کد خبر 785560
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰
ترامپ

آنتونی زورکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در آمریکا خبر داد دونالد ترامپ پیش از اعلام استراتژی جدید خود در جمع خبرنگاران، ملت ایران را «ملتی تروریست» توصیف کرده است.

به گزارش مشرق، همانطور که قابل پیش‌بینی بود، ترامپ برجام را رها نکرد؛ توافقی که محدودیت‌هایش برای ایران و امتیازاتش برای آمریکاست! سخنرانی هتاکانه رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد او با قلدری و گستاخی فقط به دنبال افزایش امتیازات آمریکا و اعمال محدودیت‌ها و فشارهای بیشتر علیه ایران است.


شامگاه دیشب به وقت تهران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره استراتژی خود علیه جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد. این سخنرانی که سراسر آن اتهام زنی‌های تکراری علیه ایران بود با واکنش‌های جهانی زیادی نیز روبرو شد.


وی گفت دستور دادم تا بازبینی راهبردی را درباره ایران انجام دهند. این بازبینی کامل است و من راهبرد خودمان را به همراه چند گامی که باید برداشته شوند را اعلام می‌کنم.


ترامپ ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و شماری از بمب‌گذاری‌ها در لبنان و برخی کشورهای منطقه را به گردن ایران انداخت.


وی مدعی شد: حزب الله دو بار سفارت ما در لبنان را بمباران کرد. بمباران دیگری که در لبنان به حمایت ایران انجام شد ۲۴۱ آمریکایی را به کام مرگ کشاند.


ترامپ همچنین گفت: ایران آمریکایی‌ها را به اتهامات دروغین زندانی می‌کند. شعارهای محبوب نظام ایران مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است.


وی از رئیس‌جمهور قبلی آمریکا هم انتقاد کرد و  مدعی شد در حالی که حکومت ایران در آستانه فروپاشی بود، دولت اوباما تحریم‌ها را برداشت.


 رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای نیز گفت: بارها گفته ام که برجام یکی از بدترین و یکطرفه‌ترین توافقاتی است که آمریکا تاکنون عضو آن شده است. ما نیاز به مذاکره کنندگانی داریم که بتوانند منافع آمریکا را با قدرت ارائه کنند.


ترامپ همچنین گفت به وزارت دارایی آمریکا اجازه می‌دهد که کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کند.


وی افزود: نظام ایران پول نقد فراوانی معادل ۱.۷ میلیارد دلار دریافت کرد.  به این فکر می‌کنم که این همه پول به کجا رفت.  هدف یک توافق این است که توانمندی ایران را برای مدت کوتاهی به تعویق بیندازد. این از نظر رئیس‌جمهور آمریکا قابل قبول نیست.


ترامپ همچنین در ادامه ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت: ایران چندین نقض در خصوص توافق داشته است. به عنوان مثال حجم موارد غنی شده آنها از حد مشخص شده فراتر رفته است.


رئیس‌جمهور آمریکا افزود: تحریم‌های اضافی علیه ایران وضع خواهیم کرد تا حمایت خود را از تروریسم متوقف کنند. ما همه مسیرهای دستیابی به سلاح هسته‌ای را برای رژیم ایران مسدود خواهیم کرد.


وی در خصوص تایید پایبندی ایران به برجام گفت: امروز اعلام می‌کنم که ما این تایید را نمی‌توانیم انجام دهیم و انجام نخواهیم داد. اگر با کنگره و متحدان به راه حلی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت. او گفت در کنگره طرحی برای بازبینی برجام طرح می‌شود.


ترامپ همچنین ادعای قبلی خود را مجددا تکرار کرد و گفت به نظر بسیاری ایران با کره شمالی همکاری می‌کند.


همچنین ترامپ از عبارت مجعول برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای نامیدن این منطقه استفاده کرده و ایران را متهم به ایجاد ناامنی در آن کرد.


دونالد ترامپ پس از سخنرانی خود در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا همین حالا به برجام پایان نمی‌دهد، گفت: «من روند دو مرحله‌ای را دوست دارم. هر وقت بخواهم می‌توانم برجام را از بین ببرم. در مدت کوتاه خواهیم دید که آیا کنگره عمل می‌کند یا نه. اگر نکند برجام را به هم میزنم.»


واکنش‌ها به سخنرانی ترامپ


همزمان و بلافاصله پس از سخرنانی ترامپ، موج واکنش‌ها و تحلیل‌ها درخصوص سخنان وی آغاز شد.


سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد؛ نگذارید عنوان‌های خبری در تلویزیون‌ها گولتان بزند. ما داریم در برجام می‌مانیم، در عین حالی که رویکردمان در خصوص اقدام‌های تروریستی ایران و... را گسترش می‌دهیم.


سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از سخنان دونالد ترامپ درباره ایران ابراز تاسف کرد و آن را بی‌اندازه «دردسرساز» خواند. او گفت تمام تلاش روسیه حفظ برجام است. وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران دوباره برقرار نخواهد شد.


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترامپ تشکر کرده و سخنرانی وی را شجاعانه خواند. عربستان سعودی نیز با صدور بیانیه‌ای از این سخنان بشدت استقبال کرد و از آمادگی خود برای همکاری با آمریکا برای مقابله با ایران خبر داد.


بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا گفت تصمیم دونالد ترامپ این امکان را فراهم کرده که کنگره آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده و توافق هسته‌ای هنوز زنده است.او گفت هر اقدام جدید احتمالی علیه ایران باید به ترتیبی باشد که توافق هسته‌ای را نقض نکند.


همچنین همزمان با سخنرانی ترامپ، وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم می‌کند.


تحریم سپاه در حالی است که پیش از این اعلام شده بود ترامپ سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد اما تهدید فرمانده کل سپاه مبنی بر اینکه در این صورت سپاه نیز ارتش آمریکا را همسنگ داعش تلقی خواهد کرد، موثر واقع شده و ترامپ را مجبور به عقب نشینی کرد.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند به دلیل پیچیدگی‌های خاص این موضوع، از گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی خودداری کرده‌اند. تحلیل گران آمریکایی اعلام کرده بودند این کار جان سربازان این کشور را در جنوب غرب آسیا تهدید خواهد کرد.


همچنین آنتونی زورکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در آمریکا خبر داد دونالد ترامپ پیش از اعلام استراتژی جدید خود در جمع خبرنگاران، ملت ایران را «ملتی تروریست» توصیف کرده و گفته سخنرانی امروزش درباره ایران «بسیار جالب» خواهد بود.


حفظ برجام با افزایش تحریم ها!


یک ساعت قبل از سخرانی ترامپ، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و «هربرت ریموند مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری که پشت درهای بسته برگزار شد، جزییات «استراتژی جدید» رئیس جمهوری در برابر ایران را با خبرنگاران در میان گذاشتند. این دو تاکید کردند که ترامپ برجام را تایید نمی‌کند، اما در عین حال تاکید می‌کند که آمریکا از برجام خارج نمی‌شود. او شاید همچنین بگوید ایران به روح برجام پایبند نمانده است.


تیلرسون همچنین در این جلسه اعلام کرد تحریم‌های بیشتر برای افراد و شرکتهای سپاه اعلام خواهد شد ولی کل سپاه در لیست تروریستی قرار نمی‌گیرد.


تصویب طرح ضد ایرانی


همچنین اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه به طرح تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران رأی مثبت دادند.


طرح موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» که از سوی «اد رویس» رئیس‌جمهوری‌خواه این کمیته ارائه شده، مستقیما تحریم تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران اعمال نمی‌کند، اما راه را برای اعمال تحریم‌های تازه از سوی دولت آمریکا باز می‌کند.


این طرح که باید پس از کمیته در صحن اصلی مجلس نمایندگان و سپس سنا هم به تصویب برسد، دولت آمریکا را موظف می‌کند که نهایتا ظرف ۹۰ روز پس از تبدیل این طرح به قانون، گزارشی در مورد «زنجیره تأمین» و افراد و شرکت‌هایی که «برنامه موشکی ایران را به میزان چشمگیری تسهیل کرده، پشتیبانی کرده یا به نحوی دیگر کمک کرده باشند»، به کنگره ارائه کند.


مصوبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تاکنون از سوی ۳۲۰ عضو این مجلس ۴۳۵ نفری مورد حمایت قرار گرفته و تصویب نهایی آن در مجلس نمایندگان قطعی به نظر می‌رسد.


بدون شلیک یک گلوله!


کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، پنجشنبه هفته گذشته نشستی با موضوع «مقابله با تهدیدهای ایران» برگزار کرد.


«جیک سالیوان» مشاور معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این نشست گفت: آمریکا توانست بدون شلیک یک گلوله، به اهداف خود در توافق هسته ای(برجام) دست پیدا کند.


سالیوان افزود: برچیده شدن هزاران سانتریفیوژ، کاهش زمان‌گریز، تعطیلی رآکتور پلوتونیوم در اراک، خروج ۸۴ درصد از اورانیوم غنی‌شده ایران از این کشور و دسترسی بی‌سابقه بازرسان بین‌المللی به برنامه هسته‌ای ایران به عنوان مزایای برجام است که دیپلماسی متکی به فشار، توانست بدون اینکه نیازی به شلیک یک گلوله باشد به تمامی اینها دست پیدا کند.


وی در ادامه گفت: بر خلاف اظهارات برخی از منتقدان، ما بابت توافق هسته‌ای به ایران پول ندادیم، ما فقط به ایران اجازه دادیم از دارایی‌هایش که در خارج از مرزها بلوکه شده بودند، استفاده کند.


سالیوان تاکید کرد: بهترین راهبرد برای مقابله با طیف کامل تهدیدهای ایران، متعهد ماندن به توافق هسته‌ای و اجرای بدون وقفه آن است، نه تردیدافکنی در آن و زیر سؤال بردن اعتبار آمریکا.


«جیمز جفری» سفیر سابق آمریکا در عراق، ترکیه و آلبانی نیز در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: گزینه‌های مربوط به توافق هسته‌ای را بایستی در نظر گرفت، اما به عنوان بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر. تمرکز بر صرف برجام، و نادیده گرفتن اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه، خطایی بنیادی خواهد بود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس