کد خبر 1053100
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
مجازات‌های کرونایی؛ از جریمه مالی تا حبس

کرونا علاوه بر همه دردسرهایش، «مجازات» هم دارد! در سراسر دنیا پس از تعطیلی اماکن عمومی و کارخانه‌ها و لغو برنامه‌های ملی و بین‌المللی، برای مقابله با کرونا مجازات هم به میدان آمده است؛

به گزارش مشرق، از وقتی کرونا آمد توصیه‌های بهداشتی برای مراقبت فردی و جلوگیری از شیوع بیماری هم از راه رسید. به‌مرور این توصیه‌ها در کشورهای درگیر به «دستور» تبدیل شدند و در برخی کشورها نیز به «قانون». بالطبع تخلف از قانون هم مجازات دارد.

اما درباره کرونا نکته جالب سنگین بودن مجازات‌هاست که از بالا بودن میزان تهدید و خطر این پدیده حکایت دارد. برخی کشورها چاره کار را در جریمه متخلفان از دستورهای بهداشتی جستجو کرده‌اند و دامنه مبارزه با کرونا را به حوزه‌های قانونی، انتظامی و قضایی کشانده‌اند.

با این شرایط می‌توان انتظار داشت کرونا پای عده‌ای را به دادگاه و زندان هم باز کند!

کشور توریستی ایتالیا به کانون کرونا در اروپا تبدیل شده است

مجازات سفر در کشور توریست‌ها!

در ایتالیا از همان روزهای نخستین شیوع کرونا ساکنان 11 شهر در 3 استان شمالی لُمباردی، پادووا و ونتو در منطقه قرمز قرار گرفتند و قرنطینه شدند. 400 پلیس نیز 35 ایستگاه بازرسی در اطراف این شهرها برقرار کردند تا کسی فرار نکند؛ جریمه فرار هم 3 ماه حبس تعیین شد.

البته 6 نفر فرار کردند که زود بازداشت شدند. با گسترش ویروس کرونا در ایتالیا منطقه قرمز در این کشور نیز مدام بزرگ‌تر شد تا اینکه بالاخره در سراسر کشور وضعیت قرمز اعلام شد. حالا در بخش شمالی ایتالیا حدود 16 میلیون نفر رسماً در قرنطینه هستند و برای خروج از قرنطینه باید مجوز ویژه بگیرند.

علاوه بر آن بنا به اعلام نخست‌وزیر ایتالیا مردم سراسر این کشور فقط برای کار و تهیه غذا و اقلام بهداشتی اجازه دارند از خانه خارج شوند. پلیس حق دارد از افراد دلیل تردد در خیابان و اماکن عمومی را جویا شود و اگر پاسخ قانع‌کننده ارائه نکنند 200 یورو جریمه می‌شوند.

اگر هم فردی خارج از شهر یا استان محل زندگی‌اش باشد از همان‌جا یک‌راست به حبس می‌رود. درواقع این روزها در کشور توریستی ایتالیا، سفر مجازات حبس دارد. علاوه بر آن اعلام‌شده است در صورت تکرار خروج از قرنطینه، افراد ممکن است به «قتل عمد» متهم و به حبس طولانی تا 21 سال محکوم شوند.

در اغلب کشورهای شرق آسیا افراد مشکوک به کرونا از فرودگاه به قرنطینه فرستاده می‌شوند

جریمه‌های چند هزار دلاری

در کره جنوبی ده‌ها هزار نفر مشکوک به کرونا شناسایی و در خانه خود قرنطینه هستند و از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه رصد می‌شوند تا از خانه خارج نشوند. هرکسی از این افراد از قرنطینه خانگی خارج شود 2500 دلار جریمه می‌شود.

در هنگ‌کنگ مسافرانی که از چین بازمی‌گردند 2 هفته قرنطینه می‌شوند. مدتی قبل نیز پس‌ از آن که تعدادی از افراد از قرنطینه فرار کردند و دستگیر شدند بلافاصله اعلام شد خروج از قرنطینه جریمه 3 هزار دلاری و مجازات حبس تا 6 ماه را در پی دارد.

چینی‌ها برای مقابله با کرونا به اقدامات گسترده فرهنگی و قانونی پرداخته‌اند 

موفقیت چشم‌بادامی‌ها!

در چین از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا ورود به پایتخت ممنوع شد و کسانی که به هر دلیل قصد سفر به پکن را داشتند و البته ساکنان این شهر که قصد بازگشت از سفر داشتند باید خود را 14 روز قرنطینه می‌کردند.

قوانین سفت و سختی هم برای کاهش تردد در شهرهای درگیر با کرونا اعمال شد و البته قرنطینه مناطق آلوده و تعطیلی مراکز تجاری در دستور کار بود. حالا چین با تدابیر گسترده بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی به مرحله کنترل بیماری رسیده است.

رئیس‌جمهور چین هم با حضور در شهر ووهان که کانون اصلی شیوع کرونا بود این موفقیت را اعلام کرد.

در روسیه سهل‌انگاری‌ شهروندان اگر منجر به شیوع بیماری‌های واگیر شود، مجازات جدی دارد

کرونا به فهرست اضافه شد

روسیه برای اعمال مجازات‌های کرونایی کار آسان‌تری دارد. طبق قوانین جزایی این کشور نقض قوانین بهداشتی درباره بیماری‌های واگیر و سهل‌انگاری عمدی یک بیمار که موجب ابتلای دیگران به بیماری واگیر شود مجازات حبس و جریمه نقدی در پی دارد.

درباره کرونا تنها کاری که روسیه انجام داد قرار دادن کرونا در فهرست مخصوص و قانونی بیماری‌های واگیر بود. حالا طبق قوانینی که از قبل وجود داشت کسانی که مشکوک به کرونا هستند ازجمله افرادی که از سفر خارج بازمی‌گردند باید خود را قرنطینه کنند وگرنه با جریمه نقدی معادل حداکثر 1200 دلار یا مجازات کار اجباری مواجه می‌شود. طبق قوانین اگر سهل‌انگاری بیمار به مرگ فرد یا افراد دیگر منجر شود به حداکثر 5 سال حبس محکوم می‌شود.

در عربستان نیز هرکسی ابتلا به کرونا را پنهان کند 500 هزار ریال عربستان معادل 133 هزار دلار جریمه می‌شود. کسانی هم که از سفر خارج بازمی‌گردند درصورتی‌که درباره کشورهایی که حین سفر در آن‌ها حضورداشته‌اند اطلاعات نادرست بدهند همین مبلغ جریمه می‌شوند.

شایعه پراکنی و ایجاد ترس عمومی در بسیاری از کشورهای درگیر با کرونا جرم محسوب می‌شود

جریمه و حبس شایعه‌پراکن‌ها!

نکته جالب اینکه شایعه‌پراکنی درباره کرونا نیز در کشورهای درگیر با این ویروس، جریمه و مجازات دارد. در کشورهای مختلف ازجمله ترکیه، هند، مالزی، اندونزی، تایلند، عربستان، سنگاپور، مصر، اردن و قطر به شهروندان درباره انتشار شایعه‌های کرونایی و تشویش اذهان عمومی هشدار داده‌اند و در برخی از این کشورها جریمه نقدی و مجازات حبس حتی تا 5 سال برای شایعه‌سازان تعیین‌شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس