رسول منتجب نیا

در حالی که اصلاح‌طلبان اصرار دارند گزینه مطلوب "درصد بالای مشارکت" را به عنوان شاخصه اصلی انتخاباتی معرفی کنند اما باید تأکید کرد که "رعایت مُرّ قانون" مهمتر از میزان مشارکت است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اگر با "جو بایدن" مذاکره نکنیم چالش امنیت داخلی درست می‌شود!

نقش "جو بایدن" در امنیت داخلی ایران

آذر منصوری، فعال چپ و قائم مقام حزب اتحاد ملت در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره پیروز جو بایدن در انتخابات آمریکا گفته است:

در واقع اگر رضایت مردم و کاهش فشار بر زندگی آن‌ها ملاک باشد، باید به موضوع رفع تحریم‌ها به عنوان یک پروژه ملی نگاه شود و حالا که پیروز انتخابات آمریکا کسی است که گفته به برجام برمی‌گردد و تحریم‌ها را رفع می‌کند، همه جریان‌های سیاسی فارغ از وابستگی‌های جناحی و موضوع انتخابات ۱۴۰۰ باید کمک کنند که زبان دیپلماسی ایران رساتر از قبل، پیگیر حقوق مردم ایران و رفع تحریم‌ها باشد.

او همچنین تصریح می‌کند: در هر حال اگر از فرصت به وجود آمده در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده نشود، نه‌تنها تغییری در زندگی مردم ایجاد نخواهد شد، بلکه بیشترین تاثیر تداوم این وضعیت، واگرایی مردم خواهد بود، مردمی که برایشان این جناح و آن جناح هم تفاوتی نمی‌کند. این رویگردانی از کل حاکمیت و مجموعه جریان‌های سیاسی داخل کشور است و ناگفته پیداست که انباشت نارضایتی‌ها چه نتایجی درپی خواهد داشت.[1]

*درباره اظهارات خانم منصوری باید دانست که اولا اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به کمتر از میانگین 30 درصد رسیده و بخش عمده مشکلات کشور به "سوء مدیریت دولت" و عدم نظارت بر قیمت‌ها مربوط است، ‌ ثانیا دولت فعلی با تمام اشتباهاتش را شخص خانم منصوری و همکاران ایشان در اردوگاه اصلاحات در دامن رأی مردم گذاشته‌اند نه آمریکا و بایدن یا ترامپ! و ثالثا نوشداروی مشکلات کشور نیز همانطور که همه کارشناسان و در رأس آنها مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند؛ "همت جهادی" است نه امید بستن به خارج از کشور!

در بحث "انباشت نارضایتی و نتایج آن" نیز باید دانست که اصلاح‌طلبان حدود 10 سال است که به دنبال ایجاد "فتنه اقتصادی" هستند و بسا که گزینه‌های ناکارآمد را هم با همین هدف در دامن رأی مردم گذاشتند.

به دیگر سخن اینکه آبان 98 و دیماه 98 طراحی داخلی داشتند و جو بایدنِ آمریکایی حتی اگر بخواهد هم توانایی رفع این دسیسه‌های طراحی شده از داخل را ندارد.

فلذا خانم منصوری باید بدانند که اگر اتفاقی در خیابان‌های ایران رخ دهد؛ مسئول تامّ و تمام آن نه آمریکا و شخص "جو بایدن" که اصلاح‌طلبان و رجالی هستند که طی سال‌ها و ماه‌های گذشته بازار و قیمت‌ها را به حال خود رها کرده‌اند، پای حکم تحریم انتخابات را امضا کردند و بارها و بارها ضمن القای ناامیدی و بن‌بست در کشور؛ "آدرس خیابان" را به مردم دادند.

خوانش اظهارات چند روز اخیر کسانی از رجال حاضر در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که شعف این آقایان و خانم‌ها بواسطه پیروزی بایدن؛ از شخص بایدن هم بیشتر است...

***

به جای اعتصاب غذا کار کنید؛ مردم راضی‌ترند

شوآف اینستاگرامی یک نماینده با "اعتصاب غذا"!

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای در نطق میان دستور خود از تحصن و اعتصاب غذا در دفتر کاری‌اش خبر داد و گفت: در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسوولان این کار انجام می‌دهم!

به گزارش ایسنا، مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود در انتقاد از وضعیت اقتصادی گفت: مردم می‌گویند جبهه‌های اصول گرا و اصلاح طلبی موجبات اختلاف‌های خانوادگی را فراهم کرده است و همچنان برادر با برادر و پدر با پسر را به دنبال منافع فردی و حزبی انداخته و هر روز به کالبد کشور آسیب می‌زند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که رزمندگان و آزادگان و خانواده‌های شهدا مورد بی مهری هستند، گفت: باید به داد آنها رسید. نباید بگذاریم که جانبازان و آزادگان برای مطالبه حق خود تجمع کنند. آنها سالیانی پیش برای دفاع از وطن خود جنگیدند و امروز باید از بیکاری فرزندانشان خجالت بکشند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود، تحصن و اعتصاب غذای خود در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس را اعلام کرد و ضمن عذرخواهی از خانواده‌اش گفت: به عنوان سرباز ولایت در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسوولان این کار را انجام خواهم داد.[2]

*اگرچه معدل کلی و مصوبات مجلس یازدهم طی چند ماه گذشته از آغاز به کار آن تا به امروز بسیار مطلوب بوده است اما به هر حال برخی رفتارهای قابل انتقاد شخصی هم از برخی نمایندگان این مجلس دیده می‌شود که جای تأسف دارد.

زیرا این رفتارهای غلط باعث می‌شود مردم ثمره "رأی خوب" خود به اکثریت اصولگرای مجلس یازدهم احساس نکنند و کسانی باشند که اجازه ندهند طعم خدمتگزاری جهادی به جای "سلفی حقارت" در کام مردم احساس شود.

آقای قطب آبادی هم در وهله اول بعنوان یک نماینده باید بدانند که ایران اسلامی یکی از سیرترین کشورهای دنیاست و نظام اسلامی یکی از ارزان‌ترین نان‌های جهان را به مردم ارائه می‌دهد. [3]

به نحوی که تصاویر مربوط به نان‌هایی که در ایران در خیابان گذاشته می‌شوند و دزدیده نمی‌شوند؛ تبدیل به یکی از سوالات ذهنی مردم شده است.

بله! البته مردم مشکل معیشت دارند و حتی از توان خرید آنها هم به دلیل ناکارآمدی دولت آقای روحانی کاسته شده اما این مسئله دلیلی بر عوام‌زدگی یک نماینده مجلس و ژست نبود نان شب در ایران نیست.

این نماینده محترم در بیکاری هم گویا اطلاعات ناقصی دارند و نمی‌دانند که به دلیل کمبود نیروی کار واقعی، هزاران کارگر خارجی! در ایران مشغول کار هستند.

چراکه بسیاری از کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت و داشتن انتظارات بالا؛ ‌ هر شغلی را نمی‌پذیرند.

در بحث اعتصاب غذا نیز مشکلات مردم با این رفتارهای شوآف‌گونه و نشأت گرفته از فضای غیر واقعی اینستاگرام و توییتر مرتفع نخواهد شد. ضمن اینکه به قول برخی فعالان سیاسی آقای قطب‌آبادی برای رفتار کمدی اعتصاب غذا! نیازی به نماینده شدن هم نداشتند و می‌توانستند این کار را بدون نماینده شدن انجام دهند.

آقای قطب‌آبادی اگر قصدی برای اصلاح امور دارند؛ مردم را به "رأی خوب" در انتخابات آینده تشویق کنند زیرا نوشداروی حل مشکلات موجود، چیزی به جز کارآمدی دولت آینده نیست.

***

گزینه‌ای که از "میزان مشارکت انتخاباتی" مهمتر است

رسول منتجب‌نیا، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک یادداشت در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"مجموعه بخش‌های مختلف نظام باید برای حل مشکلات مردم برنامه‌ریزی کنند و همچنین مسئولان برای کمتر کردن فاصله ایجادشده بین خود و مردم باید چاره‌ای بیندیشند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بتوانیم یک نمایش اقتدار برگزار کنیم و از سوءاستفاده دشمنان جلوگیری کنیم. اگر در انتخابات 1400 مشارکت مردم پایین باشد بی‌شک دشمنان ما را به این متهم می‌کنند که مردم به شما بی‌اعتماد شده‌اند. به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان توصیه می‌کنم برای حضور مردم در انتخابات دغدغه داشته باشید و از رفتارهای نامناسب دوری کنید تا ما سال آینده با حضور باشکوه مردم بتوانیم نظام را بار دیگر تثبیت کنیم."[4]

*برخی معتقدند اصلاح‌طلبان (غیر از حزب کارگزاران!) انتخابات مجلس یازدهم را تحریم کردند تا به این وسیله مشارکت کاهش یابد و دست آنها برای بهانه نامشروع بودن نظام اسلامی پر باشد!

رفتاری شریرانه که البته متأسفانه آنطور که باید و شاید مورد رصد خواص کشور قرار نگرفت.

مشارکت بالا در یک انتخابات اگرچه یک امتیاز محسوب می‌شود اما عامل حیات انتخابات و نظام نیست بلکه این قانون و رعایت مُرّ آنست که به قوام انتخابات و کشور منتهی می‌شود.

چه اینکه در بسیاری دیگر از نظامات دنیا؛ ‌ انتخابات‌هایی با مشارکت بسیار پایین نیز برگزار می‌شود اما هیچیک از رجال سیاسی آن کشورها به خود اجازه نمی‌دهد از نامشروع بودن نظامش سخن بگوید.

همانطور که انتخابات مجلس یازدهم نیز علیرغم مشارکتی پایین نسبت به انتخابات‌های گذشته در ایران اما برگزار شد و نمایندگان منتخب نیز هم‌اکنون در مجلس در حال تقنین و نظارت هستند.

بایستی به این نکته توجه داشت که اعضای ستاد جریان سیاسی خاص که گویا قصد تکرار رفتار تحریمی خود در انتخابات 1400 را نیز دارند؛ برای موفقیت کامل این پروژه شریرانه است که بدون اشاره به افتخار نظام در برگزاری یک انتخابات قانونی؛ دائماً از لزوم مشارکت بالا سخن می‌گویند. و به مردم نمی‌گویند که مشارکت پایین دلیلی بر نامشروع بودن یک نظام سیاسی نیست.

آنچه که اصلاح‌طلبان در کتمان بخش‌های مهمی از واقعیت‌های حکومتی ایران در اقتصاد و سیاست و امنیت و جامعه به مردم نمی‌گویند؛ حتما بایستی توسط خواص به مردم گفته شود تا تجربه تلخ دولت اعتدال و گرانی‌های آن تکرار نشود.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-994277

2_ https://www.isna.ir/news/99082516774/

3_ mshrgh.ir/944980

4_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/301378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    20 7
    مذاکره با آمریکا به مثابه مجرای تنفس برای ادامه حیات سیاسی اصلاح طلبان تهوع آور به شمار می رود!
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      2 1
      سیاست خارجی دولت (اصلاح طلبان) از سال 92 اشتباه بود به همین دلیل اکنون به بن بست رسیدند و راه تنفس شون بسته شده است.
    • DE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 1
      چقدر باید ساده باشی که فکر کنی برای مردم اصولگرا و اصلاح طلب مهم هستند . اگر جامعه را درست ببینید متوجه میشوید که مردم از این دو گذر کرده اند ‌.
  • US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    20 7
    با حرف این اصلاح طلب یاد فیلم خانه ی امن افتادم که به نقل از بایدن گفت باید کاری کنیم خونه ی امن ایرانی ها امنیت نداشته باشه. اماده میشن برای اجرای حرف بایدن مودب؟ اصلاح طلب یا پیاده نظام اسراییل؟
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    22 7
    بایدن میخواد برگرده به برجام خوب برگرده دیگه مذاکره نمیفهمم یعنی چه ؟ منظور اذر خانم چیست ؟؟؟؟؟
  • حامد IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    12 4
    مشکل افساد طلبان این است که فرصت را از تهدید تشخیص نمی دهند.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      8 3
      یعنی خرند؟
  • مسعود IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    15 6
    اصلاح طلبان دیگه دلخوش مذاکره با امریکا نباشند مردم ازشون خسته شدند.
  • حمید IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    6 4
    لیبرال های غربگدا ؛ کاسبان مذاکره
  • BE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    3 3
    جلل خالق هنر پیشگان طبی -- سیاسی -- مجلسی -- چه شود .....
  • مهدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    3 1
    اقای نماینده شما از بیت المال حقوق میگیرید که از حق مردم دفاع کنید نه اینکه از کارتون بدزدید و اعتصاب کنید
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    4 7
    آفرین به مشرق که مثل شرق و سازندگی اسیر منافع حزبی غلط نیست و نقد میکنه.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 2
      مشرق درگیر منافع حزبی نیست.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 1
      ما حزب داریم و حزبمان هم انقلاب است.
  • totonchyan IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 1
    سلام هرروز ازگوشه وکناربحث پیروزی بایدن وجشن وپایکوبی حضرات اصلاح طلب باشعارمذاکره برای بهبود معیشت مطرح می شود وایشان خیلی متوهم هستند که استاد مذاکره می باشندو کس دیگری بلد نیست . سیاست کلی نظام تعامل بادنیادرشرایط مساوی واحترام متقابل می باشد. اگر بنابه مذاکره باشد که لازم نیست حضرات متخصص مذاکره حتما تشریف داشته باشند ملت بحد کافی از گلابی های برجام تناول نمودند.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 1
    حق با این نماینده هستش ، حرف مفت نزن .
  • عبا دالله IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام به بخشید فقط قصدم جواب افراد بی ادب است انسان تهوع اوری شماهایید که با ترامپ احمق هم صدا و هم نتوا شدید نه اصلاح طلبان اگر بدانی حضرت امام حسین {ع} هم قصدش اصلاح دین بود اصلاح امور در هر زمانی لازم است چرا برای این که مجریان و عوامل حکومت معصوم نیستند هوای نفس دارند پس اگر منتقدی نقد کن راه کار بد نه فش دادن فش دادن کار افراد نادان و کم طاقت است خدا همه را هدایت کند بنده و ان سید فهاش را مرگ بر امریکا
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    کاشکى پلوسی ونمایندگان امریکاهم ازاین نماینده الگوبگیرند ودست ازاحزاب وکاربرداشته تاشایدشانسى موفق شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس