از زمان شکار RQ-170 آمریكا، کارشناسان داخلی و خارجی تاکید می کردند با توجه به نبوغ و توانمندی متخصصان ایرانی، بهره‌ برداری کشورمان از این نوع رادار خاص در آینده نزدیك دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بر اساس یک تقسیم بندی کلاسیک، رادارهای تصویرگر را می توان به دو دسته بزرگ یعنی رادارهای آرایه – حقیقی (RAR) و رادارهای آرایه – تركیبی (SAR) تقسیم بندی کرد که هر کدام ویژگی ها و اهمیت خاص خود را دارند.

طی سالهای اخیر رادارهای روزنه مصنوعی یا همان سار Synthetic Aperture Radar توسعه چشمگیری در دنیا پیدا کرده و به نوعی از رادارها اطلاق می‌ شود كه برای امور نقشه‌ برداری و تصویربرداری از سطح زمین به كار می‌ رود. معمولا این فن‌آوری در هواپیماهای شناسایی با اهداف نظامی و غیرنظامی كاربرد دارد.

امواج رادیویی این رادار در دفعات بالا با سرعتی زیاد به سطح مورد نظر تابیده شده و پس از بازگشت تصویری دو بعدی از سطح مورد نظر را در اختیار كاربران قرار می‌دهد. كاربرد اصلی این فن‌آوری در امور نظامی و تهیه نقشه از مناطق مختلف است به گونه‌ای كه در جدیدترین مدل‌های موجود SAR قابلیت تهیه تصاویری با قدرت تفكیك 10 سانتی‌ متر وجود دارد.
 
رونمایی از اولین «رادار SAR» برای پهپادها و جنگنده‌های ایرانی/ حالا می‌توان ردپای دشمن را در كویر شناسایی كرد +عکس 

درباره این رادار مثالی وجود دارد كه می‌گوید: "می‌توان با این فن آوری ردپای انسان در كویر را شناسایی كرد".

طی سالهای اخیر از این فن آوری جهت تجهیز هواپیماهای شناسایی، جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین در ارتش آمریکا و برخی دیگر از كشورهای پیشرفته  استفاده شده كه به عنوان نمونه هواپیماهای یو-2، اف-15 و پهپادهای RQ-170 می توان اشاره کرد.

از همان زمانی که نیروهای مسلح کشورمان توانستند هواپیمای بدون سرنشین فوق پیشرفته RQ-170 آمریكا كه از این فن‌ آوری پیشرفته استفاده می كند را كنترل و شکار کنند، کارشناسان داخلی و خارجی تاکید می کردند که با توجه به نبوغ و توانمندی های فنی متخصصان کشورمان، بهره‌برداری از این نوع رادار خاص در آینده نزدیك دور از ذهن نخواهد بود.

ویژگی‌ های SAR

SAR های هوایی و فضایی علاوه بر دارا بودن ویژگی‌ های عمومی رادارهای تصویرگر، دارای چند ویژگی منحصر بفرد می باشند :

1. توانایی تصویربرداری از یك سطح با دقت تفكیك از چند متر تا چند كیلومتر.

2. توانایی تهیه تصویری با دقت مطلوب و معین مستقل از ارتفاع تا حدی كه قدرت فرستنده اجازه می‌ دهد.

3. وجود پارامترهای اساسی مختلف مثل قطبش، زاویه تابش، فركانس و غیره برای بهینه سازی سامانه در كاربردهای مشخص.
 
رونمایی از اولین «رادار SAR» برای پهپادها و جنگنده‌های ایرانی/ حالا می‌توان ردپای دشمن را در كویر شناسایی كرد +عکس 

البته تولید تصویر از سیگنال دریافتی یك سامانه SAR كار پیچیده‌ ای است. به عبارت دیگر در این سامانه ها، بكارگیری آنتن‌های بلند برای ایجاد پرتو باریك كه در RAR مورد نظر است جای خود را به حجم زیادی از پردازش طیفی سیگنال داده است. با استفاده از روش‌ های پردازش سیگنال، آرایه‌های دهانه- تركیبی هوایی یا فضایی می‌توانند با استفاده از آنتن‌های نسبتا ساده و استاندارد به دقت بسیار بالایی در نقشه‌برداری زمین دست یابند.

بطور مثال نحوه تشكیل پرتو در یك سامانه  آرایه- تركیبی با طول موج 4 سانتی متر و با حركت رادار و تغییر مكان آنتن، از نقطه نظر هدف روی زمین، آنتن آرایه ای بزرگی به طول 2 كیلومتر تشكیل خواهد شد و چنین آرایه تركیبی(SAR) قادر است در برد متوسط 400 كیلومتر، قدرت تفكیكی به دقت 4 متر در امتداد مسیر پرواز ایجاد نماید و این در حالی است كه در این فاصله قدرت تفكیك مربوطه برای یك آنتن حقیقی (RAR) در حدود 2 كیلومتر است.
 
بطور كلی رادار دهانه- تركیبی ایجاد تصویری را میسر می‌ سازد كه اندازه سلول تصویری آن در جهت حركت آنتن، مستقل از فاصله رادار از هدف است. این اندازه با دقت تفكیك رادار رابطه مستقیم دارد. بنابراین SAR می‌تواند با استفاده از آنتنی كوچكتر از RAR به دقت تفكیكی به مراتب بیشتر از آن دست یابد. دستیابی به این ویژگی گام بزرگی در بهبود كیفیت و دقت تصاویر هوایی شد.
 
رونمایی از اولین «رادار SAR» برای پهپادها و جنگنده‌های ایرانی/ حالا می‌توان ردپای دشمن را در كویر شناسایی كرد +عکس 
 
رادار سار ایرانی هم آمد
 
در جریان نمایشگاه هوایی کیش که از صبح امروز با حضور وزیر دفاع کشورمان افتتاح شد، اولین نمونه رسمی از یک رادار سار ایرانی به نام "ابصار" به نمایش درآمده است. در توضیحات این رادار خاص تصریح شده است که علاوه بر پرنده های بدون سنشین کشورمان، امکان نصب آن روی انواع جنگنده های ایرانی نیز وجود دارد.
 
رونمایی از اولین «رادار SAR» برای پهپادها و جنگنده‌های ایرانی/ حالا می‌توان ردپای دشمن را در كویر شناسایی كرد +عکس 
 
این محصول ساخته شده توسط متخصصان دفاعی کشورمان علاوه بر آنکه قابلیت تصویربرداری نواری از اراضی مختلف با پوشش های دریایی، کشاورزی، کوهستانی و جنگلی را دارد، می تواند از مصنوعات ساخت انسان و حتی اهداف دریایی مانند کشتی و قایق نیز تصویربرداری کند.
 
یکی از ویژگی های مهمی که در رادار "ابصار" موجود است، قابلیت تصویربرداری دورایستا است که با این اوصاف، پرنده های ایرانی دارای چنین سامانه ای، می توانند در زمین خودی قرار گرفته، اما از منطقه مورد نظر به گونه ای تصویربرداری کنند که تصور شود پرنده بالای سر منطقه مورد نظر قرار داشته است.
 
با چنین امکانی، بدون آنکه نیاز باشد پرنده های ایرانی وارد خاک یا فضای منطقه مورد نظر شوند، تمامی تحرکات و تجهیزات طرف مقابل مورد بررسی دقیق قرار گرفته و اصطلاحا شماره کفش دشمن نیز قابل شناسایی خواهد بود.
 
رونمایی از اولین «رادار SAR» برای پهپادها و جنگنده‌های ایرانی/ حالا می‌توان ردپای دشمن را در كویر شناسایی كرد +عکس 
 
قرار گرفتن نمونه کامل و ساخته شده چنین رادار مهم و استراتژیکی در نمایشگاه هوایی کیش نشان می دهد تمام پروسه طراحی و تحققیقات آن به پایان رسیده و اکنون این محصول آماده نصب روی پهپادها، جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی کشورمان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • مغز متفکر اصلی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    3 5
    آواکس
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    4 0
    کیش چه خبر؟
  • رسول ایران ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    7 0
    تبریک....... برای کارای شناسایی فوق العاده ارزشمنده.......
  • هادی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    2 0
    یه نمونه از تصاویر تولیدی حتی خارجی میذاشتید که خواننده بدونه چطوره حداقل
  • shayan ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    5 0
    احسنت بسیار کار بزرگی انجام شده کسیی که از این چیزا سر در میارن میفهمن ساخت این رادار چه علمی و میطلب البته با غنیمت گرفتن RQ راه دستیابی هموار تر شد انشالله تولید انبوه بشه و کاملا وارد رزم بشه پهپاد های ایرانی با این فناوری واقعا توانا میشن همونطور که الانم هستن نمونش و تو عراق و سوریه میبینیم که 24 ساعت در حال رصد اسمان و نقشه بردارین البته این اخبار رسانه ایی نمیشه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    4 14
    باز هم ماکت باز هم در نمایشگاه تا زمانی که داخل یه هواپیما یه نمونه عملیاتی نباشه این مقالات باد هواست و شعار..
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    3 2
    الله اکبر.آفرین آفرین بر دانشمندان عزیز ایران زمین.ما به یه همچین چیزهایی به شدت نیازمندیم .باید به تکنولوژی پیشرفته راداری و الکترونیکی دست پیدا کنیم.علت برتری تسلیحات آمریکایی بر روسی همین فن آوریهای پیشرفته الکترونیکی و کامپیوتری است.بازم دست مریزاد به دانشمندان ایران زمین.
  • آریایی اصیل ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    3 3
    چرا همش اصرار دارید که هر چی میسازیم کپی هست و اوث میکنید زحمات رو؟؟؟ باور رو میگید اس 300 ایرانی.شاهد رو میگید ام کیو وان ایرانی.این رادار ها رو هم که دارید میگید مال آر کیو بوده. بر فرض که کپی باشه شما چرا تو بوق میکنید...بد تر از دشمن شمائید.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    3 1
    دستاورده خوبیه ولی نمیشه یه اسم درست حسابی روش بزارید, "ابصار" هم شد اسم.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    3 0
    قلب اينجانب بعنوان يك مدرس دانشگاه در رشته زبان انگليسي با هر پيشرفت نيروهاي مسلح شاد مي شود . درود خدا بر شما
  • ناشناس ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    1 6
    به جای پهباد چند تا ماشین خوب بسازین هم آلودگی هوا برطرف بشه و هم از کشتار دسته جمعی مردم جلوگیری کنه
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    1 2
    دورش چسب زدید!! چرا اینقدر کثیف هست! نکنه از RQ بلندش کردید!!
  • ناشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    3 0
    جناب ناشناس، انگار شما تعریف درستس از کلمه ماکت نداری، چه ربطی داره؟!!1 اول رونمایی می کنند وبعد به تولید انبوه می رسانند، در ضمن شما کمی مطالعه بفرمایید که ایران تا کنون چندین رادار ساخته وبه تولید هم رسانده،( از همین مشرق می توانید سرچ کنید)تا دیگر از کلمه باد هوا وشعار استفاده نفرمایید.
  • ناصر ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    9 0
    چسب!!!!!!؟ این نوعی روغن هیدرولیکی هست که باعث میشه سایت اپتیکی زیر دماغه که دوربین یا رادار داخلش هست 360 درجه بچرخه اگر بالا رو دقت کنی هیت سیننگ های خنک کننده هم مشخص هستن که با نمونه آرکیو کاملا متفاوت هست این نشون میده ایران مدتهاست این رو ساخته و عملیاتی کرده و این فقط یه پیام هست به برخی ها!..
  • معاون وزیر دفاع ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    1 0
    ما فقط به امید شماهاست که هنوز کار می کنیم...
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    2 0
    دولت اقتصاد مقاومتی را از نیروهای مسلح یاد بگیرد. البته اول باید باور کنه که ما میتوانیم
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    من تبریک میگم به همه انسانهایی که تو این پروژه سهیم بودن حالا به نحوی اما روی صحبتم. با اون اقایکه با اسم معاون وزیر کامنت گذاشته. مشرق خدایی یکم به خودت بیا. اخرین کامنت من تو مشرق. میروم به سوی مغرب
  • مغز متذكر ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    به لحاظ ژئوپولوتيكي با اين رادار اتفاق عجيبي در صنعت هوايي ايران رخ ميده
  • يك فارغ التحصيل ارشد برق از دانشگاه صنعتي ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    اين رادار قبلش تو صنايع دفاع شيراز ساخته شده يادم مي آد يك سال پيش توي دانشگاه صنعتي شيراز توي نمايشگاه كوچيكي به نمايش گذاشته شده...و درستي عملكردش توسط يك همواپيماي ملخي آزموده شده...من تصاوير كه رادار، اسكن كرده رو توي اون نمايشگاه ديدم.
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 1
    به امید روزی که واقعا بتونیم بسازیمش .چون به نظر می اد این رادار سار ار کیو ۱۷۰ غنیمت گرفته شده از امریکاست :-/
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    والا با این نوناشون!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 2
    واقعا از نامگذاری عربی اینها باید شرمسار بود اخر ابصار یعنی نمیدانم چه کسی این اسامی را تعیین میکند متاسفانه دارد انگشت در چشم مردم میکند آخر کجا کلمه ابصار در کجای زبان فارسی کاربرید دارد
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    مشرق یه توضیح درست میدادی نفهمیدم چی شد واقعا چقدر برد داره؟
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 1
    به جای این چرند و پرند چند فرودگاه اجاره به روسها بدبد تا چند هواپیما پیشرفته داشته باشیم و هم شر داعش را کم کنیم
  • ناشناس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    1 0
    ناشناس 14:49چه ربطی داره؟!!!!، هر کس وظیفه ای داره وباید سعی کنه، به خوبی به وظیفش عمل کنه، وزارت دفاع هم وظیفش مشخصه، و داره به خوبی در آن جهت حرکت می کنه، شما باید این حرف را به کسانی که در حوزه آلودگی هوا وظیفه دارند و کوتاهی می کنند، بزنی.
  • مغز متفکر ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    بله....این رادار فقط یک قطعه کوچک از میان قطعات حساسی است که در آواکس استفاده میشود.....فقط آواکس..
  • جواد ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    الحمدلله خداقوتشون بده..
  • حمید رضا ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    درود واقعا کار بزرگیه اما در سیستم های sar بیشتر الان بحث دقت مهمه که مثل همیشه اشاره ای نکردن ولی دستاورد بزرگیه اگر دقتش زیر 5 متر باشه خیلی عالیه البته متنو کامل نخوندم ولی اگه سه بعدی باشه که دیگه نشون میده بچه ها کارشون درست درسته یا علی
  • عارف دین ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ «آیه۱۰٣ سوره انعام» دیدگان او را درک نمی کنند، ولی او دیدگان را درک می کند و او باریک بین و داناست.
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    عزیزان ابن رادار مال الان نیست که قبلا ساخته شده بوده. سال 2015 نشون داده بودنش اما انگار کامل نشده بوده سرچ کنید حتما میبینید
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    این همه کار عملیاتی شده و دستاوردهایی مثل غنیمت گرفتن آر کیو 170 که شاخ شیطان را شکست، شما هنوز این حرفا رو می زنی؟
  • یاسین ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    حالا مشخص شد جرا امریکایی ها اصرار داشتند ار - کیو 170 رو هرطور شده پس بگیرند
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    این نمونه اولیه است که در نمایشگاهها به نمایش در میاد. ورژنهای جدیدترش هم ساخته شده با مشخصات بهتر و کاملا دانش این رادار بومی است و هیچ ارتباطی به نمونه های غربی ندارد و کپی نیست.
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    اون کسایی که ماشین های خارجی رو منتاژ می کنن مثل امثال شما هستن...
  • معاون وزیر دفاع ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    فرمایش!؟
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    این رادار کاربری اون از سوخو30 هم مهمتره
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    امریکا و روسها خودروهاش مثل خودروهای آلمانی ژاپنی و کره ای نیست از نظر مصرف سوخت که چی!؟!؟؟ دوما مگه ایران اصلا خودروسازی داره!؟؟ 50 ساله نمایندگی پیکان رنو و پژو داخل ایرانن...وبس
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 1
    نگاه فاشیستی امثال شماها باعث شرم ساری هست
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    داشته باشه هم خیلی خوبه چین هم با کپی کاری پیشرفت کرد
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    بعضی دوستان طوری میگن رادار آرکیو هست و کپی هست که انگار کار کوچکی هست کپی کردن! همین چین با کپی کاری محصولات غربی و شرقی الان شده قدرت دوم دنیا چینی ها حتی از طریق فاحشه ها و همنجس بازان می رفتن دانشمندان امریکایی و اروپایی رو فریب می دادن و از اونها اطلاعات می گرفتن چند سال پیش حتی دو جاسوس چینی در یکی از سایت های هسته ای ایران هم دستگیر کردن می خواستن روش خاص ایران در تبدیل سوخت بیست درصد به صفحه سوخت رو بدون نیاز به تاسیسات پیچیده و گران قیمت به روش ابتکاری شهید شهریاری رو گیر بیارن...مهم این هست که دانش میکرو الکترونیک رو چه با کپی کاری چه حتی دزدی فناوری توسعه بدیم....
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    اون جنابی که میگه از رو ار کیو بلندش کردیم اصلا اندازه این به ارکیو میخوره؟ قطورترین بخش ار کیو بخش میانی بود که مال موتور و اوپتیک بود. این کجا اصلا تو اون جا میشه. دوم اینکه تصاویر شماتیک ارکیو رو سپاه منتشر کرد که توش چیا هست. اصلا این نوع رادار تو اونا نبود کمی فکر کنیم بعد حرف بزنیم
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    اینها اکثرا بخشی از جنگ رسانه ای علیه ایران هستن خود اسراییلی ها اخیرا 2 هزار نفر فارسی زبان رو استخدام کردن برای جنگ سایبری با ایران از تحریک قومیتی و مذهبی تا تحقیر ملی
  • بی طرف ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    خدا قوت به مهندسین توانمند ایرانی. من مهنس برق هستم و تا حدودی سر از این مسائل در میارم. این رادار فوق العاده است. فکر نمی کردم این تکنولوژی به این سرعت بومی بشه. البته به توانمندی مهندسامون اعتقاد دارم و مثل همیشه رو سفیدمون کردند. تصاویر راداری الان مدتهاست که در دنیا در اختیار چند کشور بوده ولی حالا ما هم با این محصول در زمره این کشورها قرار گرفتیم. تصویری که ظاهراً از صفحه کامپیوتر گرفته شده مقایسه تصویر سار و تصویر گوگل هست. از روی تصویر معلومه که باید دقت بسیار خوبی ( حتی زیر 5 متر ) داشته باشه. من که واقعاً خوشحال شدم این محصول رو دیدم. آفرین آفرین آفرین
  • بنده خدا ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    دوست عزیز دربسیاری از کشور های جهان سیستم نام گذاری علمی با زبان مرسوم تفاوت میکنه برای مثال در زبان انگلیسی هم نامگذاری بیشتر با استفاده از زبان یونانی و یا لاتین هست. اما من هیچ انگلیس یا آمریکایی یا کانادایی سراغ ندارم که بگه چرا از کلمات خارجی استفاده می کنید. حتی بدون هیچ قداست یا منطقی اون رو ستایش هم می کنند. مثل پروژه های آپولو یا ادیسه و ...
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    تا جون حسود و بخیل در بیاد تو که نمیتونی ببینی این رو میگی خاین
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 1
    مشکل این حضرات خارجی بودن نیست نصف فامیلشون غربی اروپایی هست مشکلشون اسلامی و عربی بودن هست
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    400 کیلومتر
  • بهرنگ ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    برید از روسیه آواکس بخرید.
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    کوچولو آواکس مال آمریکاست نه روسیه
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    به نظر من از روی RQ برداشته نشده. چون ساختار RQ-170 با این رادار زمین تا آسمون فرق می کنه و نمی تونسته این رادار زیر اون نصب بشه وگرنه باعث سقوط پهپاد میشه. در مسائل علمی نام کپی برداری استفاده نمی شه. به اون مهندسی معکوس میگن که دانش ارزشمندی هست. ولی من معتقدم حتی مهندسی معکوس هم نیست. این رادار قطعا از ابتدا داخل طراحی و ساخته شده است. دلایل زیادی برای بومی بودنش میشه آورد از جمله اینکه ظاهر این رادار زمین تا آسمون با محصولات خارجی نظامی ساخت غرب تفاوت داره. بوسه بر دستان مهندسین ایرانی بزنیم که امنیت این آب و خاک رو برآورده می کنند. "وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ "
  • عارف دین ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    1 0
    ابصار با حروف انگلیسی می شودABSAR که حرف اول کلمات زیر است: Air Borne Synthetic Aperture Radar به معنی رادار دهانه مصنوعی هواپایه
  • حسین ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    متلا xفلان بذاریم خوبه؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    از خودت که نساختی!؟
  • حجت ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    دقیقا. اینا مشکلشون دینه وگرنه اگه اسم فرنگی بود ایراد که نداشت هیچ خوبم بود
  • حجت ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ساخت ماشین تو محدوده کاری وازرت دفاع و ارتش و سپاه نیست
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    ای کاش سیستم کنترل اتش هم بود برای هدایت موشکها با جستجو گر رادار موج میلیمتری مثل موشک هلفایر نسل آخر اتش و دیگر هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس