اشرف بروجردی

رئیس‌جمهور روحانی گویی بر هیچ چیزی نظارت ندارد. نه بر قیمت‌ها و نه بر مشاوری که برای کم‌رمق‌سازی انتخابات سال ۱۴۰۰ تقلا می‌کند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تقلای مشاور روحانی برای کم‌رمق‌سازی انتخابات ۱۴۰۰

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و مشاور رئیس جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین درباره انتخابات سال آینده گفته است: در هر جامعه‌ای که انتخابات را پیش روی خود می‌بیند، باید یکسری اِلمان‌هایی در نظر گرفته شود تا افکار عمومی به این تشخیص برسد که رای‌اش کارساز خواهد بود. ما در ایران در حالی به استقبال انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌رویم که غالب مردم منتظر نوع عملکرد شورای‌نگهبان هستند تا بعد از آن برای رای دادن یا ندادن تصمیم‌گیری کنند!

او می‌افزاید:‌ اگر شورای‌نگهبان با در نظر گرفتن موقعیت حساسی که کشورمان پیش روی خود می‌بیند، به همه سلیقه‌ها مجوز حضور در انتخاباتی رقابتی بدهد، ‌ با قطعیت می‌توان مشارکت بالایی را برای انتخابات ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد. اما اگر کمافی‌السابق قرار بر یک‌سویه نگری باشد و فقط یک جناح خاص و امتحان پس داده دست خودش را برای معرفی کاندیدا باز ببیند، معلوم است که بیشتر مردم رغبتی برای حضور در پای صندوق رای نخواهند داشت. [۱]

*هسته سخت جریان اصلاحات و عوامل صف و ستاد آن بر اساس برخی تحلیل‌ها در حال برنامه‌ریزی برای تکرار رفتار ضد امنیتی خود در انتخابات مجلس یازدهم هستند.

به این معنی که تعدادی کاندیدای بی‌صلاحیت را به شورای نگهبان معرفی کنند و پس از آنکه صلاحیت این داوطلبان از سوی شورای نگهبان رد شد بلافاصله از این بگویند که نظام اسلامی نمی‌خواهد ما در انتخابات شرکت کنیم و ما هم در انتخابات هیچ کاندیدایی نداریم!

رفتاری که در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز رخ داد و که به کاهش مشارکت در انتخابات به منظور مشروعیت‌زدایی از قوه مقننه و در ادامه از رئیس جمهور آینده انجامید. غافل از اینکه مشروعیت انتخابات نه به مشارکت بالا (ولو اینکه نقطه مطلوب باشد) که به رعایت قانون و قصل الخطاب بودن آن برای همگان است.  

و هنگامی که خواص سیاسی تلویحا به مردم بگویند که ساختارهای نظام را قبول ندارند؛ طبیعتا  گروههایی از مردم هم در انتخابات حضور نمی‌یابند.

صحبت‌های خانم بروجردی نیز دقیقا در همین راستاست و این از عجایب روزگار است که فردی که خود از مسئولان کشور است و از بیت‌المال حقوق می‌ستاند اما مشغول تقلا برای کم‌رمق‌سازی انتخابات است.

فلذا کسی که در انتظار است؛ اصلاح‌طلبان هستند که قصد دارند با ردّ صلاحیت نامزد بی‌صلاحیت خود؛ آتش فتنه سیاسی و حتی امنیتی را در کشور روشن کنند!

پیش از این، موسوی‌خوئینی‌ها نیز طی بیانیه‌ای بر تکرار رفتار تحریمی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰ تأکید کرده است. [۲]

مصطفی تاجزاده نیز به تازگی بر این تحلیل وبلاگ مشرق صحّه گذاشت که انتخابات مجلس یازدهم مورد تحریم خاموش قرار گرفت. [۳]

لازم به تأکید است که اگرچه جامعه از رئیس‌جمهور روحانی انتظار دارد بر قیمت‌ها نظارت مستقیم و قضایی داشته باشد اما گویا رئیس‌جمهور محترم حتی از نظارت بر مشاور خود و جلوگیری از رفتارهای ناامن کننده این فرد نیز استنکاف می‌ورزد!

***

هنوز هم پاسدار قانون اساسی هستید آقای رئیس‌جمهور!؟

حرف‌های سال ۹۵ روحانی درباره وظایف نظارتی مجلس

رئیس‌جمهور روحانی روز دوشنبه گذشته طی اظهاراتی در نشست حقوق اساسی و شهروندی گفته است:‌ گاهی اوقات می‌شنویم بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند که باید بر عملکرد وزرا نظارت کنیم که این برداشت ناقص از قانون اساسی است!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آقای روحانی با بیان اینکه نظارت نمایندگان بر کار وزرا و دولت تنها به معنای سوال، استیضاح و تفحص وجود دارد اما نظارت بر کار وزیران و هماهنگی و حل اختلافات بین وزرا از وظایف رئیس جمهور است، تاکید کرد: کلمه نظارت در قانون اساسی نیامده است که مجلس بر کار دولت نظارت کند.

او با اشاره به اینکه در اصل ۱۳۴ قانون اساسی به صراحت آمده که خط مشی و برنامه به عهده رئیس جمهور است و رئیس جمهور در موارد متعددی برنامه های خود را ارایه می‌دهد، گفت: باید اساتید حقوقی و حقوق‌دانان بر مبنای این قانون اساسی روی موارد اختلاف نظر فکر کنند و در روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون نظر بدهند. [۴]

*مردم باید بدانند رئیس‌جمهور روحانی که اکنون به دلیل مدیریت جهادی مجلس و عملکردهای خوب آن منتقد نظارت‌های مجلس شده است؛ در سال ۹۵ و در اظهاراتی متناقض گفته بود:

"قوه مقننه هم نظارت دارد؛ علاوه بر این که معروف است یکی از وظایف مجلس نظارت است. حال با مسامحه می شود گفت آن چه در قانون اساسی آمده، مجلس حق تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال دارد و کلمه نظارت نیست اما با تسامحی می‌توان گفت که مجلس و کمیسیون‌ها به نحوی نظارت دارند. علاوه بر آن، دیوان محاسبات بر بودجه نظارت دارد و دستگاه تخصصی این کار است. این دیوان نوعی ارتباط هم با دستگاه قضایی دارد. "[۵]

از طرف دیگر باید دانست رئیس جمهور در مراسم تحلیف سوگند می‌خورد که "پاسدار قانون اساسی" باشد اما اظهارات اخیر آقای روحانی نشان می‌دهد که این مسئله نیز در خطر خدشه قرار گرفته است.

اظهارات اخیر رئیس‌جمهور که مواردی از آن خلاف صریح قانون اساسی است، همچنین با واکنش تنی چند از نمایندگان و فعالان سیاسی نیز مواجه شده است.

سیدنظام‌الدین موسوی از نمایندگان مجلس در همین رابطه در یک توییت نوشته است: "رئیس جمهور: برخی نمایندگان میگویند باید بر کار وزرا نظارت کنیم. اصلاً‌ نظارت بر کار دولت در قانون اساسی نداریم. چیزی که آمده، این است که نظارت بر وزیر وظیفه رئیس‌جمهور است.

اصل ۱۳۷ قانون اساسی: هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس جمهور و مجلس است. "

فرشاد مهدی‌پور فعال سیاسی-رسانه‌ای نیز در واکنش به اظهارات آقای روحانی نوشته است: "جناب روحانی امروز فرمودن: ما اصلا نظارت بر کار دولت نداریم در قانون اساسی! اصلا اصل ۷۶ رو که به مجلس اجازه داده در همه امور تفحص کنه رو بذاریم کنار، این‌که اصول ۱۳۴ و ۱۳۷ می‌گه رییس‌جمهور مسوول اقدامات وزرا در برابر مجلس‌ه یعنی با هم قراره برن پیک‌نیک؟ "

***

سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی هوای شورای شهر هشدار داد

"شورای شهر تهران"؛ قالیباف مهم‌تر از مشکل آلودگی!

به‌دنبال انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل آلودگی هوای پایتخت؛ معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفته است: ما مسئولیت خود را بسیار سنگین می‌دانیم و سلامت مردم برای ما مهم است. خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی همچنین با اشاره به اینکه این شورا تاکنون برنامه‌ای برای مدیریت یا کنترل آلودگی هوا به ما ارائه نداده است، اظهار کرد: برای مثال آیا شورای شهر تهران بودجه‌ای را برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها اختصاص داده است؟ برنامه این شورا برای بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های تهران بر اساس قانون هوای پاک، تاکنون چه بوده است؟ [۶]

*تهران و مردم تهران از نمایش‌ها و سیاست‌های بازی‌های اصلاح‌طلبان شورای به جان آمده‌اند و جز انتخابات ۱۴۰۰ امیدی برای مردم نمانده است.

امید برای رأی خوب و رفتن کسانی از شورای شهر که هنوز و همچنان گویا هیچ شغل و ادراکی به جز "انتقاد از قالیباف" ندارند و کارنامه‌شان پر از خالی است.

کارنامه‌ای آنچنان خالی که حالا دیگر صدای مقامات دولت همسو با خودشان را نیز درآورده است.

جالب است که پیش از این و قبل از انتخابات شورای شهر پنجم؛ کسانی از تحلیلگران به مردم گفتند که اساساً نباید از مجامع اصلاح‌طلب انتظار خدمتگزاری داشت و کارنامه اصلاح‌طلبان در صورت ورود به شورای شهر پنجم هرگز بهتر از شورای شهر اول که آنهم مجمعی بود از اصلاح‌طلبان و دست آخر نیز منحل شد؛ نخواهد بود.

این در حالیست که تصور می‌شد اعضای شورای شهر پس از تجربه تلخ "شهردار بازی"! و تجربه ۶ شهردار و سرپرست، لااقل تن به کار بدهند و به وعده‌های خود به مردم عمل کنند اما این بی‌هنران با آوردن شهرداری که تنها هنرش دوچرخه‌سواری و دعوت مردم به اعتراض خیابانی است؛ همچنان تن به کار ندادند و همچنان نیز جز پیشه همیشگی خود یعنی پرونده‌سازی‌های بی‌فرجام برای قالیباف کارنامه قالب ذکری ندارند.

این تجربه تلخ بایستی در حافظه عمومی مایه عبرت شود تا فرصت‌های پیشرفت کشور، اینچنین با کندی و رخنه مواجه نشود.

گفتنیست، خبرگزاری ایسنا در ذیل صحبت‌های معاون محیط زیست نوشته است:

"طی سال ۹۷ اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع "خرید فیلتر دوده " از ردیف این اعتبار حذف شد. عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها سبب می‌شود که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم شود. علاوه بر این همواره به شورای تهران به‌دلیل عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها انتقاداتی وجود داشت.

تجریشی پیش از این نیز اظهار کرده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد. متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای این امر ارائه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده است. "

***

1_ https://etemadonline.com/content/453423

2_ mshrgh.ir/1121882

3_ mshrgh.ir/1157984

4_ http://www.president.ir/fa/118737

5_ www.irna.ir/news/82364388/

6_https://www.isna.ir/news/99093023489/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    1 0
    معلوم نیست؟!!!!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      29 2
      تنها راهکار حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور و جایگزین کردن مدیریت جهادی است این جماعت در 8 سال گذشته نشان دادند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند !
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      10 1
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      12 1
      روحانی اگر برکار وزراء نظارت می کرد قیمت ارز و طلا و خودرو و مسکن و مرغ و تخم مرغ و روغن و برنج و غیره اینقدر بی رویه بالا نمیرفت و تورم 800 درصد نمی شد.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      5 0
      خجالت داره، واقعت، از زیر ساختهایی که آقای قالیباف و اطرافیانشان در این شهر درست کردند، دارند استفاده میکنند و به ایشان حمله هم میکنند. طرف تا در خونه اش هم اتوبان ساخته اند، ولی اینها را نمیبینه،
  • سید IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    19 2
    اساساً مسئله و مشکل اصلی کشور ما جماعت غرب پرستی تحت عنوان اصلاح طلبان تهوع آور هستند که دنباله همان روشنفکران غربزده از دوران مشروطیت به بعد محسوب می شوند و ملت به جز خیانت به ایران و خدمت به دشمنان ایران هیچ ثمره ی دیگری در این صد و اند سال از این قبیله تهوع آور نچشیده است! دقیقاً همانی هستند که مرحوم جلال آل احمد توصیفشان را کرده است! به همین سبب هرگز از این جماعت در تکریم و تمجید این نویسنده ندیده ایم و نخواهیم دید!!
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    23 1
    آدمهای بی هنری که با فریب و نیرنگ از مردم رأی میگیرند را باید به زباله دان تاریخ سپرد.
    • SE ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      13 0
      زباله دان تهران
  • ناشناس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    32 1
    همه مشکلات شهر تهران رو گردن قالیباف می اندازند بابا قالیباف چند سالهدیگه شهردار دار نیست در طول 12سال تهران مخروبه رو آباد کرد خداییش ادم تو این اتوبان ها گم میشه یک کمی انصاف داشته باشید بیکارها حرف در میارند .
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    19 1
    اگر عضویت در شورای شهر بدون دریافت حقوق و مزایا، و صرفا در جهت خدمت به اهالی و امور شهر بود، قول میدهم هیچ یک از اینها کاندیدای حضور در شورا نبودند. در تمام شهرها نگاه کردن به شورای شهر به عنوان یک شغل پردرآمد، وضعیت را به اینجا رسانده
  • هالیوود IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    19 1
    خانم بروجردی ایا مشارکت بالا تحت هر شرایطی ایده آل است؟ حتی اگر شخص بی تدبیری سرکار بیاید؟ به نظرم برای مشارکت بیشتر که مورد نظر شما و دوستانتان است خوب است از بازیگران زن هالیوود هم نامزد ریاست جمهوری داشته باشیم!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    22 1
    اینکه شورای شهر، اینقدر سیاسی باشه، خنده داره!! به جای مشکلات مردم و شهرشان، دنبال حرافی و حاشیه سازی اند
  • حسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    18 1
    خلاصه کلام: دولت تدبیر و امید = با دولت تزویر و دروغ دولت تدبیر و امید = بی رحم ترین دولت نسبت به ملت دولت تدبیر و امید =پاتوق ناکارآمدان
  • حسین IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    24 1
    خلاصه کلام: دولت تدبیر و امید = با دولت تزویر و دروغ دولت تدبیر و امید = بی رحم ترین دولت نسبت به ملت دولت تدبیر و امید =پاتوق ناکارآمدان
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    31 1
    خانم بروجردی نه اینکه در آمریکا قبله آمال شما رییس جمهورشان را خود مردم میگردن از کف خیابان پیدا میکنن. عج و. ز ه چهل و دو سال انقلاب شده بالای 35 سال اون رفیقای شما در قدرت بودن همه را هم شورای نگهبان معرفی کرده دیگه شما نمی دانم دنبال چی هستین یه دفه بگین لیست نامزدها را کاخ سفید و نتان‌یابو باید بِدن خودتان را خلاص کنید.
  • SE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    23 1
    خانوم بروجردی، کمافی‌السابق ؟! تو انتخابات قبلی راحتون ندادن ؟! یا اقایان خاتمی و رفسنجانی و روحانی سراب اند ؟! خودتون در انتخابات شرکت نمیکند فر کردید نظام با این کارها تضعیف میشه ؟! 130 ساله این مملکت از دست غرب گرا ها داره رنج میبره! راحت میشیم
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    27 1
    ببینم خانم شما فکر کردید برای خاطر شما رئیس جمهور شده وباید به همه چیز حتی به نان شب مردم هم فکر کند ؟ انوقت کدخدا چی میشه . سیب وکلابی برجام و چی می چینه . حجاریان چگونه گندم وارد میکنه ؟ نعمتزاده ها و فریدونها وجهانگیری ها چگونه باید پول پاروکنند ؟؟؟ خیلی خوش خیالی بابا ما رفتیم بخوابیم .خوابمان میاید /شما هم هیس
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    24 1
    دولتی که مرده و زنده اش در زندگی مردم توفیری ندارد باید هم هر روزه دست به نشر اکاذب و دروغ و توطئه و اختلاف بزند چون برنامه اش بدستور اربابانش همین است
    • مرد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      7 1
      اتفاقا این دولت اصلیترین نقش را در زندگی مردم داشته. این دولت تونسته با بی تدبیری تمام اقتصاد کشور رو به تباهی بکشونه و مردم رو فلاکت زده کنه، اموال عمومی رو برای برخی از نزدیکانش به حراج بزاره، ابرو و حیثت ایران رو به فنا بده، در مقابل غربیها زانو بزنه
  • شریف IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    10 1
    شورای شهر پس از «شهردار بازی» رو به «اسم فامیل بازی» آورد.
  • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    7 1
    خوب است صداوسیما سخنان روحانی در مجلس لاریجانی را که از ضرورت نظارت و حتی استیضاح مجلس بر دولت سخن گفته بود با این سخنان اخیر ایشان در کنار هم پخش کند که نمی کند لذا پیشنهاد می شود رسانه های مستقل و دلسوز مثل مشرق اینکار را انجام دهند.
  • DE ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    13 1
    رئیس‌جمهور روحانی گویی بر هیچ چیزی نظارت ندارد. نه بر قیمت‌ها و نه بر مشاوری که برای کم‌رمق‌سازی انتخابات سال ۱۴۰۰ تقلا می‌کند! // مشکل از روحانی نیست مگه قبلی هاشون بهتر بودند ؟ مشکل از مماشات غلط و ایلی و عشایری و قومی سیاست کردن است . برای فقط یکی از کارهای روحانی یا ممد خالی بند یا اون یکی دیگه کافی بود در بسیاری از کشور هایی که اصلا دین مبنا نیستند آنها را خلع ید کنند و به زندان افکنند.این اصلاح طلبکاران و کارگزارانتی ها و غربگدایان در جمهوری اسلامی برای خودشان رژیم پادشاهی و موروثی تشکیل داده اند مشکل اینجاست
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    3 0
    در سخن بروجردی و دوستانشان مردم که اتکا کلام اینان به انان است همان طیف اندک پیرامونی انان است که ظاهری مساعد دارند و با جمعیت میلیونی مردم ایران در نصاب قطره از دریا هستند . ایا براساس خواست انان می توان ابراز نظر و ارایه راهکار کرد
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    6 0
    اصلاح طلبها سرطانی بدخیم در پیکره نظام هستند که رمق مردم و کشور را گرفتند.
  • SE ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    4 0
    خیر. ایشان حافظ منافع غربگداهای رانتخوار و خاصه خور و پرمدعای بی عرضه و وادادههای نوکیسه هستند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    4 0
    افساد طلبان از این خانم ها زیاد داره حقیقت جو شیرین عبادی ، بروجردی و.....
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    1 0
    متاسفانه همه مثل هم هستند ما را به این جماعت امید خیری نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس