طبق جدیدترین اطلاعات، طول کلی ناو آموزشی «خلیج فارس»، حدود یک و نیم برابر جماران یعنی حدود 150 متر و وزن آن در حدود 5 برابر جماران یعنی 6 هزار و 500 تن خواهد بود. همچنین این ناو توان پیمایش 8 هزار مایل دریایی را دارد که بیش از 14 هزار کیلومتر خواهد بود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن به یک «نیروی راهبردی» نیازمند به خدمت گرفتن تجهیزات جدیدی است که با شدت گرفتن تحریم همه جانبه نظامی، تنها با اتکا به توان داخلی امکان تأمین آنها را خواهد داشت.

ثمره شیرین اتکا به توان داخلی، پیش از این در پروژه ساخت ناوشکن موج مشاهده شده بود که اولین نمونه آن با نام جماران، سی ام بهمن سال 88 رسما با حضور رهبر معظم انقلاب عملیاتی شد و به زودی وارد هفتمین سال خدمت خود خواهد شد، در حالی که چند نمونه دیگر از رده جماران و رده های بالاتر در حال ساخت است.

یکی از نیازهای نیروی دریایی به عنوان یک نیروی تجهیزات محور، در اختیار داشتن ناو آموزشی-رزمی است که برای تکمیل آموزش‎های افسران مختلف خدمت کننده در شناورهای دریایی مورد نیاز است. تاکنون برای مأموریت‎های آموزشی از برخی ناوهای پشتیبانی نیروی دریایی استفاده می‎شده که با توجه به عدم طراحی آنها برای نقش آموزش، نیاز به ناوی با توانمندی مذکور به وجود می ‎آید.

ناو
ناو خارک که بخش بزرگی از آموزش فرامنطقه ای پرسنل جوان نداجا را بر عهده دارد

به علاوه این ناوها فاقد سامانه ‎های موشکی مختلف شامل سطح به هوا و سطح به سطح و اژدر بوده و تنها برخی امور آموزشی توسط آنها قابل پوشش بوده است.

همچنین از نظر قابلیت پذیرش افراد و میزان برد، فقط ناو بزرگ خارک تا کنون برای مأموریت‎های آموزشی فرامنطقه‎ای اعزام شده در حالی که برای نیروی دریایی راهبردی حضور افسران جوان در چنین مناطقی نیز لازم است. این در حالی است که با توجه به تحریم‎های نیروهای مسلح کشورمان امروزه دریافت شناورهای رزمی و آموزشی بزرگ از کشورهای دیگر تقریباً ناممکن است.

تایید رهبر انقلاب بر پروژه لقمان و ساخت ناو آموزشی خلیج فارس

تا اینکه امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طراحی پروژه مهمی به نام "لقمان" خبر داد که با هدف ساخت ناو منحصر به فرد آموزشی رزمی منطقه در حال انجام است و گفت: «خلیج فارس» یک ناو آموزشی است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه بخش اعظمی از آموزش‌ها علاوه بر جنبه تئوریک، جنبه عملی دارد و دانشجو حتما باید برای دریانوردی، چندین روز به آبهای آزاد برود و در صحنه عمل، آموزش ببیند.

برادر بزرگ «جماران» آماده سفرهای 14 هزار کیلومتری می‌شود +عکس
تشریح طرح ناو خلیج فارس در محضر فرماندهی معظم کل قوا

سیاری در این گفتگو خاطرنشان کرده بود که "طرح ساخت ناو «خلیج فارس»، 28 شهریور سال 91 در مراسم دانش آموختگی دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر خدمت فرمانده معظم کل قوا ارائه شد و ایشان نیز آن را تایید کردند."

علل نیاز به یک ناو آموزشی مجهز و بزرگ در نداجا

کشورمان ایران با وجود سابقه تاریخی در ساخت کشتی‎های بزرگ در زمان خود و اجرای مأموریت‎های فرامنطقه‎ای توسط نیروی دریایی در چندهزار سال گذشته (مانند نبرد ماراتن)، در بیش از یک صد سال اخیر از فناوری‎های نوین مورد استفاده در عرصه ساخت کشتی‎ها محروم بوده و در نتیجه هیچ گونه سابقه‎ای در ساخت کشتی‎های نظامی پیشرفته نداشته است.

اما در میانه دهه 1370 و با دستور و تأکید مقام معظم رهبری کار مطالعه، طراحی و ساخت ناو رزمی چند منظوره با قابلیت حمل بالگرد آغاز شد که در قالب پروژه موج به ساخت ناوشکن (ناو محافظ) جماران منجر شد. چند سال پس از آغاز کارهای مطالعه و طراحی این پروژه، فعالیت‎های مشابهی برای ساخت ناوچه‎های رزمی معروف به رده سینا نیز در کشور آغاز شد که امروزه در شمال و جنوب کشور در حال ساخت است و چندین فروند از آنها به خدمت عملیاتی در آمده است.

از سوی دیگر تجربه ساخت شناورهای غیرنظامی بزرگ نیز در چند سال گذشته با طراحی و ساخت 2 فروند از کشتی‎های باری اقیانوس‎پیمای 185 متری و بیش از 37هزار تنی «ایران-اراک» و نفتکش‎های غول پیکر 250 متری و 113هزار تنی از رده «افراماکس» در کشور به وجود آمده است که پایه‎ای دیگر برای طراحی و ساخت سریع ناو عملیاتی-آموزشی خلیج فارس می‎تواند باشد.

بنا بر این هر چند طراحی و ساخت ناوی به بزرگی خلیج فارس، حرکتی در رده‎ای بسیار بالاتر از ناو جماران محسوب می‎شود اما با ترکیب توانمندی و تجارب طراحی و ساخت چند رده شناور رزمی و تجربیات موجود از ساخت کشتی‎های بزرگ در صنعت دریایی کشور از هم اکنون نتیجه‎ای شایسته برای این تلاش عظیم قابل تصور است.

ناو

ناو
جدیدترین توضیحات ناو خلیج فارس که توسط نداجا منتشر شده است

اما مدتها بود خبر و توضیحات جدیدی از روند طراحی و ساخت این ناو منتشر نمی شد تا اینکه خبرنگار مشرق در حاشیه هفدهمین همایش صنایع دریایی در جزیره کیش، به توضیحات مستندی در خصوص این پروژه مهم دست یافت. بر اساس این مستندات، طول کلی این ناو حدود یک و نیم برابر جماران یعنی حدود 150 متر و وزن آن در حدود 5 برابر جماران یعنی 6 هزار و 500 تن خواهد بود. همچنین این ناو توان پیمایش 8 هزار مایل دریایی را دارد.
 
بر اساس تصاویر، کشتی رزمی-آموزشی خلیج فارس قابلیت پذیرش بالگرد را بر روی عرشه مخصوص آن در پاشنه ناو داشته و دارای آشیانه مخصوص (هنگر) برای استقرار بالگرد است که امکان حمل ایمن و حفاظت از بالگرد را در هر گونه شرایط فراهم می‎کند. از سوی دیگر، با توجه به طراحی صورت گرفته، مشخص است که متخصصان دفاعی کشورمان، برنامه ویژه ای برای کاهش شناسایی این شناور بزرگ توسط رادارها و اصطلاحا پنهانکاری و رادارگریزی این ناو دارند.
 
طبق مستندات قبلی درباره این پروژه، علاوه بر رادارهای سطحی دوربرد، این ناو از رادار مشابه رادار آرایه فازی عصر که اخیراً رونمایی شد نیز بهره می‎برد. برد رادار عصر برای اهدافی با سطح مقطع راداری 4 متر مربع دستکم 200 کیلومتر است و قابلیت ردگیری 1000 هدف را به صورت سه بعدی دارد. بنا بر این از نظر کیفیت و کمیت سامانه‎های موشکی، ناو بزرگ خلیج فارس در سطحی قابل مقایسه ناوهایی مانند جماران و سهند خواهد بود.

به گزارش مشرق، هر چند نوع سامانه دفاع نقطه‎ای مورد نظر برای ناو خلیج فارس مشخص نیست اما قاعدتاً نوعی از توپ‎های دارای نواخت تیرِ بالا، عنصر اصلی آن خواهد بود. همچنین تا زمان ورود به خدمت این ناو که در حدود سال 1396 یا 1397 تخمین زده می‎شود ممکن است انواع بهبود یافته رادار عصر، موشک‎های کروز ضد کشتی دوربردتر و نیز موشک‎های سطح به هوا مانند صیاد-2 به فهرست تسلیحات آن افزوده شود. خصوصاً موشک‎هایی مانند صیاد-2 که برد بیشتری دارند و سامانه کنترل آتش آنها امکان درگیری با چند هدف را فراهم می‎کند برای افزایش منطقه امن برای ناو ارزشمند خلیج فارس بیشتر مفید خواهند بود.

در این نمایشگاه، مواردی چون بومی سازی دانش طراحی شناورهای بزرگ نظامی، رفع وابستگی به حضور کارشناسان و شرکت های خارجی در طراحی شناورهای نظامی بزرگ، تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص از نخبگان دانشگاهی و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاههای صنعتی کشور به عنوان دستاوردهای این پروژه ذکر شده است.

ناو
ماکت بزرگ ناو خلیج فارس

همچنین غرفه نداجا در نمایشگاه بین المللی کیش اعلام کرده است که اقداماتی چون طراحی هیدرولیک شناور، طراحی سازه ای شناور، جانمایی عمومی و ماشین آلات اصلی و فرعی و نیز طراحی سامانه های سلاح، نهایی شده است.

امیر رستگاری معاون وزیر دفاع و رییس سازمان صنایع دریایی نیز در گفتگویی کوتاه با مشرق با بیان اینکه از روند دقیق ساخت این پروژه به علت انجام آن در نیروی دریایی ارتش مطلع نیست، گفت: تا آنجا که مطلعم، کار ساخت آن از سال آینده آغاز می شود.

با توجه به اصل طراحی ناو رزمی و آموزشی خلیج فارس اجرای مأموریت در آب‎های آزاد، این ناو با آخرین فناوری‎های صنعت دریایی کشور برای مقاومت و دریانوردی طولانی و مطمئن در آب‎های فرامنطقه‎ای مانند اقیانوس آرام ساخته خواهد شد؛ ناوی که ساخت آن، تراز این صنعت کشورمان را در جهان بالا برده و با وارد خدمت شدن به نیروی دریایی راهبردی کشورمان، ایران را پس از روسیه و چین و بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه به عنوان یکی از غول های دارنده و البته سازنده چنین شناور رزمی بزرگی تبدیل خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 120
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • علی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    انگار طرح به کلی عوض شده
  • امیر ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ژاپنی ها و کره ای خیلی جلوترند حتی هند کره ای هام همین الان از این بالاتر هم ساختن البته اینا از ارزش حرکت مثبت و رو به جلو ایران کم نمیکنه خبر خوبی که گفتید اینه که نیروی دریایی خارج از وزارت دفاع ناو رو میسازه که این خیلی عالیه وقتی مدیریت پروژه با خود ارگان یا نیرو باشه رشد همچین پروژه هایی نه تنها بیشتر میشه بلکه نشونه نهادینه شدنشم هست دقت کردین ماکتم خوب میسازن اینم نیاز به دانش خاصی داره تا اونجایی که من میدونم جز مراحل مهم پروژه هست کارشون عالیه بعد اینکه تشکر از مشرق که خبرا رو اینجوری سریع شکارمیکنه بخاطر همین دوسش دارم
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 1
    آمریکا آمریکا ما داریم میاییم. البته نه برای ددر دودور ! برای محو کردنت از روی کره زمین
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    کشوری که صنعت و زیربنای توسعه یافته نداشته باشد،دنبال کردن چنین طرح های نظامی،دورریختن سرمایه های ملی است ناو و ناوشکن و هواپیما و بالگرد،موشک نیستند که بتوان تکتولوژیش را از کشور ایکس و ایگرگ قرض گرفت یا با کار و سرمایه گذاری بیشتر بر روی آن به نتایجی رسید امروزه حتی کشوری مثل روسیه ساخت ناوهای بالگردبر را به اروپا سفارش میدهد،بعد در کشور ما ....
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    یا علی مدد......
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ایران با ساخت این کشتی از کره جنوبی در ساخت کشتی‌های بزرگ بالاتر خواهد رفت؟؟؟؟؟ کره جنوبی الان با دراختیار داشتن ۴۱ درصد از کل بازار ساخت کشتی در جهان، بزرگترین سازنده کشتی دنیاست. ۴۱ درصد کل بازار کشتی‌سازی!!!
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آفرین به ایرانیان
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    درود
  • حسین ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آفرین بر دریادلان دلاور مایه افتخارید خداوند به امام خامنه ای عزیز طول عمر عطافرماید تا روز به روز شاهد اقتدار بیشتر ایران اسلامی باشیم
  • مغز متفکر ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آواکسه ؟! =D
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    خداقوت دریادلان افسر و ملوان و تکاور و مهندس و طراح و . . . انشاء الله درد و بلاتون بخوره تو سر هرچی مفت خور نفت خوره که زندان هم رو صرافی کردن .
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    زنده باد دانشمندان ایران
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ای بابا، طراحی و توسعه سلول پرتاب عمودی برای شلیک موشکهای پدافندی نظیر صیاد-2 و حتی موشکهای کروز برای نیروی دریایی از نون شب واجب تره....... کاشکی این طراحی باز دستخوش تغییرات بشه!
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    مقیاس کلا تو ایران فرق میکنه به ناوچه میگیم ناو
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دلاورمردان دست مریزاد.
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    یه "ناوشکن" هم اندازه و وزن این با رآکتور اتمی بسازیم برای جنوب عالی میشه
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    بارک الله هر وقت انقلابی فکر کردیم و بجای حرف، عمل کردیم موفق بودیم تحریک که هیچ اخم کدخدا هم نتونسته کلوی پیشرفت ما رو بگیره
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آفرین هر چه بیشتر بهتر
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    این دفعه نفر اول نشدی!
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آخه چرا یه کاری نمکنن که بتونیم از روی این کشتیهامون عماد یا فاتح313 هم بتونیم شلیک کنیم.
  • قاسم ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    برادر عزیز!ما تحریم هستیم،هند و کره وژاپن که تحریم نیستند.هنر اینه که با دست خالی از هیچ همه چیز بسازی.
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    یک کپی تابلوتر از این نبود!! رادارگریز!!خخخخخ
  • امیر ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دور ریختن سرمایه های ملی وصله ناجوریه.. در حالی که ما تحریم هستیم و سالانه سرمایه های کلانی توی صنایع نظامی و تسلیحاتی هزینه میشه و نیاز کشور به تسلیحات و صنایع نظامی خودکفا و غیر وابسته برای داشتن اقدار نظامی و امنیت غیر قابل انکاره...در واقعا این ارزش افزوده هست نه دور ریختن سرمایه... ما اگه خودمون نسازیم باید ده ها برابر همین هزینه رو صرف خرید ضعیف تر و دست چندم تر از این تسلیحات کنیم... ظاهرا به این موضوع توجه نکردی دوست من...
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوست عزیز شما در آسمان ها سیر می کنید. ایران در تحریم شدید قرار دارد شما یک نگاه به کشورهای تولید کننده صنایع نظامی دریایی بندازید. شاید متوجه بشید که امکان تهیه سلاح های مورد نیاز وجود ندارد وگرنه همه می دونند که معقول و به صرفه تر این که سلاح ها رو تهیه کرد (ونیازی به اختراع چرخ نیست). در ضمن جهت اطلاع شما باید عرض کنم که بسیاری از پروژه های تحقیقاتی که کشورهای پیشرفته به آن دست یافتند توسط صنایع نظامی سرمایه گذاری می شوند چرا که این هزینه ها برای شرکت های خصوصی بی معنی است و این صنایع نظامی است که با بودجه های دولتی این امکان رو فراهم می کنند و در تولید تکنولوژی نقش حیاتی دارند. نکته جالب موضوع اینه که همین صنایع نظامی پس از اینکه نوع پیشرفته تر آن تولید میشوند ،مدل قدیمی به بخش صنعت منتقل می شود و در راه رفاه و آسایش مردم کشور استفاده میشوند. برای تنویر افکار عمومی یک نمونه رو مثال می زنم: یک زمانی سنسور های حرارتی جزو صنایع نظامی محسوب می شد، و لی در حال حاظر شما می تونید آن را دریک بازی رایانه ای ببنید(بازی های کینکت) و هزاران مورد دیگر. پس اما نتیجه اینکه سرمایه ای دور ریخته نشده، بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدتبه حساب می آید. اما در مورد روسیه که ناو هواپیما بر را از کشور فرانسه تهیه کرد و این کشور به دلیل تحریم آن رو به روس ها تحویل نداد. شما با همین مثالی که زدید جواب خودتون رو دادید. و در این شرایط که روس ها به این ناوها نیاز دارند دستشون خالی مونده . نکته دیگر در مورد روس ها اینه که آنها دارای تکنولوزی ساخت هستند و لی صرفه رو در این دیدند که به کشور فرانسه سفرش بدهند که نتیجه این صرفه جویی را هم دریافت کردند. و در پایان باید اشاره کنم که هرکس که امروز دوست صمیمی ماست ، ممکن فردا دشمن سرسخت شما باشد ،پس بهتر طوری رفتار کنید که فردا پشیمان از کرده خود نباشید.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    خب اگه دوس نداری از کشتی پیاده شو....ولی جایی که پیاده میشی سرابه
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    به نظرت ظریف میفروشتش؟؟
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    واقعا منطقی بود سوء مدیریت همینه دیگه...
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    فقط یکی از شکرن‌های سازنده کشتی در کره جنوبی (هیوندا) به طور میانگین هر ۴ روز یک کشتی به ارزش میانگین ۸۰ میلیون دلار رو به آب میندازه اون‌وقت میای میگی ما از کره بالاتریم؟؟ حرف زدن راحت است.....
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    راه حل؟
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    مقیاس درست این که ناو بتونه تو دریا حرکت کنه ، که ناو یا ناوچه های ما حرکت کنند. نه مثل ناو آمریکایی که جدیدا با کشنده رسوندش به ساحل
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    از آمریکا نشستی داری چرت و پرت میگی ما آمریکا رو زیر پامون گذاشتیم پسر خوب در ضمن موشک های ایران کاملا بومی و منحصر به فرد هستند پس دوغتو بنوش
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    گیر دادی به آواکس
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آره آره تو خوبی آفرین دست بزنید واسش
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آخه کجای دنیا از رو ناو موشک بالستیک شلیک میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    خوبه عاليه دست تمام كساني كه اين را ساختند درد نكنه ولي حداقل در كنار اش دو تا ناو پيشرفته هم بسازيم يا نميتونيم بسازيم بخريم كه وقتي رفتيم خليج عدن با ناوهاي ائتلاف عربي روبرو شديم سر از جيبوتي در نياريم.
  • ایرانی جهانی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تو این صقحه چندتا عکس و منوجه نشدم کدام ناو خلیج فارس است؟پروژه ساخت از سال 91 شروع شذع یعنی حدود سه سال! ذر ضمن درهیچ کدوم از عکسها ویژگی رادراگریزی یا لاقل کاهش سطج مقطع رادرای لحاظ نشده. الان نزدیک سی سال از این مباحث میگذره..
  • آزیتا ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    پیشرفت در نیروی دریایی فوق استراتژیک هست..امریکایها عملا با توان دریاییشون بود موفق شدن تحریم های نفتی و صادراتی ایران رو کنترل کنن... ایران اگر یک نیروی دریایی بزرگ و چند ناو هواپیمابر داشت هیچ کسی جرات تحریم دریایی و نفتی ایران رو نخواهد داشت چون آن وقت ایران هم توسط یک نیروی دریایی و هوایی قدرتمند خود جلوی حرکت کشتی های تجاری دشمن رو می تونست بگیره
  • دکتر ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    کشوری مثل ایران پایین ترین بودجه نظامی رو در بین همسایگان قدرت طلبش مثل اعراب و ترکیه داره بودجه ای برابر بحرین...
  • مرتضیsk ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ناشناس ۰۰:۱۳ آخه این چه منطقی برادر ! سرمایه ملی اگر برای امنیت خرج نشود پس برای چی خرج شود ؟ لابد انتظار هم داری اقتصاد در فضای نا امن کشور رشد هم کند (اگر نگاهی به کتابهای اقتصاد کشوراهای X , Y هم بندازی برحسب منطق امنیت است که اقتصاد شکوفا می گردد) صنعت و زیربنای توسعه یافته در قسمت کشتی سازی کشور را میتونی در صنایع عظیم کشتی سازی بندرعباس ، بوشهر ، بندرانزلی مشاهده کنی کشور روسیه هم فقط اسکلت و موتور ناو از خارج وارد می کند و مابقی تجهیزات ساخت داخل است و به این دلیل است که ساخت اسکلت و موتور ناو در بیرون کشورش کم هزینه تر و ارزانتر است و نه اینکه تکنولوژی ساخت را نداشته باشد ، همین سیاست در مابقی کشورا از جمله ایران در دیگر صنایع اجرا می گردد .
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    هنر اینکه نگذاری دستت خالی شه نه دنبال حداقل بودن تو دربدری باشی
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    با یه قایقو چن تا کلاش راستی دوتا ار پی جی هم هست
  • مجید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    حداقل باید 16 موشک کروز عمود پرتاپ ( کوثر و رعد هم نه) و موشک پدافندهوایی با برد بیش از 200 کیلومتر و دو پدافند گاتلینگ در قسمت انتها و جلویی. این پیشنهادات باعث میشه ناو چه در هجوم و چه در دفاع بی نیاز باشه.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دقیقا در مورد چی حرف میزنی
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تو ایران تازه به قایق ناو شکنم میگن
  • مرتضیsk ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    مقیاس کلاس بندی ناو و ناوچه اون چیری که در فکرته با دنیا فرق داره عزیزم
  • آزیتا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آقای ضد انقلاب امریکایی لطف کن راه حل بده به جای پاک کردن صورت مساله همین توان نظامی بود که امریکایها رو از جنگ نظامی به جنگ اقتصادی در زمان حمله به عراق و افغانستان شیفت داد شما فکر کردی اونها دردشون چی هست میگن ایران توان هسته ای و نظامی رو کلا رها کنه مشخصه بشه یکی مثل عراق و افغانستان و لیبی که مردمش مثل یه گله گوسفند شدن توپ فوتبال نهادهای امنیتی غرب و شرق و عملا دنبال تجزیه این کشورها هستن امنیت کشور رو تعطیل کنیم کدوم احمقی میاد سرمایه گزاری کنه با چی پر کنیم اون رو با شعارهای رنگی مثل جنابعالی !؟ که فقط ایده هستن نه راه حل فرمولیزه شده؟ اقتصاد ایران مگه قبل از اوج گیری توان نظامی کشور در ده سال گذشته جز یک اقتصاد خام فروش نفتی سراسر رانت و فساد نبود!؟ توان نظامی کشور که به خاطر سالم بودن مدیرانش با بودجه های یک دهم نفتی دولتی کشور خروجی ده برابر میده یعنی به کوری چشم خیلی ها در منطقه و دنیا کارش رو بلده حرف آخر اقتصادی که با درآمدهای 100 میلیارد دلاری نفتی آباد نشد با بودجه 5-6 میلیارد دلاری بخش وزارت دفاع چه طور قرار هست آباد بشه!؟ حداقل می گفتی بودجه بخش سلامت اموزش رو که 44+30 هزار میلیارد تومن در بودجه هست رو قطع کنید!! بلکه فرجی شد!!! خدا همه دیوانگاه رو شفای عاجل عنایت فرماید بخصوص از نوع ضد انقلابش..
  • مرتضیsk ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تو حالت خوبه ؟ رادار گریزا مگه چن نوع طرح دارن !
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    در دنیا کشوری وجود نداره بین 5 تا 20 درصد بودجه خودش رو در بخش نظامی و امنیتی هزینه نکنه حالا منهای قدرت های صنعتی و حتی ترکیه و اعراب که دهها میلیارد دلار در بخش نظامی دارن هزینه می کنن
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    عزیز جان ما داریم خودمون رو از نظر نظامی قوی حفظ می کنیم که بهمون مثل گذشته حمله نشه نه اینکه به جایی حمله کنیم درک این مفهوم زیاد سخت نیست!!..
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    چی رو ساختن!؟ اصلا خبر رو خوندی؟ مسئولش خبرنگار مشرق رو پیچوند...سه ساله عملا کنسل شده ساختش
  • کارمند صنایع دریایی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    عذر خواهی می کنم نحوه انتشار نظرات در مشرق نیوز و اقعا عجیبه!!! مسئول پروژه آخر مقاله داره میگه حتی ساختش هم بعد از سه سال شروع نشده...بعد نظراتی که منتشر میشه یا درباره تبریک بابت ساخت هست یا اعتراض به ساخت!!!!.... بنده ده سال سابقه کار داخل صنایع دریایی خرمشهر و بندر عباس رو داریم و چنین پروژه ای اگر حتی سال آینده شروع بشه و به سرنوشت اکثر پروژه ههای کنسل شده چند سال اخیر در اثر بی پولی دچار نشه حداقل ساختش تا 1404 یعنی زمانی که عربستان به چهار فروند پنهانکار 6000 تنی FREMM مجهز میشه تمام نمیشه! دولت اصلا توجهی به توسعه صنایع دریایی در کشور نداره...در شرایطی که حتی امارات و قطر دنبال شناور ساز شدن هستن هم در بخش نظامی هم تجاری...
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوستان! اینشون نظر تخصصی و منطقی میگذاره با مرگ بر آمریکا و توهین جواب میدید؟ البته من با نظر ایشان موافق نیستم چرا که در صنعت ملی کشور توانایی این کار را می‌بینم. خود روسیه هم داره کم کم به این نتیجه میرسه که در حوزه های راهبردی نباید معطل اروپا و آمریکا ماند.
  • یاور ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    جان به جانت كنم غربزده‌ای
  • سراج ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    سلام ممنون مشرق اگر بتونیم طبق گزارشتون 1397 به این ناوشکن دست پیدا کنیم خیلی خوبه اون دوستانی که میگن بدرد نمیخوره و بدیم خارج بسازه شما برو بخر بیار بچسبون به بندر باهنر پولش با ایران. خوشخیالیه کسایی که دوست دارن به تجهیزات غربی دست پیدا کنن. بعدا در مورد این ناوشکن چیزای بیشتری میشنوید
  • علیا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    با کلیات حرف شما موافقم. البته بای
  • علیا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوست هموطنم. ما آمریا رو محو نمیکنیم. چون مردم آمریکا حق زیست در اون سرزمین رو دارند. بلکه با تفکر استعماری آمریکا مخالیم و مبارزه میکنیم. مرگ بر آمریکا به این معنی نیست که بر روی سر مردم آمریکا بمب بریزیم. به معنیه اینکه مرگ بر سیاست های استعمارگری آمریکا.
  • علیا ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    الان چون کره ی جنوبی این سهم از بازار رو داره یعنی ما نباید بسازیم؟ خب خوش به حالشون. تلاش ردند به این جایگاه رسیدند. پس چون اونها 41 درصد بازار رو دارندد و افراماکس های غول پیر میسازند دیگه ما بریم خونه بشینیم بزنیم توی سرمون؟ واقعن منظورت چی بود؟
  • علیا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    هر کشتی جنگی ای با هر تناژ و اندازه ای ناو هست. در ایران رده بندی ها بر اساس کاربرد ناو ها هست. ناوچه ناو شکن و ناو لجستیک و ناو هواپیما بر و ... همه بر اساس کاربرد نامگذاری میشند و نه بر اساس تناژ یا اندازه. در جواب اون دوستی که به ناو آمریکایی ایراد گرفت باید گفت که برای پهلو گرتن هر نوع کشتی با تناژ بالا حتمن نیاز به یدک کش هست. و این فرقی نداره که ناو جنی باشه یا نفتکش یا حتی کشتی های بزرگ تفریحی
  • علیرضا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    به شدت با این افکار مخالفم . ما حق نداریم چنین تفکری داشته باشیم(که کسی بگوید خدا خر رو شناخت بهش شاخ نداد) . دوما در خصوص عزیزی که با افکار استعماری آمریکا مخالفت کرده بود عرض میکنم : شما و ما خودمون ضعیف و زیون نباشیم ... آمریکای استعمار گری وجود نخواهد داشت . ما خودمون باید قوی و با فرهنگ باشیم .
  • علیا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    عکس که از ناو انداخته شده متعلق به ناو خارک هست. و البته در طراجی اولیه و طرح ماکت تغییرات زیادی دیده میشه و به نظر میرسه در تغییراتی که روی ماکت ایجاد شده فقط به آموزشی بودن توجه نشده و بیشتر یک ناو رزمی هست تا آموزشی
  • علیا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    چرا پست من رو ناقص تایید کردید؟ گفته بودم صنایع هیوندایی و سامسونگ ره چند ملیتی هستند و در اصل متعلق به کره نیستند. حرف بدی زده بودم که حذفش کردین؟
  • محمد ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اخه چرا شما ها متن رو کامل نمیخونید داره میگه شناوری که مخصوص اموزش نیروهای نظامی دریایی هست یعنی ناو اموزشی خلیج فارس که در دنیا فقط 5 کشور علوم و تکنولوژی ساختش رو دارن نه هر ناوی که شما فکرشو میکنید مثلا امریکا هم میتونه قایق های تندروی جنگی رو بسازه ولی نمیتونه قایقی جنگی با سرعت 110ناتی که سپاه ساخت رو بسازه برا همین میگن تنها دارنده و سازنده قایقهای تندرو جنگی
  • حسین ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اگه به مرغ ناهمسایه میگن غاز به ناوچه هم میگیم ناو
  • امیر ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دقیقا نظر شما درسته. در بخش هوایی دیدیم که نیروی هوایی که به شدت به خارج و قطعات پیشرفته ای که اصلا در ایران تولید نمی شه وابستس چطوری تونست اف 14 ها رو اورهال کنه و حتی آذرخش و صاعقه تولید کنه، اما وزارت دفاع تقریبا هیچ کاری نتونسته بکنه و پروژه هایی مثل شفق و قاهر اف 313 کاملا شکست خورده هستند . در ماکت های نیروی هوایی میبینیم که هیچ جایی ندارند و نیروی هوایی مستقلا در حال طراحی و تولید است
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    جناب دریادار سیاری واقعا شخصیت لایقی هستند خدا حفظشان کند برای این انقلاب
  • فلانی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آمریکا شیطان بزرگه و شیطان باید نابود بشه
  • فلانی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوستان ! مثل اینکه یادتون رفته ... توی جنگ ما اسلحه هم نداشتیم. عراق بهترین نیرو ها و اسلحه ها رو داشت. امروز کل دنیا اعتراف کرده که به صدام کمک میکرده. کشور هایی که اعتراف کردند : فرانسه , آمریکا , اسراییل , مصر و... به نظرتون این معجزه نیست که الان جمهوری اسلامی ایران سر پاست ؟ باید بدونید که الله پشت سر جمهوری اسلامی ایرانه و شیطان پشت سر غرب.
  • فلانی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    افرادی که میگند بریم بخریم دوستان آقای زیبا کلام هستند!
  • امیر ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    این شکل ناو و ناوشکن کاربردی برای ایران نداره، شما طرف مقابل ایران رو ببین . یا کشور هایی هستن که مدرن ترین سلاح ها رو دارن و با یک موشک میتونن این ناو رو غرق کنن (که قبلا هم این کار رو کردن). یا تروریست ها و گروهک ها هستن که اصلا نیرو دریایی ندارن که ما بخوایم با ناو بریم به جنگشون. در حال حاضر بیشترین سلاح هایی که میتونن ورق رو به نفع ایران برگردونن سامانه های دفاع هوایی برای مقابله با هواپیما های گروه اول و هلیکوپتر هایی مثل اپاچی هست که بشه نفر های تروریست ها رو دقیق و با کمترین هزینه نابود کرد، که متاسفانه هیچکدوم رو نداریم و برنامه ای هم برای ساختش نداریم
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تولید سلاح در داخل کشور هم باعث ایجاد شغل میشه هم یه نوع دادن یارانه غیر مستقیم به صنعت هست در چنین شرایط اقتصادی خرید سلاح از خارج از کشور یعنی ضربه بیشتر به تولید
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوستان یه سوال,این پیشرفته تره یا زام والت؟
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوستان یه سوال,این پیشرفته تره یا زام والت؟
  • مهندس رجبی ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ایران تکنولوژی موشکی رو از کجا قرض گرفت!!؟ موشکی که بمب اتمی می تونه حمل کنه رو تکنولوژیش رو به ایران دادن به یه ناوچه زاغارت رو نمی دن!؟؟؟؟؟
  • آرش ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دقیقا به خاطر همین موضوع بود امریکایها روسها رو تحریم دریایی و نفتی نمی کنن چون می دونن روسها چه قدرت دریایی هستن....تز شما تز خوبی هست ولی نفوذی ها در داخل کشور و حتی داخل همین سایت زیاد هستن که تا سر حد مرگ تلاش می کنن ایران یک قدرت ضعیف اقتصادی نظامی باشه...
  • دانشجوی ارشد مکانیک ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آقای باهوش صنعت چطوری قرار هست بوجود بیاد بدون سفارش و مشتری!؟ شما اصلا می دونی ترکیه در عرض دو سال یه ناوشکن 3000 تنی ساخت!!؟ خوب چرا ساخت!؟ فهمش زیاد سخت نیست ساخت چنین شناوری یعنی تولید زیر ساخت صنعتی برای ورود به بخش تجاری دومآ اگر از نظر نظامی بخصوص در بخش هوایی و دریایی هزینه نکنیم که الان همین بلایی که سپر جزیره به رهبری عربستان و ترکیه و اسراییل سر یمن و عراق سوریه لبنان و افغانستان آوردن سر ایران هم آورده بودن نکنه فکر کردی ابرقدرت ها و رقبای منطقه ای ما از امثال تو با این تزهای کشورهای بدون ارتش خنثی در حد فلاند و دانمارک که تنها چیزی که دارن یک طبیعت توریستی و جنسیشون هست که فقط یک پایگاهی برای نگه داری بمب های اتمی ناتو در کنار خوش گزانی سربازان امریکایی با ناموس اونها و نیز محلی برای فروش مگ دونالد و.. هستن می ترسن که حمله نکردن!؟؟ حتی قدرت های در حال صنعتی شدن مثل ترکیه کره جنوبی برزیل آرژانتین افریقای جنوبی هند و پاکستان و عربستان هم برعکس شما دنبال بومی سازی تکنولوژی با اهداف تولید شغل و صادراتی مثل گرفتن بازار هم در بخش تجاری و هم نظامی صنعت دریایی هوایی زمینی و..هستن
  • آزیتا ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    من یک صفحه اینجا نظر نوشتم یک خطش منتشر نشده!!!!!
  • آرش ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    فکر کنم آخرش این بود! تلاش می کنن ایران یک قدرت اقتصادی نظامی نشه!
  • احمد ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ناشناس 11:25 به کدوم قایق می گند ناوشکن؟!!! منظورت ناوشکن جماران ودماونده؟ نکنه فکر کردی همه ناوشکن های دنیا باید یک اندازه باشند؟حالت خوبه؟ فرماندهان نیروی دریایی از امثال تو خیلی خیلی بیشتر اطلاعات علمی دارندو می دانند یک ناوشکن باید چه ویژگیهایی داشته باشدکه بتواند نیازهای ایران را برطرف کند.
  • احمد ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    جناب مهندس!!! رجبی از شما بعیده این ادبیات، با کدام سند ومدرک میگی قرض گرفت؟ اگه به قرض گرفتن بود که بقیه کشورها هم به سادگی همین کارها را می کردند، البته ظاهراً بومی سازی در صنایع دفاعی که حتی خارجی ها هم به آن اذعان دارند، خیلی باعث سوزش شما شده است ، ایران ناوچه سینا را ساخت ولی جماران ودماوند ناوشکنه ، البته با توجه به نیازهای کشورمون ساخته شدند وبه کوری چشم دشمنان داخلی وخارجی در ماموریت های محوله موفق عمل کردند وخود غربیها هم به این مساله اعتراف کردند، فرماندهان نیروی دریایی ، قطعاً از امثال شما مهندسان خودخوانده علم بیشتری دارند ،اگه شماعرضشو داری بروبهترشو بساز ...
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    امریکا صد ساله زودتر شروع کرده ....
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    خودت می دونی
  • رحمن ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    هذا من فضل ربی
  • افشین تهران ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    کره ای ها تا حالا ناو و ناوشکن و ناو اموزشی ساختن و یا بیشتر در تولید کشتیهای باری و کانتینر بر شرکت دارند؟ایا کشتی ساختنشون هم مثل خودرو ساختنشون هستکه به تکنولوژی امریکا وابسته هست یا اینکه بومی کار کردن؟ضمنا ماکت شفق در سه نوع روی میز فرمانده نیروی هوایی در یکی از گزارشها بود .
  • افشین تهران ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    باید انقدر قوی باشیم که که کسی نتونه بما حمله کنه .اما اینکه بخوایم ما به کسی حمله کنیم درست نیست.همه فرماندهان و حتی رهبری عزیز فرمودند که ما هیچوقت شروع کننده جنگی نخواهیم بود.این فلسفه دینی و مذهبی ماست اما باج نمیدیم اونم به ....ل.
  • افشین تهران ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اگه ما زیر ساخت اینکار رو در کشور نداریم پس جماران و دماوند و سهند و .....با زیر ساخت امارات ساخته شدن؟صنعت نظامی در تمام دنیا باعث رشد بقیه صنعت میشه و میشه ان را محرک صنعت هم نامید.نظر شما در مورد قدرت و تکنولوژی موشکی حاکی از اطلاعات کم شماست چرا که نه از نظر قوانین بین المللی و نه از نظر منطقی و نه از نوع قراردادهای عملیاتی تا کنون هیچ کشوری موشک با برد بیشتر از 300کیلومتر رو به کشور دیگه ای نفروخته انوقت کدوم ابلحی میاد تکنولو ژی موشک 2000و 3000 کیلومتری بما بده؟هر نوع جنگنده و یا محصول زرهی و یا پدافندی و راداری که بگید با پول خریدو فروش میشه الا موشک و تکنولوژی ساختش چون ممکنه یه روزی بخوره تو سر خود فروشنده.نمونه اون هم موشک اسکندر که نوع اصلیش 500کیلومتر و صادراتی اون 280کیلومتر برد داره .البته گاهی ممکن هستکه کشوریکه قدرت زیادی داره و از ناحیه مشتریش احساس خطر نمیکنه موشک با برد بالا رو بر خلاف قوانین و عرف بفروشه اما ایا ما کشوری هستیم که از این الطاف از سوی دیگران برخوردار باشیم؟در ضمن اقای دکتر !!!!داشتن بودجه نظامی بالا منوط به داشتن قدرت بالا نیست.نمونه انهم عربستان که در منطقه اول و در جهان پنجم هست اما از عهده فقیر ترین کشور عربی با کوهی از مشکلات و اختلافات و نبود قدرت سیاسی بر نمیاد و بجای پیروزی هر روز داره شکست میخوره و تلافی اونو سر مردم در میاره.همینکه با بودجه کم میشه قدرتمند بود خودش نشون میده که تولید بومی بهتره.
  • افشین تهران ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    منظورش ناو جنگی هست نه کشتیهای تجاری که دوو و چندتا شرکت چند ملیتی میسازه.حالا اصلا اغراق کرده باشه هم بد نیست اینهمه همه کشورها لاف میزنن بما که رسید دنیا تپید.
  • افشین تهران ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ایکاش فقط صافی کرده بودن تازگیها شدن رابینهود.به زندانیان مشکل دار کمک میکنن!!البته از ارث......
  • افشین تهران ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    انوقت با این دسته گلی که اقایان به اب دادن سوختش رو از کی بگیریم؟ضمنا چرا یکی؟چرا ده تا نباشه.
  • افشین تهران ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    در مورد پیشرفتهای نظامی عزیز جان.
  • افشین تهران ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تو ایران نمیگن بلکه ادمهای خود کم بین در تمام دنیا میگن.قایقهای محله شما این شکلی هستن ببم جان؟با اینا میرید ماهیگیری؟
  • افشین تهران ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ارزش جواب دادنم نداری.
  • افشین تهران ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    امار دادن هم راحت هست اما خالی بستن بیشتر از اون.هر 4روز یک کشتی!!!!یعنی ماهی تقریبا 8تا!!سالی 96تا!!!البته این نویسنده منظورش تجاری نبوده.
  • افشین تهران ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    پروژه شامل طراحی هم میشه.لطفا میشه در مورد لحاظ شدن رادار کریزی که شما ندید کمی شرح بدید؟؟یک ناو رادار گریز غیر از الیاژ های بدنه که باید جاذب امواج باشه و همینطور رنگ اون دیگه چه مشخصاتی رو باید داشته باشه؟؟؟از جنگنده نگی اونو خودمون بلدیم.
  • افشین تهران ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اگه این قدرت وجود داشت میشد ما هم تحریم متقابل کنیم و نزاریم کشتیهای غربی از تنگه هرمز نفت خارج کنن.شایدم هست اما زمانش نیست.
  • افشین تهران ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    امارات و قطر کشور هستن؟؟؟؟
  • افشین تهران ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    عزیزم همه که مثل من و شما فسیل زنده نیستن.این عزیزان در مورد همه چیز اطلاعات دارند الا 8سال دفاع مقدس که ما تحریم سیم خاردار بودیم.البته همه نه چون واقعا بعضیا نبودن اما انگار روز به روز اون زمان رو خوندن.برخی دوستان نبودن که ببینن چقدر دردناکه که دشمنت 100تا گلوله توپ بزنه اما تو نداشته باشی و یا کم داشته باشی که جواب بدی اما با همین وضع پیروز میدان هم باشی.
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    وزارت دفاع نقش مهمی در صنعت نظامی کشور ایفا کرده نمیشه بی توجه بود نسبت به این امر بهتر وزارت از حوضه تخصصی تولیدخارج بشه و جنبه مدیریت و پشتیبانی نیرو ها رو پیش بگیره *هر کسی کار خودش بار خودش*
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    شما یکیش رو بساز 9 تا طلبت
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آره از امیر سیاری خیلی تعریف و تمجید شنیده میشه البته همه ی فرماندهان اسلام شایسته هستند که مثالش دیگه از لطف خدا کم نیست شنیدم ایشون دائم والسفر هستند ومدام از مناطق نیروی دریایی دیدن میکند و مشکلات را از نزدیک رصد میکنند و البته با اصحاب رسانه هم میانه خوبی دارند البته فک کنم ایشون هم با نظر من موافق باشند نیروی دریایی ارتش از نظر تجهیزات با جایگاه خودش هنوز فاصله داره که این موردمسئولیت ایشون رو سنگین تر میکنه با حرکت هایی که در سال های گذشته چه در سپاه و چه در ارتش و البته الآن شاهد هستیم آینده خیلی بهتری در انتظار ایران اسلامی عزیزمان هست
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    با علیا موافقم
  • افشین تهران ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    به دانشجوی هندی مقیم ایران میگفت شما خودتونو برای جنگیدن با قدرتهای بزرگ اماده کردید .همینکه اونا شما رو تحمل میکنن و فقط تهدید نظامی میکنن یعنی اینکه اینکار رو درست انجام دادین .جالب نیست یه غریبه از خودما بیشتر تواناییهای ما رو میشناسه.
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    این داره ساخته میشه یا هنوز قراره ساخته بشه؟
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    جیبوتی رو خوب اومدی دمت گرم
  • بالاتر از سراب ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن!!! انگار آماری از سازه های ژاپن به گوشت نرسیده که خیال میکنی از این کشور در ساخت ناوشکن واقعی بالاتری حالا حالا باید بدوی تا به ژاپن برسی چه برسه بالاتر از این کشور ....
  • ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    این چیه ؟ این اسم داره برادر بزرگ جماران خب معلومه جماران پیشرفته تره
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    بزن به چاک حرف مفت نزن معلومه که جماران پیشرفته اس
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اونهایی که میگن باید بخریم، بیشعورند. تا وقتی جوانانمان توانایی ساخت بهترینها رو دارند نیازی به خارجی ها نداریم
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    برادر اینهایی رو که میگی دانشمندان و متخصصان روش فکر کردند
  • فلانی ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    واقعا که ! شما غرب رو با ایران مقایسه میکنی ؟ ما مهدی (عج) داریم و اونها شیطان رو دارند . واقعا خیلی سطحی به مسایل نگاه میکنید.
  • احمد ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    جناب بالاتر از سراب منظورش کشتی نظامیه نه تجاری، وگرنه جایگاه کشورهایی مثل ژاپن وکره جنوبی در ساخت کشتی های غول پیکرتجاری مشخصه ونیازی به توضیح نداره، اگر ژاپن ناوآموزشی نظامی در این ابعاد می سازه یا داره خوب اسم و مشخصاتشو بگو
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    بالاتر از کره و ژاپن؟ شب غذا کمتر بخور خواب هاج و واج نبینی
  • احمد ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آقا امیر چطوری به این نتیجه رسیدی که قاهر اف 313 یک طرح شکست خوردست؟ طراحی مفهومی اون در سال 91 رونمایی شد ، البته عجله کردندوباید صبر میکردند ونمونه عملیاتی اون را رونمایی می کردند، به هر حال تست های زیادی باید روی اون انجام بگیره ، شما برو تاریخچه اف 35 آمریکارا بخون ببین فاصله رونمایی تا عملیاتی شدنش چند سال طول کشیده، هر چند حالا هم هنوز مشکلاتی داره...بعد انتظار دارید ما در عرض مدت کوتاهی این کار را انجام بدیم؟ صاعقه1و 2 وآذرخش هم که خیلی با قاهر متفاوته چون قاهر در یک کلاس بالاتره، البته نظرت در مورد شفق را قبول دارم.
  • مشرق بچاپ ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    درود بر آن دسته از ایرانی های با شرافتی که به جای این که مثل بعضی ها دست به سینه بایستند و نظرات به ظاهر روشن فکری بدهند و غرغر کنند، خودشان آستین همت را بالا زده اند و برای بالا بردن نام کشورشان تلاش می کنند. بعضی ها که فقط بلدند ایراد بگیرند که این چرا این طوریه و آن یکی چرا اون طوریه و خودشان هم عرضه هیچ کاری ندارند. یک عده آدم گم نام و بی ادعا با حداقل بودجه دفاعی، در ناامن ترین منطقه جهان، بالاترین امنیت را برای کشورمان به ارمغان آورده اند. به طوری که ابرقدرت جنایتکار جهان را به این نتیجه رسانده اند که جنگ با ایران هزینه گزافی برایش دارد و برای همین سال هاست که دشمنان این ملت پشت مرزهای کشور ایستاده اند و فقط واق واق می کنند و جرأت حمله ندارند. با همین بودجه ناچیز و با همین یک دست، این همه هندوانه برداشته ایم: عراق، سوریه، حزب الله لبنان، فلسطین، یمن و...
  • احمد ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    بله بالاتر، داره میگه ناونظامی آموزشی ، اگر مدعی هستی که کره وژاپن ناونظامی آموزشی بزرگتر ومدرنتر از این می سازند ، لطف کن اسم ومشخصاتشو بگو
  • دبیرستانی ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    خخخخخ پول پول پول شما پول بدین در مقیاس بزرگ پول بدین من خودم براتون ناوشکن اتمی با موشک ۵۰۰۰۰۰۰۰۰کیلومتری میسازم
  • رضا ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    فعلا ناوچه سهند بعد از 4 سال به آب بندازید تا برسیم به این یکی
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    دوغتو بنوش
  • سعید ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    ای بابا دلت خوشه مشرق ... ناو سهند الان کجاست؟ چرا رونمایی نمیشه؟ داره میشه شش سال... اینم زودتر از ده سال اینده براش متصور نیستم.
  • افشین تهران ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    چرا الکی یه چیزی میگید.اولا پراید نیستکه فورا ساخته بشه دوما در حال تست هست دیگه در هر چیزی که مشکل داشته باشیم در ساخت این یکی اونم با سابقه جماران و دماوند مشکلی نداریم.بیخودی چرا دنبال حاشیه درست کردن هستید.؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس