کد خبر 1111544
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
بن زاید

معارض مطرح اماراتی اعلام کرد که ولیعهد ابوظبی از طریق عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به دنبال محکم کردن جای پای خود در به دست گرفتن قدرت در امارات است.

به گزارش مشرق، این روزها، «خیانت» تبدیل به کلید واژه اصلی توافقنامه میان امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط و در حقیقت برای علنی کردن رسمی روابط پشت پرده میان ۲ طرف شده است.

این در حالیست که ملت‌های عربی و جریان‌های آزاده در منطقه و در جهان عرب به شدت مخالفت خود را با چنین اقداماتی که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی منطقه است اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید:

در همین خصوص مصاحبه‌ای انجام داده ایم با «عبدالله الطویل» معارض مطرح اماراتی که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*به نظر شما اهداف امارات از اعلام عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که عادی سازی روابط به مثابه خنجری بر پشت امت عربی و اسلامی و اعطای مشروعیت به اشغالگران از طریق به حاشیه راندن آرمان فلسطین و معامله بر سر مقدسات اسلامی و رقصیدن بر روی خون هزاران شهید و مجروح در نبرد با دشمن صهیونیستی به شمار می‌رود.

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی تلاش می‌کند از طریق این توافقنامه ریاست خود را بر امارات طی دوره آتی از رهگذر دوستی با اسرائیل و نجات دادن نتانیاهو و همچنین نجات دادن ترامپ و نزدیکی به دموکرات‌های آمریکایی در صورت سقوط ترامپ تضمین کند. ما دشمنی بن زاید با برخی کشورها و توطئه چینی علیه آنها را فراموش نمی‌کنیم به طوریکه در سایه حضور ترکیه در منطقه و شکست محاصره قطر، امارات باید به فکر دستیابی به یک همپیمان باشد تا از آن حمایت کند.

*احتمال پیروی برخی کشورهای عربی از امارات را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک در این مسیر، اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کند به ویژه آنکه شاهد وخیم شدن اوضاع اقتصادی در سایه گسترش ویروس کرونا هستیم. در برخی کشورهای عربی عادی سازی روابط به صورت پنهان در جریان بوده است و سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا دولتهای عربی در اجرای این تصمیمات در سایه مخالفت‌های گسترده مردمی موفق خواهند بود؟

مسأله بعدی این است که توافقنامه امارات و رژیم صهیونیستی محصول شرایط کنونی نیست بلکه زمینه سازی های زیادی برای آن در سطح ملی صورت گرفته و از زمان آغاز بهار عربی و افزایش سرکوب‌ها در امارات و بازداشت معارضین و خریدن رسانه‌ها با پول انجام شده است؛ زمانیکه رسانه‌ها این ادعا را گسترش می‌دهند که فلسطینی‌ها خود، زمین‌هایشان را فروخته اند و یا شخصی مانند ضاحی خلفان با انتشار پست‌های توئیتری، یهودیان را پسر عموهای خود می‌خواهند و مبلغان مزدور برای این خیانت سرپوش دینی تدارک می‌بینند شاهد آن هستیم که این اقدامات تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده است. در قبال این توافقنامه چند دسته وجود دارد: کسانی که از آن استقبال کرده اند، کسانی که می‌ترسند نظر خود را بگویند، کسانی که در زندان‌ها هستند و افرادی که مقیم کشورهای خارجی هستند.

 *نظر شما در خصوص زمان اعلام این توافقنامه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیست؟

قطعاً ترامپ در بسیج کردن افکار عمومی به نفع خود و راضی کردن لابی‌های صهیونیستی فعال در آمریکا از طریق این توافقنامه موفق بوده و این اقدام به مثابه یک تبلیغ انتخاباتی مؤثر برای ترامپ عمل می‌کند. نتانیاهو نیز که با پرونده‌های فساد و تظاهرات علیه خود احاطه شده از این توافقنامه به مثابه برون رفت از بن بست کنونی خود استفاده می‌کند. آنها بن زاید را عامل نجات خود می‌دانند.

*چرا شاهد سکوت کشورهای عربی در قبال این خیانت امارات هستیم؟

نمی‌توانیم بگوییم که شاهد سکوت عربی هستیم بلکه از وجود سیاست‌هایی سخن می‌گوییم که در راستای منافع این کشورها علیه قدس و مقدسات و حقوق فلسطینی‌ها عمل می‌کند. البته برخی کشورها مانند کویت موضع رسمی خود را علیه عادی سازی اعلام کرده اند. در فضای مجازی شاهد آن هستیم که فعالان عمانی، قطری، عراقی، یمنی، تونسی، الجزایری، مراکشی… به شدت مخالفت خود را با این اقدام اعلام می‌کنند.

*پیامدهای این توافقنامه بر آرمان فلسطین طی مرحله آتی چه خواهد بود؟

آرمان فلسطین در سایه روند عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به صورت گسترده ای از سوی کشورهای عربی به حاشیه رانده شده است. برخی کشورهای عربی عمیقاً برای تبدیل کردن آرمان فلسطین از یک مسأله ملی به یک مسأله انسانی صرف تلاش کرده اند. امارات مدعی شده است که از طریق این توافقنامه روند الحاق متوقف شده اما نتانیاهو اعلام کرده که این روند لغو نشده و پروژه‌های شهرک سازی همچنان فعال بوده و معامله قرن نیز اجرا می‌شود.

بنابراین ما از آغاز اجرایی شدن معامله قرن سخن می‌گوییم که به مثابه از بین رفتن آرمان فلسطین و محق جلوه دادن دشمن صهیونیستی با ذوق زدگی کشورهای عربی است. چه بسا در نوار غزه شاهد افزایش جنایات صهیونیست‌ها باشیم؛ منطقه‌ای که تنها نقطه در جهان عرب به شمار می‌رود که همچنان در برابر اشغالگران ایستاده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 2
    ان شاءالله شیخ محمد آل مکتوم حاکم دبی نقشه بن زاید را خنثی و طرح صلح را لغو میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس