کد خبر 786108
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۵
گربه رقصانی های یک دیوانه

مواضع وقیحانه ترامپ در حالی مورد استقبال سران عربستان و رژیم اسرائیل قرار گرفت، که سیاستمدارانی در داخل و خارج آمریکا از آن ابراز تأسف کرده و به ویژه درباره برجام مواضع ترامپ را ردّ کردند.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ بالاخره در چاه ویل ادبیات ناشیانه خود افتاد و وعده افزایش فشار و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را که به صهیونیست ها داده بود، با ادبیاتی سراسر توهین به ملت و دولت ایران، عملی کرد. ترامپ در سخنان وقیحانه اش دو اقدام عملی را صورت داد و علاوه بر این که پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد، از وزارت خزانه داری آمریکا هم خواست سپاه پاسداران را تحریم کند. مواضع ناشیانه ترامپ در حالی مورد استقبال سران عربستان و رژیم اسرائیل قرار گرفت، که سیاستمدارانی در داخل و خارج آمریکا از آن ابراز تأسف کرده و به ویژه درباره برجام مواضع ترامپ را ردّ کردند. در اینجا در تفسیر سخنان وقیحانه ترامپ و واکنش های صورت گرفته نسبت به آن، نکاتی گفته می شود:

۱-  از چند روز قبل بسیاری منتظر سخنرانی دونالد ترامپ بودند و سران کاخ سفید سخنرانی امشب او را به مثابه اعلام راهبردی جدید در خصوص جمهوری اسلامی ایران عنوان می کردند، اما مروری بر این لفاظی ها نشان می دهد که ترامپ نمایشی از مشق کودکانه سیاست را به راه انداخت و  بی توجه به همه قواعد بین الملل، یاغی گری خود و دولتش را مسجّل ساخت. این نه یک راهبرد علیه ایران، بلکه عقده گشایی ترامپ شکست خورده از کره شمالی بود. رئیس جمهور آمریکا که طی هفته های قبل در مقابل تهدیدات واقعی کره شمالی کاملا کم آورد و به تدریج مجبور شد تهدیدات بی خاصیت خود علیه کره شمالی را کنار گذارد، با سخنرانی سراسر کینه توزانه اش علیه ملت و دولت ایران، سعی کرد عقده شکست در مقابل پیونگ یانگ را درمان کند. بنابراین سخنان امشب ترامپ بیش از هر چیز نوعی روحیه دادن به خودش بود تا اعلام راهبرد علیه جمهوری اسلامی ایران. از همین رو وی در سخنانش سعی کرد بین ایران و کره شمالی ارتباط برقرار کند و از جمله مدعی شد: «درباره کره شمالی دیدیم هر چه بیشتر سکوت کنیم، آنها گستاخ تر می شوند. ما نمی خواهیم تجربه آنها درباره ایران تکرار شود. ما مانع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته ای می شویم.»

۲- سخنرانی سراسر توهین و جنگ طلبانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر این که به سبب شکست وی در مقابل کره شمالی بود، اثرگذاری سران جنگ طلب صهیونیسم و آل سعود بر او را نشان می دهد. ترامپ با طناب پوسیده نتانیاهو و سعودی های شکست خورده به چاه رفت و تمام همّ خود در اجرای منوّیات آل سعود و صهیونیسم را در فحش پراکنی علیه ملت و دولت ایران به نمایش گذاشت، در حالی که اقدامات عملی امشب او علیه برجام و سپاه پاسداران، در واقع ارزش زیادی ندارد.

۲/۱- رئیس جمهور آمریکا درباره برجام گفت: «توافق هسته‌ای با ایران یکی از بدترین توافق‌های تاریخ است که شریان حیاتی سیاسی و اقتصادی به حکومت ایران داد.» ترامپ با تکرار انتقادهای قبلی از برجام، مدعی شد: «ایران مطابق روح برجام عمل نمی‌کند. من پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کنم.» وی ادامه داد: در صورتی که نتوانیم با متحدانمان و کنگره به راه حل برسیم، برجام لغو خواهد شد.

مواضع ترامپ علیه برجام و عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای، در حالی است که برجام یک سند بین المللی است که با حضور پنج قدرت بین المللی و همچنین همراهی دولت قبلی آمریکا به تصویب رسیده است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده و تصریح می دارد: شورای طرح جامع مشترک را تایید می کند، و بر اجرای کامل آن بر اساس جدول زمانی مشخص شده در طرح جامع مشترک اقدام تاکید می کند.

بنابراین عدم اعلام متعهد بودن ایران به برجام از سوی ترامپ، به معنای پشت پا زدن آمریکا به یک سند مهم بین المللی است که حدود سه سال سیاست خارجی کشورهای فرانسه، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و دولت اوباما و دولت جمهوری اسلامی ایران صرف آن شده است. در این صورت جمهوری اسلامی ایران طبق برجام، از اراده لازم جهت توفق اجری برجام و برگرداندن فعالیت های هسته ای خود به دوره پیش از توافق برخوردار است. این موضوع در بند ۲۶ برجام تصریح شده چنین آمده است: «ایران اعلام کرده است که تحمیل یا بازگرداندن تحریم های مشخص شده در پیوست دو یا وضع تحریم های جدید هسته ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود.»

از سوی دیگر عدم اعلام پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، به معنای خط کشیدن بر اعتبار آژانس بین الملل انرژی هسته ای از سوی آمریکاست. ترامپ در سخنانش اعلام کرد: «همه راه‌های رژیم به سمت یک سلاح هسته‌ای را می‌بندیم.» این در حالی است که فرضیه غلط حرکت کردن ایران به سوی سلاح هسته ای، مدت هاست که حتی در ادبیات رهبران اروپا هم تکرار نمی شود و وقتی آژانس بین المللی انرژی اتمی همه فعالیت های هسته ای ایران را تأیید کرده است، مواضع ناشیانه ترامپ در این زمینه هیچ ارزشی ندارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها عمل کردن ایران وفق برجام را تأیید کرده است و در همین جهت فدریکا موگرینی، چند روز قبل، ضمن هشدار به رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از برجام، تاکید کرد پایبندی ایران به تعهدات قید شده در برجام پیشتر در ۸ گزارشی که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده، تایید شده است.

موگرینی همچنین اولین مقام بین المللی بود که دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ علیه برجام، اعلام کرد: در دست هیچ رئیس جمهوری در هیج جای دنیا نیست که یک توافق بین المللی را لغو کند. فدریکا موگرینی گفت: یک کشور به تنهایی نمی‌تواند برجام را تمام کند. برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد. موگرینی تصریح کرد: اتحادیه اروپا به ادامه برجام ادامه می دهد و از همه طرفین آن می خواهد کامل آن را اجرا کنند.

علاوه بر موگرینی، مقامات دیگر کشورها نیز بلافاصله سخنان ترامپ علیه برجام و عدم تأیید پایبندی ایران نسبت به آن را مورد انتقاد قرار دادند. از جمله دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، تصریح کرد: «توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ صلح و امنیت در جهان را تقویت می‌کند.» وی ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای به قوت خود باقی بماند.

همچنین  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای پایبند بوده است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، گفته است در حال حاضر مستحکم‌ترین نظام بازرسی‌های هسته‌ای جهان در مورد ایران اجرا می‌شود.
محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: «ترامپ یافته های آژانس مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای را نادیده می گیرد و این یادآور آغاز جنگ عراق است. ما عبرت نخواهیم گرفت؟»

همچنین اتحادیه اروپا عدم تایید توافق هسته‌ای ایران توسط دونالد ترامپ را محکوم کرد. سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم از سخنان دونالد ترامپ درباره ایران ابراز تاسف کرد و آن را بی اندازه "دردسرساز" خواند. او گفت تمام تلاش روسیه حفظ برجام است. وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران دوباره برقرار نخواهد شد.

دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد: امانوئل مکرون در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به او در باره تعهد فرانسه به توافق هسته‌ای با ایران اطمینان خاطر داده است. مکرون گفته است تصمیم آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به منزله پایان آن نیست و فرانسه و شرکای اروپایی‌اش به تعهدات خود در چارچوب این توافق ادامه خواهند داشت.

امیلی تورنبری وزیر خارجه دولت در سایه انگلستان نیز اظهارات دونالد ترامپ را درباره ایران «خرابکاری عمدی» خواند و از دولت انگلیس خواست تا از «کرنش» در مقابل رییس جمهور آمریکا دست بردارد و به او اعتراض کند. خانم تورنبری گفت اینکه توافق هسته‌ای باید اصلاح شود «بی‌اندازه ریاکارانه» است و تنها جایی که این توافق نقض شده فقط در سر دونالد ترامپ است.
علاوه بر واکنش های بین المللی، سخنان بی اساس ترامپ در داخل آمریکا نیز با واکنش منفی مواجه شد و از جمله جو بایدن، معاون اوباما، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی ترامپ نوشت: به خطر انداختن یکجانبه برجام، ایران را منزوی نمی کند، بلکه ما را منزوی می کند.

دایان فاینستاین سناتور ایالت کالیفرنیا هم در یک رشته توییت گفت: کنگره آمریکا نباید تحریم‌ها علیه ایران را تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، دوباره وضع کند. او گفته است در این صورت آمریکا با خطر منزوی شدن روبه‌رو خواهد شد.

بنابراین ورود ترامپ به حیطه اقدام علیه برجام که هنوز سازوکار آن چندان مشخص نیست و طبق برجام، این اقدامات باید در کنگره آمریکا طی مدت دو ماه بررسی شوند، نوعی خودزنی است، چرا که همه راه ها به روی ترامپ در این زمینه بسته است. طبق برجام همه مفاد و بندهای آن از ارزش و اعتبار مساوی برخوردارند و هیچ یک از آن ها نمی تواند مورد تجدیدنظر، حذف و یا اضافه قرار گیرد و به طریق اولی هیچ بندی به برجام اضافه و کم نمی شود و طرف های مذاکره کننده در برجام موضع خود را مبنی بر عدم تکرار مذاکره در خصوص برجام اعلام کرده اند.

در این صورت تنها یک راه برای آمریکا باقی می ماند و آن خروج از برجام است و اگر چنین اتفاقی بیفتد، جمهوری اسلامی ایران از اراده و اختیار لازم برای اتخاذ سیاستی که بیشترین منافع او را تأمین کند، برخوردار است. البته چند روز قبل نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود: «اگر رئیس جمهوری تأیید کند که دولت ایران به تعهداتش عمل نکرده، به این معنی نیست که آمریکا می خواهد از برجام کنار بکشد.»

این سخن به معنای بن بست کامل ترامپ در موضوع برجام است. او  نه می تواند در آن تجدیدنظر کند و این تجدیدنظر به سبب این که برجام یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی چندجانبه میان ایران و ۵+۱ است، ارزش و اعتباری ندارد و نه می تواند از آن خارج شود. آیا این جز بن بست چیز دیگری است؟

۲/۲- اقدام عملی دیگر ترامپ علیه ایران این بود که از خزانه داری آمریکا خواست، سپاه پاسداران را تحریم کند و خزانه داری ایالات متحده هم در بیانیه ای که دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ منتشر شد، از تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

ترامپ پیشتر در نظر داشت سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد، اما هر چند گفته می شود در تحریم جدید علیه سپاه، به دستور اجرایی مقابله با تروریسم استناد شده است، ولی دولت آمریکا از این که مستقیما سپاه را در لیست تروریسم قرار دهد، عقب نشست و چنان که مشرق نیوز گزارش داده آمریکا اعلام کرد: فعلا قصد ندارد سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد. آمریکایی ها اعلام کردند این موضوع را بررسی کردند و به دلیل پیچیدگی ها از اجرای آن عقب نشستند. 

این عقب نشینی آمریکا بی تأثیر از هشدارهای شجاعانه فرماندهان سپاه پاسداران در روزهای قبل نیست. جدّی ترین هشدار در این زمینه را سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد و پیش از مواضع اخیر ترامپ، تصریح نمود: در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت. این تحریم های جدید آمریکا که سپاه را نشانه گرفته است، در قالب قانون «کاتسا» تعریف می شوند و فرمانده کل سپاه تأکید کرد که جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک جانبه امریکا از برجام می داند و در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع ۲ هزار  کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.

مواضع فرمانده کل سپاه که یک روز بعد از سوی مقامات وزرات امور خارجه، سخنگوی دولت و در ادامه رئیس جمهور روحانی مورد حمایت قرار گرفت، هشدار جدّی کلیت جمهوری اسلامی ایران را به دولت آمریکا مخابره کرد و به نظر می رسد همین وحدت و شدّت مواضع مقامات ایران سبب سست شدن ترامپ در مواضع غیرمنطقی خود، حتی پیش از سخنان اخیرش شد.   بنابراین دندان های تیز ترامپ علیه سپاه تنها به افزایش تحریم ها علیه سپاه انجامیده است و این چیز جدیدی نیست. سپاه پاسداران سال هاست که تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارد و طی همین سال ها توانسته است بُرد موشک های خود را به آن سوی تلاویو ارتقا دهد. بی خاصیت بودن تحریم های جدید علیه سپاه را  اریک رندالف، معاون دفتر خبرگزاری فرانسه در تهران هم تأیید کرده و می گوید: در حال حاضر تحریم‌های زیادی علیه سپاه و برنامه موشکی وضع شده و نمی‌توان متصور شد که (وضع تحریم‌های جدید) چگونه چیزی را تغییر خواهد داد.

ترامپ با استیصال در ادامه سخنانش علیه سپاه گفت: «از متحدانمان هم می خواهم برای تحریم برنامه موشکی و سپاه به ما کمک کنند.» باید از رئیس جمهور آمریکا پرسید منظورش از متحدان کیست؟ او که در داخل آمریکا به عنوان یک دیوانه خودخواه شناخته می شود و دقایقی بعد از سخنانش مورد انتقادی جدّی مقامات بین المللی و سیاستمداران داخلی آمریکا قرار گرفت، به کدام متحد امیدوار است؟

۳- بخشی از سخنان ترامپ علیه ایران مشخصا رویکردی در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی بود. وی با ادبیاتی وقیحانه جمهوری اسلامی را «رژیم یاغی» خواند و گفت دستور بازبینی سیاست‌های آمریکا در ارتباط با «رژیم یاغی ایران» را داده است. رئیس جمهور آمریکا  با اشاره به «گروگانگیری در سفارتخانه‌ آمریکا» مدعی شد: «ایران مهمترین حکومت حامی تروریسم است و به القاعده و طالبان و حزب الله لبنان کمک می‌کند.»

ریچارد هاس در تفسیر مواضع امشب ترامپ گفت: «اظهارات ترامپ نشان‌دهنده سیاست آمریکا برای تغییر نظام در ایران است. رییس‌جمهور آمریکا در یک دقیقه اول از ایران به عنوان یک رژیم خصمانه، رادیکال و متعصب یاد کرد، اما عنوان "دولت" را برای آن ذکر نکرد. ترامپ علاوه بر این ایران را به عنوان یک "دیکتاتوری" خواند که نشان می‌دهد تغییر نظام در ایران هدف نهایی سیاست خارجی آمریکا است.»

ترامپ در حالی علیه جمهوری اسلامی موضع بی شرمانه ای گرفت و آرزوی فروپاشی جمهوری اسلامی را دارد، که خود را در کنار مردم ایران تعریف کرد و سیاست های آمریکا را کمک به مردم ایران جهت رسیدن به تمدن خود دانست.

سخنان ترامپ در این زمینه مشق کودکانه لفاظی های تاریخی آمریکا علیه ملت و دولت ایران است. او  با شمشیر برهنه علیه ملت ایران که حتی بسیار ناشیانه به جعل عنوان خلیج فارس پرداخت، مدعی کمک به مردم ایران شده است. حمایت آمریکا از تروریسم و کمک به ایجاد داعش که هیلاری کلینتون در خاطراتش بر آن تصریح می کند و خود ترامپ در دوران رقابت انتخاباتی با کلینتون از همین موضوع جهت فشار بر رقیب انتخاباتی اش استفاده کرد، نیازی به بازگو کردن ندارد. تنها می توان در اینجا خامی ترامپ را به نظاره نشست. سیاستمداران آمریکایی بسیار هوشمندتر از ترامپ طی سال ها با تبلیغات مختلف امیدوار بودند بتوانند بخش هایی از مردم را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند، اما در این کار شکست خورند؛ ترامپ که دیگر در این راه از کمترین بهره هوشی برخوردار نیست. او نمی داند که ادبیات سراسر توهین آمیزش نه تنها به افزایش تنفر مردم ایران از دولت آمریکا منجر می شود، بلکه وحدت ملت و نظام را در ایران افزایش داده و ذات سیاست های جنگ طلبانه آمریکا را بیشتر عیان می سازد.  مهم تر این که ترامپ در سخنرانی پیش از کنفرانس خبری کاخ سفید، برخلاف ادعاهایش مبنی بر اینکه "در کنار ملت ایران" است، از عبارت "terrorist nation" (ملت تروریست) استفاده کرده بود. این توهین بزرگ به ملت ایران در پرده باقی نمی ماند و مردم ایران صفت تزویر و دورویی را به ویژگی دیوانه بودن ترامپ اضافه خواهند کرد.

حماقت ترامپ تا جایی است که  از خلیج فارس با عنوان جعلی «خلیج عربی» یاد کرد و ادعا نمود: «ایران خلیج عربی را ناامن می‌کند.» این گزاره که به روشنی، دلخوش کردن ارتجاع عربی بابت دلارهایی است که ترامپ از آنها غارت کرده، نمونه دیگر از مشق کودکانه سیاست است. عنوان جعلی ترامپ بر خلیج فارس که مورد خشم کاربران ایرانی در فضای مجازی قرار گرفت، در حالی گفته شد که به گزارش بی بی سی، در متن رسمی سیاست جدید آمریکا در قبال ایران، «خلیج فارس» ذکر شده است. قابل درک است که عصبانیت ترامپ سبب فراموشی او شده است و عدم تعادل روانی اش را بار دیگر به نمایش می گذارد.

این موضوعی انکارنشدنی است که عدم تعادل روانی ترامپ در سخنانش مشهود بود. این موضوع بلافاصله مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و از جمله کارشناس بی بی سی سخنان ترامپ را به عنوان «رفتارها و صحبت‌های نامتعادل» تعریف کرد که به سود ایران تمام می شود. باید گفت عدم مشکلات روانی ترامپ از ماه ها قبل مورد بحث محافل امریکایی است و حتی چندی قبل یکی از نمایندگان کنگره آمریکا، یعنی خانم زو لفگران، نماینده کالیفرنیا، طرحی را ارائه کرد که براساس آن دونالد ترامپ باید مورد معاینه روانی قرار می گرفت. پیشتر نیز هیلاری کلینتون گفته بود: کل جهان باید نگران رهبری دونالد ترامپ باشد و تاکید کرد که او خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست. به اعتقاد کلینتون، دونالد ترامپ  بر خود کنترلی ندارد و عمدتا به این فکر می‌کند که چگونه به او نگاه می‌شود و مردم چگونه درباره او فکر می‌کنند.

۴- در حالی که سیاستمداران مطرح بین المللی سخنان ترامپ را محکوم کردند،  دو یاغی سرشناس منطقه، یعنی آل سعود و صهیونیست ها از سخنان وی استقبال کرده و ذوق زده شدند. نتانیاهو در این باره گفت: سخنان ترامپ خیلی مهم بود و احتمالا منجر به جنگ شود. وی مدعی شد: دونالد ترامپ فرصتی برای اصلاح توافقنامه هسته ای، مقابله با خشونت طلبی ها و حمایت های ایران از تروریسم ایجاد کرده است.

اسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل نیز ضمن این که ایران را کره شمالی جدید خواند، در استقبال از سخنان ترامپ گفت: سخنان دونالد ترامپ علیه توافق هسته‌ای "بسیار مهم" است و می‌تواند منجر به جنگ شود. استقبال سران صهیونیستی از مواضع ترامپ در حالی است که باراک دیوید، خبرنگار روزنامه هاآرتص گفته بود: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سخنرانی آقای ترامپ با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تماس گرفته و او را از جزئیات سیاست جدید آمریکا در قبال ایران آگاه کرده است.
در همین جهت عربستان نیز ضمن استقبال از راهبرد جدید آمریکا علیه ایران، برنامه موشکی ایران را تهدید جدیدی علیه منطقه خواند. قابل توجه است که مریم رجوی، سرکرده منافقین هم  از سخنان ترامپ استقبال کرد و به تکرار مواضع ضد ایرانی ترامپ پرداخت.

بنابراین ترامپ کاملا در زمین جنگ طلبی آل سعود و صهیونیست ها قرار گرفته، در حالی که جلّادان هم او را تشویق می کنند و این موضوع برای سیاستمداران آمریکایی، از جمهوریخواهان تا دموکرات ها، سرشکستگی مهمی است.

اگر تا دیروز لابی صهیونیستی بر تصمیمات رؤسای جمهور آمریکا تأثیر می گذاشت، امروز رئیس جمهوری در کاخ سفید مستقر شده که نه تنها مستقیما از صهیونیست ها دستور می گیرد، بلکه مواضع سعودی ها را نیز در تصمیمات خود لحاظ می کند. اگر سیاستمداران آمریکایی اندکی عقل داشته باشند، ترامپ را مورد استیضاح قرار خواهند داد و در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا او را کنار خواهند گذاشت.

در مجموع چنان که ابتدا گفته شد، سخنرانی امشب ترامپ ظاهری خطیر اما باطنی تهی داشت و بیشتر نمایشی جهت جبران سرشکستگی ترامپ در مقابل کره شمالی بود، وگرنه در صحنه واقعی، هزینه های این مواضع بیش از هر چیز متوجه دولت آمریکاست و به بن بست و انزوای بیشتر آن در موضوع برجام منتهی شده و در موضوع تحریم سپاه پاسداران نیز به مسئله مهمی منجر نشده است. سخنان ترامپ نمایشی از گربه رقاصی بود که حریف را به خوف وا دارد، اما جالب این که رئیس جمهور آمریکا بعد از سخنرانی خود بلافاصله توئیت کرد و نوشت: امروز استراتژی‌مان در خصوص مقابله با اقدامات خصمانه حکومت ایران و اطمینان یافتن از اینکه آن‌ها هیچ‌وقت به سلاح اتمی دست پیدا نکنند را اعلام کردم.

این توئیت عجولانه، یعنی خلاصه شدن همه اقدامات ترامپ در نمایشی تهی از محتوا، سخیف و توهین آمیز./

منبع: پایگاه بصیرت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس