هرقدر که تحولات جنگی در صحنه میدان آرام اما پیوسته است، روی میز مذاکره نیز گفتگوها به سختی پیش می‌رود.

سرویس جهان مشرق- در آغاز هفته ششم از تحولات میدانی میان روسیه و اوکراین، نقشه جنگ تغییرات اساسی کرده است. در حالی که قرار بود کی‌یف در کوتاه ترین زمان ممکن قتح شود؛ جنگ به جبهه شرقی و جنوبی کشیده شده است. وزارت دفاع روسیه پیروزی در این مرحله را پایان فاز اول از عملیات خود نامیده است.

هم‌زمان با تحولات میدانی، مداکرات دیپلماتیک میان مسکو و کی‌یف نیز در جریان است. اما به همان میزان که تحولات رزمی کند پیش می‌رود؛ متناسب با آن روی میز مذاکره نیز پیشرفت‌ها اندک و در حد بازدارنده نیست. هر قدر که اوکراینی‌ها تمایل دارند مذاکرات زودتر به نتیجه برسد، در آن سو طرف روس برای پیشرفت آن عجله ندارد. شب گذشته دیوید آراخامیا، رئیس هیئت مذاکره کننده اوکراینی  در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام  کرد که گفتگوها بین روسیه و اوکراین ممکن است در تاریخ اول آوریل (۱۲ فروردین ماه) در قالب کنفرانس ویدئویی ادامه یابد. به گفته وی، اوکراین انتظار دارد تا یک هفته آینده پیش نویس توافقنامه‌ای تهیه شود تا ولادیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور دو کشور بتوانند درباره آن گفتگو کنند

در آن سودیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه درباره مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین، یادآور شد که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، البته این واقعیت که کی‌یف شروع به تدوین پیشنهادهای خاص کرده را می توان یک لحظه مثبت نامید.

 آغاز آتش‌بس در ماریوپول

یکی از مهمترین نتایج مذاکرات در روز گذشته اعلام آتش بس در برخی نقاط در اوکراین است، از امروز صبح آتش بس آغاز می شود و یک کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل به زاپوروژیه افتتاح می شود، یک نقطه میانی برای تخلیه در بردیانسک مستقر خواهد شد. همانطور که قبلاً گزارش شده بود، ارتش اوکراین اجازه خروج از شهر را نخواهد داشت.

موفقیت روسیه در عملیات خارکف 

ارتش روسیه بسیاری از تانک ها، اسلحه های خودکششی و سایر خودروهای زرهی نیروهای مسلح اوکراین را در خارکف منهدم کرد.

 کی‌یف موافقت خود را برای عدم پیوستن به ناتو را اعلام کرد

ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه و رئیس هیئت روسی در مذاکرات با اوکراین شب گذشته، چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برای نخستین بار پس از چندین سال، مقامات کی‌یف تمایل خود را برای مذاکره موثر با روسیه نشان دادند.

یش از ۶.۵ هزار مزدور خارجی در اوکراین می‌جنگند

کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین درباره امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، شب گذشته، چهارشنبه، در نشست عمومی مجمع همکاری‌های امنیتی (FSC) از استخدام مزدوران خارجی توسط سفارتخانه‌های اوکراین در سایر کشورها خبر داده و یادآور شد که تعداد این مزدوران در اوکراین تاکنون به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

زلنسکی سفرای اوکراین را از گرجستان و مراکش فراخواند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به دلیل امتناع مقامات تفلیس از کمک به این کشور، سفیر اوکراین در گرجستان را به کی‌یف فراخواند.

لهستان قصد دارد نقش خود در اروپا را به قیمت اوکراین افزایش دهد

دیمیتری مدویدیف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه، در مقاله‌ای برای خبرگزاری "اسپوتنیک پولسکا" ابراز عقیده کرد که لهستان امیدوار است نقش خود در اتحادیه اروپا را به قیمت اوکراین افزایش دهد و به همین دلیل از آن حمایت می‌کند، ولی مقامات این کشور در شرایط سختی قرار دارند، پناهندگان به هزینه ایالات متحده نگهداری می‌شوند و آنها نمی‌خواهند در این زمینه خرجی کنند. 

وزارت دفاع روسیه: نبرد در دونباس در جریان است

 

برچسب‌ها