این لباس های نسل جدید با توجه به سفارش نیروهای مسلح می تواند قابلیت هایی مثل ضد حریق، ضد عوامل میکروبی، ضد سامانه های شناسایی فروسرخ و ضد آب داشته باشند که با تغییر در مواد پارچه لباس و اجزای ضروری، قابل ایجاد است.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

لباس سربازان؛ از متحد الشکل شدن تا مقابله با دوربین های فروسرخ

لباس سربازان از روزهای اولیه تشکیل اولین ارتش های منظم جهان به صورت متحدالشکل تعریف شده و تا سالهای اخیر تغییر خاصی در آن مشاهده نمی شد. تغییر در نوع مواد سازنده پارچه لباس و ورود الیاف ترکیبی یا شیمیایی از جمله معدود تغییرات مهمی بودند که در لباس های سربازان اعمال شدند.

کم کم با مشخص شدن اهمیت استتار در محیط رزم، لباس های مختلف رزمی برای شرایط مختلف اقلیمی طراحی و به نیروهای نظامی تحویل داده شد که هر کدام برای محیط خاصی طراحی شده است.

با ورود به قرن بیست و یکم و افزایش هرچه بیشتر پیشرفت های تکنولوژی در علوم نظامی و به موازات آن افزایش ضرورت کاهش تلفات نیروی انسانی رزمی، تلاش های گسترده ای در بخش های گوناگون برای این امر آغاز شد که تا به امروز نیز با جدیت تمام ادامه دارد.



برای نمونه تا مدتی قبل لباس های ضد آتش تنها مخصوص خلبان بود اما امروزه اکثر ارتش های مدرن جهان سربازان خود را با لباس های ضد حریق مجهز می کنند. در بخش خدمه زرهی نیز این مسئله بسیار حیاتی به شمار می آید. در زمانی که زره پوش مورد نظر مورد اصابت قرار می گیرد اینگونه لباس ها زمان و شرایط لازم را برای خروج خدمه از زره پوش مورد نظر را فراهم می کند.

یکی دیگر از بحث های جدید در مسئله افزایش بقاء پذیری سربازان، استتار در برابر سامانه های شناسایی فروسرخ است. امروزه یونیفورم سربازان ارتش های عضو ناتو از این قابلیت برخوردار هستند. این لباس های جدید با مواد جاذب امواج فروسرخ پوشیده شدند و امکان شناسایی شدن سرباز با این سیستم ها را بسیار کاهش داده و بقاء پذیری سربازان در میادین نبرد قرن بیست و یکم را شدیدا افزایش می دهند.

تولید نسل جدید لباس برای نیروهای پیاده ایرانی

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به نیاز نیروهای مسلح، طی سالهای اخیر چند مدل از لباس های نظامی را برای برطرف کردن نیازمندی های مختلف یگان های سپاه و ارتش طراحی کرده است که در بخش لباس نیروهای رزمی پیاده چند نوع پوشش در طرح های مختلف از جنس کتان به همراه مواد ترکیبی ساخته شده اند .



این لباس های نسل جدید با توجه به سفارش نیروهای مسلح می تواند قابلیت هایی مثل ضد حریق، ضد عوامل میکروبی، ضد سامانه های شناسایی فروسرخ و ضد آب داشته باشد که با تغییر در مواد پارچه لباس و سایر اجزای ضروری، قابل ایجاد است. این لباس ها در 5 سایز مختلف عرضه می شود.

تن پوش ضد حریق ایرانی برای خدمه زرهی و هوایی

لباس خدمه پروازی محصول دیگری است که به طور کامل از مواد ضد حریق ساخته شده و در 10 سایز مختلف به بازار عرضه شده است. این لباس ها با استفاده از ماده Nomex که یک ماده موثر و مهم ضد حریق است، ساخته شده اند. با توجه به نیاز خدمه فنی پرواز و خلبانان برای حمل تجهیزات گوناگون، موارد مهم و جزییات قابل توجه مانند 9 جیب زیپ دار نیز بر روی این لباس ها تعبیه شده است.





در ادامه این طراحی های صنایع دفاعی کشورمان، لباس مخصوص خدمه زرهی نیز توسط تولیدکنندگان ایرانی تکمیل شده است که تقریبا  مانند نمونه خدمه پروازی می باشد و علاوه بر ضد حریق بودن، جزییات ریز و مهمی مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مثال بندهایی نیز بر روی این لباس تعبیه شده است تا در صورت آسیب دیدن زره پوش مورد نظر بتوان شخص مصدوم را به سرعت از وسیله آسیب دیده بیرون کشید.

با توجه به اینکه تولید انبوه و ارائه این لباس ها به یگانهای عملیاتی و بخش های مختلف نیروهای مسلح کشورمان، پروسه ای زمان بر و هزینه دار است، نباید توقع و انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه، بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی ایرانی دارای چنین تجهیزاتی شوند.