روحانی

«سیاه‌نمایی» دیگر قاتق نان دولت و اصلاح‌طلبان نیست زیرا رئیس‌جمهور به تازگی از آن با عنوان جرم یاد کرده است.

سرویس سیاست مشرق – رئیس جمهور روحانی و یاران او در دولت چندوقتیست که با آغاز التهابات قیمتی در بازار ارز و سکه و سنگین شدن فضای عمومی علیه دولت، دست به بیان سخنان عجیبی می‌زنند.

آنها اگرچه همان کسانی هستند که گفتند «خزانه خالیست»، پول‌های کشور را بردند و خوردند! کشور در «شرایط ته درّه» است، مردم ایران گرسنه‌اند، اقتصاد ایران خونریزی داشته است و اگر برجام نبود به سیاست نفت در مقابل غذا می‌رسیدیم! اما این روزها طریقی دیگر برگزیده‌اند...

این چند نفر اما اکنون از این می‌گویند که «سیاه‌نمایی» یک خیانت بزرگ است! گِرا دادن به دشمن است و در تنور منتقدان دولت ساخته و پرداخته می‌شود.[1]

جالب آنکه حتی رئیس‌جمهور روحانی که زمانی گفته بود آب خوردن ایران هم مشکل دارد و این مشکل باید با برجام حل شود نیز اخیراً طی اظهاراتی در همایش قوه قضائیه گفته است: «اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القاء کنند قضات در ایران تحت تأثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند و لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.»

او همچنین با تأکید بر اینکه سیاه‌نمایی جرم است، می‌افزاید: امروز قضات باید سیاه‌نمایی را همچون همیشه سیاه‌نمایی ببینند و اجازه ندهند که سیاه‌نمایی‌ها درباره نظام مردم را از آینده ناامید کند، دادستان‌های کشور، امروز وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند.[2]

قضیه اما روشن است... روحانی و حامیان اصلاح‌طلب او به چالشی رسیده‌اند که اگرچه جز خودشان کسی مقصّر بوجود آمدن آن نیست اما بایستی این چالش را به هر نحو ممکن حل کرد.

اگرچه از قدیم گفته‌اند «خودکرده را تدبیر نیست»! اما از سمت دیگر، راهی وجود ندارد جز اینکه برای این چاله دست‌کند دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان چاره‌ای اندیشیده شود...

*راهکارهای دولت برای عبور از فضای سیاه‌نمایی/ این داروهای تلخ را باید خورد!

برخی محافل تحلیلی و رسانه‌ها در کشور هستند که پیش از آقای روحانی، تأکید داشتند بایستی به سیاه‌نمایی‌ها پیوست امنیتی زده شود زیرا این مسئله اولا باعث مستور ماندن پیشرفت‌های بزرگ کشور می‌شود و درثانی قرار است این سیاه‌نمایی‌ها و ناامیدسازی‌ها نقش آتش‌زنه را برای یک «اعتراض ظالمانه» خیابانی ایفا کند.

اگرچه تحلیل‌های این محافل و رسانه‌ها آنطور که باید و شاید شنیده نشد زیرا دولت و اصلاح‌طلبان با اسباب قدرت عزم بر سیاه‌نمایی داشتند! اما به هر روی باید پذیرفت که هم‌اکنون جملگی در یک کشتی هستیم و امروز که دولت هم به آسیب سیاه‌نمایی وقوف یافته است باید راهکارهای مفیدی را برای عبور از این بیماری انتخاب کرد.

آنچه در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرد راهکارهایی است که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور روحانی و مقامات محترم دولتی بایستی برای عبور از فضای کنونی به ترتیب به آن چنگ زنند و گرنه درگیر «اعتراض ظالمانه» خواهند شد:

یکم: رئیس‌جمهور محترم، برخی مقامات دولتی و حامیان اصلاح‌طلب آنها بایستی مسئولت خود در ایجاد فضای ناامیدی و سیاه‌نمایی صورت گرفته را بپذیرند و به هر نحو که خود صلاح می‌دانند از آن تبرّی بجویند.

امر مشخص آنست که مادام که افکار عمومی با شنیدن سیاه‌نمایی و مخالفت‌های رئیس‌جمهور محترم با این مقوله به یاد جملاتی مثل «خزانه خالیست»، اقتصاد ایران بحران‌زده است و کشور در «شرایط ته درّه» قرار دارد!‌ بیافتند؛ این زخم درمان نخواهد شد.

چاره آنست که آقایان یا در این باره عذرخواهی کنند و یا رفتاری را از خود بروز دهند که بیانگر بازگشت از این سخنان و تأکید بر ناصحیح بودن آنهاست.

دوم: سیاه‌نمایی و ناامیدسازی به سان یک سرطان بدخیم در جسم و جان برخی سیاسیون، رسانه‌ها و رجال دولتی و اصلاح‌طلب ریشه دوانده است.

شاهد مثال آنکه حتی خبرگزاری دولتی ایرنا هم گاهی به نقل از اصلاح‌طلبان تأکید می‌کند که مردم «ناامید» شده‌اند![3] و یا یک چهره مشهور برجامی، همین روزها در سرمقاله یک روزنامه اصلاح‌طلب با کنایه درباره شدت تحریم‌ها از این می‌نویسد که دشمن قصد دارد ایران را در شرایط «نفت در مقابل غذا» قرار دهد.[4]

اکنون اگر آقای روحانی و مقامات محترم دولتی واقعا قصد دارند از فضای فعلی عبور و با سیاه‌نمایی مبارزه کنند، بایستی حتما دست به یک جراحی بزرگ بزنند و اینچنین خیانت‌های بزرگی را با مشت آهنین پاسخ بدهند.

در واقع قوه قضائیه نمی‌تواند پیشگام این جراحی بزرگ باشد و این آقای روحانی است که بایستی در این قضیه علمداری کند.

سوم: پس از اجرای دو راهکار قبلی، بایستی از مرهم «بیان مثبتات و ظرفیت‌ها» استفاده کرد و آنرا بر این زخم عمیق گذاشت.

بودند رسانه‌ها و افراد و محافلی که طی چند سال گذشته علیرغم همسو نبودن با رئیس‌جمهور روحانی اما به بیان مثبتات اقتصادی کشور می‌پرداختند اما به هر دلیلی در غربت و عزلت قرار گرفتند و سخنان آنها دروغ، تزویر یا طرفداری زیر پوستی از دولت تلقی شد.

این حقیقت لازم به اشاره بود تا فهم شود که راهکار سوم از پشتیبانی تئوریک هم برخوردار است.

بخواهیم یا نخواهیم اما اقتصاد ایران هم‌اکنون در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد، نرخ بیکاری در طول 8 سال گذشته به میزان 2 درصد کاهش یافته و عدد فعلی نیز به گواه وزیر کار مبنی بر وجود 100 هزار شغل بلامتقاضی، یک نرخ بحرانی نیست، ضریب جینی در ایران در جایگاهی بهتر از آمریکا و چین قرار دارد و درآمدهای مالیاتی کشور نیز از درآمدهای نفتی پیشی گرفته و ایران دیگر اتکای حیاتی به درآمد نفتش ندارد.

لازم است که اکنون موجی از سوی مقامات دولت، حامیان اصلاح‌طلب آنها و رسانه‌های این جریان در زمینه بیان مثبتات اقتصادی کشور بیان شود و آقایان با کنار گذاشتن دوقطبی «برجامیان و نابرجامیان» به بیان این حقیقت بپردازند که ایران اسلامی پیشرفتهای بزرگی در سایه شدیدترین تحریم‌های دشمن است که جملگی آنها ملموس هستند.

چهارم: متأسفانه دولت آقای روحانی از روز اول بر پایه «ترس از تحریم‌ها» شکل گرفت و حتی ارکانی از دولت هنوز هم در مقابل این قضیه دچار لرزش هستند یا به منتقدان دولت حمله می‌کنند.[5]

اما تمام این قصه پرغصه در حالیست که ما نمی‌دانیم چرا دولت محترم از همان ابتدا و در حالیکه عمده مقامات کشور اعم از مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناسان خبره اقتصادی تصریح کرده بودند؛ بیان نکرد که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هیچگاه بیش از میانگین 30 درصد نبوده است.

از دولت و حامیان او انتظار است که اکنون که دیگر از برجام هم خبری نیست؛ برای عبور از مخمصه سیاه‌نمایی، صداقت بیان این مسئله را داشته باشند که نه تنها تحریم‌ها حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز نتوانست اثری تعیین‌کننده بر زندگی مردم ایران بگذارد بلکه امروز در حد بسیار کمتری از تأثیرگذاری قرار گرفته و فی‌المثل ماجرای تهدید ایران به کاهش صادرات نفت نیز یک حقّه رنگ‌باخته و کم‌اثر است.

***

اگرچه اجرای راهکارهای پیشنهاد شده یقینا برای دولت، اصلاح‌طلبان و رجال و رسانه‌های آنها سخت خواهد بود اما برای کسانی که روزگاری کلیپ «سقوط کاپیتان»[6] را با تبختر منتشر کردند و امروز متوجه شده‌اند که فقط خودشان بعلاوه «کاپیتان تَکرار می‌کنم»! مسافران هواپیما بوده‌اند و این هواپیمای کوچک هم در معرض سقوط قرار دارد؛ راهی جز 4 گام اشاره شده در بالا برای نجات از سقوط نیست.

دولت محترم و اصلاح‌طلبان بومرنگی خطرناک را در وادی سیاه‌نمایی پرتاب کرده‌اند و حالا این بومرنگ با لبه‌های تیز خود در حال برگشت به سمت خودِ این افراد است.

مجددا تأکید می‌شود که «خودکرده را تدبیر نیست»! اما این ضرب‌المثل برای وقتی است که آن خودکرده، منتقدانی دلسوز و مشفقانی که روز و شب به پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی می‌اندیشند نداشته باشد...

***

1_mshrgh.ir/866855

2_http://www.president.ir/fa/104952

3_mshrgh.ir/837020

4_mshrgh.ir/867996

5_https://www.isna.ir/news/97040200861/

6_mshrgh.ir/842265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 27
  • F35 GB ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    هر کاری دوست دارید بکنید فقط سراغ هسته ای نرید .
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      چرا سراغ هسته ای نریم؟ هسته ای جز تکنولوژیهای پیشرفته توی دنیاست که در اینده هم میتواند نیاز های انرزی کشور را تامین کند و در صنعت دارو و هم در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
    • ایرانی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      خیلی جالبه که کشور آب نداره ، پول نداره بعد شما به هسته ای فکر میکنین
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      6 111
      کشور هم آب داره هم پول داره مدیر لایق نداره که درست مدیریت کنه فقط اختلاس و حقوقهای نجومی شده بلای کشور
    • DE ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      1 1
      ...فقط سراغ هسته ای نرید .....هسته ای ؟چرا نرید؟ خیلی هم ملات دار در کل مسایل هسته ای و اقتصاد ر....
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      4 3
      مهم اینه که دولت برای مافیای خودش هم پول داره هم آب داره ولی برای دفاع کشورش پول نداره
  • GB ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    38 47
    بهترین راه برگزاری انتخابات زود هنگام مجلس و ریاست جمهوری است.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      40 5
      بهترین کار قطع سر کثیف مزدوران انگل استان است
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      25 3
      دادش این انتخابات , فکر کردی باز کیا کاندید میشن!!!!!!!!!!؟؟؟ و ازهمه مهمتر کیا رای میدن!!!!!!!!!!!!!!!؟؟ از ماست که برماست
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    35 0
    عملکرد دولت مهمه که آثارشو به عینه میشه تو اقتصاد و بازار و قیمتها دید . هی حرف و حرف شد کار ؟
  • GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    51 0
    ۵ سال تمام آمارهای دروغ و ساختگی در مورد مسائل اقتصادی باعث شد خیلی دیر به فکر چند نجات بیفته
  • محمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    33 6
    راهکار ایشون و همفکراش فقط یه چیزه دوباره اعتماد به کدخدا برجام ۱ و۲ تبدیل ایران به عراق لیبی و بعد حمله و نابودی
  • طاهری IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    25 0
    تنها راهی که دولت میتونه محبوب بشه اینه که دلار رو بکنه 2500تومان برعکس اینکه فکر میکنن دلار ارزان باعث کسادی بازار تولیدات داخلی میشه مطمئن باشین صددرصد با عث رونق اقتصادی میشه
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      5 3
      هیچکس نمیتونه در ضمن تحریم های جدیدتر در راهه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    3 29
    با سلام؛ تغییر درکابینه ضروری است افرادی مثل ظریف،صالحی ،قاضی زاده وکرباسی باید بروند وکسانی مثل فائزه هاشمی، فریدون و پزشکیان و کواکبیان جایگزین آنها شوند.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      27 0
      کسی دیگه ای مدنظر انورتون نیست؟؟؟ تعارف نکنیداااا
    • US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      1 0
      راستی جان بولتن و ادیلسون صااحب شهر نو امریکا یادتان رفت. در ضمن هواپیمای دولت به لندن را حاضر کنید.
  • GB ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    36 0
    این سخنرانی و تاکتیک فقط برای فرار از استیضاح پیش رو بود
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    36 1
    راه اینه بره کنار تا مشکلات حل شه.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      16 0
      این و خوب اومدی
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    49 0
    روحانی یک تیم جنگ روانی خیلی قوی داره، الان که شرایط بر علیه خودشه انقلابی شده... چند روز دیگه ادبیاتش عوض میشه... روحانی همان روحانیه برجامه نه روحانی انقلابی
    • بیژن IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      3 3
      با سلام درود بر بصیرتتان ولی این روهم باید اضافه کنیم تا آنجا که رهبری بخواهند مردم انقلابی و با بصیرت پشت این دولت اصلاح طلب برجامی علارقم میلشان وفقط بدلیل پیرو از رهبری خواهند ماند
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      6 1
      گل گفتي!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    11 7
    راهکارهای خوبی ارائه شده. اگر روحانی عمل کند و از این راه رفته برگردد.
  • US ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    8 25
    مگه قبل از اومدن روحانی اوضاعمون خوب بود که اگه روحانی بره خوب شه؟
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      23 4
      بهتر از الان بود؛ هم هسته‌ای را داشتیم و هم دلار سه تومن بود
    • US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      2 3
      به همون نسبت حقوق ها هم پایین تر و قیمت ها هم کمتر بود.زمان خاتمی دلار هزارتومن بود و زمان رفسنجانی چهارصد تومن.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
      0 2
      اگه به اون باشه قبل دلار سه تومنی هم دلار هشت صد تومنی داشتیم وضع اجتماعی هم خیلی بهتر بود! تازه قبل از اون هم دلار کمتر بود همینجوری بر میگردیم به زمان شاه که اوضاع عالی بود!!
  • AE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    20 0
    حرفاش فقط سرابه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    22 0
    حرفهایش فقط بزک کردن گندهای دولت بود و فرار از پاسخگویی در باره وعده‌های بیشمار و کوبیدن منتقدان دلسوز نظام و مردم بنام مخالفان وحدت هرروز حضور روحانی در مقام ریاست جمهوری خسارت های جبران ناپذیری برای مردم و کشور در پی دارد
  • محسن IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    13 0
    بازم خداروشکراقای روحانی بعداز5سال پیشرفت داشتند که تواین سخنرانی ها دولت احمدی نژادرومقصرندونست چون این یک رویه ثابت در دولت ایشان تبدیل شده بودبااینکه مردم خودشون بهترین تشخیص رومیدن دراین زمینه وقتی دولت خدمات خودشو چندین برابرگران کرده ازبقیه چه انتظاری هست برای نمونه بهتون بگم وزارت راه وشهرسازی قبلا برای یک عبورعرضی تاسیسات ازجادهای روستایی 200هزاتومن میگرفتن ایاشماخبرداریدکه ازامسال 2میلیون تومان ازیک روستایی ازمظلوم میگیرن عبورطولی تاسیسات مثال لوله اب قبلا متری 150 تومن میگرفتن ازامثال متری 2هزارتومن شده خوب بایدبه کجاشکایت بکنی تمام خدمات حوزه راه وشهرسازی بیش از 10برابرشده خوب بایدانظارهمچین تورمی داشت دولت تمامی خدمات به مردم رامیفروشه حتی کدملی رو میدی به جایی قبول ندارن میگن برین دفترخدمات دولت 6000هزاتومن بدی تاتاییدکنه که این کدملی مربوط به همین فرده کنتور برق 400هزاتومنی شده 2600هزاتومن اب هم همینجور خوب بایددولت ازخودش شروع کنه فشاربه مردم ازهرطرف زیادشده بالاخره تاکجا بعداپشیمانی سودی ندارد
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    10 0
    ملت که جز ایثار و فداکاری عمل دیگری نمی کنند و نمی توانند بکنند. هر چه فساد و وطن فروشی و دزدی و خیانت است از جانب مدیران به این کشور وملت اعمال می شود. ت
  • افوس IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    17 0
    ملت سلام، منافق فراموشکار و دروغگوست!!! در نظر داشته باشید که همین حرفهای بظاهر زیبا هم بخشی از ناامید سازیه مردمه! امکان نداره که این قبیله ی اعیان و اشراف به کمتر از استحاله ی نظام تن بدن!! فقط امیدوارم مردم به انقلابیون اصیل رجوع کنند.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    13 0
    کاپیتان روحانی دیگه وقتشه چترتو باز کنی
    • سحر DE ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
      1 1
      کاپیتان هواپیما را کوبیده به کوه بدبخت بی عرضه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    17 0
    روحانی ازهمه می خواهدبادولت همکاری کنند ولی نمی گوید که دولت بادیگران همکاری کند ضمنا ایشان بافحاشی ها وتوهین هایی که کرده تمام پلهای پشت سرش راخراب وراه های همکاری را مسدود کرده
  • US ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    13 1
    فقط استعفا
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    7 0
    خود کرده را تدبیر نیست هر چه دست آورد دولت نهم و دهم را به چالش کشیدند امروز خود برای مردم به قول خودشان توقع ایحاد کردند. هرچه زمان بگذرد گرفتاریشان بیشتر خپاهد شد زمان آموزگار اثبات است..
  • عدالتخواه US ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    19 0
    اگر روحانی صدافت داره اول از خودش و داداش و معاون و داداش معاون اش شروع کنه.....
  • عدالتخواه US ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    21 0
    هر وقت مهدی جهانگیری و حسین فریدون مجازات شدند حرف های روحانی را باور میکنیم.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      5 0
      احسنت
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      0 4
      اتفاقا فریدون باید جایگزین صالحی تو انرژی اتمی بشه.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      1 1
      با فقط یاسرخان هاشمی بهرمانب به درد ریاست جمهوری می خوره جوان ومسلط وآماده.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    10 0
    من تا حالا از روحانی صداقت ندیدم اگر کسی دیده خبر بده
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    7 0
    چتر نجات تو خونه ا۱۰۰۰ متری ولنجک روحانی باید باشه نه پشت دوربین
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    10 0
    رفتارهای دولت روحانی بیشتر به کمدی شبیه است
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    3 0
    سرنوشت وادارت میکند ناامید بروی
  • US ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    6 0
    از وزیر بهداشت که پورشه سوار میشه کمک بگیر تا چترت باز بشه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 0
    باز روحانی امد مردمو ... ساده کسی هست که حرفای اینو باور کنه منظور روحانی اینه بزارین ملتو به ... کسی هم نه انتقاد کنه نه چیزی بگه
  • ایرانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 1
    مردم عزیز کشورم فقط نخرید نخرید نخرید....گران نخرید فقط باید بریزیم بیرون شعار بدیم حق مون رو دارن میخورن سکوت ما خیانت محضه
  • علیرضا اریانپور US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 0
    اگر شیخ روحانی در سخنان اش صداقت دارد اول باید ۷۰ نفر از بستگان اش که بدون دلشتن تخصص در پست های مختلف کلیدی منصوب کرده را برکنار کند.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 1
    بهترین رییس جمهور تاریخ انقلاب روحانی است ولی چشم بصیرت می خواهد که فهمید ایشان چه می گوید و استراتژیش چیست که متاسفانه بعضی ها اصلا ندارند..درود بر امیر کبیر زمان جناب دکتر روحانی
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
      0 0
      مگه میشه ۲۰ روزه از اسکاتلند دکترا گرفت؟؟؟؟
  • US ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 0
    روحانی اگر راست میگوید وزیری را که در قاچاق دارو دست داشته را برکنار کند.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 0
    آقای روحانی قدر رای مردم را ندانستید
  • دانشجو NL ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    اگر تیم اقصادی را عوض کند و پستها فروخته نشود واختلاس کندگان را اعدام نه به پستهای پایین بگذارند انزمان هم روحانی و هم دیگری میتوانند مملکتداری کنند خداوند به رهبر ما فقط صبر بدهد
  • بامعرفت IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    پورشه همون پوشه! هست که باش گند کاری ها رو پوشش می دن ؟ ضمنا مهدی خان هاشمی کجاست ؟ اصلا کشور رو بدن دئست اینا .
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    اینقدر توی سر و مغز هم نزنید، کشور و ملت را دریابید، اوضاع خراب است، والا سیاه نمایی نمی کنم.
  • DE ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    ماشاالله این آقای روحانی هرچی بازنشسته ست آورده تو کابینه . مسئولین مملکت بایستی جوان و خیلی فعال باشند و نه یه پیرمردی مثل من که روزی 10 ساعت باید بخوابه و بقیه روز هم خمیازه بکشه .
  • کیا IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    توبه گرگ مرگ است.....ً......
  • ابراهیم IT ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    دولتی که براساس ترس از تحریم بنا شده بی شک حلال مشکلات نمیتواند باشد. چاره کار یا استعفا یا استیضاح روحانی است. اینکار باید قبل از اینکه مردم به خیابانها بریزند انجام شود
  • US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    2 0
    یعنی دیگه روحانی به مخالفان نمیگه بروید به جهنم ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس