ظریفیان

یکی از فعالان اصلاح‌طلب اخیرا گفته است:‌ بی‌شک "برجام" یکی از مدبرانه‌ترین و منطقی‌ترین تصمیماتی بوده که ایران گرفته است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

"فرماندهان فتنه" از جان کارگران چه می‌خواهند؟

تهدید به واکنش سخت کارگران در خیابان‌ها

خبرگزاری ایلنا روز پنجشنبه گذشته گزارش داد: گردهمایی کارگران همزمان با سالروز تصویب قانون کار (۲۹ آبان) امسال به صورت مجازی و بدون حضور کارگران برگزار شد. در این مراسم، دبیرکل خانه کار(علیرضا محجوب) و نمایندگان تشکل‌های کارگری از سراسر پایتخت بار دیگر بر احیای حقوق از دست رفته کارگران تاکید کرده و هشدار دادند هرگونه تهدید حقوق کارگران با واکنش اعضای کارگری در سراسر کشور مواجه خواهد شد.

ایلنا همچنین بیانیه پایانی این گردهمایی را نیز منتشر کرده است که در بند هفتم آن می‌خوانیم:

 "اموال سازمان متعلق به خانواده تأمین اجتماعی است، دستبرد به آن توسط افرادی که قصد دارند با تصویب قوانین جدید این دست درازی را آشکار کنند، با واکنش سختی از جامعه کارگری در خیابان‌ها مواجه خواهند شد. "[۱] 

* در ظاهر امر، علت اینهمه علاقه این‌روزهای اصلاح‌طلبان ستادی و مدیریت تشکل‌های اصلاح‌طلبی مثل خانه کارگر را به امر خیابان و گزینه اعتراض خیابانی روشن نیست!

این افراد یا در عمقی از غفلت هستند که نمی‌دانند اعتراض خیابانی مقدمه به راه افتادن حمام خون است و بر گستره مشکلات مردم می‌افزاید و یا می‌دانند و مشغول رقصیدن با فرمان مستقیم "فرماندهان فتنه اقتصادی" هستند.

جالب است که شخص علیرضا محجوب، دبیر خانه کارگر که زمانی می‌گفت ما اصلاح‌طلبان به راهی می‌رویم که روحانی بگوید! و تشکل او نیز در تبلیغات و خدمتگزاری برای دولت و اصلاح‌طلبان شهره خاص و عام است؛ اکنون که زمان عذرخواهی او بواسطه مشکلاتی مثل گرانی رسیده اما مشغول طبل‌گردانی برای اعتراض خیابانی شده است!

 محجوب پیش از این هم در اظهاراتی گفته بود: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است. [۲]

دقت شود که محجوب و امثال محجوب رجال سیاسی شده‌اند و سال‌ها در کسوت‌هایی مثل نمایندگی مجلس حضور داشته‌اند تا در لحظات بروز مشکل؛ مردم را از عصبانیت برهانند و پیرامون راه‌حل‌های معقولی مثل انتخابات صحبت کنند نه اینکه خود آتش‌بیار معرکه شوند و در روزگاری که موعد پاسخگویی آنها به مردم فرا می‌رسد؛ از لزوم اعتراض خیابانی سخن بگویند!

قبل از این، علیرضا علوی‌تبار نیز در یادداشتی خواستار بسیج کردن مردم از سوی ستاد اصلاحات شده بود.

گفتنیست، علی ربیعی، سخنگوی دولت و از چهره‌های مدعی جامعه کارگری نیز مدتی پس از اغتشاشات آبان ۹۸ تأکید کرده بود که حکایت آبان ۹۸ همچنان باقیست!

*منبع عکس: ایلنا

***

تولید اصولگرا؛ حربه جدید حامیان روحانی!

تریبون‌ها و رجال دولتی و اصلاح‌طلب طی ماه‌های اخیر اصرار عجیبی بر "تولید اصولگرا" در عرصه‌ها و زوایای مختلف دولت دارند تا بتوانند ناکارآمدی موجود که ثمره مدیریت مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است را به نام اصولگرایان سند بزنند!

در این زمینه می‌توان به صحبت‌های رسانه‌ها و رجال اصلاح‌طلب اشاره کرد که رئیس‌جمهور روحانی را یک فعال اصولگرا می‌نامند!

خبرگزاری دولت نیز به تازگی در مصاحبه با آقای اکرمی، از مقامات ستادی دولت رئیس‌جمهور روحانی؛ از تیتر "یک فعال اصولگرا..." استفاده کرده است. [۳]

آنها همچنین صحبت‌ها و توییت‌های یک چهره اصلاح‌طلب نزدیک به دولت که منتقد بیقاعده اصولگرایان و خاصّه محمدباقر قالیباف نیز هست را بصورت روزمره و با تیتر "یک فعال اصولگرا" منتشر می‌کنند که این مسائل به شدت قابل تأمل است.

*این تشبّث به اصولگرایی در حالی است که آقایان تا همین دیروز جریان رقیب و مقابل خود را با الفاظی مثل "افراطی" و بی‌عقل می‌نواختند.

و آنچنان از یکی بودنشان با رئیس‌جمهور روحانی حرف می‌زدند و خود را "فدائیان روحانی" می‌نامیدند که خیلی‌ها فکر نمی‌کردند آنها روزگاری برای پاک کردن شناسنامه و کارنامه خود اینچنین تقلا کنند.

مع‌الوصف همه باید بدانند که هرکس رو به معبد "تکرار می‌کنم" سجده کرده باشد یا جزو مقامات ارشد دولت اعتدال بوده باشد؛ هرگز اصولگرا نیست. ولو حتی اگر یک عکس یادگاری با اصولگرایان داشته باشد یا در یک تشکل اصولگرا عضو بوده باشد. زیرا اصولگرایان در وضع موجود و مشکلاتی که آقای روحانی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان پدید آورده‌اند هیچ سهم و نقشی ندارند.

جالب است که تاریکخانه اشاره شده حتی به سراغ توّابین از اصولگرایی نیز رفته و آنهایی که به هر دلیلی امروز از مواضع خود برگشته‌اند را نیز تحت عنوان "یک فعال اصولگرا..." معرفی می‌کند. [۴]

در اینجا یادآوری سندی مهم در تاریخ سال‌های اخیر برای معقّبین رخدادهای سیاسی ضروری است. زیرا موجب شود سهم دقیق هریک از جریانات سیاسی در مشکلات امروز کشور مشخص شود.

و آن اظهارات محمدرضا خاتمی در ایام انتخابات دولت دوازدهم است که گفته بود: "ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم"...

گفتنیست مبحث تعیین تکلیف سهم هریک از جریانات سیاسی در مشکلات مبتلی‌به جامعه از آنرو مهم است که امکان فریب و نیرنگ سیاست‌بازان و منافع‌پرستان را سلب می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این افراد در روزگار پاسخگویی، نقش مدعی را ایفا کنند و مردم را از تشخیص درست و رأی خوب باز بدارند.

باید دانست که عبارت عوامانه "دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا" اگرچه گاهی توسط عده‌ای ریشخند می‌شود اما در عمق و در معنی؛ بایستی راه چاره مشکلات را از عمق همین عبارت جست و در مشاهده نتایج آن به درستی تشخیص داد که کلید حل مشکلات مردم در دست کدام جریان سیاسی قرار دارد.

نبایستی اجازه داد که جامعه در معرض جولان سخنانی مثل "دولت امام زمان" و یا "تکرار می‌کنم" قرار گیرد زیرا در پیامد این رفتارها، مدیریت جهادی بعنوان نوشداروی مشکلات مردم به محاق می‌رود و انحراف و گرانی سر بر می‌آورد.

***

برجام یکی از منطقی‌ترین تصمیماتی بوده که ایران گرفته است!

غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

"اگر اجماع مسئولان نظام در خصوص برجام نبود، قطعا این اتفاق نمی‌افتاد.  در اجرای برجام از سوی طرف خارجی بد عهدی‌هایی صورت گرفته است اما بی‌شک برجام یکی از مدبرانه‌ترین و منطقی‌ترین تصمیماتی بوده که ایران گرفته و سایه بسیاری از خطرها را دور کرده است."[۵]

*قضاوت درباره اظهارات این فرد پیرامون "برجام روحانی" را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

گفتنیست، برخی از تحلیلگران کشور در سال ۹۲ پیش‌بینی کرده بودند که اصلاح‌طلبان پس از شکست توافق نهایی خود با غرب که بعدها برجام نام گرفت؛ همه‌چیز را به گردن رهبری نظام خواهند انداخت!

همچنین در بحث ادعای "اجماع مسئولان" یا به عبارت سلیس‌تر موافقت رهبری نظام با برجام! نیز مخاطبان محترم را ارجاع می‌دهیم به تمام انتقادات رهبری از چرخش به سمت آمریکا که در پیشابرجام ایراد شدند.

و ایضا مخاطبان محترم را ارجاع می‌دهیم به شروط ۹ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب برای تأیید برجام که به اذعان کارشناسان، دولت در تحقق آنها رفوزه شد. [۶]

در بحث نقش مقام معظم رهبری در تأیید برجام همچنین خوانش تفرّس‌های معظم‌له از فرجام برجام و اینکه مثلا می‌فرمودند بعید است این توافق به لغو تحریم‌ها منجر شود! نیز برای همه مخاطبان و پژوهشگران ضروریست.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-998224

2_ mshrgh.ir/976697

3_ www.irna.ir/news/84112500/

4_mshrgh.ir/1134644

5_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-996705

6_https://www.yjc.ir/00OhrQ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    26 3
    روحانی معنی اصولگرایی را نمیداند تا چه برسد که فعال اصولگرایی باشد
  • حسين DE ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    21 2
    آقاى ظريفيان اظهار نظر شما در مورد برجام يكى از ناآگاهانه ترين،مزخرفترين،بى ارزشترين، اظهار نظرهاست.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    18 6
    اصلاح طلبان ادمهای امینی نیستند اگر از حرکات انان مواظبت نشود کشور را تسلیم دشمن می کنند اینها کارگران به اجر و مواجب امریکا و اروپا هستند اصلا ارامانهای امام را نمی فهممند یا خودشان را به خریت زده اند.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    15 4
    من میخوام بدونم این محجوب از کودکی تا این پیر خرفتی توی این خانه کارگری چکار میکنه که فقط وعده های سر خرمن میده و هیچ وقت هم از حقوق کارگر حمایت نکرده. آخه اینها رو کدوم کارگر بیچاره انتخاب میکنه . این نون به نرخ روز خورهای مفت خور که با پول کارگر بیچاره بذل و بخشش می کنند و از پول بیچاره کارگر در سازمان تامین اجتماعی به فلان بدهکار میدهند
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    12 3
    حامیان بد بخت برجام ایا برای مردم جز فلاکت چیز هدیه داده اید به کدام عمل صالح تان خوش بین هستید .
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    11 1
    تمام داشته های کشورعزیزمان را همین برجام برباد داد وهیچی عاید کشورمان نشد . با چه رویی هنوز از ان دفاع می کنید
  • مزان IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 7
    روحانی لیدراصولگراها ۲۰سال درمجلس بود
    • DE ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      2 0
      خاکم وچوک اشتباهی + زدم خط عمودیِ + زیاد بید منظور فقط خط افقیش بید
  • ناشناس IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    7 0
    این صحبت ها هیچکدام تنبون برای صغری نمیشه
  • DE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 2
    یکی از فعالان اصلاح‌طلب اخیرا گفته است:‌ بی‌شک "برجام" یکی از مدبرانه‌ترین و منطقی‌ترین تصمیماتی بوده که اصلاحطلبان ایران به نفع امریکا گرفته ان!
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 2
    طفلی اصلاح طلبها که آویزون اخراجی ها میشن
  • داریوش IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    ترامپ ودارودستش میگن برجام به نفع ایران وبه ضرر امریکا بوده.طرفداران مشرق و.... میگن برجام به ضرر ایران وبه نفع امریکا بوده ؟؟؟!!!!۷۶۷۲
  • سید IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    محجوب باتصمیمات غلط در غالب خانه کارگر باعث تعطیلی بسیاری از صنایع ایران شد ایشان تا دیروز که در مجلس بود و با ارائ اندک وارد مجلس میشد صدا از دیوار اگر درامد از ایشان هم حالا امروز مدافع حقوق کارگرها
  • جلیل FR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    البته کارگران عزیز حق دارند که یقه مسبب اوضاع امروز را بگیرند و سخت بفشارند .
  • mohsen DE ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    اصلاح طلبان امریکایی مزدور محجوب تو این مدت خوب چریدی خدا تک تک تونو لعنت کنه که کشور را بهرخاک سیاه کشاندید یه مشت گدا ی ملعون که خوب اموال مردم رو میخورید. گر گدا معتبر شود ..از خدا بی خبر شود.
  • حق گو IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    خدایا صبر ما تموم شده خودت این وطن فروشان پر رو را به درک واصل کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس