ناصر قوامی

یک نماینده مستعفی مجلس ششم در اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: اصلاح‌طلبان فعلا فردی در قد و قواره ریاست‌جمهوری ندارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

جریان چپ و استراتژی بقا در احتمالات پیش‌رو

قوامی: اصلاح‌طلبان فردی در قواره ریاست‌جمهوری ندارند

ناصری قوامی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در اظهاراتی که روزنامه آرمان ملی منتشر کرد؛ پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ و چیستی فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در این انتخابات گفته است: اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ از فردی غیراصلاح‌طلب حمایت کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده و بیشتر آبروی خود را می‌برند.

او در عین حال تصریح می‌کند: اصلاح‌طلبان درجه یک مثل مصطفی تاجزاده، عبدا... نوری، رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا خاتمی که اگر نامزد انتخابات هم شوند، ردصلاحیت می‌شوند. افرادی مثل جهانگیری، پزشکیان و عارف هم که امتحان خود را پس داده‌اند و فعلا اصلاح‌طلبان فردی در قد و قواره ریاست‌جمهوری ندارند.[۱]

*قوامی کاملا درست می‌گوید و اصلاح‌طلبان عملا در میان "رجال نامی" خود هیچ گزینه‌ای برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ندارند.

قحط‌الرجالی که مشخصاً به دلیل سابقه بدون توبه آنها در فتنه ۸۸ و کارنامه به شدت بد مجلس دهم، شورای شهر و دولت آقای روحانی عارض شده است.

برخی معتقدند اصلاح‌طلبان خود بیش و پیش از همه به این حقیقت آگاه هستند و از همین روست که دو نحله آنها با دو فرض به انتخابات ۱۴۰۰ می‌نگرند.

یک نحله از تداوم رفتار شریرانه تحریم انتخابات مجلس یازدهم در انتخابات دولت سیزدهم می‌گوید[۲] و گروه دیگر که بیشتر باید سراغ آنها را در میان کارگزارانی‌ها گرفت؛ نگاه واقع‌گرایانه‌تری دارد و از احتمال ائتلاف با یک کاندیدای میانه حرف می‌زند.[۳]

در این میان البته یک احتمال و یک فرض قوی نیز وجود دارد.

احتمال آنست که اصلاح‌طلبان به سمت رجال غیر ستادی و البته دست‌نخورده خود مثل "محسن هاشمی" تغییر مسیر دهند و با او پا به انتخابات بگذارند.

و فرض قوّی که اماره‌های آشکاری هم دارد؛ نقشه‌ای طراحی‌شده در ورای قال و مقال‌های انتخاباتی است و آن ایجاد "فتنه اقتصادی" است.

فرضی که به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های ارکانی از دولت و اصلاح‌طلبان ستادی پیرامون تکرار آبان ۹۸؛ بیشتر از انتخابات ۱۴۰۰؛ وقت جریان سیاسی خاص را گرفته است!

***

علوی‌تبار: هدف اصلاحات حفظ حکومت نیست

علیرضا علوی‌تبار، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی در بخشی از مصاحبه تفصیلی خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه همشهری(ارگان شهرداری تهران) اظهار کرده است: یک نظام سیاسی اصلاح‌پذیر البته دوام و استمرار بیشتری خواهد داشت اما نباید گمان کرد که اصلاحات به تداوم هر نوع حکومتی کمک می‌کند. اقتدارگرایی ناکارآمد که خط‌کشی‌هایش به‌طور مداوم کشور را تضعیف و تحقیر می‌کند، به‌طور حتم با قدرت گرفتن اصلاحات مردم‌سالارانه تضعیف می‌شود.

او تصریح می‌کند:

"هدف اصلاحات حفظ حکومت نیست؛ برداشتن موانع موجود بر سر راه توسعه همه‌جانبه کشور است. ممکن است مبانی فکری یک حاکمیت و الگوی رفتاری آن خود مانعی بر سر راه توسعه باشد. اینکه حکومت، اصلاحات را موجب آرامش و تداوم جامعه بداند وقتی ممکن است که حکومت، بلندمدت تصمیم بگیرد و منافع و مصالح را در افق بلندمدت ارزیابی کند. متأسفانه چنین ظرفیتی در برخی از جناح‌های کشور ما وجود ندارد!"[۴]

*شاید علوی‌تبار هرگز نمی‌توانست روشن‌تر و واضح‌تر از این توضیح بدهد که هدف "هسته سخت اصلاحات" چیست و آنها چگونه به دنبال تجدید نظر در حکومتی هستند که امام راحل حفظ آن را اوجب واجبات می‌دانست.

دقت شود که بیان علوی‌تبار صراحتا به این معنی است که اصلاح‌طلبان یا از اساس با نظام جمهوری اسلامی موافق نیستند و یا پس از ۴۱ سال زیستن در سایه همین حکومت به این نتیجه رسیده‌اند که نظام دچار "اقتدارگرایی ناکارآمد" است و امکان تداوم ندارد!

در واقع تأکید او مبنی بر اینکه هدف اصلاحات حفظ حکومت نیست؛ در روی دیگر سکه؛ ۳ جرم ضد امنیتی را متوجه اعضای هسته سخت اصلاحات می‌کند.

اول اینکه به دنبال حفظ نظام نیستند. (و بسا به دنبال سرنگونی آن هستند.)

دوم اینکه از اساس با نظام جمهوری اسلامی موافق نیستند.

و سوم اینکه نظام اسلامی را عقلانی‌ترین صورت حکومت نمی‌دانند و از همین رو با آن موافق نیستند.

دقت شود که سخن مهم علوی‌تبار و تحلیل ارائه شده در ادامه آن هرگز در چارچوب کرسی آزاداندیشی نیست! چه اینکه علوی‌تبار پس از ۴۱ سال مهلت آزاداندیشی و در قامت یک رجل سیاسی چنین حرفی را مطرح کرده و ما نیز با علم به همین فضاست که اظهارات ضد امنیتی او را در پیشگاه مخاطبان محترم مورد کنکاش قرار دادیم.

البته فضا روشن‌تر نیز می‌شود هنگامی که بدانیم علوی‌تبار مروّج مانیفست اغتشاش میلیونی علیه نظام نیز هست[۵] و فرمان اشغال مراکز حساس نظام در روزهای اغتشاش احتمالی را هم صادر کرده است![۶]

اینکه اعضای هسته سخت اصلاحات چگونه بصورت علنی به بیان اظهاراتی پیرامون معارضه با نظام، قتل و غارت، اغتشاش و ترویج مانیفیست‌های اعتراض خیابانی روی آورده‌اند را بایستی در چارچوب تحلیل‌های مربوط به "فتنه اقتصادی" دانست و فهم کرد.

فتنه‌ای که پیش‌لرزه‌های آن در دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ با ده‌ها کشته روی داده است و در صورت سکوت همچنان خواص در عدم مواجه تئوریک با اعضای هسته سخت اصلاحات؛ بسا که وارد فازهای تازه‌تری شود.

این فتنه بر پایه‌های مهمی مثل سیاه‌نمایی، مفسدنمایی از نظام، بزرگ‌نمایی مشکلات و نشان دادن راه خیابان به جای راه عقلانی صندوق رأی برای حل مشکلات؛ ابتنا یافته است.

***

آشنایی با ۴ نماینده گمنام مجلس! (ادیت...)

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در شماره سه‌شنبه گذشته خود طی گزارشی پیرامون روند شکل‌گیری کمیسیون‌های مجلس، مدعی شد که اعضای این کمیسیون‌ها عمدتا از بین نمایندگان نزدیک به قالیباف و اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم هستند.

اعتماد در گزارش خود با تأکید بر اینکه این ادعا موجب نارضایتی نمایندگان پارلمان شده است، می‌نویسد: همه این اقدام‌ها کنار هم سبب شد تا در روزهای اخیر و پس از اعلام اسامی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، انتقادها و اعتراض‌ها به روند در پیش گرفته شده از سوی هیات رییسه دوچندان شود تا جایی که روز گذشته برای نخستین‌بار پایگاهی خبری به نام «افق‌نیوز» به نقل از یکی از نمایندگان مجلس که حاضر به ذکر نام خود نشده، از تهیه طرح استیضاح هیات رییسه یازدهمین دوره پارلمان خبر داده است. این پایگاه خبری جزییات بیشتری را از این مساله منتشر نکرده ولی نکته قابل‌ توجه در این میان، آنکه پیگیری‌های «اعتماد» از نمایندگان مجلس یازدهم به تکذیب این خبر منجر نشد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: چنانکه ۲ نفر از نمایندگان تهران که نخواستند نام‌شان فاش شود، در همین راستا به «اعتماد» گفته‌اند که «از روند پیشبرد امور در مجلس و اقدامات هیات رییسه ناراضی هستند» و استفاده از «اهرم استیضاح» برای بازگردن هیات رییسه مجلس به «مسیر اصلی» را امری «دور از ذهن» نمی‌دانند.

در گزارش مذکور همچنین به نقل از یک نماینده دیگر که او هم نخواسته نامش فاش شود اینطور می‌خوانیم که درباره موضوع استیضاح هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی مباحثی را شنیده است![۷]

این گزارش، تیتر و عکس اصلی صفحه اول روزنامه اعتماد را نیز به خود اختصاص داده است.

*اینکه جناح سیاسی رقیب و تریبون‌های آن؛ حساسیت‌هایی انتقادی نسبت به برندگان انتخابات مجلس داشته باشند کاملا قابل درک است.

اما پیوند زدن این حساسیت به مقولات بی‌پایه و فی‌المثل مصاحبه با چند نماینده در یک گزارش که هیچکدام حاضر به اعلام اسامی خود نیستند؛ دون شأن یک رقابت سیاسی و ایضا فروکاستن از اهمیت فعالیت رسانه‌ای است.

جالب است که اصلاح‌طلبان تا پیش از آغاز به کار مجلس در تصور تند شدن فضای بین دولت و مجلس از جانب نمایندگان؛ سخنرانی‌های غرّایی را ارائه می‌کردند اما با روی کار آمدن اصولگرایان در مجلس یازدهم و آشکار شدن رویکردهای عقلانی و پخته آنها در سیاست‌ورزی اصولی؛ شاهد طرح برخی بهانه‌های به شدت سطحی و دم دستی از جانب جریان مغلوب انتخابات هستیم.

در بحث اعضای کمیسیون‌ها نیز باید دانست که اکثریت قاطع نمایندگان مجلس اصولگرا هستند و به لحاظ سبک سیاست‌ورزی نیز نزدیک به آقای قالیباف محسوب می‌شوند. چه اگر اینطور نبود قالیباف هم رئیس مجلس نبود.

پس انتظار اینکه اعضای کمیسیون‌ها هیچ قرابت فکری یا سیاسی با آقای قالیباف نداشته باشند و یا کمیسیون‌های راهبردی مجلس با هیئت رئیسه همسو نباشند؛ اساساً شدنی نیست.

محافل اصلاح‌طلب باید بدانند که اگر قصدی برای بهبود اوضاع دارند؛ این "انتقاد اصولی" است که آنها را به سر منزل مقصود خواهد رساند...

***

۱_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۹۰۸۶۶

۲_ mshrgh.ir/۱۰۷۵۴۷۴

۳_ mshrgh.ir/۱۰۸۶۶۴۸

۴_ http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/۱۰۳۱۰۴

۵_ mshrgh.ir/۸۳۶۲۸۰

۶_ mshrgh.ir/۱۰۱۱۱۹۲

۷_ http://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/۱۴۹۵۸۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    5 19
    حقیقتی بود که خواص کشور میگفتند. و حالا علوی تبار به آن اعتراف کرد.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      12 1
      با این کارهاتون چیزی از ارزشهای آقای قالیباف کم نمیشه بلکه ایشان روزبه روز برای انتخابات ریاست جمهوری عزیزتر هم خواهند شد
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      10 0
      خواص مغروق را می فرمایید؟! انصافا جای خاصی هم غرق شدند. آدم خاصی بود! :)
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      6 0
      اسهال طلب: - مخالف همه غیر از خودش - زمانی مخالف غرب و از دیوار سفارت آمریکا بالا میرن و حالا شدن غربگدا - زمامی ناخن بلند ناموس مردم را میکشیدن؛ پونز به پیشانی خانمی که موهاش کمی بیرون بود میزدن حالا طرفدار آزادی حجاب و بی بند وباری - امان ازاین جماعت آفتاپرست
    • شاکی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      13 0
      این اصلاح طلب ها فقط دنبال غارت و چپاول ثروت و بیت المال این کشور هستند . بقیه اش همه اش بهانه اس
  • جوادی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    19 4
    قوامی: اصلاح‌طلبان فردی در قواره ریاست‌جمهوری ندارند . اصلاح طلبان اصلا در قواره چه پستی مهره به در بخور دارند ؟ وزیر ؟ نماینده مجلس ؟ استاندار؟ فرماندار؟ شهر دار ؟ عضو شورای شهر؟ وووووو وجدانا برای هر یک از پست های مذکر فقط یک نفر که سرش به تنش بی ارزد را اگر می توانید معرفی کنید. اما تا دلت بخواد هوچی گر ، اختلاس گر ، جاسوس ، دگر اندیش ضد دین ، هنجار شکن ، بد اخلاق سیاسی و فرهنگی ، دروغگو وچهره های محبوب دشمن اسلام و جمهوری اسلامی ایران را بوفور در میانشان می توان یافت و حتی به همه کشور های جهان با نشان یورو6 صادر کرد. خدا لعنتشان کند که خیلی هزنه برای نظام تراشیده و می تراشند .
  • شرقی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    22 7
    پوسیده مغزهای عاشق آمریکا. ریشه ی این ها در این خاک، در ایران عزیز نیست. بیگانه بودن فقط این نیست که شما خارج از مرزهای جغرافیایی یک سرزمین باشید یا اقدام آشکاری علیه یک کشور انجام دهید، به همین نسیم افغانستانی نگاه کنید، همین ابو مهدی، سید حسن. در جریان اصلاحات نه نشانی از اسلام دیده می شود نه ایران. حقیقتا عده ی زیادی از این ها از خود غربی ها و دیگرانی که خارج از مرزهای ما هستند، نسبت به ایران عزیز ما بیگانه ترند.
  • سید IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    12 3
    تردیدی نیست که اگر همه مجموعه اصلاح طلبان تهوع آور هم از بدنه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور حذف شوند، نه تنها هیچ نقصانی برای مدیریت و توسعه ایران پیش نخواهد آمد که به سبب برکاتی که از این تحول نصیب ملت خواهد گشت سرعت پیشرفت کشور در همه زمینه ها به طور تصاعدی افزایش می یابد!!!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    14 8
    اصلاح طلب واصول گرا هیچ کدام بدرد ملت نمیخورند اگر کاری برای ملت کرده بودند تا حالا انجام شده بود بنظر به دنبال گزینه سوم باشیم
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    12 5
    هدف ما هم رای نیاوردن شما و خروج رذیل های تهوع آوری مثل شماست
  • یک اصلاح طلب IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    4 15
    حفظ حکومت دور از عقل و خیانت است
    • سرباز IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      4 1
      مگه شما عقل هم دارین
    • بی طرف IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      2 1
      اینکه به دروغ اسمت رو اصلاح طلب بزاری و بعد بیای یک نظر شاذی بدی اسمش چی هست ؟ بی شرفی یا عملیات روانی
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    2 10
    یه نفر دیگر از قبل انتخاب شده و داره وطایف به او دیکته میشه،
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    12 0
    کاش میشد ریشه این منافقین رو مثل قوم عاد بزنیم
  • علی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    9 0
    هر بیسوادی میدونه که هدف اصلاحاتی‌ها براندازی‌ست! الانم هدفشون از علنی کردن این موضوع از طرف این یارو! یار جمع کردنه...! افتـــاد؟! یا بیشترتوضیح بدم؟؟!!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    اصلاح طلبا خودشون با دستهای خودشون ریشه شون رو کندن و اینجوری دردش بیشتره
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    دروغ میگن اصلاح طلب ها . دارن رد گم میکنن . اتفاقا گزینه های خوبی دارن . سورنا ستاری ، قاضی زاده هاشمی و آذری جهرمی مهره های سفیدی هستن که به راحتی میتونن آراء عمومی رو به دست بیارن بازم اصولگرایان با موفقیت در انتخابات مجلس ، غره میشن و در کمال ناباوری قافیه رو میبازن در مقابل این چهره های کاریزماتیک اصلاحات ، کدوم چهره های اصولگرا قرار دارند . توجه داشته باشید نگفتم کاردرست ها . گفتم رای آور و دارای پشتوانه مردمی سعید جلیلی ؟ پرویز فتاح؟ علیرضا زاکانی؟ یا حاجی بابایی و بذرپاش ؟ محسن رضایی هم که اینقدر اومده که سوخته مردم همچنان قاضی زاده رو کارآمد میبینن و سورنا ستاری کافیه دوبار از لنز دوربین با مردم صحبت کنه مهره های سفید و رای آور
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 0
    امثال این اقای علوی تبار منافق چطوری روزی مدیر کل امنیتی و... بودند !!!! الان هم داره واق واق میکنه بی شرف !! ننگ جاسوسی حزب مشارکت شما نشون داد که شما وامثال شما ضد انقلاب بی شرفی بیش نیستین.... !! این همه سال از بیت المال خوردین وچریدین وفربه شدین از خوردن بیت المال الان هم سنگ اونوری هارو به سینه می زنین!!
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    تو رو خدا یکی یه فکری برای این فتنه اقتصادی و قیمتهای طلا و دلار و خونه و ماشین و لوازم زندگی بکنه. از یه طرف کاری می کنند که کمر خانواده زیر تامین حداقل نیازهای بچه هاشون بشکنه، از طرفی بچه ها رو رم میدهند و علیه پدر و مادرها و خانواده میشورونند. قبلا دانشگاه باز بود، تو دانشگاهها جوونها رو وحشی می کردند و علیه نظام راه مینداختنشون و حالا هم تو خونه ها و علیه انسجام خانواده....تازگیها هم که دخترها رو که احساساتی تر هستندو گل آبروی خانواده اند، کردند پیرهن عثمون!!! اون از تتلوی شیطان پرست با اون تز دادنش که به پدر و مادرهاتون توهین کنید، اون از امثال شیلا شیطانداد که بدتر بنزین میریزه رو آتیش........... خدا ازشون نگذره که کانون خانواده ها و عفت زنها و پاکدستی مردها رو هدف گرفتند و دارند به باد میدهند. به خدا حق این ملت مسلمون این نیست.... زندگی هامون رو جهنم کردند و اصلا نمی دونیم چه چاره ای باید در پیش بگیریم!!!
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    یکی مثل حاج قاسم رگ گردنش رو نشون میده میگه جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه خط قرمزه..... یکی هم مثل اصلاح‌طلبان رک میگن ما دنبال حفظ جمهوری اسلامی نیستیم دنبال منافع خودمون هستیم... اما متحیرم از طرفدارهای احمق اصلاح طلبان
    • رضا IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      0 1
      كجا گفت منافع خودمون نامسلمون ؟! تو روز روشن دارى دروغ ميذارى دهنش ؟! شرم و حيا و انسانيت كه هيج لااقل از سياه شدن روى خودت بترس !
    • حسینی DE ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 0
      احسنت آفرین عالی بود کاملا موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس