کد خبر 785854
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
ترامپ

رئیس جمهوری ایران در حالی تهدید دونالد ترامپ در مورد برجام را به تمسخر گرفت که جامعه جهانی نیز بر حمایت خویش از مواضع ایران در این زمینه تاکید کرده است.

 به گزارش مشرق، خبرگزاری «نووستی» روسیه امروز در گزارشی نوشته است: "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان "دونالد ترامپ" در مورد توافق هسته‌ای اعلام کرد که رهبر هیچ کشوری حق ندارد بطور مستقل یک توافقنامه مهم بین المللی که از سوی سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته، را لغو کند.

مسئله این است که روز جمعه، ۱۳ اکتبر، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که از تایید گزارش کنگره این کشور در مورد پایبندی ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای خودداری می کند. البته به گفته وی، آمریکا فعلا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵  بین ایران و کشورهای عضو گروه «۱+۵» میانجیان بین المللی امضاء شده، خارج نخواهد شد.

دونالد ترامپ یادآور شد که کاخ سفید قصد دارد «نقصهای جدی» توافق هسته‌ای با ایران را با قانونگذاران آمریکایی بررسی کند و اگر در این رابطه با کنگره به توافق نرسد، مشارکت آمریکا با این توافقنامه قطع خواهد شد. وی همچنین وعده داد که آمریکا تحریمهای جدیدی علیه ایران به خاطر «حمایت از تروریسم» اعمال خواهد کرد.

ایران در صورت نیاز به تهدیدات آمریکا پاسخ خواهد داد

رئیس جمهوری حسن روحانی نیز در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، گفت: «برجام یک توافقنامه چندجانبه بین المللی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفته و یکی از اسناد سازمان ملل بشمار می رود. مگر می شود رئیس جمهور یک کشوری بطور مستقل این توافق مهم بین المللی را لغو کند؟ ظاهرا آقای ترامپ، اصلا در جریان مسائل نیست!»

روحانی تاکید کرد که اگر منافع ایران دچار آسیب شود، تهران هم قطعا پاسخ مناسب و متقابلی به این اقدام آمریکا در نظر خواهد گرفت.

جهان به اجرای تعهدات ایران اذعان دارد

"یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید کرد که تهران به تمامی تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده است. وی حتی یادآور شد که «ایران در حال اجرای قابل اعتمادترین رژیم نظارت بر فعالیتهای هسته‌ای است و به همین دلیل کوچکترین تردیدی در مورد نتایج بازرسیهای انجام شده از فعالیتهای هسته‌ای ایران وجود ندارد».

موضع گیری ترامپ در مورد برجام، حتی مورد انتقاد سیاستمداران در خود ایالات متحده نیز قرار گرفته است. برای مثال، "ننسی پلوسی" رهبر مخالفان در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به سخنان ترامپ اعتراض کرده و گفته است: «خودداری ترامپ از تایید گزارش کنگره در مورد توافق هسته‌ای با ایران، یک اشتباه بزرگ است. در واقع او با این کار توافق دانشمندان هسته ای، کارشناسان مسائل امنیت ملی، مقامات نظامی و اعضای کابینه خود، از جمله وزیر دفاع و وزیر امور خارجه را نادیده گرفته است.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد: «واقعیت این است که ایران به تعهدات خویش در قبال توافق هسته‌ای پایبند بوده است.»

تاکید دوباره اروپا بر اینکه ایران هیچ نقضی انجام نداده است

در اتحادیه اروپا هم از موضع گیری غیرمنطقی دونالد ترامپ در قبال ایران انتقاد شده است. "فردریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به موضع گیری رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که ایران تاکنون حتی یک تخلف در زمینه اجرای تعهدات خویش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک انجام نداده است و به همین دلیل اتحادیه اروپا همچنان از توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد.

"امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه نیز در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی خود از مواضع او حمایت کرده و تاکید نمود که تصمیم آمریکا هیچ تاثیری بر برجام، بعنوان یک توافقنامه بین‌المللی نخواهد گذاشت. ماکرون به حسن روحانی اطمینان داده است که فرانسه همچنان به تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ امضاء شده در وین، پایبند خواهد بود.

رئیس جمهوری فرانسه به همتای ایرانی خود اطمینان داد که پاریس به همراه دیگر شرکای اروپایی خود، به تعهدات برعهده گرفته شده در قبال برجام پایبند بوده و خواستار ادامه توسعه همکاریها با طرف ایرانی هستند.

مسکو بر لزوم ادامه اجرای برجام تاکید دارد

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «خارج شدن احتمالی آمریکا از برجام می تواند عواقب منفی در پی داشته باشد. چنین اقدامی به جو قابل پیش بینی، امنیت و ثبات بین المللی و رژیم عدم گسترش در کل جهان آسیب رسانده و اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را دوباره تشدید خواهد نمود.»

پسکوف تاکید کرد: «روسیه همانطور که ولادیمیر پوتین بارها اعلام کرده است، موضع گیری قبلی خود را ادامه خواهد داد که بر اساس آن، رژیم تعیین شده برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران، باید رعایت شود.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    4 0
    برجام هنوز هم هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس