کد خبر 1153306
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره تاثیر ترور شهید فخری‌زاده بر دیپلماسی برجام از نگاه تارنمای آمریکایی نوشت: تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در تحلیلی به ارزیابی تبعات ترور شهید فخری‌زاده بر تلاش‌های برخی جناح‌ها در آمریکا برای احیای برجام پرداخته است. نویسنده با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هسته‌ای در سال‌های قبل، اولین متهم عملیات تروریستی اخیر را نیز این رژیم معرفی می‌کند.

در این یادداشت آمده که با وجود «انگیزه و توان اسراییل در اجرای ترور، بعید است این اقدام بدون چراغ سبز دولت ترامپ بوده باشد». در ادامه یادآوری شده که در جریان ترور سردار سلیمانی نیز یک همکاری مشترک اطلاعاتی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر به آن حادثه شد.

 نویسنده معتقد است اسراییل با انجام این ترور قصد داشته واکنش نظامی تحریک‌برانگیز و محکمی از سوی ایران برانگیزاند که به رویارویی نیروهای نظامی ایران و آمریکا در منطقه منجر شود. امری که آن را آرزوی نتانیاهو قلمداد کرده است. به همین جهت تداوم اقدام‌ های ضدامنیتی از سوی این رژیم تا پیش از استقرار بایدن را محتمل قلمداد کرده است.

 طبق این یادداشت، به وقوع پیوستن این حوادث ضدامنیتی نه‌تنها پرونده مذاکرات منطقه‌ای را از سوی ایران خواهد بست بلکه تمایل ایران به مذاکره در راستای بازگشت به برجام را نیز تضعیف می‌کند. به همین دلیل به بایدن توصیه می‌کند ضمن محکومیت این ترور از مسیر فشارهای چندجانبه مانند سال ‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ نیز عقب‌نشینی کرده و مسیر دیپلماسی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ را تکرار کند.  

 نویسنده این یادداشت معتقد است نتانیاهو برای کارشکنی در سیاست خارجی بایدن نسبت به ایران دست به این جنایت زده و به همین دلیل از ایران می‌خواهد که خویشتنداری نشان دهد، ولی به نظر می‌رسد این اقدام‌های ضد امنیتی به اهرم فشاری برای دولت بایدن در راستای ایفای نقش دوگانه «پلیس خوب و پلیس بد» از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بدل شود. بنابراین پاسخ قاطع و جدی ایران به این جنایت، برای جلوگیری از ایجاد چنین اهرم فشاری ضروری است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    ما به ازای اینهمه مذاکره فقط معطل کردن کشور به رفتار غربی ها شده...آدم عاقل باید از این همه ترس و اوهام خارج بشه و برای خوشامد دیگران زندگی مردم کشور را در دست دشمن قرار ندهد! اونا تحریم را وسیله موثر یافته اند که گروه هایی رو به غربی ها نیازمند کرده!!!! در صورتیکه همانطور که جنگ تحمیلی باعث ارتقا توان نظامی بدل شد این تحریم ها هم به لطف خدا اقتدار اقتصادی را فراهم می کند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    بله عالی گفتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس