ترامپ نتانیاهو معامله قرن نمایه فلسطین اسرائیل امریکا

شکست طرح تجزیه عراق و سوریه به عنوان دو کشور حامی محور مقاومت، ناکامی سیاست تحریم گسترده ایران از جمله علل رویکرد جدید رژیم‌های خودفروخته و سازش‌کار عربی در منطقه است.

به گزارش مشرق، وقتی «بنیامین نتانیاهو»، از حضور رژیم صهیونیستی در نمایشگاه بین‌المللی «اکسپو ۲۰۲۰» در دوبی خبر داد، زمزمه‌ها برای توسعه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با کشورهای عربی شدت گرفت که در نهایت به عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی منتهی شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش رئیس شورای امنیت سازمان ملل به تنهایی آمریکا در این شورا

این اقدام امارات متحده عربی در ادامه فرآیندی است که مصر، اردن و سازمان آزادیبخش فلسطین از سال‌ها پیش آغاز کردند، اقدامی خیانت‌بار به آرمان فلسطین که فقط در جهت تحقق اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و در تکمیل پازلی که امروز معامله قرن نام گرفته، صورت گرفت.

تحلیل‌گران هدف اصلی رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط با امارات و برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان را مشروعیت‌بخشی به این رژیم و نزدیک شدن به مرزهای استراتژیک ایران ارزیابی می‌کنند.

امارات متحده عربی و برخی حکام عرب حوزه خلیج فارس امروز به بازیگران اصلی پروژه ایران‌هراسی تبدیل شده‌اند تا در معامله‌ای دو سر باخت، با نزدیکی به رژیم صهیونیستی امنیت خود را در قبال آرمان فلسطین معامله کنند.

هر چند گفته می‌شود این اقدام تلاشی برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطین است، اما دستاورد حقیقی آن نابودی آرمان فلسطین، چشم پوشی میلیون‌ها فلسطینی از حق بازگشت به سرزمین مادری، تسلط این رژیم بر قدس و گام برداشتن در جهت تحقق رویای نیل تا فرات صهیونیست‌ها است.

به بیان دقیق‌تر؛ عادی‌سازی روابط میان برخی حکام عرب با رژیم صهیونیستی، گامی جدید در جهت مدفون کردن آرمان فلسطین است که با گذشت هفتاد و دو سال از اشغال قدس همچنان در قلب جوانان فلسطینی که حتی فرصت درک سرزمین مادری خود را نداشته‌اند، زنده است.

صهیونیست‌ها تصور می‌کردند با گذر زمان، آرمان فلسطین هم فراموش خواهد شد اما تحولات میدانی نشان داد که این تصور با واقعیت فاصله‌ای فاحش دارد.

بیشتر بخوانید:

تل‌آویو همچنان در هراس پاسخ مقاومت

نگاهی به تاریخ درگیری‌های اعراب و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که از دل شکست در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، «مقاومت فلسطین»، از دل اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ «مقاومت لبنان» و از قلب نقشه «کمپ دیوید دوم» و عادی‌سازی روابط تشکیلات خودگردان با اسرائیل در سال ۲۰۰۰، «انتفاضه موشک» متولد شد.

امروز صهیونیست‌های مستقر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در طول نوار مرزی فلسطین اشغالی با لبنان، سوریه و غزه، هر شب با چشمان باز می‌خوابند زیرا نسلی که فقط تصوری مبهم از سرزمین مادری دارند امروز قصد آزادی آن را کرده‌ و تنها راه آن را از پس سال‌ها مذاکره و سازش، مبارزه مسلحانه می‌دانند.

اقدام امارات متحده عربی در علنی کردن روابط پنهان خود با رژیم صهیونیستی و در پی آن تشدید فشارها برای حرکت دیگر کشورهای عربی همچون بحرین، عمان و رژیم سعودی برای رونمایی از این روابط پنهانی، به مثابه انداختن حلقه نجات برای بیرون آوردن ترامپ و نتانیاهو از مخمصه‌ای است که به دلیل شکست‌های پی در پی از ایران و محور مقاومت در منطقه متحمل شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

روسیه: ایران عامل بی‌ثباتی اوضاع عراق نیست

شکست طرح تجزیه عراق و سوریه به عنوان دو کشور حامی محور مقاومت، ناکامی سیاست تحریم گسترده ایران با هدف به زانو در آوردن عقبه راهبردی مقاومت و شکست‌های مداوم آمریکا در ایجاد اجماع بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران با هدف بازگرداندن تحریم‌ها و توازن وحشت ایجاد شده در طول مرزهای لبنان و سوریه با فلسطین اشغالی از جمله علل رویکرد جدید رژیم‌های خودفروخته و سازش‌کار عربی در منطقه است.

امارات متحده عربی در حالی روابط خود با رژیم صهیونستی را عادی می‌کند که هیچگاه با اسرائیل جنگی نکرده است. از سویی؛ اصولا کشورهایی که تاکنون روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند امروز در پایین‌ترین وضعیت اثرگذاری در منطقه و پیشرفت اقتصادی در داخل قرار دارند. نمونه بارز این سیر قهقرایی را در اوضاع مثلث مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌توان دید.

بر این اساس؛ نزدیکی برخی رژیم‌های عربی به رژیم صهیونیستی را می‌توان نقطه آغاز فروپاشی کامل این رژیم‌ها ارزیابی کرد، چه، نگاه تحقیرآمیز محور غربی ـ عبری به حکام عرب هیچ تغییری نکرده است، چنانچه در فاصله کمتر از چند روز از اعلام این توافق، مقامات آنها مخالفت خود را با فروش «اف ۳۵» های آمریکایی به امارات اعلام کردند.

سران رژیم‌های عربی به خوبی می‌دانند که هیچ اتکایی به ملت‌های خود ندارند لذا با شمارش معکوس پایان دور نخست ریاست جمهوری ترامپ و احتمال تک دوره‌ای شدن آن، به زعم خود تلاش می‌کنند با نزدیکی به اسرائیل فروپاشی خود را به تاخیر بیندازند.

بسیاری از تحلیلگران جهان عرب بر این باروند که دیگر زمان حضور گسترده ملت‌های عرب برای مقابله با این روند خیانت‌بار فرا رسیده است و جهان باید شنوای صدای واحد جهان اسلام در قبال مسئله فلسطین باشد.

منبع: نورنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 13
    آغاز فروپاشی کی؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس