کد خبر 1115142
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
ترامپ و کاظمی

یک تحلیل‌گر عراقی از فشار غیرمستقیم واشنگتن بر بغداد در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به آمریکا برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش مشرق، «سعد محمد الکعبی» تحلیل‌گر سیاسی عراق می‌گوید که دولت آمریکا در سفر  اخیر «مصطفی الکاظمی» به واشنگتن با هدف سوق دادن بغداد به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، فشارهایی را بر وی وارد آورده است. ضمن اینکه رژیم صهیونیستی نیز با سوء‌استفاده از این سفر، خواستار بازگرداندن تابعیت عراقی برای یهودیانی است که اوایل قرن گذشته این کشور را ترک کرده‌اند.

در تاریخ ۱۹۵۰.۳.۴ دولت وقت عراق قانون سلب تابعیت از یهودیانی که عراق را به صورت قانونی یا غیرقانونی ترک کرده یا ترک خواهند کرد، صادر کرد.

سعد محمد الکعبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش دارد از طریق اعمال فشار از سوی طرف‌های دیگر از جمله دولت آمریکا، عراق را به سوی عادی‌سازی روابط سوق دهد. سفر الکاظمی به واشنگتن نیز از سوی برخی طرف‌های صهیونیستی مورد سوء‌استفاده قرار گرفت و خواستار بازگرداندن تابعیت عراقی به یهودیانی شدند که کشورشان را اوایل قرن پیش ترک کردند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: همچنین برخی طرف‌های سیاسی به ویژه آنهایی که با امارات در ارتباطند و از حمایت ابوظبی برخوردارند برای ابقای نیروهای آمریکایی در عراق و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی بیشتر در انتخابات آتی فشار می‌آورند.

به نوشته پایگاه خبری «میدل ایست»، «ادوین شکر»، نایب رئیس شورای نمایندگان یهودی بریتانیا و نایب رئیس شورای یهودی اروپا نیز طی نامه‌ای در آستانه سفر نخست وزیر عراق به آمریکا، از وی خواسته بود که تابعیت عراقی یهودیان عراق را به آنها برگرداند.

وی در این نامه که متن آن روز گذشته در «المانیتور» منتشر شد، نوشت: با موضع‌گیری شجاعانه جهت تحقق عدالت برای جامعه یهودی عراق اقدام کنید. به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که سیاست به حاشیه راندن افراد براساس نژاد یا دینشان متوقف شود..عراق تا زمانی که بسیاری از طیف‌های حاضر در آن از جمله یهودیان از ظلم  و محرومیت رنج می‌برند، نمی‌تواند جامعه‌ای مدنی و برخوردار از حقوق شهروندی بسازد.

ادوین شکر با اشاره به آمادگی یهودیان عراقی برای کمک به بازسازی این کشور می‌گوید: اکنون زمان برای شما فراهم است تا آن سیاست‌ها را کنار بگذارید و به دوران سیاه ظلم پایان دهید و با همه عراقی ها در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید.

وی تصریح کرد که تاکنون بارها به عراق سفر کرده و از نقاط مختلف این کشور از جمله بغداد و بصره و نجف و موصل و معابد مقدس یهودیان بازدید کرده است.

از زمان اعلام توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو در ۲۳ مرداد گذشته ( ۱۳آگوست)، اغلب شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان و احزاب عراقی آن را به شدت محکوم کردند، اما دولت عراق و شخص مصطفی الکاظمی در قبال آن موضعی نگرفت تا اینکه نزدیک به ده روز بعد، (۲۲ آگوست - اول شهریور)، الکاظمی در مصاحبه با «واشنگتن پست» در پاسخ به سوالی ناگزیر شد درباره این توافق، اظهارنظر کند.

 وی گفت: «عادی سازی روابط امارات - اسرائیل تصمیمی است که به امارات مربوط است و نباید در آن دخالت کرد.»

پنج روز بعد، «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست‌وزیر عراق، طی کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران سرانجام رسما در قبال این توافق موضع‌گیری کرد و به سوالی درباره موضع بغداد در قبال توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی پاسخ داد.

 وی گفت: « قانون عراق، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع می‌کند. اما [عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل] یک امر داخلی مربوط به آن کشورها است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AU ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    10 0
    عراق را به صورت اقتصادی دوشیده اند. مانده دوشیدن سیاسی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس