بهار.jpg

برخی از رسانه های اصلاح طلب در روزهای گذشته، علت اصلی آشفتگی های اقتصادی را عدم مذاکره با آمریکا معرفی کرده و مدعی بودند که اگر بپذیریم که با آمریکا مذاکره کنیم، وضعیت اقتصادی کشور سامان می یابد!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

اگر با ترامپ مذاکره نکنیم، به سیاست نفت در برابر غذا می رسیم!

روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «به وقت مذاکره» نوشت:

«با مطرح شدن تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران بازار شایعه و گمانه زنی داغ تر از قبل شد، یکی از موضوعاتی که بعضا توسط برخی منابع اعلام می شود مسئله تهاتر نفت با کالا و غذا است. البته هر بار این موضوع از سوی مقامات دولتی تکذیب شده است ولی نشان می دهد که نگرانی ها از آینده و به خصوص بعد از آغاز تحریم های آبان ماه در کشور بسیار عمیق تر شده است. البته این مسئله دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران در جدیدترین اظهارنظر خود، ریشه این مسئله را کاملا تاریخی می داند و از نگرانی خود نسبت به روزی صحبت کرده است که ایران مجبور شود در ازای غذا، نفت بدهد».

هراس افکنی در افکار عمومی و ایجاد رعب و وحشت از آینده یکی از ترفندهای نخ نمای طیف اصلاح طلب برای توجیه مذاکره با ترامپِ قمارباز است.

این طیف پس از امضا و اجرای برجام، در توجیه بی دستاوردی این توافق مدعی شده بود که اگر برجام امضا نمی شد، به سیاست نفت در برابر غذا می رسیدیم! حالا نیز این ترفند نخ نما دوباره تَکرار شده است.

مذاکرات هسته ای منجر به برجام، جدیدترین نمونه و البته یک عبرت بزرگ در موضوع مذاکره با آمریکاست. دولتمردان و اصلاح طلبان مدعی بودند که در صورت مذاکره با آمریکا و امضای توافق، تمامی تحریم ها به تاریخ پیوسته و مشکل رکود و بیکاری و گرانی و حتی آب خوردن مردم رفع خواهد شد. اما در نهایت صنعت هسته ای ایران تعیطیل شد ولی تحریم ها سرِ جای خود باقی ماند.

طیف اصلاح طلب در شرایط فعلی با ایجاد دوگانه دروغین «معیشت- مذاکره» و هراس افکنی از آینده در پی جاده صاف کنی برای تحمیل برجام های بعدی است.

ناصری: روحانی وامدار حمایت خاتمی است؛ او مشورت پذیر نیست

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«من معتقدم یکی از ضعف‌های احتمالی آقای روحانی عدم مشورت‌پذیری است... متوسط و میانگین نمره عملکردی آقای روحانی از سوی نخبگان و کنشگران سیاسی جامعه رأی خود متوسط 15 بوده اما اکنون در بسیاری از زمینه‌ها نمره وی و ارزیابی کنشگران و نخبگان به نمره لب مرز رسیده و تازه در برخی از عرصه‌ها نیز نمره مردودی گرفته از جمله مدیریت بحران ارز و افکار عمومی و جامعه پس از تحولات اخیر».

ناصری در ادامه با اشاره به اینکه روحانی وامدار حمایت خاتمی است، گفت:

«به هر صورت اگر اصلاح‌طلبان و شخص رئیس دولت اصلاحات نبودند، اگر فرض کنیم که آقای روحانی در سال 92 دچار چالش نمی‌شد، حتما در انتخابات 96 با چالشی جدی مواجه می‌شد. کمااینکه رئیس دولت اصلاحات و اصلاح‌طلبان همه نوع سرمایه‌ای در اختیار آقای روحانی قرار داده‌اند».

اصلاح طلبان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 96، صراحتا اعلام کردند که باید سهم خود را از دولت بگیرند. پس از انتخاب کابینه و تعیین مدیران ارشد و میانی، مشخص شد که طیف اصلاح طلب سهم خود را تمام و کمال از دولت گرفته و در حقیقت، اکثریت مطلق صندلی های مدیریتی را درو کرده است.

حالا پس از سپری شدن یکسال از دولت دوازدهم و 5 سال از آغاز به کار دولت روحانی، این طیف با فرار به جلو از یکسو همچنان روحانی را مدیون خود معرفی می کند و از سوی دیگر، به جای پاسخگویی درباره وضع موجود به منتقد شماره اول دولت تبدیل شده است.

آشفتگی اصلاح طلبان از مبارزه با مفسدان اقتصادی

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «با اعمال مجازات‌های شدید نمی‌توان با مفاسد اقتصادی برخورد کرد»، نوشت:

«تجربه و تاریخ ثابت کرده است با اعمال مجازات‌های شدید هیچگاه نمی‌توان با مفاسد اقتصادی برخورد کرد. علم اقتصاد، اتمسفر خاص خود را دارد بنابراین باید متخصصین در این حوزه پیشنهادات خود را ارایه کنند. مادامی که اقتصاد بیمار است، اعمال مجازات‌های سخت دردی از اقتصاد درمان نمی‌کند هرچند ممکن است مجازات‌های سخت تاثیر روانی و کوتاه‌مدتی داشته باشد اما راهکار اصلی، برخوردهای سخت نیست و نخواهد بود».

هر وقت که اعلام می شود که قرار است با مدیران نجومی و مفسدان کلان اقتصادی برخورد شود، اصلاح طلبان به خط شده و به دفاع تمام قد از مفسدین می پردازند.

این طیف پیش از این مفسدین کلان اقتصادی را «استیو جابزِ ایران» و «کارآفرینان بزرگ» نامیده بود و مدعی بود که نباید با این افراد برخورد شود. این طیف حتی پا را فراتر گذاشته و صفحات اول خود را به مصاحبه اختصاصی با مفسدین کلان اقتصادی اختصاص داده و مدعی بودند که کشور به نسخه های اقتصادی این مفسدین نیازمند است!

ارگان دولت: علت نابسامانی های اخیر اقتصادی، نقدینگی است

روزنامه ایران در گزارشی اقتصادی نوشت:

«از زمانی که با رشدهای چندبرابری نقدینگی به یک غول بزرگ تبدیل شده سامان اقتصاد نیز به‌هم ریخته است. به‌زعم اقتصاددانان یکی از مهم‌ترین دلایل نابسامانی‌های اخیر در بازارها که به شاخص‌های اقتصاد کلان هم رسیده، نقدینگی است که حالا حجم عظیم آن باعث نگرانی کارشناسان و مسئولان شده است. تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی درخصوص حجم نقدینگی اعلام کرده مربوط به پایان خرداد ماه امسال است که دراین مقطع حجم نقدینگی به بیش از 1582 هزار میلیارد تومان رسیده که 3.4 درصد بیش از اسفند سال قبل و 20.4 درصد بیشتر از خرداد سال گذشته است. نقدینگی از حدود ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان در پایان اسفندماه سال گذشته، رشدی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تا پایان خردادماه داشته است».

این چندمین بار است که رسانه های اصلاح طلبِ حامی دولت صراحتا اعلام کرده اند که علت اصلی نابسامانی های اخیر اقتصادی، حجم نقدینگی است.

این در حالی است که برخی از رسانه های این طیف در روزهای گذشته، علت اصلی آشفتگی های اقتصادی را عدم مذاکره با آمریکا معرفی کرده و مدعی بودند که اگر بپذیریم که با آمریکا مذاکره کنیم، وضعیت اقتصادی کشور سامان می یابد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2238
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    23 3
    آقایون ترسوی افتضاح طلب دیگر بس است از این واگرایی.شما چه بهانه ای دارید که اینگونه صحبت میکنید مگر برجام سوگلی شما نبود چه غلطی کردید .شما باید از مردم بزرگ ایران عذر خواهی کنید..لطفا" کمی تا قسمتی خفه خون بگیرید.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    3 3
    الانش هم نفت در برابر کالا هستیم پول که نمیذارن بیاد
  • F35 IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    17 19
    آنچنان از زمین و دریا و هوا و فضا به ایران حمله کنیم که صدای ذجه های کوروش از پاسارگاد به دور ترین کهکشان های عالم رود و از اشک هایش بلند ترین و قدرتمندترین سونامی تاریخ جهان شکل گیرد که ایران را به ونیز دوم و آبراهی برای عبور و مرور و جولان ناو های هواپیمابر ما و آزمایشات پیشرفته تسلیحاتیمان تبدیل کند ، ایران ایالت 51 از ایالات متحده امریکا . جاوید جرج واشنگتن .
  • F35 IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    4 11
    فکر کردی فقط خودت بلدی اراجیف ببافی ملعون ؟
  • F35 IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    6 11
    دیدی بافتنش چقدر سادست امریکایی حرومزاده ؟ این خیالات رو به گور میبرید حرومزاده ها همه این ها برعکسش اتفاق خواهد افتاد و امریکا به خاک سیاه خواهد نشست.
  • کابوی گانگستر US ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    3 2
    ایران را ایرانستان نمیکنیم از سرتان زیاد است ایران را ایران آباد میکنیم مناسب حالتان است . . .
  • سید IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    8 2
    اگرهمه اصلاح طلبان تهوع آور عقلهایشان را روی هم بریزند بعید است به اندازه یک خرگوش هم بفهمند!
  • US ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    6 6
    مردم از آن روز بترسید خخخخخخ
  • نصیر IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    4 1
    برجام خودش دو برابر کردن نفت در برابر غذا بود بهتره سر هم کلاه نزاریم
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    9 1
    ترسوها مفهوم است؟ از پشت بلند گو هم گفته شد. هر مسئولی که می ترسد کنار برود.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    8 1
    غذا زیاد هست. قول بدهید که خیانت و دزدی نکنید آنقدر غذا هست که هیچ وقت گرسنه نمانید. نوکری آمریکا آخر و عاقبت ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس