ویژه ها

در دولت سابق همه امور کشور به برجام منوط شد، از محیط زیست و ازدواج جوانان تا مسکن و آب خوردن مردم. رویکرد «شرطی سازی اقتصاد» ضربات سختی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نیازی نبود که خبر «دزدی دریایی آمریکا» منتشر شود

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«حوالی ظهر روز چهارشنبه...برخی رسانه‌ها خبر دادند که نیروهای سپاه در آب‌های دریای عمان در واکنش به توقیف یک نفت‌کش ایرانی ازسوی آمریکا وارد عمل شده و با عملیات «هلی‌برن» نفت‌کش توقیف‌شده را آزاد کرده و به ایران برگردانده‌اند... این اخبار عموما بخشی از یک گزارش هستند که دستچین شده‌اند. روز پنجشنبه، کمتر از یک روز بعد از انتشار این خبر، 13 آبان بود؛ روزی که ایران سفارت آمریکا را اشغال کرد و هرساله...در کشور جشن سراسری دولتی برگزار می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«نخستین خبری که از جزئیات این واقعه ازسوی رسانه‌های غیرفارسی‌زبان منتشر شد حکایت از این داشت که نفت‌کش موردنظر با پرچم ویتنام در حال تردد بوده است. سپس یک مقام پنتاگون بدون ذکر نام به «نیوزویک» گفت جزئیات توقیف یک نفت‌کش...به‌دلیل برخی حساسیت‌ها ازسوی آمریکا منتشر نشده است. رسانه‌های رسمی ایران با نادیده‌گرفتن این خبر به جشن پیروزی بر «دزدان دریایی» ادامه دادند و اقدام به انتشار فیلم و عکس از حادثه کردند».

در ادامه این مطلب آمده است:«اواخر روز چهارشنبه سخنگوی پنتاگون، «جان کربی»، به شکل رسمی درباره موضوع سخن گفت. به گزارش «رویترز» مورخ 3 نوامبر، 12 آبان، این مقام رسمی پنتاگون گفت: «ادعاهای ایران را دیده‌ام. این ادعا از اساس و مطلقا دروغ است و حقیقت ندارد... این اظهارات مضحک است و تنها ربایشی که صورت گرفته به دست ایران بوده است»...اینکه چرا مقام‌های رسمی ایران خبری چنین مهم را بدون آنکه نیازی احساس بشود با این سطح از دقت و با قابلیت ایجاد ابهام ازسوی دشمن منتشر می‌کنند جای سؤال جدی دارد».

نیازی نبود که خبر «دزدی دریایی آمریکا» منتشر شود/ افزایش آمار اشتغال بدون حل مشکل برجام ممکن نیست

غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گوشمالی «دزدان دریایی»، آمریکا را در سرقت نفت ایران ناکام گذاشت و این محموله را به کشور بازگرداند.

این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و این ضربه شست، هذیان گویی مقامات آمریکا را در پی داشت. حالا نکته قابل تأمل اینجاست که علاوه بر کاخ سفید، جریان اصلاح طلب نیز در داخل آشفته و عصبی شده است.

روزنامه شرق در مطلب مذکور گلایه کرده که چرا اصلا خبر مقابله ایران با دزدی دریایی آمریکا را منتشر کردید؟! این روزنامه اصلاح طلب و برخی دیگر از افراطیون اصلاح طلب از تحقیر آمریکا ناراحت شده اند.

دولت آمریکا همان دولتی است که داروی کودکان ایرانی را تحریم کرده است. همان دولتی که در مسیر مقابله ایران با کرونا سنگ اندازی کرد. همان دولتی که مردم ایران را تروریست! و یاغی! می نامد، همان دولتی که حامی درجه یک داعش بود و اکنون نیز حامی اصلی تروریست های جدایی طلب و جنایتکار ضدایرانی است.

با اینحال برخی رسانه های اصلاح طلب در کنار افراطیون اصلاح طلب، وکیل مدافع چنین دولتی هستند و از تحقیر آن آشفته شده و عصبی می شوند.

** افزایش آمار اشتغال بدون حل مشکل برجام ممکن نیست

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «شغل روی زمین یا کاغذ؟» به قلم «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب نوشت:«در هفته گذشته شورای عالی اشتغال تشکیل شد و ۲۰ مصوبه را از تایید نهایی گذراند و مهم‌ترین آنها، هدف‌گذاری برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در ۱۷ ماه، یعنی تا پایان سال ۱۴۰۱ است...این حقیقت را فراموش نباید کرد که تامین بخشی از منابع لازم برای ایجاد این تعداد شغل، هیچ راهی جز دسترسی به منابع ارزی صادرات نفت ندارد و بدون حل مشکل برجام، ایجاد این تعداد شغل ممکن نیست.».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اگر واقعا می‌توانیم سالانه بیش از 1،2 میلیون شغل مولد و مفید بدون دسترسی به ارزهای نفتی ایجاد کنیم، به‌طور قطع تا حالا یا حداقل در دولت قبلی اصولگرا چنین هدفی محقق شده بود. با برجام هم این تعداد شغل را نمی‌توان ایجاد کرد چه رسد، بدون آن!  تنها راه ایجاد این تعداد شغل، در غیاب منابع مالی لازم، آمارسازی روی کاغذ است».

نیازی نبود که خبر «دزدی دریایی آمریکا» منتشر شود/ افزایش آمار اشتغال بدون حل مشکل برجام ممکن نیست

در دولت سابق همه امور کشور به برجام منوط شد، از محیط زیست و ازدواج جوانان تا مسکن و آب خوردن مردم. رویکرد «شرطی سازی اقتصاد» ضربات سختی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرد.

همان طیفی که همه امور را به برجام گره زدند، پس از امضای توافق مدعی شدند که هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود و از برجام توقع اقتصادی نداشته باشید و...

مستندات متعدد در کنار تجربه عبرت آموز برجام حکایت از آن دارد که مسائلی از جمله اشتغال جوانان ربطی به برجام ندارد و کلید حل مشکل اشتغال در داخل است.

در دولت روحانی، علیرغم امضای برجام هم چرخ کارخانه ها از حرکت بازایستاد و هم چرخ سانتریفیوژها. رونق اشتغال منوط به رونق تولید است، اشتغالزایی در کشور منوط به جهش تولید مسکن است، افزایش اشتغال جوانان در گرو رونق دیپلماسی منطقه ای و تعامل ویژه اقتصادی با همسایگان است.

رونق اشتغال در گرو توجه ویژه به «اقتصاد بدون نفت» و حمایت از «شرکت های دانش بنیان» و اعتماد به جوانان نخبه و متخصص است.

** مذاکره با اروپا فایده ای ندارد، باید با آمریکا مذاکره کنیم

«قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که « چرا دولت به جای اینکه زمینه را برای گفت وگو و رایزنی با آمریکا به عنوان عامل اصلی تحریم‌ها ایجاد کند به سراغ کشورهای اروپایی رفت و تلاش کرد از این کانال زمینه را برای گفت وگوهای آینده باز کند؟» گفت:«این اقدام مصداق ضرب المثل معروف«لقمه را دور سر چرخاندن» است. در حالی که طرف دعوای ایران باکشورهای اروپایی و چین و روسیه نیست بیشترین وقت ایران برای رایزنی با این کشورها سپری می‌شود».

این فعال اصلاح طلب در ادامه گفت:«تحریم‌هایی که در شرایط کنونی علیه ایران اعمال شده تحریم‌هایی است که آمریکا به صورت یکجانبه آنها را اعمال کرده است. به همین دلیل طرف آمریکایی است که باید تحریم‌ها را بردارد و باید با آمریکا مذاکره کرد».

نیازی نبود که خبر «دزدی دریایی آمریکا» منتشر شود/ افزایش آمار اشتغال بدون حل مشکل برجام ممکن نیست

پس از روی کارآمدن دولت رئیسی، رسانه ها و فعالین اصلاح طلب به دفعات درخصوص مذاکره مستقیم با آمریکا تاکید کرده اند.

این اصرار و تاکید در حالی است که این رویکرد در دولت روحانی اجرا شد و نه تنها به لغو تحریم منجر نشد بلکه در پسابرجام، تحریم ها حداقل دو برابر شد.

در دولت روحانی، ایران با دولت دموکرات ها مذاکره کرد. در همان مقطع برجام امضا شد. در دی ماه 94 بنابر تاکید آقایان روحانی، ظریف، عراقچی و دیگر اعضای ارشد دولت سابق قرار بود دولت اوباما تمامی تحریم های ضدایرانی اعم از تحریم های مالی، نفتی، بانکی، بیمه ای و...را یکباره لغو کند و نه تعلیق.

اما دولت باراک اوبامای مودب! و باهوش! در کمتر از 24 ساعت پس از آغاز اجرای تعهدات خود، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. در آن مقطع هیچ خبری از ترامپ نبود، اما علیرغم گفت و های دوجانبه ایران و آمریکا- اعم از پیاده روی وزرای خارجه و تماس تلفنی روسای جمهور- تحریم ها لغو نشد.

برجام در سه دولت آمریکا- اوباما، ترامپ،بایدن- آزموده شد و هر سه دولت در این آزمون مردود شدند. دموکرات ها و جمهوری خواهان و همچنین سران تروئیکای اروپا در پی تعمیم برجام به دیگر مولفه های قدرت ایران بدون لغو تحریم ها هستند.

با اینحال جریان اصلاح طلب یکروز اروپا را «آقا اجازه» می نامد و روز دیگر تاکید می کند که «اروپا پشتِ ایران است»؛ این طیف یکروز آمریکا را «کدخدا» می نامد و روز دیگر تاکید می کند که «آمریکا صرفا یک مزاحم بود و همان بهتر که از برجام رفت».

هیچکس مخالف مذاکره نیست و البته هیچ عقل سلیمی هم نمی پذیرد که همه تخم مرغ ها در سبد مذاکره با غرب چیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    29 2
    وادادگی ترس وبیغیرتی اصلاحطلبان بزرگترین ننگ تاریخ ایران است همه چیزرادادید درمقابل هیچ تاکی ذلالت تاکی جهالت تاکی وطن فروشی ؟؟چشمانتان راخوب بازکنید حتی درامریکا که دوحزب دراکثرمواردباهم مخالفند امادرمقابل دیگرکشورها اقتداروسربلندی کشورشان رابه همه چیز ترجیح میدهند یعنی انهاغیرت وشرف وطن دوستی دارند اماشمااصلاحطلبها تنهارودارید
    • عزت MD ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      15 0
      اینها ایرانی نیستند امریکائی هستند
    • سعید MD ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      12 0
      خبر این اتفاق مانند این عملیات غرور افرین اهمیت دارد
    • عزت MD ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      7 0
      اگر خبرش نباشه این اتفاق فقط برای دست اندرکاران غرور افرین است اما با خبرش همه ایرانیان و طرفداران مقاومت شاد و مسرور می شوند چرا بعضی نفهم و نادان و احمق هستند
    • عزت MD ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      4 0
      اگر خبرش نباشه این اتفاق فقط برای دست اندرکاران غرور افرین است اما با خبرش همه ایرانیان و طرفداران مقاومت شاد و مسرور می شوند چرا بعضی نفهم و نادان و احمق هستند
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      6 0
      - انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است.
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      9 0
      اصطلاح پادوهای استعمار و استکبار را شنیده اید!؟ حال اگر نمونه های عینی آن را می خواهید بشناسید، امثال سریع القلم، تاجزاده، آرمین، زیباکلام، قربان اوغلی، بیگدلی، قوچانی، وکیلی، حجاریان، صوفی، مجلسی، محبعلی و صدها نمونه از این دست را می توان معرفی کرد که هر سخن و نوشته شان سبب دلگرمی اربابان شیطان پرست شان است!
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      10 0
      محبعلی، قربان اوغلی، مجلسی، بیگدلی، ظریف، عراقچی، موسویان ............. ! این تربیت شدگان دستگاه سیاسی محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی درخدمت ملت ایران بایست باشند یا دشمنان ملت ایران!؟
    • سوخته IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      یک جوری میگوید نیاز به اعلام دزدی نبود که انگار واقعا پدرش است که شکی هم نداریم که پدر معنویشان هست
  • حجت MD ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    9 0
    ارمان زشترین روزنامه
  • سعید MD ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    10 0
    ارمان عقده ای ترین روزنامه
  • عزت MD ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 0
    ارمان مثل یهودی ها تحریف گر حقایق
  • احمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    18 0
    روزنامه شرق بدترین
    • علی MD ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      10 0
      هر دو بوق های غرب
  • اهوازی MD ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 0
    ارمان روزنامه نیست سیاه نامه است
  • حجت MD ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 0
    برجام جز سراب برای متوهمان چیزی نیست
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 0
    سرافکندی درواشنگتن عزا دراصلاحات !!!!
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    تشخیص موضع امریکا رویکرد ایران را مشخص میکند. با کمال اطمینان میتوان گفت امریکا در پشت هدف ها یش پنهان میشود و مذاکره را ب بیراه میکشد. در انتها همه چیز را داده و منتظر شکست خواهیم شد. پر واضح است امریکا بدنبال افرادی مثل شاه و یا در اپوزیسین هست تا شادمان باشد. در تماس مستقیم مواجه با تهدید و دیکتاتوری انها خواهیم شد. بنابراین بهتر است در مسیر اسیب نایستیم.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    6 0
    روزنامه شرق ارکان واماندگانی است که قائل به قدرت خودی نیستند و فقط مجذوب قدرت غرب ودر راس ان امریکا هستند برای کشته ها در فرانسه شمع روشن میکنند ! ولی دلسوزی برای قربانیان ظلم وجنایت غرب در کشور های دیگر از جمله یمن ندارند
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 0
    دزد دریایی آمریکایی تو خلیج فارس سیلی خورده« آخ » این سیلی از حلقوم اصلاح طلبان تو تهران در آمده چرا !!!؟؟؟
  • حجت US ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    آمریکا تحریم کرده قبول، اما اگه اینا آدم باشن نباید بهش عمل کنند. پس ما با اروپاییا کار داریم
  • مهدی اسدی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    4 0
    سلام : '"نیاز نبود دزدی آمریکایی ها رسانه ای شود " هر چیزی حدی دارد . ؟! پر رویی هم حدی دارد . ؟! شما چه جایگاهی در نظام دارید که به نیروهای مسلح توصیه می کنید ؟! سعی می شود منبعد قبل عملیات و رسانه ای شدن آن از شما کسب اجازه شود .
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      3 0
      خبر منتشر نمیشد کشتی دیگه ای را میدزدیدند
  • DE ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    نیازی نبود که خبر «دزدی دریایی آمریکا» منتشر شود/ این دزدی درمقابل دزدیها و سوء مدیریتها و داداچ بخشی ها و رانتخواریهای ما اصلاح طمعکاران اصلا چیزی به حساب نمیاد .فقط 18000000000 هیجده میلیارد دلار و 65 تن طلا را آتیش زدیم در دو فقره والا کی به کیه حوصله داری ها.
  • یاور انقلاب IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    14 0
    پیشنهاد میکنم سهمیه کاغذ وسوبسید های روزنامه های اصلاح طلب قطع شود چون از طرف غربیها بیشتر سیبلشان چرب میشود .
  • امید نجاتی IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    حتی شیرینی این اخبار هم نمیتونه تلخی ۸سال حقارت تحمیلی جریان اصلاحات رو بشوره ببره....
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    آمار افزایش اشتغال هیچوقت بالا نمیزه،حتی اگر گشایشهای مختلف(تحریمی ورفع تحریمی) بوجود بیاید،فقط تعداد مشاغل خودیها بیشتر میشه
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    خوب این حرکت مقتدرانه سپاه ، کذب بودن ادعای مضحک اصلاح طلبان مبنی بر اینکه « اگر برجام نبود جنگ می شد » (سایه جنگ‌خیالی) رو بار دیگر ثابت کرد / اصلاح طلبان دستاوردسازیهای خیالی زیادی برای برجام متصور میشدند و بیان میکردند که کذب بودن اکثرش قبلا ثابت شده بود / اخرین دستاوردسازی که برای توجیه برجام داشتنداین بود که برجام سایه جنگ‌ ؛)) رو از سر ایران برداشت / بعد از زدن پیشرفته ترین هواپیمای حاسوسی امریکایی ، بعد از زدن عین الاسد بزرگترین پایگاه امریکایی در منطقه ، و بعد از حرکت مقتدرانه ایران در توقیف کشتی دزد امریکایی و جلو چشم و‌حضور ناو امریکایی ، دیگه این حضرا ت اصلاح طلب همین دستاورد خیالی رو هن برای دفاع از برجام بی فرجام رو از دست دادند و این حضرات اصلاح طلب به عقیده ما بیشتر از امریکایی ها از این حرکت مقتدرانه سپاه ناراحتند و‌میسوزند ؛))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس