جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب چگونه برای "فتنه اقتصادی" هیزم فراهم می‌کنند؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

***

دفاع از احمدی‌نژاد برای فرار از روحانی!

"جواد امام"، فعال اصلاح طلب و از نزدیکان لیدر جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین، ناکارآمدی دولت اعتدال را به همه دولت ها تعمیم داده! و گفته است: اینکه دولت‌ها با سلیقه‌ها و رویکردهای مختلف به سوءمدیریت متهم می‌شوند در وهله اول به این مربوط می‌شود که بین مسئولیت و اختیارات تناسب لازم برقرار نیست. به همین دلیل عملاً دولت‌ها به دلیل اینکه اختیار لازم از آنها سلب شده است نمی‌توانند برنامه‌های مورد نظرشان را اجرایی کنند!

این فعال سیاسی در ادامه گفت: در واقع در چنین وضعیتی دولت‌ها درباره مسائلی مسئولیت دارند که اختیار لازم از آنها گرفته شده است، آن هم در حالی که اولین مساله مهم برای موفق شدن چیزی این است که باید به قدر مسئولیت، ‌ اختیار باشد تا کارگزاران بتوانند با بهره گرفتن از اختیارهای قانونی امور را پیش ببرند. [۱]

*اصلاح طلبان که نظیر چنین حرفهایی را در زمان انتقاداتشان از دولت رئیس جمهور احمدی نژاد مطرح نمی کردند اما امروز برای فرار از پذیرش مسئولیت ناکارآمدی در دولت اعتدال که خودشان در دامن رأی مردم گذاشته اند؛ حتی همان حرفهای ممنوعه را هم ولو به قیمت حمایت تلویحی از احمدی نژاد بر زبان می آورند.

(البته این توضیح لازم است که مادام که انحراف احمدی نژاد و حلقه نزدیکانش عیان نشده بود؛ کارنامه اجرایی دولتش کارآمد ارزیابی می شد اما این ارزیابی به دلیل بروز بیشتر انحراف در دولت دوم احمدی نژاد مختل شد و به سمت ناکارآمدی میل کرد)

این استدلال که دولت اختیار ندارد! یک حرف کودکانه و مختل المعنی است.

چه اینکه اگر خود اصلاح طلبان به این حرف معتقد بودند؛ آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی بعنوان روسای جمهور آنها؛ هریک دو دوره بر قدرت تکیه نزده بودند.

از طرفی چپ ها ولو یک مثال هم ندارند که دولت قصد انجام کاری را در حوزه وظایف قانونی خویش داشته اما با مانع مواجه بوده است! جالب آنکه تجربه برجام و حتی عبور تیم مذاکره کننده از برخی خطوط قرمز کشور نشان داد که ادعای بی اختیاری در قبال دولت تا چه اندازه می تواند مضحک باشد.

در عین حال، برخی محافل تحلیلی در اشاره به سیطره دولت بر بیش از ۹۵ درصد از بودجه و اجرائیات کشور معتقدند که اتفاقا این حد زیاد اختیار و مبسوط الیدی دولت ها در ایران است که موجب رفتارهای غلط برخی روسای جمهور و سودای مطلق العنانی و خودکامگی در آنها می شود.

گفتنیست، اگرچه مهر ناکارآمدی در شناسنامه اصلاح طلبان، انحرافیون و اعتدالیون ثبت شده است اما تجربه ۱۲ سال مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران نشان داد که جریانات کارآمد و خدمتگزار در صورت اقبال مردم، قادر به ایجاد تحول هستند و حتی با وجود شدیدترین تحریم های داخلی و خارجی اما می توانند از عیب ناکارآمدی به دور باشند.

کاستن از امید مردم در قبال دولت های آینده نیز گزینه ای است که اصلاح طلبان در حال پمپاژ آن در فضای افکار عمومی هستند.

***

خباز: دلواپس مصوبات مجلسیم و هر روز می‌لرزیم

محمدرضا خباز، فعال اصلاح طلب و از مقامات سابق دولت اعتدال، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"نارضایتی مردم طبیعی است و صددرصد حق با مردم است ولی عدم شرکت در انتخابات راه تلافی نیست. چه مردم شرکت کنند و چه شرکت نکنند انتخابات برگزار می‌شود، نمونه آن تشکیل مجلسی است که موجب شده هر روز دست و دل ما بلرزد و دلواپس مصوبات آن هستیم که مبادا چیزی تصویب شود که آثار آن سالیان سال دامن کشور و مردم را بگیرد. "[۲]

*اگر چپها از بابت مجلس یازدهم و مصوبات آن احساس آرامش داشتند جای تعجب بود!

چه اینکه آنها در مجلس دهم و در دولت اعتدال نشان دادند که به دنبال گرانی بیشتر، معطل نگه داشتن کشور به امید انتخابات آمریکا و مقصر تراشی برای ناکارآمدی خود هستند اما اکنون که مجلسی اصولگرا روی کار آمده که در نخستین حرکات خود پیگیر مطالبات معقول کارگران شده و نمایندگانش به میان زحمتکشان هفت‌تپه می‌روند، طرح مالیات بر خانه های خالی را در دستور کار گذاشته و به دنبال پیاده سازی سیستم کالابرگ برای حمایت از سبد معیشت خانوار است؛ طبیعی بود که شاهد تن لرزه ستاد اصلاحات باشیم.

همچنین باید دانست هسته سخت جریان چپ از آنرو که می داند نوشداروی کارآمدی، باطل السحر تمام دسایس آنها خواهد بود؛ از هر مسیری و با هر وسیله ای به دنبال "ترور مدیریت جهادی" است.

آنها خوب می دانند که اگر کارنامه جهادی قالیباف در شهرداری تهران؛  در منصه های دیگری مثل مجلس و یا در بعدی وسیعتر در ریاست جمهوری تکرار شود؛ بازار حرفهایی مثل اصلاح و براندازی برای همیشه قفل خواهد شد و از همین روست که از چپ و راست به دنبال "ترور قالیباف" هستند.

مراقبت از تفکر مدیریت جهادی و حفاظت امنیتی از نمادهای آن در کنار خشکاندن ریشه درختی که به دنبال ترور مدیریت جهادی است؛ همواره کننده مسیر خدمتگزاری به مردم خواهد بود...

*** 

باید شورش را جدی گرفت

جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب چگونه برای فتنه اقتصادی هیزم فراهم می‌کنند؟

سعید معیدفر، از جامعه شناسان اصلاح طلب در بخشی از مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه همشهری(ارگان شهرداری تهران) با بیان اینکه سرمایه اجتماعی ما به‌شدت آسیب دیده. میزان مشارکت در انتخابات اخیر به خوبی نشان می‌دهد که ما در این زمینه چه وضعی داریم، گفته است: 

الان مکرراً  تأکید می‌شود که بیایید به مردم بگویید وضع خطرناک است ولی ماجرا مثل حکایت چوپان دروغگو شده؛ جامعه بیشتر صداها را دروغ می‌پندارد. به تعبیر بهتر، افراد چندانی وجود ندارند که حرف‌شان اینقدر پیش مردم اعتبار داشته باشد که بتوانند تأثیرگذار باشند و جامعه را در این شرایط خطیر کمک و راهنمایی کنند. در شرایطی که مشارکت مدنی در پایین‌ترین سطح قرار دارد، رابطه نخبگان با مردم در وضع بسیار بدی است. ‌اعتماد عمومی بسیار پایین است. در شرایط اقتصادی و بین‌المللی بسیار سختی قرارگرفته‌ایم و حالا هم با این ویروس مواجه شده‌ایم و خب، ‌معلوم است که چه بر سر ما خواهد آورد.

او در این مصاحبه همچنین اظهار می کند: متأسفانه با سیاست‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی غلط، جمعیت پراکنده کشور را در اطراف کلانشهرها و شهرهای بزرگ تجمیع کردیم و اینها هر آن ممکن است مثل بمب ساعتی کلانشهرهای ما را که مراکز قدرت و ثروت کشور ما هستند، دچار چالش‌های جدی کنند. من در حوادث آبان ‌ماه اشاره کردم که باید شورش گرسنگان، بیکاران و محذوفین را جدی گرفت. اینها دیر یا زود بالاخره حیات شهری و کلانشهرهای ما را تهدید خواهند کرد. [۳]

*سوالی که با خوانش اظهارات معیدفر به ذهن متبادر می شود اینست که کدام منافق یا شرور سیاسی است که به آقایان اینطور خط مشی می دهد که "به مردم بگویید وضع خطرناک است"!؟

واقعا چه کسی در این سطح از خباثت قرار دارد که حاضر است وضعیت ام القرای جهان اسلام که بیش از ۴۰ سال است در مقابل تمام تهدیدات ایستاده و هر روز قویتر شده را خطرناک جلوه دهد؟

و البته تعجب یشتر از اصلاح طلبان که دنباله روی این دیدگاه شده اند و همنوا با او ضمن انکار مثبتات کشور و نگفتن واقعیتها که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز هست؛ دائما بر ناامیدی مردم و خطرناک بودن اوضاع اصرار می کنند!

بیان این نکته ضروریست که اولا اصلاح طلبان تا قبل از انتخابات مجلس یازدهم که با عدم مشارکت کسانی از مردم مواجه شد نیز بر ناامیدی مردم تأکید داشتند اما بهانه ای نداشتند. ولی به محض وقوع کاهش مشارکت (که دستپخت ستاد اصلاحات با ابزار تحریم انتخابات بود!) بهانه های گذشته را کنار گذاشته و مثل کسی که گمشده اش را یافته؛  انتخابات را بهانه کردند. رخدادی که حتما بایستی مد نظر پژوهشگران و صاحب نظران باشد.

بهانه های آنها مثل بیکاری و گرسنگی و... قبل از گرانی های اخیر هم ابراز می شد.

در واقع ما با یک پروژه سیاه نمایی دست به گریبان هستیم و ایران اسلامی اگرچه با مشکلاتی که همین اصلاح طلبان در معیشت مردم پدید آورده اند مواجه است اما طبق آمار و عینیات موجود با بحران‌های از جنس آنچه امروز در آمریکا و اروپا در زمینه بیکاری و گرسنگی وجود دارد، مواجه نیست.

باید به اظهارات معیدفر و جامعه شناسانی شبیه به او از زاویه دیگری هم نگریست...

ما در حال نظاره فعالیت جریانی هستیم که از یک سو بر ناامیدی و گرسنگی مردم تأکید دارد، از سوی دیگر دائما به مردم آدرس خیابان و خشونت می دهد و حتی یک کلمه هم حاضر به تقبیح خشونت و اعتراض خیابانی نیست و به مردم نمی گوید که هر تنش یا اغتشاشی بر عمق مشکلات فعلی میافزاید.

دست این جریان همچنین در گرانی ها و اختلالات بازار هم دیده می شود و انکار واقعیت های کشور (مثل تشییع میلیونی شهید سلیمانی که مثالی از امیدواری مردم است) هم بخش دیگری از طریقت آنان است.

آنچه که از این جریان بیان کردیم نشان میدهد که آنها به وضوح هرچه تمامتر در حال طراحی "فتنه اقتصادی" هستند و تاکنون نیز به دستاوردهایی مثل دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ رسیده اند.

اینکه ادامه فعالیت آنها به چه سرانجامی منجر شود؛ مقوله ایست که ورود خواص کشور و روشنگری آنها نقش بسزایی در آن دارد.

معیدفر، پیش از این نیز در اظهاراتی گفته بود: فروپاشی یعنی آنچه که در ایران می بینیم. [۴]

سایت مشرق، حوالی یکسال قبل و چند روز پیش از وقوع اغتشاشات آبان ۹۸ در گزارشی با عنوان "جامعه‌شناسان و روانشناسان ناامید از جان مردم چه می‌خواهند؟ " به سیاه نمایی ها و تقلای این جریان برای وقوع فتنه اشاره کرده بود.

*** 

1_ https://etemadonline.com/content/427812

2_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/295537

3_http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/108458

4_ mshrgh.ir/993086

برچسب‌ها