کد خبر 1109297
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
امارات و عبرت‌‌هایی که چشم بر آنها بست ۱- ابومازن نماد خوش خدمتی

امارات متحده عربی در برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی نمونه‌های تاریخی این اقدام را نادیده گرفت و حالا باید منتظر خسرانی باشد که روزی که متوجه آن شود دیگر قابل جبران نخواهد بود.

به گزارش مشرق، عادی سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی با هر نگاهی صورت گرفته باشد کاملاً مشخص است بدون در نظر گرفتن وضعیت فلسطینی های سازشکار و عبرت گرفتن از آنها به انجام رسیده است. فلسطینی های سازشکار زنده ترین نمونه مذاکره و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند که امروز به یکی از منفورترین ها نزد صهیونیست ها تبدیل شده اند.

بیشتر بخوانید:

سابقه سازش با رژیم صهیونیستی در فلسطین

ریشه های سازش با رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در دهه 1990 میلادی رقم خورد. هنگامی که یاسر عرفات، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) از طریق شبکه های سری چپگرایان رژیم صهیونیستی توانست با کمک محمود عباس، رئیس کنونی حکومت خودگردان فلسطین، سلسله روابط سری خود را با صهیونیست ها برقرار کند. پس از برقراری نخستین روابط- که توسط اساتید دانشگاه و شخصیت های حقیقی مرتبط با دولت رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود- نشست های مخفی اسلو بین سال های 1991 تا 1993 برگزار شد.

اگرچه ابومازن در کتاب خود در خصوص توافقنامه اسلو، «طریق اسلو»، مدعی شده که او اعضای سازمان آزادی بخش فلسطین را قانع کرده تا به چیزی جز مبارزه یعنی مذاکره نیز بیندیشند اما این یاسر عرفات بود که مذاکره با صهیونیست ها را مدیریت کرده، به توافقنامه اسلو رساند.

پایان نافرجام یاسر عرفات

یاسر عرفات هر نوع همکاری و هماهنگی را با صهیونیست ها انجام داد تا مذاکرات را به نتیجه برساند اما این صهیونیست ها بودند که سال 2000 میلادی در جریان مذاکرات «کمپ دیوید2» در حالی که تلاش می کردند شرایط خود را بر عرفات تحمیل کنند او را قریب یک ماه در «کمپ دیوید» زندانی کردند تا مجبور به پذیرش شود. عرفات با وجود شرایط سخت «کمپ دیوید» حاضر به قبول خواسته تحمیلی صهیونیست ها و آمریکایی ها نشد. نتیجه آن هم این بود که سال 2002 در مقرش در رام الله محاصره شد و آنقدر در محاصر باقی ماند تا اینکه سال 2004 به طور مشکوکی جان سپرد.

ابومازن و ادامه سازش با صهیونیست ها

از زمانی که عرفات تلاش کرد با کانال های سری صهیونیست ها ارتباط برقرار کرده، با صهیونیست ها وارد مذاکره شود، این ابومازن بود که به عنوان نماینده عرفات برای صهیونیست ها خوش رقصی می کرد. برخی اخبار مخفی حکایت از این داشت که ابومازن پس از توافقنامه اسلو تا زمان فوت مشکوک یاسر عرفات علیه او نزد صهیونیست ها بدگویی می کرده است. اما به هرجهت او به دلیل آنکه شخصت شماره دو ساف محسوب می شد به زودی جایگزین عرفات شد. از سال 2005 که ابومازن به ریاست ساف و حکومت خودگردان رسید، از هیچ خدمتی به صهیونیست ها دریغ نکرد. او در پایان مذاکرات سال 2014 با صهیونیست ها حتی حق بازگشت و قدس را نیز از برنامه مذاکرات حذف کرد اما باز هم آنچه از مذاکره با صهیونیست ها نصیبش شد تقریباً هیچ بود.

معامله قرن، میخ پایانی بر تابوت مذاکرات ساف و رژیم صهیونیستی

ابومازن از مذاکره با صهیونیست ها هیچ نتیجه ای نگرفت. صهیونیست ها به مرور تمام اصول فلسطینی را که شامل قدس، حق بازگشت، امنیت، آب ها، حق تعیین سرنوشت و حق مقاومت برای تحقق حقوق ملت فلسطین می شود از پرونده مذاکرات خارج کردند. با این حال ابومازن باز هم پای میز مذاکرات حاضر شد و این صهیونیست ها بودند که او را پس زدند. اما تیر خلاص را زمانی ابومازن خورد که با روی کار آمدن ترامپ و ارائه «معامله قرن» عملاً آنچه در 27 سال مذاکره برای خود ساخته بود به یکباره به زباله دان ریخته شد.

ابومازن از مذاکرات سازش به یک کشور فلسطینی حداقلی که شامل کمتر از 20درصد فلسطین بود راضی شده بود. اما صهیونیست ها هرگز نمی خواستند این حداقل را هم به او بدهند. لذا هنگامی که ترامپ روی کار آمد مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند دیگر مقامات فلسطینی باید دولت فلسطینی را فراموش کنند. این همان تیر خلاص صهیونیست ها به ابومازن بود.

قبری که برای ابومازن آماده کردند

ابومازن از زمانی که به قدرت رسید تمام گروه های مقاومت را به بهانه همکاری امنیتی به رژیم صهیونیستی زیر تیغ برد و توجیه اش برای مردم فلسطین این بود که او از طریق مذاکره یک دولت فلسطینی را در رام الله به وجود خواهد آورد. اما این خواب ابومازن هیچ گاه تعبیر نشد. در مقابل صهیونیست ها از سال 2010 با قدرت دادن به «محمد دحلان» این شخصیت را به عنوان جایگزین ابومازن آماده کردند.

دحلان در مزدوری برای صهیونیست ها بین فلسطینی ها مشهور است. ابومازن سال 2011 تلاش کرد او را به دادگاه کشانده، دستگیر کند اما او با آگاه شدن از نیت ابومازن از کرانه باختری به اردن گریخت و کمتر از یک سال بعد هنگامی که در اردن هم تحت تعقیب قرار گرفت به ابوظبی رفت. در ابوظبی محمد دحلان به عنوان مشاور امنیتی، محمد بن زاید، امیر ابوظبی و کل امارات رسید.

از همان سال تا کنون امارات متحده عربی محمد دحلان را تقویت کرده، کمک هایش به حکومت خودگردان به ریاست ابومازن را به مرور قطع کرده است. از سوی دیگر طی سال های گذشته آنها تلاش کرده اند با کمک مصر و عربستان سعودی، ابومازن را قانع کنند تا به نفع دحلان که دشمن شماره یک او محسوب می شد از قدرت کناره گیرد.

پایان ابومازن

حالا طی روزهایی که ابومازن به شدت تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت و قطع همکاری امنیتی هم نتوانست به کمک او بیاید امارات متحده عربی رسماً روابط خود را با صهیونیست ها برقرار کرده است. امارات نه تنها به فلسطینی ها خیانت کرد بلکه حالا به عنوان دولتی که دحلان را پرورش داده است عملاً به تحدی با ابومازن برخواسته ، آینده او را در خطر قرار داده است.

اولین تیرصهیونیست ها به سمت امارات متحده عربی

امارات متحده عربی با نادیده گرفتن عبرتی چون ابومازن و سازشکاران فلسطینی، عملاً خود را در باتلاقی فرو برد که روزی متوجه فرو رفتن در آن خواهد شد که هرگز توان خروج از آن را نخواهد داشت. اماراتی ها بعید است بتوانند بیشتر از ابومازن به صهیونیست ها خوش خدمتی کنند. نخستین نشانه های خسران امارات متحده در برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی در همین روزهای نخستین آشکار شده است.

در حالی که ترامپ و ایالات متحده گزینه فروش چند فروند هواپیمای اف 35 به امارات متحده را تلویحی پذیرفتند ، صهیونیست ها اعلام کردند با این واگذاری کاملاً مخالف هستند چرا که چنین اقدامی با امنیت رژیم صهیونیستی در تعارض است.

این یعنی آنکه صهیونیست ها به هیچ طرفی رحم نمی کنند و فقط به دنبال تأمین منافع خود هستند. حال این نخستین گام است و به مرور شاهد اقداماتی مشابه خواهیم بود که امارات متحده عربی را هر روز متضررتر از قبل خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 0
    کسی که به یانکی و صهیونیست اطمینان کنه خره!!!
  • DE ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    صلاح مملکت خویش خوسروان دانند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس