغدغه رئیس محترم قوه قضائیه صحیح است وباید نگران کارآمدی نظام اداری فاسد باشیم.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 19
    هرچه بیشترانتقادکنیدعلیه اصلاح طلبها مردم بیشتربه اونا رای میدن این دوره رابرعکس کارکنیداگه نتیجه نگرفتید
  • وطن پرست DE ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    15 1
    هروقت اصلاحطلبان اومدن نتیجه کاهش مشارکت عمومی شد.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    13 2
    چپ های تمامیت خواه بابت افتضاح دولت مورد حمایت شان نگرانند که صندلی‌های ویژه خواری راازدست بدهند لذا ازهم اکنون طلبکار انه دنبال ترور شخصیت کاندیدا های نقطه مقابلند
  • حسنی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    12 0
    شما نمیتوتنید از زیر بار این همه مشکلاتی که با حمایت از یک دولت بی برنامه کردید خود وهم حزبی هاتون تبرئه کنید. این مشکلات نتیجه عوام فریبی شماهاست به جای اینکه از ملت عذر خواهی کنید مطالبه گر شده اید. شما به هرکه می پرستید قسم میدهیم این لباس مقدس است بیرون بیا بیش از این ابروی اسلام خدشه دار نگنید بگذارید این لباس قرب داشته باشد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    8 0
    اگر افسادطلبان به دنبال قدرت نیستند و از کاهش مشارکت عمومی گله دارند :) جامعۀ رأی نداشتۀ خود را به شرکت در انتخابات دعوت کنند و به قول آقای جهانگیری در مناظرات سال 96 از ارائه کارنامه و برنامۀ خود نترسند. و مهمتر از همۀ اینها، شورای نگهبان باید پیگیر اون قانونی باشه که اگه کاندیدایی اعتراض به رد صلاحیت خودشو علنی کرد، باید دلیل رد صلاحیتش هم علنی بشه. از نون شب واجب تره.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    15 0
    اقای حجاریان خودت را دست کم نگیر شما نماینده شیطان بزرگ امریکا هستی و یادت نرود که امام خمینی(ره):فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند شما که عددی نیستی
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 0
    ای بر این بانیان روزی هزار بار ، ۱ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴ وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ ترجمه: و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. ۲ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۱ لَن يَضُرّوكُم إِلّا أَذًى ۖ وَإِن يُقاتِلوكُم يُوَلّوكُمُ الأَدبارَ ثُمَّ لا يُنصَرونَ ترجمه: آنها [= اهل کتاب، مخصوصا» یهود] هرگز نمی‌توانند به شما زیان برسانند، جز آزارهای مختصر؛ و اگر با شما پیکار کنند، به شما پشت خواهند کرد (و شکست می‌خورند؛ سپس کسی آنها را یاری نمی‌کند.
  • DE ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    2 0
    فرار رو به جلو ! کار آمدی را چه کسی یا کسانی تشخیص میدهد ؟ آیا آنان مسئولیت انتخاب خود را می پذیرند ؟ آیا تا به امروز افرادی که انتصاب شده اند کارنامه قابل قبولی برای ارائه دارند ؟ و آیا اساسا" می شود ازشان در خواست کارنامه کرد ؟
  • فرهاد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    11 1
    دیگه‌فکرکنم‌ملت‌به‌‌این‌عقلانیت‌رسیدن‌که‌‌اصلاح‌طلبها‌دربازی‌دادن‌وکلاه‌برداری‌ازملت‌وعرضه‌اداره‌مملکت‌بااین‌همه‌منابع‌ثروت‌راندارند‌‌!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 0
    عجب...
  • جواد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    10 2
    مردمی که از سر شهوت رانی به غربزدگان رای دادند باید هم تاوان خیانت ها و اقتصاد ضعیف را بپردازند،تا تجربه ای گرانسنگ به دست آورده باشند،والبته اگر به اشتباهات خود پی برده باشند
  • مهدی کریمی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    3 0
    ننگ برحجاریان
  • مجید IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    کارآمدی نظام نتیجه حضور و مشارکت مردم است در واقع بدون همکاری و همراهی مردم هیچ اتفاق و اقدامی ثمربخش و‌مفید فایده نخواهد بود. مسئولیت افراد و اشخاص هرکس به نسبت پست و سمت جایگاه خود در رسیدن به وضع موجود سهیم است و البته همه مشخصه های شرایط فعلی منفی و بد نیست اما رعایت انصاف اجازه نمی‌دهد کاستی‌ها و ناکامیها را به یک طرف و موفقیت و پیروزی را به سمت دیگر نسبت دهیم بلکه بطور نسبی همگان در آن سهیم آمد.
  • محمد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    از ۴۲ سالی که از انقلاب میگذرد به غیر از دو دوره احمدی نژاد بقیه سالها این جماعت کشور را اداره گرد ه اند و تنها هنرشان فروش نفت و واردات بی حساب و کتاب بخاطر چپاول و بخور و بخور بوده و همیشه هم طلبکار بوده اند. در صورتی که یکی از خواستهای انقلابیون اداره کشور بدون فروش نفت بوده .متاسفانه هیچ کدام هم مدیر و کار بلد بودند و اکر رها میشدند اکنون آمریکا ی ها برایشان برنامه ریزی میکردند.
  • عبدا... IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    آقای حجاریان اول باید دهنترا آب بکشی اونم سه بار،بعد بیایی اسم شهید رجایی را به زبان بیاری ،شهید رجایی یک مرد با خدا و دلسوز بود که همه کارهای خود را به قصد قربت خدا انجام میداد نه مثل امثال شما که به قصد قربت آمریکا کار میکنید، دیگر دوره شما ها به سر رسیده ، آقای حجاریان ،در کدامیک از وصیت نامه های شهدا اسمی از خاتمی ویا کروبی ویا موسوی برده شد یعنی شما ها هیچ اعتقادی به جهاد و شهادت ندارید پس بی جهت حرف نزن در این مملکت کسی حرف میزند که به شهدای مدافع حرم و به شهدای جنگ و انقلاب و دیگر شهدا اعتقاد داشته باشد مثل سرداران سپاه و ارتش که باید در سال آینده رییس جمهور بشن. ونیز خواهند شد ،تا...
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    خداوند این گرگهای در لباس میش رابه عذاب الیم دچار کند
  • انقلاب IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    موسوی خوئینی ها اگر مرد میدان است در زمان دفاع مقدس کجا ییلاق خلاق میکرد که الان نیاز بنویس فتنه شده است باید از این همه نفوذی واختلاسگر در هم حرفهایتان خجلت بکشید وبا عصبانیت بمیرید اگر غیر داشته باشید شکم پرست های بی دین۳۹۵۷
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    اینها با هماهنگی کامل با تحریم کنندگان سخن می‌گویند و حرکت می‌کنند چون غربی‌ها فهمیده بودند با تحریم نمی‌توانند به این نظام مقدس لطمه وارد کنند لذا از وابستگان داخلی بهره می‌برد واین بدبختها هم بدنبال $$$$$$
  • FR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    لعنت به نامرد اصلاح طلب از دوران قاجار تا کنون ..... از مناقع وجایگاه انقلاب مردم ایران برخوردارند و آش غرب را هم میزنند
  • احمد کاظمی IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    خوب روبروی همدیگر نشسته اند چون از یکدیگر می ترسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس