عباس عبدی

عباس عبدی به تازگی در اظهاراتی بدون اشاره به رفتارهای اصلاح‌طلبان مثل "تقدیس خشونت و یا تحریم انتخابات" اظهار کرده است: اصلاح‌طلبی، یک ضرورت و یک خیر برای این سیستم است، نه شرّ این سیستم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

آیا جریانی که دست به تحریم انتخابات می‌زند، می‌تواند مدعی خیرخواهی باشد؟

عباس عبدی: ما خیریم نه شرّ!

عباس عبدی، از تئوریسین‌های جریان اصلاحات در بخشی از مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران و در پاسخ به این اظهارات خبرنگار که می‌گوید: "گفتید هنوز راه اصلاح‌طلبان بسته نیست و می‌توانند به حوزه اجتماعی بروند، اما اگر حوزه اجتماعی هم به روی آنان بسته بود، مسئولیت از آنان ساقط می‌شود. سؤال این است که اگر فعالیت برای اصلاح‌طلبان میسر نباشد و اگر اصلاح‌طلبی یا در سیاست داخلی و اقتصاد بهبود در حاکمیت اتفاق نیفتد، نیروهای اجتماعی به کدام سو خواهند رفت؟ " تصریح کرده است:

خیلی فکر نمی‌کنم که راه برای اصلاح‌طلبان بسته باشد، این را قبول ندارم. یک حکومت باید توتالیتر محض باشد که چنین اتفاقی بیفتد. در ایران چنین چیزی ممکن نیست. اما یکی از وظایف یک نیروی سیاسی یا اجتماعی این است که خودش راه خود را باز کند. اما به نظر من راه برای اصلاح‌طلبی بسته نیست. به علاوه اصولگرایان و حکومت هم با مشکلات بسیار بزرگ خودشان مواجه هستند. این طور نیست که دستشان باز باشد و هرکاری دل‌شان خواست می‌توانند انجام دهند. اصلاً این طور نیست. آنان هم مجبورند خودشان را با شرایط تطبیق دهند و وقتی می‌بینند شرایط به آنان فشار می‌آورد، شیوه‌های دیگری اتخاذ می‌کنند و یکی از جاهایی که به آن مراجعه می‌کنند، همین نیروهای مردمی است.

او می‌افزاید:

"اگر ما هم از اصلاح‌طلبی دفاع می‌کنیم، یک عقیده‌ای داریم و آن عقیده اینکه اصلاح‌طلبی یک ضرورت است، نه فانتزی و نه یک انتخاب که می‌توان انتخاب کرد یا انتخاب نکرد؛ مثلاً می‌توانید انتخاب کنید که یک غذا را بخورید یا نخورید، اما در اصل غذا خوردن امکان انتخاب ندارید، غذا خوردن یک نوع ضرورت است. ما باید وضعیت را این طور ببینیم که اصلاح‌طلبی، یک ضرورت و یک خیر برای این سیستم است، نه شر این سیستم."[1]

*در سیاست هیچ چیزی لزوما با حرف درست نمی‌شود و حکومت و افکار عمومی همواره به پیوست رفتاری حرف‌ها و سخنان نیز توجه می‌کنند و مابه‌اِزای آنها را می‌سنجند.

این گزاره معقول و همیشگی که گویا از چشم آقای عبدی مستور مانده؛ به روشنی می‌گوید که جریان اصلاحات سال‌هاست که دچار کژکارکردی شده و به مثابه یک عضو سرطانی در مسیر مرگ سیستم حرکت می‌کند.

اگرچه قرار بوده بعنوان جزئی از سیستم عمل کند.

عبدی و دوستانش باید خوب بدانند که یک طیف سیاسی و رجال درون آن هنگامی که مرتکب رفتارهایی مثل تحریم انتخابات، فتنه‌گری، تقلّا برای فرماندهی فتنه آینده، تقدیس خشونت، گذاشتن گزینه ناکارآمد در دامان رأی مردم و تمنّا برای بدتر شدن اوضاع! [2] می‌شوند هرگز و هرگز نمی‌توانند داعیه خیر بودن داشته باشند.

و اساساً انتظار صدور خیر از چنین عضو سرطان‌زده‌ای هم عقلانی نیست.

اینکه با این عضو سرطان‌زده چه باید کرد مبحث دیگریست...

اعضای هسته سخت اصلاحات در پاسخ این سوال معتقد به یکسره کردن کار هستند و با رفتارهایی مثل خروج از انتخابات و نامه‌نگاری به رهبری با هدف به اغتشاش کشاندن مردم [3]؛ ظاهرا منتظرند تا ببیند که در "فتنه اقتصادی" تکلیف نظام یکسره می‌شود و حکومت با آنها به قعر سقوط می‌کند یا خیر؟

در این سوی ماجرا اما تحلیل دیگری هم وجود دارد که می‌گوید اصلاح‌طلبان با توبه علنی از رفتارهای اشتباه، با تبیین رویکردهای درست و با اصلاح کژی‌ها می‌توانند دوباره به ساحت‌های سابق بازگردند و بعنوان یک طیف سیاسی؛ وظایف خود را در راستای پیشرفت سیستم انجام دهند.

اینکه کدامیک از این دو نگاه و دو تحلیل، غالب خواهد شد؛ مقوله‌ایست که برای درک آن باید منتظر فرارسیدن آینده بود.

***

تودهنی تئوریک به موسوی خوئینی‌ها

محمد سلامتی، از فعالان اصلاح‌طلب، روز یکشنبه گذشته در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد؛ در اشاره به مشکلات کشور و انتخابات 1400 گفته است: اصلاح‌طلبان سخنگوی طبقه متوسط و محروم جامعه هستند و شاهد هستیم که این دو طبقه اجتماعی تمایل چندانی به مشارکت در پای صندوق‌های رأی ندارد.

او می‌افزاید: "بنده امیدوارم این تفکر و انفعال از بین برود و مردم بار دیگر تغییر سرنوشت خود را تنها در امر مشارکت در انتخابات جستجو کنند؛ قطعا در چنین فضایی اصلاح‌طلبان نیز می‌توانند موفق عمل کنند."[4]
 

* تغییر سرنوشت مردم و اوضاع کشور صرفا با مشارکت در انتخابات و در صندوق رأی محقق می‌شود. و در چنین فضایی است که همه جریانات سیاسی می‌توانند عملکرد سیاسی بهتری داشته باشند.

چیزی بر خلاف آنچه که موسوی خوئینی‌ها در نامه اخیر خود به رهبری نظام نوشت. او بدون اشاره به نقش اصلاح‌طلبان و تحمیل روحانی از سوی آنها به مردم؛ از این گفت که مسئول اوضاع، رهبری نظام است و هم ایشان هم باید اوضاع را بهبود ببخشد! [5]

اکنون باید دید که آیا خوئینی‌ها حاضر است در مقابل این یادآوری اعتراض‌گونه دوستان هم‌طیفی خود تسلیم شود و بپذیرد که بهبود مشکلات را باید از همان مسیر پیشامد آنها یعنی انتخابات و صندوق رأی جستجو کرد یا اینکه قصد دارد همچنان بر نظر خود پافشاری کند و با مقصرتراشی؛ رهبری نظام را مسئول مشکلات جلوه دهد؟

برخی محافل تحلیلی معتقدند که خوئینی‌ها در نامه اخیر خود به رهبری عملا فاز ایجاد "فتنه اقتصادی" را کلید زده و به مخاطبان خیابانی خود این پیام را داده که مشکلات لاینحل است و با انتخابات و دولت هم چیزی حل نخواهد شد!

بایستی تأکید کرد که اگر آنچه که سلامتی در مقابل اظهارات خوئینی‌ها مطرح کرده است را خواص کشور تکرار نکنند و به افکار عمومی نگویند که بر خلاف خنیاگری‌های امثال خوئینی‌ها؛ چاره حل مشکلات نه فتنه و خیابان که رأی خوب در انتخابات است؛ بسا که تیر "فرماندهان فتنه اقتصادی" به هدف اصابت کند و آتش فتنه‌ای که پیش‌لرزه آن در آبان 98 رخ داد؛ گُر بگیرد!

نقش خواص در این فتنه بزرگ؛ ضروری و تعیین کننده است.

***

التماس تدبیر از رئیس‌جمهور روحانی برای عدم تکرار آبان 98

رئیس‌جمهور روحانی، روز یکشنبه گذشته طی اظهاراتی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او تصریح می‌کند: از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از سال ۹۷ آغاز شد، در سال ۹۸ بیشتر ‌شد و در سال ۹۹ هم بیشتر می‌شود. امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود و خطرناکترین بیماری هم همه جهان را فراگرفته و این دو با هم ضمیمه شده است.

روحانی همچنین می‌گوید: این شرایط سخت و خطرناکی را که با آن مواجه شدیم، کمتر سراغ داریم.[6]

*امیدوار بودیم که دولت محترم از تصمیمات بدون پیوست گرانی بنزین در آبان 98 و تبعات ضد امنیتی آن درس گرفته و از کوبیدن بر طبل ادامه بی‌تدبیری‌ها و سیاه‌نمایی‌ها دست برداشته باشد.

اما اظهارات رئیس‌جمهور محترم مبنی بر اینکه سال 99 از سال‌های قبل هم سخت‌تر است! نشان می‌دهد که عملا نگرش مدّبرانه‌ای بر امورات اجتماعی و بازخوردهای رفتارهای دولت حاکم نیست و ممکن است آقایان هر لحظه چیزی که بگویند که به قول سعید حجاریان! آتش را به فرش‌ها سرایت دهد.

این مسئله حتما بایستی محل سؤال و تأمل باشد که وظیفه رئیس‌جمهور و اساساً شأن حضور او "بیان راه حل‌ها و امیدبخشی" است یا همنوا شدن با مشکلات و آخ گفتن بیشتر و بلندتر؟

جالب است که همواره این سؤال وجود داشت که چگونه ارکانی از دولت، خود در صف اول ناامیدسازی، سیاه‌نمایی و تأکید بر احتمال تکرار آبان 98 هستند؟ [7] اما با این اظهارات آقای روحانی روشن می‌شود که وقتی حتی متولی هم حرمت امامزاده را نگه نمی‌دارد؛ از اطرافیان او انتظاری نیست.

اگر جلوی بازنمایی منفی خاصّه از درون ستاد دولت گرفته نشود؛ تکرار تصمیمات یا رفتارهای خلق‌الساعه‌ای مثل ماجرای بنزین اصلا دور از ذهن نخواهد بود.

***

1_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/1/546614/0

2_ mshrgh.ir/1058951

3_ mshrgh.ir/1088498

4_ https://etemadonline.com/content/415404

5_ mshrgh.ir/1088498

6_ www.irna.ir/news/83836528/

7_ mshrgh.ir/1074504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • رویا ایرانی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    10 77
    به نظر من ما ایرانی ها فقط به درد نوکری و خدمتکاری اروپایی ها و آمریکایی ها میخوریم. ایرانی ها هم کندذهن هستند و هم تنبل و هم بوگندو و بی کلاس. ما ایرانی ها در مقابل آنها حیوانی بیش نیستیم
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      45 7
      خاک بر سرت حتما پیرو مکتب اصلاحات هم هستی؟
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      21 0
      إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ[رعد11] همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند همیشه تغییرات از خود ما است! (یک قانون کلی). جمله إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ،یک قانون کلی و عمومی را بیان می کند، قانونی سرنوشت ساز و حرکت آفرین و هشدار دهنده! این قانون که یکی از پایه های اساسی جهان بینی و جامعه شناسی در اسلام است، به ما می گوید مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود شما است، و هر گونه تغییر و دگرگونی در خوشبختی و بدبختی اقوام در درجه اول به خود آنها بازگشت می کند، شانس و طالع و اقبال و تصادف و تاثیر اوضاع فلکی و مانند اینها هیچکدام پایه ندارد، آنچه اساس و پایه است این است که ملتی خود بخواهد سربلند و سرفراز و پیروز و پیشرو باشد، و یا به عکس خودش تن به ذلت و زبونی و شکست در دهد، حتی لطف خداوند، یا مجازات او، بی مقدمه، دامان هیچ ملتی را نخواهد گرفت، بلکه این اراده و خواست ملتها، و تغییرات درونی آنهاست که آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب خدا می سازد. این اصل قرآنی که یکی از مهمترین برنامه های اجتماعی اسلام را بیان می کند به ما می گوید هر گونه تغییرات برونی متکی به تغییرات درونی ملتها و اقوام است، و هر گونه پیروزی و شکستی که به قومی رسید از همین جا سرچشمه می گیرد، بنا بر این آنها که همیشه برای تبرئه خویش به دنبال” عوامل برونی” می گردند، و قدرتهای سلطه گر و استعمار کننده را همواره عامل بدبختی خود می شمارند، سخت در اشتباهند، چرا که اگر این قدرتهای جهنمی پایگاهی در درون یک جامعه نداشته باشند، کاری از آنان ساخته نیست.
    • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      39 2
      زر نزن آلبانیایی
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      34 14
      ما مظلومتر از رهبر انقلاب در این کشور نداریم.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      20 3
      امان از این اسهالات
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      34 1
      بزرگترین دروغت این است که میگویی ایرانی هستی اما نیستی خدا می‌دونه سر در آخور کدام طویله داری
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      24 3
      موجودیت اصلاح طلبان(مدعیان اصلاح) بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور است
    • LT ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      18 5
      معلوم نیست چرا کسی به حرف رهبر گوش نمیکند؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      15 2
      خجالت بکش . ایرانی یعنی تلاش امید فرهنگ تمدن عقلانیت مهربانی یکتاپرستی . ایران عزیز را درآینده ای نزدیک بلطف حضرت پروردگار بی همتا در اوج قدرت اقتصادی سیاسی نظامی و .... خواهیم دید . درود بر ایران درود بر مردم شریف ایران . خداوند کریم ما را یاری نماید
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      11 1
      یک ارزشی میاد تحت نام اصلاحات یا هرنامی یک مطلب شاذی میگه بقیه لشر ارزش ها هم به بهانه اش شروع به فحش دادن میکنن ! امیدوارم تو همین دنیا سر عقل بیایید و دست از این نوع عملیات روانی بردارید نه در آخرت پشیمون بشید
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      7 1
      رویا ایرانی 07:37 تو از اون ... هایی هستی که ...
    • خداپرست IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      10 1
      همین که «رویای ایرانی» بودن را داری و تحقق هم پیدا نمی‌کنه، باعث میشه که هرآنچه را که خودت هستی، به همه تعمیم بِدی.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      7 1
      07:37 میگم من پاس آمریکایی دارم، این شامل منم میشه حیوان جان؟ آدرس بدم بیای نوکری منو بکنی الاغ؟!!
    • قریشی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      10 1
      من جمله شما حیوان گرامی رو اصلاح می کنم، منافقین ایرانی فقط به درد نوکری و کاسه لیسی اروپا و امریکا میخورن چون جیره و مواجب بخور و نمیرشون قطع میشه ... شما ایرانی های منافق در مقابل ایرانی های باشرف حیوانی بیش نیستید ... کمپ آلبانی بدجوری بعد از زلزله صدمه دیده، میدونم حالتون خرابه ... شبا توی چادر خوابیدن و پشه و امثالهم!
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      7 1
      کرونا نشان داد که امریکا و اروپای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 2
      تو انتخاباتا رأی نمیارید، میگید تقلب شده! رأی میارید، حال کار کردن ندارید، مشکلات تلنبار میشه، ملت عصبانی میشن، میگید رئیس جمهور که هیچ کارس! اختیارات دست رهبریه، اونه که باید ورود کنه! رهبری ورود کنه، میگید این که دیکتاتوریه، پس مردم چرا رأی دادنو رییس جمهور انتخاب کردن! رهبری ورود نکنه، میگید پس رهبر چیکارس! با تحمیل توافق‌نامه‌های ننگین مثل برجام هسته ای که هیچ‌ غلطی نکردین، الان گناه پذیرشش رو انداختین گردن رهبری، حالا دوباره دنبال مذاکره‌این، ماموریت دارین برجام موشکی و‌ برجام منطقه‌ای رو تحمیل کنین مملکت را قفل کردین تا مردم را عصبانی کنین، اف بر شما، لعنت بر شما که فرصت سوزید، شما سربازان دشمنان این ملتید...
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      2 0
      10:29باشه بهش میگم
    • فرزاد IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 0
      خیلی کثافتی تووحشی حتما ایرانی نیستی .لعنتی
    • ایرانی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      5 0
      این رویا خانم یک دزد است خارجی است خودش را ایرانی جازده برو خانم ایران جای حیوان نیست برو با حیوانات زندگی کن ایران جای حیوانات نیست ...
  • سید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    33 10
    جمعی خائن و خبیث که از سخنان شان نفاق انگیز شان بوی عفن می آید در قالب اصلاح طلبان تهوع آور!
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      18 3
      جمعی خائن و خبیث که از سخنان نفاق انگیز شان بوی عفن می آید در قالب اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    26 4
    سیستم را به خیر شماها امید نیست شر نرسانید
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      4 1
      اصلاح طلبی خیر نه شر؟! یعنی الان ارز 4200 و به باد رفتن طلاها و 4/8 میلیارد و 88 و 96 و ماجرای بنزین و فرزندان مظلوم وزیر و غیره برای ما خیر بوده؟!!!! :/
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    26 6
    اسهال طلبها فقط در دستشویی و غرب بدرد می خورند و کارایی دارند و در نظام و مردم هیچ جایگاهی ندارند.
  • جوادی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    14 5
    نفاق از سرتا پای اصلاحات می ریزد گاهی در قالب اپوزیسیون گاهی در قالب تئوریسین گاهی در قالب یک دلسوز نظام گاهی با طرح مسائل سیاسی فاقد عقلانیت گاهی با پیگیری و حمایت از برخی از واکنش های هیجانی و کف خیابانی بدنه اجتماع ووووو اما یک نکته کاملا مشخص و آشکار شده و آن این است که آنها هیچگاه همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد نمی گذارند . امروز عده ای مانند مرعشی و نعیمی معلوم الحال و یک روز دیگر عبدی و حجاریان مجهول الهویه با تغییر خاکریز دنبال یک هدف مشترک بنام دین زدایی و ترویج سکولاریسم و لائیسم و مبانی فکری و اجرایی نظام سرمایه داری هستند . تیم اجرایی هم دست خودشان است پس با تکرار می کوشند شرح وظایفی که رهبر آنور آبی برایشان تعیین کرده را اجرا کنند . لذا نباید به هیچیک از خزعبلات این گروه اعتماد کرد توبه کردن و یا توبه نکرد ایشان از سر دروغ و یک تاکتیک است . آنها هیچ گاه صادق نبوده اند . دقیقا مانند یک منافق . بهوش باشید
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    12 14
    مشرق ادب داشته باش
  • مهدی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 1
    یه مشت خائن علاف جمع شده اند هر کدام به نوعی سخن میپراکنند که گویی آنها نگران مردم هستند اینطوری بلغور میکنند حالا همه دولت و امکانات وسیع دولت در دست این بی عرضه هاست این حرفها را به کی میگن آنها باید جواب بدهند نه سوال بکنند خیلی پررو و غلط انداز هستند خدا لعنتشان کند.
  • جمال IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    9 0
    آقای نوبخت یکماه پیش در شیراز در مطب خصوصی ویزیت را 52000 تومان پرداخت کردیم الان شده 63000 تومان با چه ضابطه ای بعدش چرا در بیمارستان خصوصی امثال دنا عمل میکنند مردم باید زندگیشان را بفروشند چرا درمان ژنتیکی صعب العلاج ها راوارد ایران نمیکنید آقای نوبخت که درمان باطول عمر بسیار بالا است چرا برای سلامتی ملت شهید پرور و خانواده های بسیجی ارزش قایل نیستید کلا چرا برای سلامتی مردم در درمانهای نوین روز دنیا ارزش قایل نیستید چرا آزمایشگاههایپاتولوژی کیسه مردم رو خالی میکنند در شیراز.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      4 1
      تا وقتی باند جامعه پزشکی قدرت داره و واسه خودش جایگاه و اهمیت خاص قائله وضعیت همینه. شما یه تحقیق کن بیشترین درآمد پزشکان مربوط به کدوم کشوره. یا تحقیق کن جایگاه و درآمد پزشک تو اروپا و آمریکا کجاست.
  • FR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    13 2
    بابا این رییس جمهور داره به آمریکایی ها گرا میده، خدایا به کی بگیم؟ چرا هرچه داد میزنیم کسی توجه نمیکنه؟ چرا جلوی این دولت رو نمی گیرید؟ بخدا دارن کشور رو به سمت ویرانی می برند.چطور به اونا میگن خوب دارید عمل میکنید!راهی که میرید درسته و ادامه بدید. شما تعبیری دیگه از این حرفای روحانی دارید؟!!!
    • خداپرست IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      12 4
      رئیس جمهور داره به آمریکایی‌ها بدونِ گرا میده.
  • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    13 3
    اهای ۲۳ میلیون نفری که به این دولت چاق خپل ولخرج کم کار رای دادید بازم گول میخورید یا بازم گول میخورید
  • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 0
    سلام مشرق جان اصلاح طلب و اصولگرای واقعی در این کشور شخص مقام معظم رهبری هستند نیروهای نظامی و انتظامی ایران بعد از جنگ تحمیلی تحت فرماندهی ایشان به عالیترین سطح رسیدند یعنی ایشان وضعیت آنها را اصلاح کرده اند و در عین حال به اصول پیشرفت و تکنیک بومی وفادار بودند اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان پیرو راه رهبری بودند جامعه هیچ مشکلی نداشت ولی اغلب افراد این جریانها فریبکار و دنبال رسیدن به قدرت هستند و لذا ارزششان را برای مردم از دست داده اند
  • جواب رویا ایرانی DE ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 0
    اقای سلامتی بیخود از طرف طبقه متوسط حرف نزن . ماهم از طبقه متوسط هستیم و کارکرد اصلاحتچی هارو قبول نداریم. توتالیتر و استبداد یعنی اینکه یک دسته اصلاتچی خودسر خودتون رو نماینده طبقه متوسط کنید و به نظر اونا بی توجه باشید و در صدد تحمیل عقاید کچ خودتون باشید. دفعه اخرتون باشه! جواب رویا ایرانی این نظر رو شاید در باره شخص خودتون درست داده باشید و شما لیاقت نوکری اروپایی ها و امریکا رو داشته باشید. شما کی هستید که در باره ایرانی ها نظر می دید! تاجایی که می بینیم ایرانی ها خیلی تلاشگر هستند و خیلی شرف دارند به میلیون ها اروپایی و امریکایی نژادپرست! حیف از اینکه اسمت رو ایرانی بزاری!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 1
    اگر امام زنده بودند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 0
    خوئینی ها مزدور کی است
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 0
    بله درظاهر ودراعلام شما اصلاح طلب ودرباطن هرگز بدنبال اصلاح فساد نیستید .خودتون محض شرو فسادید .ایه شریفه درمورد شما. اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون. الا انهم هم المفسدون ولکن لایشعرون. نفاق محض شره اما درلباس خیر .نفاق محض فساده .اما درلباس اصلاح .خطر نفاق هزاران برابر ازشر و فسادوخشونت اشکار بیشره.بفرمایش خداوند اگه نفاق نبود اکثریت مردم گمراه نمیشد.بزرگترین خطر نفاق. شرعی وقانونی وموجه جلوه دادن فسادو شره
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 0
    7:37این ها که گفتی لیاقت خودتند بدبخت آجنبی پرست وبیسواد برو تاریخ بخوان وسابقه ی ایرانی های ودلاوری های ان ها را بفهم ما کجا! امریکا کجا..کشوری کهن سال با قدمت هزاران سال!!؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 0
    12:18مرحبا خوشم آمد دلاور
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    این بدبختی ها وگرونی ها تقصیر مدیران میانی کشور است که آسوده خاطر دارند مخورند و می برند کسی هم کاری شون ندارد
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    14 0
    14:59..امام خمبنی رحمته ال..علیه درقید حیات بودندآگر موسوی خویینی ها درسیاست بودند برکنار وخلع لباس روحانیت می فرمودند..چون کسی که لباس مقدس روحانیت دارد از"تکبر"ونفاق اندازی به دوره
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 0
    اقاى سلامتى شما اصلاح طلبى را غلط معنى ميكنيد اصلاح طلبى يعنى كسب قدرت سياسى حتى باله كردن طبقات متوسط ومحروم شما سخنگوى طبقه متوسط ومحروم نيستيد اكثريت شما عمله بى مزد ومواجب خارجى ها براى براندازى نظام هستيد عملكرد چهل ساله شما مؤيد اين گفته است درثانى مردمان كشورهاى منطقه ميخواهند زنان ودخترانشان مثل زنان ايران درس بخوانند كاركنند وازدواج كنند وصاحب دولتى مستقل ومروج فرهنگ مردم كشور شان باشدًبراى انها نظام مارا كه شما درمقابل ان هستيد الگوى خود قرار داده اند شما شكست خورده ومطرود مردم هستيد حالا به چه پشتوانه اى خودرا الترناتيو نظام ميدانيد فقط با پشتوانه بى عقلى
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 0
    تا اینجا که همش شر بوده
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 0
    8:39 مثلی هست که می گویند ادب ازکی آموختی میگه ازبی ادب بان-
  • فرزاد IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    اصلاح طلبان درواقع همان منافقین دهه ۶۰ هستند فرقش فقط درچگونگی مبارزه با دین مبین اسلام است منافقین بااسلحه بجان ملت مومن ومسلمان ایران افتادند اما اصلاح طلبان باایجاد اتاق فکر به مبارزه فکری بافریب جوانان این مرزوبوم برعلیه تفکر امام ورهبری اقدام کردندکه نمونه اش نامه سراسر فریب ودروغ موسوی خوئینی ها ست .اصلاح طلبان منافق شرم برشماباد.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 0
    من در 20 سال به یقین رسیدم اصلاح طلبان همان منافقین جنایتکار اوایل انقلاب هستند که بعد از یک شکست بزرگ در انتخابات سال 88 دوباره توسط ملت فراموش کار جان تازه گرفتند و دوباره بر ذهن و جان و مال همه ملت مسلط شدند پس باعث و بانی تمامی ویرانی های به بار امده توسط اصلاح طلبان اول ملت فراموش کار هستند و بعد اصلاح طلبان خود کرده را تدبیر نیست مشکل از انتخاب شما ملت بود نه از انقلاب
  • اسدله نوین تن IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    این بازی با کلمات هرگز تمامی ندارد حقایق در آینده توسط تاریخ به جهانیان گفته خواهد شد
  • صحبت IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 4
    به نظرم بجای پریدن به هم واقعا حرف های خوئینی را باید تایید کرد و ضرورتی به موضع گیری بر علیه ایشان نیست موضع گیری یعنی نمی خواهیم مشکلات حل شود در حالیکه همه باید با تایید صحبت های ایشان مسیر انتقاد از رهبری تسهیل تا مشکلات حل شود نه اینکه بگیم تا حالا کجا بودی خودت مسئول بودی چرا الان این حرفها را می زنی مردم عزیزان من تا حالا اشتباه کردم الان مسیر آینه رهبری باید اصلاح و درست و انتقاد شود
  • ایرانی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    گفته اند چون عبد الله خان ازبک خراسان را تصرف کرد بر سر قبر رستم آمد و این بیت را خواند : سر از خاک بردار و ایران ببین به کام دلیران توران ببین وزیر او گفت: می توانم جواب رستم را به شما بگویم و پس از اخذ اجازه گفت:رستم در جواب شما می گوید: چو بیشه تهی مانداز نره شیر شغالان به بیشه در آید دلیر چو بیشه زشیران تهی یافتند سگان فرصت روبهی یافتند و این حکایت همچنان ادامه دارد
  • شکوهی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    7 0
    افساد طلبان فتنه گر لااقل در هفت سال گذشته خودشان ثابت کردند که شر مطلق هستند و کوچکترین امیدی به اصلاح شأن نیست و حرکت سخیف و بیشرفانه خوئینی، مطلب را برای همیشه تایید کرد ۰
  • شکری IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 0
    آهای ۲۴ میلیون هموطن عزیز و گرامی و ارجمند که گول حرفهای این گروه فاسد و دزد و بی عرضه رو خوردید !! بازم گول می‌خورید !؟ نکند بحرفای این نامحرمان انقلاب و مردم توجه کنید !
  • برقعی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 0
    هموطنان عزیز ایرانی ، این گروه فتنه گر منافق فاسد که اسم اصلاح طلب یدک میکشند ،مآمورند که ما مردم رو به جون هم بندازند و از آب گل آلود ماهی خودشونو بگیرند ، با بودن این فتنه گران همیشه مشکل خواهیم داشت , ما باید متحد کنار رهبر عزیز و دلسوزمون باشیم و با تلاش ومهربانی مشکلات رو حل کنیم ۰
  • محمدرضا US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    مردم درانتخابات شرکت می کنندکه وضع کشورووضعیت معیشت شان بهترشودولی مسئولین به عوض حل مشکلات مردم متاسفانه به فکرپرکردن جیب گشادخودهستنددرکشوری که نظام آن ازدرون دچارفروپاشی شده چه کاری میشه انجام دادوقتی بامردم درباره انتخابات صحبت می کنی می گویندرای بی رای این چه چیز رادرکشورنشان می دهدنشان می دهدکه مردم ازاین وضعیت بوجودآمده ناامیدوخسته شده اند اصلاح طلبان بخصوص آقای روحانی باکلیدشکسته اش که می خواست امیدرابه مردم بازگرداندو دراداره کشورتدبیرانجام بدهدچی شددراین ۷سال چه کاری برای مردم ایران انجام دادهم ازلحاظ سیاست داخلی دچارمشکل شدوهم ازدیپلماسی خارجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس