نماینده مردم تهران، نمایش «فصل شیدایی» را نشان‌دهنده ظرفیت دراماتیک بسیار بالای تاریخ اسلام برای تولید محصولات گوناگون هنری دانست.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بینندگان این نمایش، هرچند با بخش کوچکی از هشت سال دفاع مقدس در آیتم‌های پایانی «فصل شیدایی» آشنا می‌شوند، اما همین چند دقیقه نشان می‌دهد که رزمندگان ما از جبهه‌های شمال غرب تا مناطق عملیاتی جنوب با چه دشواری‌ها و رنج‌هایی در مقابله با دشمن روبه‌رو بوده‌اند.

عضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی با بیان این که یکی از نقاط قوت «فصل شیدایی» محوریت بخشیدن به اهل بیت (ع) در تمام قصه‌ها بود، گفت: مردم ما قصه انبیاء اعم از حضرت آدم (ع) و حضرت نوح (ع) را در کتاب‌ها و فیلم‌ها، بسیار خوانده و دیده‌اند، اما در این نمایش، محور قصه‌ها ائمه طاهرین (س) و توسل این دو پیامبر به آنان است.

رحماندوست با بیان این که هنر، انتقال حس تجربه شده است، ادامه داد: تلفیق ابزارهای مختلف هنری، می‌تواند حس‌های گوناگونی را به مخاطب منتقل کند و چون «فصل شیدایی» هزاران نفر بیننده دارد، هر یک از این ابزارها و ترکیب آن‌ها با ابزارهای دیگر می‌تواند گروهی را به خود جذب کند. بنابراین، تلفیق این تکنیک‌ها و فراز و فرود آن‌ها همه تماشاگران نمایش را راضی می‌کند و به اعتقاد من در دو ساعتی که نمایش اجرا ‌می‌شد، کسی احساس خستگی نمی‌کرد.

این نویسنده و شاعر در پایان گفت: نمایش فصل شیدایی، نشان‌دهنده ظرفیت هنری و دراماتیک بسیار بالای تاریخ اسلام برای تولید محصولات و قالب‌های مختلف فرهنگی ـ هنری است.

رائفي‌پور:
فصل شيدايي از تصاویر زنده و تصویرسازی‌های جذاب بهره می‌برد


همچنین یک پژوهشگر مهدويت گفت: «فصل شيدايي» از تصاوير زنده و واقعي تا تصويرسازي‌هاي جذاب بهره مي‌گيرد و به همين دليل نقش مهمي در انتقال مفاهيم ديني و فرهنگي دارد.

علي‌اكبر رائفي‌پور، استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل آخرالزماني، پس از تماشای نمايش «فصل شيدايي» در تهران اظهار داشت: در علوم روان‌شناسي، رسانه و ارتباطات، دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند كه تأثير تصوير در انتقال محتوا، بيش از هر موضوع ديگری است و روان‌شناسان معتقدند كه 60 درصد يادگيري از طريق تصوير است.

وي در ادامه با بيان اين كه نمايش تصويري «فصل شيدايي» عظيم‌تر از هر تصوير يك صفحه‌اي ديگر است، گفت: فصل شيدايي از بسياري تصاوير تأثيرگذار اعم از تصاوير زنده و واقعي تا تصويرسازي‌هاي كامپيوتري بهره مي‌گيرد و به همين دليل اثر زيادي در انتقال مفاهيم ديني و فرهنگي دارد.

رائفي‌پور ادامه داد: البته براي اين كار زحمات زيادي كشيده شده است و فصل شيدايي نمايشي نيست كه بتوان در يك هفته و حتي يك ماه آن را به اجرا رساند و قطعاً حاصل ماه‌ها تلاش و كار افراد بسياري است.

اين كارشناس مهدويت در پايان سخنان خود ضمن دعوت از عموم مردم تهران براي تماشاي فصل شيدايي، روايت فصل شيدايي از مظلوميت حضرت زهرا (س)، كربلا و ظهور حضرت مهدي (عج) را از خاص‌ترين بخش‌هاي اين نمايش معرفي كرد.

فصل شیدایی به کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری، کاری از مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) است که با حمایت سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج و مشارکت ناحیه مقاومت بسیج جماران اجرا می‌شود. اجرای این نمايش بزرگ و چند رسانه‌ای با استفاده از تکنیک‌های منحصر به فرد نور، صدا، دکور و جلوه‌های ویژه در شب‌های ماه مبارک رمضان به جز شب‌های قدر ادامه دارد. این نمایش، همه شب پس از افطار در تهران، كيلومتر 2 جاده لشگرك اجرا می‌شود. علاقه‌مندان براي تماشاي اين نمايش مي‌توانند با ارسال عدد 1 به سامانه پيامكي 3000419 روند ثبت‌نام و حضور در نمايش را پيگيري كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    درود بر استاد رائفی پور سرباز جنگ نرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس