در این ماهواره دوربینی نصب شده که می‌تواند تصاویر با کیفیت بهتر از 1.5 متر تهیه کند و در عین حال، کادر این دوربین می‌تواند مساحتی در حدود 9 در 9 کیلومتر (81 کیلومتر مربع) را برای هر تصویر پوشش دهد؛ آنهم از ارتفاع 600 کیلومتری سطح زمین.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تصویربرداری از سطح زمین از طریق ماهواره های خاص را می توان یکی از بالاترین سطوح شناخته شده فناوری در جهان امروز به حساب آورد که در سالهای اخیر بخش های زیادی از برنامه ریزی در این حوزه را تحت تاثیر خود قرار داده است. به صورت کلی بحث عکس برداری ماهواره ای از زمان جنگ سرد و شروع رقابت های دو ابرقدرت شرق و غرب آغاز شد.
 
دو ابرقدرت حاضر در طرفین دیوار برلین به سرعت به پتانسیل های بالای ماهواره ها در بحث شناسایی و دست یابی به اطلاعات پی برده و حجم زیادی از توان علمی و صنعتی خود را در این بخش متمرکز کردند. در سالهای بعد، استفاده های غیر نظامی از تصاویر ماهواره ای نیز وارد این کارزار شده و خصوصا در بخش های مربوط به مقابله با بلایای طبیعی و کمک به بهره وری خاک و امور کشاورزی، این فناوری ها کارآمدی خود را ثابت کرده است.
 
چشم ایران با رصد در فضا باز شد
 
صنعت فضایی ایران طی یک فرآیند 10 ساله و با انجام پرتاب های موفقیت آمیز ماهواره هایی از جمله " امید " ؛ "نوید" ؛ " رصد " و... تا ارسال موفقیت‌آمیز موجود زنده به فضا پیش رفت.
 
ماهواره رصد، دومین ماهواره ایرانی بود که توسط موشکی ایرانی به فضا فرستاده شد. این ماهواره همچنین نخستین ماهواره تصویربرداری ایران محسوب می‌شود. رصد، با نام کامل رصد-۱، که در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰  به فضا پرتاب شده بود روز ۱۵ تیرماه 90 مجددا وارد جو شد و به عمر تقریبا سه هفته ‌ای خود پایان داد اما همین مدت زمان نسبتا کوتاه، زمان مناسبی بود تا متخصصان ایرانی ضمن افزایش تجارب خود، راه را برای ساخت و عملیاتی کردن ماهواره های بهتر و بزرگتر باز کنند.
 
البته واقعیت آن است که طی 3 سال گذشته؛ تقریبا خبری از آن موفقیت‌های غرور آمیز به گوش نمی‌رسد و وضعیت این روزهای پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه هوافضا به هیچ وجه رضایت بخش نیست تا جایی که به نظر می‌رسد برنامه‌های فضایی ایران کاملا به حاشیه رانده شده است و دیگر جزو اولویت های توسعه‌ای کشور محسوب نمی‌شود.
 
ماهواره 
 
گواه این مدعا؛ پروژه های ملی متعدد و ماهواره‌های دانشجویی است که طی 3 سال گذشته به دلیل بی پولی و یا سوء مدیریت؛ زمین‌گیر شده اند.
 
عدم استمرار برنامه‌های فضایی ایران و کاهش محسوس فعالیت های تحقیقاتی در این حوزه و توقف برنامه‌‌های پرتاب ماهواره و درکنار آن، ایجاد تغییرات ساختاری در سازمان فضایی کشور و سایر مجموعه های  مرتبط؛ طی 3 سال گذشته تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان وفعالان عرصه فناوری فضایی این وضعیت را این گونه تحلیل کردندکه دولت یازدهم برای توسعه دانش فضایی  اهمیتی قائل نیست.
 
هرچند رئیس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده که "طراحی و ساخت ماهواره تدبیر در دانشگاه علم و صنعت به پایان رسیده و این ماهواره با توجه به نوع موشک و پرتابگری که برای آن در نظر می‌گیرند در نوبت پرتاب قرار دارد." و برخی مسئولان اجرایی نیز از انجام یک پرتاب ماهواره در سال جاری خبر داده اند اما می توان به خوبی متوجه شد که سرعت عمل و توجه به این عرصه مهم، همچنان در اولویت دولت قرار ندارد.
 
نگاهی به جدیدترین ماهواره ایرانی
 
در جریان هشتمین نمایشگاه هوایی کیش اطلاعات مهمی درباره نسل جدیدی از ماهواره های تصویربرداری ایرانی که در سازمان فضایی کشور بر روی آن کار می شود، در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این سامانه ماهواره ای جدید که فعلا به عنوان "پلتفرم ایران باس 150" معرفی شده، به نوعی بزرگترین ماهواره ایرانی از نظر ابعاد به حساب می آید. البته استفاده از کلمه پلتفرم در نامگذاری این ماهواره جدید، شبهاتی را درباره ساخته شدن یا نشدن آن ایجاد کرده است که بر این اساس، نمی توان از اتمام ساخت آن (علی رغم برخی شواهد) سخن قطعی به میان آورد.
 
اطلاعاتی که از این ماهواره منتشر شده نشان از یک حرکت مثبت و رو به رشد در فناوری های فضایی در کشور است. بر اساس این اطلاعات رسمی، ابعاد این ماهواره 110 در 110 در 130 سانتی متر بوده و می تواند در ارتفاع 600 الی 700 کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرد.
 
ماهواره 
 
این ماهواره در یک مدار دایروی با زاویه انحراف 55 درجه از سطح زمین قرار می گیرد و می تواند تا مدت 3 سال در مدار زمین قرار بگیرد که از این نظر نیز از سایر ماهواره های ایرانی، در رده بالاتر و بسیار متفاوتی قرار می گیرد.
 
برای درک بهتر ویژگی های جدیدترین ماهواره ایرانی، باید اشاره کرد که ارتفاع مداری ماهواره نوید علم و صنعت حدود 250 تا 350 کیلومتر، تدبیر نیز به همین میزان و ظفر حدود 500 کیلومتر است. همچنین طول عمر مداری ماهواره نوید و تدبیر 2 ماه و ظفر 1.5 سال است که از این حیث نیز ماهواره ایران باس، کاملا برتری و تفاوتی محسوس دارد.
 
اما یکی از مهم ترین بحث ها درباره این ماهواره جدید ایرانی بحث سامانه تصویر برداری آن است که به نوعی به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک شده است.
 
در این ماهواره دوربینی نصب شده که می تواند تصاویر با کیفیت بهتر از 1.5 متر تهیه کند و در عین حال، کادر این دوربین می تواند مساحتی در حدود 9 در 9 کیلومتر (81 کیلومتر مربع) را برای هر تصویر پوشش دهد، آنهم از ارتفاع 600 کیلومتری سطح زمین.
 
نصب دوربین های خاص روی ماهواره جدید ایرانی
 
نکته مهم دیگر بحث نوع دوربین به کار رفته در این ماهواره است که می تواند تصاویری به صورت چند طیفی و پنکروماتیک را از سطح زمین تهیه کند که برای اولین بار در میان ماهواره های تولید کشورمان، چنین تکنولوژی بالایی در این محصول جدید به کار رفته است.
 
اما هر کدام از این عبارت ها به چه معنی است ؟
 
تصاویر چند طیفی به تصاویری گفته می شود که از طیف های خاص نوری و طیف های خاص میدان الکترومغناطیسی که عمدتا برای چشم انسان قابل شناسایی نیست، تهیه می شود. از ابتدا هم این فناوری برای تصویربرداری ماهواره ای و سامانه های سنجش از راه دور توسعه پیدا کرده و کمک می کنند تا تصاویر بسیار با کیفیت تری به همراه جزئیات بیشتر از سطح زمین تهیه شود.
 
ماهواره 
 
تصاویر پنکروماتیک بر اساس حسگرهایی گرفته می شوند که از حساسیت بالاتری نسبت به طیف های نوری برخوردار هستند. حال با ترکیب این دو فناوری می توان انتظار داشت که ماهواره ایرانی بتواند تصاویر بسیار خوب و قابل توجهی را از سطح زمین تهیه کند.
 
بررسی های مشرق نشان می دهد امروزه تعداد زیادی از ماهواره‌های تصویربرداری تجاری و به روز در دنیا، از این فناوری ها و با کیفیت تصاویر 1.5 متر استفاده می کنند که در این میان می توان به ماهواره مشهور SPOT-7 شرکت ایرباس نیز اشاره کرد که ویژگی هایی بسیار شبیه به ایران محصول جدید متخصصان کشورمان دارد و نشان می دهد سرعت طراحی و ساخت در این حوزه، بسیار بالا رفته است، هرچند سرعت عملکرد در حوزه بهره برداری و عملیاتی کردن این پروژه ها بسیار پایین است.
 
آشنایی با «ایران باس»؛ ماهواره جدید ایرانی با تکنولوژی همسطح ایرباس +عکس 
ماهواره SPOT-7 شرکت ایرباس
 
از سوی دیگر، این ماهواره بر اساس رهگیری و با استفاده از جی پی اس مکان یابی می شود که تسلط کاملی را به متخصصان کشورمان می دهد. همچنین نرخ ارسال اطلاعات تله متری برای آن در حدود 2 مگابایت بر ثانیه، نرخ ارسال اطلاعات تله کامند 20 کیلو بایت بر ثانیه و نرخ ارسال تصاویر به زمین 80 مگابایت بر ثانیه است که با توجه به کیفیت تصاویر ارسالی، این سرعت بالا می تواند در رصد آنی و به موقع مناطق هدف یا دریافت اطلاعات لازم برای بررسی متخصصان دفاعی و غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت است.
 
آشنایی با «ایران باس»؛ ماهواره جدید ایرانی با تکنولوژی همسطح ایرباس +عکس 
تصویر ماهواره SPOT-7 از سیدنی استرالیا
 
نکته مهم دیگر آن است که ماهواره ایران باس، همچون بسیاری از ماهواره های مشهور جهان و بر خلاف نمونه های ساخته شده، محدودیتی در اتصال اپراتورها نداشته و تعداد کاربران قابل وصل برای ارسال و دریافت اطلاعات از این ماهواره بی نهایت است.
 
کدام موشک می تواند ماهواره جدید را به فضا ببرد؟
 
سخنان روز چهارشنبه سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان تبریزی، بار دیگر اهمیت و نام ماهواره‌بر "سیمرغ" را عیان کرد. وی با اشاره به ویژگی ها و وظایف موشک مذکور، آنرا نمونه ای موفق از دستاوردهای متخصصان کشورمان دانست که نشان می‌دهد می‌توان بر محدودیت‌ها و تحریم‌ها غلبه کرد.
 
به نظر می‌رسد با توجه به ابعاد و وزن احتمالی ماهواره جدید کشورمان، تنها گزینه برای پرتاب آن ماهواره بر سیمرغ باشد. سيمرغ، ماهواره‌بري چند مرحله اي است که در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه فضايي ايران طراحي و ساخته شده و با بهرگيري از پيشران سوخت مايع مي تواند ماهواره هايي در رده جرمي سنگين را درمدار حدود 500 کيلومتري و زاويه ميل مداري 55 درجه قرار دهد و همچنين قادر به تزريق ماهواره هايي با جرم چند صد کيلوگرم در مدارهاي نزديک به زمين LEO مي باشد.
 
ماهواره 
 
اين ماهواره بر در واقع گام نخست ايران براي انتقال ماهواره‌ها در مدار برگشت‌ناپذير تا 1000 کيلومتري از سطح زمين است که علاوه بر تأمين عمرهاي بسيار بالاتر براي ماهواره‌ها، زمان پوشش دهي بر کشور را نيز به نحو چشمگيري مي افزايد که باید منتظر زمان تست و عملیاتی شدن آن بود.
 
آنچه که مسلم است با استفاده از این ماهواره می توان تصاویر بسیار با کیفیت تری از سطح زمین تهیه کرد که در امور مختلف از بحث های اطلاعاتی و نظامی تا بحث های حفاظت از محیط زیست می تواند برای کشورمان راهگشا باشد. در عین حال استفاده از این تصاویر امکان ایجاد یک بازار خوب فروش تصاویر ماهواره ای را برای کشور ایجاد کرده و می تواند منبع مناسب ارزآوری برای کشورمان باشد که این موضوع علاوه بر خارج کردن بازار انحصاری مذکور از دست چند شرکت خاص، هزینه های مربوط به طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره را نیز پوشش داده و این صنعت را نیز به سود دهی برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 27
    بازم توحم زدی مشرق اینو خیلی بتونن نگه دارن 2 هفته تو فضا هست
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    7 1
    ایران اسلامی طلایه دار تمدن سازی در جهان اسلام است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    6 1
    بزرگترین مانع پیشرفت کشور وجود و حضور تفکر انحرافی و خبیث اصلاحطلبی(افسادطلبی) در کشور هست. افسادطلبان هماره معتقدان به پیشرفت و استقلال کشور را ناامید و مسخره میکنند
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    3 8
    ماهواره ایرانی ؟؟؟؟؟خخخخخ الان 20 ساله که پراید کره ای قراضه رو مونتاژ میکنید اگر قدرت ساخت ماهواره دارید چرا ماشین نمیسازید ؟؟؟؟
  • مغز متفکر ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    3 0
    ایران آواکس بسازن ان شاء الله
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    اسمهای لاتین چرا ؟ شریف ست ، ایران باس دیگه چی؟!
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 0
    خدا کنه تو این دولت حداقل یه ماهواره عملیاتی بشه اگه بزارن خوب این همه هزینه هدر نمیره
  • حسین ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    من نمیدونم کی‌ بود که میگفت ولی‌ احتمالا خودش را خطاب میکرد که کاری جز پختن آبگوشت بزباش بلد نیست ، یدونه از پنل‌های این ماهواره را بزنید تو کلّه ‌اش شاید از خواب سنگین بیدار بشه!
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ببینیمو تعریف کنیم ..
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ببخشید ! فقط یک سوال : آیا در ایران عدسی یا لنز برای عینک ساخته می شود و در بازار میشود خرید ؟ حالا لنز ترکیبی واید و یا زوم و خود دوربین عکاسی و صفحه حساس cmos و یا ...... بماند !!
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    2 1
    من عقده ماشین خوب دارم ماهواره برام مهم نیست.
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    73 0
    با آمدن دولت تدبیر و امید در همه زمینه ها پسرفت موفقیت آمیزی داشتیم.
  • علیرضا ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    14 0
    به عنوان ارزوهای برباد رفته ی نسل جوان و ملت و انقلاب، این چیزها خوبه!!!!
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    2 0
    فعلا كه به خاطر خوشايند كدخدا همه چيز تعطيل است.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    آدم دلش حال میاد وقتی از افتخار ملی میشنوه خسته شدیم از اینهمه فساد و اختلاس که عملی راجع به اون نمیشه ایشالا خبرها بیشت خوش باشه
  • احسان ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 1
    حالا که با بودجه و امکانات و تجهیزاتی حدود یک میلیونیوم شرکت ایرباس تونستیم به تکنولوژیی همسطح و 100% ایرانی دست پیدا کنیم چه بهتر که ارتباطمون رو با تمام کشورهای دنیا قطع کنیم و علممون رو به رخ دنیا بکشیم تا بیان منتمون رو بکشن
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    هر روز خبر از موشک و ماهواره! این مردمی که از فقر ندارند چاره! موشک بخوریم شب ها جای نان؟
  • مهدی ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    خوب چرا هواپیما نمی سازند!!! هواپیما پیش کش چرا هنوز یک سری از قطعات پراید از خارج وارد میشه!!!
  • وحید ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ما اگر میخوایم انقلابمون رو مصادره کنیم و صدای حق و صدای اهل بیت علیه السلام رو به دنیا برسونیم باید در زمینه ی فضایی خیلی خیلی بیشتر سرمایه گذاری و کار کنیم حتی بیشتر از انرژی هسته ای.
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ان شاءالله ماهواره زمین ثابت. باید پل های مخابراتی خودمون را ایمن کنیم. با ماهواره زمین ثابت هم تلفن ماهواره ای می گیریم، هم پوشش تلویزیون در گستره ی جغرافیایی غرب آسیا رو و به مکان یابی ماهواره ای مجهزش میکنیم. یه ماهواره ی درست و حسابی میشه.
  • مهدی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 0
    شما مثل اینکه تو باغ نیستی. این پروژه های هوا فضا کلا در این دولت تعطیل شده . اینی هم که ساختن مال قبل بوده که الان اجازه ی عملیاتی شدن نداره. ما ماهواره مونو دادیم ایتالیا پرتاب کنه که یوقت نقض برجام نشه .
  • ali ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    برای داشتن استقلال و سروری و اقایی نوکر نبودن در این دنیای بی رحم خیلی باید تاوان داد. خیلی باید گرسنگی کشید نداری رو تحمل کرد و سختی ها رو تحمل کرد .
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    چینش کاشی های تصویری کنارهم و تبدیل آن ها به یک تصویر کامل با آن حجم بالایی که یک کاشی تصویری دارد، فقط توسط یک ابرکامپیوتر قابل انجام و پردازش است. ابرکامپیوترش پس کجاست؟
  • عباس ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    شماهایی که هی ایراد میگیرید ماشین خوب میخواایم و ما کوچکترین چیزمون وارداتیه خوتون چیکار کردید واسه این مملکت ؟!اکثرتون اگه پول و سرمایه ای داشته باشد یا میزنید تو کار دلالی و بساز بفروشی و رستوران داری و ماشین بازی و تفریح و سفر به خارج حتی اگه سواد بالایی هم داشته باشید. برای پیشرفت خیلی باید سختی و مرارت کشید یک دهه شاید دو دهه یا شاید سه دهه و حتی بیشتر باید کمتر خورد کمتر مصرف کرد و بیشتر کار کرد و بیشتر مطالعه کرد تا بتونیم جبران این همه عقب موندگی از شرق و غرب رو جبران کنیم
  • صادق ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    دوست عزیز خودرو مافیای خودش رو داره ... قطعا مهندسین ایرانی میتونن اتومبیل هم بسازن ... حتی اتومبیل برقی که الانم ساخته شده ... ولی خوب چ کنیم که مافیای خودرو و ثروت اجازه پیشرفت در این زمینه رو نمیده ...
  • یاسر ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    بنده پژوهشگر حوزه هوافضا هستم و از قضا دانشجوی یکی از دانشگاه هایی که متولی قسمتی از پروژه پلتفرم های ایران باس هست ببینید قضیه از این قراره که برای کم کردن موازی کاری تو حوزه ساخت ماهواره ، اومدن و پروژه ایران باس رو تعریف کردن ، که شامل 3 تا پلتفرم برای 3 تا رده وزنی متفاوته ، فقط و فقط پلتفرم ، نه دوربین ، نه فناوری کپچر تصویر و نه مخابرات و پردازش عظیم ارسال این چیزی که شما ادعا کردید و نه هیچ چیز دیگه ای هیچ ربطی هم به ایرباس نداره البته جز تقلید اسم البته در نهایت کار خوبیه چون تو کشورمون به شدت موازی کاری داریم تو این حوزه
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 0
    ما هنوز در ساخت یک "تلسکوپ بومی" مانده ایم! این در صورتی اتفاق افتاده که در تکنولوژی تلسکوپ از زمان شمس اله خان[!] هیچ تغییر قابل توجهی نداشته. اینهمه صنایع شیشه سازی در کشور، آیا تا به حال یک آینه مهندس هایشان ساخته اند؟ واقعاً عدسی اپتیک یا شیئی در ایران ساخنه میشه؟ پروژه ها چطور تعریف میشه، همه ی تخم مرغ ها رو گذاشتید در سبد مهندسی معکوس؟! مگه اسباب بازیِ کنترلیِ که موتورش رو برداری بزنی به یه چیز دیگه. اینا تکنولوژیه پایه هست. دوربین هم تکنولولوژی پیچیده ای نداره، تو فیزیک بچه مدرسه ای ها دارن ساختارش رو درس میدن.
  • سعید ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ابرکامپیوتر رو هم دانشگاه ها ساختن عزیزجان
  • محمد ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    مگه ماهواره هواپیماست؟ ماهواره وقتی در مدار قرار گیرد حداقل به اندازه عمر بالستیکی در مدار (فضا) خواهد بود برای یک ماهواره در مدار 600 تا 700 کیلومتر دایروی عمر بالستیکی بیش از 5 سال است! البته اینکه خود ماهواره سیستم هایش دوام بیاورد و خوب و صحیح کار کندخیلی سخت است و برای هم معمولا عمر ماهواره ها در این مدار 2 تا 3 سال است و بعد خودشون میندازنش پایین!
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    35 سال پیش در ایران در گارگاهی چند نفر عدسی و حتی آینه تلسکوب میتراشیدند و حتی در محیط خلا جیوه اندود میکردند.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    داداش خیلی عالی گفتی. افساد طلبی! خخخخخخخخخخخخخخ!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 0
    ان شا الله سپاه اواکس که سهل است بهتر از اواکس هم خواهد ساخت
  • ناشناس ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    نمیشه یه نفر ریاضی 20 بگیره ادبیات 10 ؟ مثلا شما بدیینی ات 20 است ولی واقع بینی ات 10
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    صاحبان حقوق نجومی رو هم با این ماهواره بر بفرستین پیش نجوم و سایر اجرام آسمانی و سماوی و .....تا شاید خیرشون به اون هم برسه، بابا ول کنید این دولت نمی تونه یه سیگنال نیم بیتی هم بفرسته فضا !!!!!!
  • افسادطلب ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    منم میگم ماهواره مهم نیستو فقط لوازم آرایش و غذای سگ و گربه.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    من عقده ماهواره دارم برعکس تو منفعت طلب
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    صاایران می سازه نه برای تحارت برای بخش دفاعی
  • ناصر ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    خودرو سودش داخل مونتاژ هست هر چی هم قدیمی تر سودشون بیشتر میشه تا زمانی بهره بانکی 25 درصد باشه در بخش غیر نظامی وضع همینه حالا بگذریم که اصلا هیچ ارتباطی بین سایپا لگن و ایران فرقون با اون صنایع مونتاژی شون با صنایع نظامی ما نیست...
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ماهواره امید 90 روز داخل مدار بود..شما توهمی حرف می زنی...
  • دکتر ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    دوستان چند نکته! ماهواره های زیر 1 تن رو اصولا ماهواره سنگین نمی گویند بلکه میکرو می گویند زیر 100 کیلو را نیز ماهواره نانو یا نانو ماهواره می گویند موضوع دوم اینکه سیمرغ یک پرتابگر سبک هست نه سنگین! سیمرغ در فاز اول 100 کیلو در پروژه طلوع و تا نهایتا مانند سفیر یک بی 300 کیلو بودجه های سازمان فضایی سالهاست بسیار خرابه گاها به ده میلیارد تومن در سال هم می رسه تا زمانی که کل بودجه صد میلیارد تومنی در سال تخصیص داده نشه همینجوری درجا می زنیم...
  • ناصر ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    4 ساله فقط مقاله شده پیشرفت های فضایی ایران چرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    شما از پشت کدوم کوه آمدی!! ایران چندین چند ابر کامیپوتر به روش کلاستر ساخته
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ما به 6 ماهواره نظامی سنجشی/هدایتی به مراتب بیش از ماهواره های تجاری نیاز داریم....
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    فقط خودتو مسخره می کنی
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    مهدی چرا چرت می گی!؟؟ داخل برجام یک کلمه به موشک بالستیک هم اشاره نشده چه رصد ماهواره بر!!
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    کدوم هزینه!!؟ اصلا پول نمی دنن که اجرایی بشه دوما 20 میلیارد تومن هزینه هست!
  • نصیر ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    تعجب می کنم از ملتی که پرتاب یه میکرو ماهواره 10 میلیارد تومنی رو میگه هزینه! ولی فوتبالش و خیلی بخش های اون با صدها و بلکه چند هزار میلیارد تومن هزینه براش مهم نیست!!..بیشتر شبیه ملت اسراییل و اعراب هستن تا ملت ایران...
  • نصیر ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    جناب یاسر لطفا یه خورده بیشتر توضیح بدید سه کلاس وزنی یعنی دقیقا بین چه وزن هایی؟ بالای یک تن هم شامل میشه؟ همینطور منظور جنابعالی این هست که ماهواره به صورت مآژولار هست؟ یعنی امکان تغییر زیر سیستم ها مثل دوربین و..هست؟؟؟
  • مغزمتفکر ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    تو یکی لازم نکرده نظر بدی برای من. تو همه سایت ها هم هستی عین علاف ها بدبخت
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    نه نیستش
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    نه که دولت ها دیگه خیلی مثلا جهان اول بودن
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    نه دیگه بعد از پراید پس سمندو رانا و دنا و تیبا و ساینا و اینا هم هستن موتور ای اف سون هم روی دنا نصبه سومین موتور پایه گاز سوز جهانه
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    بعد از دو هفته کنترلش از دست میره و به اهن پاره تبدیل میه که واسه خودش می گرده تو فضا
  • دکتر ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    بعد از انحلال سازمان فضایی خیلی از بچه های مربوط به پروژه پزوهش و پیشگام اخراج شدن مثل دکتر ابراهیمی که سرپرست پروژه پرتاب انسان به فضا بود بعضی هاشون با مدرک دکترای شریف و حتی پسا دکترا...کارشون به مسافر کشی کشید و نهایتا مجبور شدن از کشور برن ولی کف بازار داخل همین مافیاهای خودرو شکر برنج لوازم لوکس و ... خیلی ها هستن بی سواد ولی به چند صد میلیون در ماه می گن پول خورد شمال کشور دارن برج و ویلا می زنن داخل تهران برای دادن بازار کشور دست شریکان خارجیشون برای رئیس جمهور دست می زنن یه شب احتکار می کنن چند میلیارد به جیب می زنن...من با اکثر بچه های هوا-فضا در ارتباط هستم حقوق اکثرشون ماهی دو یا سه میلیون تومن هم نیست دلخونی هم از مدیران مملکت دارن وقتی می بینن همکاران اینها در ترکیه کشورهای عربی اسراییل ..با چهار پنج برابر این حقوق ها دارن در ناز و نعمت بدون زحمتی کار می کنن..حالا اروپا و امریکا بماند...
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    کشورهای حاشیه خلیج فارس هم ماشین خوب دارن ولی خیلی چیزها ندارن
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    چندتا دانشجو به یه روش ابتکاری عدسی ساخته بودن با کیفیت عدسی های تلسکوپ هابل...
  • م-ب ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    خدا میدونه از اون روزی که فهمیدم پس از روی کار اومدن روحانی صنعت هوا فضای ما مورد بی مهری قرار گرفته چقدر قلبم به درد اومده ما در زمان احمدی نژاد تو این زمینه خوب داشتیم پیش میرفتیم اما بعد ایشون....
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    این چیزی که شما می گی در کشور ما نشده می دونی چرا چون یکی مثل شهید شهریاری میاید با توان کار می کنه اخر هم شهید می شه اخر هم چهارتا زبون نفهم دستاوردهاش را به باد هوا می دهند بازهم می خوای بگم
  • مهدی ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    چی گفتی؟ این بنده خدا که تاییدت کرده!
  • مهدی 2 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    چی می گید شماها؟
  • مهدی ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    موشک سایه بالا سرته نونمون رو جای دیگه دارن می خورن. بابا مگه فهمش چقدر سخته؟ یه کم دور و اطرافمون رو نگاه کن.نگاه کن دیگه!
  • مهدی ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    چون اون وزیر یا مسئولی که رئیس جمهور منتخبتون انتخاب کرده، به جای اعتماد به جوان های کشورش به جای سرمایه گذاری روی نخبه هاش به جای یه ذره صبر و تحمل و پذیرفتن ریسک.سه سوته می ره وارد می کنه خیال خودش رو راحت می کنه. سپاه اعتماد کرد،سرمایه گذاری کرد،موشک ساخت.
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    صدقه بده دفع بلا بشه
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    انفاق روزی رو هم زیاد میکنه
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    خسته شدم کی پرتاب می شه!...
  • بنده خدا ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 1
    آقای ناشناس 14:55 در جریان باشید برجام ذیل قطعنامه 2231 سازمان ملل هست که خود اون قطع نامه تجمع شش قطعنامه قبلی است که در اونها قید محکومیت آزمایشات بالستیک که موشک های حامل ماهواره هم شامل می شود آورده شده اما فاجعه از این هم وسیع تر هست درواقع دولت سازمان هواوفضا که در تمام کشورهای با قدرت پرتاب ماهواره سازمانی ملی و مستقل هست رو نابود کرد و به یک معاونت در وزارت ارتباطات تبدیل کرد یعنی عملا بخش گسترده ای از کاربرد های فضا مثل تصویر برداره موقعیت یابی دفاع فضایی آب و هوا و ... رو حذف کرد و این سازمان رو تبدیل به یک گیرنده اطلاعات رادیدویی با اهمیت چندم کرد ما فقط چشم امیدمون به سرهنگ های باشرف و حقوق ندار هست
  • بنده خدا ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    یک سری نه تمام قطعات پراید از خارج وارد میشه. صندوق اسرارش هم دست آقایان چیتیان و جهانگیری هستند. اما علتش رو دیگه نپرس درضمن باز پراید یه پرس و جوش و قالب گیری میخواد اما نهاده های کشاورزی که فقط آب بارون میخواد ولی اونها رو هم وارد می کنیم علتش هم از اونی باید پرسید که زمان دولت قبل کشتی رو روی آب نگه داشت تا نارضایتی عمومی به وجود بیاد وشد آنچه شد علت عدم استقلال توی این حوضه ها اینه عزیزم
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    دوست عزیز،اینا هیچ ارتباطی به هم نداره. موشک رو که نیروهای نظامی(عمدتا نیروی هوا فضای سپاه) و از بودجه نظامی و وزارت دفاع که اتفاقا تو دولت فخیمه تدبیر و امید کاهش هم پیدا کرد ساخته میشه. ماهواره ها هم که از بودجه تحقیقاتی وزارت دفاع و دانشگاهها ساخته میشن. نون شب مردم دست وزارت خونه های اقتصادیه که الان دست یه مشت آدم تنبل غربزده است که منتظرن همه چیو کدخدا براشون حل کنه. پس این چیزا رو با هم قاطی نکن.
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    خودرو از کی شده نماد صنعت ایران؟؟؟؟
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ماهواره نوید هم 2 ماه در فضا امید
  • اغلو ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    شما ایرانی رو چه به فضا باید مثل بز بچرید.قدرت هوایی و فضایی خاورمیانه اسراییل ترکیه و پاکستان خواهد بود
  • مهدی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    این ماهواره ها منتظر احمدی نژاد هستند. هر وقت ایشان برگردند ماهواره ها هم به فضا خواهند رفت. در غیر این صورت به قول وزیر امور خارجه مان اینها یه آهن پاره هائی هستند که در مقابل آمریکا قادر به هیچکاری نیستند.
  • مغز متذكر ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    با اين اوصاف اين ماهواره موقعيت ژئوپولوتيكيه ما رو به خوبي نشون ميده
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    شاید بهتر باشه دقت کنید که بعد از جنگ روحیه مادی گری و به قول شما افسادطلبی رشد کرد و محدود به هیچ جناحی نیست. حب دنیا در هر دو جناح آسیبهای جدی به مملکت زده. پس شعار ندهیم.
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس۱۶:۴۶ اونا چی رو ندارن؟؟ با پولی که اونا دارن همه چیز رو دارن یه ذره برو تحقیق کن
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    نه دولت احمدی نژاد خوب بود لابد؟!!!!!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    بیخود دلتو صابون نزن احمدی نژاد تموم شد رفت
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس 00:29 از سطح سوادت معلومه چقدر تو این زمینه ها اطلاعات داری!! توحم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس 00:43 چون صنعت پر پول خودرو دست اهلش نیست و برای آقایون این صنعت بهتره که واردات انجام بشه افتاد؟!!!
  • مهندس ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    نه که تو تو همه سایتا نیستی!!! جناب متفکر!!!!!!!!!
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    برای مصارف خاص ساخته میشه اما صنعتی نه
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    اگه خورو سازی دست آدمش بیفته درست میشه اما.... تقصیر خود مردم هم هست وقتی جمع شدن از خودرو سازی ها ماشین نخرن به راحتی گول دولت و وام رو خوردن و به خودشون بد کردن
  • جانم فدای ایران ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 1
    به کوری مشرق و دوستانش از موفقیت های دولت عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر مشرق
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    اصولگرایی جناح حزب اللهی اصولگرایی به خودی خود مشکلی ندارد اگر مشکلی باشد ناشی از عمل نکردن یا کم عمل کردن به اصول است.درپاسخ به00:43
  • کیان ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    ناشناس عزیز که دوست نداری موفقیت ایران رو ببینی، البته نمیدونم چرا دوست نداری ولی این پیشرفت برای کشوری که کاملا در تحریم است خیلی عالی محسوب میشه. این کارهای غیرتمندانه کجا و آن اظهارات بزباشی و قرمه سبزی گونه کجا؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    1 0
    مهندس. تو یکی حرف نزن کسی از تو نظر نخواست
  • آدم فضایی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    در حال حاضر ما واردات نداریم، قظعاً دپورت شون می کنیم! نخبه ها و سرمایه هاتون رو برای خودتون نگه دارید، ما لازم نداریم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس