نمایش رسول

مطمئنا برای این نمایش هم همین اتفاق خواهد افتاد؛ ما حتی تجربه بازی در برف هم داشتیم که حتی مردم زیر برف نشستند و نمایش را دیدند.

به گزارش مشرق، قرار است در فضایی باز به متراژ سه هزار متر نمایشی را اجرا کنند. تجربه اجراهای قبلی مثل این نمایش را داشتند، اما خب این اجرا سخت‌تر است، با تعداد تماشگر بیشتر و دکورهای سنگین و حدود 170 هنرور. همه اینها نشان از این دارد که یک نمایش خاص قرار است اجرا شود. نمایش «رسول» کاری از سعید اسماعیلی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایش میدانی ایران قرار است اجرا شود.

حمیدرضا نعیمی در نقش «رسول دادخواه خیابانی» به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این نمایش است و این نمایشنامه براساس داستان باران فصل پنجم محمد سادات‌اخوی نوشته شده و به‌عنوان مشاور کارگردان در این نمایش میدانی حضور دارد. سعید اسماعیلی که پیش از این اجرای نمایش‌های میدانی دیگری را کارگردانی کرده، نمایش «رسول» را که یک درام اجتماعی است در فضای تاریخی دوران پهلوی اول روی صحنه می‌برد. در این نمایش که هنروران زیادی حضور دارند، علاوه‌بر نعیمی، حبیب دهقان‌نسب و کاظم هژیرآزاد نیز ایفای نقش می‌کنند. از دیگر بازیگران این نمایش می‌توان به مسعود رحیم‌پور، پژمان کاشفی، علی پاکزاد، رضا جهانی، سعید مردی، هاشم آذرهوا، بهزاد ابراهیمی و بهار کریم‌زاده اشاره کرد.

نمایش «رسول» را گروه نمایشی «فصل شیدایی» که پیش از این در تهران و ۱۲ استان دیگر روی صحنه رفت، اجرا خواهند کرد و از نظر تعداد بازیگر یکی از پرتعدادترین نمایش‌ها در زمینه حضور بازیگران است. میزبان این اثر نمایشی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد است. نمایش «رسول» قرار است همزمان با اربعین حسینی آغاز شود و تا پایان ماه صفر هر شب در این منطقه اجرا خواهد داشت.

سعید اسماعیلی تاکنون کارگردانی چند نمایش خیابانی بزرگ را به عهده داشته است. ازجمله آنها می‌توان به «فصل شیدایی» اشاره کرد؛ به بهانه نمایش «رسول» به سراغ او رفتیم تا از چگونگی اجرای این نمایش بگوید.

چه شد که برای نمایش میدانی جدید خود روایت قصه‌ «رسول دادخواه خیابانی» را انتخاب کردید؟

حتما اطلاع دارید، پیش از این کار، کارهای میدانی زیادی در کل کشور اجرا می‌کردیم که تجربه تقریبا جدیدی بود، از این لحاظ که یک گروه به این بزرگی قرار بود در کل کشور و بعضا در استان‌هایی که محروم و ضعیف بودند، اجرا داشته باشد، ازجمله در شهرهای یزد، شیراز، شهرکرد، خرم‌آباد، بندر ابوموسی، بوشهر، شاهرود و... این کار به اجرا درآمد و با استقبال خیلی فراوانی روبه‌رو شد.

«فصل شیدایی» را متوسط 8000 تا 9000 نفر می‌آمدند و می‌دیدند. بنابراین هم برای ما و هم برای خود مردم استان‌ها خیلی جذاب و تاثیرگذار بود. تا اینکه عزیزان منطقه گردشگری عباس‌آباد با ما وارد مذاکره شدند که برای ایام اربعین کاری را انجام دهیم که «فصل شیدایی» هم نباشد و ما از این موضوع استقبال کردیم و پذیرفتیم. چون فرصت خیلی کم بود با سرعت به این نتیجه رسیدیم که اگر یک قصه را روایت کنیم، هم تجربه جدیدی است و هم می‌تواند به خاطر این تجربه جدید بودن جذاب باشد. بنابراین یک چیزی از سال‌ها در ذهنم بود، آن هم قصه مرحوم رسول دادخواه‌خیابانی است که این فرد به‌خصوص در تبریز خیلی معروف است. تصمیم گرفتیم که روایت تحول و زندگی این شخصیت را کار کنیم.به حمیدرضا نعیمی که از خیلی پیش‌ترها دوست بودیم و از قبل نیز کارهایی با هم انجام داده بودیم، پیشنهاد دادم و وقتی قصه را شنید خیلی برایش جذاب بود. ایشان هم با سرعت ظرف 25 روز این کار را نوشتند و همزمان با نوشتنش، خیلی وقت‌ها، جلسات خیلی فشرده دورخوانی شروع می‌شد و پروژه در عرض دو ماه‌ونیم شکل گرفت. به لطف خدا از فردا شب اجرای ما با ظرفیتی حدود 5000 نفر شروع می‌شود.

اصل نمایش براساس داستانی بود که آقای سادات‌اخوی نوشته بود؟

نه این‌طور نیست. ابتدای کار از آقای سادات‌اخوی که از دوستان خیلی خوب ما هستند، خواهش کردیم که این سوژه را کار کنند. جلسات متعدد و طولانی با هم داشتیم و ایشان قبول زحمت کردند و داستان «اسم باران فصل دیگر» را نوشتند. ولی رفته‌رفته به این نتیجه رسیدیم که برای تبدیل شدن به این مدیوم نمایشی احتیاج به بازنگری دارد. به خاطر بزرگی این حجم کار نمایشی و محدودیت‌ها و معذوریت‌هایش به این نتیجه رسیدیم که یک نگاه دیگر و یک نگارش دیگری هم انجام شود. بنابراین آقای نعیمی دعوت به کار شدند و سوژه را نوشتند و این اتفاقی که در نمایش خواهید دید براساس نوشته آقای نعیمی است.

این نمایش به دلیل داشتن هنرور زیاد و اینکه در فضای خیلی بزرگی قرار است اجرا شود، مطمئنا سختی‌های زیادی داشته، با توجه به سابقه‌ای که از قبل داشتید، آماده‌سازی این نمایش سخت نبود؟

بله. اولا سختی‌اش به این دلیل بود که یک قصه متصل را کار می‌کنیم و در فرم قبلی اگر دیده باشید، ما قصه‌های متفاوتی را داشتیم که در حدفاصلش، به روایت آقای رسالت بوذری قصه‌ها هم به یکدیگر ارتباط داده می‌شد. ولی این تجربه، تجربه بسیار متفاوتی است، هم برای ما و هم برای مردمی که از ما این سابقه را دارند. خیلی سخت بود، چراکه قرار است حدود 85 دقیقه قصه‌ای ببینیم با محوریت یک قهرمان.

دومین موردی که سخت به نظر می‌رسید، برای بازیگران بود. در این کار حدود 15 نفر از بازیگران خیلی خوب تئاتر حضور دارند، ازجمله آقای حبیب دهقان‌نسب و کاظم هژیرآزاد و نعیمی و بقیه دوستان من که از بچه‌های درجه یک تئاتر هستند؛ علاوه‌بر این تیم، حدود 100 نفر هنرور قرار است این کار را اجرا کنند. این تیم هم با این فضای نمایشی آشنا نبود، و روزهای اول، ترسیم کار برای آنها که در این فضای به این بزرگی برای 5000 نفر این نمایش را بازی کنند، خیلی دشوار بود تا اینکه خودشان را آداپته کردند. تصور اینکه 5000 نفر چطور کار نمایشی را می‌توانند ببینند، تا وقتی در آن شرایط قرار نگیرند، سخت است. هم برای تیم نمایشی خیلی سخت بود و هم برای تیم فنی به دلیل اینکه با این کارها خیلی عجین نشده بودند. پرده‌های نمایشی‌مان در تجربه‌های گذشته، دوست خوبم آقای بوذری وقت را طوری کنترل می‌کردند که پشت صحنه بتواند پروداکشن را فراهم کند ولی اینجا، این مجال فراهم نشد و همه چیز با سرعت پیش رفت. حتی دکور بزرگ نمایش که به قول دوستان بازیگر یک شهرک سینمایی در اینجا فراهم شده است.

دکور هم در این نوع نمایش خیلی موثر است؟

بله، خیلی موثر است. آقای محمد ایری از بچه‌های خوب و فعال تیم، در حدود 40 یا 45 روز دکور را علم کردند و برای همه تیم این تجربه و نگاه جدید خیلی سخت بود. البته مطمئن هستم که برای مخاطبان جذاب است، چون یک قصه سرراست و در عین حال شیرین و جذاب را می‌بینند و به نظر می‌رسد در این شب‌هایی که تمرین کردیم و کسانی که آمدند و نمایش را دیدند، برایشان جذاب و همچنین تاثیرگذار بوده و امیدوارم برای مردم هم تاثیرگذار باشد. عوامل هم، دست‌به‌دست هم دادند و چنین کار بزرگی شکل گرفت. ازجمله تیم هنرور این نمایش که کلاه مخملی‌هایی معروف هستند و در فیلم‌های مختلف سینمایی حضور داشتند. رضا حیدری که طراح نور بسیار خوبی است و کارهای بزرگی هم در تالار وحدت طراحی کرده‌اند. رضا ترکمن افکتور معروفی در سینما هستند که ایشان اسپشیال کار را انجام می‌دهد. محمد نیاکان از سینمایی‌های خیلی خوب مجری طرح این نمایش است و رسالت بوذری که در این کار مدیر هنری پروژه هستند. در کل تلاش شده همه خوبان و همه کسانی که در این عرصه کار کردند، کنار هم باشند تا محصول خوبی را ارائه دهند.

چند شب اجرا دارید؟

ان‌شاءالله از 6 آبان اجراهایمان شروع می‌شود و 12 شب ادامه خواهد داشت.

فکر می‌کنید استقبال به چه صورت باشد؟

با سابقه‌ای که در باغ موزه دفاع مقدس و هم در ابتدای جاده لشکرک داشتیم و استقبال هم خوب بود، مطمئنا برای این نمایش هم همین اتفاق خواهد افتاد؛ ما حتی تجربه بازی در برف هم داشتیم که حتی مردم زیر برف نشستند و نمایش را دیدند. اولین سالی که «فصل شیدایی» اجرا شد، در شهرکرد به عینه می‌دیدم که مردم با پتو نمایش را می‌دیدند به دلیل اینکه کار برایشان جذاب بود، بالاخره سختی حمل‌ونقل پتو و... را تحمل می‌کردند و می‌آمدند. امیدوارم که جو و هوا با ما مهربان‌تر باشد و استقبال هم خوب باشد.

کمی هم از تجربه اجرای تئاتر در پیاده‌روی اربعین برایمان بگویید.

سه سال در بین مسیر نجف به کربلا اجرا داشتیم و آن هم تجربه خیلی جذابی بود و روزی 5 تا 6 نوبت به مدت 10 روز اجرا داشتیم و خیلی تجربه فوق‌العاده‌ای بود. امسال قسمت نشد که آنجا تئاتر داشته باشیم. تجربه حضور در این پیاده‌روی عظیم مطمئنا قابل مقایسه با هیچ جای دیگری نیست.

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس