سیدحسین موسوی تبریزی

چرا مردم با «اعتصاب بازار» و اغتشاشات دیماه 96 همراهی نکردند؟! این مسئله سؤالیست که جریان سیاسی خاص بعنوان بانیان این رخدادها نیز پاسخی درباره آن ندارند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

حمایت یک آیت‌الله از مذاکره موشکی با آمریکا

«سیدحسین موسوی تبریزی»، از فعالان چپ که روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد از وی با عنوان آیت‌الله یاد کرده به تازگی در مصاحبه با همین روزنامه و در پاسخ به این سؤال که «اگر ترامپ این اتفاقات را رقم نمی زد امکان مذاکره دو جانبه به وجود می آمد؟» گفته است:
 

اگر درست عمل می کردند چرا امکان مذاکره وجود نداشته باشد. اگر دعوت می کردند تا در مورد مسائل دیگر مذاکره کنیم اشکالی نداشت.

خبرنگار اعتماد در این لحظه از موسوی تبریزی می‌پرسد: ممکن است ماجرای مک فارلین دوباره رخ دهد؟
و او پاسخ می‌دهد: بله، چرا نشود. آن زمان یک نفر آمده بود ایران و امضای رییس جمهوری بر یک انجیل را هم به ایران آورد و حاضر بود مذاکره کند. ما هم که قول صد درصد نداده بودیم اما حاضر بودیم مذاکره کنیم.[1]

*«یکی از مسائل دیگر»ی که آقای موسوی تبریزی به آن اشاره بحث مذاکره موشکی است!

نکته‌ای که رهبری معظم انقلاب بر ممنوع بودن آن تأکید دارند اما گویا این تأکید در میان اصلاح‌طلبان مسموع نیست.

بماند که مقامات غربی طرف مذاکره تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که با مذاکره‌کنندگان ایرانی در این باره صحبت کرده‌اند.

اظهارات موسوی تبریزی که ربط چندانی به خروج آمریکا از برجام ندارد، همچنین در حالیست که برجام آقای روحانی شکست خورده و هیچ دستاوردی هم نداشته ولذا این تأکید اصلاح‌طلبان بر مذاکره در ابعاد دیگر نیز به شدت محل تأمل است.

آقای موسوی تبریزی البته مواضع قابل تأمل دیگری هم دارد.

او گفتاری دارد مبنی بر اینکه حرکت امام خمینی(ره) در ابتدای نهضت به قصد اصلاح شاه بوده است اما کج‌تابی‌های شاه خائن منجر به براندازی وی توسط انقلاب اسلامی شد![2]

این فعال اصلاح‌طلب در زمان دیگری هم تأکید کرده است: ما حتی یک بار هم نمی‌بینیم که امام در مورد زنان گفته باشد که باید حتما حجاب داشته باشند.[3]

***

چرا مردم با «اعتصاب بازار» و اغتشاشات دیماه 96 همراهی نکردند؟

چند روزی هست که افرادی در بازار تهران به بهانه گران شدن نرخ ارز و بالا رفتن قیمت سکه دست به اغتشاش و حتی اعتصاب زده‌اند.

خبرنگاران حاضر در صحنه از این می‌گویند که این افراد حتی برخی مغازه‌داران را نیز با فحاشی و تهدید مجبور به بستن مغازه‌ها کرده‌اند.

اگرچه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعدادی از مغازه‌ها نیز باز بودند اما به هر حال التهاباتی در حوالی پاساژ علاءالدین تهران شروع شد و سپس در بازار تهران هم تکرار شد.[4]

متجمعین همچنین در شعارهای خود جملاتی مثل «رضاشاه روحت شاد!» و «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند و همچنین در لحظاتی نیز اقدام به سنگ‌پرانی علیه پلیس و درگیری کرده‌اند.

بر اساس فیلم‌های موجود حتی هنگام حضور فرمانده میدانی پلیس در میان متجمعین نیز شعارهای تندی سر داده شده و کسانی مانع از صحبت های مقام پلیس شده‌اند.

در همین حال گفته می‌شود تعدادی مغازه‌دار در چند شهر کشور نیز بصورت محفلی و با استفاده از فرمول اغتشاشگران در تهران، اقدام به بستن مغازه‌های خود کرده‌اند و نام این کار را «اعتصاب» گذاشته‌اند!

جالب آنکه بهانه آنها نیز نه گران شدن نان یا قحطی اقلام مغازه‌ها که گرانی نرخ دلار و سکه بوده است.

اما سؤال اساسی در قبال چند تجمع اخیر در تهران و البته پیرامون اغتشاشات دیماه 96 (با اینکه در حدود 80 شهر کشور جلوه‌هایی داشت) آنست که چرا اکثریت مردم با این اعتراضات همراه نیستند و اصطلاحاً چرا این آتش گُر نمی‌گیرد؟!
 

*این مسئله سؤالیست که جریان سیاسی خاص بعنوان بانیان این رخدادها نیز پاسخی درباره آن ندارند و فقط امیدوارند یکی از این تجمعات بعنوان آتش‌زنه عمل کرده و بتواند جمعیت کثیری را پای کار بیاورد.(البته گفته می‌شود آنها خودشان در دهه 80 و در محافل خود اشاره کرده‌اند که برای یکسره کردن کار حکومت به یک درصد مشخص از جمعیت نیاز دارند نه تمام آن!)

فی‌الجمله این عدم همراهی اکثریت مردم شریف ایران با این تجمعات و اغتشاشات برای بانیان آن و برای برخی محافل تحلیلی جای سؤالات بسیاری دارد.

چه اینکه این انگاره نیز وجود دارد که این اغتشاشات به حق هستند و مطالبه معترضین درباره مسائل اقتصادی یک مطالبه درست است.

در این باره گفتنی‌هایی وجود دارد که از این قرارند:
 

یکم: هم درباره اغتشاشات دیماه 96 و هم درباره چند تجمع اخیر در تهران باید دانست که چه به لحاظ ظاهر متجمعین و چه به لحاظ اسناد موجود، کسی تلقی اضطرار اقتصادی از این افراد ندارد.

شعارهای سیاسی این افراد، بهانه‌های آنها از قبیل دلار و سکه، اقداماتی مثل آتش زدن پرچم ایران و تصویر سردار سلیمانی و موبایل‌های هوشمندشان، مقولات مورد اعتنای انسان‌های مضطرّ اقتصادی نیستند.

جالب آنکه طبق اسناد استخراج شده بیش از 60 درصد از اغتشاشاگران حاضر در رخدادهای دیماه 96 نیز شاغل بوده‌اند و 70 درصد شعارهای آنها هم سیاسی بوده است.

فلذا آشکار است که مردم با کسانی که مطالبات بورژوازی و نه معیشتی دارند همراه نمی‌شوند.

دوم: نفس اعتراضات این افراد و بهانه‌های آنها نه تنها به هیچ وجه معقول و به حق نیست بلکه محل تأمل جدیست...

به سخن واضح‌تر اینکه اگرچه نرخ دلار و سکه در ایران گران شده اما «نرخ نان» گران نشده و تغییری در قوت سفره‌های مردم رخ نداده است.

بله! کسی منکر مشکلات نیست و کسی هم در قبال گرانی یک‌شبه خودرو نباید خود را به ندیدن بزند. اما نکته اینجاست که اولا مشکل در همه جای دنیا هست، ثانیا مشکل با بحران تفاوت دارد و ثالثا این مسئله یک امتیاز بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران است که گرفتارهای مردم از مقابل سوپرمارکت‌ها در دهه 60 و 70 و مقولاتی مثل گرانی تخم‌مرغ به مقابل نمایندگی‌های خودرو و بازارهای لوکس موبایل و طلافروشی‌ها منتقل شده است.

حقیقت پیش‌گفته اگرچه اندکی ثقیل به نظر می‌رسد اما بیشتر لمس می‌شود هنگامیکه بدانیم علیرغم تمام مشکلات موجود، اقتصاد ایران به گواه صندوق بین‌المللی پول در رده هجدهم جهانی قرار دارد[5] ضریب جینی یا شاخص نابرابری درآمدی در ایران رتبه‌ای بهتر از آمریکا و چین دارد.[6] نرخ بیکاری فعلی در ایران از اسپانیا و یونان بسیار کمتر است و همین عدد 12 درصد فعلی نیز به گواه 100 هزار شغل بلامتقاضی موجود در وزارت کار[7] هرگز یک نرخ بحرانی نیست.

و سوم: هیچکس نمی‌تواند منکر مشکلات اقتصادی کشور، سوء مدیریت، فساد، ناکارآمدی و سایر ضعف‌های دولت و نهادهای دیگر در این زمینه باشد.

اما در این باره چند ملاحظه هم وجود دارد...

ملاحظه اول اینست که سطح عمومی رفاه مردم ایران نسبت به 10 و 20 سال قبل بهتر شده و این نکته غیر قابل انکار که نبود فقر مطلق در ایران به گواه بانک جهانی و یا افزایش سفرهای خارجی ایرانی‌ها از جمله دلایل آنست، بایستی مورد توجه جریاناتی سیاسی باشد که قصد بحران‌نمایی از مشکلات معمولی اقتصاد ایران را دارند.

ملاحظه دوم آنست که تأثیر تبلیغات طیف‌های سیاسی در روی کار آمدن یک تفکر خاص با رأی مردم، یک تأثیر کم و یا تشریفاتی نیست و التهابات اخیر در بازار ارز و سکه اثباتی بر همین مدعاست.

طیف‌هایی که آقای روحانی و دولت او را برای دو دوره متوالی تبلیغ و اعلام می‌کردند که ما «فدائیان روحانی» هستیم و یا مثلا بخاطر او «تَکرار» کردند؛ از مسببین وضع موجود هستند.

همانطور که در خالی شدن تهران از مدیریت جهادی و حضور شهردار تهران در مجلس رقص به جای حضور در کنار پروژه‌های بزرگ، نیز مسئولیت و تقصیر با آنهاست.

باید پذیرفت که این مسئله تقصیر آن گروه‌ها و آرای آنهاست که یک تفکر حاوی اشکال و کندی بر سر کار می‌آید و برخی امور کشور را خواسته یا ناخواسته مختل می‌کند.

ملاحظه سوم نیز که شاید از همه مهمتر است اینکه مشکل در همه جای جهان وجود دارد و هیچ کشوری نیست که از پستی و بلندی‌های همیشگی اقتصاد در امان باشد.

امروز نرخ بیکاری در کشور اسپانیا حدود 25 درصد است، پرستاران انگلیسی غذای کافی ندارند[8] 41 میلیون یا یک‌هشتم جمعیت آمریکا گرسنه‌اند و از دولت کوپن غذای شب می‌گیرند[9] و 25 درصد مردم در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا نیز نمی‌توانند غذای کافی بخورند[10].

اما هیچ فرد یا جریان سیاسی در این کشورها اقدام به سیاه‌نمایی یا بحران‌نمایی مشکلات نمی‌کند و به جای آن وقت خود را صرف ترویج مثبتات و ظرفیت‌های کشورش می‌کند.

***

فی‌الجمله به نظر می‌رسد علت عدم همراهی اکثریت مردم ایران با اعتصاب بازار و اغتشاشات دیماه 96 دانستن همین مقولات و تحلیل و محاسبه درست آنهاست و جریاناتی که از چند سال قبل آدرس حضور خیابانی را به مردم داده‌اند و هم‌اکنون نیز صراحتاً گفته‌اند که به «اغتشاش میلیونی»[11] دلبسته‌اند؛ در پشت جدار بلند بصیرت مردم متوقف شده‌اند...

***

1_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3762689

2_ https://farsnews.com/news/13940123001552/comments/problem.php

3_ https://www.farsnews.com/news/13931020001202

4_ http://namehnews.ir/fa/print/492873

5_ https://www.khabaronline.ir/detail/750195/multimedia/picture

6_ http://tn.ai/1645720

7_ mehrnews.com/news/2949850

8_ http://www.jamnews.com/detail/News/889282

9_http://tn.ai/1735890

10_https://www.huffingtonpost.com/2014/03/25/hungriest-states_n_5028586.html

11_ mshrgh.ir/836280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 133
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 32
  • ناشناس IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    فقط سکه و ارز گران شده و هنوز تغییر زیادی درقوت و سفره مردم ایجاد نشده!؟ مشرق داری گرا میدی نان را هم از ما بگیرند؟؟؟
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      159 6
      بر مفسدین لعنت
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      108 6
      داداش عجله نکن بنزین که گرون شد مشکل ارزونی نون هم حل میشه
    • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      144 6
      مشرق کور و کری؟ فقط سکه گران شده ؟ از اجاره خانه و حمل و نقل و لباس و هزینه تحصیل بچه ها و غیره بی خبری یا خودت را به نادانی زدی؟
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      12 4
      باید اذعان کرد اصلاح طلبها چک سفید امضا دارن . الآنم خیال راحت گازشو گرفتن هر کاری هم عشقشونه میکنن
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    32 45
    اوضاع و احوال ایشان به زمان امام بر میگردد
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    خخخخخخخ. مشرق برو خودتو سرکار بزار
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      هیچ سر کاری وجود نداره کاملا معلوم احمق های غرب پرست توی اغتشاش دست دارند هر چند عامل این اغتشاش خودشونن و گرونی ها و ...
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      78 19
      از نظر مشرق مملکت گل و بلبل هست وضع ایران هم از همه کشورها بهتر هست بیکار هم نداریم ،این اعتراضات هم از سر شکم سیری هست،راست گفتن که سیر خبر از گرسنه نداره سوار هم خبر از پیاده ،
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      18 19
      به IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ گرسنه هایی که موبایلهای آخرین مدل خود را می سوزرانند و خواستار آزادی حسین پناهی هستند!!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    اگرچه نرخ دلار و سکه در ایران گران شده اما «نرخ نان» و پنیر و ماست و گوجه و خیار و هندوانه و ... گران نشده و تغییری در قوت لایموت سفره‌های مردم رخ نداده است
  • US ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    78 27
    فی‌الجمله این عدم همراهی اکثریت مردم شریف ایران با این تجمعات و اغتشاشات برای بانیان آن و برای برخی محافل تحلیلی جای سؤالات بسیاری دارد. واقعا براتون جای سوال داره ؟ اینقدر فاقد قوه درک و فهمید ؟ ما که میدونیم کار خودتونه همش
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    55 39
    ه گواه تاریخ، تلاش‌ها برای "تغییر نظام یک کشور از درون" بیش از آنکه موفق بوده باشد با شکست مواجه شده است
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 2
      یعنی ...!
  • DK ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 3
    !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    79 29
    چرا اینها به مدیریت روحانی و دولتش کمترین اعتراضی ندارند؟ چون لابد معتقدند وزرای توانمند و لایق روحانی و شخص او در حال کار شبانه روزی برای رفع مشکلات کشور هستند و مشکل کشور قاسم سلیمانی و موشکهایش می باشد!
    • نوروزعلی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      جانم فدای حاج قاسم که عزیز دل مسلمانان مظلوم جهان است. راستی مشرق جان، اطلاع دارید که ارتش دلاور سوریه مظلوم به همراه سایر دلاوران جبهه مقاومت اخیرا" مناطق بسیار وسیعی را در استان درعا از لوث وجود تکفیری های مزدور اسرائیل آزاد کرده اند. من هر روز صبح سایت مشرق را باز می کنم به امید اینکه نقشه مناطق آزاد شده را ببینم. ولی نقشه ای را نشان نمی دهید. لطفا" کوتاهی نکنید و فتوحات جبهه مقاومت را نشان دهید.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      36 9
      چون کارد دسته ی خودشو نمی برّه . رای خودشون بوده
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      17 65
      مشرق فله ای منفی دادم باورت نمیشه امتحان کن برنامه را درست کن
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      30 24
      نکته دقیقی رو گفتی کمترین اعتراض به مدیریت روحانی مسبب اوضاع.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 3
      آفرین
    • روزبه IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      4 1
      IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ چرا دروغ میگی؟
  • ملون IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    45 39
    بالاخره هزینه های سرویس های خارجی در طول سالیان گذشته دارد جواب میدهد و
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    77 13
    ما کمبود نداریم یا ضعف مدیریت دولت روحانی است یا عمدی در کار است
    • مجید ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      26 2
      گزینه دو درست است
    • مجید ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      10 4
      تو آیت الله هستی ؟؟!!!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      7 3
      هم ضعفشه هم عمدشه ینی اگه مملکت رو رها میکرد اینجوری نمیشد کاملا با برنامه داره میره جلو
  • بی سواد روستایی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    اگرحکومت عوض بشه جایگزینی وجود نداره
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      41 15
      اسمت بهت میاد
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      72 19
      در طول تاریخ هیچ حکومتی ماندگار نبوده و ماندگار نخواهد بود .
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      34 7
      چرا یک نفر از سر چهار راه بگیریم باز خیلی بهتر است
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      31 27
      داره خوبشن داره. میشویم چند کشور کوچک فقط چند سالی طول میکشه که هر استانی حق خودش را از استان دیگر بگیرد و آن را ضمیمه خودش کنه. مقداری هم جنگ داخی خواهیم داشت
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      10 12
      نو هم این اسم برازنده ات است شهری وحشی
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    30 26
    تو دیگر ببند با این دولت سخیف
  • US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    68 27
    چرا مردم همراهی نمیکنن ؟ چون میدانند چه خبره و یکی از دیگری بدتر هستند . بیچاره ملت بدخت به به زودی به ویرانی و جنگ داخلی خواهند رسید
    • ناشناس IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      44 7
      چون هیچ راه حل و جایگزینی ندارن وهمراه نشدنشون نشانه رضایت از حکومت نیست
  • رضا IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    84 10
    هرچی ازبرجام گیراومد حالا نوبت مذاکرات موشکیه.لعنت خدا به کسانی که خودشون تواسایش هستن دارن ب مردم فشارمیارن
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    37 41
    هر کس هستی گویا وابسته به دولت هستی یا در وضعیت خوبی به سر می بری که این همه از دولت تعریف و تمجید کردی به خود بیا و چشمانت را باز کن
  • رضا IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    67 77
    مذاکره ی موشکی خریت محض است و همه ی ما رو به کشتن خواهد داد
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      26 14
      دقیقا کاری که آمریکا با عراق و لیبی کرد هم همین بود و بنظر میرسه که در مورد ایران هم همین کار رو میکنه و به احتمال نزدیک به یقین متاسفانه موفق میشه.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    51 9
    کسی که خودشو بخواب زده رو نمی شه بیدارکرد
  • محمد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    56 10
    توی این دنیا به این بزرگی فقط ما باهوشیم ؟
    • احمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      11 37
      آمریکا و صهیونیستها هم با هوش هستند، فقط تیرشون در ایران به سنگ خورده. ولی همه جای دیگه دارن هر کاری که می خوان می کنن.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      7 18
      نه ظریف نگران منافع آمریکا هم هست
  • AE ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    47 14
    مرگ بر منافق و داعشی وطنی
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    71 8
    مثل اینکه نویسنده این مقاله یا خارج از ایران سکونت دارند . و شاید هم بالا شهر تهران داخل یکی از این برج های چندین میلیاردی زیر کولر گازی نشسته . ودرآمد حداقل ماهیانه 15 میلیون
  • روابط بین الملل IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    2 2
    کاسباورف هم داره میاد ایران
  • US ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    55 8
    خیلی جالبه خودتون رو با نظام های مردمی دنیا مقایسه میکنید ! بله مشکل همه‌جا هست بیکاری و فقر و بحران اقتصادی و ... همه جا هست اما شما یه‌ چیزو یادتون رفته
  • رضا IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    23 22
    تمام کشور متفق القولن کلا مذاکره با ترامپ فایده نداره...حالا این حرفها رو از کجا میارین؟؟فقط و فقط هم مشرق نیوز همچین گزارشاتی و خبرهایی داره...نود درصد خبرهای مشرق هیچ جایی دیگه دیده نمیشه....هدف چیه؟؟؟نابودی کشور و متهم کردن دلسوزان نظام
  • ایرانی بدبخت فلک زده IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    28 8
    میپرسی چرا گر نگرفته؟ ایا هرگز شما از خودتون پرسیده اید که ویرانی سوریه چگونه شکل گرفت؟ مسببین ان چه کسانی بودند؟ چه کسانی حمایتشان کردند؟ خجالت هم خوب چیزیه ولی چه فاید
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      10 26
      همه میدانند و آنهائی هم که نمیدانند باز میدانند سرمایه داری آمریکا و انگلیس و فرانسه سوسیالیست و غرب و نوچه هاش به سرپرستی یهود بین الملل و سکه پرست بازهم بگویم یا کافیه
  • من IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    15 27
    قول و فعل سردار چشم خیلی ها را کور کرده و وقتی میبینند ایشان کار میکنند و به موقع تمام. بله که به ب مذاق اقایان خوش نمی اید خستگان مال اندوزی که فقط نگاهشان به غرب و امریکا ست و طی کردن وزارت و نه مردم و ونظام اسلامی
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    38 0
    امام (ره) گفته بودند عمامه از سر آخوندهای فاسد بردارید . آخوند فاسد از همه بدتر است. (نقل به مضمون)
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    49 4
    يكي به ما بگويد اين را چه بناميم وقتي زير پايمان نفت و گاز است و عده اي بي حساب ميچاپند،يكي بيايد بگويد مردم قوت لايموت دارند چرا اعتراض ميكنند؟
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    24 10
    اینکه هر ننه قمری بیاید و د باره مسائل امنیتی کشور مصاحبه کند در حالی که جلوی دماغ خود را هم نمی بیند واقعا تاسف اور است مخصوصا اگر خودش جزو مشکلات کشور باشد بهتر است بروند و کارخودشان را بکنند و حرمت لباس را نگه دارند
  • شجاع جهانی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    34 1
    فقط نیتونم بگم نویسنده خیلی خوشه حال و احوالش ایجور که شما گفتید همه مردم دنیا گشنن و ما از سیری مینالیم. نه داداش ایجور نیست ملت حضرت عباسی سختشونه بیکاری و گرونی... شما صدات از جای گرم میاد بیرون
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    12 0
    مشرق جان هرچند میدونم انتشار نمیدی ولی لااقل به گوش مسئولین دلسوز برسانی. اتفاقات اقتصادی همراه با مشکل عمومی آب در استانهای مرزی , کاملا کاملا مشکوک هست.یعنی دشمنان ما کمر همت در خباثت رو اینبار همه جانبه بسته اند. یادتان هست آب خوردن مردم هم به برجام گره خورد؟قطعا تعمدی وجود داره قطعا..نمیگم دولت و رییس جمهور .ولی تهدیدی از این ناحیه را قطعا مطرح نموده اند. دشمنان در حال فعال کردن همه ی گسل های کشور هستند. یک هشدار جدی:در شرایط کنونی که دولت برای کنترل نقدینگی قصد دارد سود بانکی را افزایش دهد , طبعا بخش زیادی از پولها به بانکها سرازیر خواهد شد.دشمنان کثیف یک بار تست بهم خوردن موسسات مالی را انجام داده اند و شرایط را سنجیده اند.مطمئن هستم این بار بعد از انتقال پول مردم به بانکها , چندین بانک به هوا خواهد رفت و بعد از آن مشکلات ناشی از اعتراضات مردم با تعداد زیاد. باید استثنا گذاشت و بانک دولتی را فعال نمود.مواظب باشیم.سورپرایزی که به منافقین وعده دادند به احتمال زیاد بانک ها هستند.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    11 7
    زمان امام هم با افراط گرایی خلاف نظر امام بود حالا با تفریط گرا ضد امامین انقلاب است این طیف هیچ وقت منطبق اندیشه و راهبرد نظام نبود
  • خسته و کلافه از .......... IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    33 1
    آقا همه جوره خون مردمو کردن تو شیشه کردین , تو رو قسم به چه میپرستید با حرفاتون مردومو حرص ندید، مدعی همه چی دون ولی نادون. لاریجانی میگه خدا به مردم صبر بده ، ولی این صبر تا کی؟
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    20 27
    یک بار سال 57 قمار کردیم .انقلاب یعنی قمار البته قماری که فقط باخت دارد و هیچ بردی در آن نیست فقط یک راه امید است که افراد حاکمیت خودشان را اصلاح کنند و بیشتر از این مردم و مملکت را در باتلاق و منجلاب فرو نبرند اکثریت مردم فقط دنبال آرامش و آسایش بیشتر برای خود و فرزندانشان هستند.
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      6 9
      اگر فکر کرده ای انقلاب اسلامی برای اقتصاد بوده خیلی از مرحله پرت تشریف داری.
  • حسین IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    21 0
    اگر عدالت باشد ، فساد و مفسد بوجود نخواهد آمد ، اگر هست باید برای همه باشد و اگر نیست برای همه ، بی عدالتی موجب اغتشاش خواهد شد
  • یکه IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    18 19
    بنده اعتقاد راسخ دارم که پشت این گرانی ارز و سکه خوددولت جمیعی از نمایندگان مجلس وسیلبرتیها هستند هستند تا بافشار به مردم ونظام بتوانند به اهداف شوم خود که همان انحلال سپاه ورابطه با آمریکا است برسند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    21 24
    دولت باید کنار بره.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    18 3
    به نظرتون رونالدو بايد اخراج ميشد يا نه؟
  • مجید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    13 9
    ای کاش اینها نخود هر اشی نمی شدند هر چه می کشیم از .....
  • اکبر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    34 5
    همین آیت الله در حدود 37سال پیش یکی از تند روها بوده والان به نتیجه رسیده شماهم 30سال دیگر به نتیجه خواهید رسید کینه ها را کنار بگذارید در طول تاریخ روسیه به ما خیانت کرده یا آمریکا بگذارید مردم زندگی خود را بکنند از همه ایراد نگیریر یک مقدار زبان خدرا کنترل کنید
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      8 17
      آره دیگر شمر هم بعد سی سال فهمید باید امام حسین را بکشد. با نظر شما حبیب بن مظاهر هم صبر می کرد به همین بصیرت شمر می رسید.
  • هادی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    19 13
    تحلیل خوبی کرده بودید در مقاله تون این آقای به اصطلاح ایت الله هم حرفاش خریداری نداره حتی در تبریز خودمون
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    5 0
    متاسفم
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    11 11
    این کار ترفند همیشگی فرقه ضاله اصلاح طلبیه که هر وقت مردم از دست دولت دست نشانده اونها به تنگ میایند فوری چند نفر ارازل و اوباش را گسیل میکنندتا علیه حکومت (نه دولت) و علیه مدافعان امنیت کشور(نه چپاولگران اقتصادی و آقازاده هایشان) شعار بدهند و آشوب کنند و کلا اعتراض به حق مردم را منحرف کنند در دی ماه سال گذشته هم همینطور شد ... از اون طرف هم با پول آل سعود و رسانه های غربی تا میتونند اعتراض مردم به بی کفایتی دولت ثروتمند پرست اصلاح طلبان را تبرئه میکنند و ذهن مردم را به طرف حکومت میکشانند..حالا هم به پروژه آیت الله سازی رو آورده اند ...تمام این مصیبت های مملکت زیر سر وطن فروشان اصلاح طلب است و بس!!!..دیگر صبر مردم از این موجودات پول پرست غربزده به سرآمده است
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 3
    زامبی های بازاری
  • سیدعلی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    20 28
    سلام از عده ابله که شعار میدهند «رضاشاه روحت شاد!» و «مرگ بر دیکتاتور» باید پرسید بالاخره روح پهلوی شاد یا مرگ بر پهلوی؟ چون دیکتاتور دقیقا همان پهلوی ملعون است.
    • RU ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 1
      تو که شنیدی، ازشون می پرسیدی!
  • عماد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    34 2
    اخبارت دروغه ،اخه ادم حسابی برو بازار خرید کن قیمت رو جنسا رو ببین بعد بیا اینجا خبر بنویس،شما انگار تو ایران زندگی نمیکنید
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    16 11
    آیت الله ؟ همینطور القاب تو جماعت بیسواد سبز میشه
  • ایلیا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    6 1
    چرا تو میگردی میگردی و به جای آدم ....همیشه ازاین سوروسیها پیدا میکنی . نکنه توهم مشگل سورسی داشته یاشی ...حره...
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    9 12
    موسوی تبریزی دیگه کیه ؟ هرکس که حس میکنه نامی ازش برده نمیشه و داره فراموش میشه میاد با چند تا جمله شاذ اعلام وجود میکنه
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 4
      جالب اینه دردیماه ۹۶فقط تبریزی ها توخیابون نریختن و دولت ازشون تشکر کرد الان رییسشون گندزده
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    11 14
    آفای آیت الله موسوی تبریزی دامت افآضاته : بهتر است کمی درک سیاسی و اجتماعی خود را بالا ببرید در دیزی بازه حیای گربه کجاست آآآیت الله !
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 10
    آیت الله و علامه یک شبه تو میون اصلاح طلبان بی هویت مثل قاچ سبز میشه
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 11
    چند تا آزمون پایه مقدماتی طلبگی از این آیت الله بگیری رد میشه اونوقت میاد از مذاکره با بابا ترامپ عزیزش حرف میزنه !
  • روح الله IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 5
    خوب کاری میکند
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    8 15
    آیت الله معنیش معلومه آیت الله شب و روزش الهی است نه با اصلاحطلبها قلیون بکشه
  • از ما نشنیدن بگیرید IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 14
    بخدا این گرونی ها کار خود دولته میخواد برجام موشکی کنه داره این بلا رو سر مردم میاره راست گفتن سیاسیت خواهر و مادر نداره
  • حسین IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    12 19
    خاک توسرش اینه ایت الله
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      7 16
      دشمن با آیت الله سازی داره به کارش مشروعیت می بخشه مثلا میگن سیدحسن خمینی مجتهده خب اگه بود چرا امتحان خبرگان نداد؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    29 12
    حرف حساب زده حالا چون مطابق میل عده ای تندرو نیست دارید توهین میکنید. این راهی که پیش گرفتیم اقتصاد رو نابود میکنه و به تبع اون مملکت از هم میپاچه.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      8 18
      این تندرو گفتنتان یعنی چه ؟؟؟آیا وطن دوستی و داشتن شرافت و بی بند و بارنبودن تندروی است؟؟ آیا عدم تسلیم به بیگانگان و تقدیم نکردن نوامیس و مقدسات و آبرو به فرهنگ منحط غربی، تندروی است؟؟؟ چرا بی جهت از الفاظ و القاب برای کوبیدن مردم متعهد و متدین استفاده میبرید شما باقی مانده نطفه هایی هستید که به پیامبر و یارانش دیوانه و تندرو میگفتند ....
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      10 14
      آره. باید همان راهی را برویم که مصر و عراق و لیبی رفتند و دارند الان از شکوفایی اقتصاد منفجر می شوند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      18 1
      10.39 یعنی تو میگی الان تو کشوری زندگی میکنیم که اصلا فساد در آن نیست . بیچاره فساد از فقر و بیکاری میاد .
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      8 0
      به IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ اگر عدالت می خواستید به مجلس و دولت هزار میلیاردیها رای نمی دادید.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      9 5
      من یک سوال دارم اگر موشک و منطقه و حقوق بشر و هر چی گفتن و ما عمل کنیم باز اونا بگن فایده نداره باید چیکار کنیم؟؟؟؟ اگر مثلا بگن ایرانیا نوامیسشونو بدن بما بعد تحریما رو برمیداریم باید اینکار رو بکنیم؟؟؟ عقل چیز خوبیست و خداوند به همه داده مقداری ازش استفاده کنید.
  • بهرام.اهواز IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    4 9
    چه خوب حرف می زنی اما حرف خوب نمی زنی/ سیدنا در سال 88 که باغی ها و یاغی ها برای امتیاز گرفتن از نظام امام خمینی عزیز گفتند فشار بیاوریم عقب نشینی نکنیم با اینکه دشمنان با همه وجود به میدان اومده بودند پیاده نظام شان مث بهایی ها و خانواده معدومین ضد امام را در جنایت به ملت و ارزش ها و نظام مظلوم بسیج و ب میدان اوردند و اگه فقط 1مصاحبه فقط یک مصاحبه از خاتمی باغی یا هاشمی مزور و حتی حسن اقای .... یا کروبی یا میرحسین بقول همه ما نخست وزیر دوره امام عزیز و غریب در بیت و شریف در امت اگه یکبار حساب و خط خود و حتی گلایه و انتقاد خود را از صف دشمنان جدا میکردند و بر طبل انسجامی که حالا شما ها و سایت جفاکار زمان 88 و مدعی وحدت پس از برجام ... انجام میداد شاید ب محرم 88 و عاشورای حسین و تمثال امام عزیزم جانم فدایش حرمت شکنی نمی شد شماها باسکوت یا موضع منفی از نوع طلحه و زبیر ان مصائب را ب پیکره ارمانهای امام وارد کردید الان نتیجه همان خیانت ها و جسارت هاست زید ابن امام سجاد گفت خونی که از پیشانی من جاری است نتیجه سقیفه است لطفا نمک روی زخم نریز ازتون نمی گذریم مگر جبران. و جبران در واداری باغی ها به اظهار پشیمانی و عذرخواهی و اصلاح و عمل در تقویت امام و خلف صالحش. می دانم انجام نمی دهید و مث دومی میگید النار اولا من دخول العاری
  • عباسی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 21
    این اعتراضات کار خود دولت روحانی است مردم دیگر آگاه است به چوب کرم خورده اینها اعتماد نمیکنند این شعار منافقین است نه غزه لبنان جانم فدای ایران پس جرم منافقین چیست خیانت به کشور با اینهاباید مثل منافقین رفتار کرد
  • ایرانی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    27 0
    مشرق با خودت چند چندی ؟؟؟؟؟ فقط دلار و سکه گرون شده ؟؟؟؟؟ پس تورم پایین باید باشه ؟؟؟؟؟؟؟ باید 80 میلیون آدم بریزه توی خیابون تا بفهمید مردم معترضن به شرایط ؟؟؟؟؟ بیدارشین داره دیر میشه !!!!!!
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    12 2
    طبق قانون جمهور موافقم با ایرانی ها
    • رصا NL ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      0 0
      ابن روزنامه واخلی هست فکر نکنم
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 1
      بسمه تعالی مزدوری پاسخ دادنت موجب ملال است . زنده باداسلام سلام برخامنه ای ...مرگ بر آمریکا ..مرگ برآنانی که درخواست تحریم ایران راازدشمن داشتند وبافتنه 88 وعدم اصلاح خیانت خود تاابدروسیاه خواهندبود .
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    5 10
    تحلیل درستی بود
  • آزاد IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    25 2
    از نظر آقایون چه زمانی مردم ناراضی هستن؟زمانی که ایران مثل سوریه شد؟
  • محسنی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    8 22
    آیت الله بودن آقای موسوی تبریزی برای ما که مدت مدیدی در قم بودیم ثابت نشد و معیارهایی که در حوزه فقه دین واز زبا ن ائمه معصومین (ع) وجود دارد، با ایشان سازگاری ندارد. وایشان فقط می تواند نظر شخصی خود را بگوید و سخن ایشان برای هیچ کس حجیت شرعی وقانونی ندارد.
  • فاطر GB ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    8 11
    این آیت ا...ساختگی حرفاش استارت فتنه اکبره که مردم بدبخت هیزم این آتش هستند..شماهم اگر این مطلب من رو نذارید مرد نیستید وبلکه خائن
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 1
      میشه هرکسی مرد و دفنش گردید دیگه اسمشو نیارید
  • اکبر IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    23 0
    روز به روز مردم دارند اعتمادشونو به مسولین کشوری از دست میدن اخه چراملت باید کتک ندانم کاری یه عده که اصلا ربطی به شغلشون ندارند رو بخورن چرا تو این مملکت هیچ کس جای خودش نیست چرا اخه الکی به خودمون امید میدیم که چی بشه من اونیکه میبینم قبول دارم تا اونی که قرار دیده بشه
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 0
      خدارا شکر چیزی که من بیست ساله دارم درک میکنم الان به همه رسیدن بیخود نبود همیشه فریاد میزدم و در همین فریادها حقمو بیشترخوردن..
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 10
    مردم زا بازار گزیده شده اند از منافقین گزیده شده اند محال است با اینها یعنی دشمنان جاو مالشان همراهی کنند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    4 0
    به سلامت جسم وروح و روان کلیه اقشار جامعه مسولین جوانان وبانوان وهمه ایرانیان ونیروهای مسلح وشادیهای حلال وورزش همگانی برای کلیه سنین وسلامت روان توجه بیشتری بکنیم تا جامعه شاد بااعتماد بنفس فکور بابصیرت مقاوم سالم نمونه ودوست داشتنی و امیدوارداشته باشیم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 10
    از این آیت‌الله های پوشالی زیاد پیدا میشه
  • محمد باقر شیبانی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    12 7
    وقتی نص صریح قران کریم در مورد حجاب وجود دارد لزومی ندارد امام خمینی یا ائمه طاهرین یا حتی شخص پیامبر هم حتما بر ان صحه بگذارد هر چند که صد البته بر ان صحه گذاشته اند.سخن قران حق است و واجب الطاعه.مگر قرار است حتما امام در این مورد چیزی بگوید که البته گفته اند و باید به رسالهء ایشان رجوع کرد. و یا اینکه بعضی ها توجیه کنند که چون امام نگفته است پس نباید فلان مسئله اجرایی شود.به لحاظ شرعی و انسانی اصل مسئلهء حجاب ،کنترل اخلاقی و کنترل اجتماعی را در پی دارد و هیچ عقل سلیمی انرا رد نمی کند.درفرهنگ اسلامی و شیعی و قرانی ،حجاب واجب است و باید کاملا رعایت شود .این بایدها ،از طرف خدا و در کلام خدا مشخص شده است و نیاز به توجیه و ایراد هم ندارد و حذف ان شامل زمان نمی شود و حذف ان توجیه ناپذیر است.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      5 6
      این افراد خداو کلامش را قبول ندارن چه برسه رعایت کردن ..باید این افراد بی حجاب را بخاطر خروج از دین اسلام تامرزاعدام ببرن و بعدمنت بزارن سرشون که چون توبه کردید میبخشیمتون..
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    11 18
    حمایت یک آیت‌الله از مذاکره موشکی با آمریکا ؟؟!! حضرت امام فرموده اگر روزی این نظام سقوط کند عملکرد همین آخوندهای است که در لباس دین آمده اند.(نقل به مضمون} بنابر این نباید از این قبیل جماعت خود فروخته تعجب کنید. این ها خود را در لباس مقدس روحانی جا می زند و تیشه به ریشه دین می زنند. و مردم را سردرکم می کنند. و از صداقت و صبوری مردم سوء استفاده می کنند.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 0
      هه هه هه هه
  • هادي IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 5
    هر کس اشاره اي به مذاکره موشکي کنه خائن به تمام معنا ست ديگه برجام حجت را بر هر احمقي تمام کرد
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    8 1
    دولت کفر نابود باد
  • داریوش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 8
    به نظر من گرانی و تورم فشار زیادی به مردم آورده و مشکلات زیادی برای مردم بوجود آورده بنده ساکن خوزستان هستم و جدا از گرانی کمرشکن مشکلات آلودگی هوا و کمبود آب و کیفیت پائین آب ودیگر مسائل باعث شده مردم ناراضی باشند و متاسفانه مسئولین هم با مردم صادق نیستند چندین سال است که قول دادند مشکل آب و آلودگی هوا را حل کنند ولی انگار نه انگار که نمایندگان مردم هستند .ولی با تمام این حرف ها هیچ کس حق ندارد باعث بی نظمی و اغتشاش ناآرامی شود و باید از راه قانونی اعتراضات خود را اعلام کنند و مسئولین هم باید گوش شنوا داشته باشند و به بیانات مقام معظم رهبری که همیشه سفارش می کنند که به داد مردم برسید و خودتان را از مردم جدا ندانید عمل کنند و هر کسی در هر مقام و مسئولیتی که کارایی ندارد باید کنار گذاشته شود چون مشکلات مردم و امنیت کشور هردو اهمیت زیادی دارد که باید رسیدگی شود
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      16 1
      با اینکه هوا نداشتین اما هواشو داشتین. پس بتمرگید.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 0
      مشکل خاک خوزستان حل شدنی نیست چون کل عراق و خاورمیانه در حال خشک شدن و بیابان شدن هست تا ده سال دیگه اکثر کشورهای خاورمیانه درگیر بحران گردو خاک میشن
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    2 1
    چند بار میخواید مشکل آب خوردن مردم رو حل کنید. یه ار حل کردید بسه دیگه. من و این همه خوشبختی محاله.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    9 1
    هر چی میکشیم از این آقایونه...
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      4 0
      از کدوم آقایون ؟ روحانیون؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    6 2
    از ماست که برماست. ما ملت مقصریم که توان اداره دولت رو نداریم. توی کشورهای پیشرفته سیستم ملت-دولت دارن ولی ما دولت- ملت داریم!!!! مردم ما روشنفکرنما هستند و توی تاکسی و پارک و .... ادای همه چی دونهارو درمیارن و در عمل کارهای احمقانه انجام میدن بعدش میشینن دوباره به تحلیلش می پردازند و ...... خدا خودت ظهور کن
  • NL ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    1 9
    انشاالله شاه و پدرش هیزم جهنم عالیجنابان شاه دوست و آمریکاپرست هستند
  • ناشناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 1
    نان گران نشده ولی گوشت و سبزی و میوه و پوشاک و کفش و درمان و غیره گران شده قدرت خرید پس اندازهای نقدی مردم بیش از 50% کاهش یافته است. هیچ تشکیلات مردمی جهت صیانت از حقوق مردم وجود ندارد. دولت خود که باعث ایجاد تورم و بیکاری است خود نیز تنها از طریق رادیو و تلویزیون تنها به همدردی با مردم میپردازد.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    1 5
    امریکا ؟؟؟ دشمن ؟؟؟؟ مذاکره؟؟؟؟؟ مگه مذاکره با امریکا را در برجام تجربه نکردیم. امریکا با هم پیمانهاش هم از در زور و تحکم وارد میشه با ما که تکلیف روشنه.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 4
    مشرق نیوز انقلابی خیلی خوب میشه نظرات واقعی مردمو منتشر کنی نه یه نفر استخدام کردی صدتا کامنت بزاره
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      5 3
      لابد نظرات واقعی مردم را آفتاب منعکس می کند!!
  • حمید IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    6 4
    این به اصطلاح آیت الله، رو ابوموس اشعریو سفید کرده
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 0
    خودتون نبودید که تکرار میکردید؟ یادتان هست؟
  • خراب IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    17 3
    مشرق...برو کشکت رو بساب مفت خور
  • فرهنگی بازنشسته AE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    6 0
    همه گرانیها عمدی توسط نفوذیهای دولت است منتها رییس جمهور نمیفهمد یکی بگوید چطوری بهش بفهمانیم
  • GB ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    9 0
    این آیت اله موسوی تبریزی خیلی ساده لوح است و نمیداند اگر قدرت موشکی نباشد یعنی بعدش حمله نظامی به کشور ، از طرفی مسولان نظامی کشور نیز نباید اقدامات تحریک آمیز انجام دهند . ولی مذاکره موشکی یعنی اول خلع سلاح و بعد حمله نظامی به کشور و آواره شدن مردم .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    2 0
    از آقای موسوی تبریزی بپرسید چطور شد که امام یک دفعه شما را از دادستانی کل عزل کردند؟ داستان چی بود که دیگر به شما اجازه ندادند هیچ پست و مقامی داشته باشید؟ تا امام بود صدات در نمی آمد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس