امکان نصب مسافت‌سنج لیزری و راکت‌های هدایت‌شونده نیز برای این سامانه فراهم شده و حتی در صورت لزوم، کاربر زمینی می‌تواند تا 500 متر از پرتابگر فاصله گرفته و اقدام به شلیک کند تا حفاظت از نیروی انسانی نیز به خوبی رعایت شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، راکت‌های سری هایدرا از جمله موفقترین راکت های هواپرتاب هستند که در کشور آمریکا تولید شده و از سال 1948 میلادی تا به امروز در خدمت نیروهای مسلح آمریکا بوده و بسیاری از متحدان این کشور نیز به این سلاح مجهز شده اند. راکت های سری هایدرا به عنوان یک انتخاب ارزان قیمت از ابتدا برای مسلح کردن هواگردهای آمریکایی توسعه پیدا کردند. این سامانه باعث می شود که بتوان با هزینه بسیار پایینی با حجم زیادی از تهدیدات مقابله کرد.
 
یکی از بحث ها مهم در آن دوران مسئله مقابله با حجم زیادی از نیروهای پیاده و زرهی پیمان ورشو بود که از اوایل دهه 1950 به یکی از اولویت های اصلی غرب بدل شد. تا سالها این راکت می توانست در صورت پرتاب از هواگردهای مختلف به راحت از بالا به زره تانکهای روسی نقوذ کند و آنها را نابود کند. امری که بارها در زمان جنگ تحمیلی رخ داده و بالگردها و جنگندهای ایرانی به وسیله این راکت ها زره پوشهای عراقی را نابود کردند.
 
این نوع راکت از زمان جنگ کره تا به امروز در اکثر جنگ ها حضور موثری داشته است اما همیشه بحث دقت از جمله چالشهای مربوط به این راکت انداز بوده است. در سالهای اخیر چندین نمونه از این راکت ها برای استفاده با هدایت لیزری توسعه یافته است که از این میان می توان به نمونه هایی مثل GATR ، APKWS و DAGR اشاره کرد. این چندین مدل همگی ساخت شرکت های آمریکایی هستند.مدل Cirit ساخت شرکت روکستان ترکیه نیز یکی دیگر از مدلهای هدایت لیزری بر پایه طرح هایدرا می باشد.
 
چنگال عقاب های ایرانی باز هم برّنده تر شد/ نصب موفق راکت های هدایت شونده روی جنگنده های ایرانی +عکس 
سامانه APKWS
 
هدف از طراحی این نوع راکت های هدایت شونده داشتن یک سلاح هدایت دقیق با قیمت پایین به منظور مقابله با طیف زیادی از تهدیدات در شرایط نبرد در قرن جدید است که شامل اهدافی کمتر حفاظت شده می باشد.
 
سلاحی برای کبراها و جنگنده های ایرانی
 
در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حجم زیادی از پرتابگرهای 7 تایی و 19 تایی راکت های هایدرا را خریداری شده و بر روی بالگردهای کبری و جنگنده های اف 4 و اف 5 هوانیروز و نیروی هوایی نصب شده و در طول جنگ تحمیلی در جم بسیار بالایی مورد استفاده قرار گرفتند.
 
چنگال عقاب های ایرانی باز هم برّنده تر شد/ نصب موفق راکت های هدایت شونده روی جنگنده های ایرانی +عکس 
 
چنگال عقاب های ایرانی باز هم برّنده تر شد/ نصب موفق راکت های هدایت شونده روی جنگنده های ایرانی +عکس 
بالگردهای کبری هوانیروز مجهز به راکت اندازهای 7 تایی و 19 تایی 70 میلی متری
 
از این راکت ها می توان در نقش های زیاد از ضد نیروهای پیاده تا نابودی محل های تجمع، خودروهای زرهی و نابودی سنگرها و تاسیسات ثابت یا پیاده دشمن استفاده کرد. برد نمونه آمریکایی بسته به نوع سرجنگی و وزن نهایتا تا 8 هزار متر است.
 
چنگال عقاب های ایرانی باز هم برّنده تر شد/ نصب موفق راکت های هدایت شونده روی جنگنده های ایرانی +عکس
اف 4 ایرانی مجهز به راکت اندازهای 70 میلی متری
 
در سالهای اخیر گونه هدایت شونده این راکت ها با سامانه های لیزری نیز توسط شرکت های مختلفی در کشورهای گوناگون توسعه پیدا کرده است.
 
از 50 تا 80 میلی متری؛ همه تولید ایران
 
در جریان نمایشگاه هوایی امسال در کیش، صنایع دفاعی کشورمان اطلاعات مهم و جدیدی را مربوط به توسعه و ساخت مدل‌های جدیدی از راکت‌اندازهای ایرانی منتشر کردند و بر اساس این اطلاعات، جمهوری اسلامی ایران موفق شده علاوه بر تولید انبوه مدل‌های 70 میلی متری به همراه لانچرهای 7 تایی و 9 تایی آن، گونه های دیگری از این راکت ها را نیز توسعه داده و نه فقط برای بالگرد و هواپیما بلکه برای پهپادها، مواضع زمینی و حتی دریایی نیز آماده سازی کند.
 
بر اساس این اطلاعات، در حال حاضر راکت‌اندازهای 70 میلی متری 2 تایی ، 7 تایی، 9 تایی و 19 تایی – راکت 50 میلی متری دو تایی و80 میلی متری دو تایی در داخل کشور تولید می‌شود.
 
چنگال عقاب های ایرانی باز هم برّنده تر شد/ نصب موفق راکت های هدایت شونده روی جنگنده های ایرانی +عکس 
راکت اندازهای تولیدی در ایران
 
این راکت‌اندازها توان نصب بروی انواع پلتفورم های هوایی، زمینی و دریایی به صورت ثابت و متحرک را داشته و در صورت داشتن فضای لازم توان چرخش 360 درجه در سمت و منفی 15 الی مثبت 60 در ارتفاع را دارد. به غیر از پرتابگرهای 7 تایی و 19 تایی 70 میلی متری باقی مدلهای مورد نظر توان نصب بر روی پهپاد را نیز دارند. بحث چرخش 360 درجه برای این راکت‌انداز برای اولین بار است که در ایران مطرح شده است و مزیت‌های تاکتیکی بسیار زیادی را خصوصا در عملیات‌های زمینی دارد. صرفا با چرخش خود راکت‌انداز و بدون نیاز به چرخاندن سامانه میزان می توان سمت آتش را عوض کرده و با اهداف سریع و پرتحرک نیز به سرعت درگیر شد.
 
چنگال عقاب های ایرانی باز هم برّنده تر شد/ نصب موفق راکت های هدایت شونده روی جنگنده های ایرانی +عکس 
راکت انداز 7 تایی 70 میلی متری در نمایشگاه هوایی کیش
 
امکان نصب مسافت سنج لیزری و همچنین نصب راکت‌های هدایت‌شونده نیز برای این راکت انداز نیز موجود است و حتی در صورت لزوم کاربر زمینی می‌تواند تا 500 متر از پرتابگر فاصله گرفته و سپس به شلیک اقدام کند تا موضوعات حفاظت از نیروی انسانی نیز به خوبی رعایت شود. توان استفاده از انواع دوربین‌ها از دوربین‌های دید در روز و دید در شب تا حرارتی برای هدف گیری با این راکت اندازها تعریف شده است.
 
راکت انداز دو فروندی 50 میلی متری حدود 1 متر طول داشته و وزن آن در حالت بارگیری کامل 8 کیلوگرم است و برد نهایی آن 1500 متر است.
 
راکت دو فروندی 70 میلی متری 1.5 متر طول، 28 کیلو وزن در حالت بارگیری کامل داشته و برد آن 6000 متر است. راکت 2 فروندی 80 میلی متری 1 متر و 70 سانت طول، 32.5 کیلوگرم وزن در حالت بارگیری کامل و برد راکت‌های آن نیز 6000 متر است. راکت انداز 7 تایی 70 میلی متری 1.5 متر طول داشته و وزن آن در حالت بارگیری کامل 98 کیلوگرم و برد راکت های آن در حدود 6000 متر است. همچنین راکت انداز 19 تایی 70 میلی متری 1 متر و 520 سانت طول، وزن آن در حالت بارگیری کامل 255 کیلوگرم و برد راکت های آن 6000 متر است.
 
بحث توان نصب بر روی انواع پلتفرم‌های ثابت و متحرک در زمین و همچنین نصب بر روی انواع وسایل پرنده از جمله پهپادها و همچنین شناورها به همراه امکان نصب راکت‌های هدایت شونده توان رزمی این سامانه ها را کاملا افزایش داده و استفاده از این راکت ها خصوصا در انواع هدایت لیزری بر روی پلتفرم هایی مثل پهپادها می توانند یک سلاح ارزان قیمت و در عین حال موثر را در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    18 22
    با عرض معذرت! اف 4 ایرانی؟؟؟ از کی تا حالا ما صاحب امتیاز ساخت هواپیما و اف شدیم که ما بی خبر بودیم؟بنویس اف 4 مرگ بر آمریکایی! دقیقا مثل گوشی های آمریکایی که در دستتان است و باهاش در راهپیمایی ها سلفی می گیرید :)
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    22 13
    می گم مشرق این اینترنت که داری ازش استفاده می کنی مال سرزمین کفار آمریکاست یه وقت حرام نباشه؟؟ خخخخخخخ
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    18 11
    حالا هی دلت رو خوش کن به چنگال عقاب و دندون ببر وقتی جنگ بشه مردمی که یک عمر تحت فقر و گرونی و بیکاری بودن از جمله خود من نه تنها نخواهم جنگید بلکه یک کیلو تخمه می خرم و شما را تماشا می کنم :)
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    13 2
    انشاالله تمرکز کنیم روی ساخت موتور توربوفن برای ساخت جنگنده های نوین .
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 5
    خخخخخخخخخخخخ این مشرق نیوز به بمب و موشک و این چیزها اعتیاد داره هر روز یه گزارش از این چیزها نذاره از خماری در نمیاد یا نون خوبی هست تو این گزارش ها یا اینکه خیلی خوشحاله که این چیزها شاید بتونه امنیت امثال مشرق نیوزی ها رو تامین کنه مردم ایران که هیچ دشمنی بزرگتر از فساد و رانت و فقر و بیکاری ندارند.
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 1
    یعنی حتی عکسهای این چند مدل را هم ندارید که دلمون به یک ماکت خوش باشد
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 6
    داداچ این چنگالهای عقابت ساخت آمریکاست اطلاعات اشتباهی دادن بهت داداچ داری اشتباهی خبر رسانی می کنی :)
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 4
    می گم یه وقت زشت نباشه با فانتوم های ساخت آمریکا پز بدیم و تیتر بزنیم : چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی!!!؟؟ البته بی سوادهای بی شناسنامه که متوجه نمی شن فکر می کنن واقعا اینا ساخت ایرانن الان اون یارو که آواکس می خواد هم پیداش می شه :)))
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    3 4
    مرگ بر...ای وای اومدم یه مرگ بر آمریکای انقلابی بگم همچین که تن استکبار به لرزه در بیاد یه دفعه یادم افتاد فانتوم ساخت آمریکاست!!!
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    3 0
    آفرین. اما اینها شفق و قاهر نمی شود. با این هواپیماها حتی جلوی تایفونهای سعودی هم نمی تواند کاری کرد چه رسد به رپتورهای آمریکا. باید به طور جدی سرمایه گذاری روی ساخت جنگنده داخلی را دنبال کرد و البته نفوذی های خرابکار را شناسایی و اعدام نمود. اگر این هزینه جاری دولت که بیهوده دو برابر شد صرف همین تحقیقات نظامی شده بود قطعا الان سعودیها اینطور احساس قدرت نمی کردند.
  • سوخو قاتل داعش ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 0
    ای جان هیلیکوپتر کُبری ___________ مانور پذیر ترین و تنها بالگرد مانور پذیر جهان همین هیلیکوپتر کبری است _ در زمان جنگ خیلی از تانک های عراقی رو ترکوند که خسارات سنگینی به عراق زد این بالگرد سبک و ارزان قیمت که با 12 موشک تاو چه ها که نمیکرد ............ یه تنه یه گردان عراقی رو فلج میکرد ، دمش گرم ، بسیار خوشحالم که ایران اون رو مهندسی معکوس کامل و نمونه طوفان که از اون هم بهتره در میان بهت و خشم غربی ها ساخت ............ تو یه سایت انگلیسی طوفان ایرانی از کبری اسرائيلی مونتاژ کدخدا بهتر در اومد که جای قدر دانی و سپاس داره ........... و اشاره به این شده بود که ایران خودش تنها اون رو ساخته عبارت نو لیسانس به انگلیسی ............. در کل بنظرم نمونه سنگین شده اون یعنی سوپر کبری بایسکی زود تر ساخته بشه تا نشون بدیم هیلیکوپتر سنگین هم بلدیم بسازیم ، خیلیا میگن سوپر کبری خیلی از آپاچی کند و کم سرعت بهتره که فقط بلد راکت پرت کنه ولی سوپر کبری جنگی و چالاکه عین خود کبری و هدف قرار دادن اون غیر ممکنه .......... اصلا از ظاهر خاص و متمایز کبری میشه فهمید که چقدر چالاکه .......... که البته خیلی هم زیبا یا به نوعی قلمی ترین بالگرد جهان است ............ خوش حالم که ایران این بالگرد محبوب که بیش از هر کشوری به ایران وفادار بوده رو داره ، چون ویتنام ترکیه و اسرائيل و کره جنوبی و ....... کبری دارند
  • ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    5 0
    در کنار جت سوخو30 با اون قیمت 35-40 میلیون دلاری ما واقعا نیاز به یه جت سبک مادون صوت یا صاب سونیک بومی 6-7 میلیون دلاری مثل برهان یا کوثر داریم که برای مقابله با گروه هایی مثل داعش النصره جند الله تحریکات مرزی خیلی کاربردی تر هست......
  • سراج ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    فناوری راکت های هدایت لیزری بسیار عالی است. بهترین این مدل هم apkwsاست.دقت بالای هدف گیری تقریبا یه موشک خلافی ارزان قیمت نصیب شما میکنه . نصب این نوع سامانه بر روی شناورها ی تندرو که از راکت های 107 میلی متری به دقت پایین استفاده میشه بسیار بهتر و جان نیرو ایمن تر خواهد بود امیدوارم روی شناورها ی تندرو بجای 107 از این نوع راکت ببینیم
  • اسفندیار ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    عشق است تیز پرواز نه به تحریم آری به آرای باطله پس تا 96 آرای باطله پیروز است
  • علی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 4
    بدا به حال ملتی که تنها به موشک ها و بمب هایش افتخار کند !
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    تلاش جهت ساخت این گونه تجهیزات قابل تقدیر است ولی فکری به حال جنگنده هایی که قرار است این لانچر ها رو حمل کنند هم باید کرد.اطراف ایران رو به روزترین مدلهای اف15،16،35،18،رافال،یوروفایتر و...گرفته. اف4 و 14چهار دهه ارزش عملیاتی چندانی ندارن.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 3
    آفتابه خرج لحیم
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    افرین بر دلاورمردان نظامی کشور که در این زمانه که هر روز خبر مایوس کننده از اقدامات برخی مسئولین خوش باور می شنویم این اخبار بارقه امید را در دلمان روشن نگه می دارد. جاویدن ایران عزیز ما.
  • ایرانی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    ولی یواشکی در میری اونور !!! عراق رو نگاه کن یاد بگیر
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 5
    کلا ایران خیلی عقب است -
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    به خودت جفا میکنی!
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    عالی بود
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 1
    این افرادی که دارند ساخته های بچه های ایرانی را مسخره می کنند، خودشان اهل کجا هستند؟! آمریکایی هستند؟! آقاجان داری خودتو مسخره می کنی!! داری به خودت می خندی!!
  • آریایی اصیل ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    6 0
    ناشناس بی مغز گرامی. از زمانی بهشون میگن اف 4 ایرانی که متخصصان ما بعد از بیشتر از 40 سال هنوز این هواپیماها رو عملیاتی و روی هوا نگه داشتن بدون پشتیبانی کشور سازنده .از وقتی بهشون میگن اف های ایرانی که کشور مادر برخلاف قرارداد پشتیبانی این هواپیماها رو کامل قطع کرد و قطعات رو هم نفروختن و انتظار داشتن ظرف دو سه سال همه هواپیماها زمینگیر بشن و بعد به ریش ما بخندن و بگن دیدید بدون ما هیچ غلطی نمیتونید بکنید ولی بر خلاف انتظارشون این هواپیماها هنوز که هنوزه زمینگیر نشدن حتی تامکتهای اف 14 با تکنولوژی خیلی پیچیده ترشون هنوز پرواز میکنن.از وقتی بهشون میگن اف های ایرانی که آمریکا به عنوان تنها دارنده اف 14 در کنار ایران همه اف 14 هاش رو که هنوز بازنشسته نشده بودن و خیلی از اف 14 های ایرانی جدیدتر بودن رو خورد کرد تا ایران نتونه قطعات رو بخره و زمین بخوره در صورتیکه آمریکا هواپیماهای نظامی بازنشست شده رو هم خورد نمیکنه و اونها رو تو یه پایگاه صحرایی خیلی بزرگ انبار میکنه تا در صورت لزوم از قطعاتشون استفاده کنه یا بتونه بفروشه ولی اف 14 ها رو که جدید بودن رو به خاطر ایران خورد کرد. همینکه بعد از این همه سال این هواپیماهای ایرانی پرواز میکنن خودش مثل مشته تو دهن آمریکا. این هواپیماها بیشتر از آمریکا به ایران خدمت کردن تو جنگ هشت ساله و رکوردهای جهانی زیادی رو تو جنگ جابجا کردن و یه جوری حق آب و گل دارن برای کشور ما و دیگه از ما هستن با هویت ایرانی. پس دفعه دیگه با فکر حرف بزن. البته مشخصه که نه هواپیما میشناسی و نه جنگ رو فقط تو این کانالهای تلگرامی نظامی یه چیزهایی خوندی.
  • آریایی اصیل ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 1
    این اینترنت رو کند ذهن هایی مثل شما هم استفاده میکنن.در ضمن آمریکا اینترنت ارائه میده و سود خودش رو میبره و پول هم میگیره مجانی که نمیده ما و مشرق هم داریم جهت منافع خودمون ازش استفاده میکنیم شما جوش نزن عزیزم.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 0
    ناشناس ۱:۱۲ تازه کشف کردی F4 آمریکاییه؟ تنهایی هم این کشف بزرگ رو انجام دادی؟ چشم نخوری یه وقت
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 0
    ناشناس ۱:۵۱ عزیزم تو برو حمالی آمریکایی ها را بکن بذار ما دلمون با این چیزا خوش باشه
  • آریایی اصیل ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    4 0
    تا ابلهان ترسو و وطن فروشی در ایران زندگی میکنن ما در فقر و بدبختی میمونیم. آخه احمق مگه کشور فقط مال مشرقه؟مگه ناموس تو توی این کشور زندگی نمیکنه؟ اگر خدایی نکرده گوشه ای از کشور دست دشم بیفته مگه این ناموس تو نیست که به خطر میفته؟ اگر ناموست تو خطر تجاوز باشه تخمخ میخری و میخوری و نگاه میکنی ؟؟؟ حماقت تا کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در ضمن اگر به خاطر همین هواپیماها و قدرت موشکی نبود تا حالا صد بار بهمون حمله کرده بودن .فکر میکنی اگر ضعیف بودیم بهمون حمله نمیکردن و بلایی که سر افغانستان و عراق و سوریه و ...آوردن رو سر ما نمیوردن؟؟؟؟؟همون سال 2003 که ما ضعیفتر از الان بودیم جرات حمله نداشتن چه رسد به الان. امیدوارم خدا شفات بده.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مشرق جان، بازی های سیاسی رو بیخیال شو. بچسب به همین اخبار نظامی جان مادرت
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    بله اف 4 ایرانی !!! چیزی که پس از 30 سال تحریم همچنان می پرد لنگه اش در مک دانل داگلاس پیدا نمی شود و همان اف 4 ایرانی است !!! به کوری چشم آمریکا گره های تکنولوژی را یکی یکی باز می کنیم . به امید روزی که پرواز قاهر 313 ها را شاهد باشیم
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 3
    مشرق بازم الکی جو داد راکت ها همچنان راکت هستند، یعنی بدون هدایت فقط امکان تنظیم زاویه راکت انداز فراهم شده که البته دستاورد ارزشمندیه اما به معنی دقیق و نقطه زن شدن خود راکت نیست چون روی خود راکت سامانه هدایت و کنترل نصب نشده که.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    چرخ هم در همه جای دنیا پیدا می شود شما زیر ماشینت نبند چون مربوط به سرمین کفار است
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    شما خانه ات را سفت بچسب سرباز اجنبی وقت تخمه خوردن زن و بچه ات را خفت نکند !!!!
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    چه فایده همش دکوریه، هرگز استفاده نمیشه نمونه اش حجم رونمایی هایی که انجام شده و نحوه استفاده در سوریه رو ببینید
  • سایبر ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    واقعابایدتاسف خوردبه حال کسایی که تلاش جهادگران روجهت تامین امنیت ایران وبازدارندگی دشمن به سخره میگیرن،قطعاازکوته فکریه،وقتی به مجهزشدن درمقابل دشمن سفارش مأکدشده و وقتی نمیدن تجهیزات وبازهم نمیدن بایدبسازیم.8سال جنگ تحمیلی خوب چی کارکردن یه دونه موشک طهرانی مقدم صدام به لرزه درآورد.خدادرهای علم به رویشان بگشاید.
  • ناشناس ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    خدا قوت
  • آریایی اصیل ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    3 0
    این جنگنده ها تو هیچ کشوری بدون پشتیبانی کشور سلزنده عملیاتی نمیمونن و حتی ترکیه و آلمان هم برای ارتقا و پشتیبانی دست به دامن آمریکا و اسرائیل میشن. اگر عقل داشتی میفهمیدی وقتی این جنگنده ها بعد از 40 سال عملیاتی هستن بدون پشتیبانی شرکت سازنده و اورهال میشن و ارتقا پیدا میکنن دست کمی از ساخته شدن در ایران ندارن و ایرانی محسوب میشن.
  • امید ج ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    هر چی جای خودش.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    f14 هنوزم جنگنده خوبیه .
  • زلزال ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    ناشناسی که نمی جنگی همان بهتر که امثال تو نجنگند چون اگر شما روزی به مناطق جنگی بروید که نمی روید قطعا خیانت کرده و از پشت خنجر می زنید وباید کشئر تعدادی را مامور کند تا خیانتهای شمارا پاک کند
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    لعنت خدا به منافقین و دشمنان ایران اسلامی و امیدواریم شرتان هرچه زودتر از روی زمین کنده شود و اگر نادان هستید که دشمنی میکنید هدایت شوید و قدردان زحمات دانشمندان بزرگ ایرانی باشید ایران ابر قدرت جهان است هیچ کشوری در جهان جرات رویارویی مستقیم با ایران اسلامی را ندارد!
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    تایفون ؟! عزیز من جلو اف 16 هم که پایین تر از تایفون هست نمیتونه وایسه
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    ای ول مشرق، الان دیگه وقت حمله به خود آمریکاست تا تلافی نقض برجام رو سرشون دربیاریم. چاپ کن مشرق تا دشمن مثل بید به خودش بیلرزه
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    الان مثلا مزه ریختی؟!!
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    امثال تو چه سیر باشند چه گرسنه در هر صورت کار مفیدی از دستشان برنمی اید
  • aras ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    حرفتون خیلی بی معنیه مثل این میمونه که چون فوتبال انگلیس اختراع کرده از کلمه فوتبال فرانسه یا لیگ فوتبال ایران فوتبال آمریکا استفاده نکنیم ، همه جا باید بگیم فوتبال انگلیس حتی اگه لیگ فوتبال چین در حال برگزاری باشه
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    یه ملخ بزارن روی توربوجت همون میشه. توربوفن فقط سوخت رو بهینه میکنه
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مادون صوت! مافوق صوت دلبندم، فراصوت قربانت شوم!
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    آره خوب، با فلسفه بافی و نگاه دژفرنود دار همین میشه دیگه. قطعاً ایرانی ها تنها به مغز دانشمندان خود افتخار می کنند، شما خودت رو داوطلبانه به اونجایی که باید معرفی کنی، برو معرفی کن!
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    چقدر بی خردی تو ....الان ذوق کردی این کامنت رو گذاشتی؟؟؟
  • شهریار ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    درود بر شرفت خیلی مردی
  • اسفندیار ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    سلاح و زور ابزار زمستان است اما آنجایی که عشق در خطر است ناچار باید به کار گرفت آرای باطله پیروز است
  • علیرضا ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    هرکسی کمی از ساخت جنگنده های پیشرفته بدونه دوتا ضعف بزرگ f4 رو میفهمه! یکی رنگشه که نقاشی شدست و قهوه ایه و بازتاب راداری داره و به راحتی تو آسمون دیده میشه الان همه جنگنده های نسل 5 رو ببینید رنگشون یه نوع طوسی خاص که از فواصل دور تو آسمون دیده نمیشه و امواج راداری رو رد میکنه. بعدیشم اینکه سلاحاش تو محفظه مخصوص نیست به راحتی توسط رادار به کمک سلاحاش دیده میشه ، امواج رادار به طرف موشکاش حرکت میکنن.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    انسان بی غیرت همه چیز دنــیـــا و پــول نیست حتما پوتین دشمن باید رو سینه ات باشه تا بفهمی حتما باید جلوی چشمت به محارمت تجاوز کنن تا بفهمی حتما باید دستت رو بگیرن و از خونت بیرونت کنن تا بفهمی حتما باید بچه یا نزدیکانت کشته بشن تا بری برای مقابله با دشمن تا دشمن حمله نکنه نمی فهمی
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    عقاب ساخت آمریکا ولی با خلبانان و پشتیبانی و به روز رسانی ایرانی که تو جنگ تمام رکورد های جهانی رو جابجا کردن ولی فکر کنم یا عقل نداری یا یه پیچ هم تو زندگیت نبستی که اینجوری ضر می زنی
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 1
    شما ظاهرا می خواهید روحانی رای بیاورد.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 1
    اف 4 های ایرانی به معنی اف چهار های ایرانه چون پولشو دادیم خریدیم خب مال ماست دیگه!!
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    با سلاح های دشمن پز ندیم بهتره ...سلاح هایی که سالهاست در کشورهای دشمن بازنشست شده...و عملا در مقابل جنگنده های نوین کشور های همسایه کارایی نداره...یک نمونش در کیری همین فانتوم با ایگل عربستان زمان جنگ......اون ایگل نمونه اولیش بود الان نمونه اس ای در اختیار داره....و فانتوم های ما فرسوده تر از گذشته...
  • میلیتار ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    ناشناس 12:23 خوبه که آدم به اندازه کافی مطالعه کرده باشه بعد شروع به اظهار نظر بکنه
  • میلیتار ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 2
    فکر نون باشید که خربزه آبه توی نبردهای این عصر نیروی هوایی سرحال و بروز حرف اول و آخرو میزنه حالا هی چنگال عقاب و پلنگ بکنید
  • میلیتار ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    فکر نون باشید که خربزه آبه توی نبردهای این عصر نیروی هوایی سرحال و بروز حرف اول و آخرو میزنه حالا هی چنگال عقاب و پلنگ بکنید
  • مهدی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    ناچار باید گاز گرفت! آرای باطله یا فحش بوده یا نقاشی یا خط خطی!
  • مهدی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    بید بید
  • مهدی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 1
    ایران عقب نیست بعضی از ایرانی ها خیلی عقب مونده هستند. البته ببخشید شما که ژاپنی هستی!
  • مهدی ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    2 0
    تامکت عقاب ایرانه
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    پولشو دادیم
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    اگه اینترنت رو امثال مشرق پر نکنن که شما غربزده جهان رو به گند میکشید
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    صنایع آمریکا با پول غربزده هایی کثل تو پیشرفت کرده
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    این بخش مشرق در مورد این موضوع هست . برای موارد دیگر به بقیه صفحات مراجعه کنید
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    این یانکی ها با اینکه اعتراف کردن +100 میلیون سرخ پوست رو کشتن بازم فکر میکنن کریستوف کلمپ! اولین کسی بوده که قاره ی آمریکا رو کشف کرده!
  • امیرعلی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    این ها فقط روی کبری های ایرانی نصب میشه !!!! این که مشرق گفته روی جنگنده و فلان یکم بادشو زیاد کرده ! در ضمن کبری های ایرانی فوق العاده هستن !!! به معنای واقعی کلمه فوق العاده !!! این راکت ها هم جاگیزین در کبری های ایرانی میشن به احتمال بسیار زیاد !
  • ی ایرانی ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 2
    الله بر قدرت نیروهای تحت امر نائب امام زمان بیفزایید ان شاء الله
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 1
    اصل حکومت ایران = عشق
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    من متوجه نشدم اینا که لانچر راکت معمولی هست. راکت لیزری و پاد و و ایناش کجاست که نوشتین هدایت شونده.
  • سوخو قاتل داعش ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    نمیفهمم چرا ایران هیلیوپتر کبری به عراق تحویل نمیده بهترین وسیله برای تخریب زره پوش ها و استحکامات داعش همین بالگرد های سبک و چالاک کبری هستند چونکه به سختی مورد هدف دوش پرتاب قرار میگیرن و سطح مقطح راداری کمی داره ! خصوصا اگه بدنه آلیاژ سبک و ضد رادار داشته باشه _ در کل برای جنگ های چریکی و نزدیک مثلا در شهر موصل که جنگنده نمیتونه ساکن بمونه و دائم این ور اون ور میره یک هیلیکوپتر سبک و ایستا خیلی بدرد بخوره ، الان عراق میل 28 روسی خریده و استفاده میکنه که خیلی خوب و مجهز است ولی کبری چالاکیش تکه و ایران با این کار قدرت هوایی بالگردی عراق رو افزایش میده و تست خوبی بر عقابان جوان ساخت خودش است _ و مطمئن باشید ایران توانایی ساخت بالگرد جدید و قدرتمند سوپر کبری رو خاهد داشت و فناوریش رو بدست خاهد آورد و مانند طوفان اون رو به تولید انبوه خاهد رساند _ همان طور که با دست خالی این کار رو کرد و حتی ذره ای کمک نظامی از کسی حتی روسبه نگرفت اصلا روسیه چیزی بنام کبری نداره که بخاد فناوریش رو بدست بیاوره و به ایران بده ...............
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    این هواپیماها قبل از انقلاب برای ایران خریداری شدند پس ایرانی هستند
  • مغزمتفکر ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 1
    ایول آواکس هم دارید؟ به کامنت آریایی اصیل گوش نده فضوله کلا
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    اصل حکومت امریکا چیه؟ اون ده هزار تا بمب هیدروژنی یا تحریم کردن کشوری که زورت بهش نمی رسه با هدف سرویس کردن دهن مردمشون!؟ و بعد حمله؟
  • نصیر ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 1
    شماها زمان جنگ هم یا فرار می کردید یا مسخره می کردید شهدا رو
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    امریکایهای زورگو به کلی بمب اتم ما رو تحریم می کنن بعد ما اینطوری مایه خنده اونها میشم تو اصلا ایرانی نیستی بی خاصیت برای کشور
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    امثال توی بی خاصیت برای کشور چه کردن
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    شما فکر خودت هم نیستی
  • ناصر ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    اینها خودشون مسخرن...همه رو مسخره می بینن
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    شما مشرق رو با فحشا طلب اشتباه گرفتی داداش
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    0 0
    برادر گرامی تخمه خور تو از همونایی هستی که جنگ شد عبن نامردا از کشورشون فرار کردن و الان پشت درای اروپا دارن سرما میکشن یا کنک میخورن
  • حجت ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    0 0
    اگه این بمب و موشک نباشه نه گلابی ای برای تو می ماند ننه سیبی برای دیگران
  • امید ج ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    1 0
    اصلا کاربرد نداره. تو شهرا هستن. در ضمن اونا الان تاو و جاولین دارن که قاتل هلیکوپتره حالا از هر نوعش.
  • هادی ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 1
    اون مشکلات هم جای خودش ولی بزرگترین دشمن بیرونی ما آمریکا و بزرگترین دشمن درونی ما منافقین دورو هستند که مناصبی هم دارندو از پشت خنجر میزنند
  • هادی ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    خب از بلاهتت هست که این دو مورد رو با هم در تعارض میبینی
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    0 0
    دوستان..اف4 بمب افکن هست نه رهگیر که انتظار داشته باشید با جنگنده در بیفتد...ما رهگیر های خوبی داریم مثل اف14و میگ29
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    1 0
    سایبر گرامی این مسخره کننده ها کارشون از کوته فکری نیست بلکه از ککی هست که توی تنبونشونه و فرش قرمزهایی که توی دلاشون برای غربیها پهن کرده اند غافل از اینکه غربیها خصوصا یانکی ها اصلا هیچ قوم و ملیتی رو غیر خودشون جزو آدم حساب نمیکنن.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس