تاکنون چند گونه رادار دریایی توسط متخصصان دفاعی نیروهای مسلح به تولید رسیده است که مجموعه رادارهای افق را تشکیل می دهند. این رادارها به منظور پایش محیط دریا به عنوان رادارهای کشتی پایه و ساحلی توسعه یافته اند و توانایی شبکه شدن با سامانه های پدافندی و ردگیری 100 هدف دریایی از ویژگی‌ مهم آنهاست.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رادارهای دریایی به عنوان وسائل ناوبری، تعیین موقعیت شناورها نسبت به خطوط ساحلی و نیز رؤیت کشتی های دیگر به کار گرفته می شوند. در این رادارها امواج با استفاده از خاصیت های فیزیکی خاصی به جای طی مسیر مستقیم، روی سطح منتشر شده و در واقع مسیر انحنای سطح را می پیمایند. به همین دلیل امکان استفاده از آنها در مسافت های خارج از خط دید وجود دارد.

رادارهای پیشرفته امروزی می توانند سرعت اهداف کشف شده را نسبت به محیط پس زمینه محاسبه کرده و با استفاده از روش های پیشرفته پردازش، عملکرد تشخیصی خود را از جریان پیوسته اطلاعات دریافتی از محیط پیرامون ارتقاء دهند. واحد پردازش آنها با تحلیل سیگنال ها اقدام به کشف، ردیابی و نمایش اهداف تحت کنترل کاربر نموده و اطلاعات قابل استفاده برای کاربری های مختلف را به صورت بی‌درنگ (Real Time) تولید می کند.

بسیاری از رادارهای مطرح دریایی در باندهای فرکانسی S و X کار می کنند. بیشتر رادارهایی که با فرکانس های پائین تر از S کار می کنند در زمینه مراقبت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند اما فرکانس های بالاتر برای جمع آوری اطلاعات از هدف مانند موقعیت یابی و ردگیری دقیق به کار می روند. باند S دارای مشخصاتی همچون تفکیک زاویه خوب توسط یک آنتن با ابعاد مناسب بوده و برای کشف هدف های موجود در فاصله متوسط و ردگیری هدف یعنی زمانی که رادار باید هر دو کار را باهم انجام دهد مناسب است.

باند فرکانس X، باند شناخته شده ای برای رادارهای کنترل آتش سلاح ها نظامی و برخی کاربردهای غیرنظامی از جمله هواشناسی و ناوبری است. در این باند فرکانسی رادارها دارای آنتن هایی با اندازه کوچک بوده و برای کاربردهایی که در آنها وزن سبک و جابجایی مورد نظر است نیز مناسب هستند.

استفاده از این 2 باند فرکانسی در کاربردهای دریایی به طور همزمان در یک شناور سبب کاهش احتمال بروز خطای تشخیصی در اثر افزایش ها و کاهش های ناخواسته برد می شود که در برخی شرایط خصوصاً بارش باران، آب و هوای نامساعد، تغییرات چگالی هوا و میزان شوری آب برای آنها پدید می آید. بنا بر این عملاً این دو باند فرکانسی با همپوشانی عملکردی، قابلیت اطمینان بالایی از کسب اطلاعات از محیط اطراف را در تمام شرایط فراهم می آورند.

تاکنون چند گونه رادار دریایی در ایران و توسط متخصصان دفاعی نیروهای مسلح به تولید رسیده است که مجموعه رادارهای دریایی افق را تشکیل می دهند. این رادارها به منظور پایش محیط دریا به عنوان رادارهای کشتی پایه و ساحلی توسعه یافته اند. این رادارها توانایی شبکه شدن با سایر سامانه‌های راداری و پدافندی و اتصال به سامانه‌های کمک ناوبری از جمله Speed Log و GPS را داشته و توانایی ردگیری 100 هدف دریایی از جمله ویژگی‌های مهم آنها است.
 
 رادار افق ایرانی

یک گونه از رادار افق و سامانه های نمایش و کنترل آن

این رادارها با رویکردهای جدید طراحی برای افزایش قابلیت های عملکردی و سهولت کاربری توسط انسان ساخته شده اند و از روش های دیجیتالی نرم افزار-پایه برای پردازش سیگنال ها استفاده نموده و در عین حال قابلیت شبکه شدن با سایر سامانه ها را نیز به خوبی دارند.

یکی از نمونه‌های رادار افق در باند X کار می‌کند که برخی از مشخصات عملکردی آن شامل توان ارسالی 25 کیلووات، سرعت چرخش آنتن 24 یا 42 دور در دقیقه به صورت 360 درجه و برد اسمی 96 مایل دریایی معادل 177.6 کیلومتر است. نمونه باند S رادار افق نیز با همین مشخصات دارای توان خروجی 30 کیلووات و سرعت چرخش 26 یا 45 دور بر دقیقه است. دقت تشخیص این رادارها در برد، معادل 1% اعلام گردیده که در بیشینه برد اسمی آنها در حدود 1.7 کیلومتر خواهد شد.
 
این رادارها همچنین به الگوریتم های جدید پردازش سیگنال به منظور بهبود نسبت سیگنال به نویز و کاهش نرخ هشدار غلط مجهز بوده و با استفاده از روش های پیشرفته با کنترل این نرخ هشدار، از اشباع سامانه جلوگیری می کنند.

رادارهای مراقبت ساحلی باند X و S ایرانی توانایی ردگیری اهداف در تمام برد آشکارسازی خود را داشته و می توانند اهداف را بر اساس هویت داده شده از سوی کاربر به آنها شامل اهداف خودی، دشمن و ناشناس، شماره گذاری خودکار، دسته بندی و فیلتر کرده و Guard Zone منطقه ویژه اختصاصی برای هر هدف دلخواه با محدودیت در ورود و خروج آنها تعریف کنند.

رادار افق ایرانی
یک نمونه رادار مراقبت ساحلی باند X ساخت ایران به همراه سامانه نمایشگر و کنترل آن

این رادارها همچنین می توانند اهداف را بر روی نقشه جغرافیایی منطقه نمایش داده، پارامترهای کشف شده از اهداف را به سامانه های دیگر به صورت خودکار و انتخابی ارسال کرده ، موقعیت آتی هر هدف برای هر زمان دلخواه را پیش بینی و سابقه موجود از هر هدف منتخب را ذخیره کرده و بعداً نمایش دهند.

به گزارش مشرق، بر اساس تصاویری که در هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی ایران در جزیره کیش به نمایش عمومی در امده بود، رسما اعلام شده است که "رادار افق" بر روی برخی شناورهای کشورمان نصب شده است. همچنین در همین تصاویر مشخص است که راداری به نام افق 2 نیز طراحی و ساخته شده است که نشانگر ایجاد یک زنجیره و خانواده از این نوع رادارها در نیروهای مسلح کشورمان است.

{$sepehr_album_35482}

با توجه به اینکه این رادارهای دریایی قابلیت نصب روی انواع شناورها را دارند، توانایی قابل توجه آنها در کشف تعداد بالای اهداف، قابلیت‌های شناورهای رزمی کشورمان را در اطلاع از موقعیت اطراف بسیار افزایش خواهند داد. در واقع علاوه بر نصب رادارهای دریایی بر روی تولیدات جدید دفاعی کشورمان، این رادارها بر روی انواع شناورهای بازسازی و بهسازی شده نیز نصب می شوند. از سوی دیگر با توجه به اینکه یکی از سامانه های استفاده کننده از این رادارها، سکوی های پرتاب ساحلی موشک های ضد کشتی است، هماهنگی و شبکه شدن این رادارها روی شناورها و سکوهای پرتاب موشک، می تواند در اصابت هرچه سریعتر و دقیق تر موشک ها به اهداف، نقش ویژه ای ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ناشناس ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    بایدلرزه بر جان سعودی ها بندازیم
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    زودتر جنگ بشه ببینیم با این همه ادعا چند مرده حلاجید....
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    این گزارش قدیمیه
  • علیرضا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    بسیار عالی است از زحمات شما متشکریم، ولی باید پیشرفت در مسیر را سرعت بخشید
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق با درج این گزارش میخواستی به کی پیام رسانه ای بدی؟
  • علی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    نیازی به جنگ نیست کوچولو. گر در خانه کس است یک حرف بس است. اگر چشمی برای دیدن میداشتی و قرار بود چیزیرو ببینی شکار آرکیو 170 آمریکا. پهباد اسرائیل. و دهها مواردی که تو در موقعیتی نیستی که در جریانش قرار بگیری از مواردی برای درک قدرت پدافندی ایران هستند.در ضمن امنیتی هم که داری در حالیکه چهار گوشه کشورت درگیری و جنگ هستش نمونه دیگه برای درک قدرت و از مولفه های قدرته. برای درک خیلی از چیزها نیازی به دیدن مستقیمش نیست فقط کمی هوش لازمه.کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صدسال دیگه هم نمیتونند پرنده ای مثل آرکیو 170 رو حتی با تجهیزات خارجی شکار کنن.پس کمی چشمات رو باز کنی برای دیدن قدرت ایران میبینی که نیازی به جنگ نیست.
  • علی ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام و خسته نباشید حضور مسئولین مشرق.با احترام میخاستم ازتون تقاضا کنم یه گذارش از وضیت جنگنده قاهر313 بگیرید. سال گذشته مسئول پروژه قاهر آقای پروانه اعلام کرده بود که این پروژه تا اواخر سال 94 عملیاتی میشه و به اطلاع عموم میرسه ولی هیچ خبری نشد. از مشرق عزیز میخاستم خاهش کنم که یه گذارش از شرایط این پروژه برای مردم ایران بگیرن. ازآقایونی که این کامنت رو میخونن کسی خبر نداره وضعیت قاهر آخرش چی شد؟ اصلا عملیاتی میشه یا گذاشتنش کنار؟
  • مغز متفکر ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    1 0
    آواکس از اوجب واجبات است.
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق چیزی که کمداریم ماهواره است تا مجبور نشیم برای شناسایی منظقه عملیات انجام بدیم یا از هواپیمای بدون سرنشین استفاده کنیم
  • افشین تهران ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    احسن به صا ایران.
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه اینها نبودند دشمن می آمد پیش تو و مجبورت می کرد برای جهاد نکاح . معلوم هست بد جور عقده داری. تا گور شود هر آنکه...
  • ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    از لحن و طرزت معلوم بهایی مزدور هستی . وهابی و بهایی هر دو دوقلوهای نامشروع انگلیس مرگتان باد.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    لازم نیست جنگ بشه.شما کافیه نگاهی به وضعیت منطقه و پیروزی های رزمندگان اسلام بیندازین تا خیلی چیزها براتون آغشکار بشه.
  • آذری ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق جان هر روز از پیشرفت های تسلیحاتی کشورمان گزارش بده تا لزره به جان دشمنان مخصوصا شیخکهای جیبی خلیج فارس ابدی بیاندازیم.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    سایت مشرق !!! دشمن نفست را با چی رصد می کنی ؟ هیهات هیهات که رصد کنی
  • کیان ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    سعود که چیزی نیست، خودشون هم می دونن، ولی این بدبختها سربازهای پیاده آمریکا و غرب برای فرسایش ایران هستند.
  • مقداد ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    الان باز یکی میاد با پسوند "تهرانی" عقده گشایی میکنه تو کامنت ها !!
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    در حال حاضر مشکلی برای محفظه‌ی سلاحش که داحلی هست پیش اومده. به زودی عملیاتی میشه
  • ناشناس ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    آر کیو 170 به دلیل نقص فنی از کار افتادن یکی از شتاب سنجها فرود اشتباهی داشته است اینو هر کارشناسی می دونه دوم بهترین راداری که ایران تولید کرده به پای رادارهای جنگ جهانی دوم هم نمی رسد.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    دوستمون راست میگه زودتر جنگ بشه تا توهم شما خوب بشه....
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    جنگ لازم نیست .........نشنیدی می گن چوب را برداری گربه دزده حساب کارخودشو می کنه
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    من فک کردم شبکه افقُ میگه!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر آقا علی
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    یکی دو سالی میشه ماهوره به فضا نفرستادیم!
  • محمد رضا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    باشه تو اینطوری فکر کن،اتفاقا این برای ما بهتره.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    گیریم حرف شما درست موتورش خراب شده ارتباط اش که قطع نمی شد با خرابی موتور این هواپیما سیستم خود انفجاری داشته اگر حرف شما درست بود منفجرش می کردن !!! دوم یه چیزی رو که ما نمی تونستیم ببینیم بعد از این که افتاده چطور سریع رفتن بالهاش رو جدا کردن و با هلی کوپتر بردنش ؟؟؟؟ حتما باید یه فرود کاملا سالم داشته باشه که باورتون بشه !!!
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    شما تو همین توهمت باش ولی اون دشمنی که باید بدونه می دونه
  • حسین ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    یبار جنگ شده شما هنوز متولد نشده بودی
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    سیستم عامل ویندوز!!!!؟؟؟ برنامه سوتر سیستم عامل های ناشناخته رو هک میکنه، اینکه دیگه دست خودشونه
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    آخه ابله! اگر فرود اشتباهی همچین پهباد مهم و پنهان کاری به یک شتاب سنج ربط داشت چرا طراح های احمقش براش 3 تا شتاب سنج نذاشتن که اگر یکیش خراب شد دو تای دیگه از "فرود اشتباهیش" جلوگیری کنه؟ تازه چرا باید خراب شدنش حتما رو خاک ایران اتفاق بیفته؟ تو کارشناس نیستی!
  • حسین ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    سعودی آخه عددی هست که این تجهیزات را برای اونا به کار ببریم؟ من فکر کنم بچه‌های دو سه‌تا حوزه مقاومت ما بتونن کاخ شاهشون و ساختمانهای دولتیشون را به راحتی‌ تصرف کنن و حکومتشون را کنار بزنن اگه بخوان.
  • علی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام. و همینطور درود بر شما برادر ایرانی ناشناس.سپاس از لطفتون.من فقط بخش کوچکی از واقعیت رو گفتم.بعضی از افراد چون خودشون از هوش کمی برای درک حقایق برخوردار هستند فکر میکنند که چون قادر به فهم فلان واقعیت نیستند حتما دلیل بر نقصان و چالش اون واقعیته! در حالیکه خیلی اوقات برای درک واقعیتها فقط کمی هوش. انصاف و البته عدم غرض ورزی لازمه که خیلیها از داشتنش محرومند.این آقا باید بدونه که اگر ایران قدرتی نمیداشت عربستان که اصلا به حساب نمیاد مطمئنا اربابش آمریکا به مراتب حریثتر بود برای حمله نظامی به ایران.ولی همین آمریکاییها تو خلیج همیشه فارس به نشانه ادب و احترام ناشی از ترس دستشون پیش بچه های سپاه به سینشونه.
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    ناشناس 09:26 حالا شما صحبت کن بدون سلاح رونمایی بشه، همین که پرواز کنه فعلا کافیه، کم کم محفظشم درست می‌کنیم...
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    با رادار باند بصیرت
  • hossain ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    بچه ترسوی وهابی را براش باتلاق یمن بسه، خودشو به دامن ننه اش آمریکا چسبانده
  • علی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    عجب!!!!!! پس یه پهباد فوق پیشرفته به خاطر یک شتاب سنج از کار میفته!سقوط میکنه! سیستم خومد انفجارش عمل نیکنه! و فقط هم توی مرزهای ایران این اتفاق میفته!!!!؟ و از همه جالبتر اینکه هیچ طورش هم نمیشه! و هیچ کدوم از نمونه های دیگر این پهباد هم به قول ایشون همچین سابقه ای در خصوص این مشکل فنی نداشتن! خبلی عجیبه! پس پهباد اسرائیل هم خوش موشک به خودش زد! پهبادهای اسکن ایگل آمریکایی هم که تو خلیج فارس شکارشون برای سپاه مثل زدن گنجشک با تیرکمون شده بود هم حتما نفتشون تموم شده بود! جناب ناشناس به خدا اگه همچین کارشناسی نمیکردی خیلی سنگین تر بودی!
  • علی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    خدارو شکر. میدونید این پروژه قاهر میتونه یه سلاح استراتژیک برای ایران باشه و در اینده با تولید نسلهای بعدی این جنگنده ایران رو در ردیف بالاترین کشورهای دارنده جنگنده های رادارگریز قرار بده.ایران در کنار موشکهای نسل جدید به یک پرنده قابل اعتماد که اتفاقا تولید کاملا بومی داشته باشه نیاز داره.و ساخت قاهر در واقع راه رو برای شروع این چشم انداز باز میکنه.ساخت جنگنده های در این سطح به لحاظ برخوردار بودن از انواع و اقسام تکنولوژیها و تخصصها میتونه به بومی شدن خیلی از تخصصها و رشته های پیشرفته علمی در ایران منجر بشه و از همه مهمتر تبدیل بشه به یکی از مولفه های قدرت در این منطقه که بسیار برای ایران لازم و ضروریه.
  • علی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    با گفتن همین واقعیات و بر ملا کردن دست دشمنان ایران و بدخاهان ایران و نظام. تو بهتره به فکر نفس خودت باشی که یه موقع ازونور بوم نیفتی.
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    پهپاد اسکن ایگل رو چی میگی که بعد آرکیو 170 سالم نشوندیمش زمین نکنه اینم اشتباهی فرود اومده!!!اول میگفتن روسیه نشونده این پهپادو!!!روسیه اگه راست میگه همون اس 300 رو بهمون بده ما ازش نخواستیم پهپاد بیاره پایین
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    راست میگن بچه ها بعضی اقایون بایدیه چیزایی را باور کنن وتا دندوناشون نشکسته دست از خشم و فشار بیش از حد به خودشون بردارن.برای سلامتی بده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس