ویژه ها

هدف از ترور دکتر فخری زاده،از بین بردن برجام نیست؛بلکه یکی از اهداف این ترور،کامل کردن برجام از طریق دائمی کردن محدودیت های هسته ای و ضمیمه کردن توان موشکی و منطقه ای ایران به مفاد توافق هسته ای است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**هدف از ترور شهید فخری زاده، از بین بردن برجام بود

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» دیپلمات سابق و از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «مصوبه مجلس با تحولات روز داخل و عرصه بین‌الملل کمی در تضاد است و بدون در نظر گرفتن مناسبات سیاست خارجی تدوین شده است. امروز تندروهای آمریکایی، رژیم‌صهیونیستی و عربستان سعودی نیز در این راستا گام برداشتند تا اجازه ندهند که بایدن به برجام بازگردد و فرمان‌های ترامپ را لغو کند. نکته تعجب‌انگیز این است که برخی در داخل شرایطی را فراهم می‌کنند تا عرصه بر کشور سخت‌تر شود».

محبعلی در ادامه نوشت: «همین متخاصمان خارجی اقدام به یک ترور ظالمانه کرده تا برخی جریان‌ها تحریک شوند تا بر سر راه برجام تنش ایجاد کنند و به هدف خود نیز رسیدند. هدف این بود تا برجام از بین رود. آنها با این هدف این اقدام را انجام دادند تا دیگر برجامی باقی نمانده باشد که بایدن بخواهد به آن بازگردد».

این دیپلمات سابق در ادامه تاکید کرد: «جو بایدن پس از روی‌کارآمدن بدون اینکه ایران به تعهدات خود عمل کند نمی‌تواند به برجام بازگردد و این یک امر واضح است و مشخص نیست که به چه علت مجلس به آن توجه لازم را نکرده است».

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام که اکنون خانواده اش در آمریکا اقامات دارند نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «مجلس از دولت خواسته است که ایالات‌متحده را مجبور کند تا به تعهدات خود عمل کند. این تعهدات شامل برداشتن کلیه تحریم‌هایی است که دونالد ترامپ آنها را در سه سال اخیر وضع کرده است. ایالات‌متحده با برداشتن تمامی آنها موافقت نخواهد کرد و قسمتی از آنها را احتمالا لغو می‌کند. آنها انتظار دارند تعهدات را اول ایران انجام دهد. اصولا برجام به این علت شکل گرفت تا ایران را طبق ادعای خودشان از دسترسی به تسلیحات هسته‌ای بازدارند و روز گذشته نیز بایدن بر آن تاکید کرد. اساسا آنها با ایران مشکل منطقه‌ای دارند و در همین راستا اختلافات آنها حل نمی‌شود».

قاسم محبعلی مدعی شده است که دشمنان ایران، با این هدف دکتر فخری زاده را ترور کردند که برخی جریان ها در داخل تحریک شوند تا در نهایت، برجام از بین برود.

برخلاف این ادعا، اتفاقا یکی از اهداف ترور دکتر فخری زاده این بود که ایران در آستانه تغییر دولت در آمریکا، در موضع ضعف قرار گرفته و بدین وسیله دست بایدن برای اعمال فشار بر کشورمان پر شود.

در همین رابطه روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در شماره اخیر خود نوشت: «ترورهای هدفمند، برنامه هسته‌ای ایران را پایان نخواهد داد اما می‌تواند امکان توافق را بیشتر کند...دور قبلی ترور دانشمندان هسته‌ای به همراه تحریم‌های قوی بین‌المللی و حملات سایبری، فشارها بر ایران را افزایش داد و منجر به توافق شد».

دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی در کنار تروئیکای اروپایی و رژیم جعلی اسرائیل در مسئله ایران دارای وحدت استراتژیک هستند. هدف اصلی طرف مقابل این است که محدودیت های هسته ای ایران را دائمی کرده و صنعت موشکی و قدرت منطقه ای ایران را نیز به توافق هسته ای ضمیمه کنند.

بر همین اساس اسرائیل در اقدامی جنایتکارانه و همراستا و هماهنگ با دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی و تروئیکای اروپایی پروژه «حذف فیزیکی نخبگان هسته ای و موشکی» را با پشتیبانی ویژه آمریکا دنبال می کند.

حذف فیزیکی نخبگان هسته ای و موشکی ایران با هدف قراردادن کشورمان در موضع ضعف و امتیازدهی یکطرفه و پرکردن دست آمریکا و تروئیکای اروپایی انجام می شود.

هدف از ترور دکتر فخری زاده، از بین بردن برجام نیست؛ بلکه یکی از اهداف این ترور، «کامل کردن برجام» از طریق ضمیمه کردن صنعت موشکی و قدرت منطقه ای ایران به مفاد توافق هسته ای است.

برای همین است که «جو بایدن» پس از ترور دکتر فخری زاده- به عنوان یکی از نخبگان حوزه هسته ای و موشکی- در اظهارنظری گستاخانه تاکید می کند که باید محدودیت های برجامی ایران دائمی شده و توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به توافق ضمیمه شود.

جالب اینجاست که طیف تندو اصلاح طلب دقیقا در پازل طرف مقابل بازی می کند. امثال قاسم محبعلی و فریدون مجلسی مدعی هستند که ابتدا ایران باید به طور کامل به برجام بازگشته و سپس به انتظار بنشیند تا بلکه آمریکا نیز به برجام بازگردد. یک سوال؛ طیف تندرو اصلاح طلب، به نمایندگی از ملت ایران سخن می گویند یا بلندگوی ترامپ و نتانیاهو و بایدن در ایران هستند!؟

** طرح ضدتحریمی مجلس نشانه عطش ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است!

«علی ربیعی» سخنگوی فعلی دولت و وزیر کار سابق در دولت روحانی که به علت عملکرد ضعیف و غیرقابل قبول در مجلس دهم استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «در این ۴۰ سال به یاد می آورم که بارها از «برهه حساس تاریخی» صحبت کردیم. بدون اغراق با نگاه به شرایط امروز، هیچ دوره و زمانه ای مثل سال های ۹۸ و ۹۹ چنین تعبیری برای ایران بعد از انقلاب مصداق نداشته است. منحنی مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ و در آستانه ۱۴۰۰ در شرایط نقطه عطف قرار گرفته است...ما از مردمی سخن می گوییم که در چند سال اخیر تحت بی‌رحمانه ترین تحریم ها و در معرض جنگ اقتصادی قرار داشته اند. جامعه ای که ترکیبی از تحریم ها و انباشت بیماری های مزمن اقتصاد ایران، به علاوه اشتباهات مدیریتی در چند دهه پیاپی، طبقات آسیب پذیر و حتی متوسط مردم را با معیشت سختی مواجه کرده است».

ربیعی در ادامه نوشت: «ما اگر نتوانیم به یک مصالحه داخلی دست پیدا کنیم، نمی توانیم در عرصه بین‌المللی منافع مردم را تأمین کنیم. متأسفانه سیاست‌هایی که این روزها در نتیجه سیاست داخلی ما شکل گرفته، هیچ یک سیاست‌های ایجابی نیستند. بنیاد این تصمیم‌ها و رفتارها، جلوگیری، پیشگیری یا تخریب رقیب است. برای مثال، این روزها شاهد تصمیمات سلبی بخصوص درباره برجام و سیاست خارجی هستیم که معلوم نیست چه آینده‌ای و چه نوع منفعت ملی را هدف خود قرار داده است و بیم آن می رود که ادامه تلاش شتابزده برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی باشد. این روزها آسیب بسیار جدی که در سیاست داخلی ما هویدا شده، سایه ۱۴۰۰ یا بهتر بگویم شروع زودهنگام رقابت های انتخاباتی ۱۴۰۰ بر تصمیمات سازنده است».

همچنین «سعید لیلاز» دانش آموخته رشته تاریخ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ که در دولت روحانی به عنوان قائم مقام ایران خودرو دیزل مشغول به کار شد در مصاحبه با روزنامه ایران، با اشاره به طرح اخیر مجلس گفت: «من صراحتاً می‌گویم که متأسفانه مسأله بیشتر ناظر به انتخابات ۱۴۰۰ است. همان‌طور که ترامپ در امریکا با اهداف حزبی سعی کرد دستاوردهای دولت قبل از خودش را تخریب کند، اینجا هم بحث ایجاد موقعیت برای یک استفاده سیاسی در داخل است».

لیلاز در ادامه گفت: «من معتقدم این آقایان نه منافع کشور که حتی باورهای خود را هم الان دنبال نمی‌کنند و عطش ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همه کارهایشان را تحت تأثیر قرار داده. خیلی تأسف‌بار است که برخی فکر می‌کنند چون آرام شدن شرایط تحریم‌ها و تنش‌های خارجی می‌تواند روی انتخابات آینده تأثیر بگذارد، جلوی این روند را می‌گیرند. این بسیار خطرناک است، نه فقط از نظر خطرات خارجی بلکه داخلی. این وضعیت اقتصادی که مستقیماً بخش اعظم آن متأثر از تحریم است می‌تواند آبستن اتفاقات ناگواری هم بشود. این گروگان گرفتن زندگی مردم برای منافع جناحی است».

برخی دولتمردان به گونه ای درباره تحریم ها و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران سخن می گویند که گویی تا پیش از روی کارآمدن دولت آقای روحانی، خبری از تحریم و جنگ اقتصادی تمام عیار آمریکا علیه ایران نبود و تازه در این هفت سال و به خصوص در دو سال اخیر این جنگ اقتصادی رخ داده است!

روحانی- مهر ۹۱- گفته بود: «درست است که دشمن به ما فشار می‌آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملتمان فشار وارد نمی‌کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟ تحریم‌ها شروع شد برای این تحریم‌ها چه برنامه‌ای را در نظر گرفتیم آیا واقعا به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم؟ ».

وی همچنین در فروردین ۹۲ گفته بود: «سوء مدیریت‌ها و مدیریت اقتصادی کشور به جای اینکه با تدبیر و اتکا به قدرت مردم، پیام رشد پایدار را به جهان بدهد. پیام ضعف به تحریم کنندگان می‌دهد. همه ضعف‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت... در حالی که می‌توانستیم تحریم‌ها را با تدبیر و عزتمندانه، قابل اجتناب و قابل تقلیل کنیم».

یکی از نقاط ضعف جدی دولت روحانی این است که به هیچ عنوان برنامه ای برای مدیریت و کنترل و هدایت نقدینگی ندارد؛ بر اساس آمار بانک مرکزی در پایان سال گذشته حجم نقدینگی ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود که در شهریور امسال به ۲۸۹۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در شش ماه نخست امسال ۴۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد شده است.

طرح اخیر مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»،  پس از ۴ ماه بررسی فنی و کارشناسی و با هدف بر هم زدن محاسبات طرف عهدشکن و هزینه مند کردن بی عملی طرف مقابل در اجرای تعهدات طراحی شده است.

این طرح دست دولت و وزارت خارجه در مواجهه با طرف غربی در برجام را پر کرده و به آمریکا و اروپا این پیام مهم را می دهد که روند بدون هزینه بودن عهدشکنی ها و بی عملی ها خاتمه یافته و این محاسبه که ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند، دیگر اعتبار ندارد.

اما متاسفانه، دولتمردان این اقدام کارشناسی و فنی را مصداق دورخیز برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی می کنند. ادعایی که هیچ نسبتی با واقعیت ندارد.

گفتنی است دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد کرده است که قانون مجلس تحت عنوان "اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق مردم"، به زیان مصالح ملی نیست و طرح مجلس، مصوبه شورای عالی بوده است.

لازم به ذکر است که «سعید لیلاز» پیش از این و در نقد عملکرد دولت گفته بود که اگر به چوب خشک هم این اختیارات را داده بودند، تا حالا کاری انجام داده بود.

**با عملکرد فعلی مجلس، از خودگذشتگی فراکسیون امید مجلس دهم نمایان شد

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «نقد گفت و گوی تلویزیونی قالیباف» نوشت: «گفت‌وگوی تلویزیونی آقای قالیباف به بهانه روز مجلس که البته هیچ اثری از گزارش عملکرد ۶ ماهه مجلس یازدهم در آن دیده نشد بیشتر تلاش برای مصادره آینده پساترامپ بود. بی‌شک این‌گونه سخنوری به سیاست داخلی و انتخابات ۱۴۰۰ مربوط است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تفاوت بنیادین گفتمان اصلاحات و مخالفان اصلاحات آن است که اصلاح‌طلبان، قدرت و سیاست را برای تامین منافع ملت و کشور می‌دانند، اما جریان رقیب اصلاحات اولویت را به قدرت و سیاست خودشان می‌دهند و بر عواقب به این رویه التفات ندارند. فراکسیون امید در مجلس دهم سعی کرد بدون هیاهو و بازنمایی به نفع جریان اصلاح‌طلب، لوایح و طرح‌هایی قوی تصویب کند. امروز اهمیت کار مجلس دهم و از خودگذشتگی جریان اصلاحات و اعضای فراکسیون امید، با مقایسه با عملکرد دوستان مجلس یازدهم به وضوح نمایان شده است».

گویا از نظر این روزنامه اصلاح طلب، سلفی گرفتن اعضای فراکسیون امید مجلس دهم با خانم موگرینی مصداق ازخودگذشتگی و تامین منافع ملت ایران بوده است!

یا شاید اروپاگردی اعضای فراکسیون امید مصداق ازخودگذشتگی است! یا شاید برگزاری جشن تولد برای صفحه اینستاگرامی نشانه ازخودگذشتگی است.

و یا شاید تشکیل کمیته رفع حصر و سیاسی بازی در مجلس نشانه ایثار و ازخودگذشتگی است. «محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم در مقطعی که نماینده مردم بود، در اظهارنظری عجیب گفته بود: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود».

متاسفانه فراکسیون امید مجلس دهم به هیچ عنوان به مطالبات و مشکلات مردم توجه نکرد و به همین علت بود که «مجید انصاری» سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، علیرغم تبلیغات بسیار گسترده و پرحجم در حوزه انتخابیه تهران فقط حدود ۷۰ هزار رای کسب کرد. این در حالی است که قالیباف در شهر تهران حدود یک میلیون و سیصد هزار رای کسب کرد.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته مدیر عامل روزنامه رسمی کشور گفت: «پیرو استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ مصوبه «تأمین کالاهای اساسی مردم» برای انتشار در روزنامه رسمی کشور، آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای این مصوبه را برای انتشار به روزنامه رسمی ابلاغ کرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    22 8
    ‏متحجران جنگ طلب بگذارید این دولت که تجربه موفق داشته کارش رو بکنه! پای مرغ کیلویی ۲۷۰۰۰ تومن انار کیلویی ۲۵۰۰۰ تومن نارنگی کیلویی ۱۴۰۰۰ تومن سرطان اصلاحات دولت تبخیر امید
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      13 0
      دولت تزویر و پلید!
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 0
      اسرائیل اگر با برجام مخالف بود در سالهای 92 تا 94 در زمان مذاکرات باید ترور می کرد.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      5 0
      لابد 8 سال دیگه هم باید منتظر مذاکرات با جو بایدن باشیم ! این راهکار به درد خودتان می خورد.
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      2 0
      به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود. نوکران کری مدافعان ادامه مذاکرات خسارت بار
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    12 0
    برجام راترامپ فاتحه اش راخواند توهنوز خوابی
    • SE ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      5 0
      البته آقایان راست میگویند که در پی حفظ برجام هستند. منظور ایشان حفظ جامی است که هسته ای را بر آن نهاده و با تعظیم و عجله به دشمن پلید پیشکش کردند.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      7 0
      بایدن آمده تا محدودیت های هسته ای ایران را طولانی تر و تحریم ها را تشدید نماید.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      یکی نیست با ادمی که نمی فهمد برجام مرده را یطوری تفهیم کند
  • بروسلی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 0
    اف بر برجام
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 0
      بر بر جام
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      7 0
      ما باید برجام این قرارداد یکطرفه و ننگین را که فقط به نفع امریکا و اروپا بود را آتش بزنیم.
  • ایرانی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 0
    به نویسنده این مقاله بابت نگارش این مقاله به شکل روشن و منطقی تبریک میگم. واقعا این اصلاح طلبان چی فکر میکنند که مردم متوجه استراتژی شکست خورده شان نیستند؟
  • رضا IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 11
    حتمابااین طرح مجلس تحریمها برداشته می شود نه بابا غیرازامریکا کشورهای دیگه هم به جمع تحریم کنندگان می پیوندند
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 0
      مگه هنوز تحریمی هم مونده که به لطف مذاکرات دولت زبان دنیا بلد به ایران تحمیل نشده باشه
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 1
    مدال ذلت مزدوران اصلاح طلب را باید روی پیشانی آنها حک کرد
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 0
    هفت سال تمام کل مملکت رو با این برجام گفتن ها استپ کردید و وضع مملکت رو به این روز رسوندید.بستون نیست.؟نمیخواهید بیدار بشید و از گذشته درس بگیرید؟ترامپ و بایدن فرقی با هم ندارند.
  • موسی خسروانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 0
    خدا هدایت کند گرداندگان روز نامه های زنجیره ایی را
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 0
    مگه برجام دوسال نیست که مرده چرا غرب زده ها هنوزاین جنازه ی متعفن رها نمی کنند عبرت خوب چیزی
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      5 0
      لیبرال ها کاسبان مذاکره و برجام .
  • اکبر IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    از خود گذشتگی نه خیانت
  • سید فروزان CH ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    اصلاح طلبان دس پیش را گرفته تا پس نیفتند ، منتظر باشیم که عاملان ترور شهید بزرگوارمان را قالیباف و مجلس اعلام کنند آن از سخنان ظریف ، این از محبعلی و رفیعی لیلاز و مجلسی تعجب اینجاست که آیا مملکت اینقدر بی صاحب است که اصلاح طلبان هر چه دلشان میخواهد بگویند و به ارزشهای انقلاب توهین کنند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 0
    اشتباه تاریخی ملت رای دادن به این لیبرال ها بود
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    اگر کسی بگوید هدف اسرائیل و عربستان نابودی برجام است کاملا دروغ گفته است چون خوب می دانند این برجام سودی برای ایران ندارد بلکه انتظار آنها از برجام این است که ایران تمام باقیمانده توانایی های خود را باید دو دستی تقدیم کند و محدودیت تا حد مرگ بر ایران اعمال شود البته با این خوش خیالی هم اسرائیل و عربستان به همراه اربابانشان تا می توانند خرکیف باشند برجام هسته ای هم مالیده است و زیاد دوام نخواهد داشت
  • CA ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    3 0
    برای همین بایستی مجلس یک طرح دیگر برای اتمام برجام آماده کند. مفاد این طرح بایستی درخواست مجازات عوامل اصلی ترورهای صهیونیست ها و آمریکایی ها علیه ایران باشد و با یک فرصت دو ماهه ضمن درخواست از مجتمع بین المللی جهت دستگیری آمران این ترور و محاکمه آنها بایستی خسارات وارده ایران نیز پرداخت گردد.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 0
    از کی تا حالا گند زدن شده از خود گذشتگی؟؟؟!!!!!
  • US ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    اکثر اختلاس طلبها بواسطه درامدهای نامشروع به جبر طبیعت بیمار و دارای اختلالات روانی اند و به هذیان گویی محض افتاده اند. الباقی اختلاس طلبهای دانه درشت هم ماموریت نفوذ و تحریف را از ارباب دستور می گیرند و آگاهانه دارند خیانت به کشور را پیش می برند.
  • محمود IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    کاسبان واقعی تحریم عده زیادی در جریان اصلاحات هستند که تا وقتی تحریم ها باشد نان آنها هم چرب هست برای همین برجام رو مثل استخوان داخل زخم به هر قیمتی نگه می دارند
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    باید مراقب باشیم، اروپا و امریکا دارند از تبلیغات حداکثری برای انحراف افکار عمومی استفاده میکنند که البته این امید هست که میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. رشد اگاهی مردم روز افزون است و راه را از چاه تشخیص میدهند. مدافع منافع کشور بودن تا منافع خود و یا کشور دیگر هر روز تفکیک بیشتری پیدا کرده است.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    مرده شوی شما و برجامتان را ببرند ۷ سال ملت را بدبخت کردید خدا لعنتتان کند تمام هنر و افتخارتان یک کاغذ پاره بنام برجام است که پشتش نابودی تاسیسات هسته ای این کشور بود
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    بابا دست از سر این خرجام بردارید خرجام به زباله دان تاریخ پیوست دوم رفع حصر مساوی است دفن فتنه گران در بهشت زهرا قطع منافقی کفار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس